الفصل السابع

3775 Words
متنسوش المتابعه ياقمرات . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ENJOY كانت مريم تمسك بهاتفها تتصل وتتصل مرات كثيره الا انه لم يرد عليها ابدا لتغلق الهاتف بضيق شديد. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . مرت ساعه اخري لتنزل دمعه من عين خديجه اما مريم فاستشاطت غضبا فهيا تهاتف والدتها وتخبرها انه قد ذهب منذ ساعه تقريبا. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . كانت خديجه تجلس ب**ت تنظر الي نقطه وهميه ليدق الباب من قبل شخص فتهم مريم الي فتحه بسرعه واذا بها تجد حسام امامها يتحدث ببرود قائلا : جاهزين . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتندفع خديجه اليه بعينين باكيتني قائله : انا مش هتجوز . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . قالت كلامها بحده مندفعه الي الخارج ليمسك حسام بيدها قائل بنبره حاول جاهدا جعلها هادئه : رايحه فين ؟ مكنتش ساعه اللي اتاخرتها دي كان عندي مشوا بخلصه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتفلت خديجه يدها منه بقوه قائله بنبره حاده : الساعه دي ممكن الدنيا تتغير فيها ياحضرت الظابط وعندك مشوار فيه موبيل تقول للبهايم اللي مستنينك انك هتتاخر مش تسيبهم كدا ، لو مشعايز الجوازه دي عادي خالص والله ،انا اصلا مش فاكره اني كنت خطيبتك ولا بحبك ولا لا ،فهقولك تاني مفيش مشكله لو عايز تنهيها، بعد اذنك . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليمسك حسام بيدها مره اخري جاذبا ايها باتجاهه قائلا بنبره غاضبه : وبالنسبه للناس اللي في البيت والماذون اللي مستنينا نعمل فيه ايه ،والفرح اللي بعد بكره حضرتك برضوا نلغيه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتنظر اليه خديجه بحزن ،هاهو الان يؤكد شكوكها هو لم يحبها يوما ،لم يذكر اي شئ عن حبه لها لتنظر اليه بحزن ثم تتحدث قائله : هو دا كل اللي يهمك . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . حسام ببرود : امال مفكره ايه ،اكيد هو دا اللي يهمني منظرنا قدام الناس وبس ،يابشمهندسه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتظهر شبح ابتسامه ساخره علي شفتي خديجه فتتحدث قائله : فعلا انا برضوا متوقعتش اكتر من كدا ، تمام يابشمهندس هنتتم الغرح وبعدين يبقي يحلها الحلال من فوق . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليبتسم حسام بتهكم قائلا : فعلا بكره هيحلها الحلال من فوق . غادرت خديجه مع حسام ومريم التي كانت غاضبه بشده من حسام وطريقته ومعجبه بخديجه الجديده فهيا ليست خديجه الضعيفه ابدا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . عاد الجميع الي المنزل ليجدوا البيت مزين بالانوار لتتعالي الزغاريد جلس حسام وجلست امامه خديجه التي وكلت نفسها لتضع يدها بيد حسام الذي ا شعر بحراره تسري في جسده عندما امسك كفها بهذه الطريقه وكذلك خديجه التي شعرت بنفس المشاعر ليتجاهلها كلاهما . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . كان الاثنين ينظران لبعضهما البعض ويرددان خلف الماذون كلماته . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . كان حسام ينظر لاول مره في عيني خديجه مباشره لم يكن يعلم انها تملك هذا الجمال ليبتسم وهو ينظر لها فتتعجب فهذه هيا المره الاولي التي يبتسم لها ليستفيقا كلاهما علي المأذون قائلا: بارك الله لكماوبارك عليكما وجمع بينكما في خير ان شاء الله ليسحب احمد صديق حسام المنديل بسرعه ضاحكا ضحكه جذابه لتظر اليه مريم بابتسامه واسعه لتقع عيني احمد عليها فيبادلها الابتسامه هو الاخر لتخجل بشده وتقترب من خديجه تحتضنها بشده مقبله ايها قائله بسعاده بالغه : الف الف الف الف مب**ك ياقلبي انتي ، ربنا يتمم بخير يارب والسنه الجايه يبقي معانا حرموش صغير . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتحتضنها خديجه قائله بسعاده : منحرمش منك يامريومه ياقمر ،عقبالك يارب . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . مريم بهيام وهيا تنظر لاحمد : ادعي بس انتي ياخديجه ،ادعي ربنا يقرب البعيد . لتبتسم خديجه قائله : يارب يارب يامريم يارب ربنا يسعدك ياجميله ، ويجعله من نصيبك . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . اقتربت فاديه من خديجه تبارك لها بسعاده هامسه لها بالقرب من اذنها:الف الف مب**ك يانور عيني ،عقبال مشوف عيالكم يارب. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم خديجه قائله : يارب ياماما يارب .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . علي الجهه الاخري تتحضر سالي نفسها للسفر خارجا من أجل البعثه لتضع المال الذي معها في حساب بنكي حتي عودتها من البعثه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . كانت تجلس شارده في حال اختها لا بد انها الان ضائعه بدونها لتبتسم بشماته فهاهيا الان واخيرا تحقق انتقام والدتها منها ،هيا الان حققت اكثر شئ تمنته والدتها قبل ان تموت لتضحك بشده . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . امسك سالي هاتفها بابتسامه سعيده تتفحصه لتجد مريم قد وضعت فديو لكتب كتاب خديجه وحسام ليتاكلها الغيظ والغل بشده ، لتنهض من مكانها محطمه كل ما تكاله يدها صارخه بقوه لتسقط علي الأرض تبكي بقوه فهيا الغ*يه التي اضاعته من يدها لكنها عزمت علي العوده اقوي من الاول والانتقام من خديجه وحسام ومريم ايضا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . بينما في الجهه الاخري كانت راما تحضر لوالدها حقيبته ليسافر وترافقهامنه التي تقوم بطي الملابس مستنشقه رائحتها خلسه دون ان تراها راما لتبتسم راما علي سذاجتها فقد كانت تراها في مراه الدولاب ولكنها ت**ت حتي لا تحرجها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . انتهت راما ومنه من تحضير شنطه مراد لتخرج منه من الغرفه لتدخل الغرفه التي أخبرتها راما ان مربيه والدها تنام فيها لمرضها الشديد . دخلت منه الي الغرفه لتجد سيده كبيره في العمر تجلس علي سريرها وبيدها مصحف تقرا به ترتدي نظاره كبيره . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . رفعت السيده عينيها لتقع علي تلك الجميله لتبتسم السيده قائله : تعالي . دخلت منه بهدوء وخجل قائله : ازي حضرتك عامله ايه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . سعاد بحب : انا كويسه والله يابنتي العضمه لخلخت شويه ، والله بس الحمد لله ،راما حاكتلي عنك بس انتي كنتي نايمه ومرضيتش اخليها تصحيكي . لتقترب منها منه مقبله يديها بحب قائله : وانا جتلك اهو بنفسي ياست الكل ، ومن غير ما راما تقولي . سعاد بابتسامه : تصدقي ان وشك اليه صباح الخير ، ومن ساعه مدخلتي عليا وانا قولت الخير علي قدوم الواردين . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم منه قائله : ربنا يكرمك يارب ياداده ،المهم انتي عامله ايه مش محتاجه حاجه اعملهالك . سعاد بابتسامه : ربنا يخليكي يابنتي انا والله كويسه يعني بسند وادخل ،وراما منحرمش منها بتساعدني في كل حاجه كلها شهر وحازم ابني هيجي وهروح معاه لتبتسم منه قائله : ان شاء الله يجي بالسلامه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليتبادلوا الحديث الي ان دخل مراد وهو يرتدي الافرول الخاص بعمله ليبتسم عند رؤيه منه تجلس بجانب سعاد ابتسامه عرفتها سعاد لتدعي في سرها ان تكون من نصيبه وان يريح قلبها وقلبه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . دخل مراد الي الغرفه لتسرح منه في طلته فقد كان ياثر القلب بطلته الجميله لتتنهض منه من مكانخا بسرعه فيقترب مراد بابتسامه اظهرت غمازتيه مقتربا من سعاد مقبلا راسها ويدها قائلا بحب : انا همشيبقي ياست الكل متاخرش علي شغلي ،مش محتاجه حاجه مني قبل مامشي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . سعاد بحب : عايزه سلامتك يانور عيني ربنا يريح قلبك يامراد زي ماانت مريح قلبي يارب . ليبتسم مراد ثن يعتدل في وقفته مهندما ملابسه قائلا بابتسامه ساحره : مش محتاجه حاجه مني . لتهز منه راسها قائله بصوت رقيق : عايزه سلامتك ،انا اصلا بكره همشي ان شاء الله ، مش هتقل عليكم . لتختفي ابتسامه مراد بسرعه بعد ان انهت كلامها ليتحدث مراد بجديه قائلا : مش عايز اسمع الكلام دا تاني ، مشي من البيت دا قبل مااجي هيبقي ليه عقاب كبير يامنه ،فاهمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتوما له منه بتوتر من نظراته الحاده ليبتسم مراد قائلا : تمام ان همشي دلوقتي فيه تليفون في البيت لو احتاجتي اي حاجه رني عليا واوعي تترددي فااهمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتوما له منه بخجل ليودعهم ثم يذهب بقلب سعيد للمره الاول يشعر لهذه الراحه وهو خارج من البيت هذه المره الاولي الذي لايخاف فيها علي ابنته . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . مر اليومين دون جديد والان زفاف خديجه وحسام ويقام العرس في قاعه افراح خاصه بضباط الجيش كانت القاعه مليئه بالمعازيم من اقارب حسام وزملاء عمله . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . كان الجميع ينتظر قدوم العروسين . . . . . . كانت خديجه في صالون التجميل تضع اللمسات الاخيره لتبتسم الفتاه التي تقوم بتجميلها قائله : بصراحه مطلعش عروسه جميله زيك من هنا ،ماشاء الله عليكي جميله وزي القمر ربنا يحميكي يارب . لتبتسم خديجه شاكره ايها لتاتي مريم بسرعه قائله : حسام جه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتقترب الفتاه من خديجه بسرعه واضعه طرحتها علي وجهها لتغطيه باكمله . طرق حسام علي الباب لتفتح له مريم بابتسامه واسعه قا**ها ببرود لتختفي ابتسامه مريم بضيق مفسحه له المجال . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . دخل حسام ليجد خديجه تقف امامه فستانها الابيض الناصع مغطيه وجهها بطرحتها ليقترب منها بقلب مضطرب يرفع طرحتها بضيق شديد سرعان ماتحول لدهشه وعينيه تقع علي اجمل ملاك قد يراه يوما . ليرمش بعينيه عده مرات محاولا ازاله معالم الدهشه من علي وجهه ، مد يده لها لتتبطا خديجه يده بابتسامه حاولت رسمها بشده فرد فعله ازعجها بشده ،لقد توقعت منه در فعل غير هذا تماما . لكنها فضلت الذهاب معه دون ان تتكلم باي كلمه . ركبت خديجه بصعوبه بسبب فستانها ليجلسها حسام ويساعدها في عدل فستانها لتبتسم له بتكلف ثم تجلس ب**ت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ركب حسام بجانبها وقاد سيارته لتتبعه باقي السيارات وهيا تطلق البوقات بشكل كبير احتفالا بزواجه . وصل حسام الي القاعه لينزل من سيارته مقتربا من خديجه يساعدها علي النزول لتتبطا يده ويدخلوا سويا ، لتترتفع التصفيقات وصوت الاغاني وصفير اصدقاءه الذي ي** الاذان ،ليبتسم لهم حسام بتكلف ولكن سرعان ماوجدوا نفسه في حلبه الرقص علي اغنيه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . احضنى نفسى اضمك نفسى اكمل عمرى جمبك قلبى سامع نبض قلبك هموت عليك يالى حبك صحى فيا كل حاجة حلوة فيا قلبى روحى يا نور عنيا د ا أنا كلى ليك نفسى اغمض عينى واحلم ان ايدى بين ايديك ولما افتح عينى القى احلى نظرة من عنيك يالى وصفك مستحيل كل حاجة لقيتها فيك قلبى قالى انك انت حته منه وروحه فيك ولو تغيب عن عينه ثانية هو بس يحس بيك حتى وأنت جنب قلبى بحضنك من الخوف عليك احضنى نفسى اضمك نفسى اكمل عمرى جنبك قلبى سامع نبض قلبك هموت عليك يالى حبك صحى فيا كل حاج حلوة فيا قلبى روحى يا نور عنيا دا انا كلى ليك. كانت خديجه تتمايل علي الاغنيه وحسام ينظر الي وجهها بشرود ليتخيل سالي هيا من يرقص معها وتبتسم له ليحتضنها بحب يدور بها صارخا بكل صوته بحبببببببببببببك . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . خجلت خديجه بشده لتدفن راسها في ص*ره بقوه لتتعالي اصوات الصفير من الجميع ،بينما مريم وووالدتها قد فرغ فاعهم من الصدمه لا يصدقون اعينيهم . ليعيد حسام حسام فعلته ويضمها الي ص*ره بقوه قائلا : بحبك ياسالي وبموت فيكي ،مقدرش اعيش من غيرك . انهي حسام كلامه ليشعر بتجمد خديجه بين يديه ليبعدها قائلا : مالك ياسا..... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لم يكمل كلامه عندما وجد خديجه هيا من بين يديه تنظر اليه بدموع ليغمض عينيه بحزن شديد . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . بينما خديجه نزلت دموعها بقهر وحزن الان تشعر بومضات من ذاكرتها هيا تتذكر جلوسه امامها وسخريته منها ، تتذكر كيف كان يحدثها بطريقه فظه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . كانت خديجه تنظر اليه وعينيها لا تتوقف عن ذرف الدموع وكلماته تدور في عقلها وتنخر قلبها وعظامها نخرا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . البنت اللي تروح تعترف لشاب بحبها وهيا متاكده انه بيحب غيرها ..وان ملهاش مكان في قلبه مهما تحاول ، مهما تحاول ياخديجه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليكمل قائلا: وانتي اغ*ي من اغ*ي واحده عارفه ليه يابشمهندسه . .لانك عارفه اني بحب . . .ومش بس كدا دا انا استنتها سبع سنين . .عارفه يعني ايه واحد يستني واحده سبع سنين . . .يعني مغرم وولهان كمان . كانت كلماته تتردد في عقلها بشراسه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ...بس انتي هتعرفي ازاي . . .بس احب اقولك انك لازم تحاولي تسيطري علي مشاعرك شويه هيا فتره وهتعدي تتردد وتتردد . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..انا اسف لاني بقولك كدا بس القلب دا . .ليض*ب بقبضته علي ص*ره موضع قلبه قائلا : مفيهوش غير واحده وعمره مهيتفتح لغيرها مهما يحصل ومهما تكون الظروف والاحوال عمره ميتفتح لغيرها ،حتي لو هيا قفلو قلبها في وشي ،قلبي هيفضل ملكها طول العمر تمام. . .يا . . . بشمهندسه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ظلت دموعها تنهمر علي وجهها كلما ترددت كلماته ليهلع حسام من منظرها ليلوم نفسه هل كان عليه الشرود الان وهل كل هذا لانه قال احبك سالي . ليهم ان يتحدث ليقاطعه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . نشوف هيحصل ايه في البارت القادم ، دمتم سالمين متنسوش المتابعه ???? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . متنسوش المتابعه ياقمرات . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD