الفصل الاول
ف احدي الاحياء الشعبية كانت تقف تلك الفتاة ف غرفتها وهي تبكي بشدة فبعد موت والدتها وهي حزينة كانت بنتظار والدها ف اليوم يوم زواج والدها من سيدة لديها بنتين وحدة تسمي نورهان والثانية تسمي رحمة ....
عشق بحزن: مب**ك يا بابا
اسامة : اللة يبارك فيكي يا قلب بابا
مني زوجة ولدها : يا عسل ماشاء الله هي دي عشق بقا تعالي يا حبيبتي ف حضني انا النهاردة بقا عندي تالت بنات
عشق : شكرا يا طنط
مني : يا حبيبتي بلاش طنط انا ماما
عشق : اسفة يا طنط بس ماما ماتت مش هقول لحد ماما غيرها
اسامة : عيب كدة يا عشق
مني: سيبها برحتها يا اسامة تعالي يا حبيبتي اعرفك ع اخواتك دي رحمة ودي نورهان .
ثانية واحدة?
عشق : بنوتة جميلة ف تالتة ثانوي بتحب الخير لكل الناس وشطرة جدا ف درستها نفسها تكون دكتورة زي ما مامتها كانت عاوزة .
............................................................
اسامة: ولد عشق يحبها بشدة وتزوج بعد نصيحت صحابة عشان عشق يعمل محاسب ف البنك
.................................................................
مني : زوجة الاب قاسية ف تعاملها مع عشق بتغير منها من كتر كلام نورهان عنها وغيرتها وكان نفسها تتدمر عشق وجت الفرصة ليها
...................................................................
رحمة: اسم ع مسمة بنوتة طيبة جدا مخالصة كلية تربية
......................................................................
نورهان : بنت متكبرة جدا بتكرة عشق من زمان وبتغير منها
...................................................................
عائشة: صاحبة عشق بتحبها جامد وجيران الباب ف الباب
..................................................................: بعد مرور شهر ع جواز والدها ...
مني : عشق انتي يا بت اصحي روقي البيت دة
عشق: يا طنط انا عاوزة اذكر الامتحان كمان اسبوعين وانا ثانوية عامة
مني بغيظ: يعني هتجيبي اي يعني طب هههه
عشق : ان شاء الله يا طنط
رحمة: خلاص يا ماما انا هعمل البيت سبيها تذاكر
مني: وهي المذاكرة هتعملها اي هتقعدها جمبي زيك كدة الل قدك معاة عيال وانتي قاعدة يا شيخة اتنيلي .
رحمة بحزن: دي نصيب يا ماما عن اذنك
نورهان : بس بقا انا مش عارف انام
مني : معلش يا حبيبتي انا عارفة انك طول الليل قاعدة تذاكري حبيبت امها هتجبلي كلية قمة
(متعرفش انها طول الليل قاعدة ع النت?)
نورهان: عندك حق يا مامتي بجد عاوزة انام
...................................................................
عشق: خلاص يا رحمة بطلي عياط معلش
رحمة بحزن: يعني هو بإيدي ان انا متجوزتش لحد دلوقتي دي نصيب اعمل اي يعني انا بجد تعبت
عشق وهي بتخدها ف حضنها:بكرة باذن اللة هيجيلك واحد كويس انتي اصلا بنت طيبة وهيجيلك حد زيك
رحمة: بجد انتي احسن حاجة ف دنيتي ربنا يخليكي ليا يلا روحي ذاكري وانا هخلص كل حاجة يلا يا دكتورة .
..................................................................
بعد انتهاء فترة الامتحان ف انتظار النتيجة
اسامة : اي يا عشق مفيش اخبار عن النتيجة
عشق: هما بيقولو انها هتبان النهاردة يابابا
تليفون عشق يرن
عشق: الو سلامة عليكم
عائشة: وعليكم السلام اخبار النتيجة اي
عشق: هي ظهرت انا لسة مجبتهاش
عائشة: يا بنتي ظهرت وانا جبتها الحمد لله جبت ٩٨٪
عشق: بجد مب**ك يا عائشة ولا يا بشمهندسة طب هروح اجبها وارد عليكي تاني
عائشة: ماشي ابقي طمنيني
عشق: بابا النتيجة ظهرت
اسامة بلهفة:طب يلا هتيها
عشق بفرحة انا نجحت جبت٩٩٪ يا بابا
اسامة بفرح: مب**ك يا دكتورة مب**ك
مني : اي ف اي
اسامة : عشق نجحت جابت ٩٩٪
مني : اي بجد طب نورهان عملت اي
عشق: انا مش معايا رقم الجلوس بتاعها
مني :استني هو هنا اهوو
عشق:يا خبر دي جابت ٧٠٪
مني:اي انتي بتقولي اي
مني:اصحي يا ختي اصحي يا موكوسة جبتي ٧٠٪ياختي ودل هتتدخلي بيهم اي
نورهان: اي انتي بتقولي كام
بعد مرور يومين ع النتيجة ف غرفة مني
نورهان: ماما انا مش هدخل تجارة وهي تتدخل طب
دي عمرة ما يحصل يا ماما عشان خطري اتصرفي
مني بتفكير:طب استني وهنشوف احنا هنعمل اي
ف المساء
مني :بقولك اي يا اسامة هو انت هتدخل عشق طب بجد
اسامة:ايوة ان شاء الله لية
مني : اصل المصاريف هتكون كتير عليك يعني وبعدين البنت ملهاش غير بيت جوزها
اسامة :لا انا هدخلها طب دي وصية امها الله يرحمها
مني ف سرها :ماشي انا هوريك انت وبنتك
.................................................................
نورهان: اي يا ماما هنعمل اي
مني :ابوها مصر انها تتدخل طب
نورهان : يعني اي لا اتصرفي
مني بتفكير:انتي معاكي رقم خالد ابن جوز عمتك
نورهان :اي بس انتي عاوزة لية
مني :طب رني علية
نورهان:لية يعني
مني:رني وانتي ساكتة اخلاصي
نورهان ترن ع خالد
خالد: الو ازيك يا نونو عاملة اي
نورهان:ازيك انت ماما عاوزة تكلمك
خالد:لية هو في حاجة
مني تشد التلفون من نورهان: الو ازيك يا خالد بقولك اي تعالي انا مستنياك ف البيت تعالي
بعد نصف ساعة
خالد :خير يا عمتي ف حاجة
مني :كل خير يا حبيب عمتك هو مش انت بتحب البت عشق وعاوز تتجوزها
خالد:ايوة بس دي جابت طب مش هتبص لوحد معاة دبلوم وبعدين عمي اسامة مش هيرضي بيا
مني :طب لو قولتلك ان انا هخليك تتجوزها بس بشرط
خالد : هو اي الشرط دي قولي وانا معاكي
مني انا هقولك
...................................
ف المساء ف غرفة اسامة ومني
مني :بقولك اي يا اسامة
اسامة :اي يامني ف اي
مني :بصراحة بقا بنتك بقالها يومين مش مظبوطة
اسامة:ازاي يعني
مني: دخلت عليها لقتها بتتكلم ف التليفون ولما شف*ني راحت مخبية التليفون لا وامبارح قالتلي هنزل اشتري حاجة انا قولتلها لا قالتلي انتي مين عشان تقوليلي انزل ولا لا
اسامة بستغراب:اي عشق عملت كدة
مني :اة عملت نزلت البت نورهان عشان تشوفها غابت لية لقتها واقفة يادي النيله
اسامة:اتكلمي شافت اي
مني :شافت بنتك واقفة مع خالد ابن جوز عمت البنات والبت كانت جاية م**وفة من الي شفتة يا خويا كانو واقفين ف شارع فاضي لوحدهم
اسامة:انتي بتقولي اي بت يا عشق انتي يابت
مني وهي سرحانة ف اي الي حصل
فلاش باك
مني :بت يا عشق انزلي جيبي الطلبات دي
عشق: بس يا طنط المكان دي بعيد وبعدين المحل دة عشان اروحة لزم اقعدي من شارع ال فاضي وانا بخاف منة
مني :بقولك اي انا محتاجة الطلبات دي دلوقتي وبعدين مفيش حد هنا
عشق: حاضر يا طنط هروح
مني :الو يا نورهان البت نزلة اجهزي انتي وخالد
عشق وهي ماشية يعني كان لزم اروح يلا مش مهم اهوو اشم هوء بس انا بخاف من الشارع دي جامد اوي ربنا يستر وهي ماشية تخبط ف خالد
عشق ف سرها:يادي النيلة نقصاك انت كمان
خالد :ازيك يا عشق
عشق: الحمد لله بخير عن ازنك عشان مستعجلة
خالد وهو يضع ايدة ع كتفها :اة صحيح مب**ك يا دكتورة عشق وهي بتحوش ايدة :عن ازنك
كل دة ونورهان صورت بس بطريقة الانتقام
باك?
عشق:ايوة يا بابا
اسامة :انتي كنتي فين امبارح
عشق :كنت ف البيت يا بابا
اسامة يض*بها ع وشها :لا انتي كنتي بتقابلي خالد من ورانا وانا الي بثق فيكي خنتي ثقتي فيكي
عشق:يابابا انا معملتش حاجة ومش عارفة انت بتتكلم عن اي صدقني
اسامة :نورهان يا نورهان
نورهان :ايوة يا عمو
اسامة :فين الصور الي انتي صورتيها امبارح للست هانم
نورهان: اهي يا عمو
اسامة والدم يغلي ف عروقة :انا هوريكي ياعشق
رحمة:طب يا عمو اكيد انت فاهم غلط
مني:غلط اي يا بت ما الصور قدامك اهي يادي الفضيحة بقا انتي يا بت يطلع منك كل دة ياما تحت السواهي دواهي
اسامة:من بكرة هجيب ابن عمك يكتب كتابة عليكي
عشق: اي طب والكلية يابابا
اسامة: كلية كلية اي انتي هتتجوزي بدل الفضايح دي
مني :طب متجوزها لخالد
اسامة :لا انا هجوزها ل بن عمها
عشق: يابابا متظلمنيش انا معملتش حاجة والله
وبعدين الكلية الاسبوع الجاي يا بابا دا ابن عمي دا اكبر مني بعشر سنين
اسامة:خلاص الكلام خلص
دخلت عشق الغرفة وهي تبكي رحمة دخلت عليها
رحمة: معلش يا عشق انا واثقة انك متعمليش كدة
عشق: انا عمري معملت حاجة زي كدة وبابا مش واثق فيا انتي عارفة يا رحمة ابن عمي دا قاسي وعصبي جدا انتي عارفة ان انا وهو عمرنا ما اتكلمنا مع بعض لان كل مرة اشوفة فيها لازم نتعارك فيها
رحمة:اصبري يا عشق انتي متعرفيش الخير فين وان شاء الله خير
ف غرفة مني
مني: اي رايك يا قلب ماما ولا طب بقا ولا اي معهد حتي
نورهان: انا مبسوطة جدا يا ماما بس انتي دماغك اي عسل يلا بقا يا ماما عشان انزل اجيب لبس الكلية
مني :يلا يا حبيبت ماما
..................................................................
ف اليوم التاني سافر اسامة الي الاسكندري الي شركة اخو دخل مبني الشركة الضخم
اسامة:لو سمحتي انا عاوز اشوف سيف
السكرتارية:عند حضرتك معاد
اسامة :لا بس قوليلو عمك اسامة هو هيعرفني
بعد مرور وقت
السكرتيرة:اتفضل يا فندم
سيف :عمي اهلا بيك اتفضل نورت المكتب اهلا بحضرتك
اسامة: الحمد لله يا بني انت اخبارك اي
سيف :الحمد لله يا عمي تشرب اي
اسامة:انا مش عاوز حاجة يا بني بس عندي ليك طلب
سيف:انت تؤمر يا عمي
اسامة :عاوزك تتجوز بنتي
سيف :اي انت بتقول اي
يتابع.
سيف:شاب يتميز باالعيون الرمادية والشعر الكثيف
والجسم الرياضي يملك اكبر شركات الاستيراد والتصدير ف العالم يبلغ من العمر٢٧سنة عصبي جدا ومتكبر
سيف:انت بتقول اي يا عمي اتجوز بنتك
اسامة: ايوة يا بني اتجوزها ان شاللة تكون خدامة
سيف: خدامة لية يعني ياعمي انا مش موافق
اسامة:يا سيف يابني لو ليا خاطر عندك اتجوزها لو حتي تخليها عندك جارية
سيف:امممم ماشي انا موافق
اسامة بفرح: ماشي يا بني الاسبوع الجاي كتب الكتاب
سيف: اي لية يا عمي طب هي بنتك مش عاوزة فرح
وبعدين انت عاوز تجوزها بسرعة لية
اسامة : انا دلوقتي متجوز والبيت بقا في تالت بنات يا بني وانا خلاص طالع معاش كمان شهر ومش عارف اصرف عليهم ازاي وكمان بصراحة بقا بنتي دي مش طايقة البنات الي ف البيت ومشكلها كتير
وبصراحة انا معتش طيقها ف البيت
سيف : ماشي يا عمي الاسبوع الجاي كتب الكتاب
...................................................................
مني: انت بتقول اي يا اسامة فرحها كمان اسبوع
اسامة: انا مش عاوز كلام كتير
خرجت مني الي غرفت البنات
عشق بعياط: انا مش عاوزة اتجوز
رحمة : خلاص يا عشق متعيطيش ان شاء الله هنشوف حل
مني:حل اي ياختي ابوها خلاص حدد معاد كتب الكتاب كمان اسبوع
عشق: اي انتي بتقولي اي لا انا لازم اهرب من هنا انا هروح عند خالتي
كانت نورهان تسمع كلام عشق وهي تفكر بخبث
ذهبت نورهان الي غرفة اسامة تدق ع الباب
نورهان: عمي اسامة ممكن ادخل
اسامة:تعالي يا بنتي
نورهان بخبث: عمي هو بجد فرح عشق الاسبوع الجاي اصلها عاوزة يعني
اسامة:عاوزة اي
نورهان: عاوزة تهرب وتروح عند خالتها
اسامة : اي بت يا عشق تعالي
عشق: نعم يا بابا
اسامة ادخل عشق الاوضة واغلق عليها باب الغرفة
اي حد هيتكلم معاها او يفتح بابا الاوضة دي مش هيحصل لية كويس
بعد مرور يومين ومازلت عشق ف الاوضة ورحمة بتحاول تتكلم معاها او مع اسامة عشان يخرجها من الاوضة . ف غرفة نورهان
نورهان: ماما اقولك حاجة
مني:اي
نورهان :بصراحة عشق صعبانة عليا اوي
مني:نعم يا ختي مش انتي الي كنتي عاوزة كدة وبعدين تستاهل
............... .. ...... .. .. .................
بعد مرور اسبوع
جاء سيف ومعة والدتة وصديقةصقر
سيف : المأذون ع وصول يا عمي
اسامة :ماشي يا بني
جاء المأذون وتم عقد القران خرجت عشق من الغرفة
وهي ترتدي فستان ضيق من الص*ر وواسع من الاسفل باللون البنفسج كانت جميلة جدا
سيف وهو يحدث نفسة : اخيرا وقعتي ف ايدي يا مغرورة دي انا هطلع فيكي القديم والجديد
نورهان: الله يا ماما وانا الي كنت فاكرة انة هيكون كبير ف السن
مني: اسكتي خالص هي البت دي اي دايما واقعة واقفة كدة يا ناري منك يا شيخة
رحمة:مب**ك يا حبيبتي زي القمر
عشق بحزن: شكرا يا رحمة ربنا يخليكي ليا
رحمة: بصي يا عشق ماشاء الله يا حبيبتي جوزك صغير لسة ونظرتة ليكي ساعة ما طلعتي كانت فيها اعجاب عندي امل انك هتكوني سعيدة جدا
عشق : ان شاء اللة
ذهبت رحمة الي ولدتها وكان هناك عيون ترقبها مثل الصقر اجل يا سادة انة صقر صديق سيف الذي احبها من النظرة الاولي
سيف ببرود : مب**ك يا مدام سيف
عشق بحرج:الله يبارك فيك
سيف وهو ينزل الي مستوي اذنها :هتشوفي اسوء ايام حياتك يا مدام سيف
يتابع.? دنيا مختار??
حنان: هي ام سيف سيدة مغرورة جدا رغم كبر سنها ولكنها مازلت جميلة جدا
....................................ـ.......
صقر:صديق سيف الوحيد طيب القلب ولكن وقت الغضب بيكون اعوذ باللة? متملك جدا ف الحاجة الي بيحبها دكتور ف المستشفي العام يبلغ من العمر٣٠سنة
ف بيت سيف
حنان:انا طالعة انام
عشق وهي تذهب الي السلم
سيف:انتي رايحة فين
عشق:طالعة فوق ف الاوضة
سيف بضحك: من امتي الخدامين بينامو فوق
عشق: بس انا مش خدامة انا مراتك
سيف:مراتي مين الي قال الكلام دا
عشق بستغراب :اي امال احنا كنا بنكتب كتاب مين من شوية
سيف: انا اشتريتك من ابوكي يعني انتي باالنسبالي زي الكرسي دا انا اشتريتك زي ما اشتريت الكرسي دا انا جايبك عشان تكوني خدامة ليا ول امي مش اكتر
عشق بعياط:لا انت كداب بابا عمرة ما يعمل فيا كدة
سيف يصفع عشق ع وشها اوعي تتعدي حدودك معايا بعض كدة انتي فاهمة ويشد عشق من شعرها ويحبثها ف غرفة ويتركها ويذهب
......................................................................
ف بيت اسامة
اسامة : انا حاسس اني ظلمت عشق
مني: لي يعني وبعدين دا انت عقبتها عقاب ولا ف الاحلام دي البت نورهان ف*جتني ع صور سيف دا ع النت ولا تقولي ممثل مشهور
اسامة: ربنا يسترها بقا
....................................................................
ف غرفة نورهان ورحمة
نورهان: البت دي اي دايما كدة حظها حلو كدة ع طول
رحمة بعياط:انتي اي يا شيخة هي مش صعبانة عليكي انتي مشوفتيش منظرها
نورهان: بقولك اي يا ام الحزن انتي زمانها عايشة ولا ف الاحلام دلوقتي وبعدين اتخمدي بقا ورايا كلية الصبح
رحمة: يعيني عليها مش كان زمانها دلوقتي رايحة معاكي الكلية
.....................................................................
عند عشق
عشق وهي تجلس ع الارض تبكي بحرقة ع هذة الايام الذي تمر بها
عشق:يارب انا مش عارفة كل دا بيحصلي لية يارب انا عمري ما عملت حاجة وحشة ف حد يارب سعدني
ف الصباح
يذهب سيف ويفتح باب الغرفة ل عشق
سيف : انا مشيت كل الخدامين الي كانو هنا من النهاردة انتي الي هتعملي كل الشغل وتنضفي الجنينة اة عاوز ارجع من الشغل القي.كل حاجة خلصت يلا اتفضلي حضري الفطار يلا
عشق: حاضر بس ممكن طلب
سيف: خير
عشق: انا عاوزة اكلم رحمة مش عارفة لية حاسة انها مش بخير
سيف:لا انا مش فاضي لشغل العيال دا روحي شوفي شغلك يلا
........................................................................
عند رحمة
مني: يعني اي يا بت مش موافقة ع الراجل دا اي حد يتمناة
رحمة: انا مش موافقة يا ماما دا راجل كبير يا ماما
مني:دا ع اساس انتي صغيرة دا انتي عندك ٢٩سنة ياختي وبعدين اي يعني ما البت عشق متجوزة لوحد اكبر منها بعشر سنين
رحمة: اسكتي بقا حرام عليكي اعمل اي يعني اموت واريحك مني
مني: ياريت يا ختي حتي يبقي الهم وحدة مش اتنين
رحمة:ماشي انا هريحك مني خالص
ذهبت رحمة الي المطبخ واحضرت سكينة وذهبت الي والدتها انا هريحك مني خالص
مني بصراخ سيبي السكينة يا رحمة لم تكمل الكلمة ورات رحمة غارقة بدمائها ع الارض كانت السكينة داخل بطن رحمة
مني بصراخ: اسامة الحقني يا اسامة
خرج اسامة من الغرفة ولم يكمل كلامة بسبب ذالك المنظر المخيف رحمة ع الارض غارقة بدمائها ولا حول لها ولا قوة
يتابع.
دنيا مختار??
ف المشفي العام
الممرضة:الحقي يا دكتور صقر ف بنت جاية غرقانة ف دمها برة
يجري صقر مع الممرضة ويذهب الي الغرفة التي توجد بها رحمة وعندما راي وجة رحمة
صقر بصراخ:رحمة عملتي ف نفسك كدة لية
اخذوها ال غرفة العمليات . بعد مرور ساعتين ورحمة ف غرفة العمليات يخرج صقر وهو لا يتحدث
مني: اي اخبار بنتي يا دكتور رحمة جررها اي
يذهب صقر ولا يجيب ع سوال مني
مني بصراخ ع الممرضة: بنتي جرالها اي قولي
الممرضة : البقاء للة
مني بصراخ:لا انتي كدابة اسكتي بنتي عايشة قوليلها يا نورهان ان اختك عايشة
مني بصراخ: رحمة بنتي
ف غرفة صقر يجلس ع مكتبة وهو يبكي بشدة اجل فهو احبها بشدة من النظرة الاولي
صقر:ازاي تموتي
يرن هاتف صقر
صقر :الوو
سيف:مالك يا صقر صوتك مالو
صقر:ماتت يا سيف
سيف:هي مين يا بني الي ماتت
صقر: رحمة قريبة مراتك
سيف:ازاي يعني ياصقر
صقر: انتحرت يا سيف انتحرت ومعرفتش اعمل ليها حاجة
يغلق سيف الخط وهو يشعر بتانيب الضمير
سيف:انا اي الي خلاني مخلهاش تكلمها
وبعدين تنتحر لية
.....................................................................
عند عشق
عشق وهي تعطي الشاي ل حنان
حنان :مالك وشك عامل كدة لية مين الي خضك
عشق :مش عارفة قلبي وجعني جامد مش عارفة لية
حنان :طيب يا ختي بطلي دلع وقومي نضفي الاوضة بتاعتي يلا
عشق: حاضر. وكانت تذهب لولا اوقفها سيف
سيف:عشق استني
عشق:نعم
سيف: انا عاوز اقولك ع حاجة
عشق:اي
حنان:مالك يا سيف انت كمان لونك مخطوف لية
سيف :اصل
يرن هاتف حنان وكان المتصل هو اسامة
حنان:ان للة وان الية راجعون حصل ازاي دا يا اسامة
تركت عشق سيف وذهبت الي حنان
عشق: ف اي يا عمتي حنان
حنان: رحمة بنت مرات ابوكي ماتت
عشق :انتي بتقولي اي لا رحمة مامتتش
سيف:طب اهدي يا عشق
عشق: كنت حاسة لية مخلتنيش اكلمها انت السبب انا عمري ما هسمحك . انا عاوزة اشوفها عاوزة اشوف رحمة .
..................................................................
ذهبت عشق الي الغرفة التي ستغصل بها رحمة
عشق وهي تري رحمة ممددة ع الفراش
عشق بعياط: لية كدة يا رحمة لية سبتيني لوحدي لية انتي عارفة انك مكنتيش اختي بس انتي كنتي اختي وصحبتي وامي كمان لية انتي عارفة ان انا كنت عايشة عشانك طب دلوقتي هعيش لمين
عشق بصراخ: رحمة متصبنيش
يتابع.
دنيا مختار??
بعد مرور اسبوع ع موت رحمة وظلت عشق ف غرفة رحمة لا تتركها ابدا يدق سيف الباب ويدخل ع عشق
سيف :كفاية حزن كدة يا عشق انتي بقالك يومين ولا بتاكلي ولا تشربي حاجة وبعدين يلا قومي عشان نمشي من هنا
عشق:انا مش قايمة من هنا
سيف بنفاذ صبر:عشق بقولك قومي
يدخل كل من اسامة ومني ع صوت سيف
اسامة:خلاص يابني سيبها برحتها
سيف: انت ملكش حق انك تقول اسبها ولا لا
وبعدين انت ناسي انك بعتهالي
عشق: خلاص كفاية بقا هو انا سلعة بتبيع فيها انت وهو لية يا رحمة مختنيش معاكي لية
سيف: انا هروح عند العربية لو مجتبش ورايا خلال خمس دقايق متعرفيش اي الي هيجرالك
........................................................................
ف بيت سيف
كانت حنان تجلس مع صديقتها
حنان:عشق يا عشق
تاتي عشق :ايوة يا طنط
مديحة صديقة حنان:انتي جبتي خدامة جديدة ياحنان
حنان:لا دي مرات ابني بس انا مش مقتنعة بيها فاعشان كدة شغلتها عندي خدامة
سمر : لية كدة يا حنان دي عسولة خالص دا انا بدور ع وحدة زيها ف جمالها الطبيعي دا لبني
سارة:انا معرفش ابني مالة من اخر حالة كانت ف المستشفي وماتت وهو متغير قافل ع نفسة باب الاوضة ومش بيكلم حد خالص دا لسة اول يوم يطلع النهاردة لما ابنك يحنان رن علية
رحلو صحاب حنان دخلت حنان المطبخ شافت عشق بتعيط وقاعدة ضمة رجليها الاتنين
حنان:مالك ياعشق
عشق:مفيش حاجة يا طنط
حنان وتاخذ عشق بحضنها: تعالي يا عشق ف حضني انا عاوزاكي تسمحيني انا من النهاردة هعملك حلو وهخلي سيف يرجع الخدامين تاني
عشق بعياط:انا من ساعة لما ماما ماتت وانا لوحدي محدش حاسس بيا الوحيدة الي كانت حاسة بيا وبتخاف عليا ماتت انا مش عارفة انا عملت اي لكل حتي بابا خلاني زي السلعة الرخيصة بالنسبة ل سيف انا بجد تعبت.
حنان:ان شاء اللة كل حاجة هتكون كويسة يا عشق
ياتي سيف ويري عشق والدتة يضحكون بشدة امام التليفزيون
سيف:اي دا انتي سايبة شغلك وقاعدة قدام التليفزيون
حنان:سيف من النهاردة عشق مش خدامة هنا عشق مراتك انت فاهم وكمان انا رجعت كل الشغالين الي كانو هنا وطلعت لبس مراتك فوق واة خالتك جاية هي وبنتها بكرة ياريت تتعامل كويس مع مراتك قدمهم انت عارف خالتك مش بتبطل كلام او حتي تريقة ماشي
سيف وهو ينظر الي عشق :ماشي يا ماما
.............................................................
ف غرفة سيف
كانت عشق تجلس ع الاريكة بحرج فهذا اول مرة تكون ف غرفة واحدة مع سيف يخرج من الحمام
جلس سيف بجانب عشق سيف: البقاء للة يا عشق انا بجد حاسس باالذنب عشان مخلتكيش تتكلمي معاها
عشق بحزن: هي مكنتش اختي بس دي كانت كل حاجة ليا بجد ربنا يرحمها
سيف: طب تمام بكرة احنا قدام خالتي اسعد زوجين ف الدنيا
عشق بحرج: ممكن سوال
سيف:اسالي
عشق:هو احنا حياتنا هتكون ازاي
سيف بخبت:مش فاهم يعني قصدك اي
عشق بحرج:يعني هنطلق
سيف: عشق انتي بقيتي من الممتلكات الخاصة بيا
يعني زي العبيد باالظبط
عشق:طب طلقتي ووعد هشتغل وادفع الفلوس الي بابا خدها منك
سيف: اة وهتعيشي فين هتروحي عندة هتروحي عند خالد
عشق: خالد انا عمري مفكرت فية اصلا عمري مكلمتة انا مش عارفة لية انتو كلكو مصدقين ان انا ممكن اكون عملت كدة
سيف: اصلا دي حاجة متخصنيش دلوقتي انتي هتنامي ع الكنبة وانا السرير يلا نامي متنسيش بكرة تصحي بدري تعملي كوباية القهوة وتحضري الفطار
عشق :حاضر
سيف ف نفسة: انا معتش بيكتمل يومي غير بكوباية القهوة بتاعتك
يتابع?
دنيا مختار?
ف اليوم التالي
عشق :استاذ سيف اصحي
سيف:صباح الخير هو ف وحدة تصحي جوزها تقولو يا استاذ
عشق: انا اسفة
سيف: متزعليش انا مقصدش وبعدين صباح الخير بتكون كدة قبلها قبلة طويلة كدة بيكون صباح الخير
عشق بحرج: طب انا نزلة فوق اقصدي نزلة تحت
سيف بضحك: انا مش عارف انا حبيتك امتي وهخليكي تعترفي بحبك ليا مش عارف لية انا مصدقك انك ملكيش علاقة بخالد
.........................................................
ف بيت اسامة
مني:انتي يا بت بتكلمي مين بقالي ساعة بنادي عليكي
نورهان:اي يا ماما عاوزة اي
مني:تعالي يا بنتي كلي معايا
نورهان:لا انا ورايا كلية مش فاضية
مني:اي الي انتي لابسة دا دي لسة معداش شهر ع موت اختك
نورهان:الحزن ف القلب ياماما يلا سلام
اسامة:انا نازل
مني:طب تعال افطر معايا
اسامة:لا افطري لوحدك
....................................................................
ف مكان اخر ف شوارع القاهرة كانت تمر هذا الممرضة من امام مبني المستشفي طرقت الباب ودخلت نورة: دكتور ممكن ادخل
صقر : اتفضلي
نورة : حضرتك كنت هتبعتني عند مريض ...
صقر:انا بعت وحدة تانية عشان انتي وحدة مهملة
نورة:لية يعني هو انا عملت حاجة حضرتك
صقر: موعيدك مش مظبوطة دايما بتيجي متاخر ومش زنب المريض انك بتنامي متاخر عشان قاعدة ع النت
نورة بدموع: حضرتك متعرفش ظروف حد انا لو بتاخر فا مش باالنوم انا بشتغل وردية كمان ف مطعم عشان انا الكبيرة وبصرف ع اختي
صقر: انا مالي باالكلام دا ودة مش مبرر اتفضلي ع شغلك
...................................................................
حنان: تعالي يا سيف سلم ع خالتك
سيف: ازيك يا خالتو منورنا ازيك يا سارة
سارة: الحمد لله اومال فين العروسة
سيف: نازلة اهي تعالي يا عشق
عشق: ازيك يا خالتو اخبارك اي
مي: تمام انتي اخبارك اي
عشق: الحمد لله ازيك يا سارة مش كدة سارة برضو
سارة: انتي بقا عشق اهلا
سيف : انا رايح الشركة البيت بيتك يا خالتو عاوزة حاجة ياماما وذهب الي عشق وقبل راسها عاوزة حاجة يا عشقي
عشق بحرج: عاوزة سلامتك
سارة بنظرة غيرة لعشق: وانتي بقا يا عشق معاكي اي
عشق: معايا ثانوية عامة
سارة:يعني مش معاكي شهادة ياعيني مجبتيش مجموع بقا
عشق:لا علي فكرة انا جبت مجموع جبت ٩٩٪بس الظروف بقا
سارة : يعني ظروفكم مش كويسة زعلات عليكي اوي
حنان: كفاية يا سارة في اي وبعدين ربنا عوضها ب سيف
...................................................................
عند سيف ف الشركة
سيف: طب انت مش عايز تعرف الجديد عندي
صقر: بصراحة مش عندي فضول اصلي حاسس انك ظلمها معاك
سيف: بصراحة انا كمان شايف كدة بس مش عارف لية بقت ف كل تفكيري
صقر:الله شكلك حبيت يا سبف
سيف:انا حاببها من زمان شكلي مش حبيت لا شكلي عشقت
يتابع?