التاسع

829 Words
البارت التاسع في جناح أستاج تمسك التذكرتين بشرود ثم تقف فجأة وكأن حية لدغتها وتتذكر فلاش باااك دخلت الجناح بتعب بعد هذا اليوم المتعب فالحفل كان طويلا وحسب لكن كان اكثر من رائع ليدخل بعدها غياث غياث:اية رأيك في هديتي لتتطلق ضحكة كبيرة وهي تتذكر صدمتهم أستاج:والله حرام جايبلهم بو** طويل وعريض وكله مستني يشوف جواها أية ويفتحوا يلاقوا زمارة بتذمر والصندوق فاضي ههههههههههههه ولا شكلهم وهما مصدمين حرام ياغياث الصراحة دول كانوا مستنيين هديتك غياث:متخفيش هديتهم هياخدوا في تالته ثانوي أستاج:اية هي ها اية غياث:امم ابقي أتفاجئ معاهم أستاج وهي تقف بدلع وتتجه له:يرضيك أستاج حبيبتك تستني دا كله ودماغها توجعها من التفكير غياث:طيب أقعدي مكانك وانا هقلك من غير حاجة لتعود مكانها بأبتسامة:ها قول غياث:كل الحكاية اني هجيبلهم عربيات رياضية امم لتسابق سيارات بس محدش يعرف بدا غيرك اوك لتؤمي أستاج وهي تصقف:الله هتلي معاهم ياغياث غياث وهو يحتضنها:حبيبتي انا هجبهالهم لأن عادي نتخلص منهم بأي حدثة بقي يعملها لكن انتي لا لتتسع أبتسامتها ببلاها وهي لا تشعر بأقترابه منها محددا هدفه ليجلس بجانبها ثم يقترب منها وياخذ شفتيها لعالم أخر ويذهب معها بعالم يسطره غياث العاشق فقط بااااك لتهمس أستاج بصدمة:معقول ***************** في صباح اليوم التالي في شركة المنصوري تحديدا نجدها تجلس بهدوء وامامها كرم أستاج:ها عرفتوا عنهم أية كرم:صاحبه اسمه شادي وشغال دكتور وهو اسمه قاسم ومبيشتغلش معروف في المنطقة انه مش*ه لكن محدش شاف وشه نهائي أستاج:ظهر في منطقته امتي او حتي شادي بيقول يقربله أية كرم:ظهر من حوالي سنه بيقول انه ابن عمه ومسافر رغم ان المعروف عن شادي انه ملهوش قرايب أستاج:امم قرايب ومن سنة ومشوة طيب خريج أية كرم:مجهول دا اللي اقدر اقوله مفيش معلومات عنه غير كدا أستاج:طيب أتفضل انت ليخرج كرم وتمسك هي هاتفها وبعد ثواني أستاج:حضرتك عايزة المعلومات اللي سجلتوها للشخص صاحب العربيات ولو حد شافه ياريت اشوفه علشان يوصفهولي واغلقت معه واتصلت بأخر أستاج:عايزة أعرف أخر قضية مسكها الشبح كانت علي اية والناس الموجودة في مصر فين اماكنهم خلال يومين يكون قدام تقرير مفهوم ثم تغلق الهاتف دون انتظار رد وتهتف بهمس:انا قلت أحساسي مبيخبش أبدا وتكمل عملها ................................ اما بالخارج امسك كرم هاتفه ليهمس:اللي عايزه تم ومعرفتش غير اللي عايزين نعرفهولها ياوحش ************* في مستشفي المنصوري في غرفة نادر نادر:اهلا شادي مختفي يعني شادي وهو يحتضنه:مشاغل والله اخبارك واخبار الدكتورة وسادن بية نادر:كلهم بخير الحمد لله المهم انت منوتش تتجوز بقي البنت خللت جنبك شادي:تقصد سارة لا متخفش الفرح قريب نادر:طيب كويس ابقي اعزمنا شادي:اكيد انت والعيلة الكريمة كلها نادر:المهم اخبار ابن عمك اية شادي:كويس الحمد لله نادر:مشفتوش ولا مرة شادي:لا مادام كدا ابقي اتفضل عندي بقي وشوفه نادر:اكيد شادي:طيب اسيبك علشان الشغل وذهب وعاد نادر لعمله __________________ ذهبت مبكرا للجناح لتطمئن علي احوال أبنتها وكالعادة وجدت الجد يجلس بجوارها لأطول وقت ممكن أستاج:أخبارها اية ياجدي سليم:بخير المهم انا همشي بقي احسن حد يلاحظ واتجه للخارج ولكن قبل ان يذهب قال:مينفعش كدا يابنتي لازم يعرفوا بوجودها ويمشي وتهمش هي:مش بأيدي ياجدي انا لو ظهرتها في وقت موت غياث كانت انتهت زي ماكنت انا انتهيت لولا سفري لتفق من شرودها وتجلس تلعب وتلهو معها ووسط لعبها وانشغالها مع الطفلة تجد ظل شخص لتذهب سريعا ناحية الشرفة الخلفية وتفتحها فجأة ولكن لم تجد أحد سوي ورقة منقوش عليها صورة جوكر لتنظر لها بأستغراب وتدخل لغرفتها مرة أخر بعقل مشغول ****************** ليلا نزلت للعائلة وبيدها ليا كان الجميع يجلس بغرفة المعيشة لتدخل هي بها ليقف الجميع وينظر لها بأستغراب رؤي:اي دا ياأستاج مين دي أستاج بجدية:ليا غياث المنصوري لتتوسع عيونهم بصدمة وتسرع منال لتحملها منها وحدث غير المتوقع فقد ظلت تبكي وهي تحتضنها ولم تثور كما توقعت وكذلك فعل الجميع وهم يرون تلك الساحرة فكما قال غياث بأن أبنته ستملك جمال ساحر يسحر الذي يشاهدها بعد وقت طويل وليا تنتقل من هذا لهذة ومن هذة لهذا جازية:طيب لية مقلتيش لحد ازاي معانا في البيت ومش عارفين ازاي.. أستاج:ماما غياث كان داخل قضية صعبة وجدا انا كان ممكن اكون ميتة دلوقتي لولا اني اختفيت وانا محبتش اخاطر بأني أظهرها علشان كانوا هيخلصوا عليها حتي لو وسطكم اما بالنسبة انتو مبتسمعوش صوتها لية دا لأنها قاعدة في اوضة عازلة للصوت ومحدش يقول فينها علشان مش هجاوب قم اكملت بعد ان تن*دت بهدوء:انا ظهرتها دلوقتي علشان تحموها ثم اكملت بهمس:لو انا حصلي حاجة نادر بمزاح:بس لية سماها ليا دا كان عايز يسميها أستاج أستاج ببسمة:علشان عايز شخصيتها تبقي زي أسمها وقبل ان يتحدث احد وجدوا فراس ابن باسل واسما يتجه ناحية ليا ليظل يتطلع لها وهو مبهور ثم يقول:الله عيونها حولة اوي ياماما أستاج أستاج وهي تقهقة:الله وحولة مع بعض ياخسارة البنت سمعتها باظت ليضحك الجميع والسعادة تغمرهم كأن ليا قدمتها لهم وهي تطمنهم بأن رائحة غياث لن تختفي ................................... **برأيك هتعرف ....لية لا متأكد انت من ذكائها ....لو الحكاية فيها ذكاء يبقي هي هتكتشف كل حاجة قريب _ازاي ....انا قدمتلها اكبر دليل وهي عليها تدور بقي **وانت لية عملت كدا ....لاني مبقتش مستحمل البعد _كأن الجوكر أستسلم ....في العشق الجوكر مش بيبقي لية وجود **انا هظهرلها بكرا وهديها علامة بأن افكارها شبة صح ....طيب ثم اغلق معه وترك الأخر وذهب للنوم ***************** مين بعت الهدية؟ لية أستاج أظهرت بنتها دلوقتي؟ مين الناس اللي بتتكلم دول غير الجوكر ومين الجوكر أصلا؟ انتظروا حلقات ممتعة وشيقة وغامضة من رواية ..تقابل أرواح.. بقلم..ملكة الغموض
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD