الفصل الاول

1709 Words
يوم كتابه قدري بقلم نعمه شرابي الفصل الاول ?،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،? عندما يتملكنا الطمع لا نفكر سوي بأنفسنا ولا ننظر إلي العواقب حتي لو كانت تلك العواقب تدمي بعض القلوب فأحيانا يعمي الحب القلوب ويجعلنا نتصرف دون شعور وقد نصل إلى طريق لن نقدر العوده منه وننسي الله وحسابة واي عواقب قد تحدث من وراء اطماعنا وحب ذاتنا وننسي أننا نتاجر بقلوب ونحطمها ونوئد ضحكتها ونسحبها الي حساب يكتب لها عند الله وقد تتراكم الكذبات كذبه وراء كذبة وتدخلك الي قاع لم تكن في يوم اردت أن تغوص فية احلام وأوهام وراءها أوهام تشدنا الي عالم مرير عقيم به سواد قلوب قد غفت عن الحقائق وحب الله فاعلم انك أن نسيت الله فإن الله سوف ينساك يوم كتابة قدري رواية رومانسي إجتماعي، يلقي الضوء على مشكلة الحفاظ على العائلة الكبيرة الغنية والإرث المتوارث منذ أجيال، بالإضافة إلى الحفاظ على التقاليد والعادات وممتلكات العائلة. كما يسلط الضوء على مشكلة كبيرة قد تواجه أي أسرة في المجتمعات كافة، ألا وهي الإنجاب، وما ينتج عنها من مشاكل وخلافات. ويتطرق بشكل واضح إلى الحل المعتمد في كثير من الأحيان، وهي الأم البديلة، مسلطا الضوء على ما تخلفه من مشاكل أسرية وما ينتج عنها من تباعد بين الزوجين وما هي السبل للحذر منها وكيفية تفاديها. ?✨✨✨✨✨ يا نعمه انت يا بنتي اصحي بقا اتاخرنا ع المزعة حاضر يا أمة قايمة أهو هصلي واجيلك دى نعمه ذات القلب الذهبي تحب الحياة منطلقة في اخر سنه كلية حقوق جامعة الاسكندريه خرجت من غرفتها في اية يا ماما ومزرعة اية اللي هنروحها النهاردة الجمعة وقلت هنام عشان اقوم اذاكر ورايا امتحان يوم الأحد تحدثت دولت بهدوئها المعتاد يا حبيبتي رأفت بية جاى وهيسلم المحصول بكرة للمصانع وطلب الكل يكون موجود واهوانت بتاخد من ورا الشغل القرش اللي يساعدك علي مصاريف الكلية لك ولمدرسة زهرة معلش يلا يا كبدي افطري ونتوكل علي الله قبل ابوكي ما يصحي وانا مش ناقصة منه كلمه خد الفلوس اللي معايا كلها من يومين نعمه بعدم رضا ربنا يعنا علي اللي هو بيعمله عمري ما شوفت اب كدا والله حرام انك فضلتي علي ذمته دولت بألم يعني يبقي ابوكم عايش وتعيشوا زي اليتامي من غيره نعمه والله من غيره احسن حرام عليكي نفسك انت مسحوله في الشغل ومش لاده علية يلا توكلنا علي الله ركبتا السيارة التي تحمل الانفار للعمل وتوجهوا الي المزرعة وعند نزولها وجدت محمود يقف يستند علي شجرة وينظر لها استغفرت ربها ودخلت المزرعة وأثناء دخولها مسك محمود يدها انت لية يانعمه مش ميداني ريق حلو انا بحبك وربنا شاهد انك جوه قلبي سحبت يدها بشدة ايدك دى ما تتمدش علية تانى احسن وحياه أبويا اقطعهالك وحب اية اللي بتتكلم عنه انا مش بحبك هو الحب بالعافية يا اخي ارحمني وارحم نفسك واوعك اوعك تحاول تقف في طريقي تاني انت فاهم يا اذكي اخواتك دخلت نعمه المزرعة وبدأت في العمل هي ودولت التي كانت تعمل بجد اثناء عمل نعمه وجدت نورا هي ورافت يمشون بجوارها توقفت نورا تنظر لها وقالت انت اسمك اية ردت نعمه بقلق لية يامدام حصل حاجة مني غلطت فيها نورا بابتسامة لا لا أبدا بس كنت يسأل اصلك حلوة أوى ومش شكل البنات اللي بتشتغل بالمزرعة خجلت نعمه وردت انا بشتغل هنا من سنه واسمي نعمه واخر سنه كلية حقوق تبسم رأفت ونظر لها يتأملها لاول مرة بس انا اول مرة اشوفك هنا أومات نعمه برأسها أيوة حضرتك بتيجي أيام الإجازة بتاعتي بس وان النهاردة هنا عشان حضرتك طلبت العمال كلهم رأفت بتفهم اه فعلا شوفي شغلك نورا وهي تبتسم له يلا يا قلبي انا جعانه نعمه ده لون شعرك ولا صابغة وضعت نعمه يدها علي حجابها تتحسسه شعري حضرتك شوفتية الزاى نورا وهي تمشي مع رافت خصله خارجة لمي شعرك حلو سرحت نعمه في نظرة رأفت لها واستمرت في العمل إلي أن آتي وقت غداء العمال والتفت الجميع يفترشون الأرض وكلا يضع طعامه وكانت نعمه بواد آخر وهي عيون رأفت تفكر فية اول مره تراه منذ كانت عمرها خمسة عشر عاما كانت تجري وتلعب مع رفاقها حتي صدمت به كادت تقع بالترعة لولا ازرعه التي حاوطها بها وكانت لم ترتدي الحجاب بعد تاه رأفت في عيونها وبشرتها البيضاء وعيونها الجميلة بلون العسل الصافي ببريقا الخلاب مش تاخد بالك يا سكر افرضي وقعتي دلوقتي في الترعة تنحنحت نعمه وقد خجلت منه اسفة مختش بالي يا عسل نظرت دولت لابنتها نعمه خلصي أكلك خلينا نخلص ونروح قبل الليل ما يليل نعمه حاضر يا أمة اهو وقف خولي المزرعة والمسؤل عن الانفار يا جماعة كلكم معزومين عندي النهارة فرح بنتي وجودكم يشرفني وانت يا نعمه هدية بنتي قالت هي محتاجاكي معاها فانا هاستأذن البية امشي يوميتك وروحي ساعديها يا بنتي وعقبالك نعمه حاضر يا عم حسن هغير واروح لها وانت يا اما ابقي هاتي اختي ولبسي علي هناك وفي تلك الأثناء عزم حسن رأفت ونورا علي الفرح وباقي العائلة ✨✨✨✨✨ ايوه يا خالو برن عليك م الصبح انا وصلت اسكندريه من بدرى رد رأفت امير يا حبيبي لية مش اتصلت علية كنت جيت اخدتك م المطار آمال انت فين في استانلي مش كدا امير ايوه انا هنا واتغديت كمان خلاص كلها نص ساعة واوصل عندك رأفت. عندى فين كلنا بالمزرعة أمير ماما وخالي وجدى وجدتي وكلهم معاك هناك رأفت أيوه هيروحوا كمان ساعة وانا هبات هنا معزوم علي فرح أمير باندهاش اية ده رأفت بية هيحضر افراح الفلاحين معقول رأفت بحزم ومحضرش لية مش بشر زينا ومخلوقين من طين أمير لا حاش لله بس اول مرة تعملها رأفت بابتسامة واول مرة حد يعزمني قهقه امير بصوت عال واخر مرة يا رأفت بية ضحك الآخر وانهي الاتصال وجلس يتناول غداءه وقبل الجلوس قبل نورا بوجنتها كان الجميع يلتفون حول مائدة الطعام وجاء ابن أحد العمال طفل يبلغ الخامسة من عمره اخذت نورا الطفل بين أحضانها وقبلته وقبله رأفت أيضا نورا ولد زى النسمه ربنا يبارك لك فية ينجاح ويخلية لكم اخرج رأفت نقودا واعطاها للطفل وانصرف الطفل يجرى التفتت نورا كي تتناول طعامها وجدت عواطف تقول عقبال ما تسرى قلوبنا بعيل زية نظرت نورا الي رأفت وقامت من علي الاكل دخلت الي غرفتها أخذت تبكي هذا الحظ الذي ارسل لها مرض بالرحم أدى إلي تاخر الانجاب فقد قامت بالذهاب الي معظم أطباء مصر لتجد فرصة الإنجاب وقامت بإجراء طفل أنابيب أكثر من مرة ولكن اراده الله أن تفشل تحدث رأفت لأمه في يا أمي لية كل شوية تحسسيها بالذنب انا مش، بعيد كلامي تاني نورا مراتي عندى احسن من ميت طفل وقام أيضا من علي الطعام نظر سحر وماهر الي بعضهم بتشفي تحدث السيد جمال قائلاً هوانت يا عواطف غاوية نكد لية كدا ربنا ميرضاش باللي بتعملية ياشيخة بطلي تنكدي علي ابنك عواطف باستغراب هو انا قولت حاجة لده كله دانا بتمني لها الخير تحدث جمال بحده لمي الدور يا عواطف ابنك متعلق بمراته بدل ما ياخدها ويمشي وتعدي تندبي سحر كانت تنظر لهم بتشفي فهم يريدون الحفيد من ابنهم رافت بينما هي رزقها الله ببنتين منهم من هي شكلها بالطباع بداخل غرفة رافت جلس بجوار نورا واخذها بين احضانه يواسيها قال مش قلت مش عايز اشوف دموع بعيونك دموعك بتوجعني يانورا بيكفيني انك معايا وعمرك ما هتسيبيني فرضنا أن انا اللي مش بخلف كنت هتعملي أية ردت نورا وهي تنظر إلي عيونه بألم بعد الشر عنك حتي لو انت عمري ما تخلي عنك دانت روحي والنفس اللي بتنفسه انا من غيرك ولا حاجة قال رأفت هتفضلي معايا ولا هتروحي مع العيلة قالت نورا معلش يا قلبي هروح معاهم عشان النهارده ميعاد جلسة العلاج الطبيعي لبابا والصبح لازم نقعده في الشمس من بدرى وبعدين انا سمعاك وانت بتكلم امير وهو جاي يمكن حابب يفضفض معاك بكلمتين انت عارف انه مش برتاح في سحر وماهر سلبي تبسم لها رأفت اللي تشوفية يا عمري ونام بجوارها واخذها بأحضانه يبث لها ومدي حبه وشوقه لها وقام وأخذ حمام هو وهي واعدت نورا حقائبها ونزلت لتغادر المزرعة هي والعائلة عائدون الي الاسكندرية اتي أمير وسلم علي العائلة كلها وارتمي بأحضان جده الذي هدهد علي ظهره قائلاً حمد الله على السلامه يا أميري امير بفرحة تسلم لي يا احن جد فين روح قلبي ماما اتت ليلي من الداخل انا اهو يا روح قلبي وحشتيني اوي يا أميري هونت عليك تغيب اربع سنين بعيد عني امير بمشاغبة وانا أقدر يا لول يا عسل يا جميل أنت أغيب عنك هي الدراسة بنت الاية دي اللي حاشتني عنك يا قمر وخلصت ورجعت لك ياجميل يا من انت ليلي بفرحة وابتسامة اتلم ياولد أنت تعالي بحضني وارتمي باحضانها وجاء رأفت الذي أخذه بالاحضان واحشني يا أميري كبرت وبقيت راجل شاور بقا علي احلي عروسة والصبح اكون عملك احلي فرح في مصر كلها امير بشقاوي آه والنبي يا خال شوفلي عروسة اصل من كتر ما شوفت بنات وحريم في أوروبا وانا حاسس اني هتجوز علي نفسي ضحك الجميع علي مزاح امير وتوجهوا الي وجهتهم وظل امير ورافت الذي دخل كي يستعد للذهاب الي فرح ابنة حسن رئيس العمال بالمزرعة ✨✨✨✨✨✨ عند زهرة أخذت تجهز ما طلبته منها نعمه من درس وشوز وطرحة وارتدت هي أيضا ملابسها وذهبت هي ودولت الي الفرح وبعدما ارتدت نعمه ملابسها أصبحت اية من الجمال والاناقه خرجت لساحة العرس بين أهل المزرعة وكانو يمرحون بالرقص والزمر أخذت ترقص بين البنات وهي تضحك هي وزهرة الجميله البريئة وأثناء رقصهم دخل رأفت وأمير الذي عندما راي نعمه أحس بنبضات قلبى تتسارع بص*ره وقف رأفت يتأمل جمالها وتذكرها هي تلك الفتاة التي رآها في الصباح وأعجبت نورا بجمالها الهادئ ظل الفرح مقام إلي أن رقص العريس والعروسة معا وقام الشاب والفتيات بالرقص في دائرة حولهم وأثناء الرقص خ*ف أحد الشباب يد رأفت كي يقف يرقص جواره وأثناء الرقص مسك رأفت يد نعمه التي لحقت برائحته الخلابه تلفح انفها وتحرك مشاعرها التي تخبأها داخل قلبها تن*دت وتركت يده وانسحبت في سكات رهيب وأثناء انسحابها وقع من يدها سوارها الذهبي ولم تشعر به فقد كانت بعالم آخر عالم العشق كل هذا تحت أنظار امير المعجب بها للغاية وسعيد أنه رآها واثناء خروج رأفت من حلبه الرقص داس بقدمه علي السوار واحس به قام بالتقاطه ولكن كان سيقوم بالبحث عن صاحبته ولكن قاطعة بالكلام ابو العروس مرحبا به ومتمتما له بالفرحة لانه لبي طلبه بحضور حفل أبنته اثناء كلامه نسي ووضع السوار بجيبه وجلس مع امير اية يا بطل عجبك الفرح اول مرة تحضر فرح متواضع وجميل زي ده وأثناء جلوسه نظرت عيونه علي نعمه التي كانت تتكلم بحده مع محمود تقول ابعد عني يا محمود الجواز مش بالعافية اية المصايب دى يلا يا أمه خلينا نمشي من هنا ورايا مذاكره وحاجات لازم اراجعها مشت زهرة وأمها وأبيها ونعمه وأثناء سيرهم وقفهم محمود بحدة وصوت عالي علي فين يا عم حسن انت وعدتني تجوزني نعمه مقبابل مبلغ 100مائة الف جنية تاخدها على دفعات ووصلك منهم لحد دلوقتي خمسين ألف وقلت لي أن البرنسيسة موافقة بتضحك علية يا عم حسن
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD