bc

رواية غرام حمزة

book_age16+
19
FOLLOW
1K
READ
drama
like
intro-logo
Blurb

فى منطقة عادية كل سكنها طيبون ليسوا أغنياء بالمال ولكن أغنياء بإخلاقهم وعادتهم

لندخل داخل  عمارة سكنية مكونة من عدة طوابق متهالكة

ليقطن بالطابق الأول

الأستاذ "محمد وهدان" يعمل محاسب فى شركة تجارية

ارمل ولديه بنت واحده وهى تدعى " غرام"

بنت في العقد الأول تحمل ملامح عادية   لكن اهم ما يمزها لون عيونها وكانت باللون الرمادي تدرس في الصف الأول الجامعي

نرى منزل غرام من الداخل ، مكون من غرفتين وصالة متوسطه واهم ما يميز هذا المكان هي صورتها التى تتوسط الحائط ، لنستمع صوت دندنه نعلم مص*رها جيدا

لندخل  ونرى "  غرام " داخل المطبخ تقوم بإعداد وجبة الأفطار

ليدلف عليها والدها وهو مرتدى بدلته الكحليه بسعادة ، في صوت ابنته في المنزل هو أسعد أوقاته فهى فلذه كبده المتبقيه له من زوجته الحبيبه الراحلة .

ليردف بحنان ابوى

" صباح الخير علي أحلى "غرام "فى الدنيا "

غرام وهى تنظر له بسعادة وابتسامته تزين وجهها  ...

"صباح الفل عليك يا أبو غرام يا عسل ثوانى والفطار يجهز "

ليربط محمد علي كتفها

" ربنا يبارك فيكي يا بنتى وانا هستنا فطار غرام هانم "

وجلس محمد في إنتظار وجبه الإفطار ، هو بالأحرى ينتهز كل فرصة لكى يكون بجانب ابنته

..................

ويسكن بالطابق الثاني

شقة الأستاذ وجيه الشهاوى

منزل مكون من نفس عدد الغرف نستمع لصوت آيات سورة البقرة تتردد داخل المنزل

لنرى امرأة كبيرة فى العقد الرابع من عمرها  وتحمل ملامح جميلة بجسد بدين قليلا  تقف في المطبخ لإعداد الفطار

ليدخل ولدها وفلذة كبدها ، فهو ابنها الوحيد تركه له والده وفر هاربا منذ نعومه أظافره ، متخرج من كلية الشرطة ، يعشق المزاح والضحك كثيرا ، تم تعينه في مدينه دمياط .

ليقترب منها بخفه دون أن تشعر به مطلقا ، ليمد اطراف يده بسلاسه مطلقة ويضعها علي عينها ، لتردد والدته من الخوف وهى تستمع نبرة صوته الرنانة بسعادة

" صباح الفل يا بطوط يا عسل "

لتردف والدته بعدما تفادت خضتها من حركاته الصبنيه هذه

" بسم الله الرحمن الرحيم ، يا بنى فى حد يعمل كده ،أنت بقيت ظابط ولسه طبعك زى ما هو ، اللي اعرفه ان الظباط بيكونوا جامدين كدا ."

ليردف حمزة وهو يلتقط بعض قطع الخيار التى كانت امام والدته ، وينظر لها بجدية مصطنعه

" أيوة الظباط جامدين هل عندك شك ؟ ليكمل مازحا

بس ميمنعش من شوية دلع كدا ، وشوية ضحك كدا ."

كانت يهتف ويغرقها من سيل قبلاته لتقهقه عليه ، فهو لن يتغير مطلقا .

ثم ينظر لها بجدية

" إيه علاقة أنى ظابط ان ادلعك يا قمر ، أنا إنسان وبحب أمى ، حتى لو هتحاكم فيها ."

لتحول " فاطمة" الحوار بخبث انثوى وتردف وهى تضع الطعام علي السفرة

فاطمة بخبث ... خلى الدلع لأصحابه بس خد بالك البت قلبها خفيف حركة من دول تموت فيها

حمزة ... بعد الشر عنك وعنها هى أخبارها ايه كانت بتسأل عليا

فاطمة ... كل يوم وهى رايحة الجامعة وهى راجعة كمان انت أتعينت اهو كلم ابوها بدل ما تطير،من ايدك البنت حلوة وخطبها كتير

حمزة بقلق ... مين اللي اتقدم ليها

فاطمة ... مش مهم مين المهم انك تتحرك، أبوها مش هيمانع وتيجى تعيشوا معايا

حمزة ... يا امى انت عارفة انا هموت  و اتجوز غرام بس عمى محمد هيرضا بواحد لسه متعين ومرتبة علي القد وبعدين انت بتقولى نعيش هنا طب ازاى واما بابا يرجع

فاطمة .بحزن ... يرجع يا ابنى اللي بيروح مش بيرجع ابوك اختفا من سنين سيبك منه خلينا فيك انت وغرام اتوكل انت علي الله وسيب الباقى علي ربنا وعليا

حمزة ... ونعمه بالله أنا ميت من الجوع يلا نفطر

وجلس حمزة وفاطمة يفطروا

?????????????

علي القهوة اللي فى الشارع اللي ساكن فيه أبطالنا

نشوف واحد أقل كلمة تتقال عليه انه بلطجى بيتخانق مع بعض الناس

عمرو هو عمره 29عام لكن بسبب الم**رات شكله اكبر من سنه

عمرو ابن راجل صاحب كذا عمارة فى المنطقة له اخ واحد وهو خالد يعمل محامى وهو النقيض التام ل ابوه ف*ج المنياوى و عمرو المنياوى

خالد رفيق ل حمزة ويعرف قصة حب غرام وحمزة ويتمنا له الخير دائما

فى شقة ف*ج

خالد ... اصبحنا واصبح الملك لله هو ابنك كل يوم علي كده يا حج مينفعش اللي بيحصل طول الليل يشرب فى الشارع الناس بقت تقفل علي نفسها من بعد العشا بسبب عمرو وأصحابه والصبح نسمع الألفاظ دى حرام والله كده

ف*ج بفظاظة ... بقولك خليك انت فى القانون بتاعك واسكت خالص اخوك،دا واد مخلص ممشي الشارع علي المسطرة

خالد ر... والبنات اللي مضيعهم بسبب الشرب والأرف

ف*ج ... انت بتصدق دى اشاعات علي اخوك هما بنات بايظة سيبك تعالى اقعد أفطر وملكش دعوة با اخوك

حسنات وهى ام خالد وعمرو امرأة عطوفة جداااا نفس طباع خالد

حسنات ... اقعد أفطر يا ابنى واخوك ربنا يهديه

خالد ... مليش نفس هدخل البس عشان الشغل

وفعلا دخل خالد غرفته لكى يستعد ل عمله

?????????????

عودة لشقة محمد وهدان

غرام بالاستغفار ... استغفر الله العظيم كل يوم كده الواحد تعب فعلا ذنبنا ايه نسمع الألفاظ دى يوميا كده

محمد ... ربك الهادى يا بنتى انا نازل غرام اوعى تتاخرى بليل عشان عمرو وشلته محدش يسمعك كلمه كده ولا كده

غرام .. متخافش النهاردة المحاضرات تخلص علي العصر هكون هنا بدرى

محمد هو يستعد للخروج ربنا يوفقك يا بنتى يلا سلام عليكم

غرام ... وعليكم السلام

وقامت غرام تلم السفرة علشان تروح الجامعة

?????????????

فى شقة وجيه الشهاوى

حمزة وهو سامع خناق عمرو

حمزة ر... وعايزة اتجوز غرام هنا انا المفروض اخدها واخدك ونهرب

فاطمة ... اهربوا انتم بس انا عايزة افرح بيك يابنى

حمزة  ...من عنيا قريب ان شاء الله بس مرتبى بكون كويس يقدر يفتح بيت

فاطمة ... يا بنى هى لسه قدمها 4سنين اخطبها دلوقت وبعدها ربك يحلها

حمزة بقلق ... ماما فى ايه ليه م**مة علي فكرة الخطوبة

فاطمة ... يا ابنى افهم البنت كل يوم والتاني عريس وهى بترفض بس لامتا لكن أما تلبس دبلتك الوضع هيختلف

حمزة هيرد قطع كلامهم صوت خبط على الباب

فاطمة بابتسامة .. قوم افتح

حمزة .. لا افتحى انت انت عارفة بتشوف وش

chap-preview
Free preview
الفصل الأول
?البارت (1)? رواية غرام حمزة❤❤ تأليفي ميرا إسماعيل ✌✌✌ بعد نزول غرام محاولاتها انها تعدى لكن الشارع كان كله رجاله وكلهم اقل ما يقال عنهم بلطجية عمرو شاف غرام وطبعا انتهز الفرصة وقرب عليها عمرو بفظاظة ... غرام صباح الخير غرام بتحاول تعدى من غير متخبط فى اى راجل وطبعا مردتش علي عمرو عمرو ... الله مش بقولك صباح الخير وظهر خالد من وراه وشاف محاولة عمرو فى مضايقة غرام خالد ... صباح الخير ازاى والخناق علي الصبح كده اتفضل فض الخناق دا علشان الناس تعدى وانت يا غرام بعد اذنك ادخلى المدخل بتاع العمارة لغاية الشارع اما يهدى غرام نفذت من غير كلام عمرو ... يا سلام سمعت كلامك علي طول وأنا ل**نى نشف من كلمه صباح الخير وفى سره ماشى يا غرام مسيرك تيجى تحت ايدى وساعتها مش هرحمك وانت عاملة زى علبه المربى بالقشطة كده وفاق علي صوت خالد خالد ... يلا يا بنى لم الليله عشان الناس تشوف اشغلها غرام داخل المدخل واقفة خايفة جدا فى توقيت نزول حمزة حمزة بقلق ... غرام وقفه كده ليه غرام ... مش عارفة اعدى وخالد قالى ادخل لغاية الدنيا ما تهدا حمزة ... استغفر الله العظيم الواحد بجد تعب من الشارع دا نفسي أخدك ونهرب من هنا غرام ....... لا رد خالد دخل ... اتفضلى يا آنسة غرام واتفجاه بحمزة انت جيت امتا يا حمزة حمزة هو بيحضن خالد ... وحشتنى يا ابو الخلد اخبارك ايه خالد ر... انا بخير وحشتنا والله يا حضرة الظابط حمزة ... وهو بيبص ل غرام كلكم وحشتوني ماعدا اخوك دا خالد باسف ... والله انا مش عارف آخره اللي بيعمله ايه ؟ حمزة ... ربنا يهديه يلا يا غرام اتوكلى انت علي الله غرام خرجت من غير كلام وانطلق كل واحد الى عمله ❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤ فى مكتب المحامى الخاص ب خالد سهر محامية صديقة خالد وشريكة فى المكتب وتحب خالد لكن خالد يراها صديقة اخت ليس اكتر سهر ... **بنا القضية يا خالد الحمد لله احنا كده من يوم ما فتحنا المكتب مخسرناش ولا قضية خالد ... الحمد لله البركة فيكى سهر ... انت محامى شاطر جدا بطل تقلل من نفسك خالد كان هيرد قطع كلامه صوت الفون خالد ... لحقت اوحشك يا حضرة الظابط حمزة ... لا طبعا بس أم حمزة عامله عزومة علي شرفى وقالت خلي خالد يجى خالد ر... والله وحشني أكلها قوى اكيد هاجى حمزة ... هنستناك سلام عليكم خالد ... وعليكم السلام سهر بفضول .. خير خالد ... دا حمزة جارى والدته عزمانى علي الغدا سهر ... يعنى مش هتتغدا معايا النهاردة خالد ... معلش خليها وقت تانى انت شايفة سهر ... ماشي بالهنا والشفا مقدما أنا هروح اشوف شغلى خالد ... اتفضلى ❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤ انتهى اليوم فى شقة غرام والد غرام ... دخل من الباب السلام عليكم يا غرامى غرام ... وعليكم السلام يا روح غرام ثوانى والأكل يجهز عقبال ما تغير هدومك وتصلى والدها ... لا مش هنتغدى هنا غرام باستغراب ... امال هناكل فين ولا اكلت بره والدها .... لا ماكلتش هناكل عند ام حمزة عزمنا علي الغدا علشان حمزة رجع بالسلامة غرام ... بخجل طيب والأكل اللي بيجهز يا بابا والدها ... سهلة قفلى علي الاكل وبكرة نعزمهم إيه رايك غرام ... ماشي يا أبو غرام اقدر اقول حاجة بعدك يا حج والدها ... انا بقول برده يلا هدخل اتوضا واصلى وانت اجهزى غرام .. هنروح كده يا بابا من غير حاجة معانا والدها ... طبعا لا انا جايب فاكهة وحلويات يلا ندخل أجهز ودخلت غرام جهزت واستعدت للنزول ?????????????? فى شقة حمزة الجميع علي السفرة فرحنين برجوع حمزة محمد والد غرام .... والله يا حمزة انت كنت. وحشتنا جدا قولى بقا أخبار دمياط ايه على حسك حمزة ... حلوة قوى يا عمى والحلويات بعد الغدا هتقولك بنفسها محمد ... يعجبنى فيك ذكائك دا خالد ... طبعا مش حضرة الظابط حبيبك طول عمره محمد ..... كلكم عندى فى غلاوة غرام فاطمة ... غرام دى حبيبتى انا ولا إيه وقرصت حمزة من تحت الطرابيزة حمزة بوجع... اه فى إيه يا ماما غرام بخضة ... فى إيه مالك حمزة ... مفيش رجلى اتخبطت فى رجل الطرابيزة غرام ... اه الف سلامة خالد ... بهمس رجلك خبطت برده ولا الحاجة عملت الواجب حمزة ... خليك فى حالك وكل المحشي حلو صح فاطمة فى سرها ... انا عرفاك يا ابن بطنى مش هتنطق انا بقا عرفت هعمل ايه فاطمة بصوت مسموع ... بقلك يا ابو غرام محمد ... اتفضلى يا ام حمزة فاطمة .. انت بتقول أن حمزة زى غرام وانا بقول غرام بنتى ما تيجى نحط زيتنا فى دقيقنا ونجوزهم غرام ... شهقت بصوت مسموع حمزة شرق وفضل يكح خالد اتصدم !!!!!!!!!!!!!!!!!!! محمد ... والله هما الاتنين ولادى بس الاصول أصول وانت ام الواجب والأصول فاطمة ... طبعا انا عارفة الاصول أننا نيجى لحد بيتك ونطلبها انا عايزة منك ميعاد نقعد ونشرب الشاى ونتفق علي كل حاجة غرام مقدرتش تسمع اكتر من كده وقامت جرى علي شقتهم حمزة ... احم ماما اهدى ادى عم محمد فرصة ياخد نفسه ويعرف يرد محمد ... احنا كده كده كنا هنعزمكم علي الغدا عندنا بكرة تشرفونا ونتكلم فاطمة أطلقت زغروطة علي طول غرام في شقتهم سمعت صوت الزغاريط كانت هتموت من كتر الفرحة وبتحمد ربنا انه هيجمعها بحب عمرها فى النور وبرضا الله حمزة فى شقتهم ... اهدى يا ام حمزة فاطمة ... انت كل شوية تقولى اهدى اهدى هو انا مجنونة بقطع فى هدومى قدامك خالد كان بيحاول يستوعب اللي حصل خالد ... احم لا طبعا يا خالتى انت عارفة حمزة مش قصده فاطمة ... ولا قصده اهو بالعيند فيك وراحت مزغرطة تانى محمد ... ربنا يديم الفرح في بيتكم بس انا لازم اطلع ل غرام يلا سلام عليكم وسفرة دايمة فاطمة ... وعليكم السلام وإن شاء الله بكرة هنكون عندكم محمد ... تنورو ان شاء الله مستنينكم وطلع محمد إلي شقتهم حمزة ... مشيتى اللي في دماغك برده يا ام حمزة فاطمة ... وايه اللي فى دماغى ابنى الحيلة وعايزة افرح بيه غلطانة يا خالد خالد ... لا مش غلطانة فاطمة ... وبعدين تعالى هنا مش دى غرام اللي هتموت عليها عملت ايه هجوزكم غلطانة انا يا خالد خالد ... لا يا خالتى مش غلطانة فاطمة ... اهو مش غلطانة حمزة ... يا امى انا حاليا مينفعش افتح بيت وبعدين مرتبى علي الاد وانت **فتيهم فاطمة ... علي الفلوس فى حتت ارض ابوك الله يسامحه ملحقش يبيعها ليا قبل ما يختفى وعلي انى **فتهم ملكش فيه دول عشرة عمرى وعارفين عننا كل حاجة انت اصلك بارد كده وعمرك مكنت هتتحرك ابدا غير كده خالد. ..... والله المناقشة حلوة ونفسي اكمل معاكم بس عندى شغل كتير سلام وابقا اكلمك بعدين ومشى خالد وهو مازال مصدوم من اللي حصل حمزة حاول يفهم والدته وجهة نظرة لكن انسا منشفا دماغها وكل هدفها تجوز حمزة وبس وتفرح بيه ?????????????? فى شقة غرام محمد ... غرام اعمليلى كوباية شاي وتعالي غرام بخجل ... حححاضر من عنيا عملت غرام الشاى ودخلت ل والدها الغرفة غرام ... اتفضل يا بابا محمد ... تسلميلي يا قلب ابوكى تعالى جنبى واستجابت غرام وجلست جنب والدها محمد ... والله كبرتى وبقيتى عروسة غرام ... عروسة ايه يا بابا بس لسه بدرى محمد بلؤم ... عندك حق انت لسه صغيرة بكرة خلاص نلغي بقا زياره بكرة غرام بخضة ... ايه تلغى ايه محمد ... ايوة كده اتعدلى وخدها فى حضنه مش هسالك رايك إيه لانى عارف وحمزة ابن حلال وربنا يكرمكم غرام ... يبارك ليا فيك يا ابو غرام وانتهى اليوم وجاء اليوم التالى وكان يوم مليئ بالفرحة من تحضير غرام لأحسن أنواع الاكل ودعاء والدها بالسعادة وفرحة حمزة انه اخيرا سينال حب عمره وفعلا كل شئ فى النور له طعم مختلف وجاء موعد الغدا وكان علي السفرة كل أنواع الطعام الجميلة وطول مده الغدا ام حمزة بتقول فى غرام شعر وبعد الانتهاء من الغدا فاطمة بهمس ... انطق يا حمزة حمزة ... حاضر ووجه كلامه ل عم محمد عمى أنا يعنى انت عارفينى من يوم ما جينا هنا زمان ويعتبر انت اللي مربينى يعنى انا كنت عايز اصل فاطمة ... الواد قطع بس يا عم محمد احنا جاين نطلب ايد غرام ل حمزة وقول كل طلباتك وإحنا ان شاء الله نسد محمد .... طالبات ايه بس يا ام حمزة ربنا العالم حمزة دا ابنى وانا مبدئيا معنديش مشكلة حمزة راجل يعتمد عليه وانا هعوز ايه لابنتى اكتر من كده فاطمة ... بس برده الصح صح إحنا هنجيب شبكة تليق ب غرام حبيبتى .