الفصل الخامس

1845 Words
وقفنا البارت اللي فات ان ورد اختفت وجاسر بدور عليها يلا نكمل..... فَاتَنَتِي الْحَزِينِهْ(وردهَ الأدهم) بقلم مريم صلاح الفصل الخامس:- الرجل بخوف:والله ما اعرف مين ورد جاسر بغضب:شنطه مين دي؟ الرجل:دي دي جاسر صارخا:انطق الرجل بفزع:دي الخدامه يا بيه فتح جاسر الحقيبه ووجد بطاقه الهويه.. نعم ليست هي جاسر بغضب:راجعلك تاني علي الحشيش اللي بتشربه خرج جاسر ليتصل بمازن جاسر غاضبا:العنوان غلط مازن:والله هو دا المكتوب في سجلات المريضه وانا بتصل بيها مقفول صرخ به غاضبا ليلقي الهاتف فتحطم سياده الرائد التفت خلفه ليجدها واقفه تنظر له بقلق وتتنفس بصعوبه جاسر بقلق :انتي كويسه؟حصلك حاجه؟ ورد:انا كويسه.. حضرتك بتعمل ايه هنا؟ جاسر:كنتي فين؟ وليه بتتنفسي بصعوبه؟ ورد:كنت عند مريضه وجريت عشان الحقها بس تن*د جاسر براحه ليسرد لها ما حدث ورد:المريضه ادتني عنوان غلط عشان لسه ساكنه جديد.. اسفه اني تعبت حضرتك نظر لها ليردف بنفسه:انا قلقت عليها؟ ليه قلقت عليها كدا؟ لا لا اكيد لا.. قلقت عليها عشان مهاب عشان هي اخت صاحبى بس مش اكتر هذا ما حاول جاسر ان يُقنع به نفسه ولكن هل هذا صحيح؟ جاسر :يلا نرجع علي المستشفي اتفضلي امشي قبلي تقدمت ليمشي خلفها بعده خطوات _______________ في المستشفي مهاب:انت ليك ساعه مقعدني جنبك ولا فاهم منك حاجه ادهم:وانت من امتي بتفهم مهاب :يامصبر الوحش ع الجحش ادهم:عشان كدا انا صابر عليك (لا الصراحه مهاب كتر خيره ?) دخل جاسر مهاب بغيظ:كويس انك جيت بدل ما اقتله دلوقتي خرج مهاب ليجلس جاسر بجانب ادهم جاسر :الحمد لله كويسه أدهم:كان رضوان جاسر:لا ادهم: طيب شدد الحراسه عليها عمر:يا صباح الفل حمدلله علي سلامتك يا كبير كريم :حمدلله علي سلامتك يا ادهم ادهم:الله يسلمك يا كريم عمر:وبالنسبه ليا ايه دنا اللي شلتك علي ضهري لما ات**ر أدهم :طلبت منك؟ نظر عمر بدهشه لكريم عمر:ايه الكائن دا بجد كريم ضاحكا:معلش صاحبنا استحمله ______________ بعد ايام خرج مهاب من المشفي و تحسنت حاله ادهم كثيرا استيقظ فجرا و أدي فريضته وجلس يقرأ في كتاب الله الي ان شرقت الشمس ذهب ليجلس قليلا بحديقه المشفي فرأي طفل صغير يركض تتبعه ادهم بنظره ليجده قد عانق فتاه التفتت الفتاه لتنحني له كانت ترتدي قناع طبي فلم يستطع رؤيه ملامحها ذهب الصغير لتتقدم هي تجاهه الفتاه:السلام عليكم أدهم:وعليكم السلام الفتاه:حضرتك حاسس بتحسن أدهم:اه الحمد لله انا عايز اخرج الفتاه :تمام هكتب لحضرتك علي خروج بس اهم حاجه الراحه ومواعيد الادويه عن اذنك ذهبت ليراقبها الا ان اختفت بالداخل ادهم وقد تعجب من نفسه :انا ازاي كلمتها بكل اريحيه كدا؟ ازاي مغضتش بصري؟ استغفر الله العظيم واتوب اليه ولكن صوتها يألفه كثيرا تري من تكون تلك الفتاه؟ خرج ادهم من المشفي ليوصله جاسر الي منزله ريهام:ادهم مش تقولي انك هتخرج كنت جيتلك جلس علي الأريكه ليمسك يدها ادهم بحنان:انا اسف ريهام وقد فشلت بكبح دموعها:اسف؟ اسف علي اني قعدت يومين معرفش عنك حاجه وفي الاخر اعرف من صاحبك انك في المستشفى وعملت عمليه؟ اسف علي انك اناني ومبتفكرش غير في نفسك ومش هامك اختك وعيلتك؟ حرام عليك اللي بتعمله دا يا ادهم قبّل يدها ليردف بهدوء :مكنتش عايز اقلقك وبعدين الحمد لله انا كويس اهو ريهام:ممكن افهم ليه خلتني مقلش لحد من العيله ادهم:مش عايز اشغل حد ريهام:دول عيلتنا يا ادهم مهما عملت هيفضلوا عيلتنا ادهم :هم مقصروش معايا في حاجه ومقدرش انكر جميلهم بس... انا عيلتي الوحيده كانت امي ريهام بحزن:وانا؟ ادهم بحنان:انتي هديه من امي الثانيه اللي مستحيل اضيعها من ايدي قبّل جبينها لتردف:قوم ارتاح شويه علي ما اجبلك الأكل _____________ في الاداره جاسر :تفتحوا عينكوا كويس متغيبش عن نظركم لحظه فاهمين كريم:هي مين؟ جاسر للرجال:امشوا انتوا كريم:مين دي جاسر:اخت مهاب كريم بتعجب:الدكتوره؟ ليه؟ جاسر:رضوان راح المستشفي وكان هيقتل ادهم وهي لحقته كريم بدهشه:نعم!؟ ودا كان امتي وازاي متقوليش؟ جاسر:مش مهم دا دلوقتي المهم انها بيوصلها رسايل تهديد كريم:ومهاب قلتله؟ جاسر:لا كريم:تمام متقولهوش حاجه وانا هشوف عرفوا عن رضوان حاجه ولا لا جلس جاسر يفكر ماذا اذا اصابها مكروه؟ ماذا لو لم يستطع حمايتها؟ يا إلهي خرج من الاداره ليتجه لها بالمشفي فرأها تجلس بالحديقه وبجانبها طفله صغيره، ضحكت، لقد ضحكت فابتسم باتساع غير مدرك انها قد سيطرت علي عقله نسي تماما حزنه وألمه فقد غرق في بحر ضحكاتها البريئه كم هي طاغيه تلك الصغيره، طاغيه بكل ما تملكه من جمال فغادر مبتسما بعدما استحوذت تلك الجميله علي عقله ________________ اليوم التالي كانت ورد تنظر من نافذه مكتبها فرأت العديد من الصحفيين يجتمعون حول المشفى مازن بتوتر:بتعملي ايه يا دكتوره رفعت كأس العصير لتردف:بشرب برتقال مازن:وبتاكلي ايه رفعت يدها الاخري لتردف:جزر مازن بتعجب:ليه؟ ورد ببرود:بيقوي النظر مازن:هو حضرتك مش متوتره خالص دا لواء مهم في الداخليه اومأت برأسها بالنفي مازن بتوتر:دا انا حاسس اني نسيت كل اللي درسته كأنها اول عمليه ليا ورد ببرود:دي عمليه صعبه جدا عشان في الأعصاب فلو اتوترت زي حضرتك ايدي هتترعش ولو اترعشت ممكن اصيب عصب من الأعصاب المهمه فيحصل فقدان احساس في احد الأطراف او شلل ولو حصل كدا هنتحول للتحقيق وأقل حاجه هيعملوها انهم يمنعونا من مزاوله المهنه يعني مستقبلنا اتدمر وشهادتنا هتبقي مجرد حبر علي ورق دا طبعا بعد ما ندفع تعويض بملابين ولو مدفعناش هنتسجن بس عشان كدا مش متوتره نظر لها مازن ليبلع ريقه بخوف:الله يطمنك دا انتي مش قللتي التوتر دا انتي بوظتيلي اعصابي نهض ليصنع قهوه لتردف ورد:القهوه فيها كافيين كثير هتخلي حضرتك في الأول مركز اوي بعدين هيقل التركيز وحده وحده ولو فقدت تركيزك ه..... مازن بغيظ:مش شارب والله ما شارب ابتسمت بخفه لتردف:تاكل جزر؟ مازن بنفسه :انا لو ممشتش من هنا هيتقبض عليا بتهمه القتل بدأت الجراحة فانتهوا بعد ٨ ساعات خرجت لتجد مهاب وعدي بانتظارها مهاب بفخر:طبعا مش محتاح اسأل اخبار العمليه لاني متأكد ان اختي جراحه ممتازه انحنت عندما رأت صغيرها عدي لتعانقه ورد بابتسامه:حبيبي عملت ايه في المدرسه عدي:الحمدلله مهاب:البطل اتكرم انهارده عشان حافط ١٦ جزء من القرآن ورد بدهشه:بجد يا عدي اومأ لها الصغير لتعانقه بحنان ورد بحنان:حبيبي الشاطر ربنا يحميك ويحفظك ليا ياارب مهاب بعبوس:وانا مليش حضن شد عدي علي عناقها ليردف:لا ماما مبتحضنش رجاله مهاب:لاا بقولك ايه دنا ادخل فيك السجن وسع ياض عدي بعناد:لا مهاب:فيه شحط عنده ١٢ سنه يحضن امه دنتا قربت تجيب طولها ورد:قصدك ايه يعني اني قصيره؟ مهاب بابتسامه:انتي اول مره تعرفي عدي:وحضرتك يا خالو مش شحط برضو عايز تحضنها ليه؟ كتمت ورد ضحكتها بصعوبه مهاب بدهشه:انت بتقولي انا شحط عدي ببرائه:حضرتك اللي قلت مش انا صح يا ماما؟ ماما؟ التفتوا لمص*ر الصوت فكان جاسر حضر جاسر للأطمئنان علي اللواء فسمع عدي ينادي ورد بأمه فلم يستطع منع دهشته مهاب:بتعمل ايه هنا؟ جاسر:جاي اطمن علي سياده اللواء انت اللي بتعمل إيه هنا مش المفروض ترتاح ورد:عن اذنكم يلا يا عدي ذهبت ليردف جاسر:هي الدكتوره متجوزه؟ مهاب:لا يا إلهي هل هي مطلقه؟ ولكن من ذلك الغ*ي الذي ينفصل عن تلك الجميله؟ شعر بألم بقلبه لا يعلم مص*ره جاسر بخفوت:مطلقه؟ مهاب:لا جاسر بتعجب:ازاي يعني لا متجوزه ولا مطلقه امال ازاي الولد قلها ماما؟ مهاب:عشان هي أمه جاسر بغضب:انت هتجنني يابني مهاب:انت مالك متعصب ليه؟ دا ابن صاحبتها واتوفت هي وجوزها لما كان عدي عنده سنتين فهي ربته عشان كدا بيقولها ماما ملاك هي حقا ملاك كما تصورها مهاب بابتسامه:عرفت ليه بقول دايما اني اخد حنيتها نظر لها جاسر باشمأزاز مهاب:ايه انكر بقا جاسر بهمس مسموع :الحمد لله انها مش واخده رخامتك مهاب:سمعتك علي فكرا جاسر :ودا المطلوب مهاب بغيظ :الصبر من عندك يارب ______________ صباح اليوم التالي ورد:مهاب انا ماشيه محتاج حاجه مهاب: استني هوصلك ورد:لا توصلني ايه ارتاح انت ومتنساش دواك والأكل في الثلاجه كله بعدين خد الدوا مهاب:برضو هوصلك ورد:مهاب عشان خاطري ارتاح بالله عليك عدي:انا هوصل ماما مهاب:لو حد بس بصلها.. عدي:هفرمه مهاب بفخر:تربيتي ورد بدهشه:ونعم التربيه بعد كدا لو شفتك مع عدي تاني هطردك برا البيت يا مهاب مهاب ببرائه:الحق عليا اني بخليه راجل ورد:راجل إيه دا انت هتخليه مجرم يلا يا عدي يلا يا حبيبي مهاب:اتصلي بيا لما توصلي ورد:حاضر أوصلت ورد عدي الي المدرسة ثم ذهبت للمشفي ________________________ الساعه السادسه مساءا انتهت ورد من عملها لتذهب هي وعدي الي المنزل فقد اخذته من المدرسه الي المشفي لانه كان لديها جراحه فلم تسطع العوده الي المنزل اوقفت سياره أجره لتخبره بالعنوان، دقائق لتنظر حولها فوجدت انه يسير بطرق غير طريق المنزل ابدت عدم اهتمامها في البدايه لكن عندما تأخرت كثيرا تحدثت ورد:حضرتك رايح فين دا مش طريقي السائق:متقلقيش يا مدام دا طريق مختصر، ثم نظر لها من المرآه باشمئزاز ليكمل:بس شكلك مش مصريه فهمت ما ينوي فعله فع** ما هو متوقع لم تخف او تهلع بل كانت في غايه الهدوء أخرجت من حقيبتها سماعه وشبكتها في الهاتف ووضعتها لعدي ورد بهمس:حبيبي خليك حاطط السماعه وغمض عينيك متفتحش غير لما اقولك عدي:حاضر فعل الصغير ما طلبته منه لتمسك حقيبتها ولفت حزام الحقيبه حول رقبه السائق فاوقف السياره واخذ يلهث كان سيختنق بأي ثانيه لينزل من السياره ونزلت هي ايضا نظرت حولها فكان الطريق يشبه طرق السفر فابتسمت بخبث السائق بخبث:شكلك كدا عناديه وهتتعبيني هتيجي معايا بالهداوه ولا هتيجي بطريقتي ورد:انا عايزه اجي بطريقك بدقائق كان الرجل تحت قدميها فهي قد تعلمت فنون القتال والدها قد علمها جيدا كي تستطيع الدفاع عن نفسها دخلت السياره وقادتها الي مركز الشرطه ______________ جاسر:تمام يا ايمن متشكر ولو عرفت حاجه بلغني ايمن:العفو يا باشا علي ايه جاسر :السلام عليكم أيمن :وعليكم السلام خرج جاسر ليتفاجئ بها قادمه ومعها الصغير وثيابها متربه جاسر:دكتوره ورد؟ بتعملي ايه هنا؟ ورد بخفوت كل لا يسمعها عدي:جايه ابلغ عن خاطف جاسر بتعجب:خاطف.. طب تعالي جوه ادخلها لمكتب ايمن جاسر بهدوء:ايه اللي حصل؟ ورد :ركبت تا**ي ودخلني من طرق غريبه فقدرت امشي وجيت ابلغ جاسر:طب معاكي رقم التا**ي؟ شفتي شكل.... لم يمكل لتخرج من حقيبتها بطاقته ورخصه القياده ورقم السياره أيمن:هبعت حد لعنوانه ورد:لا هتلاقيه في**** اخبرته العنوان ليرسل رجلين الي هناك بعد ساعه جاء الرجلان وكانا يسندان احد ايمن:مين دا يابني رد احدهم:لقيناه في نفس العنوان اللي حضرتك قلتله جاسر بغضب:مين اللي عمل فيك كدا أشار السائق علي ورد بينما هي كانت تنظف فستانها من التراب نظر كلا من ايمن وجاسر اليها بتعجب ايمن:هو دا السواق؟ ورد:اه بس شكله متغير شويه جاسر :متغير ايه دا متش*هه انتي متأكده هو اومأت له ليردف بدهشه:انتي اللي عملتي فيه كدا؟ اومأت له ببرائه جاسر :مستحيل مستحيل تعملي كدا دا قدك ٣ مرات رفعت يديها ليري الكدمات والجروح علي ظهر يدها شخصت اعينهم بذهول ليردف السائق:والله يا باشا هي اللي عملت كدا انا عايز اعمل محضر ايمن بغضب:خدوه علي الحجز جاسر وهو يحاول ان يستوعب ما يحدث:انا عايز افهم ايه اللي حصل بالضبط قصت له ما حدث ايمن بدهشه:طب دا يتعمل فيه اكتر من كدا ايه؟ خرجوا من قسم الشرطه وجاسر يحاول بشتي الطرق كتم ضحكته ورد:انا لازم امشي ممكن حضرتك متعرفش مهاب حاجه مش عايزاه يقلق اومأ لها ليوقف لها سياره اجري وذهب هو بسيارته خلفهم الي ان تأكدت من وصولها آمنه جاسر بفخر :بقا الصغيره دي تعمل كل دا فعلا بنت لواء بصحيح ضحك عندما حاول تخيل ان تلك صاحبه الوجه البرئ قد فعلت كل هذا ولكن هل يمكن ان يكون رضوان خلف هذا؟ إذا كان كذلك فهي حقا حياتها بخطر _______________ مرت ايام روتينيه لا شئ جديد سوي رسائل التهديد التي تصل لورد ولم يستطع جاسر تحديد مكانها لانها من رقم مجهول تحسنت حاله ادهم ومهاب كثيرا وبدأ بالذهاب للعمل مجددا وفي يوم بعدما انتهي ادهم من عمله ادهم:مش هتمشي؟ مهاب:عندي مأموريه هقبض علي ديلر هخلصها واروح.. ايه تطلعها مكاني ادهم:كمان هعملك شغلك مهاب:علي فكرا احنا المفروض صحاب يعني المفروض أدهم:هراجع حسباتي تاني واتأكد مهاب:انا فعلا اتأكدت اني ليا الجنه عشان مستحملك ذهب مهاب وبعده خرج ادهم قرر ترك سيارته ليتجول قليلا كان الوقت قد تعدي العاشره بينما هو يتجول سمع صوت فتاه تركض تتبع الصوت لتظهر من العتمه فنظر لها بتفاجؤ يا الهي انها هي........ انتهي البارت الخامس تفتكروا مين البنت دي؟ هل مهاب هيعرف ان ورد متجدده؟
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD