الفصل السادس

1768 Words
في المساء دبحت الدبائح و**يم الاحتفال والنساء يزغرطون ولكن بطريقه مختلفه عن الشعب المصري .. خرجت العروس بفستانها البسيط لم يكن فستان ابيض كما يحدث في المدن والارياف .. هو عباره عن جلباب احمر به كثير من الولي يلمع بشده وعليه شال مغطي شعرها متدلي منه قطعه تنزل علي وچهها لتحجب رؤيتها لا يري منها غير عينيها التي كحلتهم بكحل بدوي ثقيل مع حمره كثيفه فكانت تبدو جميله جدا .. بع** الشعب المصري يتم دفع مبالغ ضخمه من اجل فستان للتباهي به امام النساء والبعض يحقد عليهم .. .. اما اسين فقد ارتدت جلباب واسع بلون البرتقالي يلمع بشده مع حجاب متدلي منه قطعه (نقاب ولكن بشكل اخر ) تحجب وچهه لايري منها غير عينبها جلس النساء جميهم في مكان واحد بدأ الاحتفال والرقص والغناء وها قد هل علينا بطلنا بطلته التي تخ*ف الانفاس فقد ارتدي بنطال ابيض وقميص طويل جدا بلون الابيض وعليه چاكت بلون البني وعمه .. من يراه يعتقد انه من البدو فعلا ... سلم علي الشيخ همام .. الذي بدوره شاور ل احدي النساء ان تأتي بها اخذتها للشيخ همام فقال بابتسامته المعتاده =تعي اجلسي بجانب زوچك يابنايتي مد ادهم يده لها لتناوله يدها وهي تنظر لعينيه تري شئ جديد بهما لم تراه من قبل فاخذها وجلسو بجانب بعضهم بدأت الاغاني والرقص .. الاغنيه التي كان بعض الكلمات منها كفيلين بأن يسحروهم فأصبح يختتطف بعض النظرات منها .. وهي ايضا لا تعي بما تفعله فاصبحت تختطف بعض النظرات مع كلمات الاغنيه ( ويلا ويلا ويلا ويلااااه جوليلا يا زينه شو جال الهوي لما بي هوينا هوينا سوا جوليلا يا زينه شو جال الهوي لما بي هوينا هوينا سوا جوليلا جوليلا شو جال القمر حتي الي جبينا درية الخبر يا ابو الزلوج يا ابو الحايب علي فراجك هالجلب دايب يا ابو الزلوج يا ابو الحايب علي فراجك هالجلب دايب ) همس لها قائلا بتسليه = سمعتي قالت اي .. علي فراجك هالجلب دايب اسين بدون وعي = هااا .. طال الاحتفال لوقت متأخر مابين الرقص والغناء لأغاني مختلفه ساحره تسحر العزاب واخيرا انتهي وذهبت اسين برفقة ادهم للخيمه .. وظلت اسين شارده فاقترب ادهم منها وجلس امامها قائلا بقلق = فيكي حاجه ... سونه .. سونه ردي = هااا خرجت من شرودها علي صوته فقال : = كنتي سرحانه ف اي ... لتكوني سرحانه فيا ثم غمزها لتتضايق وتقول بتردد = لا مش فيك .. بس في موضوع كده عايزه اخد رائيك فيه ادهم بتخمين : = اممم ربنا يستر .. يلا قولي ردت بتوتر : = انت هتروح بيتك بس انا مش عايزه اروح انا عايزه افضل هنا اتسعت عينيه بصدمه قائلا بهدوء مريب = تفضلي فين لامؤاخذه .. معلش وضحيلي = افضل هنا مع البدو = طب وانا = انت هتمشي وتشوف حياتك = مستحيل اسيبك هنا = بس انا مينفعش افضل معاك انت مهما كنت شاب غريب عني رد بنبره ساخره : = دا كلو ولسه غريب = ادهم متغيرش الموضوع رد بغضب عارم : = مبغيرش ولا زفت .. انا وانتي هنمشي سوا وانتهي النقاش = لا يا ادهم انت عندك حياتك ام انا لو ناسي اني هربانه من اهلي ومش هينفع ارجع تاني = هتيجي معايا مش هتروحي ل اهلك = يووه افهمني بقا يا اخي = مانا فاهم وعشان كده هاخدك تعيشي معايا = اعيش معاك ازاي عايزني ابقا عشيقتك مثلا = هو عشان عايزك تعيشي معايا تبقي عشيقتي مش يمكن عايزك تبقي مراتي مثلا = مراتك .. عايز تتجوزني شفقه = لا مش شفقه .. حاولي تشوفيها من زاويه تانيه = مش شايفاها غير كده = بت انتي متجننيش = خلص تفسك وامشي انت وسبني هنا = مستحيل قولتلك = هتسبني يا ادهم وهتمشي فاهم .. انا عايزه اعيش هنا مكاني مش هناك خالص ومليش حد = دا اخر كلام عندك = ايواا = ماشي وانا كمان هعمل الي في دماغي وهاخدك معايا غصب ومش هسيبك في المكان دا انت عايز تاخدي عشان خايف علي شكلك قدام الشيخ همام لما يعرف اننا مش متجوزين مش مهم عندي اذا عرف او لا انتي الأهم عندي انت بتعمل معايا كده لي .. مستخسر فيا ابقا مبسوطه في المكان الي يعجبني هتبقي مبسوطه في المكان الي انا عايزه وبس وانا مش عبدا عندك عشان تقرر عني صرخ قائلا = مقولتش زفت عبدا.. افهمي بقا يا غ*يه = افهم اي = اني بحبك **تت مصدومه ليكمل هو مؤكدا : = اه بحبك ضحكت باستهزاء قائله = لا انت بتهزر صح احنا منعرفش بعض من فتره طويله دول خمس ايام بس = الخمس ايام دول بالنسبالي خمس سنين = ارجع يا ابن الذوات وعيش حياتك زي ما كانت .. انا مش هنفعك بحاجه = اومال فين البت الي كانت الصبح بتقولي اوعدك اني مش هسيبك .. ها فين دي لترد بصوت مختنق : = غيرت رائيها .. غيرت رائيها لما شافت البنات بيتعاملو هنا احسن معامله .. لما لقتهم بيحبو بعض برغم اختلاف الاباء .. لما حست مره انها انسانه زي البشر .. انا مبسوطه هنا ومرتاحه هنا .. انت مستخسر فيا ابقا مبسوطه ؟!! =هتبقي مبسوطه معايا اوعدك اني مش هزعلك ف يوم بس متسبنيس يا اسين .. مقدرش اعيش من غيرك لم ترد واكتفت بال**ت والبكاء فقال باستسلام = تمام وصلي ردك .. شكرا علي الاوقات الي قضيناها سوا ثم خرح وطرقها تبكي لا تعرف كيف تتصرف تظل هنا ام تذهب معه .. ايحبها فعلا مثل ما قال .. هي تشعر معه بالأمان واحيانا تفرح بوجوده بجانبها ولكن هو يختلف عنها فكيف لأبن الذوات ان يتزوج من بنت عادي بالاضافه انها هربانه من والديها ليس لها منزل .. جلست علي الفراش ونامت من كثرة التفكير خرج ادهم للشيخ همام وجلس مع الرجال يفكر لماذا لم تريده ... هل ندم لانه تحدث معها عن حياتها واخبرها بكل شئ يخصه ام ان الوقت ليس كافي لتقع في حبه مثلما وقع هو .. منذ ان اعتقد انها توفت علم انه لا يستطيع العيش بدونها .. ام يحبها لانها الوحيده التي استمعت لألامه وجروحاته .. ام انه يحبها قبل ذلك كلو .. لا يعلم متي وقع في حبها ولكن الحقيقه المؤكده انه يحبها وبشده .. هل هذا تعود ام حب ... التفت للشيخ همام قائلا : حضرتك كنت قولتلي هتساعدني اوصل للطريق العام .. امتا همشي = شكلك مش جادر تضل ويانا وعايز تفارقنا بهالسرعه = لا مش كده .. والله انتو لمتنكم جميله ونفسي اقعد هنا اكبر وقت بس للأسف مش هعرف عشان عندي مصالح كتير متعطله = ولا يهمك ياولدي .. انتظر يومين هدبرلك الجمال تنقلكم للطريق العام .. اعذرني وانتظر لان الجمال كلها مشغوله = تمام هنتظر .. وشكرا علي مساعدتك لينا = الشكر لله يا ولدي في يوم اخر جلست مع فتيات البدو يتحدثون ويضحكون فقالت احدهما لها : = جوليلي يا اسين اش فيها المدينه = انتي مروحتهاش خالص =لااا عمري ماخرجت من الجزيره = يبقا احسلك متعرفيش فيها اي .. انتي كده فل = بالله عليكي خبريني = طيب .. بصي يا ستي المدن والارياف والقري وكلهم عباره عن ناس بتاكل في بعضها الأخ مبيحبش اخوه والأبن بيرمي ابوه في دار المسنين عشان مايصرفش عليه والبنت لما بتتولد بيزعلو وبيقولو عايزنها ولد والبنت بتتظلم والعروسه بعد الجواز بتشيل الطين = كيف بتشيل الطين من الارض اسين بتوضيح : = لا مش من الارض دا معني لحاجات كتير زي المسؤليه بيت وزوج واولاد وفوق دا كلو مفيش راجل بيقدر قيمة الي الست بتعملو .. بتتعامل كأنها شئ نكره ... = مش يمكن في حد عايز يعاملها كأنها ملكه بس هي الي رافضه وحابه تبقا طول عمرها نكره رفعت وچهها علي هذا الصوت فوجدت ادهم يقف علي مسافه قريبه منهم ليغطين الفتيات وچوههم وتنظر اسين له نظره ناريه فيقا**ها بنظرات سخريه فقالت بسخط معلش بقا هي مش وش النعمه غضب اجتاحه .. كان سيقترب اكثر منها ولكن في نهايه تركها ورحل . فأردفت واحده من الفتيات بمرح : = بس زوچك كتير حلو ضحكو الفتيات مما ضايقها قائلا بضيق ظاهري = مش حلو اوي كده لتردف اخري قائله بضحك : = واااه انتي فيكي شي بنظرك ... لك هو متل البدر مو القمر كمان غضب اجتاحها لتتركهم فجأه دون ان تودعهم وتغادر إلي خيمتها لتقول احداهما وهي تغمز الاخرين : = ما تحملت حد يغازل زوچها .. العشج بيعمل كتير فاستمعت لجملتهم واكملت سيرها وهي لا تعرف لماذا تضايقت من مغازلتهم له ايعقل ان تكون عشقانه لا لا اعرفه منذ فتره قصيره كيف سأحبه بهذه السرعه في المساء جلست بمفردها تفكر في حياتها .. جزء من عقلها يخبرها ان تمكث مع البدويين وجزء اخر يطالبها بالعوده معه .. إلي من تستمع فالخيارين اصعب مما تتخيل فمكوثها في هذا المكان يعني ان شيخ البدو سيعرف بأنهم ليسو متزوجون وهنا القوانين صارمه .. لا تعلم كيف سينظرو لها الفتيات بعد ان قضت وقت طويل مع شاب غريب... كيف سيكون تفكيرهم اتجاههم .. لو كل ذلك مر بسلام بعد ان علمو .. كيف ستقضي حياتها هنا .. بالتأكيد ستعمل .. هنا الفتيات يتزوجن من سن الثامن عشر وهي قد بلغت الثاني والعشرون .. هل سيجبرها احد علي الزواج هنا وبدل من ان تتزوج وتعيش في شقه وتدخل اولادها المدارس سيكون لها هنا خيمه بسيطه واطفالها سيصبحون جهلاء برغم التعليم البسيط جدا هنا .. سيصبحون مكرهين بالنسبه لباقي اطفال مكانها الاصلي ... اما ان تذهب مع ادهم وتشغل احدي الوظائف وتعيش في شقه ربما تكون ايجار لكن لا تتزوج به هو ابن رجل اعمال فكيف لشاب مثله ان يتزوج بها ستصبح منبوذه في وسطه الراقي .. سيقولون انها اوقعته في شباكها لترتقي باحدي المكانات العاليه ... ستصبح مكره من قبل والديه ... او ان كثرة الفلوس ستچعلوا يتزوج بأخري بعد ان يمل منها .. ابتسمت بسخريه علي حالها فهي تدرك چيدا ماسيحدث مسبقا . كان يجلس في تجمعات الرجال يستمع للأشعار التي يلقونهت فكانو موهوبين جدا .. اخذ يستمع للشعر الرومانسي ولكن لم يفهم منه شئ كانت كلماته ثقيله جدا فقال للملقي : عندك شعر خفيف كده افهمو فضحك الجميع فقال الشيخ همام : = اكيد بيشوفلك يا ولدي ثم التفت للملقي قائلا : = شوفلو شي خفيف يفهمو هو من المدينه مش من هون ليقول الملقي : = عندي شعر خفيف تحب تسمع عن العشج ولا الفراج ولا حزين فكر قليلا ثم قال بحزن : = خلينا في الحزين .. دا الي بقيت محتاجه دلوقت لم يفهم الملقي معني كلامه ولكنه بدأ يقول الشعر : = يا حلو الايام لو ترجع على كيفـــــــي ما كان قلبي شكى فرقا مواليفـــــــــه كانوا بقربي ولا يحتاجوا تكليفـــــــــي واليوم راحوا ودمعي صعب توقيفــــه من عقب الاحباب م**ورة مجاديفــي غرقان والموج يلعب بي على كيفــــه. ال**ت يكفي ويشفي ص*ر راعيــه لا صار كل الحكي ماله معانـــــــــي والقلب ما عاد تعنيه المشا ريـــــه و العين ماعاد تغريها الامانــــــــي ياليت حزني مجرد دمع وابكي فور انتهاءه صفق الجميع بحراره ليقول : بدي القي عليكم واحده كتبتها اليله الماضيه ثم بدأ يقول = قالوا إنك تحب وقلت ليه السؤال كل شخص يحب وكل شخص يميل والهوى ديرة ما بين صد ووصال دوم فيها نزول ودوم فيها رحيل يا عرب والقلوب أشوفها بألف حال بين قلب جريح وبين قلب قتيل والا أنا لو باحب أحب بنت الخيال نادره ما لها بالناس شبيه ومثيل
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD