❣️❣️❣️الفصل الاول ❣️❣️❣️
❣️...حنين الماضي ..بقلمي ساره محمود❣️❣️
بسم الله الرحمن الرحيم
تبدء قصتنا الجميله في حاره شعبيه من حواري القاهره
حيث تفيق بطلتها جنات من نومها
.روجينا اخت جنات الكبيره بنت رقيقه وجميله وهاديه اووي
وتمتاز بذكاء ها وحنيتها الشديده
.جنات اخت روجينا .
بنت اموره اوي وجميله اووي وتمتاز بلون عينيها العسلي الفاتح
وشعرها ايظا جميل وبلون العسل
وتمتاز ايظا .بحبها وعشقها الكبير لابن الجيران الي قصدهم
وكمان جنات شقيه اووي اووي اووي ..
روجينا بحب لاختها الوحيده
قومي بقي ياست جنات اتاخرت ي اووي علي مدرستك
وكمان سي روميو بتاعك وجع دماغي من الصبح من كتر التصغير بتاعه من الصبح
.جنات وكان الروح ردت فيها لما سمعت اسمه
.قامت جري من علي السرير
وب هيام ايه قولتي ايه هو جاسر بصفر من زمان
روجينا ههههه ايوه ياختي دا جهز من بدري وواقف تحت من زمان اوووي
.جنات طلعت تجري علي الحمام واختها فضلت تضحك عليها وعلي طريقتها
وقامت تجهز هيا كمان علشان تنزل علي جامعتها هيا كمان
.روجينا وجنات والدهم متوفي من زمان وأمهم نجوي هي الي ربت هم ورفضت الزواج بعد وفاته .....نجوي ...
ست طيبه اووي وكل همها هو سعاده بناتها وبس
.وهيا عارفه علاقه بنتها ب جاسر ابن جارتها وصديقه عمرها .امال
.وبتتمني من الله أن ربنا يسعدهم ويجعلهم من نصيب بعض
.
نجوي جهزت الفطار .
روجينا جنات يلا علشان تفطروا.يابنات
جنات بعد ما جهزت معلش يا امي انا أتاخرت وجاسر هيموتني
.نجوي ههه متخافيش قاعدي
افطري وانا هنادي عليه يفطر معانا
.وفعلا نجوي ندهه لجاسر وطلع يفطر معاهم
.واول ما فتحت الباب والتقت العيون
ودقت القلوب
.فضلوا كل واحد سرحان في التاني وكأنهم في دنيا لوحدهم
.لأن
عشقهم من ايام الطفوله وبيكبر مع كل يوم بيكبروا فيه والعشق هو هو وكل يوم بيزيد عن اليوم الي كان قبله
.روجينا احم احم
ايه هتفضل له واقفين كده كتيرر الفطار هايبرد جاسر بحرج
مع أنه متربي معاهم وروجينا زي أخته بالظبط
.جاسر دخل وقعدوا يفطرون في جوي عائلي حلو اووي واخيرا خلصوا وسلموا علي نجوي ونزلوا مع بعض
.روجينا سابت هم وراحت علي كليتها
.وهيا اكبر منهم بسنتين بس
وجاسر اكبر من جنات بسنه واحده بس .
جاسر شاب طويل وجسمه مناسب وشعره اسود طويل وعيونه خضراء وفي أول سنه في كليه تجاره وجنات في اخر سنه في ثانوي عام
.جاسر اول ما ركبوا العربيه وقعدوا جمب بعض .مسك ايديها وهيا ضغطت عليها جامد وبكل حب?
وحشتني اوووي اووي
جاسر انتي اكتر ياحبيبي
امته بقي تدخلي الجامعه ونتجوز .
جنات نفسي اووي ياجاسر دا حلم عمري
.جاسر قرب منها وبهمس انتي بقي كل عمري وجنتي وعشقي الوحيد
.يااحلي جنه قابلتها وعشتها ودايب انا فيها
جنات ات**فت اوي من كلامه وخصوصا أن الناس سمعته وبصه عليهم.
واكتفت ببسمه خفيفه ونظره حب ملهاش مثيل.ولا وصف
واخيرا وصلوا وكانت كليت جاسر جمب مدرسه جنات
.جاسر بوداع خلي بالك من نفسك ومتتكلميش مع حد وانا هخلص وعدي عليكي
. جنات حاضر ياعسل
وسابته ودخلت تجري
.جاسر ابتسم بحب .بحب مجنونه ياناس ودخل علي جامعته وهو في غايه الفرح والسعاده
علي الجانب الآخر
.عند روجينا واول ما وصلت
بقلمي ساره محمود
وهيا لسه دخله انصدمت بشخص ما
.روجينا بوجع اه مش تفتح يااستاذ انتا
.هو رفع نظارته السوداء ونظر لها نظره الا مبالاه
.وسابها ومشي من غير ولا كلمه
روجينا بغضب منه وصوت عالي ايه قلت الزوق دي .معقول في كده
هو سمعها ورفض يرد عليها ولكن اكتفي بنظره كلها غموض وسابها ومشي
وهيا لمت حاجتها ودخلت المدرج وهيا متغاظه منه اووي
علي الجانب الآخر ?
.عند امال والده جاسر وللأسف والده اتوفي من سنه بسبب ظروفه الصحية والكل حزن عليه اووي لانه كان ونعم الزوج والاب
امال .راحت عند نجوي تطمن عليها .وتعد معاها شويه
.نجوي ياهلا ياامال اتفضلي ياختي .
وفعلا دخلت وقعدوا مع بعض يشربوا الشاي ويفكروا هيعملوا ايه في الغدا
.وبعد وقت في مدرسه جنات .
جنات خلصت وقعدت في الكافيه تنتظر جاسر
.وفجاءه جه من وراها وحط أيده علي وشها وهيا لسه هتقول جاسر
بس حست أنه مش هو وشالت أيده وهنا كانت صدمتها الكبري ?
جنات بعصبيه
.مين معتز انتا اتجنتت ازاي تحط ايدك عليا .
معتز زميل جنات وبيحبها اووي وهو ابن رجل اعمال كبير وغني اوووي
معتز شاب مستهتر وكل همه الفلوس والبنات والسهر وبس
.وهيموت علي جنات ولو بأي تمن
.معتز قرب منها ايه ياجميل لسه مأنش الأوان انك تحني عليا بقي
.جنات بصوت عالي احن عليك .انتا اكيد اتجننت
وميت مره قولتلك أن طريقنا مش واحد
وانا غير كل البنات الي انتا تعرفهم فهمت
.معتز ليه كده بس كل ده علشان الواد بتاعك
.جربيني بس ومش هتندمي وغمزلها بكل وقاحه
.جنات خافت منه والدموع لمعت في عينيها وذكرت اسم حبيبها يمكن يحس بيها وفعلا جاسر حس بيها وحس انها محتاجه ليه وساب المحاضره وجري عليها
معتز قرب منها
جنات بخوف لو قربت مني مش هيحصل ك كويس انتا فاهم .
معتر ضحك بصوت عالي والناس أتجمعت قوليلي بقي ياحلوه
مين هيحوشك مني .
ولسه هيمسك ايديها بس اتفاجي بأيد من حديد مسكت أيده ولف لقاه جاسر
معتز بشر سيب ايدي والا هدفعك
التمن غالي اوووي انتا مش عارف انا مين
.جاسر بجنون والله لما تكون مين مش هرحمك ابدا
جنات دي ملكيه خاصه ياحبيبي
والكلام دا مش ليك لوحدك لا دا لكل الي هنا ولي هيفكر هيقرب منها هتكون حياته هيا التمن انتوا فاهمين
.وبصوت عالي وغضب ملوش مثيل.انتوا سامعين .
معتز أن ما وريتك يابتاع انتا مين هو معتز المنياوي مبقاش انا معتز
.جاسر ضربه وفضل يضرب فيه ومحدش قادر يقرب منهم خالص
جنات بدموع علشان خاطري كفايه ياجاسر كده هيموت في ايدك
.جاسر يموت ولا يتحرق انا مستحيل تسيبه بعد ما فكر أنه يلمسك
.واخيرا أصحاب معتز اتدخلوا وبعدوهم عن بعض
وكل واحد بيتواعد لتاني بالهلاك
.جنات خدت جاسر وخرجوا بره الجامعه
.جاسر بجنون مسكها جامد من ايديها انتي ازاي تسبيه يكلمك أو حتي يقرب منك
.جنات بوجع ودموع انا اسفه والله ما كنت اعرف ان هو انا كنت فكرته انتا
.وفضلت تعيط جامد اوووي
.بصوت عالي وحزن شديد
جاسر اول ما شاف دموعها رجع لوعيه وساب ايديها بسرعه
ومد أيده ومسح دموعها ومسك وشها بأيده
.جنات انا مش هقولك بحبك لا .
أنا هقولك انتي بعشقك من اول ما فتحت عيني علي الدنيا
وانا مفيش في قلبي وعقلي غيرك انتي
عمري ما عرفت ابص لبنت غيرك ولا اشوف وحده غيرك ولا حتي في جمالك
انا بغير عليكي من الهواء الطائر مستحيل هتصدقي لو قلتلك اني بغير عليكي حتي من نفسي
.انتي حلم استنيته وعايش علشانه انا بعشقك ياجنات وربنا وحده عالم بحبك قد ايه
.جنات بدموع من كلامه وحبه ليها
.انا كمان ياجاسر عمري ما حبيت ولا هحب حد غيرك ولو فضلت عمري كله احاول اعبر ليك عن حبي مش هقدر
واكملت بحزن
.انا اسفه
جاسر بحب وعشق واضح وصريح
خلاص ياعمري
بس دا ميتكررش تاني ولو اي حد اتعرضلك تقوليلي وملكيش دعوه انتي
انتي فاهمه
. جنات ماشي ياقلب جنات
.جاسر تعالي بقي لما اجبلك حاجه حلوه
جنات ههههه انا حاسه انك بتكلم بنت اختك. جاسر انتي بنتي واختي وامي وحبيبتي وكل حاجه في دنيتي
جنات بحب مسكت أيده طب يلا بينا
..علي الجانب الآخر
في نايت كلب كبير .
معتز وأصحابه قاعدين وسهرانين مع بعض
.وجت عليهم مهيتاب
صاحبه معتز الانتيم واول ما شافت وشه وآثار الضرب عليه
.ايه ده ياحبيبي مين عمل فيك كده
.هيثم .صديقهم .دا حبيب القطه الي شغله بال معتز بيه اليومين دول
مهيتاب .يووه بقي
هيا لسه البت دي شغله بالك اوي كده سيبك منها بقي انسي ياقلبي
.معتز بشر مستحيل هسبها قبل ما جيب مناخيرها الاررض ودفعها التمن غالي
وكمان الي عاملي فيها حامي الحما ده انا هوريه مين هو معتز المنياوي
.مهيتاب بدلع مسكت أيده وخدت منه الكاس وبصتله بأغراء
سيبك بقي وخليك معايا قوم بقي نرقص مع بعض
.معتز مسك وسطها بتملك يلا ياقمر .
علي الجانب الآخر.
جاسر اول ما وصلوا الحاره طلب من جنات تدخل الاول علشان محدش يتكلم عليهم برغم معرفه الحاره كلها بحبهم وأنهم في حكم المخطوبين لبعض من زمان اووي
.جاسر يلا ياجنه ادخلي بقي
جنات ماشي بس هستناك نتغدي سوا
.جاسر لسه هيعترض بس جنات حلفته بأغلي حاجه عنده وهيا جنات
جاسر ماشي ياستي علشان خاطرك هاجي .
جنات ابتسمت وسابته ومشيت
.وهو دخل وراها وكل واحد دخل بيته
علي الجانب الآخر
.عند روجينا وهيا في اخر محضره في الجامعه
.الدكتور اعتزر عنها في اخر لحظه ودخل دكتور جديد واول ما شافته هنا كانت الصدمه الكبري
..وبكده انتهي البارت
.تفتكروا روجينا شافت مين وايه الي صدمها بالشكل ده
..تفتكروا ايه نهايه حب جاسر وجنات وهل هيضل الحب سيد الموقف ولا للقدر راي آخر .
.رايكم توقعاتكم.واكمل ولا بلاش ..وياريت تدعموني علشان انزل اكتر ...دومتم سالمين ..حنين الماضي بقلمي ساره محمود❣️
❣️❣️الفصل التاني❣️❣️❣️
❣️حنين الماضي بقلمي ساره محمود❣️❣️❣️
عند روجينا واول ما دخل الدكتور روجينا انصدمت صدمه عمرها
ودموعها نزلت غصب عنها مره وحده
دموع شوق ووجع وحب وعذاب سنين
وفضلت باصه عليه ومش مصدقه انها شفته تاني بعد السنين دي كلها وكأنها بتحلم
ومش قادره ولا عرفه تعمل ايه
.روجينا وقفت وقربت منه
وهو كمان اتصدم لما شافها وفضلوا باصين لبعض لفتره طويله اووي كل واحد بيبص لتاني بنظره مختلفه خالص
نظرتها هيا كلها حب وشوق وعتاب ولوم كبير اووي
اما نظرته هو كلها شوق وحزن ووجع وكل النظرات دي
وسط اندهاش باقي الطلاب الي مش فاهمين اي حاجه خالص
.عصام واخيرا فاق لنفسه و قرب منها بحب
.ازيك ياروجينا عامله ايه
وحشتيني اووي اووي وخالتي كمان وجنات كلكم وحشتوني اووي
.روجينا بصوت متقطع الحمد لله . كلنا بخير
ومد أيده وسلم عليها
.روجينا بصتله بوجع وحزن ولوم
.وسابته وخرجت بسرعه ودموعها علي وشها
.عصام ابن خالت روجينا الوحيده وللأسف امه توفاها الله من كام سنه
وعصام خدته خالته وعاش معاها لان ملوش غيرها في الدنيا دي بعد ربنا
.وهو وروجينا بيحبوا بعض اووي وكانوا مخطوبين من وهما في ثانوي عام
وف يوم جت لعصام فرصه سفر للخارج ولكن فرصه كويسه اوووي
فاش باك
.عصام بسعاده وفرحه كبيره اوي روجينا
.روجينا .ايه ياعصام في ايه ومالك سعيد اووي كده
.عصام مسكها وفضل يلف بيها .
انا فرحان اوي اوي .
روجينا بابتسامه طب فرحني معاك بقي مستني ايه
.عصام في واحد صاحبي مصري
بس عايش برا كلمني
وجايبلي وظيفه حلوه اووي
.وطلب مني اسافر في اقرب وقت ممكن علشان استلم الوظيفه
.روجينا وكأن الدنيا اسودت في وشها لما سمعت كلامه وحست أنه ممكن يبعد عنها
.وبدموع وحزن
.انتا عاوز تسافر وتسبني ياعصام .
عصام بحب انا بحبك ومقدرش اسيبك انا هسافر سنه او اتنين بالكتير
وهرجع ونتجوز علي طول وهعملك احلي فرح في الدنيا كلها ولازم الناس كلها تحكي عنه
.روجينا دموعها نزلت .لأنها متقدرش تعيش من غيره ابدا
طب لو قلتلك اني مش موفقه انك تسافر .
هتعمل ايه
انتا خلصت جامعه وتقدر تشتغل هنا وتبقي جمبي ومعايا
عصام
.انا مش هقدر اشتغل هنا واخر الشهر اخد كام ملطوش ميعملوش حاجه في الزمن ده
.وبعدين انا طول عمري
نفسي اسافر وأشوف الدنيا والناس
.روجينا بحزن من كلامه وأنه مفكرش فيها وكأنها مش في اهتمامه خالص
وان عنده عادي أنه يسافر ويبعد عنها
.ومره وحده وقفت وبصتله بحزن
يعني دا اخر كلام عندك
عصام اه طبعا ومعنديش غيره ولو بتحبني لازم تحبيلي الخير ولازم تشجعني اني اسافر واعمل مستقبل لينا
.روجينا انا موافقه ولا تسمعني وبصت في عنيه اوووي وهيا بتساله
طب ولو خيرتك بيني وبين السفر تختار ايه .ياعصام
عصام بصدمه من كلامها انتي بتقولي ايه
.وحاول يقرب منها بس هيا منعته
.عصام انتي اكيد مجنونه دا مستقبلي وانتي حبيبتي وقلبي وروحي ??
.روجينا وانا بخيرك بين مستقبلك وبين حبك تختار ايه ياعصام
.عصام بتعب انا بحبك وبحبك اووي كمان بس غصب عني دي فرصه العمر زي ما بيقولوا ولا ضاعت مني مش هعرف اعوضها من تاني
.روجينا..يعني دا اخر كلام عندك
.عصام للاسف الوظيفه حلوه اووي ومش هقدر أرفضها ابدا
.لان دا مستقبلي أو بالاحري مستقبلنا مع بعض الوظيفه دي هيا الي هتقربنا من بعض في اقرب وقت هيا الي هتحقق حلمنا
و.روجينا
خلاص انتا كده اخترت خلاص وانا فهمت ربنا يوفقك ياعصام بعد اذنك
.وسابته ودخلت تجري
علي غرفتها وهو وقف مكانه مصدوم مش عارف يعمل ايه بس من ناحيه حلم حياته والناحيه التانيه حب حياته
وللاسف
عدي كام يوم وعصام مكنش بيجي البيت ولا بيتواصل مع روجينا نهائي من اخر مره وخالته كلمته وقالها أنه رجع بيتهم لانه مشغول شويه
كل ده وروجينا هتجنن خايفه يسافر ويبعد عنها
وف يوم وهما قاعدين بيفطروا
الباب خبط وقامت روجينا تفتح
وكان عصام
ومعاه شنطه سفر
.روجينا فهمت خلاص أنه اختار السفر وفضلت بصاله كتير اووي
لانه كان وحشها اووي وهو كمان كانت وحشته اووي لان عمره ما قعد كل المده دي من غير ما يشوفها
وفضلت العيون متعلقه ببعض بحب واسف ملوش نهايه
وقطع هذا الصمت
.صوت نجوي الي طلبت من عصام أنه يدخل .
وفعلا انتبهوا للصوت
ودخل عصام
نجوي بحب لابن اختها الوحيده ولي بتعتبره زي أبنها بالظبط .....نجوي ....
ايه الشياكه دي ياواد
وايه الشنطه دي كمان انتا مسافر ولا ايه
.عصام انا مسافر ياخالتي
وجيت علشان أودعكم كل دا وعينه علي روجينا الي بتبكي بصمت وصوت ضعيف يقطع القلب
نجوي بصدمه مسافر فين يابني وازاي متقوليش ياعصام
عصام حكالها الي حصل
وكلام صاحبه وكمان موقف روجينا من سفره
.عصام انا جايلك دلوقتي ياخالتي علشان تهديها وتقوليلها
توافق اني اسافر سنه ورجع
نتجوز علي طول
.نجوي مش عارفه تعمل ايه وحاولت تكلم روجينا الي كانت مصممه علي قرراها وأنه لازم يختارها هيا .
..هيا وبس ويثبت ليها حبه
.عصام قرب منها ومسك ايديها .وبرجاء
وحيات حبنا اعطيني فرصه سنه وحده بس ولو اتاخرت عن سنه وحده
ساعتها انتي حره اعملي الي انتي عاوزه
.روجينا بوجع وإصرار
انا اسفه مش هقدر وجه تقلع الدبله
.بس هو رفض وحلفها بغلاوته
عندها وهيا بعد عذاب وفقت بس بشرط تكون سنه وحده بس
ويرجع عصام ويتجوزها
وعصام فرح اوووي ووافق علي طلبها
وفعلا سافر عصام وكان مهتم بيها في الاول وعلي طول بيتصل بيها ويطمن عليها كل شويه
ولكن سنه جرت سنه وحتي الاتصال انقطع لعصام نهائي
ومعتش في اي وسيله اتصال بينهم خااص
وانهار ده بقاله اكتر من تلت سنين غايب
في الفتره دي روجينا تعبت اووي
وبعده وخيانه جرح هوا اوي
.بس من جواها لسه بتحبه ومقدرتش تحب غيره .ابدا بعد كل ده
وكانت بترفض اي حد يتقدم لها نهائي لأنها بتحبه وعايشه بس علي امل أنه يرجع
واخيرا
.وبعد عذاب سنين رجع عصام رجع العاشق الي خلف وعده لحب عمره و**ر قلبها بمنتهي البساطه والسهوله
بس هل دي بدايه لرجوع العشاق ونهايه الاحزان
وبدايه حياه جديده ام نهايه لعشق دام لسنوات وبدايه لعشق جديد من نوع خاص .
.وعوده من الفاش باك............
روجينا خرجت من المدرج وهيا مش شايفه قدمها من شدت دموعها الي مغرقه وشها
وكل الي شافته السنين الي عدت عليها في بعده عنها
والتعب الي قاسته في بعده عنها
وكل ده وهيا ولا علي باله خالص
.وازاي يرجع وميفكرش
يرجع لها الاول وازاي هانت عليه بالشكل ده وأزاي هانت عليه أجمل سنين العمر ازاي هانت عليه حبيبته يعمل فيها كده
وهيا بتجري
وفجاءه انصدمت بذالك الشخص ..
.الغامض بالنسبه لها
روجينا كانت هتقع بس هو مسكها ووقعت بين ايديه .
وتقابلت العيون لاول مره تقابلت عيونه الزرقاء بعيناها الخضراء .
وفضلوا باصين لبعض لدقائق معدودة.
.راغب الالفي شاب مصري ولكن طول عمره عايش بره مصر
ولسه راجع من كام يوم مع أخته وجوزها وقرروا يستقروا هنا في مصر
.راغب شاب جميل عيونه زرقاء وشعره اصفر خفيف وجسده رياضي اووي
.راغب معيد في الجامعه وشريك هو واخته في شركه استيراد وتصدير كبيره اووي فتحوها هنا في مصر
.روجينا بعدت عنه وبتعيط
انا اسفه مختش بالي بعذ اذنك
وسابته ومشيت وهيا بتبكي ومنهاره علي الاخر
وهو ميعرفش ليه حزن عليها وخصوصا لما شاف دموعها الصعبه دي ونظره الحزن الي في عينيها دي
وبعدين لبس نظارته السوداء ودخل المدرج
.وهناك قابل عصام الي طلب منه أنه يكون مكانه لحد ما يرجع من مشواره
..روجينا روحت وكان هناك جاسر وآمال وجنات وكلهم بيجهزوا الغدا ..
?
نجوي اول ما شافتها .
ايه ده مالك ياروجينا .في ايه
روجينا لسه هترد ولكن وقعت من طولها مره وحده
الكل جريوا عليها بخوف وقلق رهيب
وجاسر شالها حطها علي السرير وطلع نده علي الدكتور بسرعه
وفعلا جه وفوقها وأكد أنها مرهقه مش اكتر
.نجوي حضنتها بخوف ووجع
مالك بس يابنتي في ايه اتكلمي طمنيني .
.روجينا بوجع ودموع وصوت واطي
عصام رجع ياامي رجع بعد كل السنين دي
.نجوي بصدمه
ايه رجع .لسه فاكر ..
يرجع بعد كل السنين دي
روجينا عيطت .اوووي
وجنات كمان دموعها نزلت من حزنها علي اختها الوحيده
?والي حصل معاها والحزن الي هيا فيه
.امال قعدت جنبها
.بصي يابنتي مش مهم الي فات المهم الي جاي فكري في مستقبلك يابنتي وبعدين كلنا عارفين انك لسه بتحبيه
وعارفين أنه جرحك اووي بس خلاص الي فات مات ومدام بتحبيه فكري في سعادتكم
وحياتك م الي جايه مع بعض .
فكري ازاي تسعديه وازاي هتكون شكل حياتكم الجايه مع بعض
وسابوها وخرجوا علشان ترتاح وتاخد قررها
.روجينا فتحت ال**ت
ولسوء الحظ اشتغلت الاغنيه دي
.رجعت ليه بعد ايه انتا اخر واحد ممكن ابكي واحن ليه انتا ماضي للاسي بندم عليه انتا لسه عرفت معني الدمع ايه
.ومع كل كلمه بنزل دمعه وتفتكر موقف ليهم مع بعض وحيره صعبه بين قلبها وعقلها
ومن تعبها نامت ودموعها علي خدها
علي الجانب الآخر ??
.عصام مشي من الكليه وكان حزين اوي عليها وخصوصا أنه لسه بيحبها
بس للاسف فات الاوان واتمني لو كان سمع كلامها ورجع الزمن لورا مكنش سابها ابدا وسافر مهما كان
.ومشي وهو مفيش في تفكيره غيرها هيا ..وبس
جاسر خد جنات وطلعوا علي السطح علشان يذاكر ليها
لأنها مبتفهمش من حد غيره .
.جاسر قاعد جمبها وهو مندمج في الشرح وهيا مندمجه في حبيبها وفي عيونه
وكأنها في دنيا لوحدها
.جاسر لقاها سرحانه نده عليها بس هيا مردتش عليه ولا سمعته خالص
جاسر بصوت عالي جنات
.جنات بهيام ها ايه
جاسر لا والله ها ايه
.انتي سرحانه في ايه انا بقالي ساعه بشرح
.جنات منا معاك اهوه وبسمعك
جاسر طب تقدري تقوليلي ايه اخر حاجه قولتلها
.جنات بعشق .
قولت بحبك ياجنات
.جاسر ضحك لحد ما دمع من كتر الضحك بذمتك انا قولت كده .برضوا
جنات بذعل بقي كده طب خلاص انا مخصماك وجت تمشي بس هو لحقها ومسك ايديها ووقف قصادها
.ممكن اعرف زعلتي ليه
.جنات والدموع لمعت في عينيها لانك مبتحبنيش ياجاسر
ومش حاسس بيا ابدا
.جاسر بحزن .انا مبحبكيش ياجنات .اومال لو مبحبكيش انتي هحب مين بس
.جنات انا بحبك اكتر من نفسي انتي هوايا وجنتي وعشقي وكل حياتي
.وبعدين كلمه حب في حبك قليل اووي
.جنات ابتسمت يعني عمرك ما هتسيبني
ابدا ولا هتبعد عني خالص
.جاسر قرب منها ومسح دموعها انتي حلم استنيه وهفضل مستنيه
وعايش فيه لحد ما يومي يجي واروح للي خلقني
بكل حب ولهفه الف بعد الشر عليك .
وبعدين عمرك سمعتي عن حد ساب روحه
..جنات لا
.انا بس خايفه انا مقدرش اعيش من غيرك بعدك عني يعني موتي
.جاسر حطت أيده علي بقها وبزعيق ودموع اوعي تقولي كده تاني
.انا بحبك ومقدرش اتخيل حياتي من غيرك
.ربنا يخليكي ليا ويجعل يومي قبل يومك
.جنات بحبك يااغلي ما في حياتي .
جاسر وانا بعشقك يأكل حياتي .وابتسموا لبعض ورجعوا يكملوا مذكره
.
.وتاني يوم الصبح
.واول ما جاسر وصل جنات ومشي بعد ما ودعها زي كل يوم
.وهيا دخلت المدرسه وفرحانه اوووي
.كانوا الكل بيتكلموا وبيبصوا عليها
جنات كانت حاسه ان في حاجه غريبه بتحصل
.جنات قربت منهم ايه في ايه بتبصولي كده ليه
..بنت من الي وقفين
.ضحكت .بمياصه .
اصل مكناش عرفين انك مقضياها بالشكل ده
.طب لما انتي كده
ليه عمله فيها ابله النظره
..جنات بعصبيه شديده اووي
اخرسي خالص انا اشرف منك
.البنت والله اومال ايه الصور الحلوه دي ومسكت الموبايل وفتحت علي صور لجنات وهيا لبسه مايوه عريان علي الاخر ومعاها شباب كتيرر واخر مسخره اعوذ بالله
..وصور كتير وهيا بتشرب وقعده في الميه
بملابس شبه عاريه .
.جنات اتصدمت صدمت عمرها وفضلت تتف*ج وهيا دموعها نزله بصمت رهيب .ومش مستوعبه الي هيا شيفاه بعنياها
علي الجانب الآخر ?
عند روجينا واول ما دخلت الجامعه كانت خايفه ومش حابه تشوف عصام خالص
لحد ما تاخد قرار ها الاول
هل هتكمل معا وتنسي الماضي ولا زعلها منه هيسيطر علي حبها ليه
.واول ما دخلت المحاضره وبعد دقائق دخل عليهم ذات العيون الزرقاء
.واول ما شافته متعرفش ليه قلبها دق .وهو كمان كان فاكرها
وفضل يبص عليها من وقت لتاني
.روجينا كانت سرحانه ومش مركزه وعلي قد ما نفسها متشفوش عصام خالص
علشان متحنش ليه
وتقدر تاخد قرارها علي قد ما كانت زعلانه اووي ونفسها تشوفه لأنه وحشها اووي
وفي نهايه المحاضره
.وهيا خارجه علشان ترجع بيتها
راغب لو سمحتي ياانسه
روجينا وقفت وبصتله
قصدك انا
راغب بأبتسامه ايوه كنت عاوز أسألك انتي كويسه دلوقتي ?
روجينا استغربت من سوأله وقبل ما ترد
.راغب انا مش عاوزك تفهميني غلط انا بس امبارح شفتك وانتي بتعيطي وصعبتي عليا اووي ،
فا حبيت اطمن عليكي مش اكتر
.روجينا بأرتياح
.انا كويسه والحمد لله علي كل حال وسابته ومشت وعينها كلها حزن وتعب
.راغب فضل باصص عليها وبعدين مشي هو كمان بس حاسس من حوله باحساس غريب اووي .
جاسر كان اخيرا خلص محاضرات وراح لجنات بس كان حاسس بالقلق ومش عارف ليه واول ما وصل ودخل هنا كانت الصدمه .الكبري والمنظر الي شافه كان صعب اوووووي تفتكروا هيحصل ايه
.وبكده انتهي البارت
.. .تفتكروا ايه الي صدم جاسر اوي كده ومين الي فبرك صور جنات وايه المستفاد من كده تفتكروا دا ممكن يهزر علاقه جاسر بجنات ولا هيقوي العلاقه اكتر واكتر ..وتفتكروا روجينا ممكن تتجوز عصام ولا للقدر راي آخر
.في اسرار وإحداث كتيرر اووي انتظروني ..
حنين الماضي بقلمي ساره محمو
بقلمي ساره محمود