نوضب الشقة بتاعتى لانهم هيعيشوا معايا ايه رايك يا ابو غرام محمد ... الشبكة والمهر حاجات مش مهمة اما الشقة دا رأي غرام لو موافقة يبقا مفيش مشكلة فاطمة ل غرام اللي متابعة الحوار وطبعا كانت فاضل ثانية ويغمى عليها من الخجل فاطمة ... رايك إيه يا عروسة ؟ غرام لارد محمد .... ردى يا غرام دا حقك ربنا اللي قال كده لازم تكونى راضية غرام لا رد حمزة خاف تكون مش عايزة تعيش مع امه حمزة ... لو مش عايزة نعيش تحت مع ماما انا ممكن غرام هزت راسها بسرعة بالنفى هى موافقة تعيش معاها بس مش قادرة ترد من ال**وف محمد ... يعنى انت موافقة علي حمزة وانك تعيشي مع ام حمزة غرام فضلت تفرك فى ايدها ب ارتباك واضح بعد مده هزت راسها دليل على الموافقة وطلعت تجرى ل غرفتها فاطمة اول ما شافت كده ضحكت وبعدها فضلت تزغرط وعم محمد اطمن علي بنته لانها مع راجل فعلا ونعم الرجال اتفق حمزة .وعم محمد أن مفيش خطوبة ويعملو كتب كتاب علي طول وطبعا لان الوقت قليل يكون كتب الكتاب اما يرجع الإجازة الجاية وكانت الإجازة بعد شهر وحمزة قال خلال الشهر دا امى وغرام يجهزو كل حاجة حتى ياخدو لفه علي الذهب بحيث يكون عندها خلفية اما ننزل تشترى الشبكة ومشى حمزة وفاطمة ل شقتهم بالفرح والسعادة وجاء اليوم التالى يوم سفر حمزة غرام كانت نازلة الجامعة وشافت حمزة هو بيسلم علي امه حمزة ... خلى بالك من نفسك يا ست الكل فاطمة بدموع ... السفر بسرعة كده ملحقتش اشبع منك حمزة ... يا امى دا شغل واوعدك الاجازة الجاية تكون أكبر علشان الفرح غرام ... سلام عليكم انت مسافر حمزة ... اه اتصلو بيا الفجر لازم اكون هناك بس هرجع علي الميعاد وانت ظبطى كل حاجة غرام بخجل ... خلى بالك من نفسك انا هنزل علشان متاخرش حمزة ... انا نازل معاكى ومتقوليش لاء غرام ... اتفضل عايزة حاجة يا خالتى فاطمة بحزن ... لا يا حبيبتى بس عدى عليا وأنت راجعة علشان نتفق غرام ... حاضر يلا سلام عليكم ونزل غرام وحمزة وهما خارجين قابلو عمرو عمرو ... صباح الخير يا حضرة الظابط وطبعا عيونة كانت علي غرام حمزة خد باله ووقف قصاد غرام ... صباح النور عن اذنك متأخرين عمرو ... وانتم بقا رايحين فين مع بعض كده حمزة ... هو إيه اللي مع بعض متظبط كلامك كده وبعدين ملكش فيه وسع من طريقى غرام كانت بدأت تخاف وتتوتر جدااااااااا خالد من وراهم ... صباح الخير يا حمزة في ايه يا عمرو عمرو ... مفيش كنت بصبح عليهم بس مش عاجب حضرة الظابط خالد ر... انت مسافر يا حمزة حمزة... اه وصيتك بقا الحاجة خالد ... متخافش فى عنيا ومب**ك يا صاحبى مب**ك يا غرام " غرام ... الله يبارك فيك عن اذنكم ومشيت غرام ل جامعتها اما حمزة بعد كلام مع خالد سافر هو كمان وفضل خالد مكانه سرحان عمرو ... ايه يا اخوى اللي واخد عقلك خالد ... عمرو علشان خاطرى بلاش غرام ابعد عنها عمرو ... انا مالى بيها يا عم دى عاملة فيها ست المؤدبة بس انت مالك اصلا خالد اتن*د ... لأنها هتبقا مرات حمزة عمرو ... حمزة هيتجوز غرام خالد ... أيوة علشان خاطر العيش والملح بلاش ماشي عمرو ... ماشي يا عم .فى سره بقا غرام تكون من نصيب حمزة اللي مكنش لقين ياكلو حظوظ مكتوب ليك يا ابن ام حمزة وعدا اكتر من اسبوعين بين تجهيزات الفرح مع فاطمة وغرام وخالد ساعات يساعد فى اللي يقدر عليه وطبعا غلاسة عمرو علي غرام بتزيد مش بتقل فى شقة حمزة غرام .... الحمد لله كده خلصنا كل حاجة صح فاطمة براحة ... اه الحمد لله قوى كده غرام ... طيب اطلع انا بقا يلا تصبحي علي خير فاطمة .. استنى يا غرام تعالى فى حضنى يا قلبي غرام باستغراب .. انا هلحق اوحشك سواد الليل فاطمة .. هتوحشينى وحضنت غرام وودعتها غرام طلعت شقتها تحت نظرات استغراب منها ل فاطمة فى شقة غرام كانت بتحكى بحماس وحب وشغف اللى حصل واللى اشتروا وبعد مده حاول محمد وعد غرام تنام وفعلا غرام نامت بس صحيت بليل قلقانة كانت الساعة 3بليل خرجت تتوضا وتصلى هى متعودة اول ما تحس بقلق كده تتوضا وتصلى خرجت لقت باباها مرمى علي الارض بيحاول ياخد نفسه ومش قادر خالص يتنفس غرام بخضه ... بابا مالك !!!!! غرام العلاج ثوانى دخلت تجيب البخاخة (عم محمد مريض ربوه) لكن المفاجأة أن البخاخة فاضية غرام ... دى فاضية انا السبب اتلهيت ونسيت العلاج ودخلت غرفتها جرى جابت العباية ولبستها ولفت الحجاب وخرجت ل والدها غرام ... بابا ثوانى هروح ل الصيدلية ل علي اول الشارع ثوانى حاول تتنفس علشان خاطرى حاول محمد يمنعها بس هى نزلت ??????????????? بعد مرور خمس سنواااااات فى شقة فخمة يجلس رجل غريب ومعه ف*ج المنياوى وحسنات وعمرو الراجل ... البقاء لله مرة تانية يا حج ف*ج خالد كان ونعم الأصحاب ربنا يرحمه ف*ج بحزن ... الله يرحمه حسنات ... اتخ*ف بدرى يا حبيبى يا ابنى الراجل ... البركة فى ابنه ربنا يبارك فية هى المدام وابنها فين عمرو ... جاين بس هو ليه التجمع دا المحامى .. علشان معايا وصية من خالد لازم تتفح فى حضور الكل صوت من وراهم كله حزن ... انا مش عايزة حاجة حسنات ... تعالى يا ام حمزة تعالى يا ابن الغالي حمزة طفل عنده 5سنوات جرى علي جدته ف*ج ... تعالى بس يا غرام يا بنتى نسمع الاول وبعدين نقرر جلست غرام بجوار حسنات وهى حزينة وفى نفس الوقت خايفة من اللي جاي ?????????????? وبكده خلص بارت النهاردة اشوفكم قريب ان شاء الله عايزة اعرف رايكم بصراحة ؟ التوقعات اللي جاى ؟ رأيكم فى شخصية غرام؟ رأيكم فى شخصية حمزة؟ رأيكم فى شخصية خالد ؟ رأيكم فى شخصية عمرو ؟ المواعيد سبت واتنين وأربع بليل #غرام حمزة تأليفي ميرا إسماعيل ☝البارت (2)☝ رواية غرام حمزة ❤❤?? بقلمى ميرا إسماعيل ???? فى شقة فخمة فى بور سعيد كان يجلس عائلة ف*ج المنياوى وغرام وابنها حمزة مع المحامى المحامى .. دى وصية خالد بس قبل ما افتح الوصية طلب منى اد*كى يا مدام غرام الجواب دا غرام بدموع خدت من ايد المحامى الجواب وبدأ المحامى فى قراءة الوصية المحامى ... وصيتى انا خالد ف*ج المنياوى اوصى بكل ما املك من شقة بور سعيد ونصيبي فى مكتبي الخاص بالقاهرة وبكل ورثى الشرعى من ف*ج الميناوى ل غرام محمد المهدى وحمزة خالد ف*ج مناصفة بينهم و ان تكون غرام هى الواصى علي ورث حمزة لحين بلوغ السن القانونى ولقد كتبت كل ما سبق ل غرام محمد المهدى وحمزة خالد ف*ج بيع وشراء دا بالنسبة ل الفلوس والورث لكن فى طلب تانى هو أن غرام وحمزة يرجعوا القاهرة والعيش مع اهلى فى نفس المكان الذى يقيم فيه والدى والدتى فقط وفى النهاية لا تنسونى ب دعائكم وطلب المغفرة لي المحامى ... كده انا قرات وصية خالد والملف دا فى كل حاجة خاصة بالورث الشرعى غرام بدموع و .توهان ... انا مش عايزة حاجة ومش فاهمة اصلا حسنات ... يا حبيبى يا ضنايا كنت حاسس باللى هيحصل ليك يا قلب امك ف*ج ... الله يرحمك يا ابنى عرفت ليه طلبت ورثك وانا لسه عايش المحامى ... ايه اللي مش مفهوم يا مدام غرام هو كتب كل حاجة يملكها ب اسمه او ورث ليه من الحج ف*ج ليك انت وحمزة ابنكم وعايز منك ترجعى تعيشي مع اهله فى القاهرة غرام برعب .... لا القاهرة لاء مقدرش ف*ج ... متشكرين ليك تعبانك معانا وصل المحامى يا عمرو عمرو قام بتوصيل المحامى بعد ما استلمت غرام كل الورق ?????????????? فى شقة حمزة الشهاوى هى نفس المنطقة ولكن ليس الشقة القديمة فاطمة ... فى نفسهاكل دا يا حمزة فى الطريق انا قلبي وجعنى عليك يا ابنى غرام طفلة جميلة وصغيرة عمرها اربع سنوات غرام ... تيتا بابا فاطمة ... اه يا غرام بابا راجع ويعيش معانا علي طول غرام ببراءة .. بابا هيه بابا فاطمة ... والله أنت سبب فرحت البيت دا وفرحت حمزة بالذات ربنا يجازيها امك حد يس يسيب القمر دا علشان مش عايز يروح الصعيد مش الصعيد كانت حلوة يا غرام غرام ... آه حلوه بابا فين ؟ فاطمة لسه هترد الباب خبط فاطمة ... أيوة انا جاية فتحت فاطمة وكان حمزة فاطمة بترحاب ... حمزة يا حبيبي حمد الله علي السلامة يا قلب امك حمزة وهو بيحضنها وبيبوس ايدها الله يسلمك يا ام حمزة وحشتيني غرام بهيصة ... بابا جه فين الشكولاتة حمزة هو بيحضن غرام ... قلب بابا طول عمرك مصلحتك اولا اتفضلى يا ستى بالهنا فاطمة بعتاب ... ايه اللي اخرك يا ابنى كده حمزة ... يا امى عقبال ما سلمت الظابط الجديد وكمان سلمت علي الناس دول عشره برده وعلى فكرة بعتين ليكى ول غرام سلام كتير فاطمة. ... الله يسلمهم بس انت زعلان علشان اتنقلت هنا حمزة ... لا انا بس عرفت اللى حصل ل خالد فاطمة ... الله يرحمه كانت صدمة وخالتك حسنات اقطعت قلبي حمزة ... الله يرحمه انا مصدقتش واما كلمت عمرو واكد الخبر زعلت عليه ربنا يرحمه ينتقم من اللي كان السبب فاطمة ... تفتكر هيسيبوا مراته وابنه فى بور سعيد تانى حمزة ... الله اعلم المهم هما راجعين بكره نبقا نعزيهم اما يرجعوا ولو مراته وابنه مجوش نروح نعزيهم ابنه صغير ومراته اكيد مش هتعرف تتصرف فاطمة ... واجب يا حبيبي ربنا يرحمه ويقدرك علي فعل الخير ☝☝☝☝☝☝☝☝☝☝☝☝☝? فى بور سعيد غرام بانهيار ... انا مش عايزة الورث دا ومش هرجع القاهرة تانى دا بيت خالد وهفضل في بيت خالد حسنات ... يا بنتى كفاية عياط تعالى نتكلم بالعقل انا مقدرش ابعد عن حمزة دا حته من روح المرحوم يرد*كى ابعد عنه وهو السبب انى اقف علي رجلى عمرو ... أنت هتتحايلى عليها قومى جاهزى حاجات حمزة وحاجتك علشان نتحرك الصبح ف*ج ... عمرو محدش ليه كلام علي مرات اخوك بعده غيرى أنا عايش ممتش غرام ... الله يخليك يا عمى أنا هنا مرتاحة حمزة حفيدكم فى اى وقت تعالو تنورو ف*ج ... الكلام دا يا بنتى لو كنا احنا اللى بنقول لكن دى وصية خالد ووصية الميت واجبة هو خالد ما يستاهلش ترجعى معانا وبعدين هو قال بيتنا ودى سهلة العمارة إللي إحنا فيها فيها شقتنا وشقة متاجرة و شقة خالد مفروشة و الباقى فاضى يعنى معانا احنا عمرو فى بيت لوحده مع زينب مراته انت براحتك عايزة شقتنا تعيشي معانا اهلا وسهلا عايزة نفتح شقة خالد برده أهلا وسهلا لكن وصية ابنى هنفذها يعنى هنفذها غرام ... الأمر لله ادينى فرصة للصبح وهرد عليك حسنات ... قومى نامى اليوم كان طويل وأنا هنيم حمزة فى حضنى النهارده وفعلا قامت غرام لغرفة نومها وقفلت الباب ب المفتاح وزقت كمان كرسي ورا الباب وبصت ل صورة خالد غرام ... كده يا خالد تعمل فى غرامك كده ليه انت عارف أنى مقدرش اقول لاء ومقدرش ارجع هناك انا زعلانة منك وعايزة اشتكيلك منك وافتكرت الجواب وجلست علي السرير وفتحت الجواب وكان مكتوب فيه غرام وحشتينى وهتوحشينى قوى بعد كده طالما الجواب معاكى يبقا انا خلاص قبلت ربنا انا حاسس اليومين دول انى هروح ليه معرفش ليه أنا عايز اقولك أنى كتبت وصية ليك طبعا أنت عارفة أن الوارث لا يوصى بس أنا كنت عارف انك هتضيعى حقك وحق حمزة فى مال جده علشان كده خليت أبويا اقسم ورثه بينى وبين عمرو علشان اعرف اكتب ليكى كل حاجة الجواب دا علشان اقولك لازم تقبلى الوصية كلها وطبعا لازم ترجعى القاهرة تانى امى هتكون محتاجك وأنت هترتاحى صدقينى غرام آخر طلب عايزة منك خليكى قوية اوعى تسكتى علي الظلم تانى خدى حقك من اى ظالم اوعى تخافى أنت معاكى ربنا هو الأمان ليكى اللي حصل زمان كان درس اتعلمنا منه انا وانت وكان رحمة من ربنا ليا لانى كنت بحبك وكنت مش قادر استحمل بعدك ربنا ليه حكمه خلى بالك من نفسك ومن حمزة ابننا خليكى قوية بيه وليه هتوحشينى يا غرام غرام قفلت الجواب وهى دموعها علي خدها ... الله يرحمك يا خالد حاضر علشان ابننا هعمل اللى أنت عايزة ربنا يغفر لك ?????????????? فى نفس الشقة بس غرفة عمرو عمرو رايح جاي هيتجنن معقول ترجع تانى معانا انا هعمل ايه معاها لا وكمان راجعة معاها ابن خالد يعنى هتبقا هى اللي فى العين وهى بدأت اول ما تكلمت كتمنى علشانها بس لا يا غرام لو زمان مكنتيش ملكى ولفيتى علي خالد دلوقت خلاص انت فى ملعبى وانا وانت والزمن بينا ?????????????? طلع النهار وصحيت غرام علي خبط الباب قامت لبست حجابها وفتحت كان حمزة ابنها غرام ... حبيب ماما صحى حمزة بنوم .. اه تيتا بتقول يلا علشان الفطار غرام ... يا خبر انا نمت ونسيت أنهم موجودين طيب روح يا حمزة وأنا هتوضا واصلى وجاية حمزة ... ماما احنا هنسافر مع تيتا وجدو غرام ... أنت عايز ايه حمزة ... نسافر يا ماما بابا كان بيحب تيتا ومش بيحبها تزعل منه غرام ... طيب روح يا حمزة أنا جاية وخرج حمزة وقابل عمه اللي فضل يلعب معاه تحت نظرات الكل وخصوصا قلق غرام من عمرو كابوس حياتها ☝☝☝☝☝☝☝☝☝☝☝☝☝☝ فى شقة حمزة الشهاوى حمزة ... يا ام حمزة خدى البت دى عن دماغى مش مبطله زن وكلام فاطمة ... تعالى يا قلب تيتا وانت قوم كلم عمرو لو مرات خالد مش هتيجى خد العنوان ونروح نعزيهم هناك ونعزى مراته وهما هناك علشان الأصول منروحش ليها وهى لوحدها حمزة ر... كلمته وقال أنهم راجعين كلهم علي هنا فاطمة ... طيب انا هنزل السوق اشترى طلبات الغدا وأجهز الاكل علي ما هم يرجعوا حمزة ... طول عمرك تعرفى الأصول يا بطة فاطمة ... وانت طول عمرك بكاش فاطمة بتردد .. هو انت لسه معرفتش اخبار عن غرام حمزة باسف ... لا يا امى كانها اختفت فص ملح وداب فاطمة ... الله يرحم أبوها من يوم ما مات وهى مكنتش كويسة بس تطفش عمرى ما فكرت في كده ابدا حمزة ... بغضب بس القيها وأنا هطلع علي عينها كل إللي حصل فاطمة ... حمزة هى عملت ليك إيه أنت إللي اخترت واحده فاشلة تتجوزها غرام ملهاش ذنب الذنب ذنبنا حمزة ... وقلبي اللي داست عليه وحلمى اللي صحيت منه علي اسوء كابوس لا يا امى غرام هتتدفع تمن غرام حمزة! وبكرة افكرك فاطمة بيأس ... انا نازله السوق ?????????????? جهزت غرام كل ما تحتاج اليه هى وحمزة ابنها وانطلقت مع أهل خالد للمصير المجهول المعلوم!!!!!! و علي الجانب الآخر كانت تجهز ام حمزة الغداء لأهل خالد انتهى الساعات الفاصلة بين بور سعيد والقاهرة فى تفكير غرام وقلقها من اللي جاى وتخطيط عمرو انه يرجع غرام ليه !!!!!! وفى حزن حسنات وف*ج علي ابنهم فلذة كبدهم ووصولو جميعا الي المنزل وبدأ البواب فى طلوع الشنط ف*ج ... روح أنت ل مراتك يا عمرو وابقا تعالي بليل علشان اهل المنطقة أما يجو يعزوا بليل عمرو ... انت تامر يا حج عايزة منى حاجة يا اما حسنات ... عايزك طيب خلي مراتك تيجى بدرى تقف معايا علشان الستات بليل عمرو .. حاضر يلا سلام عليكم كل الحوار اللي دار غرام مسمعتش منه اى حاجة كانت عايشة فى الماضى فلاش باك خالد ... نجوز يا غرام مفيش حل تانى غرام ... والناس اللي هنا وحمزة صاحبك واهلك خالد ... وافقى وأنا هحل كل حاجة وافقى يا غرام غرام ... وأنت ذنبك ايه خالد ... ذنبى انى بحبك بحبك يا غرام ومن زمان قوى بس قرب حمزة منك كان مسكتني لكن دلوقت مفيش وقت للسكوت لازم نتجوز غرام بصدمة ... بتحبينى ازاى خالد ... لا وقته ولا دا كلامنا حاليا المهم وافقى و انا اوعدك أنى هفضل امانك وسندك فى الدنيا دى غرام باستسلام .... انا موافقة يا خالد بس عمرى ما هكون مراتك بجد خالد ... وانا موافق وهعمل كل حاجة وهبعدك عن هنا باقل الخسائر وعمرك ما ترجعى هنا ابدا ودا وعد منى يا غرام مفيش رجوع هنا باااااااك غرام فى نفسها ... واد*ك سبتنى لا وكمان رجعتنى هنا تانى وفاقت علي صوت حمزه ابنها حمزة ... يلا ماما انا تعبت من الواقفة غرام وهى بتاخد نفسها ... يلا يا حمزة وطلعت معاهم علي شقة ف*ج وهى فى أول دور الدور كله عباره عن شقة ف*ج وفوق شقة خالد وقصادها شقة حمزة الشهاوى أيوة غرام هتبقا جاره حمزة مرة أخرى لكى ينكشف السر الخاص ب غرام وخالد ????????????? وبكده خلص بارت النهاردة اشوفكم قريب ان شاء الله رايكم بصراحة ؟ حمزة رد فعله اما يعرف أن غرام مرات خالد لا هتعيش قدامه ؟ مرات حمزة فين وليه مخدتش بنتها وليه حمزة بيكره طليقته ؟ #غرام حمزة تأليفي ميرا إسماعيل

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

جحيم الإنتقام

read
1.7K
bc

رواية " معذبتي “ لنوران الدهشان

read
1K
bc

فتاة انحنت من اجل........الحب

read
1K
bc

معشوقتي

read
1K
bc

أنين الغرام

read
1K
bc

بنت الشيطان

read
1.7K
bc

عشق آسر. (الجزء الثاني من سلسلة علاقات متغيرة ).

read
2.5K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook