bc

حتي النفس الاخير

book_age12+
88
FOLLOW
1K
READ
others
drama
tragedy
comedy
sweet
serious
like
intro-logo
Blurb

اعترفت بحبها له علي الرغم من علمها بعشقه لاخري ، لتجبره امه علي الزواج منها من اجل محنتها فهل يقع القلب في هواها وكيف تعيش معه رغم اهانته لها .

chap-preview
Free preview
الفصل الاول
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . حسام بضيق : ياماما خديجه بالنسبالي زي اختي مريم بالظبط انا عمري محسيت نحيتها باي مشاعر . . . .عمري متخيلتها زوجه ليا . . .انا مش عارف انتي ليه م**مه عليها قوي كدا ..وبعدين انتي عارفه اني مرتبط بسالي وبحبها و . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتقاطعه والدته قائله: سالي اللي بقالك سبع سنين مستنيها ...طيب ياحسام انا مش هضغط عليك تاني واللي نفسك فيه اعمله بس مترجعش تندم .....بس علشان تبقي عارف انا مش هصبر اكتر من كدا انت ابني الوحيد ..وبقي عندك ٣٢ سنه يعني مش صغير ...اول لما نتيجه ست سالي تطلع تعمل حسابها اننا هنروح نخطبها والفرح هيبقي في اقرب فرصه ...تمام ياحضره النقيب ولا عندك اعتراض . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليقترب منها حسام مقبلا راسها بحب قائلا بفرح : احلي ام في الدنيا اقسم بالله ربنا ميحرمني منك يافاديه ياقمر. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . فاديه بابتسامه متكلفه : ولا يحرمني منك ياحبيب فاديه لتتن*د قائله في نفسها ...اللي ربنا عايزه هيكون وربنا يسعدك ياخديجه باللي احسن من ابني ويراضيكي يابنتي ويجبر بخاطرك زي مجبرتي بخاطري ...يالا معدش في ايدي اي حاجه اعملها ..القلب وميريد . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتعد عنه بهدوء قائله : انا هروح اجهز الغدا بقي ياحسام علشان مريم هتيجي دلوقتي واقعه من الجوع وانت عارف انها مش بتصبر علي بطنها ابدا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لينظر إليها حسام مستفسرا: اه صحيح هيا فين كنت عايز اسالك بس انتي خدتيني في دوكه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . فاديه بهدوء : ابدا هيا راحت عند خديجه اصلها تعبت شويه وكانت عند الدكتور فمريم راحت تشوفها يمكن تعوز حاجه وكمان غريبه خديجه عمرها مشتكت من حاطه خايفه تكون توابع الزايده اللب كانت عملاها. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليوما حسام براسه دون ان يسال حتي عن حالها لتنظر اليه والدته بقله حيله وتذهب من امامه فهيا قد ياست من زرع حبها في قلبه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . يدخل حسام الي غرفته ومنها الي الفراندا التي تتفرع منها ليخرج علبه سجائره ويشرد قليلا فيما حدث امس . FLASH BACK تجلس خديجه امام حسام وهيا تفرك يديها بتوتر شديد بينما حسام ينظر اليها بضيق شديد فهو يعلم بما تريد قوله لتظهر شبه ابتسامه ساخره علي شفتيه ، ليتحدث حسام قائلا ببرود شديد: مريم قالتلي انك كنتي عايزاني في موضوع..خير ياباشمهندسه خديجه اقدر اخدمك بايه ، وتاكدي لو طلبك عندي مش هتاخر ابدا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتنظر اليه فريده بزرقاوتيها ثم تغض علي شفتيها فهيا تشعر بجسدها يكاد يشتعل من شده توترها لتتحدث قائله بتوتر شديد: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . انا كنت عايزه اقولك ....ااا ص...انا...يعني ..والله .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . حسام بضيق : هتفضلي كدا كتير انا مش فاضي للكلام دا هتتكل... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتقاطعه قائله: حسام انا بحبك ..واتمني اني ارتبط بيك.. لانك امنيت حياتي ..وانا عمري محبيت غيرك انت حب طفولتي ومراهقتي وشبابي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتنهي كلامها وتنظر الي الاسفل بخجل شديد ليعم ال**ت المكان سوا صوت انفاسهم ليضحك حسام بقوه جاعلا من دموع خديجه تهوي بسرعه دون ان ترفع عينيها اليه ...اهتز قلبها بقوي اثر ضحكاته التي اشعرتها بكم يسخر منها ...الا هذه الدرجه يسخر منها ومن مشاعرها ،هل هيا غ*يه الي هذه الدرجه ام انه لا يملك قلب ليحب ليقاطع تفكيرها صوته الساخر قائلا ل: تعرفي ان فيه مقوله بتقولك ان اغ*ي بنت هيا البنت اللي تروح تعترف لشاب بحبها وهيا متاكده انه بيحب غيرها ..وان ملهاش مكان في قلبه مهما تحاول ، مهما تحاول ياخديجه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لترفع عينيها اليه بينما دموعها لاتتوقف عن الجريان ليكمل قائلا: وانتي اغ*ي من اغ*ي واحده عارفه ليه يابشمهندسه . .لانك عارفه اني بحب . . .ومش بس كدا دا انا استنتها سبع سنين . .عارفه يعني ايه واحد يستني واحده سبع سنين . . .يعني مغرم وولهان كمان ...بس انتي هتعرفي ازاي . . .بس احب اقولك انك لازم تحاولي تسيطري علي مشاعرك شويه هيا فتره وهتعدي ..انا اسف لاني بقولك كدا بس القلب دا . .ليض*ب بقبضته علي ص*ره موضع قلبه قائلا : مفيهوش غير واحده وعمره مهيتفتح لغيرها مهما يحصل ومهما تكون الظروف والاحوال عمره ميتفتح لغيرها ،حتي لو هيا قفلو قلبها في وشي ،قلبي هيفضل ملكها طول العمر تمام. . .يا . . . بشمهندسه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لينهض ويلملم اشياءه بسرعه وهو يرمقها بنظرات ساخره ثم يخرج من حافظته مبلغ مالي ويذهب دون ان يلقي لها بالا ،لم يلقي بالا لدموعها ،ولا لقلبها اللذي حطمه لشظايا صغيره ولا لحبها الذي دهس عليه بقدمه دون ان يهتم ،لتبكي خديجه كما لم تبكي من قبل . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bake ________________________________ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . تجلس مريم بجانب خديجه التي تنظر امامها بشرود تفكر في كل ما قاله حسام لتبتسم وتوما براسها بينما مريم تنظر اليها وعينيها لا تتوقف عن زرف الدموع لتهم ان تتحدث لتقاطعها خديجه قائله وهيا تمسح دموعها : انا قررت اني اشيل الحب اللي في قلبي كله من ناحيه اخوكي وارميه في ابعد مكان ... ابعد مكان يامريم ،مكان يموت حبي لو اتحط فيه ،وميعش دقيقه واحده تانيه لانه للاسف ميستهلش ذره حب من حبي ، هو كلمني بصراحه وقالي انه مستحيل يحب حد غير سالي وانا بحترمه وربنا يسعده يارب مع اللي يتمناها..انا اصلا غلطت لما روحت وقررت اني اصارحه بمشاعري ..علي رايه وانا متاكده انه بيحب واحده تانيه وولهان كمان بس مش مشكله..اتمناله السعاده من كل قلبي انا بس اللي قهرني اني مكنتش اتوقع انه يرد بالطريقه الوحشه دي وانه يستهزء بيا وبحبي للدرجه دي..لتمسح دموعها مقرره النهوض والذهاب الي بيتها لتختلي بنفسها قليلا. علها تستطيع ان تقتلت هذا الحب من قلبها والي الابد . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتنهض من مكانها وتمسك حقيبتها وتذهب سريعا لتلحقها مريم بسرعه ،ولكن عند عبور خديجه للطريق وعيناها مليئه بالدموع لم تنتبه للسياره التي تمر بسرعه لينتهي بها الحال فاقده للوعي مغطاه بالدماء لتصرخ مريم بكل مااوتيت من قوه...ثم تقترب منه صارخه بطلب الاسعاف . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . بعد قليل تاخذها سياره الاسعاف بسرعه كبيره للمشفي تجلس مريم علي الارض تبكي بحرقه لا تعلم ماذا تفعل او من تهاتف الان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليقاطع بكاءها صوت مالوف عليها ينادي باسمها "مريم" . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ترفع مريم عينيها لتجد امامها احمد صديق حسام يعمل طبيب في هذا المشفي وقد سبق واجري عمليه لاخيها منذ عام تقريبا لتنهض بسرعه وتذهب اليه ودموعها لم تجف بعد لتقترب منه تتحدث من بين شهقاتها قائله: احمد ..الحقني ...الحقني ارجوك . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ينظر اليها احمد بقلق ليتحدث قائلا: فيه ايه يامريم..انتي بتعيطي كدا ليه هو حسام جراله حاجه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتهز مريم راسها نافيه وتغطي دموعها وجهها بأكمله لتتحدث قائله : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . خديجه صاحبتي خطبتها عربيه ونزفت دم كتير وهما خدوها ودخلوا العمليات وانا مش عارفه اعمل ايه ، ارجوك ساعدني وادخل شوفها يااحمد دي ممكن تموت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليتحدث احمد قائلا بتساؤل : مش خديجه دي اللي سبق واتبرعت لحسام بكليتها مش كدا من سنه مش كدا . لتهز مريم راسها بسرعه تؤكد كلامه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . احمد بجديه : طيب دي فصيله دمها نادره ...اتصلي علي اخوكي يجي بسرعه لان نفس فصيله دمها بسرعه يامريم وانا هدخل اشوف حالتها ايه دلوقتي ،وان شاء الله خير متقلقيش خالص . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتهز مرسم راسها بسرعه وتهاتف اخاها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . علي الجانب الاخر يجلس حسام وبجانبه والدته يتحدثون بشان زواجه من سالي ليقاطع حديثهم رنين الهاتف . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . حسام بابتسامه: اكبر مزعجه في الدنيا عامله ايه ياحببتي.. وحشاني والله . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . مريم ببكاء : الحقتني ياحسام !! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لينهض حسام بسرعه قائلا: مالك يامريم انتي كويسه ...بتعيطي ليه..ايه اللي حصل اتكلمي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . تمسك والدته الهاتف منه قائله: مالك ياحببتي ايه اللي حصل يامريم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . مريم ببكاء : خديجه ياماما خبطتها عربيه وحالتها صعبه واحمد بيقول لازم حسام يجي علشان يتبرعلها بدم زمرتها نادره وهو نفس الفصيله .. .انتي عارفه انها سبق واتبرعتله . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتشهق والدته بقوه قائله: خمس دقايق وهنبقا عندك . .متقلقيش ياحببتي خالص . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتغلق الهاتف بسرعه قائله: خديجه خبطتها عربيه ولازم نروحلها بسرعه يالا ياحسام . . مفيش وقت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليسرع حسام مرتدي ملابسه وكذلك والدته لا يعلم لماذا شعر بغصه في ص*ره ولكنه اسرع في الذهاب . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . صعد حسام سيارته وبجانبه والدته ليقود بسرعه كبيره يريد الاطمانان عليها يشعر بالذنب . ،هو متاكد من انه السبب فيما حدث لها ،فقد كان فظا جدا معها ،ماالذي كان سيحدث لو انه حدثها بطريقه افضل من هذه ماذا لو اخبرها بان الزواج قسمه ونصيب لماذا ي**ر قلبها بهذه الطريقه، لماذا يسخر منها ومن حبها ويهينها هكذا كم هو غ*ي وا**ه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ظل حسام يلوم نفسه بينما والدته تدعو الله وتبتهل اليه فخديجه يتيمه تعيش مع جدتها في الطابق الذي يعلوها منذ زمن تحبها كابنتها كما انها هيا من انقذت ابنها من الموت ورفضت ان يخبروه واتخذت عليهم عهدا لذلك لم يستطيعوا اخباره ، واخبروه ان الذائده قد التهبت لديها واضطرت لازالتها في نفس اليوم الذي اجري فيه عمليته. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . وصل حسام الي المشفي ليهرول الي الداخل ومن خلفه والدته ليسالوا عن الحاله التي وصلت منذ قليل في حادثه ليدلهم الاستقبال علي الطابق الموجوده به. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . صعد حسام الي مكان تواجدها ليجد مريم تجلس ارضا تبكي بقوه بينما احمد صديقه يقف بالقرب منها يحادثها ليقترب منهم بسرعه هاتفا : ايه اللي حصل يامريم خديجه عامله ايه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . مريم ببكاء : كننا قاعدين سوا وبعدين قامت مشيت بسرعه وفجاه جات عربيه خبطتها انا خايفه عليها قوي يا حسام مقدرش اعيش من غير ها هيا ،صاحبتي واختي وكل حاجه بالنسبالي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليحتضنها حسام بحزن قائلا : ان شاء الله هتبقي كويسه احمد بجديه: لازم ناخد منك دم ياحسام علشان خديجه نزفت كتير وهيا نفس فصيلتك. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليوما له حسام ويذهب معه بسرعه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . سحبت الممرضه منه كيسان من الدم ليشعر حسام بالدوار فتمد يدها له بكيس من العصير ليعوض الدم الذي سحب منه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . مرت ثلاث ساعات وخديجه بالعمليات بينما مريم تبكي بقهر علي صديقتها التي لم يمر عليها يوما واحد سعيد. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . وفاديه التي تعدها ابنتها التي لم تنجبها لتبكي هيا الاخري حزنا وقهرنا. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . اما حسام فيجلس ب**ت يشعر بالندم علي ماقاله لها فقد كان من الممكن ان يرفضها بطريقه اخري غير تلك ،لقد حطم قلبها الي قطع صغيره غير عابئ لها والان هو نادم علي ذلك ،نادم بشده ،كم تمني ان يعود به الزمن وقد يعتذر لها بلطف ويخبرها ان كل شئ نصيب ،ولا يحزنها بهذه الدرجه هيا رغم كل شئ كانت تحبه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . خرج احمد من غرفه العمليات ليخلع ماسكه وقفازاته فيهرول له الجميع ليتحدث قائلا: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

معشوقتي

read
1K
bc

فتاة انحنت من اجل........الحب

read
1K
bc

رواية " معذبتي “ لنوران الدهشان

read
1K
bc

أنين الغرام

read
1K
bc

جحيم الإنتقام

read
1.8K
bc

بنت الشيطان

read
1.7K
bc

عشق آسر. (الجزء الثاني من سلسلة علاقات متغيرة ).

read
2.6K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook