الحلقه السابع عشر
ادم بصدمة ... حامل
نظر الي الجميع بصدمة وحيرة عقلة مشتت
اتت الية ناني وهيا تحضنة ... الف مب**ك اخيرا هيبقا عندك بيبي
نظر لها ادم بعدم استيعاب توجة الي اعلي بغضب شديد شبة راكض
توجة الي غرفتها فتح الباب بقوه وجدها جالسة ع السرير تضع رأسها علي قدميها وتبكي ولكن تنتفض من دخول ادم بهذا الشكل تتراجع الي الخلف بتوتر وهيا تري ادم يقترب منها وعيونة تشبة الجمر من شدة الغضب والعصبية
ملك بتوتر ... مالك ياادم
ادم وهو يقف امامها ويضع يدة في جيب بنطاله قائلا بهدوء مزيف ... ممكن اعرف ازاي المدام حامل لينحني اليها ويتحدث بغضب مكتوم ... حامل ازاي وانتي لسة انسة
ملك ببكاء وتوتر وهيا تقف امامة ... ادم انا
ولم تكمل جملتها ليأتي ع وجهها صفعة قوية ينحني جسدها من قوتها ليتحدث ادم وهو يمسك خصلات شعرها بقوة ... مش وحدة ذيك انتي اللي تخوني مش انا اللي اتخان ولو كنتي عاوزة اطفال او علاقة انا موجود واسد برضة لكن تخنيني يازبالة اهو دا اللي مسمحش بية ابدا ليصفعها مره اخر ويمسكها من خصلاتها متجها نحو الباب
ملك ببكاء شديد ... ادم اسمعني مظلومة والله
ولم يسمع منها اي شيئ توجة بها الي اسفل وهو مازال يمسك خصلاتها وهيا تتألم بين يدة
ينصدم الجميع من هذا المنظر ليقف بها امام الباب الرئيسي ويقدم بدفشها الي الخارج لتقع ارضا من شدة الدفشة
ليتحدث ادم بغضب ... هو دا مكانك الشارع واحدة زباله ذيك متستحقش الاحترام
صعد الي اعلي توجه الجميع خلفة ينادي علية ولكن لم يبالي لهم صعد ع الفور
لتبكى ملك وهى تنظر حولها بضياع الى اين تذهب انها لامتوا لها الا هنا لامكان ياويها غير هذا المنزل الذى يوجد به حبيبها الذى اهانها ووصفها يالخائنه لتضم جسدها بيدها لتقترب نانى منها وتضمها قومى معايا ادخلى
ملك::ببكاء وصوت شهقاتها يعلوا ادخل ازاى وفين ادخل علشان ادم يض*بنى ويهنى تانى علشان يرمينى زاى الكلاب
لتطلع ورائه (امها) وتقترب منه وبصوت هادى وتقول
والدت ملك:اللى عملته غلط انت عارف بنتى كويس اووى ملك مابتخرجش من غيرك ولا بتروح مكان بدونك ليه بتعمل معاها كده ليه ماسمعتهاش مش معنى اننا ملناش حد وم**ورين يابنى نبقى معندناش كرامه بس لا ياادم انا بنتى محترمه احنا انضحك علينا واتعرض عليها كتير حااجات غلط بس هى كانت يتقاوح وتلم نفسها علشان تبقى فى نظر نفسها حفظت على نفسها تيجى انت ترميها شكرا يابنى شكرا ليك ولوقفتك معانا
ليقفز من مكانه وبصوته الرجولى
ادم.. ياامى بعد اذنك انتى مش فاهمه حاجه فابلاش تحكمى عليا انا مش قصدى اهنكوا بس ازاى حامل انا هتجنن
مامت ملك::يابنى بنتى ماخرجتش اختك هى الى قالت كده اسالها عرفت ازاى واسال ملك وبلاش تحكم فى وقت غضب لانك هاتخسر كتير ثم ايه معني كلامك ده هو انت مش جوزها ولا طبيعي انها تحمل
نظر اليها ولم يتحدث فهو لم يبوح بهذا السر ابدا
فحترمت **ته وتركته وهي تنظر لادم بعتاب وحزن وتذهب من امامه ليقف وينظر اليها ويمرر يده إلى شعره ثم يقم بشد شعره وهو يلعن نفسه على عصبيته وتسرعه الذى سوف يخسره كل من حوله واولهم حبيبته
التى دق قلبه اليها هى من جعلت الحياه تضحك له هى معشوقته التى عشقها حتى النخاع هى من تمناها ان تكون نصفه الاخر هى التى اخترقت احلامه وحياته حتى عشقها بجنون ....ليدخل إلى غرفته
ويلقى بجسده على السرير وهو مشتت التفكير ماذا يفعل فى هذه المصيبه هل حقا حامل ولاكن من من هذا مستحيل فان راسى ستنفجر من كثرة التفكير
قمة الخذلان، أن أحفظ عهدكِ، وأصون ودَكِ وأُذكر نفسي بأنني يجب أن أراعي ما بيني وبينك، وفجأة يضيع في لحظةٍ كل شيء
ثم يغمض عينه وهو يحاول التخلص من افكاره
فامخيلته ان محبوبته اخذلته حقا هل اخذلته ام ماذا هل هو سوء تفاهم ام ماذا فان الخذلان من أصعب المواقف التي قد تمرّ علينا، فمن وهبناهم قلوبنا وأرواحنا قدمو لنا الغدر والخيانة، من جعلناهم سندنا و قوتنا غدرو بنا، فان**رت قلوبنا وضعفت أجسادنا، لم نتوقّع هذا منهم، فقد قدّمنا لهم كلّ ما نملك من أجلهم ولكنهم خذلونا، خيبتنا بهم لا يمكن وصفها فقد قابلوا كلّ هذا القدر من الحب بالابتعاد والهجر
فهذا مايدور بمخايلته ولاكن هل فى وجه آخر للحقيقه ام هذه نهايه البدايه
وفي الجهه الاخري
نانى::قومى ادخلى اى اوضه تانيه لحد ماادم يهدى
لتقوم ملك وتدخل معها وهى حزينه م**وره
نانى::انا هاروح ارتاح شويه وانتى كمان ارتاحى شويه
ملك::اقفلى الباب والنور
نانى ::حاضر لتغلق خلفها الانوار والباب
لتنكمش ملك فى جلستها تضم رجليها إلى ص*رها وتسند راسها إلى رجلها وتعطى السماح الى عيونها لتنهمر منهم دموعها مثل النهر وتحدث نفسها بحزن ......
للكلمة المؤلمة وخيبات الأمل التي نمرّ بها في حياتنا تأثير أكبر على أنفسنا لما تتركه الجراح في نفسيّاتنا .....قصة عذابي ما جرت للمحبين .. ياما شكيت الحال مما جرالي .. يا ناس مالي بالسعاده عناوين .. ما للسعاده في حياتي مجالي .. أحمل جروحي وأحبس الدمع بالعين .. وأشكي فراق إللي على الروح غالي
الخاطره بقلم الكاتبه#Haydy Mohamed
فوضعت راسها علي الوساده لتسمح لجفنها ان ينغلق ولو قليلا
اما في مكان اخر عصافير الحب ♥ هل غفوتم عنهم اصدقائي نعم هم بالتأكيد كانو وليد وهاله
كانت تقف في المطبخ تحضر له وجبه الافطار وهي في حماس تام فأخيرا عفا عنها واطلق صراحها ليسمح لها بأن تعيش حياتها كانت تجهز الطعام وهي تدندن بصوتها العذب لولا الملامه ياهوه لولا الملامه لفرد جناحي عل هواه زي اليمامه واطير وافرف في الفضا واهرب من الدنيا الفضا كفايه عمري كفايه عمري اللي انقضاه وانا بخاف الملامه وانا بخاف الملامه واهه مالملامه
وفجأه وعلي حين غفله لقت نفسها طائره في الهواء عاليا فشهقت وقالت بتزمر نزلني ياوليد خضتني
فبتسم وقال بعند لا
هاله بدلع:علشان خاطري
فدعي وليد التفكير وردد لا بردو انتي تستاهلي
هاله وهي تحرك رجليها في الهواء معترضه :ليه بقي
كان يرد عليها وهو يجلسها علي رخام المطبخ وقال: ١ قمتي من جنبي بدون استأذان ٢ مأخدتش حلاوتي ٣ وقفه في المطبخ وسيباني وحدي في الاوضه واحنا متفقناش علي كده
فقالت بدلع تام وهي تميل علي وجنته تقبله معلش ياحبيبي مردتش اذعجك ثم انت مناعني اني ادخل المطبخ ولا اعمل الاكل مصدقت بقي انك قلتلي موافق
وليد:اه انا قلت موافق بس انك تعملي اكل وتقفي في المطبخ مش انك تسبيني وحدي
هاله وهي تعض شفاها :امم معلش حبيبي فاتتني دي انا اسفه
وليد معترضا لا لا مينفعش اسفك انا زعلان
هاله طب اصلحك ازاي
فأشار علي خده اليمين لتقبله ففعلت ثم رد بمشا**ه لا انا لسه زعلان
هاله: فقبلته في الجهه اليسار
فقال بخبث لا انا زعلان اوي
هاله ببعض العصبيه وقد فهمت مقصده فقالت بشده :وليييييد
فمثل الفزع من نبرتها ورفع حاجبه واجاب ايه هتكليني ولا ايه لا ياحبيبتي انا صعيدي يعني المره عندينا متفتحش خشمها قدام رجلها واصل فزدادت ضحكتها عاليا علي لغته الصعيدي التي يتحدثها بإتقان وقالت وهي تقرص وجنته بيدها وتتحدت مثله
هاله واحنا عندينا المره الصعديه متوجعش حديت رجلها واصل
وليد بخبث: وهو يحملها امم طب بما انكم مبتوقعوش كلام رجالتكم فنا عايزك في كلمتين
هاله : وليد نزلني عيب كده كفايه بقي سبني اعمل الاكل حرام عليك فض*بها بيده علي مؤخرتها وهو يذهب بها الي غرفتهم وقال بمزاح لايمكن لازم اقلك الكلمتين ولو فتحتي بوقك تاني مش هبطل كلام
نسبهم في شهر عسلهم بقى ?
كان يجول في مكتبه مثل التور الهائج وهو يتحدث في الهاتف ويصرخ عاليا ويقول
والد عمر: ايه التخلف ده حتت عيله مش قادرين تخ*فوها انا مشغل معايا رجاله ولا سوسن
عتمان: ياباشا مبتخرجش وحدها اعمل ايه انا
اتصرف في خلال اسبوع البت دي تكون في المخزن ولا تصرفي معاكو مش هيعجبك لانت ولا رجالتك ثم أغلق الهاتف بأنزعاج وهو يسب ويلعن لان محامي ادم اخبره بأن ملك تريد نصيبها ولا مفر منه للرفض فحجته بالوصايا سقتط بتنازلها لزوجها
مر يومان والحال هو الحال لايوجد جديد الا ان عرف ادم بحديثه مع ناني ان كل مافعله كان خطآ فاضحآ منه وماهو الا سوء تفاهم ومنذ ان علم بالحقيقه وهو يريد اصلاح الامر ولكن ملك لم تعطيه هذيه للفرصه فهي حبيسه غرفتها ولا تخرج الا بعد ان تعلم انه ليس بالمنزل نعم انها رفعت الحرب علي قلبها فهي ليست ضعيفه فكفي زل ومهانه فكونها انثي ليس بمعناه انها ضعيفه انت رجال وترون
اما عمر فكان سوف يجن جنونه انه يريد الحصول علي ملاكه واخيرا بعد كل هذا العناء تم اتفاقه مع عمر انه سوف يأتي الي المنزل ليحدد معاد زفافه فكفي فراق ونار البعاد وقريبا سوف ينضم الي عش الزوجيه عصفوران اخران
انتظروني
يتبع
اقتباس من الحلقه الجايه
انتي ايه ياشيخه حرام عليكي بقالي يومين بصالح فيكي
??عارفه اني رخمه?