الفصل السادس

4804 Words
نهضت سلمي من سريرها لتنزع ملابسها وتدخل الي الحمام لتزيل تعب الطريق من علي جسدها فهيا تشعر بالم في جسدها باكمله ... نظرت سلمي حولها لتجد الغرفه فارغه فيبدوا انه لم يصعد بالحقائب لتقرر ان تدخل الي الحمام لتنظر ماذا يوحد .. دخلت الي الحمام لتجد رف من الخشب مرصوص عليه الفوط بعنايه فائقه وحوض استحمام واسع لتملاه بالماء الدافئ واضعه بعض الزيوت العطريه والشامبوهات به بينما اسر صعد ودخل الي الغرفه ليجدها قد نهضت من مكانه ويبدوا انها قد دخلت الي الحمام . ليستلقي علي السرير منتظرا ايها ان تخرج . بينما سلمي قد تمددت في الحوض لتشعر وكان جسدها يتمدد هو الاخر ... كانت سلمي شارده في احداث اليوم وطريقه اسر في ض*ب هذا الرجل الذي عا**ها .. هل يحبها ام انها مجرد غيره علي زوجته .. لتغمض عينيها تاركه كل شئ خلفها فهيا لا تريد الا ان تنعم بهذا الحمام الدافئ . مر الوقت لتنهض من مكانها وتلف فوطه علي جسدها وتخرج لتجد اسر ينام علي سريره بعمق شديد لتتعجب متي جاء ومتي نام بها العمق ... اقتربت منه سلمي تنظر اليه بابتسامه شاحبه فقد **ر شى بداخلها هذا الاسر اما اسر فقد ادعي النوم ببراعه شديد لتلتف سلمي في طريقها لتبديل ملابسها الا انها فجأه وجدت نفسها تطير عاليا وتسقط علي السرير واسر يشرف عليها بجسده الفاره اخذت سلمي تنظر اليه بقلب مضطر ب لتغمض عينيهاو تتحدث قائله بصوت بالكاد استطاعت ان تخرجه : انت هتعمل ايه الله يخربيتك . . ممكن تبعد كدا لو سمحت علشان انا مش قادره اخد نفسي . ذم اسر شفتيه ليردف بسخريه قائلا : عيب يا روحي دا حتي بيتي هو بيتك ولا انتي شايفه ايه. . . . اوعي تكوني شايفه حاجه تانيه ازعل والله... وبعدين م قادره تاخدي نفسك ليه هو احنا عملنا حاجه لسه لم تستطيع سلمي ان تمنع ضحكتها ليبتسم اسر وما ان هم ان يقبلها لتندفع احداث ليلي زفافها الي ذاكرتها فتدفعه بقوه متشبسه في منشفتها قائله بضيق : مش عايزاك تقربيلي ابدا انت فاهم وبعدين ابقي استحمي . . . ريحتك تق*ف . لم تكن رائحته سيئه ابدا بل هيا ارادت منه ان يشعر بما شعرت به عندما أخبرها بانها سمراء لتنظر الي تعابير وجهه المتضايقه وتاخذ ملابسها وتدخل الي الحمام بسرعه. تاركه خلفها نظرات تاكلها اكلا. نهض اسر من مكانه يشتم نفسه بجديه لينظر الي باب الحمام فيتحدث قائلا بسخريه : والله ريحتي حلوه وزي الفل . . . .البت دي شكلها هبله اصلا ةعايزه تهبلني معاها بس والله لجننك ليشرد قليلا ثم ليبتسم قائلا : ماشي ياقمر بكره نشوف مين فينا اللي هينخ للتاني . بعد مرور وقت قصير : خرجت سلمي من الحمام ترتدي بنطلون برموده قصير باللون الاسود وتوب بدون اكمام بنفس اللون رابطه شعرها علي هيئه قرنين لتبدوا كالاطفال . ابتسم اسر ونهض ليقف بجانبها قائلا : يعني الواحد دلوقتي يبوسك ويحطك جمب الحيطه ولا ايه . . . . .وانتي عامله زي بنت اختي كدا . . ابتسمت سلمي رغما عنها ثم وضعت يدها علي بطنها وتركته وخرجت من الغرفه لتتفاجا بنفسها في شقه احلامها . . . . .كل شئ تمنته موجود فيها . . . . كل ما كانت تتمني ان تضعه في شقتها وجدته مكانه لتتذكر كيف كان يسالها باستمرار عن شكل شقه احلامها وما الذي تريده فيها لتبتسم بحزن شديد ثم تستدير وتذهب الي المطبخ ليلحق بها اسر . دخلت سلمي الي المطبخ بتجد كل شئ به كما كانت تتخيله لتدمع غينيها بشده فهو يحب ليلي لدرجه انه لبي كل طلباتها حتي البسيط منه . حاولت سلمي تجاهل الامر ثم قامت بفتح الثلاجه لتجدها فارغه فتلتف الي اسر لتحده يقف علي بابا المطبخ يستند عليه ينظر اليها بإعجاب لتربع يديها حول ص*رها ثم تتحدث قائله : ممكن بقي لوسمحت تنزل تجبلي اكل علشان انا جعانه وعايزه اكل ومش قادره اقعد وانا جعانه. ابتسم اسر وهو يطالعها من اعلي الي اسفل ليتحدث قائلا : بس كدا . . . دا انت تؤمر يابطل ، انتي بس عليكي تأشري ... وانا اقولك شوبيك لوبيك .. نظرت اليه سلمي بتعجب لتستدير مره اخري تتفقد المطبخ ، ليقترب منها اسر بهدوء محتضنا ايها مقبلا رقبتها بحب شديد بينما يديه تعبث بجسدها اخذت سلمي تتململ بين يديه ليزيد اسر من احتضانها لتبعد بسرعه عنه هاربه الي غرفه نومها . بينما قلبها يكادي خرج من مكانه من شده ض*باته كادت ان تستلم له ولكن لا لن تفعل هذا ابدا .. نظر اسر في اثرها بابتسامه ثم اخذ مفتاحه وحافظه نقوده ونزل الي الاسفل ليقابل حسام مره اخري ولكن هذه المره عائدا الي شقته ليبتسم حسام قائلا : ايه ياباشا . . . .شكلك جوعت ولا ايه ... ولا دي اوامر الحكومه ابتسم اسر قائلا : حكم القوي ياباشا علي الضعيف. . هنعمل ايه بقي ليضحك حسام قائلا : ربنا يعينك ياصاحبي ، ويريح قلبك يارب. . . . . اسر بابتسامه: والله ياصاحبي انا محتاج الدعوه دي قوي . . ليضحك حسام قائلا : مش انت بس والله . . . .المهم روح وعلي معاد بقي . . . . . مش عابزك تتاخر علي المداك انتي لسه عريس جديد برضوا . اسر بضحك : انت هتقولي دا انا عريس قوي كمان انهي اسر كلامه وذهب ليجلب لسلمي كل ما تحتاجه عاد اسر الي شقته وهو يحمل العديد من الاشياء كانت سلمي تتجول في الشقه لتكتشف مكان كل شئ كان الحزن يسيطر عليها لتقرر ان ترتب الملابس حتي عوده اسر . امسكت سلمي كل ملابسها وقامت بوضعها في دولاب الملابس .. . . . انتهت لتفتح حقيبه اسر وتقوم بترتيب ملابسه قطعه وراء القطعه وراء القطعه لوقع من ملابسه بعض الصور في نفس الوقت الذي دخل فيه اسر من باب الشقه انحنت سلمي لتمسك بالصور بين يديها . . . اهتز قلب سلمي وهيا تشاهد صور لاسر وليلي كان قد التقطها بين احضانه يبدوا انه يتصور معها رغما عنها . . .لقد احضر معه الصور . . . نزلت دموع سلمي لتجد الباب يفتح . دخل اسر وعلي وجهه ابتسامه واسعه ليتجهم وجهه بسرعه وهو يجد الصور بين يدي سلمي . ابتلع اسر مافي حلقه بصعوبه بالغه ثم اقترب منها ليهم ان يشرح لها . . . . رفعت ليلي يديها في وجهه تمنعه من الحديث لتنهض من مكانها وتمسك بالاكياس التي في يده ثم تخرج باتجاه المطبخ متجاهله اياه تماما. شعر اسر بالضيق الشديد ليضم قبضته بضيق ثم يستدير متوجها الي المطبخ ليجدها تجفف وجهها بيدها وكانها كانت تبكي . . .. نظر اسر اليها بضيق شديد ليصر علي شفتيه ثم يخرج من الشقه مغلقا الباب خلفه بقوه شديده مما افزعها لتضع الاشياء التي بيدها ثم تجلس ارضا تبكي بقوه شديده . . . . كانت تبكي وتبكي وتبكي الي ان اص*ر هاتفها صوت رساله لتمسكه وتنظر اليه فيموت قلبها مره اخري عندما وجدت رساله من هاتفه الي خط ليلي القديم = ليلي !!! مبقتش قادر . . . حاسس ان روحي بتتسحب مني . . . مش عارف فيا ايه بس كل حاجه ضدي . .. قلبي محروق قوي مش عارف ليه . . . .يمكن حبيتها . . . .بس برضوا مش عارف امتي وازاي . . . . كل لما عيني بتيجي عليها وهيا في الشقه، قلبي بيرقص . . . عارفه لما شوفتها يوم فرحي . . . . حسيت اني اعرفها واني سبق وحبيتها مش اول مره اش فها واتكلم معاها من سبع سنين لا . . . . عارف انك ممكن تكوني زعلانه من كلامي دا بس انا كنت مفكر اني عشقانك . . . .انا لو عشقانك . . .مكنتش فكرت فيها مش كدا . . . كل دقيقه بشوفها . . .. ببقي نفسي اخبيها جوه قلبي اوقات بحس اني بخونك . . . بس انا مش عارف لما بشوفها زعلانه قلبي بيتقطع . . . . حاسس اني بحبها قوي . . .اول مره ميفرقش معايا انها بيضه ولا سمرا . .. . . انا شايفها اجمل بنت في الدنيا كلها . . . . لما جبت صورك كنت مفكر اني هشتقلك . . . .بس لما شوفتهم في ايدها اتمنيت اني احرقهم وهيا مكنتش شافتها . قلبي واجعني قوي ياليلي عارفه انا بحكيلك ليه .. لاني عمرب مشوفت في عنيكي حب ليا بس ديما كنت بقنع نفسي انك بتحبيني لاني انا كنت بحبك .. بس قلبي بينبض يطريقه غريبة من ياساعه معني جت عليها ياليلي .. مش عارف فيها ايه مميز مخليني كدا .. طيب عارفه هيا دلوقتي زعلانه وبتعيط وانا عارف .. بس انا مش قادر استحمل عياطها ابدا . انهي اسر كلامه واغلق هاتفه لتمسك سلمي الهاتف وتحضنه الي ص*رها وتشرع في البكاء ولكن هذه المره كان بكاء الفرح . . . كانت تشعر وكان الروح ق. ردت لها لتبكي بكل صوتها مخرجه الطاقه السلبيه التي في قلبها من جسدها ... . . اما علي الجهه الاخري كان فارس ابن عم اسر عائدا من جامعته فهو طالب في السنه الاخيره لكليه التربيه الشعبه الانجليزيه ليصتدم بفتاه منتقبه بقوه حتي سقطت ارضا . رفعت الفتاه عينيها اليه لتتحدث قائله : انت يااخينا مش تفتح ماشي تخبط زي . . .. ولا بلاش انا بنت مينفعش اشتم. . . . نظر اليها فارس بسخريه قائلا : لا والله طيب كويس اني عرفت اني خبطت في بنت وبعدين تشتمي ايه انتي تقدري اصلا تشتمي . . . . انتي بنت مين يابت انتي . نظرت اليه الفتاه بغضب شديد لتنهض قائله : جاتك بت لما تبتك ياشيخ . . . . بت مين ايه وانت مال اهلك اصلا . . . بتسال ليه . نهضت الفتاه وتدعي شمس من مكانها لتمسك بكتبها وتض*به في ص*ره بقوه قائله : وسع كدا ياشيخ خلينا اعدي .. جلتك البلا. فتح . . .فارس عينيه علي اتساعهم ليتحدث قائلا وهو ينظر في اثره : يابنت الهبله . . . . . بس برضوا معرفتش بنت مين... بس بسانها زي المبرد ابتسم فارس والتف ليعود الي بيته وعلي وجهه ابتسامه سعيده يفكر في صاحبه ا****ن السليط . . عاد اسر الي شقته ليجد سلمي تجلس علي طاوله الطعام وتنام بجزعها العلوي علي الطاوله بينما الطعام مغطي وموضوع علي الطاوله بعنايه شديده اما هيا فقد كان شعرها متناثرا علي وجهها بطريقه لطيفه ليمد يده ويزيل خصلاتها عن وجهها لتتململ سلمي في نومتها فتفتح عينيها فتتقابل مع عينيه فترتسم ابتسامه علي وجهها . اقترب منها اسر مقبلا شفتيها برقه لتخجل سلمي وتستدير الي الناحيه الاخري ليجلس اسر بجانبها قائلا : ريحه الاكل تجنن ،مكنتش اعرف انك شاطره قوي كدا ياسلمي .. ابتسمت سلمي بسعاده وشرعت في تناول طعامها ليشاركها اسر الطعام بسعاده غامره فقد ابتسمت له واخيرا ، انتهي اسر وسلمي من تناول الطعام لينهض اسر ويلملم الاطباق معها فتبتسم سلمي علي غعلته وتدخل مع الي المطبخ لتقوم بغسل الاطباق بينما اسر يستند علي الباب ينظر اليها بسعاده بالغه ليتحرك باتجاهها بسرعه و. .. وبكدا البارت خلص دمتم سالمين ❤❤❤❤ نهضت سلمي من سريرها لتنزع ملابسها وتدخل الي الحمام لتزيل تعب الطريق من علي جسدها فهيا تشعر بالم في جسدها باكمله ... نظرت سلمي حولها لتجد الغرفه فارغه فيبدوا انه لم يصعد بالحقائب لتقرر ان تدخل الي الحمام لتنظر ماذا يوحد .. دخلت الي الحمام لتجد رف من الخشب مرصوص عليه الفوط بعنايه فائقه وحوض استحمام واسع لتملاه بالماء الدافئ واضعه بعض الزيوت العطريه والشامبوهات به بينما اسر صعد ودخل الي الغرفه ليجدها قد نهضت من مكانه ويبدوا انها قد دخلت الي الحمام . ليستلقي علي السرير منتظرا ايها ان تخرج . بينما سلمي قد تمددت في الحوض لتشعر وكان جسدها يتمدد هو الاخر ... كانت سلمي شارده في احداث اليوم وطريقه اسر في ض*ب هذا الرجل الذي عا**ها .. هل يحبها ام انها مجرد غيره علي زوجته .. لتغمض عينيها تاركه كل شئ خلفها فهيا لا تريد الا ان تنعم بهذا الحمام الدافئ . مر الوقت لتنهض من مكانها وتلف فوطه علي جسدها وتخرج لتجد اسر ينام علي سريره بعمق شديد لتتعجب متي جاء ومتي نام بها العمق ... اقتربت منه سلمي تنظر اليه بابتسامه شاحبه فقد **ر شى بداخلها هذا الاسر اما اسر فقد ادعي النوم ببراعه شديد لتلتف سلمي في طريقها لتبديل ملابسها الا انها فجأه وجدت نفسها تطير عاليا وتسقط علي السرير واسر يشرف عليها بجسده الفاره اخذت سلمي تنظر اليه بقلب مضطر ب لتغمض عينيهاو تتحدث قائله بصوت بالكاد استطاعت ان تخرجه : انت هتعمل ايه الله يخربيتك . . ممكن تبعد كدا لو سمحت علشان انا مش قادره اخد نفسي . ذم اسر شفتيه ليردف بسخريه قائلا : عيب يا روحي دا حتي بيتي هو بيتك ولا انتي شايفه ايه. . . . اوعي تكوني شايفه حاجه تانيه ازعل والله... وبعدين م قادره تاخدي نفسك ليه هو احنا عملنا حاجه لسه لم تستطيع سلمي ان تمنع ضحكتها ليبتسم اسر وما ان هم ان يقبلها لتندفع احداث ليلي زفافها الي ذاكرتها فتدفعه بقوه متشبسه في منشفتها قائله بضيق : مش عايزاك تقربيلي ابدا انت فاهم وبعدين ابقي استحمي . . . ريحتك تق*ف . لم تكن رائحته سيئه ابدا بل هيا ارادت منه ان يشعر بما شعرت به عندما أخبرها بانها سمراء لتنظر الي تعابير وجهه المتضايقه وتاخذ ملابسها وتدخل الي الحمام بسرعه. تاركه خلفها نظرات تاكلها اكلا. نهض اسر من مكانه يشتم نفسه بجديه لينظر الي باب الحمام فيتحدث قائلا بسخريه : والله ريحتي حلوه وزي الفل . . . .البت دي شكلها هبله اصلا ةعايزه تهبلني معاها بس والله لجننك ليشرد قليلا ثم ليبتسم قائلا : ماشي ياقمر بكره نشوف مين فينا اللي هينخ للتاني . بعد مرور وقت قصير : خرجت سلمي من الحمام ترتدي بنطلون برموده قصير باللون الاسود وتوب بدون اكمام بنفس اللون رابطه شعرها علي هيئه قرنين لتبدوا كالاطفال . ابتسم اسر ونهض ليقف بجانبها قائلا : يعني الواحد دلوقتي يبوسك ويحطك جمب الحيطه ولا ايه . . . . .وانتي عامله زي بنت اختي كدا . . ابتسمت سلمي رغما عنها ثم وضعت يدها علي بطنها وتركته وخرجت من الغرفه لتتفاجا بنفسها في شقه احلامها . . . . .كل شئ تمنته موجود فيها . . . . كل ما كانت تتمني ان تضعه في شقتها وجدته مكانه لتتذكر كيف كان يسالها باستمرار عن شكل شقه احلامها وما الذي تريده فيها لتبتسم بحزن شديد ثم تستدير وتذهب الي المطبخ ليلحق بها اسر . دخلت سلمي الي المطبخ بتجد كل شئ به كما كانت تتخيله لتدمع غينيها بشده فهو يحب ليلي لدرجه انه لبي كل طلباتها حتي البسيط منه . حاولت سلمي تجاهل الامر ثم قامت بفتح الثلاجه لتجدها فارغه فتلتف الي اسر لتحده يقف علي بابا المطبخ يستند عليه ينظر اليها بإعجاب لتربع يديها حول ص*رها ثم تتحدث قائله : ممكن بقي لوسمحت تنزل تجبلي اكل علشان انا جعانه وعايزه اكل ومش قادره اقعد وانا جعانه. ابتسم اسر وهو يطالعها من اعلي الي اسفل ليتحدث قائلا : بس كدا . . . دا انت تؤمر يابطل ، انتي بس عليكي تأشري ... وانا اقولك شوبيك لوبيك .. نظرت اليه سلمي بتعجب لتستدير مره اخري تتفقد المطبخ ، ليقترب منها اسر بهدوء محتضنا ايها مقبلا رقبتها بحب شديد بينما يديه تعبث بجسدها اخذت سلمي تتململ بين يديه ليزيد اسر من احتضانها لتبعد بسرعه عنه هاربه الي غرفه نومها . بينما قلبها يكادي خرج من مكانه من شده ض*باته كادت ان تستلم له ولكن لا لن تفعل هذا ابدا .. نظر اسر في اثرها بابتسامه ثم اخذ مفتاحه وحافظه نقوده ونزل الي الاسفل ليقابل حسام مره اخري ولكن هذه المره عائدا الي شقته ليبتسم حسام قائلا : ايه ياباشا . . . .شكلك جوعت ولا ايه ... ولا دي اوامر الحكومه ابتسم اسر قائلا : حكم القوي ياباشا علي الضعيف. . هنعمل ايه بقي ليضحك حسام قائلا : ربنا يعينك ياصاحبي ، ويريح قلبك يارب. . . . . اسر بابتسامه: والله ياصاحبي انا محتاج الدعوه دي قوي . . ليضحك حسام قائلا : مش انت بس والله . . . .المهم روح وعلي معاد بقي . . . . . مش عابزك تتاخر علي المداك انتي لسه عريس جديد برضوا . اسر بضحك : انت هتقولي دا انا عريس قوي كمان انهي اسر كلامه وذهب ليجلب لسلمي كل ما تحتاجه عاد اسر الي شقته وهو يحمل العديد من الاشياء كانت سلمي تتجول في الشقه لتكتشف مكان كل شئ كان الحزن يسيطر عليها لتقرر ان ترتب الملابس حتي عوده اسر . امسكت سلمي كل ملابسها وقامت بوضعها في دولاب الملابس .. . . . انتهت لتفتح حقيبه اسر وتقوم بترتيب ملابسه قطعه وراء القطعه وراء القطعه لوقع من ملابسه بعض الصور في نفس الوقت الذي دخل فيه اسر من باب الشقه انحنت سلمي لتمسك بالصور بين يديها . . . اهتز قلب سلمي وهيا تشاهد صور لاسر وليلي كان قد التقطها بين احضانه يبدوا انه يتصور معها رغما عنها . . .لقد احضر معه الصور . . . نزلت دموع سلمي لتجد الباب يفتح . دخل اسر وعلي وجهه ابتسامه واسعه ليتجهم وجهه بسرعه وهو يجد الصور بين يدي سلمي . ابتلع اسر مافي حلقه بصعوبه بالغه ثم اقترب منها ليهم ان يشرح لها . . . . رفعت ليلي يديها في وجهه تمنعه من الحديث لتنهض من مكانها وتمسك بالاكياس التي في يده ثم تخرج باتجاه المطبخ متجاهله اياه تماما. شعر اسر بالضيق الشديد ليضم قبضته بضيق ثم يستدير متوجها الي المطبخ ليجدها تجفف وجهها بيدها وكانها كانت تبكي . . .. نظر اسر اليها بضيق شديد ليصر علي شفتيه ثم يخرج من الشقه مغلقا الباب خلفه بقوه شديده مما افزعها لتضع الاشياء التي بيدها ثم تجلس ارضا تبكي بقوه شديده . . . . كانت تبكي وتبكي وتبكي الي ان اص*ر هاتفها صوت رساله لتمسكه وتنظر اليه فيموت قلبها مره اخري عندما وجدت رساله من هاتفه الي خط ليلي القديم = ليلي !!! مبقتش قادر . . . حاسس ان روحي بتتسحب مني . . . مش عارف فيا ايه بس كل حاجه ضدي . .. قلبي محروق قوي مش عارف ليه . . . .يمكن حبيتها . . . .بس برضوا مش عارف امتي وازاي . . . . كل لما عيني بتيجي عليها وهيا في الشقه، قلبي بيرقص . . . عارفه لما شوفتها يوم فرحي . . . . حسيت اني اعرفها واني سبق وحبيتها مش اول مره اش فها واتكلم معاها من سبع سنين لا . . . . عارف انك ممكن تكوني زعلانه من كلامي دا بس انا كنت مفكر اني عشقانك . . . .انا لو عشقانك . . .مكنتش فكرت فيها مش كدا . . . كل دقيقه بشوفها . . .. ببقي نفسي اخبيها جوه قلبي اوقات بحس اني بخونك . . . بس انا مش عارف لما بشوفها زعلانه قلبي بيتقطع . . . . حاسس اني بحبها قوي . . .اول مره ميفرقش معايا انها بيضه ولا سمرا . .. . . انا شايفها اجمل بنت في الدنيا كلها . . . . لما جبت صورك كنت مفكر اني هشتقلك . . . .بس لما شوفتهم في ايدها اتمنيت اني احرقهم وهيا مكنتش شافتها . قلبي واجعني قوي ياليلي عارفه انا بحكيلك ليه .. لاني عمرب مشوفت في عنيكي حب ليا بس ديما كنت بقنع نفسي انك بتحبيني لاني انا كنت بحبك .. بس قلبي بينبض يطريقه غريبة من ياساعه معني جت عليها ياليلي .. مش عارف فيها ايه مميز مخليني كدا .. طيب عارفه هيا دلوقتي زعلانه وبتعيط وانا عارف .. بس انا مش قادر استحمل عياطها ابدا . انهي اسر كلامه واغلق هاتفه لتمسك سلمي الهاتف وتحضنه الي ص*رها وتشرع في البكاء ولكن هذه المره كان بكاء الفرح . . . كانت تشعر وكان الروح ق. ردت لها لتبكي بكل صوتها مخرجه الطاقه السلبيه التي في قلبها من جسدها ... . . اما علي الجهه الاخري كان فارس ابن عم اسر عائدا من جامعته فهو طالب في السنه الاخيره لكليه التربيه الشعبه الانجليزيه ليصتدم بفتاه منتقبه بقوه حتي سقطت ارضا . رفعت الفتاه عينيها اليه لتتحدث قائله : انت يااخينا مش تفتح ماشي تخبط زي . . .. ولا بلاش انا بنت مينفعش اشتم. . . . نظر اليها فارس بسخريه قائلا : لا والله طيب كويس اني عرفت اني خبطت في بنت وبعدين تشتمي ايه انتي تقدري اصلا تشتمي . . . . انتي بنت مين يابت انتي . نظرت اليه الفتاه بغضب شديد لتنهض قائله : جاتك بت لما تبتك ياشيخ . . . . بت مين ايه وانت مال اهلك اصلا . . . بتسال ليه . نهضت الفتاه وتدعي شمس من مكانها لتمسك بكتبها وتض*به في ص*ره بقوه قائله : وسع كدا ياشيخ خلينا اعدي .. جلتك البلا. فتح . . .فارس عينيه علي اتساعهم ليتحدث قائلا وهو ينظر في اثره : يابنت الهبله . . . . . بس برضوا معرفتش بنت مين... بس بسانها زي المبرد ابتسم فارس والتف ليعود الي بيته وعلي وجهه ابتسامه سعيده يفكر في صاحبه ا****ن السليط . . عاد اسر الي شقته ليجد سلمي تجلس علي طاوله الطعام وتنام بجزعها العلوي علي الطاوله بينما الطعام مغطي وموضوع علي الطاوله بعنايه شديده اما هيا فقد كان شعرها متناثرا علي وجهها بطريقه لطيفه ليمد يده ويزيل خصلاتها عن وجهها لتتململ سلمي في نومتها فتفتح عينيها فتتقابل مع عينيه فترتسم ابتسامه علي وجهها . اقترب منها اسر مقبلا شفتيها برقه لتخجل سلمي وتستدير الي الناحيه الاخري ليجلس اسر بجانبها قائلا : ريحه الاكل تجنن ،مكنتش اعرف انك شاطره قوي كدا ياسلمي .. ابتسمت سلمي بسعاده وشرعت في تناول طعامها ليشاركها اسر الطعام بسعاده غامره فقد ابتسمت له واخيرا ، انتهي اسر وسلمي من تناول الطعام لينهض اسر ويلملم الاطباق معها فتبتسم سلمي علي غعلته وتدخل مع الي المطبخ لتقوم بغسل الاطباق بينما اسر يستند علي الباب ينظر اليها بسعاده بالغه ليتحرك باتجاهها بسرعه و. .. وبكدا البارت خلص دمتم سالمين ❤❤❤❤ نهضت سلمي من سريرها لتنزع ملابسها وتدخل الي الحمام لتزيل تعب الطريق من علي جسدها فهيا تشعر بالم في جسدها باكمله ... نظرت سلمي حولها لتجد الغرفه فارغه فيبدوا انه لم يصعد بالحقائب لتقرر ان تدخل الي الحمام لتنظر ماذا يوحد .. دخلت الي الحمام لتجد رف من الخشب مرصوص عليه الفوط بعنايه فائقه وحوض استحمام واسع لتملاه بالماء الدافئ واضعه بعض الزيوت العطريه والشامبوهات به بينما اسر صعد ودخل الي الغرفه ليجدها قد نهضت من مكانه ويبدوا انها قد دخلت الي الحمام . ليستلقي علي السرير منتظرا ايها ان تخرج . بينما سلمي قد تمددت في الحوض لتشعر وكان جسدها يتمدد هو الاخر ... كانت سلمي شارده في احداث اليوم وطريقه اسر في ض*ب هذا الرجل الذي عا**ها .. هل يحبها ام انها مجرد غيره علي زوجته .. لتغمض عينيها تاركه كل شئ خلفها فهيا لا تريد الا ان تنعم بهذا الحمام الدافئ . مر الوقت لتنهض من مكانها وتلف فوطه علي جسدها وتخرج لتجد اسر ينام علي سريره بعمق شديد لتتعجب متي جاء ومتي نام بها العمق ... اقتربت منه سلمي تنظر اليه بابتسامه شاحبه فقد **ر شى بداخلها هذا الاسر اما اسر فقد ادعي النوم ببراعه شديد لتلتف سلمي في طريقها لتبديل ملابسها الا انها فجأه وجدت نفسها تطير عاليا وتسقط علي السرير واسر يشرف عليها بجسده الفاره اخذت سلمي تنظر اليه بقلب مضطر ب لتغمض عينيهاو تتحدث قائله بصوت بالكاد استطاعت ان تخرجه : انت هتعمل ايه الله يخربيتك . . ممكن تبعد كدا لو سمحت علشان انا مش قادره اخد نفسي . ذم اسر شفتيه ليردف بسخريه قائلا : عيب يا روحي دا حتي بيتي هو بيتك ولا انتي شايفه ايه. . . . اوعي تكوني شايفه حاجه تانيه ازعل والله... وبعدين م قادره تاخدي نفسك ليه هو احنا عملنا حاجه لسه لم تستطيع سلمي ان تمنع ضحكتها ليبتسم اسر وما ان هم ان يقبلها لتندفع احداث ليلي زفافها الي ذاكرتها فتدفعه بقوه متشبسه في منشفتها قائله بضيق : مش عايزاك تقربيلي ابدا انت فاهم وبعدين ابقي استحمي . . . ريحتك تق*ف . لم تكن رائحته سيئه ابدا بل هيا ارادت منه ان يشعر بما شعرت به عندما أخبرها بانها سمراء لتنظر الي تعابير وجهه المتضايقه وتاخذ ملابسها وتدخل الي الحمام بسرعه. تاركه خلفها نظرات تاكلها اكلا. نهض اسر من مكانه يشتم نفسه بجديه لينظر الي باب الحمام فيتحدث قائلا بسخريه : والله ريحتي حلوه وزي الفل . . . .البت دي شكلها هبله اصلا ةعايزه تهبلني معاها بس والله لجننك ليشرد قليلا ثم ليبتسم قائلا : ماشي ياقمر بكره نشوف مين فينا اللي هينخ للتاني . بعد مرور وقت قصير : خرجت سلمي من الحمام ترتدي بنطلون برموده قصير باللون الاسود وتوب بدون اكمام بنفس اللون رابطه شعرها علي هيئه قرنين لتبدوا كالاطفال . ابتسم اسر ونهض ليقف بجانبها قائلا : يعني الواحد دلوقتي يبوسك ويحطك جمب الحيطه ولا ايه . . . . .وانتي عامله زي بنت اختي كدا . . ابتسمت سلمي رغما عنها ثم وضعت يدها علي بطنها وتركته وخرجت من الغرفه لتتفاجا بنفسها في شقه احلامها . . . . .كل شئ تمنته موجود فيها . . . . كل ما كانت تتمني ان تضعه في شقتها وجدته مكانه لتتذكر كيف كان يسالها باستمرار عن شكل شقه احلامها وما الذي تريده فيها لتبتسم بحزن شديد ثم تستدير وتذهب الي المطبخ ليلحق بها اسر . دخلت سلمي الي المطبخ بتجد كل شئ به كما كانت تتخيله لتدمع غينيها بشده فهو يحب ليلي لدرجه انه لبي كل طلباتها حتي البسيط منه . حاولت سلمي تجاهل الامر ثم قامت بفتح الثلاجه لتجدها فارغه فتلتف الي اسر لتحده يقف علي بابا المطبخ يستند عليه ينظر اليها بإعجاب لتربع يديها حول ص*رها ثم تتحدث قائله : ممكن بقي لوسمحت تنزل تجبلي اكل علشان انا جعانه وعايزه اكل ومش قادره اقعد وانا جعانه. ابتسم اسر وهو يطالعها من اعلي الي اسفل ليتحدث قائلا : بس كدا . . . دا انت تؤمر يابطل ، انتي بس عليكي تأشري ... وانا اقولك شوبيك لوبيك .. نظرت اليه سلمي بتعجب لتستدير مره اخري تتفقد المطبخ ، ليقترب منها اسر بهدوء محتضنا ايها مقبلا رقبتها بحب شديد بينما يديه تعبث بجسدها اخذت سلمي تتململ بين يديه ليزيد اسر من احتضانها لتبعد بسرعه عنه هاربه الي غرفه نومها . بينما قلبها يكادي خرج من مكانه من شده ض*باته كادت ان تستلم له ولكن لا لن تفعل هذا ابدا .. نظر اسر في اثرها بابتسامه ثم اخذ مفتاحه وحافظه نقوده ونزل الي الاسفل ليقابل حسام مره اخري ولكن هذه المره عائدا الي شقته ليبتسم حسام قائلا : ايه ياباشا . . . .