الفصل الاول (1)
ف بنايه تدل ع الرقي والاناقه تدل ع الثراء ومن يسكنها من ذات الطبقه الراقيه ف الدور الثاني عشر حيث الدور الاخير الذي خصصه السيد مجدي له ليكون اكبر طابق حيث يفتح جميع اجزاءه لتبقي شقه متسعه فارهه ........
ف احدي الغرف حيث اللون الانثوي الوردي واثاثها الرقيق من اللون الاوف وايت نجد سرير واسع وعليه ملائه تبدو كملاءه للاطفال ليس بشابه ف عمرها ابدااا نائمه كملاك واي ملاك فهي "عين"صاحبه غابات الزيتون
استيقظت علي رنين هاتفها فأصبحت
تهمهم ب**ل فتحت عيناها ذات اللون الزيتوني الرائع واجابت
عين بصوت ناعس ..الو
........اي يا زفته لسه نايمه قومي ي بت
عين .اي كميه الشتايم اللي ع الصبح دي عوزاني اقوم ليه يا نيله
........انهارده آخر يوم ف الاجازه يختي وهنروح الكليه بكره ولا نسيتي
عين..يا خبر والله انا نسيت اصلا
وتابعت بصوت اشبه بالبكاء
_ يعني خلاص ي لولو سكاشن ومحاضرات وميد تيرم تااني انا زهقت اهئ اهئ
ضحكت هاله بقوه ثم قالت
_ معلش قومي فوقي كدا وخدي شاور عشان ننزل نخرج شويه قبل الجحيم اللي هندخل عليه
تثائبت عين ثم قالت
خلاص يا لولو هاخد شاور واصلي وافوق كدا ونتقابل اوك
اجابتها هاله بموافقه
اكييد يا روحي بس حذاري تتأخري يا عين الكلب اصلي عرفاكي
ضحكت عين بقوه ثم قالت وهي تبعد الغطاء عنها
_ عيب عليكي
ضحكت هاله واجابتها بمرح
_ يا خوفي منك ي بدران
_ طيب باي يالا عشان الحق
قالتها عين بإستعجال قبل ان تغلق الخط
وضعت الفون بجانبها ع الكمود ثم جلست ع السرير تنظر لصوره والدتها رحمها الله وتحدثها مثل كل يوم وتقرأ لها الفاتحه ثم أخدت ثيابها من الخزانه ودلفت الي المرحاض ....ف الخارج
آدم بابتسامه
_صباح الخير يا بابا
مجدي بابتسامه
_صباح الخير يا دكتور تعالي اقعد لحد م الفطار يجهز عقبال اختك ما تطلع
آدم بمشا**ه
فرحان فيها اوي يعيني آخر يوم ف اجازتها النهارده وهترجع للكليه بكره
مجدي هههههه زمانها النهارده هتقضي اليوم ف كل حاجه عشان تعوض
آدم هههههههه شعنونه
مجدي بجديه مزيفه ..
ولد عيب متقولش عليها كده دي مجنونه
آدم
هههههههه طب وايه الفرق بس عندك حق والله
مجدي بابتسامه
حزينه انت عارف انها اتأثرت اوي بموت والدتك وبتضيع زعلها بشويه الضحك والشقاوه دول
تن*د آدم بحزن قائلا
عارف يا بابا والله عشان كده بحاول اجاريها ف جنانها
مجدي هههه ربنا يخليكوا لبعض ي حبيبي
آدم ويخليك لينا ي حج
هالله هالله هالله هالله بتضحكوا من غيري وبتحبوا ف بعض وانا فين بقي ان شاء الله
مجدي: بضحك هههههه والله اخوكي ليه حق يقول شعنونه
آدم بثقه :عشان تعرف بس يا حج
عين بغيظ وهي تقترب منه :يعني انا مجنونه يا دكتور
آدم بخوف مصطنع :لا طبعا بابا اللي قال كدا وانا اقوله دي عين ست العاقلين دي ال*قل كله لكن قالي دي شعنونه ومجنونه
عين بحزن مصطنع :بقي كدا يا بابا
مجدي بابتسامه :متصدقوش يا حبيبتي وتعالي ف حضني
عين وهي تحضنه: ربنا يخليك ليا ياابو الامجاد انت يا عسل
آدم بدهشه: ابو الامجاد ف حد يقول لابوه كدا
عين بثقه :ملكش دعوه انت انا وابو الامجاد حرين مع بعض صح ي بابا
مجدي بضحكه :هههه صح ي حبيبتي
آدم :اطلع انا منها يعني ماشي ي ست عين ابقي افتكريها
عين: لا انا عندي فقدان مؤقت ف الذاكره مبفتكرش حاجه
آدم وهو يضيق عينهاه ويقبض عليها من ياقه ملابسها
والله اي الظرافه دي ي بت....؟!
عين ببراءه مصطنعه: شايف يا بابا ماسكني ازاي ي بابا
مجدي مصطنع الجديه: سيب اختك ي آدم انت الكبير
عين: اسمع كلام ابوك وسيبني احسنلك
آدم: ولو مسبتكيش هتعملي اي يعني
عين: شايف يا بابا بيتكي بايده علي رقبتي ازاي بيوجعني خليه يسيبني بقي
مجدي: سيبها ي ابني مش هتخلص وانتي يختي بطلي تمثيل مفقوسه اووي
عين باحراج: احم هو باين عليا اووي كدا
آدم :ههههه تخيلي
عين بابتسامه: تخيلت ي دكتور سيبني بقي برستيجي انهار
آدم :سبتك اهو استعدي بقي ي حلوه عندك كليه بكره وخلي بالك السنادي لانك هتنزلي تدريب وهتتمرمطي ان شاء الله
مجدي :هههههههه هو انت لازم تفكرها ي ابني
عين بغيظ: ما هو عشان خلص يا بابا وبقي دكتور بيغظني هما سنتين وهبقي دكتوره ذيك
آدم: اد*كي قلتي سنتين ي دكتوره مع وقف التنفيذ
عين :اووف بقي
ثم وجهت كلامها لوالدها
_بابا حبيبي انا هخرج النهارده مع هاله صحبتي عشان نقضي اليوم واكملت ببكاء مصطنع
قبل الجحيم بكره
مجدي بضحك
_هههههه ماشي ي حبيبتي خدي بالك من نفسك والبسي تقيل وانتي نازله عشان الدنيا برد
عين :حاضر ي بابا
آدم بجديه
_ عين متتأخريش وخدي بالك من نفسك وتعالي بدري متتأخريش فاهمه و
قاطعته عين بقولها
_واسوق بالراحه ومتكلمش ف الفون وانا سايقه واركن صح وامشيش ف زحمه حاضر يا آدم واقولك حاجه هغسل سناني قبل م انام
آدم باستفزاز: شطوره ياروحي
عين بتمتمه غاضبه
_ رخم رخم يعني
آدم :سمعك وهاجي اوريكي الرخامه صح
عين وهي تتجه سريعا لغرفتها
_حبيبي ي دومي والله
_مجدي هههههه مفيش فايده فيكوا مش هتكبروا ابدا
آدم ههههه انا نازل بقي عاوز حاجه ي بابا
مجدي عاوزك سالم ي حبيبي
آدم وهو ينحني ليقبل يد والده
ربنا يخليك لينا ي حج السلام عليكم
مجدي بابتسامه هادئه وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
هبط ادم من البنايه ثم صعد الي سيارته وانطلق الي المستشفي الخاصه به ..
**********************
في منزل رائد سيف الدين وهاله صديقه عين..يجلسون علي مائده الطعام بهدوء
رائد :هههههههه يعيني الكليه بكره وهترجعي تذاكري
هاله بغيظ: ومالك فرحان كدا يا بشمهندي
رائد بجديه مصطنعه: وانا هفرح ليه ي اختي المهم تذاكري كويس يا دكتوره
هاله :طيب انا هخرج انهارده وهخربها بقي
رائد مضيقا عيناه قائلا بدهشه :تخربيها في دكتوره تقول اخربها
هاله مش اناقولت كدا....؟!
رائد :اها
هاله :يبقي فيه
رائد: يخربيت الرخامه ياشيخه المهم هتروحي فين
هاله وهي تعد ع اصابعها كعادتها
بص يا سيدي هنروح مول نجيب شويه لبس وكدا وبعدين ناكل وبعدين نتمشي شويه وبعدين ناكل وبعدين ايه يا لولو اها نروح النادي نجري شويه وبعدين ناكل قاطعها رائد
رائد اااااي اصبري اي كميه الاكل دي هو انتي كل ماهتعملي حاجه هتروحي تاكلي
هاله :اها طبعا مش هنتعب ف اللف لازم نتغذي
رائد :هو انتي بتشتغلي ف الفاعل وياريته بيبان عليكي مسلوعه
هاله بغيظ :رائد متعصبنيش
رائد :هههههه حاضر ي لولو
هاله بابتسامه ايوه كدا وابقي خد بالك من نفسك انهارده ومتجيش متخرشم ف اليوم دا
رائد مضيقا عيناه
قصدك ايه يا بت ...؟!
هاله انهارد اليوم دا السنه اللي فاتت كنت جاي متخرشم بسبب صاحبك
رائد يختيييي انا بكره اليوم دا ليل بيبقي عامل زي التور الهايج
هاله ههههههه انا مش طيقاه من يوميها
رائد هههههه متقلقيش عليا انا واخد ع كده ثم اكمل بشرود
منهم لله اللي كانوا السبب
هاله بتقول اي
رائد بانتباه مبقولش انا هقوم البس بقي وامشي عشان اتقي شره النهارده بالذات
هاله هههههه اوك
******************
في قصر فخم شديد الاناقه والاتساع بحديقه كبيره مليئه بانواع كثيره من الورود ونافوره من المنتصف وقبل هذا بوابه كبيره جداا ويقف عليها كثير من الحراس
ف غرفه من اللون الاسود غرفه حالكه قاسيه كصاحبها حتي الستائر والسجاد من اللون الاسود نجده يقف امام المرآه يهندم من ثيابه ويمشط شعره الكثيف ويضع برفانه ويتذكر هذا اليوم الذي يكرهه بشده يوم التحول بالنسبه اليه يوم السواد اليوم الذي تحول فيه ليل واصبح اسم ع مسمي فاصبح انسانا حالكا قاسيا كانت حياته قديما بائسه ايضا لكن كان يوجد شخص يهون عليه تلك المأساه ولكن الان ليس بجانبه فهو "والده" كان دائما السند والعون بالنسبه اليه ولكن اين هو الان..
ليل بتنهيده قويه
اهو اليوم ده كل ما يجي كل م افتكر اللي حصل كل م قلبي بيسود اكتر منكوا لله ثم ارتدي ساعته واخد هاتفه ومفاتيحه وانطلق الي شركته ....ف الطريق ف الهاتف
ليل بجديه شديه ايوه كل معلومه صغيره او كبيره عن الصفقه دي توصلي النهارده
...........انت تؤمر ي باشا
ليل بجديه وانت اللي تجيبها النهارده ومش عاوز غلطه مفهوم
.........مفهوم ي باشا تحت امرك
ليل تمام
ثم اغلق الخط وقفت السياره امام اكبر وافخم شركه من شركات "الرواي" الذي يديرها "ليل عزالدين الرواي" خرج ليل من السياره
بثقته المعهوده ودلف الي الشركه وقفوا الموظفين احتراما ورهبه منه خطي بخطوات واثقه ثابته وسمع همهمه الموظفين المعهوده عن شياكته ووسامته ابتسم بسخريه ثم اكمل طريقه ودلف الي "المصعد" ليصل للطابق الذي يتواجد فيه مكتبه
وقفت السكرتيره عندما رأته
ليل بجديه شديه صفقه ........تكون عندي حالا وابعتيلي رائد واطلبيلي فنجان قهوه ثم دلف الي مكتبه
السكرتيره حتي مستناش ارد عليه اووف بس يخربيت وسامته ولا ريحه برفانه هيييح انتشلها من شرودها
رائد بجديه انتي واقفه متنحه كدا ليه
نادين هه حضرتك بتقول اي
رائد بجديد بقولك واقف متنحه كدا ليه انتي جايه تشتغلي ولا تسرحي
نادين بحرج لا مفيش حاجه كويس ان حضرتك جيت مستر ليل كان عاوزني اطلبك
رائد تمام. ياريت تركزي شويه ثم تركها ودلف لمكتب صديقه
نادين استغفر الله هو وصاحبه طريقتهم زفت بس علي مين دا انا نادين
************