الفصل الرابع

1435 Words
وقفنا البارت اللي فات ان ادهم ونهار اتصابوا يلا نكمل.... فَاتَنَتِي الْحَزِينِهْ(وردهَ الأدهم) بقلم مريم صلاح الفصل الرابع:- انهت ورد جراحتها لتخرج من غرفه العمليات متجهه لمكتبها لكن سرعان ما امسكت ص*رها بسبب تلك الغصه المؤلمه فاستندت بيدها الاخري علي الحائط لاحظها مازن ليركض تجاهها مازن بقلق:دكتوره ورد انتي كويسه؟ نظرت له وقد تجمعت الدموع بعينيها لتردف بألم:موبايلك معاك موبايلك مازن وقد اخرج هاتفه:اه اهو اتصلت بعدي ليطمئنها انه بخير ثم طلبت رقم مهاب لتجده مغلق مازن: فيه ايه فهميني ورد بخوف:مهاب.. مهاب مش كويس مازن :عرفتي ازاي؟ ورد:حاسه بيه مهاب مش كويس صدقني مازن:طب اهدي ان شاء الله يكون كويس مهاب دايما بيطلع مأموريات وبيغيب بالايام وبيرجع زي الفل متقلقيش ورد:مش قا.... **تت عندما لاحظت العديد من الاطباء والممرضين يركضون تجاه باب الطوارئ قمسكت احدي الممرضات ورد:فيه ايه يا رحاب رحاب:فيه ظباط اتصابوا في عمليه وهم في الطريق كانت ستسقط ارضا لتساندها رحاب ورد بخوف:لا لا ان شاء الله مش هو ركضت بمسانده رحاب ومازن خلفها دقائق ليدخل العديد من العساكر ليدخل مهاب شبه فاقد للوعي يسانده جاسر خارت قواها لتسقط ارضا مردده بدون وعي:دا حلم.. دا اكيد حلم رحاب:ورد انتي كويسه؟ نظر مهاب اليها ليبتسم بتعب قنهضت بصعوبه لتتقدم له مهاب بألم:تعا لي وقفت امامه ليكور وجهها بيده حاول جاهده الا يفقد الوعي متظاهرا بالقوه امامها مهاب محاولا اخفاء المه:انا ك ويس نظرت لكتفه المصاب باكيه ليرفع وجهها له :والله كو يس ورد ببكاء بين شهقاتها:ايدك... ايدك ادخلوا ادهم علي السرير المتحرك ليردف مهاب :ورد الحقيه نظرت له بتعجب ليكمل:ادهم ارجوكي.. انقذيه اومأت بالنفي لتردف ببكاء:مش هسيبك مهاب بتعب:ورد ارجوكي... انقذيه انا اصاب تي بسيطه.. ارجو كي انتي ال.. الوحيده اللي هثق.. انه بأمان ب ين ايدك.. ارجوكي مازن سريعا:انا هفضل مع مهاب وانتي روحي متقلقيش نظرت له ورد بترجي لتردف:بالله عليك خلي بالك منه مازن:حاضر ركضت لأدهم لتردف للمرضات:جهزوا غرفه العمليات بسرعه كانت يداها ترتجف فأغمضت عينها لتردف بنفسها:لازم تركيزي مهاب هيبقي كويس انتي وعدتي اخوكي انك هتنقذي صاحبه لازم تركزي فتحت عينها عندما امسك ادهم معطفها لتقرب اذنها له أدهم بتعب:مه اب نظرت له لتردف:حاول تفتح عينك فتح عينه بصعوبه لتردف:مهاب هيبقي كويس متقلقش ذلك الصوت.. تلك النبره الهادئه تشبه نبره والدته كثيرا فابتسم بتعب ليفقد الوعي انتهت جراحه ادهم بعد ٧ ساعات لتخرج فكان مازن بانتظارها ورد بقلق:مهاب مهاب كويس مازن بابتسامه:كويس الحمد لله تن*دت براحه لتجلس بتعب تحمد ربها مازن:مش هتروحي الساعه بقت ٨ الصبح اومأت له بالنفي لتردف:هفضل مع مهاب ___ ذهبت لأخيها لتجده نائم فتوضأت لتصلي استيقظ مهاب علي صوت شهقاتها نظر حوله فكانت تحمد ربها ان اخيها بخير وتدعوا ان يحفظه هو وصديقه مهاب مبتسما:وجاسر وكريم وعمر بالمره التفتت له لتنهض لتساعده في سند ظهره مهاب بابتسامه:حتي وانتي بتبكي قمر نظرت له لتض*به علي ص*ره ورد باكيه:وليك نفس تهزر اخذها بحضنه ليمسح علي حجابها وهي متشبثه بقميصه كالطفل الصغير مهاب:حقك عليا متنزعليش ورد باكيه:انت وعدتني انك هترجع كويس كان قلبي هيقف لما شفتك غرقان في الدم مهاب بحنان:انا اسف كفايه عياط بقا ابعدها عن ص*ره لمسح دموعها بابهامه مهاب:قلتلك مليون مره ورد مينفعش تبكي.. العيون الجميله دي مينفعش تشوف الدموع قبّل جبينها ليردف:يلا بقا اضحكي ابتسمت بخفه ليردف بمرح:ياربي طمطمايه بتضحك قضبت جبينها ليكمل بضحك:يخربيت جمالك يا شيخه ضحكت لتردف:والله مجنون طرق احدهم الباب ليأذن له مهاب فكانوا أصدقائه واللواء سراج نهضت ورد لتقف بجانب اخيها اللواء سراج:حمدلله علي السلامه يا بطل مهاب مبتسما:الله يسلمك يا فندم كريم:هو كويس دلوقتي يا دكتوره؟ ورد بينما تنظر لأخيها:الحمد لله كويس مهاب:الدكتوره ورد اختي سراج:ما شاء الله ربنا يحميها بس اختك ازاي نظر مهاب لها ليردف:ايه مش واضح الشبه؟ كريم:شبه ايه بس حرام عليك عمر:هي مصريه؟ سراج:انت غ*ي بيقولك اخته ابتسمت بخفه لتظهر غمازتيها نظر جاسر لها فابتسم بخفه علي ثيابها المحتشمة وصوتها الهادئ وابتسامتها الجميله جاسر:ادهم كويس؟ ورد:اه الحمد لله هو حاليا في العنايه المركزه بليل هننقله غرفه عاديه باذن الله نكون اطمنا عليه جاسر :اقدر اشوفه؟ ورد:اه بس من برا نظرت لأخيها لتردف:محتاج حاجه قبّل يدها ليؤما لها بلا ورد لجاسر:اتفضل معايا ذهب جاسر خلفها لأدهم لينظر له من الخارج ووقف هي بعيدا قليلا جاسر:حضرتك اللي عملتيله العمليه؟ اومأت له ليردف:متشكر جدا ورد:هيبقى كويس باذن الله عن اذنك ذهبت ليتتبعها بنظراته جاسر بخفوت:ربنا يحميها __________________ في غرفه مهاب مهاب:يعني ايه؟ ملهوش اثر؟ سراج:انا ارسلت قوات تمشط كل الاماكن اللي كان فيها مهاب بغضب:ابن ال.. ثم امسك كتفه بتألم ليردف كريم:اهدي انت لسه جرحك مخفش عمر:متقلقش مش هرتاح غير لما الاقيه سراج :يلا نسيبه يرتاح شويه خرجوا من الغرفه جاسر:مش هنكلم اخت ادهم؟ كريم:لا مش دلوقتي لما يفوق عشان متقلقش جاسر:انا هفضل هنا معاهم عمر:جاسر ايدك بتنزف نظر ليده ليردف:بسيط كريم :بسيط ايه دا محتاج خياطه جاسر :امشوا انتوا وانا هشوف دكتور سراج:خيطه يابني عشان مش يلتهب جاسر:حاضر يافندم غادروا ليدخل جاسر لمهاب مهاب:رجعت ليه ؟ جاسر:هقعد معاك مهاب بمرح:يااه مكنتش اعرف اني غالي كدا جاسر:عشان ادهم مهاب:فعلا الطيور علي اشكالها تقع بعد ساعه دخلت ورد ورد:حبيبي جبتلك ال... **تت عندما وجدت جاسر نائم علي الاريكه بتعب مهاب :تعبان من امبارح عشان كدا نام ورد بهمس:طيب خد دواك اخذ دوائه لتذهب لكن توقفت عند الباب التفتت لتري جرح بيد جاسر نظرت الي اخيها لتردف:ايده بتنزف ايقظه مهاب لتذهب ورد لتحضر ادوات الخياطه جاسر:مش محتاجه ورد بهدوء: لازم يتخيط ممكن تقعد جلس علي الاريكه لتجلس هي بعيدا قليلا عنه وبدأت بالخياطه ورد:خلصت جاسر:شكرا يا دكتوره غادرت لتأتي مره اخري وبيدها الطعام وضعت امام جاسر طعامه وبجانبه الدواء ورد:اتفضل كل عشان تاخد المسكن ثم جلست بجانب اخيها لتبدأ باطعامه حل الليل لتذهب ورد لمتابعه مرضاها نظرت لساعتها فكانت قد تعبت منتصف الليل فذهبت الي ادهم للأطمئنان علي حالته فوجدت شخص يرتدي معطف طبي وقناع طبي يمسك بيده ابره ويحقنها بيد ادهم ورد:مين حضرتك سقطت الحقنه من يده لتسرع ورد لالتقاطها وضع يده علي فمها فحاولت مقاوته وض*بته بقدمها فسقط ارضا، اسرعت تجاه ادهم تطمئن علي مؤشراته فوجدتها طبيعيه فسطت ارضا عندما لكمها ذلك الشخص فنزفت شفتيها تعلقت برقبته من الخلف تحاول خنقه لكي يبعد يده عن ادهم فاستيقظ ادهم ودفعها الرجل ليركض خارجه فركضت خلفه فاضتدمت بجاسر وسقطت ارضا جاسر :انتي كويسه م... ورد سريعا:القه بسرعه حاول يأذي ال*قيد ادهم نظر لشفتيها المليئه بالدماء ليردف:انتي يجد كويسه هو ض*بك اومأت له ليشعر جاسر بالدماء تغلي بعروقه فركض خلف ذلك الرجل وهي عادت لأدهم أمرت الممرضين بنقله لغرفه اخري وطلبت حراس المشفي بالصعود ورد:بعد اذنكم توقفوا هنا علي الاوضه ومتخلوش اي دكتور يدخل غيري انا ودكتور مازن بس الحراس:تمام عاد جاسر ليردف:هرب ورد:انا نقلته لأوضه تانيه وحطيت الامن برا جاسر :طب انتي شوفتيه؟ ورد:لا كان لابس ماسك طبي وكاب بس سمعته قال هخلص منك زي اخوك جاسر بغضب:رضوان ال*** ورد بقلق:مهاب دا ممكن يأذي مهاب اومأ جاسر بالنفي :هو عايز ادهم نظر لها جاسر ليردف للمرضه التي مرت بجانبه جاسر:بعد اذنك خدي الدكتوره شوفي جرحها ورد:انا كويسه جاسر للمرضه:يلا بعد اذنك اليوم التالي فتح ادهم عينه بتعب لينظر حوله ثواني لتوضح الرؤيه فوجد جاسر بجانبه جاسر:حمدلله علي السلامه ادهم بتعب: ايه اللي حصل جاسر:رضوان هرب ودلوقتي بنستجوب رجالته ادهم سريعا بتعب:مهاب.. مهاب فين؟ **ت جاسر ليتخلل القلق لادهم ادهم بغضب:انطق يا جاسر مهاب ف.. ااااه امسك جنبه بتألم ليدخل مهاب مهاب بمرح:يابني حتي وانت تعبان بتزعق اتهد بقي ادهم:انت كويس مهاب:كان نفسي استشهد بس ربنا عايزني اطلع عينك شويه ادهم بخفوت:الحمد لله الحمد لله مهاب:بتدعي عليا؟ لااا بقولك ايه دا خليت اختي تسيبني وانا بموت عشان تعملك العمليه اتمني تخف عني شويه نظر ادهم لجاسر فأومأ له انه حدث بالفعل ادهم:مطلبتش منك تعمل كدا مهاب بدهشه :انت شكرا دي مش في قاموسك انا خارج انادي الدكتور بدل ما اصور قتيل هنا ابتسم ادهم بخفه جاسر:رضوان جه المستشفي نظر له ادهم ليكمل:كان هيقتلك واخت مهاب لحقتك ادهم:نعم؟ ازاي؟ اخرج جاسر هاتفه ليريه تسجيل كاميرات المراقبه ادهم:وهي كويسه؟ جاسر:اه كويسه وقالتلي مقلش لمهاب حاجه انهارده الصبح وصلها رساله تهديد ادهم بغضب:ابن ال**طيب حطلها حراسه من بعيد جاسر:عملت كدا ومحدش يعرف غيري حتي كريم وعمر مقلتلهمش أدهم:تمام انا عايز اخرج جاسر:تخرج فين لا طبعا مستحيل أدهم:مش عايز حد من البيت يعرف حاجه اومأ له جاسر ليدخل مازن ومهاب مازن:السلام عليكم أدهم :وعليكم السلام فحصه مازن ليردف:حمدلله علي سلامتك يا سياده ال*قيد يومين كدا ان شاء الله تفضل تحت الملاحظه بعدين تقدر تخرج مهاب:ورد في مكتبها؟ مازن:لا خرجت من شويه حد من مريضه خرجت امبارح و تعب فراحتلها نظر ادهم لجاسر ليردف بهمس:انا مش مطمن جاسر سريعا:هروح اشوفها امسك جاسر مازن ليردف :عايزك في كلمتين يا دكتور ادهم:مهاب تعال عايزك جاسر:اديني العنوان اللي راحتله الدكتوره مازن بتعجب:نعم؟ دي خصوصيه المرضي مينفعش طبعا جاسر سريعا:الدكتوره متهدده ممكن يحصلها اديني العنوان بسرعه اعطاه مازن العنوان ليذهب بينما ظل مازن يتصل بها كثيرا مازن بقلق:ردي يا ورد وصل جاسر الي العنوان ليطرق الباب ففتحت له رجل اربعيني __________________ جاسر:الدكتوره ورد موجوده الرجل بتوتر:لا العنوان غلط لاحظ جاسر توتر الرجل ليخرح سلاحه ودفعه بعيدا بحث في المنزل فلم يجدها ولكنه وجد علي الاريكه حقيبه نسائيه تبدوا جديده امسك جاسر الرجل من تلابيب ملابسه جاسر بغضب:قسما بربي لو ما قلت ورد فين لكون دافنك هنا.. انطق انتهي البارت الرابع ايه اللي حصل لورد؟ هل رضوان خ*فها؟ تفتكروا جاسر هيحب ورد؟
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD