حازم بصدمه : انتي بتقولي اي
حنان : بقول ابوك في المستشفى بيموت
حسام بسرعه : في مستشفى ايه
انه بحزن : وهو عامل اي
شيماء بخوف : طمنينا عليه يا أمي
حنان بغضب : رحوله هو عايزكم وعايزك يا بيه بصت ل حازم
حازم ببرود : عايزني ليه يدوب مفتكر أن ليه ابن بيسأل عليا وانا في السجن مجاش في باله يجيلي حتى ولا يعيني محامي
حسام : معلش يا حازم مشغول اعدزه ويلا نروح نشوفه
حازم : مش هروح يا حسام
شيماء بزعل : ليه دا مهما يكون دا ابوك يا حازم
حازم بغضب : روحوا انتوا وبعدين تعالوا طمنوني وطلع اوضته
وحسام وشيماء راحوا المستشفى لباباهم
شيماء بعياط : بابا مالك يا قلبي حاسس بايه
راشد بتعب : حاسس اني هموت
حسام بعياط : متقولش كدا يا بابا أن شاء الله هتقوم وتبقى تمام
راشد والدموع في عنيه : فين حازم حازم فين
شيماء وحسام بصوا لبعض وسكتوا
راشد : فين اخوكم انا لازم اتكلم معاه انا بموت مش عايز اخد ذنب
حسام وقف : حاضر يابابا هتصل بيه
حسام : ايوا يا حازم يا ريت لو سمحت تيجي
حازم بغضب : حسام انا قولت مش هاجي
حسام بعياط : حرام عليك بابا بيموت وبيسال عليك انتا من ايمتا وانتا كدا قلبك بقى أسى قوي يا حازم دا بباك
حازم الكلام وجعه ومعرفش يرد
حسام : تعالى يا حازم شوفه يمكن تكون المره الاخيره
حازم بهدوء : طيب انا جاي
قفل ولبس هدومه ونزل وأنه راحت معاه وصل المستشفى
انه زعلت على حال ابنها : شفت ربنا عمل فيك اي بسبب اللي عملته
راشد : ودا جزاتي..... فين حازم
حازم دخل واتكلم ببرود : خير
راشد دموعه نزلت : سامحني يبني انا اسف سامحني
حازم بصله : على اي ولا اي اسامحك على اي
راشد : اني بعتدك عن امك وقولتلك دي خاينه امك انضف انسانه انا اتجوزتها انا ايوا اتجوزتها لأن اهلي أصروا عليا بس كانت نعمه الزوجه ونعم الأم سامحني يا حازم انا حاسس اني هموت مش عايز اشيل ذنب وانا ميت وانا كتبت وصيتي ليكوا انتوا التلاته وابقوا شفوها وعايزك تسامحني يا بني
حازم مكنش قادر يسيطر على دموعه وبصله وقعد جنبه : عايزني اسامحك
راشد : ايوا
حازم بعياط : متسيبناش و رجعلي ماما انا محتاجكو انتوا الاتنين في حياتي كنت نفسي اعيش زي اي طفل بين بباه ومامته نفسي احس بحنان الأم وحنين الأب عايزكم معايا دلوقتي انا عايزك وعايز ماما معايا
راشد بعياط شديد وبيتكلم بصعوبه : انا اسف يبني مش بايدي انا عايزك تسامحني وامك مسابتكش انا اللي رميتها برا البيت سامحها هيا ملهاش ذنب انا مش عارف هيا عايشه ولا ميته بس سامحها
حازم بعياط وانهيار : هسامحكم انتو الاتنين بس متسبنيش يا بابا
حسام وشيماء كانوا بيعيطوا وأنه كانت زعلانه وبتعيط اووي
راشد : مش بايدي اخواتك في عنيك الاتنين
جهاز القلب صفر وايده وقعت من ايد حازم
حازم بانهيار وصراخ : متسيبنيش يا بابااااااا متسيبنيييييييييييييش باباااااااااااااااااااا
شيماء بتعيط وبتشهق زي الأطفال وحسام حضانها وبيعيط
انه مسحت دموعها وحطت اديها على كتفه حازم حضنها : ليه سابني ليه سابني بعد ما بدأت احس ان ليا اب انا لدرجادي وحش مستاهل أن يكون ليا اب او ام
انه : مين قال كدا يا حبيبي متقولش كدا انتا كان عندك أم تتلف في حرير وبابك جدع بس ربنا يسامح اللي كان سبب في تغيره والحمد لله ارتاح بس انا زعلانه اوووي لاني ادعيت عليه انا خايفه ليكون اللي حصل دعوتي عليه
حازم بص لها : وانتي دعيتي عليه ليه
انه بغضب : وانتا في السجن كان بيقولي أن ملوش دعوه بيك ولا هيشوف محامي ولا اي حاجه ادايقت منه ودعيت عليه وربنا يسامحني
جهزوا كل إجراءات الدفن ودفنوا راشد وراحوا البيت مع معناه يوم كامل في المستشفى وحنان بتقولهم بتريقه : ها أخبار بابي اي
حازم بص لها بق*ف وطلع اوضته
حنان : انا مش بتكلم
حسام بغضب : بابا بابا مات يا ماما..... مش هو دا اللي عايزاه
حنان بغضب وزعقت : أخرس يا كلب اي اللي بتقوله دا
حسام بعياط : يعني عايزني اقولك ايه يعني يا ماما مش جوزك دا مش المفروض تحضري جنازته
حنان : وانا مالي انا بكدا وسابته وخرجت
حسام : ربنا يهد*كي يا أمي ربنا يهد*كي
حازم طلع اوضته مخنوق ومش عارف يعمل اي زعلان يتري ممكن القى ماما طيب ازاي وهيا فين وعايشه ولا الله يرحمها انا زهقت من كتر التفكير واتختقت
جاب مصحفه وقعد يقرأ
_____________________________
مياده : اي يا حبيبي خلاص احنا خرجنا اهو ليه عايز تلعب تاني
فارس بغضب : انتي هبله أبت ولا ع**طه عيزاني امشي واسيب عيله الشرقاوي تتهني كدا بالساهل لا لا مش فارس اللي بيعمل كدا
مياده بدله : يا رووحي الفلوس ومعاك يلا نسافر شهر عسل وسيبك منهم
فارس شدها من شعرها وقربها منه : نعم يا روح امك شهر عسل ليه اللي راح دا كله مكفكيش عايزه فلوس تاني وعايزه تخرجي تاني وبعدين مين قالك اني هرافق على شهر عسل دا اتلمي يابت بدل ما ألمك
مياده بغضب : انا مش عارفه ياحبيبي ليه اللي غيرك كدا
فارس ابتسم بخبث : هقولك يا قلبي انا كدا من يوم يومي وبعدين انا كنت عايز اقولك مين اللي كانت في المستشفى دي اللي حازم كان مهتم بيها هوا والظابط.
مياده : مش عارفه يلا نشوف
بس مقولتليش ناوي تعمل فيها اييه
فأرس بخبث : كل خير ارووووحي
_____________________________
أحمد راح ل فاطمه
فاطمه : خير جاي من الصبح ليه كدا
أحمد : اي يا بت اللي بتقوليه دا
وبعدين في حد بيقول كدا على خطيبه
فاطمه : خطيب اي احنا متخطبناش على فكره يلا قولي عندي شغل
أحمد بضحك : احنا هنتجوز علطول وبعدين انا غلطان اللي فكرت اخرجك وبالمره نشوف فستان الفرح
فاطمه بسرعه : بجد والله انا جايه استنى بس هدخل البس في منت
احمد انفجر ضحك : اي دا يا لهووووووي البت هتتجن بس انا برده طلعت ناصح هههههههه
فاطمه خرجت وكانت لابسه جيبه سوده وعليها بلوزه اورانج وخمار اوف وايت وكانت مبينه تفاصيل جسمها والخمار قصير
أحمد بغضب : انتي لابسه ايه
فاطمه : اي مالوا انا عادي بلبسه مفهاش حاجه
أحمد وقف بغضب : ادخلي غيري اللي لابسه والا مش هنخرج
فاطمه بستغراب : انا مش فاهمه هغير ليه
أحمد بغضب : ضيق
فاطمه بستغراب : ضيق ضيق اي بس دا ضيق
أحمد : عندي ضيق ومتلبسهوش تاني يلا ادخلي غيري
فاطمه بغضب : لازم يعني والله اقولك منا خارجه
أحمد بغضب اووي : اخلصي ادخلي غيري
فاطمه خافت ودخلت وغيرت وخرجت تاني كانت لابسه دريس نبيتي وعليه الخمار السكري
أحمد ابتسم : كدا قمر يلا
فاطمه بق*ف : قمر... يلا
نزلوا وركبت العربيه جنبه
أحمد بصلها : يعني مش هتكلميني هتفضلي ساكته
فاطمه مكشره : السكوت علامه الرضا
أحمد بضحك : وبيقولوا علامه الشيمه في السر
فاطمه مردتش
أحمد : بجد يا قلبي اللبس كان ضيق متزعليش عشان قولتلك غيريه وبعدين مدام هتكون مراتي تلبسي زي ما انا عايز
فاطمه م**وفه وردت ببراه : ماشي بس انا بلبسه علطول اول مره حد يقولي دا ضيق
أحمد : اولا انا مش حد وثانيا كان ضيق الجيبه لازقه عليكي والخمار كان قصير
فاطمه : ماشي مش هلبسه تاني
أحمد ابتسم : حبيبي اللي بيسمع الكلام
فاطمه ب**وف : ممكن لو سمحت متتكلمش بالطريقه دي
أحمد بخبث : ليه انا قولت اي
فاطمه بتوتر : ال.. كلا.. م اللي.. هو.. حبيبي ودا
أحمد : بس انا مش هتكلم الا كدا علطول
فاطمه : ماشي براحتك
أحمد : وانتي مش هتكلميني بيه
فاطمه : لا
أحمد : طيب يلا ننزل نشوف فستان الفرح في محل اهو
فاطمه بصتله وقلبها كان بيدق اووي : احمد
أحمد بصلها : نعم
فاطمه بتوتر : هو.. انتا... زع.. لت
أحمد ابتسم بعفويه : وهزعل ليه انا مش هجبرك على حاجه انا عايزك انتي اللي تقوليها من قلبك
فاطمه ابتسمت : بجد يعني مزعلتش
أحمد : انا مقدرش ازعل منك يا جميل
فاطمه ب**وف : يلا يلا ننزل. أحمد ضحك : هههه غربيه اووي
دخلوا المحل
وجابت فستان واسع بس مش اووي وكمامه واسعه وليه اساور ضيقه ومن عند الخصر لحد الرقبه ماسك على جسمها
أحمد : جميل جدا زوقك جميل انا عايزك تلبسيه.
فاطمه : لا طبعا البسه اي انا مش عيزاك تشوفني الا يوم الفرح وانا لابساه
أحمد : اشمعن يعني
فاطمه : عادي انا كنت ناويه اعمل كدا
أحمد : طيب يلا نخرج
مشيوا راحوا مطعم
أحمد : ها نطلب اي
فاطمه : مودتناش ليه المطعم تبعكم
أحمد : هنا موجود انا وانتي بس عشان تاكلي براحتك وعشان مش عايزين حد يديقنا
فاطمه ابتسمت : ماشي
أحمد : تاكلي اي بقا
فاطمه : اي حاجه مش عارفه
أحمد : طيب هاكلك انا على ذوقي
الجرسون جالهم وأحمد طلب الاكل
واستنوا لما الاكل ييجي
فاطمه : أحمد عرفني عنك وعن مامتك
أحمد قرب وسند على الترابيزه : انا كنت قاعد انا وبابا ومامي مع بعض بس ماما الله يرحمها ويغفر لها قعد انا وبابا بس كنت لسه في الجامعه وبابا كان فاتح المطعم بتاعه دا وأول بقا ربنا وسع علينا عملنا سلسه مطاعم وانا كنت بحب الطبخ والحلويات دخلت كليه فنون الطهي واشتغل مع بابا وعمتو ناديه تبقى اخت بابا علطول وبنتها نيره دي بييجوا يقعدوا معانا فتره ويرجعوا بلدهم بس
فاطمه بغضب : ونيره دي بنت عمتك
أحمد : اه بنت عمتي
فاطمه بغيره : وهيا قاعده معاكم دلوقتي طيب لما هيا بتيجي عندكم انتا بتنام فين
أحمد كتم ضحكته : ليه يعني بتسألي
فاطمه بغضب : مش لازم اعرف انتا بتنام فين لما الحيه الصفرا دي بتيجي عندكم
أحمد بخبث : بصفتك اي تعرفي دي بنت عمتي انتي لسه مفيش حاجه بتربطنا ببعض
فاطمه بغضب : والله احنا مش هنتجوز الأسبوع دا وبعدين ازاي مفيش حاجه بتربطنا ولو مفيش انا مش بقبل اقعد مع واحد غريب لوحدي
ووقفت
أحمد بسرعه : اقعدي يا هبله رايحه فين
فاطمه بغضب : انا ماشيه
أحمد : فاطمه بطلي هبل واقعدي احنا بنتكلم
فاطمه بتلبس شنطتها : مش انتا قولت مفيش حاجه بتربطنا.... سلام
ومشيت
أحمد بستغراب وضحك في نفس الوقت : والله شكلك عكيت الدنيا يا ع**ط اعمل انا اي بقي هرضيها ازاي
الجرسون جاب الاكل
أحمد ضحك : اعمل انا اي بالأكل دا كله مشيت اللي كنت طالبلها الاكل... على العموم الحساب كام
الجرسون قاله الحساب ودفع وبعدها كل ومشى
(انا قولت الاكل هيروح فين بس كويس انو كل منه )
_____________________________
في بيت حور
محمد نزل الشغل ورغد قاعده مع حور
حور : وحشتيني اووي يا روحي كنا قلقانين عليكي جدا
رغد : وانتوا كمان انا كنت خايفه اموت الراجل دا وحش اووي اووي يا حور
حور : خلاص اديه غار في داهيه تأخده
رغد : عندك حق بقولك اي انا هروح عند منه وملك عشان وحشوني العيال دول اووي
حور : طيب روحي
رغد مشيت
شيماء رنت على حور : اخبارك يا جميل
حور بابتسامه : الحمد لله بخير وانتي اخبارك اي وحشتيني
شيماء بخبث : هههه والله الكلام دا ليا ولا لناس معينه
حور ب**وف : لا يا جزمه انتي اقصد انتي
شيماء ضحكت : انا بخير الحمد لله بس في ناس غيري مش تمام
حور بخوف : ليه في اي
شيماء بحزن : بابا اتوفى امبارح وحازم مخرجش من الاوضه بتاعته
حور بصدمه وزعل : أن لله وانا اليه راجعون ربنا يرحمه ويجعل مئواه الجنه يا رب واتكلمت بتردد.. و حازم ليه قافل الاوضه
شيماء بحزن : بابا قاله كل حاجه عن مامته وهو كان زعلان
حور : طيب محاولتيش ليه تخرجيه
شيماء : حاولت انا وحسام ومطلعش انا خايفه يكون حصله حاجه
حور قلبها دق من الخوف عليه وقالتلها بسرعه : لا لا متقولش كدا ان شاء الله يكون بخير
شيماء : حور انا لو طلبت منك تكلميه انتي هتكلميه
حور بحرج : عادي اكلمه اديله التلفون
شيماء طلعت الاوضه وكانت بتخبطت على الباب وحازم مش بيفتح
شيماء : حازم افتح الباب هقولك على حاجه
________مفيش رد
شيماء : حازم حور عايزه تكلمك
حازم رد بهدوء من جوا : كدابه
شيماء : والله عايزه تكلمك حتى اسمع كمان وشغلت الاسبيكر
حور اتكلمت : حازم
حازم اول ما سمعه اسمه منها فتح الباب : هاتي التلفون
شيماء ادتله التلفون ودخل وقفل الباب تاني
شيماء بغضب : والله انك حمار يا حازم وانا غلطانه بتقفل الباب في وشي ماشي هردهالك يا خويا متقلقش
حازم في الاوضه ومسك التلفون حطه جنبه على السرير و قد عليه
حور بحرج : السلام عليكم
حازم بتعب : عليكم السلام
حور بتوتر : ععا..مل..اي
حازم بيتكلم بالعافيه : انا تعبان ومخنوق وزهقت
حور : ليه دا كله
حازم دموعه نزلت : هوا انا استاهل اللي حصل معايا دا كله ليه ابويا يبعدني عن امي ويعاملني كأني عبد عنده ليه لما جه يموت يقول سامحني اسامحه على اي ولا اي على انو بعدني عن امي ولا علي انو كان بيعاملني كعبد عمره في حياتو ما قالي يبني دايما يقول يا بن الخاينه الكلمه دي كنت بسمعها كانت بتقطع قلبي ليه سابني وانا محتاجه انا والله تعبان ومش
قادر اتكلم اتخنقت
حور كانت سمعاه وقلبها وجعها عليه وكانت بتعيط وبتشهق زي الأطفال
حازم سمعها وابتسم بحزن : طيب انتي بتعيطي ليه دلوقتي انا بقولك كدا عشان تعيطي
حور مسحت دموعها واتكلمت : لا لا مين قالك اني بعيط
حازم : علفكره انا سامعك والكذب حرام يا شيخه حور ولا اي
حور ابتسمت : حازم
حازم : عيونه
حور : انتا ليه كاتم كل دا في قلبك ليه مش بتتكلم
حازم : حور انا انسان كتوم ولما بلاقي حد يسمعني بطلع كل اللي عندي انا ما بصدق القى حد تعرفي اني حبيتك كن أول يوم جيتي في الشركه وشفتك وبرده داريت مشاعري ومحدش حس خالص اني بحبك حتى انتي لما سمعت انك عملتي الحادثه في اليوم دا كنت خايف وقلقان جدا لما محمد قالي زعقتله وقولتله ازاي حور تعمل حادثه وانتو الاتنين معاها هو وشيماء استغربوا لما اتكلمت كدا بعدها قالولي انتا بتتكلم كدا ليه انفجرت فيهم وطلعت كل مشاعري اتجاهك انا مش بحب اتكلم مع دا ودا ودا انا بحب اكتم جوايا
حور : بس دا غلط
حازم : عارف انو غلط وبحاول معملوش وأول ما حاجه تزعلني بقول ل أنه بس بتفهمني وبتكلم معايا بس مش اللي هوا انها تفهمني جدا انا عايز شخص يفهمني من غير ماتكلم يعرف انا عايز اي من غير ما اقول
حور ب**وف : انا جنبك ومش هسيبك أبدا وحاول افهمك زي ما إنتا عايز بس مش عايزك تكتم اي حاجه جواك تاني عايز تتكلم اتكلم معايا وانا هفهمك
حازم ابتسم : كنت عارف اني لما اخترتك عشان اكمل معاكي نص ديني مكنتش غلطان انا بحبك اووي يا حور
حور كان قلبها بيدق من كلامه ومش عارفه تتكلم ومردتش عليه
حازم عرف انها م**وفه : عارف اني اتكلمت كتير وخدت من وقتك كتير يا قلبي انا ا
حور بغضب: اي اللي بتقوله دا انتا مش لسه قايل انك هنتكلم معايا وانا قولت هسمعك اي بقا اللي بتقوله دا
حازم ابتسم :طيب سلام عشان انا كترت عليكي ولو محمد ع ف اني بكلمك اكيد اكيد هتصلو عليا صلاه المغرب هههههههه
حور ببراه : انا هقوله لما ييجي ما تقلقش بس انا مش هتكلم علطول
حازم بحب : ماشي يا حبيبي بس كدا كدا اشوفك في الشركه ونتكلم
حور بخبث : محمد مش هيوديني الشركه غير لما نتجوز
حازم بتحدي : طيب خليه يعملها وانا هوريكي انا هعمل اي
حور بضحك : اي هتعمل يا باتمان
حازم بضحك : لا مش هقولك بقا ابقى شوفي بنفسك ههههه
حور : حازم انتا متأكد انك تمام
حازم بحب : بقيت تمام لما كالمتك يا روحي
حور ب**وف : يعني هتخرج من الاوضه وتخرج من جوا الكائبه دا
حازم ضحك : هههههه أن شاء الله هخرج من الكائبه دي
حور : يلا في رعايه الله
حازم : في رعايه الله يا قمري
وقفل ودخل الحمام ياخد شاور عشان يخرج
عند حور قفلت التلفون وكانت مبتسمه وفرحانه اوووي
محمد دخل : السلام عليكم
حور بابتسامه واسعه : عليكم السلام
محمد بستغراب : في اي مالك اي اللي مفرحك كدا
حور : لو قولتلك مش هتزعل
محمد ضحك : ليه بقا اكيد انتي فرحانه انا هفرح كمان ايه اللي هيزعلني
حور : انا كلمت حازم
محمد وشه اتغير وغضب اووي ووقف مره واحده : كلمتتتتي حازم كلمته ليه حازم
حور بخوف : شيماء رنت عليا
محمد سمع اسم شيماء وقلبه كان هيخرج من مكانه
حور كملت كلامها : وقالتلي أن والدهم اتوفى وحازم في الاوضه مش بيخرج منها قالتلي كلميه وكلمته وبس
وانا قولت اقولك ومردتش اخبي عليك لأن ممكن تعرف من اي حد
محمد باهتمام : امممم وبعد ما كلمتيه مبسوطه كدا ليه
حور بحرج : لا ولا حاجه
محمد : طيب وشيماء عامله اي ورغد فين
حور : الحمد لله رغد راحت عند ملك وكنه و...
قبل ما تكمل رغد دخلت
رغد : السلام عليكم أهل الديااار لقد جئت
حور بضحك : من زمان مسمعناش هبلك يا رغد
محمد بضحك : اه والله أبت وحشتينا
رغد : انا جوعاااان مش هرررد على حد ابدا ابداااا
تليفونها رن واتوترت
رغد : يلا يا حور جهزي الاكل عشان جعانه
دخلت اوضتها تتكلم
رغد : الو
الشخص كان أكرم
أكرم : انتي يا بت انتي فين ومش بتردي ليه
رغد بغضب : انتا بتزعق ليه كدا وبعدين انتا مالك
أكرم : يعني اي مالي
رغد : ايوا مالك وبعدين انا لازم أنهى الكلام ما بينا اخواتي لو عرفوا هيموتوني يلا سلام
وقفلت في وشه من غير ما تسمع رده ومسحت الرقم
هو بعتلها واتس وهيا عملت بلوك من غير ما ترد
أكرم بغضب : هيا اتهبلت ولا آي ماشي يا رغد انا هوريكي
رغد خرجت واكلت والغضب هيخرج من عيونها وبتاكل بسرعه
حور بستغراب : مالك ي بنتي في اي على مهلك شويه وانتي بتاكلي
محمد بضحك : هههههه اختك اتربت يا حور في الخ*فه دي بس مقولتلناش حصل اي
رغد افتكرت قاعدتها مع حسام وكل الكلام ما بينهم ولما شالها
وقعدت تضحك
ومحمد وحور مستغربين
محمد : مالك أبت في اي
رغد : كانت خ*فه حلوه والله بس كنت هموت من الخوف
محمد : ودا اللي بيضحكك
رغد هزت رأسها بايماء
حور : ربنا يهدي انا مش عارفه ايه العبط دا رغد بضحك : عبط عبط ربنا يزيد ويبارك بقولك اي وانا جايه قابلت طنط ايمان و قالتلي تعالوا انتي واخواتك بكرا طمطم فرحها آخر الأسبوع
محمد بفرحه : الف الف مب**ك ربنا يتمملها على خير يا رب
______________________________
في بيت فاطمه
فاطمه كانت متضايقه من كلام أحمد واتخنقت
أسماء دخلت : اي يا طمطم مالك
فاطمه بخنقه : ولا حاجه
أسماء : ازاي يبنتي انا حاسه انك هتعيطي قوليلي احنا مش اتفقنا اننا نكون اخوات
فاطمه والدموع في عنيها : أحمد النهارده بيقول ان مفيش حاجه بتربطتنا ببعض لسه
اسماء بستغراب : ازاي قال كدا وليه
فاطمه : انا قولتله انتا بتنام فين لما بنت عمتك عندكم قالي ليه بتسألي قولتله لأنك هتبقى جوزي ومن حقي اعرف قالي مفيش حاجه بتربطتنا ببعض قولتله انا مقبلش اقعد مع حد غريب و سبته ومشيت
اسماء : ليه كدا يا طمطم يمكن كان عايز يعرف بتغيري ولا لاء
فاطمه بغضب : ماشي يقوم يقولي مفيش حاجه بتربطتنا ببعض دا حتى الخاتم مجبهوش فعلا عند حق ازاي يتجوزتي دا ولا انا وفقت ازاي
اسماء وقفت : استنى دقيقه الباب بيخبط وخرجت وفتحت الباب واتصدمت لما شافت