شكلك جوعت ولا ايه ... ولا دي اوامر الحكومه ابتسم اسر قائلا : حكم القوي ياباشا علي الضعيف. . هنعمل ايه بقي ليضحك حسام قائلا : ربنا يعينك ياصاحبي ، ويريح قلبك يارب. . . . . اسر بابتسامه: والله ياصاحبي انا محتاج الدعوه دي قوي . . ليضحك حسام قائلا : مش انت بس والله . . . .المهم روح وعلي معاد بقي . . . . . مش عابزك تتاخر علي المداك انتي لسه عريس جديد برضوا . اسر بضحك : انت هتقولي دا انا عريس قوي كمان انهي اسر كلامه وذهب ليجلب لسلمي كل ما تحتاجه عاد اسر الي شقته وهو يحمل العديد من الاشياء كانت سلمي تتجول في الشقه لتكتشف مكان كل شئ كان الحزن يسيطر عليها لتقرر ان ترتب الملابس حتي عوده اسر . امسكت سلمي كل ملابسها وقامت بوضعها في دولاب الملابس .. . . . انتهت لتفتح حقيبه اسر وتقوم بترتيب ملابسه قطعه وراء القطعه وراء القطعه لوقع من ملابسه بعض الصور في نفس الوقت الذي دخل فيه اسر من باب الشقه انحنت سلمي لتمسك بالصور بين يديها . . . اهتز قلب سلمي وهيا تشاهد صور لاسر وليلي كان قد التقطها بين احضانه يبدوا انه يتصور معها رغما عنها . . .لقد احضر معه الصور . . . نزلت دموع سلمي لتجد الباب يفتح . دخل اسر وعلي وجهه ابتسامه واسعه ليتجهم وجهه بسرعه وهو يجد الصور بين يدي سلمي . ابتلع اسر مافي حلقه بصعوبه بالغه ثم اقترب منها ليهم ان يشرح لها . . . . رفعت ليلي يديها في وجهه تمنعه من الحديث لتنهض من مكانها وتمسك بالاكياس التي في يده ثم تخرج باتجاه المطبخ متجاهله اياه تماما. شعر اسر بالضيق الشديد ليضم قبضته بضيق ثم يستدير متوجها الي المطبخ ليجدها تجفف وجهها بيدها وكانها كانت تبكي . . .. نظر اسر اليها بضيق شديد ليصر علي شفتيه ثم يخرج من الشقه مغلقا الباب خلفه بقوه شديده مما افزعها لتضع الاشياء التي بيدها ثم تجلس ارضا تبكي بقوه شديده . . . . كانت تبكي وتبكي وتبكي الي ان اص*ر هاتفها صوت رساله لتمسكه وتنظر اليه فيموت قلبها مره اخري عندما وجدت رساله من هاتفه الي خط ليلي القديم = ليلي !!! مبقتش قادر . . . حاسس ان روحي بتتسحب مني . . . مش عارف فيا ايه بس كل حاجه ضدي . .. قلبي محروق قوي مش عارف ليه . . . .يمكن حبيتها . . . .بس برضوا مش عارف امتي وازاي . . . . كل لما عيني بتيجي عليها وهيا في الشقه، قلبي بيرقص . . . عارفه لما شوفتها يوم فرحي . . . . حسيت اني اعرفها واني سبق وحبيتها مش اول مره اش فها واتكلم معاها من سبع سنين لا . . . . عارف انك ممكن تكوني زعلانه من كلامي دا بس انا كنت مفكر اني عشقانك . . . .انا لو عشقانك . . .مكنتش فكرت فيها مش كدا . . . كل دقيقه بشوفها . . .. ببقي نفسي اخبيها جوه قلبي اوقات بحس اني بخونك . . . بس انا مش عارف لما بشوفها زعلانه قلبي بيتقطع . . . . حاسس اني بحبها قوي . . .اول مره ميفرقش معايا انها بيضه ولا سمرا . .. . . انا شايفها اجمل بنت في الدنيا كلها . . . . لما جبت صورك كنت مفكر اني هشتقلك . . . .بس لما شوفتهم في ايدها اتمنيت اني احرقهم وهيا مكنتش شافتها . قلبي واجعني قوي ياليلي عارفه انا بحكيلك ليه .. لاني عمرب مشوفت في عنيكي حب ليا بس ديما كنت بقنع نفسي انك بتحبيني لاني انا كنت بحبك .. بس قلبي بينبض يطريقه غريبة من ياساعه معني جت عليها ياليلي .. مش عارف فيها ايه مميز مخليني كدا .. طيب عارفه هيا دلوقتي زعلانه وبتعيط وانا عارف .. بس انا مش قادر استحمل عياطها ابدا .
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD