الثاني

727 Words
البارت الثاني مساءا في قصر المنصوري نزلت لتتوجه اليهم وتلقي التحية ثم تخرج حيث ذلك الموعد لتقول منال:كان هيبقي هين لو سبلنا عيل من ريحته نادر:ياماما دا قدره منال ببكاء:عارفة والله عارفة لينظر الجميع لها بحزن وتذهب نادية لتهدئتها ................ اما في احد المطاعم الراقية دخلت بثقتها المعتادة وبجانبها السكرتيرة الخاصة بها لتذهب وتجلس علي احد المقاعد وما هي الا ثواني وتجد من يدخل عليهم لتقف وتسلم علية ببرود وهو يطالعها بأعجاب وأنبهار ظلوا حوالي ساعة يتحدثون عن امور العمل وغيرها ومازالت هي باردة بردود افعالها وهو مازال يطالعها بنظرات أنبهار التي تجاهلتها هي وعند أنتهاء حديث قال ذلك المدعو بمجد:واحنا يسرنا اننا نتعامل مع امبراطورية المنصوري دا كفاية انجازاتها اللي كان بيحققها الكينج الله يرحمه وحضرتك دلوقتي لتطالعه بنظرات جامدة وهي تعرف انه متعمد ان يذكرها بخبر وفاته لتقف تعلن عن انتهاء اللقاء ثم همست للسكرتيرة الخاصة بها قائلة:كملي معاه الصفقة وخلي مصطفي بية يتابع معاه هو ورفعت بية ولو موفقش الغي الصفقة المهم مش عايزة اتعامل معاه نهائي لتؤمي الأخري وتخرج هي وتركب سيارتها ويسوق بها السائق حيث قصر المنصوري وهي تهمس:اديني مرضتش اتعامل معاه علشان عارفة انك أكيد غيران من نظراته ثم تبتسم وهي تذكره فلاش بااااااك في جناحهم الخاص تراقبه وهو يأخذ الجناح ذهابا وايابا متعصبا وكل ثانية والاخري يض*ب كف بكف أستاج ببرأة:غياث انت متعصب لية غياث بعصبية:أهدي أزاي وأنا شايف الأستاذ بيقولك انه معجب بيكي لا وكمان جاي يطلبك مني أستاج:ماانت ض*بته وفهمته اني مراتك خلاص أهدي غياث:دا وفهمته اني مراتي همشي انا بقي علي شباب الجامعة كلهم واقولهم انك مراتى وممنع حد يبص دا انا بغير عليكي لما تلعبي مع جدي شطرنج شوفي بقي دول ثم تن*د قائلا:حجاب ولبساه البسك نقاب يعني ولو لبستيه هلقيهم بيقولوك احنا معجبين بيكي وبأدبك باااااك لتضحك وهي تتذكر انه ظل أسباعا كاملا في حاله عصبية ويمنعها ايضا من الذهاب للجامعة ثم تحولت ضحكتها لدموع وهي تهمس:أرجع بس وانا هعمل اللي انت عايزة وكل ذلك تحت نظرات السائق المشفقة عليها ................................ اما في قصر الجندي بعد ان وصلت نزلت أخيرا واتجهت للداخل لتتفاجئ بوجود أسما وباسل زوجها وأبنهم فراس ذلك الأسم الذي أختاره غياث له فحين أرادوا ان يسموه علي أسمه وهو غياث رفضت أستاج ان يكون أسمه يكون علي اسم غياثها هي فأختا فراس وبالحقيقة جميع أطفال العائلة هو من أختار أسمها سلمت عليهم بأشتياق شديد خاصا فراس الذي يتمتع بذكاء شديد يشبه ذكاء غياث تركتهم لتبدل ملابسها ثم تنزل اما في غرفة المعيشة طارق:واخبار القرية دلوقتي باسل:لا متقلقش كل حاجة ماشية تمام نعم مايتحدثون عليها هي تلك القرية الموجودة بالغردقة اكثر ت**يم أحبه غياث وأهتم به وهو يردد بأن هذا الت**يم هو تلك البذرة التي بدأ منها ثمار حبهم فلولا تلك التصاميم ماكانت ستقا**ه كغياث بل كانت ستعرفه فقد كشبح لذلك كل بضعه أشهر تذهب أسما لترها وتتفقد أحوالها وتري لو تضيف لها شئ بما انها مهندسة د*كور كأخيها فهي تحاول ان تحافظ علي كل شئ بها رائحته نعم فكانت أسما أكثر من أنهارت بينهم بعد أستاج فهي ظلت فترة كبيرة لم تستوعب تلك الصدمة حتي انها فقده النطق ايضا ولكن بدات تعود لحياتها تدريجيا ولكن هذا لا يمنع حزنها علية نزلت هي ليقضوا باقي اليوم يتسامروا ويتحدثون ولكن قليلا ماتجد ضحكة تخرج منهم ___________________ ثم صعد أخيرا كل واحد لغرفته في غرفة طارق ومرام مرام:عيد ميلادها بعد يومين ياطارق ياتري هتعمله ولا كالعادة لا طارق:مش عارف والله بس ياريت نعملهولها مفاجئة حتي تخرج من جو الكأبة دة مرام:اوك ونبقي نديها بقي الرسمة اللي رسمناها ليها هي وغياث طارق:طيب نبقي نتفق مع نادر ورؤي اما دلوقتي فتعالي اقولك كلمة مرام:طارق عيب طارق:عيب اية بس ثم انا عايز نجيب غياث مرام:علي اساس ان أستاج هتوافق طارق:تعالي بس وذهبوا لعالمهم الخاص __________________ اما في غرفة الجد دخل جناحه ليقف امامه صورة كبيرة تضم العائلة كلها ليقع نظرة علي غياث الذي يقف خلفه مباشرتا ولكن لا ينظر للكاميرا بل ينظر بأتجاه مختلف لينظر لما ينظر علية ليجدها أستاج ليبتسم وهو يتمني ان تعود تلك الأيام ويعود غياث يعود منجد العيلة ومنقذها ليذهب لفراشه وينام ودمعة حزينة سقطت من عينه كعادة كل ليلة ******************** اما هي فدخلت الجناح ثم اتجهت لتلك الصورة لتحركها وتضغط علي شئ وتفتح الغرفة لتذهب وتشعل الأضواء وتتجه الي سرير صغير يقبع بأحد أركان الغرفة لتجلس علي ركبتيها هامسة:حبيبة مامي عاملة اية يتبع.. توقعاتكم.. هل فعلا في طفلة ولو في ازاي العيلة متعرفش بوجودها ممكن أستاج من حبها لغياث بتتخيل واصلا لو فيه هي بنت غياث ولا لا غياث قبل مايموت كان يعرف بوجودها ولا لا ازاي موجودة وفي القصر ومحدش يعرف بوجودها.. انتظروا حلقات شيقة وممتعة من رواية ..تقابل أرواح.. بقلم..ملكة الغموض
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD