#سيدة #القصر #العظيم / #البارت #الثامن #عشر
في صباح يوم حزين
افتح ادم عيونة بنزعاج امسك راسة من شدد الألم شديد ,ثم نظر حوليه ليقع نظرو علي تقي الذي كانت نائمة بجوارو بجسدها العاري الذي يظهر عليه اثار الضرب والعنف
فتح ادم عيونة بصدمة ثم نظر الي جسده العاري الذي يغطيه الغطاء ,قام ادم يرتدي ملابسه بعشوائة ثم اقترب من تقي ليطمأن عليها
تقي تقي قومي انتي كويسه تقي
,افتحت تقي عيونها وهيا تشعر بألم
ادم ,تقي انتي كويسه
اغمضت تقي عيونها وهيا تبكي بصمت
ادم : يا النهار اسود انا عملت ايه يا نهار اسود ثم اقترب منها وهو يحملها الي المرحاض
وبعد بعد من وقت
وضعها ادم علي فراش بخفة بعد ما دوا جروحها وارتدت ملابسها , جلس ادم بجورها
وضع يده علي وجه بندم بعد ما تذكر وحشته معاها ,
استغفر الله العظيم يارب انا ايه الي حصلي بس ازاي اعمل كده ازاي انتقم منها كده معقول غضبي عماني لدرجة اتحولت لحيوان
وضع ادم يدو علي يد تقي ,انتي كويسة
ابتعدت تقي عنه بخوف وهيا تخفي جسدها منه
ادم: انا مكنتش في وعي والله العظيم يا تقي ارجوكي اتكلمي قولي اي حاجة
نفت تقي براسها بانفعال ,قام ادم وهو ينطر لها بحزن ,, انا هطلع دلوقتي وهسيبك ترتاحي
القي نظرها اخيرة قبل مايغادر انطلق السهام في قلبه ليطعنون فيه بعد ما رئها بهذا شكل وخوفها منه احس يتمزق من داخل
غادر ادم الغرفة وهو يلعن نفسه علي فعلته الحوانية
.................
٠بعد مرور ايام استقر الوضع في هدوء بين تقي وادم وهذا سبب الكريمة انزعاج وخوف كبير فا قررت التخلص من تقي
تعالي صوتها في القصر بانفعال
خرج ادم من غرفته وهو يركد صوبها ,في ايه يا عمتو بتزعقي كده ليه
كريمة: تعاالي ياسي ادم شوف بيتك الي بنسرق فيه لمرة التانية
ادم : ايه الي اتسرق يا عمتو اتكلمي
كريمة خاتم الاماظ بتاع رشا ,خاتم خطبتها
ادم : مستحيل ازاي اتسرق
امينة : يا ادم منا بقول ازاي بردو اولا الخدمين هنا بقلهم سنين معانا ومستحيل حد ياخد حاجة
كريمة :, يبقي مفيش غرها هيا حرمية البيت
ادم : هيا مين دي
كريمة :هو في غرها الحرمية والنصابة زفته الي انت بلينا بيها ومش عايز تمشيها
امينة: مستحيل طبعا تقي مبتخرجش من الاوضة نهائي يبقي ازاي سرقتكم ؟
ادم : فعلا يا عمتو تقي مبتخرجش من الاوضة
كريمة : انا هدخة افتش بنفسي
ادم :لو سمحت يا عمت انسي تقي خالص وخلي رشا تدور عليه كويس
نظرت كريمة للأدم بغيظ ثم تجاهلت كلامة وركدت الي غرفة تقي لتفتش بها
هجمت كريمة الغرفة علي تقي ,انتي يا بت في الخاتم بتاع بنتي يا حرامية
اتنفض جسد تقي بخوف وزعر من هجومها المفاجئ وصوتها العالي
تقي, بصوت متقطقع ,خا..تم ا..يه
دخل ادم ليلحق بعمتو الذي كانت تفتش
ادم : عمتو انا قولتلك متخشيش هنا لو سمحت برة بقي
ابتسمت كريمة عندما رئت الخاتم في احد شونط تقي ,هيا دي الي بدافع عنها ياسي ادم
اغمض ادم عيناه بغضب ثم نظر الي تقي الذي كانت تنظر لهم بسخرية
ادم : لو سمحت يا عمتو برة خدي الخاتم واطلعي برة
طلعت كريمةوهيا تبتسم بعد نجاح خطتها
قفل ادم الباب .ثم تعالي صوته بانفعال
ليه ليييه يا تقي ليه .ليه كل محاول اصفالك
تعملي حاحة ترجعني تاني نفخ ادم بضيق وهو يمسك اعصابة من الافلات
اقتربت تقي من ادم ثم تعالي ضحكتها
ادم : انتي بتضحكي ليكي نفس
تقي : اه بضحك اصل لازم اضحك يا ادم عارف ليه عشان تعبت تعبت من كتر ظلم والعياط
كنت بعيط كتير ,بس دلوقتي لازم اضحك اه اضحك اوي كمان اضحك علي ايه ولا ايه .علي عمي الي رماني في ملجئ وانا عمري سنتين ولا هضحك علي ادم الولد الصغير الي كنت بتحامي فيه ولا طنط عائشة الي ماتت بعد ما اتعلقت بيها ولا عليك لما سفرت وسبتني لوحدي لعمتك تضردنيولا رجوعي للملجئ وانا بفكر فيك ليل النهار ولا علي تعزيبي وزلي هناك ولا علي دكتور حازم الي كان بيع**ني وانا لسه عيلا ١٦ سنة ولا علي محولة اغتصابة ليا , صدم ادم من جملتها الاخيرة
,ايه اغتصاب
تقي: اه مستغرب ليه ماهو عمل زيك بس الفرق ان عرفت حافظ علي شرفي وادافع عنه
هربت من ملجئ ورحت لشارع ,عارف يعني ايه بنت عندها ١٦ سنة تبقي في شارع بنت يتيمة ملهاش حد الكل عايز ياكل في لحمها الرخيص يا ادم ,لحمي رخيص ده انا حفطت عليه بروحي كنت بلبس زي الولد واتعامل زي ولد لحد مسموني فتحي ,حولت اشتغل في اي حته
بس كل مكان كنت اشتغل فيه, لا حد طمعان فيا لا حد عايز يمشيني في سكة تانية يا ادم بيه
اشتغلت علي العربية كشري كنت ب**ب منها خمسة جنيه كنت رضيا وفرحنا بيها ,كنت بحوش نصهم عشان اروح ادور علي اخبارك علي نت كنت بشتري كتب وحاول اتسقف عشانك ,لحد مجه فتحي **ر العربية كشري ,عشان اشتغل نصابة وحرامية معاه ,مكنش عندي الا طرقين لشتغل حرامية ,لابيع شرفي ولحمي لي اي حد وا**ب فلوس كتير ,مكنش قدامي حل تاني ,انا مليش اب زيك يحميني ولا ام طبطب واتعلمني اعمل ايه ولا ليا حد اجري عليه واتحمي في حضنه ,انا تعبت من كل حياتي انا كل سنه كنت بستني رجوعك عشان اشوفك من بعيد كنت بحط الريحة عشان اخليك تنزل ودور عشان اعرف ابص عليك اكبر وقت ,كان ممكن ببساطة اجي اقلك انا اهو يا ادم بس مرددش ااوسخك بيا ,انت ادم سويلم رجل الاعمال الكبير وانا تقي البنت البسيطة الحرمية والنصابة , ايوة انا نصابة عشان كده عزمي طلب مني اشتغل عند رجل اعمال. واخد مبلغ كبير ,كل شغلتي نقل معلمونات
وفعلا وفقت , وروحت الشركة عندك سعتها اتفاجئت بصورة ولدتك , وقعت مني من الخوف
لما شوفتك مقدرتش استحمل ,وقعت في حضنك مغمي عليا من صدمة ,, حولت كتير اهرب وابعد عنك بس عزمي مسبنيش في حالي ,كنت ,كنت بحميك منه ومن شره , مفيش اي معلومة
من شغلك وصلت ليه ,, كنت بنقل اي معلومة غلط ,كنت بعرض بنفسي لخطر عشانك
انا كنت بحبك يا ادم بحبك ,ثم اكملت ببكاء
انا مكنتش عايزة اكدب عليك ,كنت بتعزب عشان بخدعك بكدبي ,كان نفسي اجري وارمي نفسي في خضنك واحكيلك كل حاجة ,كنت بحلم انت
سمحتني واختني في حضنك تحميني من دنيا كلها ,انا سلمتلك نفسي عشان ضعفت قدامك ضعفت عشان بحبك ,سلمتلك شرفي ونفسي الي حفظت عليهم سنين .انا عمري ما كان اقصد ان ازيك يا ادم مقدرش اظيك ابدااا " ربنا عالم ان بجد حبيتك من كل قلبي , وعالم كمان ان مليش اي علاقة بالورق نهائي ,انا لو فعلا كنت عايزة فلوس كنت اخت الورق وروحت به لعزمي
اخذت تقي نفسها بعد حديثها المتواصل
.
ظل ادم يسمع لكلامها وهو شارد في حديثها
رفع نظرو ليسألها , الورق ازاي جه اوطك
تقي: وهيا تمسح دموعها ,معرفش معرفش
انا مأختش الورق ولا خاتم انا اصلا مبخرجش من هنا عشان مشفكش بعد الي عملته فيا
ادم: بعد كل ده عيزاني اطلع انا الي غلطان وحمار صح ,قليلي اعمل ايه اصدقك ازاي بعد ما سمعت صوتك وانتي بتتفقي عليا بتتفقي تلعبي بامشعري , لو كنتي تعبتي انا كمان تعباااااان تعباااااان يا تقي
مسكت تقي راسها بوجع من اثر دوغة المفاجئة
اقترب ادم يمسكها وهو يلحق بها قبل وقوع
ادم ,,بزعر وخوف عليها ,تقي
نفضت تقي يداه بعنف ثم ابتعدت عنه وهيا تقترب من الفراش لكي تجلس عليه
سمع ادم خبط الباب ثم اقترب ليفتتحة ,ظهرت امينه من خلف الباب, ادم في واحد عايزك تحت
ادم : واحد مين ده يا دادة
امينة : واحد اسمه عزمي ,قاعض تحت وعايزك ,,, ضم ادم يدو بغضب ثم نظر الي لتقي الذي كانت تنظر له بصدمة , ادم,, هو كمان جاي لحد هنا يا ,ورحمت امي ما هسيبه
ركد ادم من الغرفة , وقفت تقي وهيا تمسك قلبها بخوف ,, استرها يارب ,ايه الي جابه
امينة : في ايه يا تقي مين عزمي ده
تقي: ده راجل الي شغلني عشان اجيب اخبار ادم ,ونبي يا دادة رومي خلي تيتة حليمي او اي حد ينزل ,راجل ده شراني ممكن يأزي ادم
خبطت امينة علي ص*رها ثم ركدت الي غرفة سويلم لكي تبلغوا
وقف تقي تفكر ماذا تفعل مع هذا المصيبة
................
وقف ادم امامة بملامح الضيق :خير ايه الي جابك هنا ,جاي برجيلك
عزمي: انا جاي عايز اخد تقي ,انا عرفت انك طلقتها ,البنت بتشتغل معايا وبصراحة مقدرش اتخلي عنها دي بنت نصابة محترفة
ادم : تقي مراتي ,وانت ملكش دعوة بيها
ضحك عزمي بسخرية ,مراتك ايه بعد مطلقتها بس ,علي عموم انا ممكن ادهالك هدية
وكمان فوقها هدية احلا بكتير , سلمتهالي تقي بنفسها عشان تسعدني اخد الورق
ادم : هدية ايه وزفت ايه ,انت عايز ايه
خرج سويلم الهاتف ثم فتح احد الفيديوهات ثم وضعها امام عيون ادم , اتف*ج وانت تعرف
مسك ادم الهاتف ,اتسعت عيونة بصدمة
ابتسم عزمي علي شكلة ,تقي دي موهوبة عرفت تصور نفسها معاك بدقة ,بص يا ادم
انا جاي اقلك , لو ملغتش الثفقة دي ,هزعل اوي اوي ولو زعلت هنزل فيديو ده علي كل مواقع ,خالي الناس تتف*ج علي رجل الاعمل مع عشقته ومع البنت الي لمي ليها ذكي
رمي ادم الهاتف ثم انقض علي عزمي وهو يربحة بضربات قوية ,, نزلت تقي من درج وهيا تسرع نحوهم , بس يا ادم سيبه ونبي
حرر ادم عزمي ثم نظر لها بغل ,مكنتش
اعرف انك بالوساخة دي ,بجد رخيصة ثم صفحها بقلم علي وجها , رفعت تقي نظرها وهيا تنهار علي ادم ,حرام عليك بقي انا عملت ايه
ادم : مش عارفة عملتي ايه .اقترب ادم من الهاتف ثم بدآ بتشغيل فيديو ثم وضعة اممها
شهقت تقي بصدمة وهيا تخفي نظرها عن منظرها في حضن ادم , هيا حصلت تصوري نفسك معايا , اغمضت تقي عيونها بتعب ثم اقترب من عزمي الذي كان يبتسم وهو يشاهدهم ,, انت الي صورتنا صح وطبعا دي فرصتك عشان تنتقم مني ,
عزمي: خلاص يا تقي ادم عرف كل حاجة ,
هو هيديني الورق امشي به قبل ما يمضي العقد بكرا والا بقي هشغل فيديو في مؤتمر
جلس ادم وهو يضع يده علي راسه بتعب
تفي: علي جوستي يا اعرج يا مشلول الورق ده مش هيطلع من هنا انت فاهم
اقترب عزمي بكرسيه المتحرك صوب ادم
ها يا ادم يبني هاخد الورق وتاخد فيديو ولا.
نزل سويلم بعد ما شاهد وسمع كل شئ لا يا عزمي بيه هتاخد الورق وهتمشي من هنا
تقي : مستحيل طبعا مش هياخد حاجة
سويلم : اخرصي يا بنت...آ ليكي عين تكلمي بعد الي عملتيه مع ابني انا هربيكي
عزمي: والله زين العقل يا سويلم به ,الورق فين بقي عشان تاخد الفيديو
ذهب سويلم الي غرفة المكتب ليعيد الاوراق
اقتربت تقي من ادم الذي مزال خافي وجه
ادم انا عارفة ان مصدقة بس انا بقي المرادي هسبتلك ان... قطعها خروج سويلم من مكتب
انك ايه ,اسمعي يا بت ب*رف ثواني مشفش وشك هنا تاني اطلعي برة القصر
نظرت تقي لأدم الذي رفع وجه المليئ بدموع
ادم : اطلعي برة امشي يا تقي امشي
مسحت تقي دموعها وهيا تذهب من امامة
ابتسم عزمي بشامته عندما مرت بجوارو
تبادل بينهم النظرات بتحدي ثم ركدة تقي خارج القصر
طلع عزمي الهاتف ثم وضعة علي طاولة.
ده الفيديو ومتخفوش مفيش اي نسخ تاني
اقترب سويلم من عزمي لكي يعطيه الورق
حتي لو في يا عزمي صدقني هتزعل
عزمي : وانا مقدرش ازعلك يا سويلم بيه
اقترب حارس الخاص بعزمي ثم اخذه لكي يغادر به بكرسي العجل
................
جلس ادم يحبس نفسه في غرفته , يتذكر كل ذكرياته معاها مسح دمعته قبل ما تهبط
اقترب سويلم ليجلس بجوارو ,خلاص يا ادم
بكرا حبيبي هيعوضك بسفقة دي واحسن منها بكرا قدم اعتزار في مؤتمر وبعدها خلينا نسافر
ادم : بصوت حزين ,بابا انا عايز انام لو سمحت
سويلم : حاصر يا ادم انا هطلع ,ومتخفش يا ادم انا معاك بكرا
مدد ادم جسده لكي يغفل يحاول يهرب من هذا الواقع الاليم
.................
جمعت تقي احد الشباب الذي يشتغلون مع فتحي ,, ها يا جماعة هتسعدوني ولا لا لازم الورق ده يكون معايا
سميرة :بس كده في خطر علي حياتك
تقي: سيبك مني حياتي مبقتش فرقة المهم
عندي اخد الورق ده ,,ها هتسعدوني
وقف مازن الذي يبلغ من عمر ٢٠ عاما ,هنسعدك يا تقي متخفيش ,قللنا نعمل ايه
تقي: انا مش عايزة منكم الا تشغلو عربيه سويلم دي لحد ما بدل الاوواق في ثانية
سميرة : بس زمانة وصل الفيلا بتعته يا تقي
تقي : لا هو مش هيروح الفيلا انا سمعته وهو بيقول لسواق يطلع علي المنصورة الاول
مازن : حلو اوي احنا قريبين من منصورة احنا هنستناه لما يرجع علي طريق ونفز
تقي : تمام يا شباب اتفقنا.
ذهب الجميع بعد اتفقم مع تقي
جلست تقي وسميرة في الهواء الطلق
سميرة : انتي هتسعديه بعد الي عملة فيكي
تقب: اه يا سميرة هسعده وهنقذه من الورطة
سميرة : لدرجاتي بتحبيه يا تقي ,انسيه يا تقي الناس الي زي دول بيدوسو علينا لما نغلط
تقي : هنساه يا سميرة وهبعد عنه بس مش قبل مسبت برئتي من فيديو ,لازم يعرف ان مليش زمب ,انا هجيب الورق واسلموا ليه وبعد كده هختفي من حياته خالص يا سميرة ,انا مش هقدر ارجع ليه ,ادم مش هو ادم الي حبيته واحد تاني قسي عليا وظلمني ,عارفة يا سميرة الي حصلي في حياتي م**رنيش بلع** قواني اكتر اكتر حاجة كانت بتهون عليا العزاب الي انا فيه هو ادم ,معرفش ليه كان عندي احساس ان في يوم هنتقابل ,كنت بحلم بلخظة دي عشان اترمي في حضنه واتحامي فيه من دنيا وزمنبس الي **رني بجد ان حضنه ده هو الي **رني وبهدلني وعراني قدام نفسي وقدام الناس ,لما الامان الوحيد بتاعك هو الي ي**نك بت**ري بجد بتبقي مش عايزة حاحة من دنيا انا فعلا لسه بحبه جدا ,بس مبقاش ينفع حتي لو جالي وفتحلي حضنه ..الامان الي كنت مستخبيه فيه راح يا سميرة راح ,من بكرا
انا هبقي امان نفسي ,هبقي وحده جديدة
هبقي تقي تانية ,هبعد عن كل حاجة وجعتني
وهبدء من جديد مع نفسي
سميرة : وانا يا تقي هتسبيني انا مليش غيرك
تقي : متخفيش يا بت ,انا اي حته هروح فيها هتبقي معايا ,انا مليش غيرك يا سميرة
بس عيزاكي توعديني تبطلي سرقة وتبدئي معايا من جديد ,انا قررت في كام اليوم الي كنت محبوسة فيهم ان اكمل تعليمي ,وافتح اي مشروح انشلا عربية كبدة مهم ناكل بحلال ايه رايك معايا ولا هتفضلي في قرف ده
سميرة : بفرحة ,معاكي طبعا يا تقي اي حته واي شغل واي حاجة هتعمليها معاكي فيها
تقي: تمام اول مرجع ورق لأدم ,هخدك وهنسافر اي مكان بعيد عن هنا ,وربنا يسترها معانا بقي
.................
في اليوم التالي
استيقز ادم من نوم ثم ارتدي بدلته , نظر الي وجه في المراء ,كان وجه مليئ بالحزن والالم
اخذ محتوياته ثم نزل الي ولده ليذهب معه الي المؤتمر ل
وبعد مودة وصل ادم وسويلم الي المؤتمر انتظر الجميع الي ادم ينتظرون كلمته
انحني ادم براسه وهو ينطق بنبرة م**ورة
انا جاي النهاردة عشان اعتزر منكم ,انا بعت....آ
قطع حديث ادم صراغ تقي من الخارج كانت تنده علي اسمه , بعد ما منعوها من دخول الي القاعة , وقف ادم ثم توجه اليها ,عند الباب
تقي : لو سمحت خليهم يدخلوني ارجوك
امر ادم الامن ان يدخلوها ,اقتربت تقي منه
ادم : عايزة ايه ايه تاني ,ايه الي جابك هنا
فتحت تقي شنطتها ثم طلعت منها الورق
اتفضل ده الورق الي اخدو عزمي منك
اخذ ادم الورق وهو يبحث فيه بعشوائية
رفع ادم وطه بزهول ,, جبتي الورق ده ازاي
ادم : مش مهم ازاي المهم انك تخدو دلوقتي وتمضي العقدك يا ادم يلا بسرعة قبل ما رجالة عزمي تيجي وتخرب المؤتمر , حدق ادم في نظر في عيونها ثم اخذ الورق وهو يركد الي مقعده ليمضي العقد وبفعل مضي ادم العقد وتم اتفاق مع الجروب ,سقف الجميع بفرحة
وفي لحظة هجمت رجال عزمي المؤتمر
مسك سويلم ابنه بخوف ,ادم ملكش دعوة بيهم خالص سبني انا اتصرف معاهم
اقترب رجال من ادم وسويلم ,في الورق
سويلم : ورق ايه احنا منعرفش حاحة ده
رجل: عزمي محدش يلعب معاه ,الورق الي سرقتوه امبارح من العربية
ادم : قول لعزمي ان ادم بيه مضي العقد خلاص
وجه الرجل السلاح في اتجاه ادم ,يبقي اتشاهد علي روحك يا ادم بيه ,, ضغط رجل الطلقة
في ثواني اتجاه ادم ,,, وفي هذه لحظة وقف زمن عندما غرست الطلقة في ص*ر تقي
الذي ركدت نحو ادم لكي تفديه من الطلقة
ارتعشت يد ادم المتمسكة بتقي الذي وقعت في حضنه وهيا تغرق في دمها
حضنها ادم وهو يرتعش من خوف ,تقي
نطقت تقي بصعبوبة وهيا في حضنه , ادم
انا بحب..بك والله
ادم وهو يضمها اكثر ,بس بس يا تقي بس يا حببتي اهدي خالص ,تعالي صوت ادم بصراخ
الاسعاف بسرعة ,اتصل بالأسعاف يا بابا
سويلم : اهدي يا ادم انا اتصلت ادم
وضعت تقي راسها في حضن ادم وهيا تذهب الي عالم اخر ,,, اتسعت عيون ادم بخوف
تقي فتحي عينك يا حببتي الاسعاف زمنها جاية تقي ارجوكي متسبنيش يا حببتي ,انا والله بحبك ومقدرش اعيش من غيرك ,انا هعوضك عن كل حاحة ومسمحك عن اي حاحة بس متسبنيش
هز ادم جسد تقي بانهيار ,تقي رودي عليا
تقي حرام عليكي متعمليش كده
ثم تعالي صوته بصراخ
تقي .........
كل يوم
# جهاد # محمد
#سيدة # القصر # العظيم