الجزء الاول
• رواية حكاية أرمله:
الفصل الأول:
تأليف داليا علي:
في بيت في محافظة القاهرة عزاء كبييير
ناس كتيييير زعلانة وناس فرحانة
وسط العزاء ناس بتبصلها وهي منهارة من العياط حاطه بنتها في حضنها حاسه إنى قلبها مش قادر يستحمل صدمات اكتر من كده ابوها وبعد ابوها بشهرين جوزها ابو بنتها وجع بيتكرر نفسها تصرررخ وتقول اه والف اه اصعب حاجه الفراق وخصوصا لو فراق مش بأيدينا أمها بتحضنها وبتهديها وهي في عالم تاني معقول مش هشوفه تاني اااه والف اه وبنتي خلاص بقيت يتيمه اللهم لا اعتراض
ست واحد لا حول ولاقوة الا باالله اميره هتجنن الله يكون في عونها
ست 2 يااختي اهي كلها كام شهر وتتجوز
ست1 ياشيخه حرم عليكي سبيها بالي هي في واصلا لو اتجوزت حقها دي عيله لا راحت ولاجات
ست 2ولزومه أي التمثيل الي عامله ده
عدي 10ايام انتهت مراسم العزاء اميره قاعده في اوضتها وحاضنه بنتها مكه فجاءه الباب خبط جاااامد اتفزعت اميره قامت تجري فتحت الباب
اميره مين
انا الحاج ابراهيم صاحب العماره ياست هانم
اميره فتحت خير ياعم ابراهيم
الحاج ابراهيم أنا عايز اتلكم معاكي ياست هانم
أميره معلش مقدرش اقولك اتفضل لان لوحدي بس اتكلم انا سمعاك
الحاج ابراهيم حضرتك لازم تفضي الشقه ع اول الشهر عشان عندي مشتري جاهز وعايز ينقل ع طول
اميره بصدمه نعم انت بتقول ايه دي شقتي وشقه بنتي محمد الله يرحمه اشتراها منك تمليك
الحاج ابراهيم ايوة عارف بس اهل جوزك يابنتي جوم بعولي الشقه
اميره نعم وبااي حق يبعوها دي حقي انا وبنتي اليتيمه
الحاج ابراهيم الله واعلم يابنتي بس جبولي عقد مسجل انى الشقه بااسمهم وباعو وانا اشتريت وماليش دعوة بمشاكلكم اول الشهر تلمي حجتك يابنتي وتتكلي ع الله
اميره هتموت من الصدمه والقهر عقد ايه وازاي الشقه تتباع وبأي حق يبعوها مش كفايه الي كانو بيعملو وجوزها عايش وهي كانت مستحمله لبست هدومها ونزلت تجري زي المجنونه عدي وقت بسيط ووصلت بيت كبير رنت الجرس فتحتلها خدمه دخلت ع جوه
يامنال يامنال
خرجت ست في منتصف الاربعين صوتك ميعلاش يابتاعه انتي
اميره ازاي الشقه اتبعت
منال ههههههههه اه انتي جايه عشان كده
حضرت ع الصوت ست تانيه في اول الاربعين بتزعقي ليه يامنال
منال البتاعه دي جايه تزعق لنا في بيتنا
اميره انتم ايه معندكوش قلب تبيعو شقه بنت اخوكم وازاي بعتوها
انا اقولك بعناها ازاي
انتبهت اميره لصوت لقيته اخو محمد جوزها راجل معندوش لا قلب ولا ضمير ولادم
اميرة تمسكت اعصابها ازاي
محمود اخويا محمد كان بايع الشقه ليا وانا بعتها بس كده
اميرره محصلش
محمود لا يامدام حصل اخويا بقي مقلقيش دي مش مشكلتي انا معايا ورق
اتجمعت الدموع في عنيها طب سبكم مني انا البنت اليتيمه دي اربيها ازاي ده حقها
محمود... ده حقي بيع وشراء ومخدتش حق حد
منال كفايه كنتي قالبه اخونا علينا وكنتي قطعنا من بعض انتي اتجوزتي محمد وهو كان بيبقي في شغله وانتي كنتي ديره ع حل شعرك
اميره.. انا
هبه ايواه انتي وهوكان شكك فيكي بس سكت عشان البنت
اميره خدت بنتها حسبي الله ونعمه والوكيل ربنا ينتقم منكم يااكله مال اليتيم
مشيت اميره حزينه مش عارفه تعمل ايه راحت لامها وقعدت تبكي بحرقه
ام اميره اهدي يابنتي
اميره قصيت عليها ماحدث
ام اميره حسبي الله ونعمه والوكيل
اميره انا متاكده ان محمد مبعلهومش الشقه
ام اميره وحتي لو بعها تجي ايه في كل الي عندهم كان هيحصل ايه لو سبوها لبنت اخوهم اليتيمه
اميره همووووت ياماما مقهورة هو مات ولسه دمه مبردش هما ع طول يعمله كده هو انا عملتلهم ايه بس انا متاكده ان محمد مبعلهومش الشقه مستحيل محمد يعمل كده اكيد تزوير انا هوكل محامي
ام اميره بصي يابنتي احنا غلابه مش قدهم دي ناس وصله ويعرفو ناس كبار في البلد مش خدو الشقه خاليهم يخدوها خاليهم يشبعو ويملو بطنهم من مال اليتيمه الي نايمه دي وانتي لمي حجتك وتعالي اقعدي معايا هنا ورزقنا ع الله
اميره يعني هسيب حقي
ام اميره خدي حقك بحق الله يابنتي ربنا أقوي منهم ولا انتي مش عايزه تجي تقعدي معايا عشان شقتي اوضه وصاله
اميره اوعي تقولي كده ياامي دي الي اتربيت فيها وعشت فيها هلم حجتي وهجي اميره لسه هتمشي
ام اميره.. اميره
اميره نعم ياامي
ام ميره اوعي تزعلي مننا يابنتي احنا كان قصدنا انا وابوكي نسترك
اميره بدموع الي حصل حصل ومفيش حاجه انا مسمحه ياامي
ام اميره من قلبك
اميره ايواه من قلبي ده نصيبي وحصل الي ربنا كتبهولي مشيت اميره وصلت شقتها قعدت تبص لشقه ولزكريتها حزن مالي قلبها زكريات كتيرررر اوووي نفسها تنسي هي سامحت بس سامحت عشان تعرف تعيش سامحت عشان مفيش حاجه هتتغير الي حصل حصل
فلاش باك..
من خمس سنين
اميره بنت حبيبه ابوها وامها جميله اهلها ناس ع قد حالهم بس ولدها مش مخليها محتاجه حاجه هي بنتهم الوحيده نجت اميره في الثانويه العامه بجموع كبيررررر وجابت كليه اعلام فرحت جدااا وجريت ع بيت ولدها تفرحهم لقيت ناس في البيت
ابو اميره جيتي يامرمر تعالي اقعدي معانا
اميره قعدت كلهم بيبصولها محمد اول مشفها **م ع جوزه منها مشيو
اميره بابا انا جبت مجموع كليه اعلام
ابو اميره كفايه علام لحد كده يابنتي انا خلاص اتفقت مع الناس اول الشهر هجوزك
اميره جواز؟ نعم وناس مين تقصد الي كانو قاعدين دول؟؟
ابو اميره ايوه
اميره ورامي يابابا
ام اميره رامي أي ده قدمه سنين ولسه جيش وكليه دول ناس اغنيه يابنتي
اميره ياسلام انتم هتبعوني
ابو اميره مش بيع ده احنا هنخليكي تبعدي عن الفقر وق*فه كفايه الي عشنا يابنتي
استاذ محمد قالي عندك عروسه قالتله بنتي وكنت بدعي تعجبيه بس لما شافك وفق لما خدني ع جمب وطلب الفرح اول الشهر شقه لو** جهازه من كل حاجه هيخدك بشنطه هدومك
اميره قوله كده انتم بتبعوني بقي وبعدين ده شكله كبير وانا بحب رامي
ابو اميره ض*بها بالقلم اخرسي اوعي تجيبي سرته تاني فقر تاني لا وانا مش هخليكي تقعدي تستني واحد سنين لحد متعنسي
اميره طب انا كده كده بتعلم وحبسه دموعها
ابو اميره مفيش تعليم تاني وانا ياست اميره مش ببيعك بس عايز مصلحتك وهو مش كبير ولا حاجه 38سنه
اميره صرخت 38مش كبير
ابو اميره الراجل ميعبوش حاجه انتهي الكلام ورامي ده تنسي ومفيش علام تاني
ام اميره اسمعي كلام ابوكي البنت ملهاش لا بيت جوزها ولاعلام ولانيله
اميره كلمت رامي وحكيتله رامي قالها انا مش هينفع اجي لولدك وانتي اتصرفي لازم تمنعي الجوزه دي بااي شكل من الاشكال
اميره حولت كتيررررر بس ابوها كان م**م وامها معه عدي شهر وجيه معاد الفرح محمد بعد مكان مفهم ابو اميره هو واهله انه عامل فرح اتفجئو ان جيه هو واهله روحو لاميره الكوفير بعد مكتبو الكتاب اميره كانت جميله وفستانها جميل اخوات محمد هبه ومنال اديقو لما شافوها خصوصا انهم فاتهم قطر الجوز زي مبيقولو
محمد فرح بااميره جدااا اميره حزينه مش مرتاحه فجاءه محمد اتجاه نحيه عماره كبيره ووقف العربيه
ابو اميره نزل فين الفرح يابني
محمود اخو محمد فرح ايه ياحاج اخويا متجوز قبل كده وطلق مرتين الناس هتضحك علينا هو كل يوم فرح
ابو اميره بس انتم مفهمتونيش كده
محمد احنا هنفرح سوا ياحاج متقلقيش
اميره نزلت دموعها وبصت لابوها وامها بصه صعبه جداااااااا معناها كملو بيع فيا
ابو اميره لا كنت لازم تفهمنا متخدعناش بنتي هترجع معايا
اميره لا مش هرجع يابابا مش انت من البديه وفقت خلاص وانا اتبعت وخلص الموضوع
محمد ياحاج متخدهاش كده حققك عليا وانا هفرحها احسن من مليون فرح اهل اميره مشييو
في بيت اهل اميره
ام اميره خدعونا وبنتنا ام 18سنه متعملهاش فرح ولا فرحت
ابو اميره بحزن المشكله انها مفكرنا بعنها
متعرفش ان نفسي افرح بيها قبل مااموت متعرفش ان خلاص هموت وكلها فتره وهموت
ام اميره بعد الشر عليك بس كان لازم نقولها
ابو اميره اوعي انا روحت لرامي وقلتلو موفق بيك وتعالي اتجوز بنتي هني وطردوني وفضلو يضحكو وغلطو في شرف بنتي فرحت لما استاذ محمد سالني ع عروسه راجل اعمال وعنده مصانع وقال هيجووها بعد شهر وهيريحها هو انا غلطت ياسوسن ان كان نفسي اجوز بنتي قبل مااموت غلطت ان خوفت اسبكم واسبها تبقي طمع للي يسوي وميسواش محمد هيعملها حلو وهيعيشها في عز وهيرعي انها صغيره وده هيزودها معزه عنده
ام اميره انت مغلطش ولا حاجه ومتحملش ع نفسك عشان قلبك واهي خلاص اتجوزت
ابو اميره بس انا خايف اهل محمد دول بيبصو للبت بشر ومديقين منها وكمان
محمد شكلو غصبهم يجو معه
اميره دخلت شقتها ادخلي ياعروسه
اميره دخلت بخجل
محمد تعرفي ان اخواتي كانو رفضين ان اتجوزك
اميره بصوت واطي ليه
محمد بصي احنا لينا ميراث كبير
ومحمود اخويا مقسمش الميراث بس هنقسم هما فاكرين ان اي واحده بخدها طمعانه فيا وده تفكيرهم كلهم لحد ما محمود منع منال وهبه يتجوزه عشان نفس التفكير الكل طمعان فينا
اميره ودي عيشه وانت خلفتهم ليه واتجوزتني
محمد عشان عجبتني وارتحتلك وكمان انتي هتطمعي فيا ع ايه ده انا اكبر منك مرتين
اميرة ابتديت ترتاح لمحمد ولكلامه وصراحته
انت ليه طلقت مرتين
محمد عشان الاولي بنت خالي وكانت نفس تفكير اخواتي اهم شئ الفلوس وانا اخر تفكيرها
والتانيه احب احتفظ بالموضوع لنفسي
اميره زي متحب
محمد قرب من اميره
اميره حسيت بخوف بعدت هو قرب هي بعدت قرب منها وشويه والموضوع بقي غصب عنها اميره حست ان هي ملهاش لازمه
تاني يوم
محمد صباحيه مباركه ياعروسه
اميرة في نفسها اي عروسه بتتكلم عنها انا محستش معك ان عروسه انا حسيت بعصفوره بتدبح
اميرة باابتسامه مصتنعه الله يبارك فيك
جوه قلبها وجع ونارررر فرق السن حاجز
بينهم اميره حاسه انها مع حد اد ابوها محمد كان باين عليه سنه جداااا وباين انه اكبر كمان شعره كله ابيض ومن قدام شعره خفيف او منعدم (ازلح )اه يابابا كده تعمل فيا كده اه والف اه
عدي كام شهر أميره بتحاول تعيش مع محمد،، وخلاص بس نظرات الناس كانت صعبة وكلامهم الي بيقولوا.. دي متجوزه عشان فلوسه ده أد أبوها واصعب من كده بكتير. أميره كل متبص لأي عروسين تحس جوها إنها فعلا اتحكم عليها بالاعدام بس فضلت السكوت وخصوصا لما عرفت بمرض ولداها النادر وعرفت بإهانه رامي لولدها وإنه كان بيتسلي بيها ولما جيه الجد بعد عنها،، سكتت واستحملت كل مكان محمد بيقرب منها كانت تحس انها بتدبح بس كانت مطره ت**ت محمد بيصرف ع علاج ولداها عديت سنه اميره اكتشفت انها حامل وفي نصف حملها كمان حزنت جداا بس لما عرفت انها بنوته فرحت ان هيبقي ليها اخت وصديقه،، محمد فرح إنه هيخلف وبعد العمر ده كله هيبقي أب.
محمد خد ورثه ودخل في تجاره بس بعد فتره خسر كل حاجه كان هيتجنن وبقي عصبي جدااااا
اميره فضلت مستحمله وساكته ومع الوقت اتعودت ع محمد وطبعه وبقي بينهم حب عشره وبنت جميله اسمها مكه
محمد دخل تجاره تانيه وفضل يحاول ويحاول ووعد اميره ان هيقف ع رجله تاني وبعد عن اخواته عشان جاتله اخبار ان الي وقف وخسره كل فلوسه اخوه محمود
اميره كانت بتحاول تهدي وهو مش بيهدي
استمريت الحياه ومهما محمد قابل صعوبات كان بيحاول يوفر كل شئ لبنته ومراته مر 5سنين والوضع زي مهو بس تجاره محمد زادات. وراس ماله زاد وحالته المدايه بقيت كويسه وعلاقته بقيت بااميرة بقيت كويسه واميره اتعودت ع اسلوبه وكلامه واتقلمت ع وجوده وحبيت معه الامان والاستقرار وحبه لبنته ومهما كانت تحاول تقنعه يصالح اخواته كان بيرفض.
محمد... صباح الخير
اميره... صباح النور هحضرلك فطار
محمد... لا عايزك
أميره... خيررر
محمد خالي بالك من مكه ومن نفسك انا عمري محبيت حد ادك انا عارف ان اتجوزتك غصب وان اكبر منك ومكنش بينا توافق بس حبيتك اول مشفتك
اميره أنت بتقول أي... مالك في ايه
محمد قلبي مقبوض
أميره حسيت بخضه في قلبها متقلقنيش
محمد هههههه مفيش انا رايح الشغل
أميره.. اقعد النهاردة
محمد خايفه عليا متخفيش انا بهزر وحتي لو حصلي حاجه انا مأمن مستقبل حلو ليكي ولمكة
أميره بزعيق وقلق... محمد بعد الشر في أي حرام عليك انا اعصابي مشدوده فراق بابا تعب قلبي
محمد سلامة قلبك وحضناها سلام
محمد مشي اميره كان جواها قلق وقلبها اتقبض اول مره محمد يحضنها وهو خارج
اميره بتزاكر لمكه لقيت الفون بيرن
أميره... الوووووووو
المتصل حضرتك مدام استاذ محمد عبد المجيد
أميره حسيت بإنقباض ايوة خير
المتصل زوج حضرتك توفي واخدنا المستشفي سبب الوفاه سكته قلبيه
اميره صرخت صرخه طويله انهارات معقول كده خلاص انتهي من حياتها بعد مااتعودت ع دخوله وخرجه واسلوبه طب البنت البريئه دي مصرها ايه
باك
فقت مش شرودها ع صوت خبط الباب
ياتري هيحصل ايه اكمل ولا لاء
انتظرو ظهور ابطال تاني لروايه وتشويق ودراما ورمانسية
رواية حكاية أرمله:
الفصل التاني:
تأليف داليا علي:
خبط ع الباب مكة اتخضت ماما مين
أميره.. متخافيش يامكة تعالي نشوف مين
لقيت الحاج ابراهيم
أميره.. خير يا حج
الحاج ابراهيم... لو سمحت يابنتي انا جيت ابلغك محتاجين الشقة بكره
أميره... هو مش حضرتك قولت أول الشهر
الحاج إبراهيم... المشتري محتاجها بكره
أميره ب**ره وقلة حيله... حاضر هلم حجتي انهارده وهمشي بالليل مش هبقي موجوده
الحاج إبراهيم... بحزن حقك عليا يابنتي بس غصب عني
أميره.. ولا يهمك ياحج.. مش زعلانه دموعها في عنيها بس ابتسمت ابتسامة رضا،، أميره لمت حجتها وجبت عربية نقلت كل شئ في شقة أمها
أمها فرحت إنهم هيعيشوا معاها.. بس حزنت على حال بنتها،، فجاءة بعد ماكانت عايشة مرتاحه ماديا.... وفي شقة كبيرة ومعاها سند دلوقتي بدأت من الصفر
أميره رتبت شقة أمها،، ورتبت هدومهم... واستقرت مع أمها،، ورضيت بالأمر الواقع لأنى أي صراع بينها وبين أهل محمد هتخرج خسرانه،، هما مال وجه وهي ولا حاجه ابتديت تهدي نفسها،،، وتدعي ربنا يجيب حقها وحق بنتها عدي اسبوع ومبقاش معها فلوس وولداتها ملهاش أي دخل الا معاش صغير ميكفيش حتي اكلهم طب مدرسه مكه دي خاصه كجي 2
أميره قررت تدور على شغل
في بيت محمود:
منال...هههههههههه خرجت من الشقة
محمود... طبعا ورجعت لأصلها المعفن تاني
هبه... في ستين داهيه
منال... هو انت مضيت محمد ع بيع الشقه ازاي
محمود... ههههههه مش بس الشقة ده حسابه في البنك....وكل حاجه عشان وقف قدامي.. وانا محدش يقف قدامي،،، وانا اللي خسرته كل الفلوس اللي خدها مننا
منال.... هههههههههههه غار في داهيه ابن مديحه فاكر هينتصر علينا
محمود... أنا رجعت فلوس الورث تالت ومتلت وزياده عليهم الم**ب
منال... أحسن حاجه أمه زمان خدت ابونا،، وهو دلوقتي كان فاكر هيشاركنا في الورث
هبه...طب أي اللى حصل
محمود... ابدااا هو كان منتظر شحنة كبيرة توصل انا عطلتها هو جيه وكان وشه احمر،، وهيطق وبيزعق سومته إنه يمضي على عقد بيع الشقه وكل حساباته في البنوك مقابل الشحنة تجي
محمد.. بس كده هفلس
محمود...ولا تفلس ولاحاجه اول ماتيجى الشحنه هتعوضك بأضعاف
محمد... انا كل مااقف على رجلي تصرو ترجعوني لصفر طب ليه مش احنا اخوات
محمود... وعشان اخوات بقولك متخفش مش هسيبك ترجع للصفر
محمد... طب ليه مصر تخليني اباعلك كل حاجه
محمود مجرد حاجه تخليني احس ان انتصرت
محمد مشي وسابه وحاول يتصرف معرفش رجع لمحمود ومضي وبعد ساعتين
اكتشف إنى الشحنه جات لصالح محمود وإنه خسر كل حاجه راح لمحمود
محمود...ضحك بكل سخريه محمد مستحملش وجاتله سكته قلبيه ومات في الحال
باك
هبه..خلصنا منه عقبال بنته دي اللي منعرفش جات منين
محمود... احنا خدنا كل حاجه وهي معترضتش كبرو دماغكم بقي من السيره دي ولو هي بس فكرت مجرد تفكير تدوسلنا ع طرف همحيها هي وبنتها
منال طبعا هههههههههه
????????????
يووووه بقي مش هنخلص من تحاكمته
رؤوف...ههههههه مالك يارشا بتكلمي نفسك
رشا دكتور ياسين مش مبطل طلبات وتحكمات عشان العياده الجديده الي في الحي الشعبي ا
رؤوف... حقه يارشا عايز يعمل عياده مختلفه هو دكتور كفئ ويستاهل وكمان دي لله من غير مقابل وعايز الي يدخل ميحسش بالاهانه بالع** يتعامل احسن معامله كإنه دفع كشف بالظبط ويبقي في نظافه ونظام
رشا ...بس كل شويه طلبات طلبات ده بقاله يومين مروحش ومقعدني جمبه،،، ده مراته مستحمله ازاي
رؤوف...هههههههه مش متجوز يااختي
وخفي بقي يمكن تاخدي ثواب معه رن الفون
رشا...تعبت والله ده انا متمرمطه ورا يووه هو
ياسين.. رشا ابعتي رؤوف العياده يستلم الاجهزه ويتمم عليها
رشا حاضر يادكتور
ياسين خرج من الاوضه سيد
انت لسه هنا يارؤوف
رؤوف حالا يادكتور هروح
ياسين رؤوف انا عايز العياده تبقي جاهزه ع الخميس الجاي
رؤوف... قبل الخميس كمان يادكتور
ياسين طب الحمدالله
رشا حضرتك مروح
ياسين ايوة وانتي روحي وبكره اجازه ليكي
ياسين روح بيته السلام عليكم
دكتوره سميه والدة ياسين اهلا اهلا باللي مشغول عني ديما
ياسين بحنيه مسك ايديها وبسها بحنان غصب عني ياامي انتي عارفه العياده الجديده وتجهيزاتها
سميه ...ياسين حرام عليك صحتك بقالك يومين مدخلتش البيت وهتسد ع ده كله ازاي ياابني
ياسين ياامي كنت في المستشفي وبعدين روحت العياده وبعديها العياده التانيه وبعدين عديت على المستشفي
سميه بعصبيه انت هتموت كده ياسين حرام عليك نفسك ياابني
ياسين كان في أطفال كتير مقدرش أسيب طفل الا لما اشوفه ماله
سميه متخليش حياتك الشخصيه تأثر عليك يادكتور
ياسين بعصبيه ماما لو سمحت
سميه لازم افوقك يادكتور
ياسين حرام عليكي ياامي كل ماانسي تفكريني حرام انا انسان ياامي ارحميني
سميه فوق ياياسين الي بتعملوا مش هيرجع الي راح
ياسين بصراخ حرام يا أمي كفايه وخرج من البيت ركب عربيته فضل يجري بأعلي سرعه... الجو برد والهوا شديد بس الهوا مش بيهدي نارقلبه ?????????????? ??????
اميره بقالها أيام بتدور على شغل مفيش شغل كله اشتراط المؤهل،،، أميره مش عارفه تعمل ايه لازم تشتغل عشان بنتها وولدتها
أميره... روحت بيتها م**ورة الخاطر
أم أميره... بردو ملقتيش شغل يابنتي
أميره... لا والله ياماما
ام أميره ليه ده انتي متعلمه وبتقرئي وتكتبي وانجليزي كمان
أميره.... ههههههههه والله ياماما أنتي عسل لازم شهاده تثبت ده
ياامي وانا معيش شهادة،،، ومصاريف مدرسة مكه لازم تدفع أول السنه الدراسيه
أم أميره... قومي صلي وادعي يابنتي ربنا يرزقك بشغل ويرجع حق بنتك
أميره. حسبي الله ونعمه الوكيل ربنا ينتقم منهم
هي مكه نامت ياماما
أم أميره اه من بدري
أميره هدخل اطمن عليها
اميره دخلت وقربت منها تبوسها لقيتها سخنه خرجت مخضوضه... ماما مكه سخنه اعمليلها كمدات وانا هروح اجيب حاجه من الصيدليه ليها ربنا يستر يارررب
أميره بتجري ومش وخده بالها خالص من الطريق كل همها تروح الصيدليه عشان بنتها فجاءه خبطتها عربيه
ياسين...اتخض وقف العربيه ونزل بسرعه الناس اتلمت
ياسين... بيفوق أميره
اميره فقت بتحاول تقول الناس بتسندها
ياسين انتي بخير انا اسف جدااااا بس انتي كنتي بتجري
أميره الغلط من عندي انا كنت بجري
اتفضل امشي انا كويسه
ياسين راسك بتجيب دم تعالي اشوفها
اميره مش مهم مفيش وقت عايزه اجيب خافض لبنت 5سنين حرارتها عاليه
ياسين هاجي معاكي أشوفها انا دكتور أطفال دقيقه اجيب الشنطه من العرييه
أميره بفرحه... اتفضل يادكتور
ياسين بيبص لاميره لبسه اسود ووشها مرهق بنت بريئه صغيره حزينه جميله محجبه
شكلها قلقانه ع اختها اوي
أميره ماشيه قدمه م**وفه منه ياررب اشفي بنتي
دخلو البيت صغير اووووي ياسين معرفش يدخل من ضرفه واحده
أميره دخلت قبله بتبص لقيته وقف مكانه ع الباب
اميره أدخل يادكتور
ياسين باابتسامه ساحره مش هينفع
اميره بدلته الابتسامه ليه ماما فوق
ياسين ههههههههه فهمتني غلاط بس انتي دخلتي انا وبيشورلها
اميره هههههه ب**وف تانيه هفتح الضرفه التانيه واحده وفتحت الضرفه التانيه
ياسين ابتسملها
أميره ابتسمت... وطلعت ع السلم وياسين وراها،،، فتحت الباب ودخلت عرفت والدتها
ياسين دخل السلام عليكم
اميره وولدتها...وعليكم السلام اتفضل
اميره دخلته اوضه مكه وهي متوتره اتكعبلت في السجادة كانت هتقع ياسين مسكها
اميره ارتبكت لما مسك ايديها
ياسين مش عايزيسيب ايديها هو نفسه استغرب ساب ايديها ودخل لمكه
ياسين احم احم ياااه درجه حرارتها عاليه اووووي ومش عايز يبص لاميره حاسس نحيتها بارتباك اول مره يحس بيه
عند منال في النادي قاعده مع اصحابها بكل غرور مش عجبها حد وبتتريق ع الكل
شيماء... أي ده يامنال انتي قلعتي الاسود ده اخوكي لسه متوفي
منال الاسود بيتعبلي نفسيتي ومش لايق عليا
شيماءههههههههههههه ليه تكونيش بنت في ال20ده احنا اد بعض وبنتي متجوزه ومخلفه
منال بعصبيه انتي اكبر طبعا انا لسه 30
شيماء هههههههه ده احنا اصحاب يامنال وعارفين بعض مهو لو تشيلي من دمغك ان الناس كلها طمعانه فيكو كان زمانك بتجوزي ولادك دلوقتي
منال بعصبيه حدفت الكوبيه شيماء مالكيش دعوه اصلا ملقتش حد مناسب
شيماء لا كلهم كانو مناسبين بس عدم ثقتكم في الناس عملت كده
منال سبتها ومشيت بعصبيه في نفسها ماشي يازباله هربيكي فعلا.... انا ضيعت جوزات حلوة بس كنت اضمن منين انهم مش طمعانين فيا صوت نده عليها
انسه منال
منال بصت لقيت شاب في التلاتين نعم
الشاب انا وائل وبقالي شهور بشوفك
منال من جوها فرحت والمطلوب وائل ادها ورده ممكن تقبليها
منال خدتها وابتسامتله
وائل بغرور خدي الكارت بتاعي
منال.... خدت الكارت تضمن منين إنى هتصل
وائل هتتصلي
منال مين قالك
وائل قلبي. وسبها ومشي
????????????
ياسين بصي ياانسه اميره سمعت الجمله نزلت عليها كالتلج البارد في عز الشتاء الدواء ده يجي حالا... ودي حقن هتاخد منها كل 12ساعه وبعد نصف ساعه بعد العلاج هتنزل الحراره بإذن الله واشوفها بعد يومين
أميره عيادة حضرتك فين
ياسين واحده في المهندسين دي ببقي فيها من الساعه 1<5وواحده في عباس العقد من ببقي فيها من 6ونصف ل10مساء
اميره ياااه بعاد عني اوووي
ياسين يوم الخميس أول يوم في عيادتي الجديدة وهي عند مكان ما شفتك
اميره عند الصيدليه
ياسين بالظبط في نفس العماره
اميره طيب الخميس ده كده بعيد عن ميعاد الاستشاره
ياسين فعلا بصي ببقي موجود من 7ونص الصبح11في مستشفي حكومي ######
اه عارفها
ياسين متتاخريش عشان ميعادي بالدقيقه ولو ملحقتنيش ببقي من 11ل واحده بعد الظهر في الوحده الصحيه
اميره بذهول ايه كل ده بتنام امتي
ياسين بحزن بنام
اميره كل ده كتير حرام صحتك
ياسين ممكن امشي
أميره اتفضل وعرفت إنه بيتهرب من الكلام
أميره وقفت كشفك كام يادكتور
ياسين ولا مليم ده ربنا يطمنكم عليها
اميره لا مينفعش
ياسين لا ينفع انا السعاده بالنسبالي هي إنى أشوف الطفل سليم وبيخف من المرض دي اجرتي
اميره بصتله بحيره
ياسين مالك
اميره.... ابدا
ياسين لا قولي مالك
أميره... مستغربه شويه واحد هالك نفسه يوم كامل عشان الفلوس ومش حاطط صحته في دمغه يرفض ياخد حق كشف وكمان بيقول شعارات
ياسين حزن من كلامها بس حقها هي متعرفهوش ولا تعرف شخصيته،،، احساسي شعارات ههههههههه شكرا
أميره... اومال ايه يخلي حد يعمل كده في نفسه وصحته
ياسين ...ده الكارت بتاعي لو البنت تعبت او اي تغيرات كلمني الفون مبيتقفلش وتحت امرك في أي وقت الف سلامه عليها
ممكن امشي عند اذنك
أميره اتفضل
ياسين نزل أميره نزلت معه هروح اجيب العلاج
ياسين انتي معقمتيش جرح دماغك وكده هتتعبي وهيلتهب ويتلوث
أميره لما هي تخف انا هخف راحه اجيب العلاج
ياسين طيب هاجي معاكي وكمان عربيتي هناك شكلك متعلقه بااختك اوووي هي شكلك بالظبط
اميرة باابتسامه اختي ههههههه هي فعلا شكلي
ياسين بتضحكي ليه
اميرة انت أكيد عندك ميعاد عياده يادكتور وانا عطلتك اصل بصراحة شايفه اليوم كله مليان
ياسين ههههههههههه لا متقلقيش واخد باقي انهارده اجازه وبكره عشان ارتاح واجهز العياده الجديده
اميره ههههههه يااه باقي النهارده مش هتخسر كده ولا العياده الجديده هتجيب حقها وزياده
ياسين باابتسامه حزن من كلامها بس هو مقدر إنى هي متعرفوش بس كلامها بيدوس ع جرح جوه قلبه كأنها بتحط ملح ع جرحه بس بيحاول يتمسك مش هينفع يجيب كل واحد ويحكيله حكايته وهو كلام الناس من زمااان مبقاش يهمه كل واحد بيحكي عنه حكايه وهو ساكت مش همه حد هو كل همه يعرف ينام باليل بيفضل يشتغل ويهلك نفسه عشان يعرف يغمض عينه
اميرة سؤال صعب
ياسين ههههههه وصلنا الصيدليه دخل معها
الصيدلي طلب تمن العلاج كان غالي ومكنش معها كل الفلوس دي هي اصلا كل فلوسها خلصت
اميره هروح اجيب الروشته لأنى نسيتها فى البيت
ياسين متكلمش. محبش يحرجها قالها انا ماشي سلام
أميره راحت البيت الحمدالله منطقش طلع عنده زوق
طلبت فلوس من أمها وهي محرجه
ام أميره... خدي يابنتي والله دول اللي معايا
أميرة تسلميلي ياامي دول مش هيجيبه العلاج بصي هروح اجيب المهم منه عشان الحرارة تنزل والباقي لما ربنا يحلها
ام أميره ربنا يحبب فيكي خلقه يابنتي ويصلح حالك
أميره وصلت الصيدليه لو سمحت عايزة دول بس من العلاج
الصيدلي حضرتك الي كان معاكي جاب كل العلاج ده والحاجات دي ودفع الفلوس ومشي
اميره لقيت شنطتين كبار خدتهم ورواحت
أم أميره اي كل ده
أميره ده العلاج والشنطه دي معرفش بس اشتراهم الدكتور وسبهوملي مع الصيدلي
أميره فتحت الشنطه التانيه لقيت اكتر من ازازة شامبو للاطفال والكبار احجام كبيره وبرفان اطفال وسيرام لشعر
وورقه مكتوب فيها
السيرام ده للبنوته هيتقل شعرها لانه ضعيف والحاجه دي هديه مني ليكي وشكرا انك خلتني للحظات سعيد ياسين عز الدين
اميره مفهمتش الكلام محتاج تفسير بس مش فاهمه
ياتري ايه حكايه ياسين اصبرو بس هتتفاجئو من الأحداث وانشاء الله هتعجبكم
رواية حكاية أرمله:
الفصل التالت:
تأليف داليا علي:
أم أميرة... الدكتور ده شكله محترم اوووي يابنتي
أميره باستغراب... سبحان الله ياماما انا فكرته بخيل وعايش يكنز في الفلوس بس ده فاتح كذا عياده وبيشتغل في كذا مستشفي والوحدة الصحيه هالك نفسه عشان الفلوس
ام أميره... متظلميش حد يابنتي الله وأعلم ب*روفه بس اللي أقدر أقوله إنه محترم جداااااا وبيفهم في الاصول
أميرة... هنزل بكره أدور ع شغل ويارب القي عشان اديله فلوسه
مر نصف ساعه فعلا مكه اتحسنت وبقيت كويسه
أميرة... ماشاء الله وممتاز كمان الحمدالله بنتي بقيت كويسه
تاني يوم أميرة بتدور على شغل وبردو مش لقياه لحد ملقيت شغل اخيراً في مطعم مأكولات بحريه هي اللي مسئوله عن البيع وتجهيز الأوردرات بس بردو المبلغ قليل اوووووي مش هيجيب مصاريف مدرسة مكه حتي... حزنت لما سمعت المرتب بس مضطرة تقبل مفيش حل تاني
????????????
عند وائل لسه مكلمتكش
وائل.... هتكلمني ياسعد
سعد.... بطل غرور بقي دي وليه ارشنه مش سهله دي وفقت تعيش من غير جواز بس متخصرش مليم هي واخواتها كلهم كبار وعواجيز كمان بس متجوزوش عشان مفكرين الدنيا كلها طمعانه فيهم وبخله جدااا مفهومش الا اخوهم اللي مات ده هو كان مختلف عنهم
وائل... بقولك هتتصل
سعد اما نشوف
وائل هتتصل وهتجوزها وهبيعها الي وراها وقدمها ومش هسيب حق اختي الي **رو عينيها وزلوها واتهموها بالسرقه واتسجنت كل ده ليه عشان اخوهم اتجوزها هما لبسوها سرقه وسجنوها
سعد ده الي مات
وائل. اه ده احسنهم ولما روحتله وقلتله اللي حصل خرج أختي بس هي **مت على الطلاق عشان خافت منهم وهو مسبهاش وكان عملها مرتب وأدها مبلغ كبير وسبلها شقته الي كان متجوزها فيها الله يرحمه كان محترم
بس العقربه دي خلت أختي تتعالج نفسي. ودخلنها مصحه مش هسيب حق اختي
سعد... ماهي ممكن متتصلش
وائل... ههههههههه انت مشفتهاش كانت بتبصلي ازاي يابني دي واحده فضلها كام سنه وتدخل في الخمسين ومحدش بقي بيعبرها من كتر غرورها وسمعتهم وبخلهم انا بقي هحي جواها حاجات ماتت وعفنت وان ماخلتهم ع الحديده مبقاش انا
سعد اتمني ياصاحبي بس متنسنيش
وائل هههههه عيب عليك######################ياسين متجنب مامته عشان الحوار بينهم وصل لمرحلة صعبه هو مش قادر يواجه
بس باستمرار ييفكر في أميرة وكل مافونه يرن يفكر هي اللي بتتصل.... عدي يوم واتنين وعشر وعشرين... وأميرة متصلتش ولا راحتله،،، العياده اتفتحت ونجحت والناس بقيت ديما بتدعي لياسين وبقي مشهور في الحي الشعبي،،، دعوه الناس بتفرحه بصه الاطفال لياسين بتدوي جرح جوه اااهات كتيررر جوه بس مدريها تحت ابتسامه جذابه مبتفرقش وشه... كلام معسول وكله زوق لكل الناس،،، اللي يشوفه يقول ده معندهوش أحزان،،، الناس كلها بتحبه وتحب ابتسامته واسلوبه اكتر من بنت وست يحاولوا يقربوا منه او يكلمو... بس ياسين قلبه مقفول وكأنه استكفي من الدنيا شاب 34سنه دكتور شاطر مشهور في مكانته شكله جذاب ووسيم واستايل كإنه موديل برفانه الكل بيعشقه لحظه مايعدي في مكان او يقرب بيعرفه انه جاي من على بعد الناس بتعشق ابتسامته وبساطة تعامله مع اي حد قفل قلبه ونهي حياته وعايشها مجرد ايام منتظر لحظه وفاته وكانه من برا شئ ومن جوه شئ تاني خالص
الايام بتمر ومع الوقت قرار ينسي انتظار مكالمه أميرة وبقيت بالنسبله شئ جميل في يوم خلي يبتسم او يحس إنى الدنيا بخيررر
العام الدارسي بدأ أميره شغاله بس طلبات الحياه والالتزامات صعبه مش عارفه تدفع مصاريف المدرسه المديرة كلمتها وهددتها بفصل بنتها حاولت أكتر من مره تستلف مفيش حد راضي يسلفها
اتقدم لها اكتر من واحد للجواز وهي بترفض هي قررت تربي بنتها أمها اتحيلت عليها تروح لأهل مكه تطلب منهم فلوس يساعدوها في المدرسه رفضت كتيررر بس بعد إلحاح وفقت.... قررت تروح مفيش حل غير ده
???????????
وصلت بيت محمود ودخلت كانو بيتغدو
محمود وهو بياكل وأميرة وقفه،،، جايه ليه
منال... اكيد جايه تبوس رجلينا وتشتغل خدمه عندنا
هبه.... ولا جايه ترغي في حكايه الشقه تاني
أميرة ابدا والله انا بس جايه عشان اقولك ياعم مكه بنتي حاجه... مدرسه مكه خاصه
محمد الله يرحمه هو الي قدملها فيها وانا شغالة بس مش عارفه ادفع المصاريف
كنت جايه لو تساعدني بس في دفع المصاريف
منال.. أي ده انتي جايه تشحتي بقي
هبه بس بجد فنانه
ضحكتي على محمد زمان وجايه دلوقتي تضحكي علينا
مكه بتاعتك دي الله واعلم بنت اخونا ولا لا بليها واشربي مياتها
محمود... بس يامنال يس ياهبه مضايقوش أرمله اخوكم الله يرحمه ولا تزعجوها وهي بتشحت مننا ياسيد ياعبدالله
اومراك ياباشا خرجو الزباله دي برا
ومتجيش هنا تاني ولو جات ابقي اديها 100
أميرة ده اخر كلام عندكم وحابسه دموعها اد ايه اتزلت وفعلا **روها
محمود روحي لفي على واحد تاني يابتاعه انتي ومتضحكيش علينا بالاسود الي لبسه ده برااااا
أميرة حسبي الله ونعمه والوكيل ربنا ينتقم منكم ااكله مال اليتيم
سيد وعبدالله طردوها
أميرة روحت بيتها وهي منهاره وحزينه وصعبان عليها تطلع بنتها من مدرسه ابوها اختارها ليها
وهي في طريقها قبلت جراهم عوض
الجميل سرحان في ايه
أميرة... لو سمحت ياعوض سبني في حالي
عوض مالك ياجميل بس انا كنت طالب القرب
أميره ابعد عني لو سمحت
عوض انا هعوضك يامرمر وهأجرلك شقه بس عدم الامؤخده بنتك تديها لأمك او لأهلها انا عندي ولدين وبصرف عليهم بالعافيه
أميره ابعد عني بقي وسبته ودخلت بيتها
?????
فكرت في صاحبتها سهام يمكن تساعدها قالت تروح تقعد معها وتحكيلها يمكن تساعدها او تدلها على حل
أميرة استجمعت قوتها وراحت لسهام
السلام عليكم
سهام بفرحه اميرة حبيبتي
اميرة وحشتينى اوووي
سهام وانتي اكتر جوزك عامل ايه
اميرة الله يرحمه
سهام وشها اتغير الله يرحمه هو مات امتي
اميرة من ست شهور
سهام يعني انتي أرمله يااميرة
اميرة للاسف
سهام حبيبتي ربنا يعوضك وارتبكت وبتبص لساعتها
أميرة مالك ياسهام بتبصي لساعتك ليه
سهام ابدا اصل ماهر قرب يجي وبصراحه بقي يا أميرة ماهر جوزي ده مدوخني عينه زيغه ووو
اميرة... وأى ياسهام
سهام وانتي مش متجوزة و
أميرة بحزن بس تمسكت وانا أرمله وخايفه على جوزك مني
سهام متزعليش مني يا أميرة انتي حلوة وصغيرة واحلي مني بكتير وانا جوزي عينه زيغه و
أميرة ولا يهمك ياصاحبه عمري بس احب اقولك حاجه الحياه مش راجل يا صاحبتي يعني الارمله الي من غيرررر رجل او المطلقه الي من غير راجل اشرف مليون مره من واحده متجوزة واخلاقها وحشه مش الرجل هو الي هيمنع الست تبص لجوز صحبتها الست المحترمه محترمه سواء معها راجل او مش معها سبتها ومشيت
يااااه هي الدنيا بقيت وحشه اوي كده صاحبه عمري خايفه على جوزها مني هههههههه ولا الجيران الي مفيش واحده فيهم في مره عزمت عليا تدخلني شقتها كلهم خايفين مني ع رجلتهم زمان كانو بيتمنو ادخل عند حد فيهم
بتمر الايام ببطئ أميرة في شغلها وبتحاول تجمع فلوس للمدرسه وامها بتحاول توفر من مصروف البيت عشان تساعد أميرة في المدرسه بس بردو مفيش فايده
أميره بتتكلم مع زميلتها هدير
هدير طيب يااميرة مفيش شغلانه تانيه
اميرة دوخت ياهدير ومفيش
هدير انا ملاحظه صاحب المطعم مركز معاكي اوووي
أميرة ايوه جداااا. وطلب يتجوزني عرفي
هدير يالهوووي بجد
أميرة اصل انا أرمله يعني رخيصه ورقه عرفي وشقه إيجار ونتقابل في السر من ورا المدام
هدير عندك حق والله ماانا مطلقه الناس كلها بتبصلي كإني وحشه معمرتش العيب مني محدش عارف ان عنيت وانى مش بالساهل لما خدت قرار الطلاق وان اختارت الطلاق اهون مليون مرة من عيشه مع واحد زللني و**رني وض*ب واهانه وشتيمه اي واحده يااميرة بتتجوز تحت كلمه الستر انا بقي معرفش الستر الي كان جوزي كان كل يوم فضيحه والجيران تسمعنا وض*ب واهانه ومنعني اشوف امي ودموعها نزلت
اميرة متزعليش ياهدير مجتمع عقيم
المجني عليه هو الجاني