الحلقة الحادية عشر

1874 Words
#حكايات _ارض _السلطان #الملحمة_التانية #الحلقة_الحادية_عشر ______________ * شرق ارض السلطان * * حسن نايم ومعاة راجلين واحد منهم نايم جمب حسن والتاني قاعد جمب نار ، سمع حاجة بتتحدف ناحية اليمين اول ما بص ناحيتها حس بحركة ناحية الشمال وقبل ما يلتفت اتفاجئ بخبطة علي دماغة، بعدها اغمي علية ، وقفت ( نجد ) بهدوء وبصت علي حسن والراجل التاني اللي نايم جمبة * مشيت ( نجد ) ناحية تبة قريبة وراها الحصان بتاعها وقالت وهي بتركب حصانها ::- - مفيش نفر هيجدر يمنعني عن اللي ناوية علية. * ( نجد ) مشيت بحصانها ومحدش حس بيها من الرجالة، واتجهت ناحية ارض السلطان * * ارض السلطان * _____ قصر السلطان ________ ** هند راحت للشخص اللي كان واقف مستنيها و اول ما قربت وشافت وشة لقيت انة ( ادهم ) ** هند :: انتا ايييه اللي جابك هني ؟ ادهم وهو بيمدلها شنطة ف ايدة :: جيت عشان اجيبلك الهدوم اللي كان نفسك تلبسيها ف اليوم دة . هند :: كأيوانك اتجنيت خلجات اييي اللي تخليج تأجي لحد دارنا ف عز الفجر ؛ وكيييف اصلا عرفت طريجنا ؟؟ !! ادهم :: الجنان كان اني اسيبك تلبسي حاجة اقل من مقامك قدام الناس اللي جايين عندك , وان كان علي طريقكم هو انا تعبت شوية عشان اول بس لقيت سواق ف موقف المركز يعرف طريق البلد ودفعتلة الطاق طاقين عشان يجبني علطول و اول ما وصلت البلد سألت عن بيت السلطان والف من دلني علية , بس كدة . هند بابتسامة :: يعني جييت كل دية ل اجل تجيبلي التوب اللي هستجبل بية حريم فرسان وضيوف المرماح ؟ ادهم :: ﻻ انا جيت كل دة عشان اشوف ابتسامتك دي وانتي راضية عني . * قبل ما ( هند ) ترد علية سمعت صوت قريب بيندة :: _ ميييييين هناااااك ... و ف خلال ثانيتين لقيت حوليها كذا راجل من رجالة ابوها وهما ماسكين السلاح وموجهينة ناحية ( ادهم ) وفي كذا كشاف اتنور عليهم .. وبقت واقفة مشلولة من الصدمة وبصت ناحية بلكونة اوضة ابوها شافتة واقف بيبصلها بغضب ما بعدة غضب * ____ داخل القصر _____ * سلطان نازل علي السلالم بعد ما الرجالة دخلوا ( هند ) و ( ادهم ) * سلطان بغضب :: انتا مييين يا وااد واييه اللي خلاك تتعدا علي جصر السلطان دة حكمدار المحافظة ميجدرش يدخل داري ف وجت زي دية و بدون اذني , وﻻ يكونش شيطانك وزك تسرج الدار , شكلك غريب مش من اهل البلد , انطج يا واد جبل ما اخلي ايتوها نفر من الرجالة دي يطخك ونعلجوك علي باب الدار كييف الدبيحة .. * ادهم واقف ساكت مش عارف يتكلم يقول ايي * هند اتكلمت بسرعة :: ديية يا ابوي بتاع الجماش من الميركز وكت طالبة منية التوب اللي هستجبل بية الحريم ف الصبحية ومكنوش خلصوها ف جابوهلي عشان الحج اخدة منيهم , واهو التووب يا ابووي . * حميدة كانت خرجت من المطبخ وسمعت وشافت كل اللي حصل ** حميدة بصت ل هند لقيتها بتبصلها ب رجاء واستعطاف ف بصت ل سلطان اللي كان بيبص ل ادهم ب شك ** حميدة :: ايوووة يا سيدنا حديت ستي هند حوصل ودية بتاع الجماش اللي ف الميركز واحنا جلنالة يجيب التوب وجت ما يخلص عشان ستي هند تلحج تلبسة جبل وصول الضيوف . سلطان :: روح يا واد منك لية اندة سيدك ( فخر ) من اﻻسطبل عشان يحضر اللي بيحوصل دية . * سلطان قعد علي كرسي و بص علي يمينة وفكر ف ( حات ) و ( مور ) ف ظهرو من غير ما حد يشوفهم او يسمعهم غيرة كالعادة * سلطان اتكلم بافكارة مع ( حات ) و ( مور ) * سلطان :: اني ممصدجش اللي بتجوله بتي , اكشفولي الحجيجة . حات :: انها تقول الحقيقة ولكنها تخفي شيئا . مور :: الخادمة تكذب لمساعدة ابنتك , ولكن الشاب جاء بالفعل ليعطي ابنتك الثوب المصنوع لها . سلطان :: وايييه اللي مخبينة عليا ؟ * قبل ما ( مور ) تجاوب دخل الراجلين وهما شايلين ( فخر ) وهو مغمي علية ** * هند جريت علي فخر * * سلطان قام وقف وراح ناحية فخر و هو مخضوض علية ** * هند و سلطان قربو من فخر بعد الرجالة ما نزلتة علي الكنبة ** سلطان :: حوصل اييه مالة ولدي ؟؟ هند حضنت اخوها وبقت بتبكي علية * سلطان بيحاول يفوقة لكن مفيش فايدة :: حوصل ايي يا ولد المحروج منك ليية ؟؟ واحد من الرجالة :: تلاجي حصان رفسة يا سيدنا . سلطان بغضب :: رفسة الحصان متعملش كدي يا بغل منك ليية . * ادهم كل دة كان واقف مكانة مابيتحركش من القلق , بس بيتحرك ناحية ( فخر ) وبيقرب منة * ادهم :: بعد ازن حضرتك ممكن اشوف مالة ؟ سلطان :: وانت يا بتاع الجماش هتعريف ولدي فيية اييية ؟ !! ادهم :: حضرتك انا والدي كان دكتور وانا واخد دورات في اﻻسعافات اﻻولية . سلطان بص ل هند انها تبعد عن ( فخر ) و اول ما هي بعدت ( ادهم ) قرب وبدا يشوف النبض بتاع ( فخر ) وحاول يفوقة بالطرق التقليدية لكن مفيش فايدة , قرب من وشة ( فخر ) وشم ريحة وشة كلها ** سلطان :: هتتشمم ف وش ولدي ليية ؟؟ ادهم :: ابن حضرتك متخدر ؟ سلطان :: متخدر كييف اني ولدي مهيشربش حاجة غلط ابدا . ادهم :: ﻻ انا اقصد انة وشة علية ريحة م**ر بنج ودة معناة انة حد رش علي وشة او شممة لية باي شكل . سلطان :: هيفوج ميتا ؟؟ ادهم :: صعب يتحدد هيفوق امتا , ﻻن دة يختلف من نوع ل نوع وكمان علي حسب الكمية اللي استنشقها . سلطان :: ماشي يا ولدي متشكرين روح مع الرجالة هياخدوك دار الضيافة لحد طلة السمس تحضر ويانا المرماح وتاخد واچب الضيافة انتا ضييف السلطان . ادهم :: شكرا يا حاج بس انا الصبح ﻻزم اكون ف مركز المحافظة . سلطان :: انتا جييت حدانا بمزاجك واحنا مهنحبسكش بس بردك مهترضاش تشيلنا العيبة احنا صعايدة يا ولدي واكرام الضيف اعز من اهل الدار . ادهم :: اللي تشوفة حضرتك . * الرجالة خرجت و وادهم معاهم وهند فضلت واقفة مكانها * سلطان :: يا ترا مييين ديية اللي عيمل كدي ومصلحتة ايية , وميين من اصلة تجييلة الجراءة يدخل داري ويعمل كدي ف ولدي ؟!! هند :: ما يمكن يكون الهچامة يا ابوي؟؟!! سلطان بتفكير عميق :: اللي حوصل ل فخر ديه مالهوش صالح بالهجامة , اللي عيمل كدي جاصد يبعد ولدي فخر مجصدوش يجتلة عشان كدي خدرة . هند :: واللي عيمل كدي هيستفاد ايي يا ابوي ؟؟ سلطان :: جراء ايي يا هند ده اني بجول انتي وارثة مني المخ النضيف , ف الصبح سباج المرماح واللي عيمل كدي جاصد يبعد فخر من السباج , وعايزنا نخسروة . هند :: والعمل يا ابوي , دة فخر كييف ما جال الراجل مهيفوجش جريب و ف علم الغيب هيفوج ميتا !! سلطان :: مفيش عمل يا بتي , باينه مكتوب ان بكره اسم العيله ينزل اﻻرض وتترفع ف السباج رايه عيله تانيه غيرنا . ** بعد ساعات مع شروق الشمس بدا كبار العائلات والفرسان بالحضور من المحافظات التانية , وسلطان ف استقبالهم و هند ف القصر بتستقبل الحريم وتضايفهم . ** بدا الفرسان بركوب احصنتهم للتحمية استعدادا للسباق * دخل ( عوني ) * خطيب هند * علي حصانه و هو ماسك رايه عليها شعار الاسد رمز عائله السلطان * سلطان :: انت هتعمل ايي يا ولدي واييه اللي دخلك السباج ؟؟ عوني :: هدخل المرماح كييف باجي الفرسان يا سيدنا , اني عرفت اللي حوصل ل سي فخر من الرجاله اللي حارسين الدار , وجلت لازمن اسد بكانة عشان اسم العيله . سلطان :: واني مهمنعكش يا ولدي , انت ولد اصول وفيك الخير , بس يا ولدي مهينفعش تسابج ف المرماح وانت رافع رايه السلطان . عوني :: ليه يا سيدنا ؟!! سلطان :: ديه جانون السلطان الكبير ان محدش يشيل الرايه بتاعتة الا اللي من نسله وانت يا ولدي من الفرع التاني ف العيله ما انتاش من نسل السلطان الكبير . عوني :: اللي تشوفة يا سيدنا اني هدخل السباج من غير الرايه . * بعد شوية بدا الفرسان يقفو عند خد البدايه استعدادا ل بدايه السباق * * دخل حصان ابيض بسرج ولجام ذهبي ومرصع بالجواهر وراكب عليه فارس ملثم و رافع رايه ب شعار الاسد رمز عائله السلطان * الناس هللت وفرحت * احد كبار العائلات :: ايوة كدي يا سيدنا , ولدك دخل السباج وهيرفع اسم العيلة كييف ابوة . * سلطان مش عارف ينطق من الاندهاش بص حواليه وفكر ف ( حات ) و ( مور ) * سلطان :: مين ديه اللي راكب حصاني ورافع رايه السلطان !!! حات :: لا داعي للاستغراب يا سيدي انها ابنتك الصغيرة . سلطان :: بتي هند لييه تيعمل كدي ؟!!!! مور :: يبدو انها ابت ان يلحق بك عار الخزي من عدم مشاركة اخيها ف الرمامح ف قررت ان تحل محله . سلطان :: لازم تخرج مهينفعش حورمة ترفع رايه السلطان , هو ديه العار ب ذاتة , الناس عتجول العيلة مبجاش فيها رجاله ومفضلش غير الحريم اللي تجلب الفخر . حات :: سبق السيف العزل يا سيدي السباق علي وشك ان يبدا واي شئ ستحاول فعله سيكشف عن هويتها امام الناس وساعتها ستصير فضيحة .. *قرب سلطان من خط البدايه واتكلم بصوت عالي * سلطان :: ف الاول احب ارحب بكل العائلات والفرسان اللي شرفونا النهاردة ف سباج المرماح , والسباج المرة دي غير اي مرة , ديه سباج جهنم وبيتعمل مرة كل خمسين سنه , ودي مش هيكون سباج مرماح عادي , عند خط النهايه فيه صخرة مغروس فيها سيف جدي السلطان الكبير , واللي بيوصل للسيف الاول بيبجا ليه حج الحكم علي ارض السلطان , بس شرط يكون من اهلها غير كدي يا ياخد السيف يا يجبل دية ندفعهالة مجابل انة يترك السيف وبيتحفر اسمة علي السيف . * سلطان طلع مسدسة ورفعة ل فوق استعدادا ل ض*ب طلقة البداية ل انطلاق السباق وقبل ما يضغط علي الزناد وصل ل خد البدايه حصان اسود وعليه فارس ملثم بالاسود ورافع رايه عليها رسمة ل ذئب مرسومة بالدم , و ورا الحصان ذئب اسود وقف وهو بيزوم علي اي حد يبصلة * سلطان نزل مسدسة وبص للفارس :: نتشرف بالفارس الكريم اني معمريش شوفت رايه الديب دي اترفعت ف المرماح جبل سابج . الفارس بصوت تخين وخشن :: ابدا السباج ل اجل يبان مين الاحج . * سلطان رفع ايدة وض*ب رصاصة ف الهوا ف انطلق كل الفرسان بسرعة شديدة * بدا السباق و ( عوني ) كان متقدم علي الجميع وبعدة ( نجد ) وبعدها ( هند ) * لكن هند قدرت توصل ل ( نجد ) وبقت جمبها * هند :: اييه اللي جابك المرماح , انتي جلتي انك كارهة ارض السلطان باللي فيها .! نجد :: الارض ولادة واني جييت ل اجل الحج . هند :: الحج لينا ول نسل السلطان .. نجد :: هيبان يا بت السلطان . ** انطلقو الاتنين بسرعة شديدة بينافسو بعض لحد ما وصلو ل ( عوني ) وبقو مساويين ليه واستمر التلاتة ف الانطلاق بسرعة لحد ما ظهرت قدامهم الصخرة اللي مغروس فيها سيف السلطان , ( عوني ) طلع خنجر وقطع بيه السرج بتاع حصان ( نجد ) لكن قدرت بصعوبة شديدة تحفظ توازنها ومتقعش واتقدمت ( هند ) عنهم وحصلتها ( نجد ) و قربوا من الصخرة هما الاتنين من كل ناحية ومدو ايديهم وهما بيقربوا من السيف والاتنين ميلو جسمهم وكل واحدة مسكت مقبض السيف ف نفس اللحظة ( عوني ) طلع مسدسة و جهو ناحيتهم و ض*ب النار والرصاصة اصابت واحدة منهم واختفو هما الاتنين ف نفس اللحظة هما والسيف * **** * الحلقة القادمة حكاية سيف جهنم #امراة_من_نار *

Great novels start here

Download by scanning the QR code to get countless free stories and daily updated books

Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD