البارت التاسع عشر

1049 Words
في الغداء قدم الرجل وزوجته أفضل ما لديهما من الطعام ثم جلسا تحت شجرة تطل على الوادي ، وطلب الرجل من زوجته أن تذهب إلى بستانهم الذي يقع أسفل الوادي وأن تحضر لهم بطيخة . . . فذهبت الزوجة .. وبعد ساعة جاءت ببطيخة . نظر زوجها إلى البطيخة وأخذ يض*ب عليها ثم قال لزوجته : لا يا زوجتي العزيزة !! أرجو أن ترجعي هذه البطيخة وتأتي لنا بواحدة أخرى . فقالت الزوجة : على عيني !!! ذهبت الزوجة إلى أسفل الوادي ورجعت ببطيخة أخرى ... ولكن الزوج لم يقتنع وأرسل زوجته مرة ثالثة وذهبت الزوجة بكل رحابة ص*ر ونزلت إلى الوادي وجاءت ببطيخة . وفي هذه المرة وبعد أن تفحص الرجل البطيخة فتحها وأكلوا منها. أعاد الحكيم السؤال وطلب معرفة الأكلة أو العشبة التي تحافظ على الشباب . فأجابه الرجل إنها ليست أكلة أو عشبة بل السر في صحتي وشبابي هي زوجتي !!! منذ أن تزوجتها لم أجد منها غير الحب والرحمة والحنان والإحترام والتقدير . هل تعلم يا حكيم أنه لم تكن في بستاني غير بطيخة واحدة وأنها نزلت إلى الوادي ثلاث مرات وكانت في كل مرة تأتي لنا بتلك البطيخة نفسها ولكنها لم تمتعض أو تبدي أي علامة تنقص من شأني أمامك ؟؟ تعجب الحكيم من هذه المرأة وأيقن أن السعادة وراحة البال والصحة والشباب تصنعها .. الزوجة الطيبة الصالحة احمد بيبص لقاها نامت وهى راسها على ايديه . . . شال ايده براحه وغطاها ونام على السرير جنبها . . الصبح . . . . اول الشمس مطلعت . . . . احمد صحا وحضر الفطار . . . . وعمل كبايه قهوه ووقف يشربها فى البلكونه مستنى شمس لحد متصحا . . . . شمس بدءت تفتح عينيها . . . . . احمد شافها وهى بتصحا راح عندها وقالها . . . احمد : صباح الخير يمولاتى لسا بتتألمى ! شمس : هزيت راسها ب لاء . . احمد : انا عارف ان يوم امبارح كان صعب عليكى اووى. . . . ومسك ايديها وقالها انا اسف . . . شمس : متتأسفش . . . . قولتلك ميه مره متتأسفش . . . . احمد قام وقف وقالها . . . احمد : طيب انا حضرتلك الفطار . . . . يالا نفطر بقا علشان انا هموت من الجوع وانتى مبتاكليش ومجوعانى معاكى . . . . شمس : اسفه يا احمد علشان مش بدخل المطبخ بقالى كام يوم . . احمد بأبتسامه : و لا يهمك يحبيبتى انا بقوم بالواجب . . . شمس بضحك : احمد الى مكنش يعرف المطبخ فين سالق بيض ومقطع جبنه ومقطعلى خيار كمان ولانشن وحلاوه وتوست . . . دا انت مدلعنى بقا . . . وايه ده يا احمد جايبلى علبه الجبنه ! تذكر أنك لست بحاجه لأن تثبت لأى أحد أى شئ تذكر أن كل ما تمر به لا أحد يعلم به سواك وحدك فالجئ إلى من هو أرحم بك من نفسك توضئ وصلى وأدعو وكن كالطفل الحوح في طلبه كرر طلبك مئات المرات وإن لم يستجب فى الدنيا أبدلك الله خيراا منها فى الاخره فكل الدعوات الخيره مجابه . . مش بتتغرف ف طبق دى يحبيبى . . . والحلاوه بالعلبه ! واللنشن بالسرفيز بتاعه . . . هههه ههههه هههه ههه وبدءت تضحك وهى بتتألم من بطنها ومش قادره تبطل ضحك . . . . شمس بضحك ووجعك فى نفس الوقت . . . شمس : منك لله يا احمد مش قادره ابطل ضحك . . . احمد : تستاهلى . . . افضلى اتعذبى كدا . . . ادى اخره الى يتريق عليا يهانم . . . . شمس : انت عارف يا احمد انا حاسه انى والده والله . . . . احمد : عقبال متولدى يحبيبتى . . . وتجيبيلى بنوته قمر شبهك كدا . . . . شمس قلبت وشها فى اللحظه دى . . . احمد : مالك يشمس ؟. شمس : مفيش . . . يالا ناكل . . . احمد بدء يقوم شمس براحه وهو بيقولها متطغتيش ع بطنك وانتى قاعده اهم حاجه . . . . احمد : اصبرى هحطلك المخده ورا ضهرك . . . . . شمس : خلاص يحبيبى انا كدا مرتاحه . . . . احمد : يالا هم . . . القطر داخل ف بؤء مين ! وبدء يأكلها . . . وفى نص الاكل . . . شمس : انت عملت اى معاه يا احمد . . .. احمد قلب وشه لما افتكر . . . . احمد : لسا والله انتى عارفه انى مينفعش انزل واسيبك لوحدك . . . بس ان شاء الله هرجعلك حقك تالت ومتلت. . . . . . شمس مسكت ايد احمد وقالتله . . شمس : مش عاوزاك تتأذى يحبيبى . . . . احمد : متخافيش عليا جوزك راجل . . . شمس : طيب انا ممكن اروح الحمام ؟ ! احمد : ممكن جدا بس بشرط واحد . . . شمس : واى هو الشرط . . . احمد : انى اشيلك . . . شمس بأستغراب . . : تشيلنى لى يا احمد . . . . . هو انا رجلى حصلها حاجه وعريت رجليها بسرعه . . . احمد بضحك : لا محصلهاش حاجه يروحى . . . اصل الدكتور قالى انك مينفعش تمشى على الأرض . . . خاااالص . . . . . . شمس قامت وقفت براحه وهى بتقوله بطل هزار بقا يا احمد . . . ‏لا شيء أشدُّ وجعًا على الأنثى من أن تشعر بالندم على نفسها، على أمور حدثت لم تكن تستحق حدوثها ، على ثقتها العمياء بالأشخاص ، على مغفرتها الدائمة لمن أساء إلى روحها ، على تمسكها بمن لم يدركوا يومًا قيمتها .. راح احمد جاى من وراها وشايلها . . . . شمس بصوت عالى :, نزلنى يا احمد انت اتجننت ! احمد : هنزل لما نوصل عند الحمام . . . . مينفعش تمشى علشان الجرح . . . اى دا انتى تقيله كدا ليه . . . شمس وهى بتض*به ف كتفه : حرام عليك انا مش تقيله بكدااب . . اجمد وهو شايلها : طيب اى رأيك فى القصه الى حكيتهالك امبارح . . . شمس بأستعباط : قصه ! قصه اى يا احمد ! انا مش عاوزه افتكر يوم امبارح ده اصلا . . . . احمد : هرميكى فى الأرض دالوقتى لو مقولتيليش اى رأيك فيها . ... شمس بصريخ : هقع يا احمد يخرب بيتك . . # يتبع . # ساره _ محمد . # هى _ وشمس .
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD