❣️❣️الفصل السادس❣️❣️❣️
❣️روايه حنين الماضي
بقلمي ساره محمود❣️
عند روجينا وبعد ما قفلت مع راغب فضلت زعلانه اووي
من كلامها وقررت تحاول تتكلم معاه وتتعرف عليه وتفتحله قلبها يمكن ترتاح .وبعدين نامت من كتر التفكير
بقلمي ساره محمود
راغب كمان فضل سهران ومش جايله نوم خالص
ومفيش في خياله وتفكيره غيرها هيا .وفضل كده طول الليل لحد ما نام من التعب وهو بيفكر فيها
.وبعد ساعات أتي الصباح واشرقت الشمس واعلنت عن بدء يوم جديد
. جاسر صحي وفطر مع أمه ونزل لجنات علشان يرجعلها قبل الامتحان
.نجوي كانت صحيت هيا وبناتها وجهزت الفطار .والباب
خبطت وفتحت ولقته جاسر
.جاسر صباح الخير .نجوي بحب صباح النور يابني اتفضل .
بقلمي ساره محمود ?
جاسر دخل لو سمحتي ياطنط هيا جنات فين .
نجوي في اوضتها بتلبس خير يابني في حاجه
.جاسر لا مفيش انا بس كنت عاوز اخد رايك في موضوع
نجوي قول ياجاسر وقعت قلبي
.جاسر قعد معاها وقالها علي طلبه .وبعد ما خلص
.نجوي بأرتياح وسعاده .دا يوم المني يابني جاسر بسعاده يعني موفقه .نجوي ايوه يابني علي خيره الله ..
بقلمي ساره محمود
جاسر قام وباس ايديها بحب واحترام ربنا يخليكي ليا يارب
نجوي بحب ربنا يسعدكوا يابني ياررب وفرح بيكم وهنا خرجت جنات .
.جنات صباح الخير
.جاسر صباح العسل جنات ات**فت اووي علشان مامتها وقفه
.ونجوي خت بالها ودخلت تجهز الفطار .جاسر حبيبي عامل ايه النهارده
جنات انا كويسه طول ما نتا كويس .جاسر .
طب يلا علشان نخلص وننزل علشان لما تخلصي هعملك مفأجاءه تجنن
جنات بشوق مفأجاءه ايه .جاسر لا مش دلوقتي .
جنات بزعل وحياتي انا تقول .جاسر قرب منها بحب ومسك ايديها
.انتي اغلي حاجه في حياتي ياجنتي اغلي حياتي من حياتي بس اصبري علشان تفرحي اكتر لما تعرفي
.جنات وعينيها في عنيه .خلاص هصبر وامري لله
روجينا جهزت وخرجت .وببتسامه صباح الخير
.جاسر وجنات صباح النور .وبعد دقائق طلعت نجوي والفطار جهز وفطروا كلهم .
ونزلت روجينا
وجاسر وجنات خلصوا ونزلوا بعدها بشويه
..روجينا نزلت ولسه بتدور علي تا**ي بس فجاءه
ظهر راغب وفتح العربيه ونزل وقرب منها . صباح الخير روجينا بصدمه صباح النور .راغب بعشق واضح في عيونه وصوته .وحشتيني .روجينا اتحرجت اوي ووشها احمر وبصت في الارض بخجل واضح .
راغب فضل باصص
عليها ومستني ترفع عينيها ويقدر يبصلها من تاني ويشبع منها
.روجينا بعد ما طال الصمت بينهم رفعت وشها ولقته لسه زي ما هو وعينه عليها وابتسامته منوره وشه
روجينا ممكن اعرف في ايه وبتبصلي كده ليه .راغب بهمس خطيبتي بقي وبحبها اعمل ايه ياعني
روجينا ابتسمت غصب عنها .وبصتله بأعجاب لاول مره. بس الناس متعرفش انك خطيبي
.راغب يعني كل مشكلتك هيا الناس طب تعالي ياستي
وانا هعرفهم كلهم ومسك ايديها ولسه هيتكلم بس هيا منتعته.
روجبنا بعصبيه من فضلك ياراغب مينفعش كده واكيد الناس مش هتعرف بالطريقه دي
..راغب انا اسف محبتش ازعجك ابدا انا بس حبيت
اعرفهم روجينا بخنقه انا اتاخرت بعد ازنك .راغب استني هنا انا اصلا جايه علشان اوصلك
.روجينا لسه هتعترض بس راغب رفض وفتح الباب وطلب منها تركب وفعلا ركبت ومشيوا سوا ..
علي الجانب الآخر
عند عصام الي كان لسه نايم بس بدء يفوق بس حاسس بتعب حقيقي وصداع فظيع
.وقام قعد علي السرير
.ومسك دماغه وهو مش فاكر اي حاجه .وبعد دقائق دخلت مروه واول ما شافته اتجاهلته تماما .ولا كأنه موجود
.عصام استغرب اوووي اول مره تعمل كده وقام وقرب منها .ايه ياحبيبتي مالك .مروه بحزن ماليش
. وجت تمشي بس هو منعها .ممكن اعرف في ايه. مروه عيطت بوجع صعب تقدر تقوله علي الي عمله لأن الي حصل
صعب يتحكي عصام اتعصب اكتر ومسك ايديها مروه بوجع اه .عصام رفع ايديها وهنا كانت صدمته لما شاف بقع زرقا علي جسمها .عصام بزهول ايه ده مين عمل كده مروه بصتله
بدموع ووجع ومن بصتها ليه فهم ان هو الي عمل كده ..عصام مروه انا ..مروه ارجوك مش عاوزه اسمع حاجه وسابته ومشت .عصام مسح علي شعره بغيظ ..
اكيد البرشامه النيله دي هيا الي خلتني عملت كده ..يووه غ*ي ياعصام غ*ي .وهتضيع كل حاجه بغباءك ده ..
عند جاسر وبعد ما وصل جنات كالعاده واطمن عليها راح علي جامعته
لأن هو كمان امتحاناته هتبدء ولازم يركز كويس
..وهناك قابل واحد صاحبه ..اسمه مومن .
.جاسر ازيك يامومن عامل ايه .
.مومن انا بخير وانتا جاسر انا كويس .بس انتا ايه الي فكرك بينا .مومن انا جاي علشان اسحب ملف مهم علشان مسافر بره
.جاسر مسافر فين مومن اخويا بره وجابلي فرصه شغل حلوه اووي وبمرتب كبير وكمان عاوز مني اشوفله واحد زميلي ويكون شاطر كده وزكي وبصراحه مفيش احسن منك .ها قولت ايه
بقلمي ساره محمود ?
جاسر بحزن .للاسف مش هينفع يامومن مومن انتا مجنون دي فرصه متتعوضش ابدا
..جاسر انا عارف بس مش هقدر
سافر وابعد عنها
.مومن بابتسامه اها عشق الروح الست جنات
.جاسر ايوه مقدرش ابعد عنها ساعه وحده بس مش اسافر وسبها .
مومن بزهول يعني تضحي بمستقبلك علشانها .
.جاسر بعشق وضحي بعمري كله علشانها .مومن ياه لدرجادي
.جاسر واكتر من كده بكتير. مومن علي العموم ربنا يوفقك ويسعدكوا ياررب واستاذن انا
.ومشي مومن وجاسر
قلبه دق لعشق حياته كلها وفتكر شكلها واتن*د بحب
..بعشقك ياجنتي ومستحيل ابعد عنك ودخل علي محاضرته
..روجينا وراغب طول الطريق بينهم صمت تام وقطع هذا الصمت راغب ..
راغب تحبي تجيبي شبكتك منين .روجينا بعدم اهتمام عادي مش هتفرق ..ر
اغب يعني ايه مش هتفرف
..روجينا عادي يعني مش فدماغي حاجه معينه .
.راغب بأهتمام طب ممكن اعرف ايه الي فدماغك بالظبط ..
روجينا بصتله بوجع واسف وللأسف مقدرتش تتكلم وهو محبش يظغط عليها وسابها برحتها .
بقلمي ساره محمود
واخيرا وصلوا علي الجامعه ودخلوا علي المحاضره
.وكل واحد جواه حيره صعبه اووي
..جاسر خلص محاضراته وراح لجنات وبعد ما اطمن عليها خدها وروحوا .
.جنات ها بقي مش هتقولي
ايه المفاجاه .جاسر بمكر اطلعي البسي علشان هنروح مع روجينا وهناك هتعرفي كل حاجه
..جنات حاضر ياحبيبي هوا وجرت علي شقتهم ..
وهو ابتسم وطلع يحضر نفسه ..عند عصام وبعد ماجهز قرر يصالح مروه قبل ما ينزل
.مروه قاعده في الجنينه وشكلها حزين اوووي .
.عصام قرب منها بحب .وباسها من خدها انا اسف .مروه بدموع انتا جرحتني اوي لاول مره احس انك غريب عني
.عصام انا كنت تعبان اووي والله ما حسيت بنفسي انا اسف ووعدك مش هتتكرر ابدا مروه بابتسامه .وانا مسمحاك
.عصام مسك ايديها وباسها
..حبيبتي ربنا يخليكي ليا
.مروه ويخليك ياحبيبي ..عصام هو راغب فين .مروه راغب نزل علي الكليه .عصام فجاءه وشه اتغير
.وعينه بطق شرار من شدت الغضب ومروه لحظه تغيره .مروه في ايه ياعصام حد مزعلك .عصام بخنقه لا مفيش حاجه انا بس اتاخرت .
بقلمي ساره محمود
يلا استأذن انا ومشي عصام وساب مروه حزينه وحاسه أن فيه حاجه وحاجه كبيره اوووي كمان ..
راغب خلص محاضرات
.وروجينا كانت مشيت قبله واتفقوا يتقبلوا بعد الجامعه علشان يجيبوا الشبكه
..راغب رجع البيت وجهز ونزل وكان وسيم اووي .واخيرا وصل وروجينا وجنات جهزوا ونزلوا وركبوا كلهم سوا وجاسر كمان معاهم ..
واخيرا وصلوا عند محل كبير اووي وضخم اووي ..
روجينا نزلت وهيا قلقانه وفرحانه وحزينه ومش عارفه تحدد احساسها خالص .وجاسر قرب من جنات وبهمس عقبال شبكتك ياعروسه
.جنات بحب ياررب ياجاسر ..واخيرا دخلوا المحل وفضلوا يختاروا .واخيرا اختاروا طقم حلو اووي وروجينا كانت مبسوطه بجد ..
بقلمي ساره محمود
وفجاءه جاسر .
.لو سمحت عاوز طقم حلو اووي .جنات بصدمه طقم ايه ياجاسر ولمين
..جاسر بحب مسك ايديها وباسها .وبحب هنختار شبكتك ياعروسه .جنات بدموع وسعاده حقيقه
.شبكتي انا .جاسر ها ايه رايك هيا دي مفأجئتي ليكي أنك تختاري شبكتك وتلبسيها مع روجينا
وان شاء الله فرحنا هيكون معاهم ..جنات دموعها نزلت من فرحتها .
وفضلت بصاله بحب ودموع ملهاش مثيل
.جاسر قرب ومسح دموعها .حبيبي انا دموعه غاليه اووي
حتي لو دموع فرح انا مش عاوزها انا عاوزه ابتسامه علي طول .جنات بحبك بحبك اووي جاسر وانا بعشقك ياعشقي الاول والاخير .
.جنات يعني عمرك ما هتحب غيري ..
جاسر قلبي دا اتخلق ليكي انتي وبس ياجنات
..راغب احم احم جري ايه ياجماعه انتوا قاعدين تحبوا في بعض ونسينا خالص وكمان الناس يتتف*ج عليكم ..
جنات ابتسمت بحرج وروجينا قربت منها وخضنوا بعض واخيرا قربوا واختاروا طقم حلو اووي لجنات وكان علي زوق جاسر ..وكمان اختاروا دبلتين وكل واحد كتب علي دبلت التاني حاجه ورفضوا يشفوهم غير يوم الحفله
بقلمي ساره محمود
وبعد ما خلصوا .
.راغب ايه رايكم نتغدي مع بعض
.جاسر معنديش مانع يلا بينا
.راغب خدهم علي مكان علي البحر حلو اووي .وقعدوا واتغدوا سوا وسط مرح جنات وكلام جاسر وهدوء روجينا
.وابتسامت راغب وانتهي الغدا علي خير وروحوا كلهم مع بعض وراغب أطر يطلع معاهم بعد إصرار جاسر عليه .وبعد ما طلعوا وبعد السلام والتحية
استاذن جاسر وامه .ودخلت جنات قوضتها .
وفضل راغب وروجينا .روجينا اتفضل ارتاح .راغب قعد وفضل باصص عليها ونفسه اووي تتكلم ويحس
بفرحتها لكن مفيش فايده.راغب روجينا ممكن بعد ازنك تكلميني عنك شويه
بقلمي ساره محمود
روجينا عاوز تعرف ايه ..راغب كل حاجه عندك
.روجينا انا زي اي بنت.عادي يعني .راغب بحب انتي اجمل من اجمل البنات روجينا بصتله وابتسمت بخجل
.راغب ها بقي مش هنتعرف
.روجينا
فضلت تتكلم عادي وتحكيلوه عن حياتها بس للاسف كل ما تتكلم عن عصام متقدرش تحكيلوه اي حاجه خالص .
وراغب كمان فتحلها قلبه وفضل يحكيلها عنه بس من جواه مكنش فرحان لأن متأكد انها مخبيه عليه حاجه وكان نفسه اووي يعرفها ..واخيرا راغب
انا اتاخرت اووي استأذن انا .
روجينا مع السلامه وهيا بتوصله وقبل ما ينزل روجينا بتلقائيه
خلي بالك من نفسك
.راغب فرح اوي لان لاول مره يحس بخوفها عليه .راغب ابتسم لها هكلمك لما أوصل روجينا توصل بالسلامه أن شاء الله .ودخلت اوضتها
وغيرت وفضلت سرحانه في راغب وكلامه وأسلوبه واتمننت
لو تنسي عصام للابد وتحب راغب ..راغب وصل البيت واطمن علي أخته وطلع اوضته
بقلمي ساره محمود
.واتصل بروجينا الي ردت عليه بلهفه ها وصلت .راغب بسعاده
.ياه لدرجادي خايفه عليا انا لو اعرف ان الخوف بالشكل الجميل ده .كنت هبات بره روجينا ابتسمت
وضحكت علي كلامه .راغب ممكن اسالك سؤال .روجينا طبعا اتفضل
.راغب هو في امل انك تحبيني زي ما بحبك .روجينا بحزن
بقلمي ساره محمود
ليه بتقول كده
.راغب بقول كده لاني بحبك بجد ياروجينا وعمري ما حبيت بنت غيرك وخايف متحبينبش
ودا هيجرحني اوي
..روجينا معترفتش تقولوه ايه لان هيا محتاره اكتر منه بكتيرر ودائما بتسال نفسها السوال دا ..راغب لما ردها اتاخر حس بخيبت الأمل وأنه مفيش امل تحبه
..راغب بحزن كنت حاسس بكده ولسه هيكمل بس روجينا قطعته .انا وبكده انتهي البارت ..حنين الماضي بقلمي ساره محمود
دومتم سالمين .....
بقلمي ساره محمود