رعد30يوم
في السلسلة دي، مش هنحكي القصص الخيالية، إحنا هننقلكم لقلب الأحداث مع أبطال من دفعة 2027، ناس حسمت المعركة في التعيين الأخير وانضمت لـ #كتيبة_سفير.
الفصل الأول: رعد.. زلزال الـ 30 يوم الأخير ⛈️
عن الشخصية اللي موجودة على أعصابها قبل ما تعتمد على منهجها.. عن 'رعد' اللي قفل على نفسه الأبواب في آخر شهر، ومساعدة سفير التفوق قدر يقلب الموازين ويحول الضغط لنجاح ملوش زي.نبدا نتعرف علي قصه رعد
📔
في قانون الطوارئ سفير، مفيش مكان للصدفية، ومفيش المسؤولين بكلمة "الحظ".. الكتيبة بتتبني على أكتاف رجالة عرفوا يروضوا المستحيل. وأول بطل معانا في دفعة 2027 لكي يكون قدوة لـ دفعة 2028، هو الشخص اللي حضوره بيعمل قلق، وكلامه مبيتردش. البطل (رعد)
رعد مكنش طالب عادي أيام السنة وخلاص. رعد كان "مسيطر" بطبعه، عصبيته مش نرفزة تايشة، لكنها كانت "طاقة عاطفية" بيوجهها ضد أي تقصير. كان مبيحبش المياعة في الذاكرة ولا اللف والدوران. كان يعتقد إن اللي مش هيسيطر على يومه، يومه هو اللي هيسحله.
2.
رعد كان عارفًا إن المعركة تحتاج إلى حلفاء تقال، فقال بيقول بلسانه: "كنت منظم نفسي، وسمعت المحاضرات، ثم تطلب بناس ثقة زي مستر صديق و الرياضة ومستر تاني تقيل في اللغة الإنجليزية". رعد مكنش بيسيب ودنه لأي حد، كان بينقي اللي يسمعه بعناية "قبضاوية" لكي يبني أساس ميهتزش النزلاء حصلوا.
قبل الامتحانات بـ 30 يوم بالتمام، رعد أجمل قرار ممكن ياخده واحد في سنه. العتزال "الاعتزال". قفل الموبايل، قطع الكلام مع البشر، واختفى في غرفته. كان بيدخل "اوضته" بتاعه كل يوم وهو ناوي يشرح النماذج. وفي عز ما كان بيدور على "الزتونة" اللي تنجزه في الوقت الضائع، بارز له البوصلة القديمة: (سفير التفوق).
4.
رعد مكنش يحتاج حد يطبطب عليه، كان محتاج "سيستم" يتماشى مع دماغه وعصبيته اللي يريد تنغيز. مع السفير، رعد تلقى "الخلاصة". الشهر الأخير ده مكنش مجرد مذاكرة، ده كان "إعادة هيكلة" لكل اللي فات. لسبب عصبية تعد لبرود تام، وهي تشغل أغلب الأمور، وبقت تتحكم في التأثير في إيده مش مجرد لقب.
5.
رعد مببحش الرغي الكتير، بس لما سألناه يسيب ايه للي بعده، قال كلمتين يوزنوا دهب:
"الثانوية مش خناقة مع الكتب، دي معركة نظام. أنا كنت منظم نفسي، وبسمع محاضراتي، ومعايا اللي بيسندوني صح.. وفي الآخر السفير جه كمل اللوحة وبقت لوحة بطل. لو عايز تسيطر، ابدأ بإنك تقفل على نفسك وتعرف بتسمع لمين."
م S'27