البارت الرابع 4

2296 Words
أولا:انا مبسوطة جدا إن الرواية عجبتكم وبشكر كل الناس اللي شجعتنى ?? ثانيا:الناس اللي بتسأل على المواعيد المواعيد إن شاء الله هتكون«حد وتلات وخميس » وانا آسفة انى نسيت اكتب علي الألبوم مواعيد الرواية. وإن شاء الله لو في بارت جهز قبل المعياد هنزله علي طول . ? »البارت الثانى» فى منزل فواز النجار بعد خروج الأيتام الأربعة دخلت نهى غرفة فواز بمنتهى الهدوء وسحبت سلسلة المفاتيح من جنبه وخرجت بهدوء خبيث كما دخلت وصلت لغرفة مكتب فواز وفتحت الخزنة واخدت كل الفلوس اللي فى الخزنة نهي بضحك : والله أنا بنت حلال كل يوم افضل افكر في طريقة علشان اخلص منهم ويجى يوسف واخواته ويدينى الطريقة اللي اخلص بيها منهم بسهولة كده فواز لما يصحى ميلقيش الاولاد ولا الفلوس عمره ما يفكر يدور عليهم تانى وبكده يبقا هما الأربعة اختفوا من حياتى للأبد .? وفعلا نفذت خطتها اخدت الفلوس ورجعت كل حاجة مكانها وفي ميعاد صحيان فواز صحيته وهى بتمثل النوم نهي:فواز اصحى يلا علشان تلحق تفطر فواز:صباح الخير يا حبيتي نهى بتكشيرة مصطنعة : صباح النور فواز باستغراب: مالك يا حببتى نهى بخبث : انا زعلانة منك علشان نيمت يوسف زعلان وأنت عارف انا بحبه قد ايه فواز : هو دا اللي مزعلك يا حببتى من عنيا اصلحه علشانك نهى :حبيبي ربنا يخليك لينا وفعلا قام فواز ودخل اخد الشور بتاعه ودخل غرفة يوسف واستغرب عدم وجوده قال ممكن علي السفرة أو بيطمن علي اخواته ودخل غرفة مريم والتؤام واستغرب عدم وجودهم وقلق لانه كمان مش،سامع صوت التؤام وهما في العادى مش بيبطلو عياط فواز بينده علي نهى علشان يشوف هما فين فواز :نهى يا نهى نهى: أيوة يا فواز انا بجهز الفطار في حاجة دخل فواز المطبخ وسأله علي الاولاد وطبعا هى قالت انها مشفتش الاولاد هو واقف مش عارف ممكن يكونو راحو فين وهى بتمثل القلق والخوف اخد باله ان باب غرفة المكتب مفتوح وهو دايما متعود يقفل باب المكتب علشان ورق شغله دخل المكتب شاف المفتاح في الخزنة فتح لقا الخزنة فاضية اتجنن وبدأ يفهم انهم هربو واخدو الفلوس خصوصا لما ملقاش الورق الخاص بيهم فواز بانهيار : مش ممكن ولادى يعملو كده مش قادر اصدق ليه ! نهي: بتمثيل في ايه يا فواز ! فواز بعصبية: ولادى سرقونى وهربو سرقو فلوس أبوهم نهى : إيه مش ممكن فواز: اهو اللي مش ممكن بقا ممكن نهى بخب: يا ترى راحو فين ؟ فواز بمنتهى الغضب : يرحو مكان مايرحو انا ولادى خلاص ماتو نهى بزعل مصطنع: لا يا حبيبي متقولش كده فواز بصوت عالي : انا قولت اللي عندى ولادى ماتو مع امهم نهى: اخدت فواز في حضنها متزعلش يا حبيبي اكيد هيرجعوا وفي سرها يلا بالسلامة المركب اللي تودى. ? ????????????????? نرجع تانى للقطار المتجهة الإسكندرية يوسف بيرد بثبات مصطنع علي صاحبة النظرات الغامضة : و انت بتسألى ليه صاحبة النظرات : مستغربة انتو راكبين القطر لوحدكم ومفيش معاكم حد يوسف بايمان بالله:إحنا معانا ربنا صاحبة النظرات: ونعمه بالله احسن من اى إنسان اللي معاه ربنا عمره مافي إنسان يقدر ياذيه يوسف عجبه كلام الست وشبه ارتاح ليها لانها فكرته بامه وطريقة كلامها بتاع الشاي فعلا عدا واخد منه المياه السخنة وعمل الرضعة لكن المشكلة الاتنين جعانين وهو بس اللي بيعرف يرضعهم مريم لسه صغيرة مش عارفة بس بتحاول وبتفشل مع اخوها صاحبة النظرات حبت الاولاد جدا وعايزة تعرض المساعدة بس مش عارفة رد فعل يوسف خصوصا انه واضح انه قلقان ومحتار بس صوت سفيان وهو ييعيط مزعلها وحسمت امرها وطلبت من مريم انها ترضع هى الطفل يوسف بخوف منها ممكن يكون طريقتها دى قناع يوسف: شكرا انا هخلص اختى وارضعه هو كمان صاحبة النظرات فهمت قلق يوسف وقالت صاحبة النظرات: متخفش القطر ماشي يعنى مش هعرف اخ*فه ولسه بدرى علي ما القطر يدخل المحطة يوسف باستسلام : ماشي اديها سفيان يا مريم صاحبة النظرات : الله اسم اخواتك حلو وانت اسمك ايه مريم ببراءة سريعة:هو يوسف والنونو دى سيدرا صاحبة النظرات :وانا فاطمة اهلا بيك يا سفيان باشا واخدت سفيان ورضعته والغريب انه رضع ونام علي طول علي غير العادة » استوب» الست فاطمة :أرملة عمرها حوالى أقل من 30 سنة وليس لديها اهل ولا اولاد لديها بيت وورشة نجاره ورثتهم عن زوجها الراحل نرجع تانى فعلا التؤام رضعوا ونامو والقطر دخل المحطة الأخيرة وكل الركاب بدأت في النزول والست فاطمة قامت وقفت وبتقول ل الاولاد فاطمة : يلا مش هتنزلو يوسف: لا احنا هننزل المحطة الأخيرة فاطمة بضحك : ههههه هى دى يا حبيبي اخر محطة انتو في الاسكندرية يوسف قام وقف وشال سيدرا وهيمد ايده ياخد سفيان سفيان قلق وفضل يعيط واتمسك ب فاطمة اكتر فاطمة قالت ل يوسف فاطمة : سبيه يا يوسف لغاية أما ننزل علشان مش هتعرف تنزل بالاتنين يوسف : ماشي وفعلا نزلو مريم بصوت واطى: هنعمل ايه يا يوسف وبراءة انا عايزة انام قوى عينى بتقفل لوحدها يوسف : امسكى نفسك شوية يا مريم هنشوف مكان نقعد فيه وتنامى لحد ما تشبعى نوم مريم وهى بتقع وهى ماشية من النوم ط ط طيب فاطمة: انتو عايزين مكان تنامو فيه يوسف: اه تعرفي تشوفي لينا مكان فاطمة بضحكة كلها حنان خلت يوسف يطمن ليها اكتر خصوصا بعد تمسك سفيان بيها علي غير العادة فاطمة : اه اعرف عندى مكان بس يلا بسرعة علشان مريم نامت خالص يوسف قعد يضحك علي منظر مريم وهى نايمة وبعدين الضحكة اتحولت لحزن لما افتكر اللي هنا فيه وافتكر السبب في اللي حصل وفضل يتكلم مع نفسه يا ترى ايه اللي مخبياه لينا الأيام؟ و يا ترى اللي عملته صح؟ ياررررررررب انت عالم بحالي خليك جنبي ماما الله يرحمها كانت دايما تقولي لما تعوز حاجة اطلبها من ربنا فاطمة بتابع يوسف وهم ماشين وسرحت مع نفسها فاطمة: يا ترى ايه اللي وراكم و يا ترى هندم انى فتحت ليكم بيتى وقبل بيتى قلبي بس اللي متأكدة منه انى محتاجكم وان انتم محتاجيني وربنا يسر اللي جاى . وفعلا وصلو البيت وفاطمة فتحت الباب ودخلو لقو انها شقة متوسطة بس نظيفة ومرتبة ودخلت مريم التؤام علي السرير علشان ينامو وخرجت لقت يوسف مكانه لسه واقف استغربت وقالت فاطمة: مالك يا يوسف واقف كده ليه مش انا عرفتك مكان اللي هتنام فيه يشوف : انا عايز اعرف بتساعدينا ليه!!!!!! فاطمة: هتصدقنى لو قلت لك معرفش كل اللي اعرفه عياط اخواتك وجعنى وحسيت انهم حته منى يوسف: هو مين عايش معاكى؟ وممكن يضايق من وجودنا؟ فاطمة: لا يا سيدى مش هيزعل يوسف استغرب فاطمة: متستغربش علشان ببساطة جوزى الله يرحمه مات من سنة ? يوسف: الله يرحمه ماما كمان ماتت وهى بتولد اخواتى من 6شهور ?? فاطمة : الله يرحم موتنا جميعا انا مش عايزة اعرف عنكم حاجة إلا لما انت تكون عايز تتكلم يوسف كان حاسس انه تعب ونفسه يتكلم بس رجع سكت وقال يوسف : شكرا عالي كل حاجة بس انا فعلا هموت وانام? فاطمة: وانا كمان هنام منك يلا قوم نوم الهنا وتصبح علي طاعة . الكلمة دى فكرته ب امه كانت دايما بتقولها ليه قبل النوم يوسف بضحكة حزينة : وانت من اهل الجنة? ودخلو ينامو علشان يستقبلو يوم جديد واكيد أحداث جديدة وبكده خلص بارت النهاردة يارب يعجبكم?? ???????????????????????? وعايزة اعرف :- توقعاتكم في اللي جاي؟ و يا ترى هروب يوسف كان صح؟ وبلاش تم وكملي عايزة ارغي معاكم??? واشوفكم قريب جدا في بارت جديد ??☺ ميرا إسماعيل☺☺??? أولا:انا مبسوطة جدا إن الرواية عجبتكم وبشكر كل الناس اللي شجعتنى ?? ثانيا:الناس اللي بتسأل على المواعيد المواعيد إن شاء الله هتكون«حد وتلات وخميس » وانا آسفة انى نسيت اكتب علي الألبوم مواعيد الرواية. وإن شاء الله لو في بارت جهز قبل المعياد هنزله علي طول . ? »البارت الثانى» فى منزل فواز النجار بعد خروج الأيتام الأربعة دخلت نهى غرفة فواز بمنتهى الهدوء وسحبت سلسلة المفاتيح من جنبه وخرجت بهدوء خبيث كما دخلت وصلت لغرفة مكتب فواز وفتحت الخزنة واخدت كل الفلوس اللي فى الخزنة نهي بضحك : والله أنا بنت حلال كل يوم افضل افكر في طريقة علشان اخلص منهم ويجى يوسف واخواته ويدينى الطريقة اللي اخلص بيها منهم بسهولة كده فواز لما يصحى ميلقيش الاولاد ولا الفلوس عمره ما يفكر يدور عليهم تانى وبكده يبقا هما الأربعة اختفوا من حياتى للأبد .? وفعلا نفذت خطتها اخدت الفلوس ورجعت كل حاجة مكانها وفي ميعاد صحيان فواز صحيته وهى بتمثل النوم نهي:فواز اصحى يلا علشان تلحق تفطر فواز:صباح الخير يا حبيتي نهى بتكشيرة مصطنعة : صباح النور فواز باستغراب: مالك يا حببتى نهى بخبث : انا زعلانة منك علشان نيمت يوسف زعلان وأنت عارف انا بحبه قد ايه فواز : هو دا اللي مزعلك يا حببتى من عنيا اصلحه علشانك نهى :حبيبي ربنا يخليك لينا وفعلا قام فواز ودخل اخد الشور بتاعه ودخل غرفة يوسف واستغرب عدم وجوده قال ممكن علي السفرة أو بيطمن علي اخواته ودخل غرفة مريم والتؤام واستغرب عدم وجودهم وقلق لانه كمان مش،سامع صوت التؤام وهما في العادى مش بيبطلو عياط فواز بينده علي نهى علشان يشوف هما فين فواز :نهى يا نهى نهى: أيوة يا فواز انا بجهز الفطار في حاجة دخل فواز المطبخ وسأله علي الاولاد وطبعا هى قالت انها مشفتش الاولاد هو واقف مش عارف ممكن يكونو راحو فين وهى بتمثل القلق والخوف اخد باله ان باب غرفة المكتب مفتوح وهو دايما متعود يقفل باب المكتب علشان ورق شغله دخل المكتب شاف المفتاح في الخزنة فتح لقا الخزنة فاضية اتجنن وبدأ يفهم انهم هربو واخدو الفلوس خصوصا لما ملقاش الورق الخاص بيهم فواز بانهيار : مش ممكن ولادى يعملو كده مش قادر اصدق ليه ! نهي: بتمثيل في ايه يا فواز ! فواز بعصبية: ولادى سرقونى وهربو سرقو فلوس أبوهم نهى : إيه مش ممكن فواز: اهو اللي مش ممكن بقا ممكن نهى بخب: يا ترى راحو فين ؟ فواز بمنتهى الغضب : يرحو مكان مايرحو انا ولادى خلاص ماتو نهى بزعل مصطنع: لا يا حبيبي متقولش كده فواز بصوت عالي : انا قولت اللي عندى ولادى ماتو مع امهم نهى: اخدت فواز في حضنها متزعلش يا حبيبي اكيد هيرجعوا وفي سرها يلا بالسلامة المركب اللي تودى. ? ????????????????? نرجع تانى للقطار المتجهة الإسكندرية يوسف بيرد بثبات مصطنع علي صاحبة النظرات الغامضة : و انت بتسألى ليه صاحبة النظرات : مستغربة انتو راكبين القطر لوحدكم ومفيش معاكم حد يوسف بايمان بالله:إحنا معانا ربنا صاحبة النظرات: ونعمه بالله احسن من اى إنسان اللي معاه ربنا عمره مافي إنسان يقدر ياذيه يوسف عجبه كلام الست وشبه ارتاح ليها لانها فكرته بامه وطريقة كلامها بتاع الشاي فعلا عدا واخد منه المياه السخنة وعمل الرضعة لكن المشكلة الاتنين جعانين وهو بس اللي بيعرف يرضعهم مريم لسه صغيرة مش عارفة بس بتحاول وبتفشل مع اخوها صاحبة النظرات حبت الاولاد جدا وعايزة تعرض المساعدة بس مش عارفة رد فعل يوسف خصوصا انه واضح انه قلقان ومحتار بس صوت سفيان وهو ييعيط مزعلها وحسمت امرها وطلبت من مريم انها ترضع هى الطفل يوسف بخوف منها ممكن يكون طريقتها دى قناع يوسف: شكرا انا هخلص اختى وارضعه هو كمان صاحبة النظرات فهمت قلق يوسف وقالت صاحبة النظرات: متخفش القطر ماشي يعنى مش هعرف اخ*فه ولسه بدرى علي ما القطر يدخل المحطة يوسف باستسلام : ماشي اديها سفيان يا مريم صاحبة النظرات : الله اسم اخواتك حلو وانت اسمك ايه مريم ببراءة سريعة:هو يوسف والنونو دى سيدرا صاحبة النظرات :وانا فاطمة اهلا بيك يا سفيان باشا واخدت سفيان ورضعته والغريب انه رضع ونام علي طول علي غير العادة » استوب» الست فاطمة :أرملة عمرها حوالى أقل من 30 سنة وليس لديها اهل ولا اولاد لديها بيت وورشة نجاره ورثتهم عن زوجها الراحل نرجع تانى فعلا التؤام رضعوا ونامو والقطر دخل المحطة الأخيرة وكل الركاب بدأت في النزول والست فاطمة قامت وقفت وبتقول ل الاولاد فاطمة : يلا مش هتنزلو يوسف: لا احنا هننزل المحطة الأخيرة فاطمة بضحك : ههههه هى دى يا حبيبي اخر محطة انتو في الاسكندرية يوسف قام وقف وشال سيدرا وهيمد ايده ياخد سفيان سفيان قلق وفضل يعيط واتمسك ب فاطمة اكتر فاطمة قالت ل يوسف فاطمة : سبيه يا يوسف لغاية أما ننزل علشان مش هتعرف تنزل بالاتنين يوسف : ماشي وفعلا نزلو مريم بصوت واطى: هنعمل ايه يا يوسف وبراءة انا عايزة انام قوى عينى بتقفل لوحدها يوسف : امسكى نفسك شوية يا مريم هنشوف مكان نقعد فيه وتنامى لحد ما تشبعى نوم مريم وهى بتقع وهى ماشية من النوم ط ط طيب فاطمة: انتو عايزين مكان تنامو فيه يوسف: اه تعرفي تشوفي لينا مكان فاطمة بضحكة كلها حنان خلت يوسف يطمن ليها اكتر خصوصا بعد تمسك سفيان بيها علي غير العادة فاطمة : اه اعرف عندى مكان بس يلا بسرعة علشان مريم نامت خالص يوسف قعد يضحك علي منظر مريم وهى نايمة وبعدين الضحكة اتحولت لحزن لما افتكر اللي هنا فيه وافتكر السبب في اللي حصل وفضل يتكلم مع نفسه يا ترى ايه اللي مخبياه لينا الأيام؟ و يا ترى اللي عملته صح؟ ياررررررررب انت عالم بحالي خليك جنبي ماما الله يرحمها كانت دايما تقولي لما تعوز حاجة اطلبها من ربنا فاطمة بتابع يوسف وهم ماشين وسرحت مع نفسها فاطمة: يا ترى ايه اللي وراكم و يا ترى هندم انى فتحت ليكم بيتى وقبل بيتى قلبي بس اللي متأكدة منه انى محتاجكم وان انتم محتاجيني وربنا يسر اللي جاى . وفعلا وصلو البيت وفاطمة فتحت الباب ودخلو لقو انها شقة متوسطة بس نظيفة ومرتبة ودخلت مريم التؤام علي السرير علشان ينامو وخرجت لقت يوسف مكانه لسه واقف استغربت وقالت فاطمة: مالك يا يوسف واقف كده ليه مش انا عرفتك مكان اللي هتنام فيه يشوف : انا عايز اعرف بتساعدينا ليه!!!!!! فاطمة: هتصدقنى لو قلت لك معرفش كل اللي اعرفه عياط اخواتك وجعنى وحسيت انهم حته منى يوسف: هو مين عايش معاكى؟ وممكن يضايق من وجودنا؟ فاطمة: لا يا سيدى مش هيزعل يوسف استغرب فاطمة: متستغربش علشان ببساطة جوزى الله يرحمه مات من سنة ? يوسف: الله يرحمه ماما كمان ماتت وهى بتولد اخواتى من 6شهور ?? فاطمة : الله يرحم موتنا جميعا انا مش عايزة اعرف عنكم حاجة إلا لما انت تكون عايز تتكلم يوسف كان حاسس انه تعب ونفسه يتكلم بس رجع سكت وقال يوسف : شكرا عالي كل حاجة بس انا فعلا هموت وانام? فاطمة: وانا كمان هنام منك يلا قوم نوم الهنا وتصبح علي طاعة . الكلمة دى فكرته ب امه كانت دايما بتقولها ليه قبل النوم يوسف بضحكة حزينة : وانت من اهل الجنة? ودخلو ينامو علشان يستقبلو يوم جديد واكيد أحداث جديدة وبكده خلص بارت النهاردة يارب يعجبكم?? ???????????????????????? وعايزة اعرف :- توقعاتكم في اللي جاي؟ و يا ترى هروب يوسف كان صح؟ وبلاش تم وكملي عايزة ارغي معاكم??? واشوفكم قريب جدا في بارت جديد ??☺ ميرا إسماعيل☺☺???
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD