الحلقة ال_13_وال_14 #الجحيم

4616 Words
#رواية_اعداء_بالدم #الحلقة_ال_13_وال_14 #الجحيم كل واحد ليه الجحيم بتاعه باسل كان فاكر ان محدش شاف اللي شافه كان طالع فاكر انه رايح للنور بس باسل طلع من ضلمه لضلمه تانيه خالص مجبر انه يتأقلم معاها يا هتفعصه زي الصرصار اصل محدش يقدر يقف قدام الدنيا بس باسل كان شاطر وبيفهم بسرعه وبيتأقلم بسرعه بدايه الحلقة رجع ليا فرحات ورجعنا البيت عنده وقعدت يوم وره يوم لحد ما بقي اسبوع وفرحات مخلي رجالته بتراقب ( سما ) لجمع المعلومات بعد اسبوع انا قاعد زي ما اكون في مدرسه وفرحات المدرس بتاعي بتعلم منه كل حاجه عرفت كذا حاجه في فرنسا وكذا مكان وبقيت اعرف امشي لوحدي في البلد في يوم فرحات طلبني في البار رحت خدت كأس ورحت لفرحات كان قاعد مع واحد اول مره اشوفه ) فرحات : انتا بقيت تشرب كتير انا :: طيب امسك جرب فرحات :لا لسه شارب انا ::امسك بس فرحات : ( مسك الكاس وشرب واستغرب ) دي قهوه انا :: ايوه جوني عملها ليا مخصوص فرحات : ماشي يا عم اقعد ( كلم اللي قدامه ) ها اتفقنا على السعر شخص : مارك السعر بعيد فرحات : لا مش بعيد الحاجات دي مطلوبه جدا في سوريا شخص : مش زي دي دي حاجه ممتازة امسك ( طلع كيس بدره من جيب كبير ممكن يكون كيلو ) فرحات : ( مسك الكيس مفتحهوش قلب فيه ) تمام والسعر هيزيد 10٪ بس شخص : 15٪ يا مارك فرحات : 12٪ بس شخص : موافق سلام هجهز الشحنة واكلمك قام الشخص ده وانا قاعد بحاول افكر في فرحات ازاي يعمل حاجه زي دي هو بيحب بلده قوي ازاي يضرها كده فرحات : من الارض الي باسل انتا روحت فين يابني انا :: لا مفيش فرحات : ( بص قدامه وهو ماسك الكيس ) الجهل نعمة ايوه بس مفيش عيب من السؤال انا :: انتا مش هتقول واللي هتقولة هتكون حكايه كبيره زي السلسله وبين كل حلقه وحلقه في حاجه مش مفهومه فرحات : هههههههه قدرت تفهمني ماشي يا عم باسل بس انا المره دي عايز احكيلك علشان دي حاجه افخر بيها انا :: تفخر بده فرحات : ( حط كيس البدره في الطفاية ) افتحه انا :: ( مسكت الكيس وفتحته كان في بدره ايوه بس في النص شرائط برشام ومتخبي في البدره ) تمام انا كده فهمت فرحات : فهمت ايه انا :: انتا مش بتشتغل في البدره بس وكمان برشام فرحات : برضه مش فاهم البرشام ده داوه للسكر انا :: ( بعدم فهم ) ازاي فرحات : في بلدي الادويه بتروح تتسرق وتتباع سوق سوده فكرت اني اص*ر ادويه كتير بس الناس هناك معندهمش استعداد اغرق السوق ادويه ويخسره بس مفيش مانع شحنه كوكايين تدخل بقيت ادخل الادويه في الكوكايين السم في العسل وبعد كده البودرة دي تتلف وتتكيس كويس تعدي الحدود تدخل اسرائيل يبقي حاجه افخر بيها ولا لا انا :: ( ماسك البرشام ) السم في العسل فرحات : السم في العسل قعدت اضحك انا وهو شويه ونهزر ويحكي ليا مواقف ليه مع عمي علاء والعيله لما كان يجي زياره وبعد كده انا رجعت البيت وهو طلع على الجامعه يدي محاضره دخلت البيت وبعد شويه لقيت روان دخله بلبس المدرسه وبتعيط انا :: مالك يا روان روان : ( لسه بتعيط ) في واحد سبتني وانا رجعه البيت هنا انا ::طيب انتي كويسه روان : ايوه كويسه انا :: خلاص يا ستي مش مهم اي حاجه الفلوس تتعوض روان : المشكله مش في الفلوس المشكله انه خد السلسله بتاعتي ودي كانت بتاعت ماما ادتها ليا قبل ما تموت انا :: ( اضايقت وبصيت على ايدي كنت متعود البس خاتم فضه بتاع ابويا بس اتاخد مني في متعلقات الشخصيه في المستشفي ) طيب الكلام ده حصل فين روان : وره المدرسه الشارع ده اقرب ل بيت هنا بس مهجور بحب امشي فيه اختصار للوقت انا :: طيب خدت المفاتيح بتاعتي وطلعت من البيت ورحت ناحية المدرسه بس من الشارع الرئيسي ورجعت من الشارع اللي وره وانا ماشي بشخلل بالمفاتيح طلع عليا واحد بلطجي بلطجي : طلع كل حاجه في جيبك انا :: لا بلطجي : ( طلع مطوة من جيبه ) مش باختيارك انا :: انتا بتحب تسبت الناس كتير بلطجي : نوعي المفضل هو الاغ*ياء اللي زيك انا :: والبنات الصغيره ( قربت منه وبرجلي بين رجلية ونمت عليه ض*ب لحد ما هلك فتشته لقيت معاه السلسله والمحفضه بتاعت روان ) دول يخصوني ( وانا واقف اتكلم واحد من ورايا ض*بني بالمطوة في جنبي وهرب هو والبلطجي وقعت غرقان في دمي بس قومت امشي خطوات بطيئة لحد البيت دخلت جوه ) روان : ( سندتني ) ايه اللي حصل انا :: مفيش روان : انتا بتنزف دم كتير مفيش ازاي ( طلعت تليفونها ) انا :: ( مسكت ايدها ) متكلميش ابوكي وقعت اغمي عليا وفوقت بعد شويه على سرير وفرحات قاعد وشكله غضبان اول مره اشوفه غضبان كده انا :: بلاش البصه دي فرحات : صدقني البصه دي والغضب ده اقل حاجه من اللي حاسس به دلوقتي انتا ايه خلاك تمشي من المنطقه دي انا :: ( سكت ) فرحات : باسل رد عليا انا :: ( مديت ايدي في جيبي وطلعت المحفظه السلسله ادتهم ليه ) مش عايز شكرا ( غمضت عيني ونمت ) هو طلع وهو ماسك الحاجه دي لبنته كانت قلقانه روان : هو كويس فرحات : هيبقي كويس بس انا عايز اعرف انتي مشيتي من الحته دي ليه روان : ( أتلجلجت في الكلام ) انا قولت اختصر المسافه فرحات : تختصري المسافه ولا كنتي مع الصايع صاحبك روان : بابا فرانك مش صايع فرحات : فعلاً مش صايع لو صايع كان عرف يحميكي بدل ما تتسرقي روان : فرانك مش بلطجي فرحات : ولا باسل بلطجي بس نزل وجاب حقك عارفة ليه علشان راجل جدع انا كنت برفض الواد ده مش فرض سيطره لا علشان مش هيعرف يحميكي باسل راح جاب حاجتك ورجع بمطوة في جنبه نفسي تقابلي حد جدع مش شرط عربي او اجنبي بس يخاف عليكي روان : بابا ده اختياري فرحات : وانا عمري ما فرضت عليكي اختيار طول عمرك انتي بتختاري اللي انتي عايزه حتي لو انا مش عايزه وبوافق بس انا مش هوافق انك تكوني مع حد ضعيف وده درس لازم تتعلميه وتطبقه روان : ( خدت حاجتها وطلعت الاوضه بتاعتها ) تاني يوم كنت كويس قعدت في فرنسا شهر لحد ما عرفت كل حاجه عن سما وحطيت الخطه بس التنفيذ بتاعها ياخد وقت لازم مبقاش باسل لازم ابقي حد تاني خالص لازم اغير شخصيتي اتخلي عن نفسي وافقت علشان ارجع لنفسي تاني اتغيرت بقي ال كونت راجل مافيا جامد في خلال شهر بقيت ال كونت اللي مدوخ الحكومه والانتربول زي فرحات بالظبط وفرحات ساعدني كتير بقي يعمل حاجت وينسبها ليا انا بس برضه انا عملت حاجات وحشه كتير جداً لدرجه اني معرفتش نفسي بس علشان ارجع باسل كان لازم ابقي ال كونت شويه في يوم باليل سهرانين في البار والمكان زحمه وانا قاعد على البار ومعايا وحده فرنساويه معرفة فرحات روميا : كنت عايزه مساعدة منك انا :: اي حاجه يا قمر روميا : في واحد في الشغل بيترصد بيا وبيضايقني جامد انا :: مين ده اللي مزعل حبيبت قلبي روميا : بودي جرد شاغل راسي في الشغل انا ::بس كده خلاص انا هشوف الموضوع ده واحنا بنتكمل جالي فرحات انا :: يا فصيل عايز ايه فرحات : في شغل روميا : لا بليز يا مارك كونت هيكون معايا النهارده طلعت انا وفرحات مشينا ركبنا العربيه فرحات : ( باصص ليا وكل شويه يبص عليا ويبص قدامه تاني وساكت ) انا :: ( مركز في الطريق ) خير يا فرحات عايز تقول ايه فرحات : سؤال بس انا :: انتا اكيد عارف الإجابة انتا بتعرف تقراني كويس فرحات : لا انتا بقيت غامض بالنسبه ليا وده معناة انا :: معناة ايه فرحات : اني عرفت اعلمك كويس قولي انتا نسيت سندي مردتش عليه وكملت سواقه رحت اقابل الفرخة ف العشة وده هتعرفه معناه بعدين ورجعت البيت عند فرحات انا هو طلع ينام وانا قعدت شويه ولقيت روان داخله تتسحب لقتني انا :: ايه اتخضيتي روان : انتا صاحي ليه انا :: مستنيكي روان : ( باستغراب ) ليه في حاجه انا :: في طبعا حاجه المفروض اني مش غ*ي ومعني كده ان ابوكي مش غ*ي وهو طلب منك تبعدي عن فرانك وانتي قولتي ايوه بس انتي لسه جايه من عنده روان : انا مكنتش مع فرانك انا صاحبتي عامله حفله كنت معاها بس من وره بابا انا :: ( قربت منها وشميت ريحه ) البرفان ده بتاع فرانك اه كنت هنسي ( حطيت صباعين على فكها وعدلت وشها ناحية الشمال ) ابقي حطي مكياج كتير علشان الزرقان ده تصبحي علي خير طلعت انام في مشهد اخر بعد اسبوعين من موقفي مع روان ، سما قاعده في مطعم شيك نزل ليها كاس نبيت ومعاه ورقه مكتوب فيها عنوان كبينه تلفون في حته مقطوعه ( كلميني في الكابينه دي ) امضاء الرئيس قامت سما مسروعه وكانت هتنسي تدفع الحساب راحت على كابينه التليفون دي دخلت والتليفون رن سما : الو انا :: الو يا سماسم سما: باسل انا :: اوعي تتحركي من مكانك تحت التليفون ده في شاشه فيها تيمر لقنبله ههههههه وحشتيني يا سما سما : باسل اهدي يا باسل انتا هتقتلني هتبقي قاتل انا :: هههههههه انا قاتل اساس ومجنون بورق رسمي وانتي اللي عمله سما : اهدي يا باسل وفكر في نفسك انا :: انا من يوم ما طلعت وانا مش بفكر في حد غير نفسي قولت اعيش حياتي بس انتي عارفه الفضول داء وحش جدا عايز اعرف اللي حصل سما : اللي حصل حصل مش مهم ازاي انا :: لا مهم ومش عايز اي حاجه غير اني اعرف متخفيش انا مش بسجل ولو بسجل مفيش سلطه ليا هنا سما: انسي يا باسل انسي انا :: طيب يا سما انتي اللي اختارتي ( دوست على زرار ) سما : لقت الشاشه اللي في ايدها بقت اسرع ) خلاص يا باسل هحكي بعد اللي انتا عملته وتهديدك ليا وانا رسمه اني ا**رك حطيت الخطه دي وجالي خالد صاحبك طلب انه يساعدني علشان ياخد سندي وانا وافقت ، الخطه كانت اني ابني وهم ليك بنيت مكان شبه المطعم بتاعك بالظبط خدت خالد خليت واحد في نفس طولك وشكل جسمك يلبس مسك لوشك وض*ب خالد بالنار بس المشهد كان لحد ما يهدده بالقتل متصور وبعد كده دخلنا المطعم عندك وعملنا الباقي خالد كان فاكر اللي عملناه ده بروفه والتنفيذ هيكون في المطعم عندك والحكومه هتدخل قبل ما يتقتل قولتله نروح نعمل بروفه في المطعم عندك وعندي موظف يدخلنا عندك دخلنا غيرنا الشريط بتاع الكاميرات وحطينا الشريط التاني وبدأنا من مكان ما وقفنا خالد على الارض والبديل واقف قدامه شغلنا التصوير والبديل ض*به بالنار ومات بس الباقي كان شغل ورق و رشاوي بس دخلت المستشفي عندي انا :: يا ولاد الحرام ده انتي تنفعي مخرجه يا سما سما : انتا اللي اختارت تقف قصادي كان لازم تدفع الثمن انا :: انا دفعت بس انتي لسه يا سما هتوحشيني قوي لقت العداد مشي بسرعه لحد ما وصل لصفر وهي خايفه جدا لقت صوت متسجل في الكابينة ليا وانا بقول ( شربتها يا كروديا ) دخلت ناس لابسه لبس البوليس خدوها فلاش باااااك كنت مع فرحات من اسبوعين رحنا نقابل الفرخه وكان رئيس الانتربول في الاتحاد الأوروبي اسمه سام ومعاه رئيس الانتربول في مصر اسمه سلامه انا :: منورين سام : كونت و مارك كان لازم اجي بقوات الأمن فرحات : علشان مراتك تموت هي وعيالك صح سام: عايزن ايه انا مش هتعاون معاكم انا :: لا هتتعاون معانا انتا اديلك قد ايه بتحاول تمسكني انا ومارك ومش عارف سام : كتير سنين ( ايوه انا ظاهر من شهر بس لكن فرحات انسب ليا شويه حاجات كان عملها زمان ) انا ::طيب يبقي نتعاون سلامه : في ايه انا :: انا ومارك نعتبر سمك صغير في لعبه كبيره بس هساعدكم تمسكو الحيتان سلامه : مش فاهم انا :: انا هساعدكم تمسكو شبكه تجاره م**رات ودعاره سام: ايه فكرتك تسلم نفسك انتا وهو فرحات : لا اللي هنسلمها اسمها في مصر سما وبره مصر الدوقه او الهانم سام : وانتم مصلحتكم ايه بقي انا :: مصلحتي اني ارجع مصر بلدي سلامه : مش هينفع انا :: لا ينفع انا اسمي الحقيقي باسل ال**دي كان في حكم ضدي في مصر بس ظلم وانا هخليها تعترف ليكم بالي عملته معايا ساعتها تقدره تخلوها تعترف باي حاجه انتو عايزنها وهيكون معاها تليفونها الخاص فيه كل المصايب اللي عملتها اظن دي قضيه كبيره جدا سام : ايه الضمان انك ترجع اولادي انا :: ضمان ايه انتا بتكلم خدمه عملاء فرحات : معلش يا كونت اديله ضمان انا ::طيب مراتك رجعت البيت دلوقتي سلامه : طيب امته فرحات : بعد اسبوعين من دلوقتي حضره نفسكم واعمله تحريات كويس بس في سريه تامه سلام مشيت انا وفرحات ركبنا العربيه رجعين على البيت فرحات : انتا عارف لو ظبتط هترجع انا :: هتظبط متخفش فرحات : انتا ماشي سكه صعبه انا :: وهو كان في ايه سهل يعني فرحات : بس انتا عرفت منين ان سما عندها تلفون خاص وعليه المصايب دي كلها انا :: من روميا فرحات : و روميا عرفت منين انا :: اصل روميا تبقي مديره اعمال سما هنا فرحات : ( بص ليا قوي وعينه وسعت ) انا :: في ايه يا فرحات انتا مالك يا حبيبي انتا هتض*ب ولا ايه اهدي فرحات : انتا ازاي عملت كده انا :: عرفت اوقعها فرحات : بعيد انك وقعتها انتا كنت بتروح ليها المكتب وتزورها مخوفتش سما تشوفك انا :: لا مش خايف انا بطلت اخاف عرفت منها ان سما بتروح المطعم ده مره في الاسبوع وبتاخد معاها تليفون التاني بتبقي شيله في خزنه في المكتب وتسيب التليفون التاني تطلع من باب خلفي ومن غير العربيه بتاعتها في يوم رحت ليها المكتب وصلتها لحد المطعم ده علشان تدي حاجه لسما وساعتها هي هزقتها انها راحت ليها بشويه بحث عرفت ان المطعم ده بينزل فيه كاس نبيت وتحته منديل مكتوب فيه عنوان كابينه تليفون تروحه تاخد التعليمات فرحات : لما هي كده تاخد تليفون خاص ليه يا ذكي انا :: علشان لو في حاجه مهمه مينفعش تنتظر متقلقش انا حاسب كل خطوه طيب تعرف اني نزلت ليها مرتين نبيت قبل كده رحت هناك دخلت على اساس اني شغال هناك فرحات : ( ضحك جامد ) هههههههههه انتا مصيبه يا باسل انا :: تلميذك يا بروفيسور فرحات : شاطر تلميذ شاطر عوده من الفلاش باك المشهد الرئيسي واقف انا وفرحات ومعا سام وسلامه انا :: كده تمام سام : تمام يا كونت انا :: طيب عملت ايه يا سلامه سلامه : متقلقش التسجيل دي بث مباشر في محكمه سريه ( يعني القضاه وكيل النيابه ومندوب من الانتربول ) الحكم هيص*ر كمان شويه وبالمساعده بتاعتك قدرت اعمل ليك صفقة مع القضاء مقابل تسليمك لسما ميتوجهش ليك تهمه الهروب او ادعاء الجنون وتضليل العداله انا :: تصدق انا نسيت كل ده سلامه : متقلقش انتا ساعدتني في اني امسك سما او حتي اعرف اسمها الحقيقي انتا عارف سما دي جريت ورها العالم كله لدرجه اني خسرت ترقيتي مره انا :: اد*ك هتاخد ترقيه يا سيدي واحنا بنتكلم دخلت سما وهي في ايدها الكلبش بصه ليا بنار في عنيها وانا باصص ليها وافتكرت كل حاجه عملتها معايا في 10 سنين الاخيره بس منتصر دخلوها جوه خيمه انا :: انا عايز اتكلم معاها سام: مش هينفع انا :: دقيقه بس فرحات : بلاش يا باسل انا :: ليه هو الشماته وحشه سام : دقيقه واحده بس انا ::طيب دخلت ليها الخييمة وكانت قاعده قدامي ترابيزه وهي قدامي قعدت حطيت رجل على رجل . انا :: انتي عارف يا سما انا كنت شاب من الشباب المعدوده السعيده كان معايا كل حاجه العيله المال السلطه القوه والحبيبه انتي اخدتي مني كل حاجه يوم ما حصل اللي حصل كنت مع سندي بنحتفل براس السنه جبت ليها هديه كل صورنا من يوم ما عرفنا بعض لحد دلوقتي انتي عرفه بنتك ادتني هديه ايه ادتني بتاع بلاستك كده م كنتش عارف ايه هيا لحد ما بنتك قلتلي انها حامل في ابني ( ابتسمت ) بقولك ايه فكك من النكد ده انا جاي اشمت فيكي الصراحه بس عايز اعرف منك حاجه واحده انتو دخلتم المطعم بتاعي ازاي سما : هيهمك في ايه انا :: فضول بس سما : ابتهال انا :: ابتهال اللي احسنت ليها سما : باعتك بمبلغ كبير اوي الصراحه خدت 200 الف جنيه ههههههههه طلعت رخيص قوي يا باسل انا :: انتي عندك حق انا رخيص بس واحده غ*يه زي دي كانت طلبت مليون جنيه بس الجهل وحش سلام يا سما سما : انا هطلع يا باسل هطلع. انا :: ( وقفت قبل ما اطلع ) تصدقي نفسي تطلعي علشان ساعتها هكون مستني سلام يا سما طلعت بره الخيممه ورجعت البيت مع فرحات روان : ها عملتو ايه انا :: عدت على خير فرحات : بس بجد يا باسل انتا عجبتني انا :: ومن غير دم فرحات : وجنب ده كله طلعت **بان وعاقل مش مجنون انا :: دي كانت اهم حاجه روان : ناوي على ايه يا باسل انا :: مش عارف خايف ارجع فرحات : من ايه انا :: من كل حاجه الدنيا اتغيرت مبقتش زي زمان دلوقتي بقت اوحش فرحات : طيب وانا علمتك كده لازم ترجع وتكمل باقي حقك انا :: حقي ايه تاني فرحات : عا** انتا اخدت بالك انها مجبتش سيره عمك خالص معني كده اني الموضوع جيه بعيد عنها انا :: طيب ايه يا روان مش هنتغده ولا ايه ولا عايزني ارجع مصر اقول انكم بخله فرحات : هاتي يا بنتي الغده ده يفضحنا روان : ماشي انا عامله اكل سوري قعدت يومين صفيت شغل كان واقف وجهزت نفسي كنت قاعد مع فرحات في البيت انا :: امسك يا فرحات فرحات : ايه ده انا :: دول ثلاث شيكات كل شيك بمليون الشيك الاول ده للرجالة اللي اشتغلت معايا قسمه عليهم والتاني ده اقسمه نصين نص لسام والنص التاني لسلامه بتوع الانتربول والثالث ده بقي انا مش عايز نقاش فيه ده لروان فرحات : ( بص للشيك بصه انا عارفها كويس بصه خنقه ) هو انتا هتدي فلوس لبنتي ليه انا :: اختي وعايز اعمل معاها حاجه اسمع يا فرحات انا كان ممكن اد*ك الشيك ده وساعتها هرجع مصر في صندوق بس ده هديه لبنتك من اخوها الكبير وبلاش دماغك تبقي ناشفه وافق انا زي ابنك برضه ودخلت بيتك كلت معاكم عيش وملح وعايز اعمل ليكم حاجه فرحات : حاجه ايه هو احنا محتاجين انا :: لا طبعا بس دي هديه لاختي اقبله وبلاش تزعل ابنك يلا علشان توصلني المطار ولا اخد تا**ي فرحات : تا**ي ايه ده كان عمك ولع فيا يلا ركبت العربيه مع فرحات وعدي على بنته في المدرسه خدها ورحنا المطار و روان بتعيط فرحات : مش تودع الشباب في البار ورجالتك انا :: لا وبلاش تقول اني سفرت فرحات : ليه انا :: لازم الكل يعرف اني ال كونت اختفي علشان لو رجعت يكون في دماغهم أساطير كتير فرحات : انتا هترجع انا :: يمكن بس لازم احط احتمالات فرحات : شاطر يا باسل شاطر انا :: ايه يا روان مش هتبطلي عياط ولا ايه روان : ( خدتني بالحضن ) هتسأل عليا انا ::طبعا هو في اخ ينسي اختة يلا سلام ركبت الطياره وقاعد جنب الشباك باصص للسماء طاير روحت انسان وراجع انسان تاني انسان قارد اكتر من الاول وفاهم اكتر من الاول راجع انا باسل ال**دي ال كونت دراكولا وده لقب اسمه ابن الشيطان الناس اطلقوه عليا بمساعده من فرحات بس لازم الاسم ده يبقي حقيقي لازم اكون ابن الشيطان الشيطان اللي على الارض انا اللي هجيب الجحيم لالارض وصلت المطار اسيوط كان مستني سلامه اداني ورقي كله البطاقه وجواز سفر وكمان ورق القضيه وصوره من قرار المحكمه رحت فندق انام فيه لحد الفجر ركبت عربيه ميكروباص وصلت المنيا ورحت الكفر وصلت قدام الباب باصص للبيت وفاكر اخر مره دخلت هنا كان امته وفرحان اني راجع رحت عند الباب وخبط فتحتلي واحده انا معرفهاش شابه كبيره واحده : مين حضرتك انا :: انا جاي لمصطفي بيه واحده : قصدك الحج مصطفي انا :: ايوه الحج مصطفي ( ولا وبقيت حج يا مصطفي الكلب ده انتا تاريخك مشرف ) واحد : جيله في ايه انا :: في شغل واحد : شغل طيب ثانيه واحده طلعت معايا وقفلت الباب ورحنا جنب البيت جوه السور برضه لباب فتحته للمكتب القديم واحد : اتفضل يا افندم ثانيه واحده هيجي الحج انا :: طيب واحده : تحب تشرب ايه انا :: ممكن قهوه مظبوط بن ساده غامق بس يا ريت الحاجه ناجية هي اللي تعملها بنفسها وقولي ليها البن اللي في الدرج الثالث اللي علبته زرقه و قوليلها افرطي ايدك في البن ايوه غالي بس مش خساره في الغالي واحده : نعم ازاي!!!!!!! انا :: ازاي ايه عادي على فكره الحاجه عرفاني كويس انا ابن البيت واحد : ماشي ثانيه واحده طلعت من باب يدخل على البيت على طول دخلت جوه وراحت المطبخ عدل واحده : حاجه يا حاجه امي : في ايه يا بنت الكلب سرعتيني واحده : في ضيف جوه جاي للحج مصطفي ولما سألته تشرب ايه قالي اشرب قهوه بن ساده غامق وقالي كمان انتي اللي تعمليه امي : ومين بروح امه ده اللي اعمله قهوه بنفسي واحده : مش عارفه بس شكله مش غريب عليا وكمان قالي اقولك اعملي البن من العلبه الزرقه اللي في الدرج الثالث وكمان بيقولك افرطي ايدك في البن ايوه غالي بس ميغلاش على الغالي امي سمعت الكلمه الاخيره وعنيها وسعت وشها اصفر وقامت تجري زقت البت اللي قدمها وطلعت تجري للمكتب وانا واقف فيه وباصص على رخامه في المكتب عليها صور لينا قديمه وفي لوحه مرسومه لابويا مع امي مش حاسس ان امي واقفه ورايا هزيت راسي ولفيت لقيت امي واقفه حطه ايد على بقها وايد على قلبها ودموعها نزله ومش مصدقه اني واقف قدمها رحت ليها وانا عيني فيها فرحه كبيره اني رجعت وانا كمان رجعت لامي ( اصل هما ميعرفوش وبعدين فكرين اني موت في حريق المستشفي ) انا :: ( بابتسامه ) ايه يا حاجه جيه من غير القهوه كده مش عيب انا ضيف برضه امي : ( ض*بتني بالقلم بس بايد وهنه دي مش ايد امي اللي كانت دايما قويه عيطت ) وحشني هزارك يا بن الكلبه ختها في حضني جامد وبكت جامد جدا وبصت في وشي كويس واحده : مين ده يا ستي امي : اجري يا بت اجري صحي مصطفي ومحمود قليلهم باسل رجع اجري اخوكم باسل رجع يلا امشي بسرعه ( مشيت البت ) اقعد يا حبيبي اقعد يا غالي انا :: وحشتيني يا امي امي : انتا اكتر يا غالي يعلم ربنا العشر سنين الاخيره دي كانت عامله ازاي ( زاد دمعها ) سامحني يا ابني اني سبتك سامحني يا باسل سامحني انا :: انا مسامحك مقدرش اقول غير كده انتي معملتيش حاجه وحشه فيا بالع** انا لسه عايش بدعواتك يا امي امي : ولسه هدعي ليك لحد ما روحي تطلع طلعت البنت الشغاله راحت الجناح بتاعه وخبطت فتح ليها ابنه ابراهيم ابراهيم : خير يا نجوي في ايه نجوي : فين الحج يا ابراهيم ابراهيم : ليه نجوي : الحاجه شكلها رجعت تخرف تاني ابراهيم : ( اتنرفز ) تخرف ايه يا روح امك اتكلمي عدل لحسن اظبتك نجوي : وانا مالي يا اخويا الحاجه قالت اطلعي صحي الحج مصطفي واستاذ محمود قليلهم باسل رجع ابراهيم : ( الكلام حزنه لان امي في الفتره دي كانت بتجلها تهيأت كتير ) طيب ماشي راحت لمحمود وقال ليها نفس الكلام طلع محمود ومصطفي مع بعض محمود : مش قولت ليك لازم تروح مستشفي او تشوف دكتور مصطفي : اخرس يا حيوان امك عقلها يوزن بلد محمود : عارف بس اد*ك شايف كل شويه باسل رجع باسل رجع مصطفي : ما هو كمان صعب عليها انه مات محمود : طيب تعاله ننزل نزله المكتب لقو امي قاعده ومسكه ايدي وانا مبتسم وهي بتعيط من دموع الفرح مصطفي ومحمود اول ما شافوني فتحه بقهم اصل انا بالنسبه ليهم ميت انا :: ايه يا رجاله مفيش حضن سلامات طيب اي حاجه مصطفي : ( خدني بالحضن جامد كأني ابنه ورجع اصل انا فعلاً زي ابنه ) وحشتني يا باسل وحشتني يا اخويا محمود : ( دخل معانا في حضن ثلاثي ) ياه يا باسل اخيراً رجعت بس ازاي طيب ازاي انا :: لا ازاي دي حكايه طويله جدا امي : مش مهم المهم انك رجعت اقعد يا حبيبي اقعد انا :: ( قعدت وانا مبتسم وعايز اسأل عن ابني وخايف اسمع خبر وحش ) انتو عاملين ايه مصطفي : بخير يا اخويا امي : مصطفي محمود ندمه عيالكم بسرعه يسلمه على عمهم يلا قومه بسرعه قام الاتنين انا :: بقولك ايه يا حاجه انتي عامله ايه امي: انا كويسه لما شوفتك انا :: لا مش قصدي عامله ايه صحه انتي زي القرده قدامي انا بسأل عامله ايه غدا امي : ( ضحكت من قلبها ) ههههههه عمله صنيه بطاطس باللحم عارفه انك راجع كنت حاسه انا :: ( بوست ايدها ) بعد شويه نزلت جيهان ومصطفي ومعاه اتنين شباب امي : شوفت ولاد اخوك رجاله كبار انا :: طول عمر البيت ده بيجيب رجاله ده عماد صح عماد : ( مبتسم انا سبته وهو عنده 10 سنين ) ايوه يا عمي انا :: الشبل ده ابراهيم صح ابراهيم : ( بابتسامه بس ورها خوف اصل اللي سمعوه من الناس اللي بره العيله اني مجنون من زمان وفي بلدنا لو العجل وقع تكتر سكاكينه ) ايوه يا عمي حمدلله علي السلامه انا :: ( بابتسامه برده ) الله يسلمك يا حبيبي عامل ايه ابراهيم : كويس نزلت حياه مع محمود ومعاها ثلاث عيال بس شوفت في عين حياه خوف امي : ده بقي منتصر ابن محمود انا :: فكره اتولد مع عماد او بعد عماد بكام يوم صح منتصر : صح يا عمي انا :: وده راضي الصغير ومين الكتكوته دي امي : دي بنت محمود الصغير ناجية عندها 10 سنين انا :: تعالي يا عسل عامله ايه حياه : ( مسكه البنت من اكتفها ) معلش هي لسه مش متعوده عليك اطلعي فوق يا نوجة يلا امي : ( بصت لحياه بغضب بس بتاع ناجية القويه مش الضعيفه اللي كانت عايشه معاهم جسم من غير روح ) معلش يا باسل هما بكره يتعوده عليك انا :: ( ابتسمت وهزيت راسي وانا قاعد سمعت صوت رد فيا الروح صوت نور الضلمه اللي جويا وهي بتقول ( نجوي دخلي الحاجه دي جوه ) لقتها داخله الاوضه وهي مسكه عيل شعره اصفر وعنيه خضره شبها سندي وابني دخلنا عليا بعد 10 سنين غيبه ) سندي : ( دخلت الاوضه ) صباح الخ ( لقتني قدمها وهي مش مصدقه اني هنا ) باسل انا :: ( عايز اخدها في حضني بس افتكرت انها طليقتي ) ازايك يا سندي سندي : ( دخلت في حضني جامد ) انتا عايش انا :: ايوه عايش انتي عامله ايه سندي : ( عيطت وهي بصه في عيني وحزن و**ره في عنيها ) انا كنت عرغفه انك عايش وراجع كنت عارفه قلبي كان حاسس رفضت اصدق يا باسل رفضت امي : خلاص بقي يا سندي بلاش عياط ونكد الواد رجع مش تسلم على الامانه ( شورت على الواد الصغير ) انا :: ( نزلت على ركبتي ومديت ايدي وخايف لا ميعرفنيش ) ازايك يا شبل. الواد : ( خدني بالحضن عرفت بعدين اني امي وسندي كانو يحكه ليه عليا وشاف صور ليا كتير ) بابا صح انا :: ( ماسك دموعي ) صح يا حبيبي امي : ده بقي اخر شبل في عيله ال**دي باسل باسل جلال راضي ابراهيم ال**دي بعد ترحيب وفرحه امي عايزه تعرف اللي حصل حكيت للكل اللي حصل من الاول للاخر وهما كلهم فاتحين عينيهم من الاندهاش امي عارفه اني يوم ما هرجع هعمل مصيبه بس زي دي لا سندي : ( بدموع ) انا السبب وامي السبب سامحني يا باسل انا :: ليه وانتي ذنبك ايه اللي حصل حصل خلاص المهم اني رجعت ليكم امي : خلاص مش مهم وامك ايه دي انسي انا امك وملكيش ام غيري فهما بدأت امي تسحب الكل واحده واحدة فضل باسل وسندي بس انا :: لسه زي ما انتي يا سندي جميله سندي : انا جميله علشان عينك شيفاني بس انا :: عملتي كده ليه يا سندي مش قولت ليكي عيشي حياتك سندي : من غيرك مفيش حياه وبعدين انا رفضت امضي ورق الطلاق اللي جابه المحامي انا :: ( بقولها من وره قلبي ) ليه سندي : مش هشيل اسم حد في الدنيا غير اسمك انتا وبس اسم باسل ال**دي لو عملت اللي قولته مبقاش استحق حبك ليا في السنين اللي فاتت المشهد العام باسل قدر بالحيله يطلع ويسافر بس لما سافر اكتشف ان الحيله اللي هو يعرفها متمشيش في العالم الجديد ده كان لازم يبقي حاجه تانيه خالص كان لازم يبقي ال كونت دراكولا سليل الشيطان خليفه الشر خليفه الظلام على الارض وده خسره روحه علشان تاخد حاجه لازم تسيب حاجه وهو ساب باسل ، علشان يعرف يعيش حياه اسمه فيها بس باسل ، فهل هيعرف يعيش بدور باسل وهو اكتر شر من باسل ولا الاصل يحكم والسابق أولي بالبقاء يتبع........
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD