الفصل الثاني

3705 Words
مرت ثلاث ساعات وخديجه بالعمليات بينما مريم تبكي بقهر علي صديقتها التي لم يمر عليها يوما واحد سعيد ، هيا دائما هكذا حزينه ووحيده ، توفي والديها عن عمر صغير واصبحت يتيمه تعيش مع جدتها المريضه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . وفاديه التي تعدها ابنتها التي لم تنجبها لتبكي هيا الاخري حزنا وقهرنا عليها كن تمنت ان تكون بالداخل وهيا زوجه ابنها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . اما حسام فيجلس ب**ت يشعر بالندم علي ماقاله لها فقد كان من الممكن ان يرفضها بطريقه اخري غير تلك ،لقد حطم قلبها الي قطع صغيره غير عابئ لها والان هو نادم علي ذلك. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . خرج احمد من غرفه العمليات ليخلع ماسكه وقفازاته فيهرول له الجميع ليتحدث حسام قائلا: هاااه ايه اللي حصل يااحمد بقت كويسه دلوقتي ،ولا حصل ايه اتكلم. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . احمد بجديه : اهدي احسام ،دلوقتي خديجه الخبطه كانت في دماغها وللاسف اثرت علي الذاكره بشكل كبير جدا يعني هيا هتكون فاقده الذاكره تماما لان مركز الذاكره تضرر وعايزله علي الاقل سنه علشان يرجع تاني وممكن مترجعش ذاكرتها تاني ابدا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . وضعت مريم يديها علي وجهها تبكي بشده بينما فاديه لم تتوقف دموعها علي السيلان لتتحدث قائله: طيب احنا هنقدر ناخدها امتي يادكتور. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . احمد : يعني هيا المفروض تفضل شهر هنا علشان نتابع كل الاجهزه الحسيه في الدماغ لانه ممكن يبقي في اماكن تانيه متضرره. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتوما فاديه بحزن شديد ليقترب منها حسام مطمانا ايها ليرن هاتفه فيجيب فقد كان صديقه ليتحدث حسام قائلا: سلام عليكم ازيك يامحمد عامل ايه. محمد بحزن : الحمد لله ياحسام انا كويس ،انا كنت عايز اقولك ان الست ام فريده جده خديجه تعيش انت وانا قولت اقولك بما انكم جيرنها نعمل ايه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليتحدث حسام بعدم تصديق وحزن شديد قائلا: لا حول ولا قوة إلا بالله، وانت عرفت ازاي . محمد بحزن : امي كانت رايحه تزورها ،فتحت ودخلت لقيتها يتلفظ انفاسها الاخيره ودلوقتي الجيران كلهم عندها بس خديجه مش موجوده ولا حد منكم انتوا كمان موجود فانا قولت اتصل عليك . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليتحدث حسام بحزن قائلا: والله يامحمد خديجه عملت حادثه واحنا دلوقتي عندها في المستشفي انا هجيب ماما واجي نخلص الموضوع واجراءات الدفن ،مع السلامه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . اخذت والدته تنظر له بعدم فهم لتتحدث قائله: فيه ايه ياحسام محمد بيقولك ايه علشان زعلان وعايزنا نروح انا وانت ،انا مش هسيب خديجه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . حسام بحزن : والله ياماما تيتي ام فريده توفت ،و طنط ناهد ام محمد شافتها لما راحت تزورها زي كل يوم. لتشهق كل من مريم وفاديه بشده اخذت مريم تبكي بقوه ،اما فاديه فجلست مكانها تبكي بقوه علي تلك المسكينه التي اصبحت الان وحيده ليس لها احد ،لكن لا والله لتزوجه ايها حتي لو اضطرت لاجباره . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتنظر الي حسام قائله: يالا بينا ياحسام اكرام الميت دفنه خلينا نروح ندفنها ونبقي نيجي نشوف خديجه. ليوما لها حسام ويذهب معها اما مريم فظلت مكانها حتي انتقلت خديجه الي غرفه اخري لتهم ان تدخل اليها فيمنعها احمد قائلا: مش هينفع دلوقتي يامريم بكره ان شاء الله تقدري تدخلي تكون هيا فاقت من البنج ودلوقتي لو عايزه تروحي روحي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . مريم بحزن : لا مش عايزه اروح ،انا هبات هنا لحد لما تصحي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . احمد بحزن : مش هينفع يامريم تباتي هنا الامن هيجي وهينزلك ،اقولك تعالي باتي في اوضه النبطشيه الخاصه بالدكاتره البنات الصبح ابقي تعالي ادخلك لخديجه. لتوما له مريم قائله: متشكره يادكتور احمد مش ٧ارفه اقولك ايه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليوما لها احمد مشيرا لها لتتبعه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . تقدم احمد وخلفه مريم التي احمر وجهها بشده من البكاء حتي اصبحت اجمل مماكان بينما عينها قد اصطبغت باللون الاحمر من كثره البكاء ليضفي جمالا علي جمالها ليقابل احمد اثناء ذهابه طبيب صديق له ويدعي اكمل ليتحدث اكمل قائلا: ازيك يادكتور احمد ايه اخبارك . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . احمد برسميه: الحمد لله والله يادكتور اكمل انت عامل ايه اخبارك . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . اكمل بابتسامه بينما ينظر لمريم التي غضبت من نظراته: والله انا كنت كويس ودلوقتي بقيت كويس قوي قوي . لاحظ احمد نظراته ليتحدث قائلا بغضب حاولا جاهدا ان يحتويه: تمام ديما بخير يادكتور اكمل ،اتفضلي قدامي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . تقدمت مريم هذه المره امام احمد فهو لا يرغب بان تلاحقها نظرات هذا الاكمل الوقح الذي يعرفه الجميع بانه زير نساء . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . وصل احمد الي غرفه النبطشبه ليدق عليها مرتين فتخرج طبيبه جميله اتسعت ابتسامتها عندما وجدت احمد امامها لتتحدث قائله: دكتور احمد ازيك، ايه الزياره السعيده دي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليبتسم احمد قائلا: متشكر يادكتوره سلمي بس كنت عايزك تخلي مريم تبات النهارده معاكي في الاوضه لحد الصبح بس مش عايزين نتقل عليكي. لتبتسم سلمي قائله: اخت حضرتك. احمد بابتسامه: زي اختي بالظبط . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . تلك الكلمه اخترقت قلب مريم بشده فهيا لاتعده اخا ابدا بل هو فارس احلامها لكنها لن تتقرب من شخص يبدوا انه يحب غيرها ،هيا لن تكون مكان خديجه ابدا . لتنظر لهم بضيق ثم تدخل تاركه ايهم يكملوا حديثهم ،تعجب احمد من طريقه دخولها لكنه لم يلقي لها بالا ليودع سلمي ويذهب الي عمله . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . اغلقت سلمي الباب لتلفت فتجد مريم قد نامت علي احد الاسره واغمضت عينيها لتقترب منها قائله: نمتي ياانسه لتفتح مريم عينيها بضيق قائله: محتاجه اي حاجه يادكتوره . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتضيق سلمي عينها بشك فيبدو ان هذه الجميله لاتحبها لتبتعد قائله: لا عايزه سلامتك يامريم اتمني ترتاحي في اوضتي . لتبتسم مريم بتكلف ثم تغمض عينيها بالم شديد مبتلعه غصه في حلقها ثم تنام . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . انتهي واجب العزاء وذهب المعزيين الي بيوتهم ليصعد حسام برفقه والدته الي شقته لياخذ حمام بارد ثم يبدل ملابسه مقررا النوم الا ان والدته دخلت عليه لتجلس بجواره قائله: هنعمل ايه؟ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . حسام بعدم فهم : فيه ايه ياامي ! فاديه بهدوء : خديجه بقت لوحدها ياحسام ،وكمان فاقده الذاكره ،واكيد مش هتعرف تعيش لوحدها يابني اعمل فيها معروف واتجوزها ياحسام . لينتفض حسام من مكانه بضيق قائلا: رجعنا تاني للموضوع دا ياامي مش كنا خاصنا منه. فاديه ببكاء : ياحبيبي خديجه بتحبك وبقت وحيده ويتيمه ملهاش حد هتتخلي عنها ياحسام وتسيبها لكلاب السكك ينهشو فيها. لي**ت حسام بحزن قائلا: انا زي اخوها ياامي وطول ماانا عايش محدش يقدر يقرب منها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . فاديه بحده : وهتدخل بصفتك ايه بقي للي يقربلها هتقوله انا اخوها ولا جوزها. حسام بغضب : يعني عايزاني اعمل ايه دلوقتي ياامي اتخلي عن البنت اللي بحبها علشان خاطر ست خديجه ، اقولك هاتيها تسكن هنا معاكي انتي ومريم وانا هظبط شقتي واقعد فيها هيا اصلا جاهزه زي مانتي عارفه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتنظر له والدته بحزن ثم تنهض وتتركه ليغمض عينه وينام غير ابي بشئ ليرن هاتفه برقم محبوبته فيجيب عليها متناسيا ارهاقه وتعبه قائلا: وحشتيني ،اظن لو قلتلك اني كنت لسه بفكر فيكي مش هتصدقيني . سالي بابتسامه : بكاااش . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . حسام بحزن مصطنع : انا برضو ياسووالله وحشاني موت عارفه نفسي في ايه دلوقتي . سالي بنفي : نفسك في ايه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . حسام بمكر : نفسي نتجوز النهارده قبل بكره. لت**ت سالي قليلا ولا ترد عليه مما يقلق حسام فيعتدل في مكانه قائلا: مالك ياسالي مش بتردي عاليا ليه فيكي حاجه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتحدث سالي قائله بتوتر استشفه حسام من انفاسها فهو ضابط محنك بلا منازع : انا نحجت وطلعت من اوائل الدفعه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليبتسم حسام قائلا: وهو دا اللي مزعلك الف مب**ك ياقلبي انا كمان عندي خبر حلو بمناسبه النجاح ،ماما قررت ان فرحنا يبقي في اقرب وقت بعد نجاحك زعلانه بتقول كان زماني شوفت ولادك بيجروا حوليا. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتتحدث سالي بتوتر اكبر هذه المره قائله: انا المرشحه الاولي للبعثه لفرنسا ياحسام ومدتها هتبقي سنه. لي**ت حسام ثم يتحدث قائلا: واكيد انتي هترفضي مش كدا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . سالي بضيق : ارفض ازاي ياحسام انت عارف البعثه دي مهمه ازاي لمستقبلي ،انا بكده هبقي دكتوره ليا مكانه ،ازاي تقول انني ممكن ارفضها. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليتحدث حسام بغضب قائلا: وانا اكيد مش هستناكي سنه كمان ياسالي انا بقي عندي ٣٢سنه اظن دا كفايا الشعر الابيض بدا يطلع في راسي لو مش واخده . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . سالي بحزن فهيا تعشقه هيا الاخري : ياحبيبي كلها سنه وخلاص بقي كل حاجه هتبقي كويسه. حسام بحده : كويسه ازاي ممكن افهم ،كويسه ازاي وماما عايزه تجوزني خديجه ودلوقتي الفرصه جاتلها علي طبق من دهب . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . سالي بغضب : انت بتقول ايه يا حسام خديجه منين دي اللي تتجوزها ،انت هتستناني لما ارجع من البعثه وهنتجوز ياحسام ودا اخر كلام عندي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . حسام بجديه : يعني دا اخر كلام عندك ياسالي . سالي برقه : ياحبيبي ما.... حسام بغضب : دااخر كلام ياسالي . لتتحدث سالي بعناد هذه المره فهيا تعمل بانه لن يستطيع الابتعاد عنها لتردف قائله: اااه اخر كلام ياحسام و.... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لكنها لم تكمل فقد اغلق الخط في وجهها لتغضب بشده وترميه ليطحطم الي قطع صغيره. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ظل حسام يدور في غرفته بغضب شديد منها فهيا للمره الثانيه لم تختاره ليتخذ قرراره اخيرا. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . . .. . . . .. . .. . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . في الصباح استيقظت مريم لتجد الغرفه فارغه فتعدل حجابها وتريدي حذائها وتذهب الي غرفه مريم لتجد احمد يفحص نظرها ليبتسم عند رؤيته لها قائلا: صباح الخير ،نمتي كويس . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . مريم باقتضاب : اه الحمد لله نمت كويس متشكره جدا يادكتور احمد. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليوما لها احمد متعجبا من طريقتها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لقتربت مريم من خديجه بعينان دامعتين لتنظر لها خديجه قائله: هو انا اعرفك،اسفه اصلي اكتشفت اني فاقده الذاكره . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم لها مريم قائله: اه ياستي تعرفيني انا بقي ابقي مريم صاحبه خديجه اللي هيا انتي الروح بالروح ،تقدري تقولي اننا روح وحده في جسمين. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليبتسم احمد علي تشبيهها قائلا: تعرفي كمان انها رفضت تسيبك وباتت في المستشفي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم خديجه قائله: متشكره يامريم ،تعبتك معايا. لتنقض مريم علي خديجه محتضنه اياها فتتاوه خديجه فتبتعد مريم بسرعه معتذره لها بينما دموعها تجري علي خديها لتبكي خديجه معها هيا الاخري . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . دخلت فاديه بسرعه الي الغرفه لتجد مريم تقف بالقرب من خديجه التي نظرت اليهم بمجرد دخولهم لتتحدث قائله: ياحبيبتي انتي فوقتي الف حمد الله علي السلامه ،الحمد لله يارب انك نجتها لينا. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم خديجه قائله: وانتي مين بقي ؟ فاديه بابتسامه: انا ياستي فاديه مامت مريم وحسام وكمان مامتك التانيه امال انتي مفكره ايه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم خديجه قائله: امال ماما فين وبابا. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتتحدث فاديه قائله: للاسف ياحببتي انتي يتيمه الاب والام وكمان تيتي متوفيه يعني ملكيش غيرنا. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .لتنزل دموع خديجه بحزن لكنها سرعان مااذالتهم عند دخول احدهم كان شاب وسيم بعينين سوداوين وشعر كاحل السواد عينيه ينظر اليها بنظره مبهمه لكن ماتعجبت له هو نبض قلبها بهذه الطريقه تشعر وانها تعرفه او يربطهما شئ قوي هيا لا تعرفه ولكنها تشعر بهذا ليبتسم بتكلف قائلا: وانا بقي ياستي حسام خطيبك . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..وبكدا البارت خلص اتمني يكون عجبكوا وتابعوا الروايه وتابعوني انا كمان لو تحبوا دمتم سالمين انتظروني . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD