وفاء ..الفصل الاول

1183 Words
الفصل الاول وفاء ?زهرة الريحان? مريم بطلة قصتنا كل يوم الصبح تقوم علي صوت أمها وهي بتصرخ : يا مريم يااا مريم قومي يا بنتي مريم نايمة متأخر جدا ف مش سامعه ولا قادرة تقوم كوثر بزعيق : ماينفعش كده يا بنتي قومي هتتأخري علي المدرسة مريم بنوم : يووووه بقي يا ماما سبيني نايمه شوية كوثر شدت من عليها الغطا : قومي حبيبتي صحبتك أمل برة مستنياكي بقالها كتير وانا ليه أكتر من ساعة بصحي فيكي مفيش فايدة كوثر نطقت إسم أمل من هنا ومريم فتحت عيونها وقامت بسرعه من علي السرير بالهفه : هي فين وماشيه لطريقها لبره كوثر بعصبية : هتطلعي كده قوم تاخدي برد أنا مش عارفه أمل دي عمله فيكي أيه مريم : بحبها يا ماما صحبتي ماليش غيرها معرفش غيرها أصلا أمها بزعل مصتنع : يا سلاااام هي بتحبيها والكلااام الحلو ده كله ليها وأمك اللي جبتك علي وش الدنيا دي ملهاش من الحب جانب مريم بدلع وهزار باستها في خدها : إنتي الحب كله يا جميل أنا ليه بركه غيرك إنتي ودعواتك كوثر بضحك: : طيب يلااا يا بكاشه خلصي بسرعه وتطلعي الوقت أتأخر علي المدرسه مريم : ثواني واكون عندك لبست هدوم المدرسة وطلعت استقبلت أمل بفرحه غير عاديه صاحبتها الانتيم بقي في الطريق مريم بعتاب : إيه يا بنتي متصلتيش ليه بيه زي متفقنا أمل بتنهيدة وجع : معلش نسيت نمت بدري مريم حست ان في حاجة قلقت عليها ردت بقلق : في يا ريهام مالك أنا حسه من الصبح إن فيكي حاجة ريهام عيطت : بابا يا اميرة لوحس إن إنا جاني جواب رفد من المدرسه هيروح فيها هو تعبان أصلا وعنده القلب مش عارفه أعمل إيه ولا أقوله إزاي أميرة اتن*دت بضيق : هو فعلا صعب بس إنتي هتفضلي كده كتير كل يوم تلبسي وتوهمي مماتك وبباكي إنك رايحه المدرسة ونفضل نلف كده لحد معاد المدرسه ماتطلع ونروح بصراحة كده يا أمل أنا مش هقدر أستمر في الكدبة دي وفي نفس الوقت مش هاين عليه اسيبك تمشي في الشوارع لوحدك ولاحظي إن دي أول مرة اكدب فيها علي ماما أني أقولها أني رايحه المدرسة وأنا بالف معاكي في الجناين والمحلات أمل بتعيط : طيب أعمل إيه بس يا مريم أنا خايفه علي بابا أوي مريم : من الأول ماكنتيش غلطتي أمل بدموع : أهو اللي حصل بقي أعمل إيه دلوقتي بعد وقت وتفكير مريم : مافيش غير حل واحد أقول أن الجواب اللي أتبعت لمستر سليم ده بتاعي وأن أنا اللي حطيته في الأجندة بتاعته مهو مافيش حل تاني أمل بفرحه مفكرتش غير في نفسها وأن اخير لقت حل : بجد يا مريم بجد هتعملي كده ربنا يخليكي ليا وأنا هشيل ليكي الجميل ده العمر كله أنا والله الموضوع كله كنت وخداه هزار مش أكتر يعني لا بحبة ولا أي حاجة من دي أبدا أميرة بغيظ: أهو الهزار قلب جد لقتها بأن عليها الضيق والزعل اترجعت وكملت بتسامة نعمه : خلاص متزعليش أنا هتصرف هروح للمدير وقول إن الجواب جوابي وفعلا راحت لمدير قالتله إن الجواب جوابها جواب استدعى ولي الأمر كان في أيدها بدل إيد أمل بعد تحقيق كتير معاها وكذبت كذبه ورا كذبه علشان تنقذ صحبتها وهما مروحين في الطريق مريم خايفه من ردت فعل أمها فمش مركزه في الطريق ولا في شكر أمل اللي شكرتها تلات اربع مرات طبعا ماشيه فرحانه حمل ونزاح من على اكتفها رمته علي كتاف صحبتها أمل بفرحه مش عافه تدريها : أنا مش عارفه اشكرك إزي لقتها مش معاها : إنتي ندمتي علي اللي عملته معايا يا اميرة مالك سرحانه في إيه مريم فاقت : لا أبدا بس ماما زعلانه علي زعلها أكيد لما تعرف هتزعل مريم : انا بجد أسفه بس ماما كوثر مش عيانه زي بابا هتتحمل الخبر وكمان هي بتحبك ومش هتزعل منك مريم بحزن : يااااارب عند أمها بعد معرفت اااااه كانت صرخة مريم بعد كوثر مض*بتها بالقلم وكان أول مرة في حياتها كوثر تمد أيدها علي بنتها كوثر بعصبية : أنتي تعملي كده ؟انتي !! مش معقول مش مصدقه إزاى تكتبي جواب لمدرس عندك في المدرسة تقولي فيه بحبك المدرس اللي المفروض أن هو في مقام بباكي وبدل بباكي في المدرسة دي تربيتي فيكي دي ثقتي العمياء في كل تصرفاتك تيجى ف الاخر وتخذليني ليه عملت أيه إيه اللي قصرت فيه كل لوم والعتاب ده ومريم واقفه بتسمعه وقلبها بيبكي قبل عيونها ومش زعلانه من أمها زعلانها عليها أنها زعلتها مريم بحزن : أسفه يا ماما صديقني مش هعمل كده تاني ارجوكي تسامحيني عند اخر جمله اترمت في حضنها كوثر شافتها بالحاله دي حن قلبها عليها : روحي نامي وبكرة يحلها الحلال خدتها الصبح وراحت عند المدير سمعها كلمتين من اللي فيهم النصيب ورجع بنتها للفصل بس المدير وهو بيوجة كلامه الحازم لأمها وقتها شافت ال**ره والحزن وذل في عيون امها عرفت وقتها حجم الغلطه اللي ارتكبتها ف حق نفسها وف حق أمها وندمت ندم ما بعد ندم بس في ثانيه افتكرت أمل صاحبتها الوحيده اللي بتحبها همست بمحبه : مش خسارة فيها اي حاجة أمها مشيت وهي خبطت ودخلت ابتدأ الهمس ولمز عليها واحدة كانت طول عمرها في حالها ولا مرة سمعنا عنها حاجة في حقها ولا يطلع لها صوت تجي صحبت السوء تظهر بغلطتها ، فجاة تقلب الموازين بالافترا والكذب والادعاء الباطل البنات بتهمس لبعضها والهمس كله عليها والمصيبه كمان إن اللي كان عليهم في الحصه دي الأستاذ سليم اللي أمل بعتتله الجواب الاستاذ سليم لقي البنات الهمس بتعها بقي كلام واضح ومسموع خبط بأيده علي الديسك : مش كفايه باقي ونبتدي الحصه والا هنقضيها كلااام بص على مريم : وانتي مريم بخوف : انا سليم بحزم : أيوه إنتي مريم قامت واقفت برتباك : نعم هشام كان هيتعصب ويسمعها كلمتين عن الأدب والأخلاق بس لقها خايفه أوي وحس بخجلها ودقق في ملامح وشها وقد أية لقها بريئة أوي ملامحها هنا أتراجع وبيكلم نفسه : مش معقول تكون دي اللي بعتت الجواب مش ممكن تكون هي اللي كتبه الكلام القذر ده دي ملااك مش ممكن في حاجة غلط وأنا لازم أعرفها سليم بهدو : خلاص اقعدي بنت ما بتمهس لصحبتها : تلقيها عجبته واللي اتبعتله على هواه علشان كده قعدها انا كنت فاكره هيطردها برا الفصل بنت تاني : إيه ده ده قعدها كنت فاكره هيزعق حتي فيها ممم شكله معجب بنت ثالت وبنت رابع والهمس والكلامفي حصتي وده آخر كلاااام عندي اللي هسمع صوتها مش هتحضرلي حصه لآخر السنه وبصوت قوي حازم : سامعين خلصت الحصه وخلص الدوام ومروحين أمل دقيقه يا مريم دخلة الحمام مريم : طيب اجي معاكي أمل : لا خليكي أنا مش هطول أميرة هزت رأسها : ماشي هستناكي واقفت استنتها خاج الحمام بره في حوش المدرسه سليم من الجهة التانيه مراقبها وقرر بينه وبين نفسه يعرف الحقيقه لف وراح عندها شافته ارتبكت قرب منها سألها في واحدة محترمة تكتب للمدرس بتاعها أنا متيمه بيك وليل نهار بفكر فيك وبخبس كمل كلامه : عرفتي مين إن عيوني مش لونهم اخضر وان دول عدسات مريم ارتبكت هي اصلا مش عارفه هو بيتكلم علي إيه من الأساس هي مقرتش الجواب أصلا ولا تعرف اللي مكتوب فيه مريم بصوت بيرتجف : أنا أنا أنا احساسي قالي أنهم عدسات مش عينك سليم هنا قلبه ارتاح وتن*د براحه علشان اصلا الجواب مافيهوش كلااام عن العيون خالص أمل مقالتش ولا كلمة من اللي قاله سليم ل مريم هو قال الكلام ده بس علشان يتاكد من حاجة واتأكد خلاص منها أنها مش هي أبدا اللي بعتته ولا تعرف حتى أى حرف منه سليم : قولي لولدتك أني عايز اقا**ها
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD