الفصل الاول...
*انا تعبت ق*فت بقي هلاقيه من الشغل ولا من البيت ولا اي بالظبط احنا لازم نشوف خدامة انا جبت اخري بقي
رد احمد وقال: طب اهدي وهنعمل اللي انتي عايزاه بس براحه مش كدا
رديت نادية وقالت: بلا اهدي بلا زفت انا مليش فيه بكره تكون جبتلي خدامة
رد وقالها: هو سلق بيض هجيب خدامه منين انا بين يوم وليله ما براحه
قالتله: ما هي بنتك لو نافعه مكناش احتاجنا الغريب ولا ابنك اللي صايع مع صحابه طول الوقت العيشه معكم تقصر العمر انت تتصرف وتجبلي خدامه
رد وقالها: طيب اهدي وان شاء الله بكره ربنا يحلها
*وطبعا عشان صوتهم كان عالي وانا كنت قاعده مع منه صحبتي اللي ابوها شغال في الجنينه بتاعت بيتهم فأنا سمعتها وساعات مشيت وانا مقرره اني لازم اشتغل عندهم ووصلت للبيت ما انا ساكنه في اول الشارع وطبعا عشان عارفه ان احنا محتاجين فلوس واني لو قولت لابويا مش هيرفض طبعا متاخرتش وقولتله علي طول وهو وافق وقالي انه عارف الناس دي وهيروح بكره يتكلم معهم.... اه نسيت اعرفكم بنفسي انا زينب 27 سنه مش متعلمة وعايشه مع ابويا وامي...
*تاني يوم راح ابويا يكلم استاذ احمد علي الشغل....
وقاله: ازايك يا استاذ احمد عرفت ان حضرتك محتاج بنت تشتغل في البيت الكلام دا صح
رد وقاله: ايوة يا عم عبده دي حقيقه مراتي محتاجه واحده تساعدها في شغل البيت لو تعرف حد بتمني تساعدني وحقك محفوظ طبعا
فرح وقاله: طيب يا بيه انا بنتي موجوده وتقدر تساعد مرات حضرتك
رد وقاله: بنتك مين يا عم عبده هو انت عندك بنات اول مره اعرف
قاله: ايوة يا بيه عندي بنت واحده بس اسمها زينب وهي كبيرة ونضيفه جدا وهتساعد مرات حضرتك ومش هتشتكي منها ابدا وهتدعيلي والله
رد استاذ احمد: طب كويس والله انت كدا ساعدتني اوي ولو فعلا عجبت مراتي هيبقي ليك الحلاوة وعيني ليكي
*اول ما ابويا رجع جريت عليه وسالته علي اللي حصل...
رد وقالي: بقولك اي مش عايزاك تفضحيني قدام البيه عايزاهم يحلفوا بشغلك ونضفتك وامانتك وركزي كويس في شغلك انتي فاهمه
رديت بخبث: من عنيا يابا متقلقش انا هشوف شغلي كويس اوي ومش هخلي حد يشتكي مني
قالي: يا زينب يا حبيبتي ملكيش دعوة بكلام امك مش كل حاجه الفلوس يا حبيبتي كفايه ستر ربنا علينا دا اهم حاجه
لاقيت امي بتقوله: انت اتجننت يا راجل انت ولا اي اوعي يا بت تسمعي كلامه وقوليلي الناس دي عنده شاب كبير ولا اي
قولتلها: ايوة يا ماما خالد دا قمر وشاب طول بعرض يسد عين الشمس
رديت بخبث: طب حلو اوي ركزي عليه يابت متخلهوش يضيع من ايدك خلينا نطلع من الفقر دا بقي
رد ابويا وقالها: ياولية اتلمي حرام عليكي قولي الحمدالله خلي ربنا يكرمنا بحلاله هتبوظي البت
قالتله: اسكت انت محدش جابنا وراه غيرك اسمعي يا بت كلامي انا عارفه مصلحتك كويس
*سيبتهم يكملوا خناق ودخلت اوضتي وانا بفكر هعمل اي.... ام عند احمد ونادية....
احمد قالها: بقولك اي يا حبيبتي انا لاقيت شغاله كويسه اوي وهتيجي من بكره واهو هترتاحي بقي
قالتله: طب كويس اوي والله جدع يا حبيبي ربنا يخليك ليا
قالها: ويخليكي ليا يا موزتي بقولك اي متيجي اقولك كلمتين سر كدا في السريع
رديت عليه: يا راجل اتلم احنا كبيرنا علي الكلام دا وانا تعبانه وعايزة انام اوع بقي
قالها: دي بقيت عيشه تق*ف كل شوية تعبانه وهنام ومعرفش اي ارحميني بقي وحسي بيا شوية يا شيخه
قالتله: بقولك اي نأجل الخناق لبكره مش فايقه خالص وتعبانه وانت شكلك رايق وفايق
*سابها وقام دخل اوضة المكتب وهي نامت كالعادة..... في مكان تاني تحديداً في كافيه علي البحر كان كريم قاعد مع رحمه حبيبته....
كريم قال: اي يا رحمه مالك متغيره كدا ليه حصل اي يا حبيبتي
رحمه رديت وقالت: انا تعبت يا كريم هو احنا هنتخطب امتا انا زهقت ومبقتش عارفه اقول لاهلي اي بجد
رد وقالها: انتي عارفه اللي فيها يا رحمه انا مش هعرف اخطب دلوقتي خالص علي الاقل اخىص السنادي واتعين في اي وظيفة وساعتها هاجي علي طول
قالتله: يا كريم اهلي مش ساكتين وانا مبقتش الاقي عيوب في العرسان عشان ارفضهم وهما بقوا شاكين فيا ومبقتش عارفه اعمل اي وبقي صعب اخرج واقابلك ويمكن دي تكون اخر مره
رد وقالها: معلش يا حبيبتي اصبري ما فضلت غير كام شهر واتخرج وكل حاجه تتحل وياستي نتقابل في الكلية مؤقتا استحملي شوية يا حبيبتي عشان خاطري وهعوضك والله
قالت: ماشي يا كريم بس دي اخر فرصة بعد كدا متزعلش لما اضيع من ايدك انا هبقي عملت اللي عليا ويلا انا هروح لاني اتاخرت اوي
قالها: ماشي يا حبيبتي ان شاء الله مش هخذلك ابدا يلا هوصلك
*مشيوا الاتنين ورجع كريم البيت اول ما دخل كانت اخته ناهد مستنيه....
وقالتله: كل دا تأخير يا كريم بابا وماما لو عرفوا مش هيسكتوا اوع تكون ماشي مشي بطال
ضحك وقالها: انتي اتجننتي يا بت ولا اي انا كنت مع رحمه واتاخرت شوية محصلش حاجه يعني
قالتله: رحمه تاني هو في اي بالظبط متفوق لنفسك ودراستك يا بني احسن ليك
رد وقال: في اي يا موزتي هتغيري منها ولا اي انا معرفش ليه مش بطقيها هي طيبه وغلبانه والله
قالت: لا خالص يا كريم بس انا مش برتاحلها وشايفها بتحملك اكتر من طاقتك ودا مينفعش ومستحيل يكون حب خالص
قاعد وقالها: هي عندها حق يا حبيبتي بقالها اربع سنين صابره عليا ومستحمله من حقها تطلب ان علاقتنا تاخد خطوة جد مقالتش حاجه غلط بس انتي عارفه بابا مانع خطوة زي دي غير لما اتخرج معرفش ليه
قالتله: يا حبيبي بابا عايزاك تتعلم تشيل المسؤالية ومتعتمدش علي حد غير نفسك وتتعب في الحاجه اللي بتحبها مش اكتر
رد وقال: سيبك انتي من كل دا وطمنيني عامله اي مع مدحت اي اخباره
قالتله: اهو الحمدالله هو بس مضغوط الفترة دي بسبب تجهيز الشقة عشان المدة اللي حددنها للخطوبة
قالها: ربنا يعينه والله هو ابن حلال ويستاهل كل خير حافظي عليه يا حبيبتي وربنا يسعدكم سوي
رديت وقالت: ويسعدك يا حبيبي ويحققلك كل اللي بتتمناه يلا ادخل ارتاح وانا هحضرلك الاكل
*ودخل كريم يغير وياكل وصلي فرضه ونام علي طول وناهد دخلت كلمت خطيبها وصليت فرضها ونامت هي كمان...... جه تاني يومي ولبست وجهزت نفسي لاول يوم شغل واول يوم في خروجي من الفقر والهم دا اول ما وصلت البيت فتحتلي نادية هانم...
وقالتلي: ليه كل التأخير دا يا زينب هو ابوكي مالكقيش اني بحب التزم بالمواعيد ولا هنبداها من اولها كدا
رديت وقولت: معلش يا ست هانم ان شاء الله مفيش تأخير تاني قوليلي اعمل اي دلوقتي
قالتلي: خشي علي المطبخ حضريلي النسكافية بتاعي وجهزي فطار للبيه الكبير والصغير
قولتلها: حاضر يا هانم وعملت النسكافيه وادتهولها ودخلت احضر الفطار زي ما قالت فجاه لاقيت البيه الصغير دخل عليا وهو بالبنطلون بس ومن غير تيشرت واول ما شافني....
قال: اي دا انتي مين وبتعملي اي هنا اتكلمي بسرعه احسنلك
قولتله: انا الشغاله الجديده اسمي زينب يا بيه ودا اول يوم ليا
قالي: اه طيب يا زينب وانا كريم ياريت تحضري فطاري بسرعه عشان اتاخرت علي الكلية
قولتله: من عيني يا سي كريم
بس قطعني صوت الهانم وهي بتقول: كريم انت اي اللي موقفك هنا وبالمنظر دا انت اتجننت ولا اي
رد وقالها: في اي يا ماما هو انا هلتزم بلبس في بيتي ولا اي وكمان محدش عرفني بوجودها ليه يعني
قالتله: قولتلك مية مره متمشيش في الشقة كدا وكمان هنعرف حضرتك ازاي وانت كل يوم ترجع متاخر
رد وقال: مكنش يوم رجعت فيه متاخر يعني وخلاص حصل خير عن اذنك
بصتلي وقالت: يلا انتي كمان شوفي شغلك وانجزي البيه عايز ينزل شغله اي الدلع دا
قولتلها: حاضر يا ست هانم ثواني والفطار يكون جاهز انا اسفه علي التاخير
*خلصت وروحت اديت الفطار للبيه الكبير اوي خبط علي الباب ودخلت مكنتش للهانم جوه...
لاقيته البيه بيقولي: انتي بقي زينب الله اكبر طلعتي عروسة كبيره اي القمر دا
رديت وقولتله: تسلم يا بيه دا كله من زؤقك الفطار اهو عشان الهانم انك اتاخرت معلش يا بيه علي التأخير
رد وقالي: ولا يهمك يا زينب ومتزعليش من الهانم هي دي طبيعتها دايما عصبيه هتاخدي عليها
قولتله: عادي يا بيه مفيش حاجه عن اذنك هودي الفطار للبيه الصغير عشان كليته
قالي: والست الصغيرة فين مشفتهش اصلي عايزاها لو ينفع تقوللها تجيلي
رديت وقولت: للست الصغير راحت الكلية بتاعتها من بدري يا بيه والله
*سيبته وخرجت جبت بقيت الفطار وروحت للبيه الصغير اوضته وظبط نفسي قبل ما ادخل اول ما دخلت...
قولتله: اتفضل يا بيه الفطار بتاع حضرتك اهو يارب يعجبك
رد وقالي: شكرا يا زينب معلش تعبتك معايا تسلم ايد*ك
قولتله: تعبك راحه يا بيه يارب بس اكلي يعجبك هفرح اوي والله
قالي: ان شاء الله يلا اتفضلي انتي خليني اكمل لبسي بعد اذنك
*سبته وخرجت لاقيت الهانم في وشي وشكلها متعصبه اوي حاولت اهدي لان ل**ني مفيش اطول منه وانا بحاول اقصره عشان مخسرش الشغل دا خليني اطلع من الق*ف اللي فيه دا بقي واعيش حياتي وسني لاقيته قربت مني....
وقالت: بقولك اي لبسك دا يتعدل احسن ليكي وبلاش طريقتك المسهوكة دي بدل ما اشوف غيرك انتي فاهمه
قولتلها: يا ست هانم انا لبسي كويس ومش بتسهوك ولا حاجه انا بشوف شغلي وبس حضرتك تقدري تشوفي غيري
لاقيتها اتعصبت اكتر وقالت: انتي اتجننتي ازاي تتكلمي معايا كدا وقامت ض*بني بالقلم
كنت لسه هرد عليها لاقيت البيه الصغير طلع وقال: هو في اي مش عشان هي خدامه تعامليها بالطريقة دي انتي ملكيش حق تتحكمي فيها يا امي كل واحد حر
قالتله: انت مالك وازاي تتكلم معايا كدا وهي قليله الادب ولازم تترابي وتعرف انها بتشتغل عند ناس محترمه
رديت وقولتلها: يا هانم احنا ناس علي قدينا ودا اللبس اللي عندي اعمل اي طيب غصب عني وانا اسفه لو غلطت معاكي في حاجه
رد وقالها: شوفتي انك ظالمه كل واحد عنده ظروفه يا امي ولازم نراعي شعورنا غيرنا وهي مع اول قبض ليها هتشتري لبس كويس ولا تزعلي يا ست الكل
لاقيتها بصتلي وقالت: ماشي يلا روحي خلصي الشقة وحضري الغداء وركزي في شغلك تمام
قولتلها: حاضر يا ست هانم ودخلت اشوف بقيت شغلي وانا بتوعدلها
*في الكلية عند ناهد كانت قاعده مع صحبتها وبيتكلموا وصحبتها....
قالت: بقولك اي يا ناهد مش هتيجي خطوبة البت سعاد ولا اي
قالتلها: انتي عارفه اننا مش بنحب بعض هروح خطوبتها بتاع اي دي هي مش ناقصة وجع دماغ
رديت وقالتلها: ما هي كدا هتقول انك مجتيش عشان غيرانه منها تعالي نروح ساعتين ونمشي
قالتلها: هفكر واقولك وبرضو هشوف ماما وبابا لازم اخد موافقتهم وموافقت مدحت
رديت وقالت: قوليلي صحيح امك عملت اي في موضوع الخدامة وعامله اي مع مدحت لسه متغيرش
قالت بحزن: لاقينا خدامة كويسه خلاص.... ومدحت شكله مفيش فايدة بس اعمل اي انا بحبه
رديت عليها: بتحبي فيه اي دا يا ناهد دا نش محترم وبيشرب وبتاع بنات ومش بيحترمك بلاش ترمي نفسك الرامية السودا دي يا حبيبي دا انتي الف واحد يتمناكي
قالتلها: اعمل اي يا بسمة انا بحبه اوي والله وعندي امل يتغير ونكمل مع بعض وان شاء الله اقدر
رديت وقالتلها: ربنا يقدرك يا حبيبتي والله بتمنالك كل خير اي دا مدحت جاي علينا اهو
قالتلها: اي دا هو مقاليش انه جاي ربنا يستر بجد حاسه بحاجه غلط هتحصل
قطعها مدحت وهو بيقول: اي يا قمري عامله اي قولت اعملك مفاجاه واجي اشوفك واخدك ناكل بره ونروح
قالتله: شكرا يا مدحت بس كلمت بابا قولتله ولا لا عشان مش هينفع نخرج غير بموافقتهم
قالها: اه متقلقيش يا قلبي كلمت بابا وقولتله وهو معترضش بس قوليلي صحيح هي مايا صحبتك فين مش شايفها يعني
رديت بسمة وقالت: وانت يهمك في اي هو انت جاي لمايا ولا لناهد بالظبط
بصيتلها بعتاب وقولت: متزعلش يا مدحت هي بسمة كدا بتحب تهزار كتير تلاقي مايا في محاضرة او بتجيب اكل
قالها: عادي ولا يهمك انا واخد علي هزار بسمة طب يلا بينا ولا اي عشان منتاخرش
اتكلمت وقولت: تمام يلا بينا انا همشي يا بسمة خالي بالك من نفسي وابعتيلي باقي المحاضرات
اول ما مشيو جت مايا وقال: اي يا بسمة مشيوا صح
رديت وقالت: ايوة يا مايا بس انتي ليه مش عايزة تحكي لناهد ما هي صحبتك برضو
قالت: اقولها اي يا بسمة بس خطيبك بيحاول يكلمني وبيقولي بحبك وبلعب بناهد ومش عايز غيرك دا اللي هو ازاي مش هقدر ا**ر قلبها ابداء
رديت وقالت: مش عارفه اقولك اي والله ربنا ينور بصيرتها ويسترها عليا وعلينا
*في البيت خرجت الهانم الكبيرة وفضلت انا والبيه الكبير رجع بدري كنت انا قاعده بقميص قصير لاني كنت بروق وعامله حسابي ان محدش هيجي دلوقتي واول ما دخل فاضل واقف بيبصلي...
وقال: انتي ازاي قمر كدا هو في كدا بجد اي يا بت دا كله
قولتله: اي يا بيه مالك هو اول مره تشوف واحده ولا اي ما عندك المدام
رد وقالي: مدام اي وزفت اي خدي بس اقولك....... وحصل اللي محدش يتوقعه.....
يتبع...