ليالي الجحيم البارت (37)❤️

1823 Words
كان الليل يملأ السماء والماء تغرق الأرض والمطر الغزير في كل مكان لا أحد بالجوار وكأن الكون لايوجد به انسان لايوجد سوي فيلا صغيره ينبع منها نور ضعيف وسط ظلام الحالك والبرد القارس يدل على فصل الشتاء وفجأه يدق الباب ليتجه آدم وهو يتمطوح ويتحدث لنفسه من هذا الشخص السئيل الذي يأتي في هذا الليل فتح الباب وحاول أن يدقق نظره ولكن لم يأتي أحد فنده بصوته وهو شبيه فاقد وعيه بسبب الخمر وكثر شرابه ادم:مين بره مين خبط ولكن ما من مجيب فأغلق الباب وتمتم بكلمات ادهم:يوه هيكون مين يعني يله مش مهم ودخل غرفته ولم يشعر بنفسه الا في نهار يوم جديد استيقظ آدم كعادته ليذهب الي شركته ولكن بعد خروجه من المرحاض وجد شئ صغير يجلس بجوار الباب فحاول أن يقترب منه فرئها فتاه جميله جدا في العشرينات من عمرها تنكمش في نفسها من البرد القارس وجسمها ينتفض من البرد فقام آدم بإفاقتها كان يحدث نفسه من هذه الفتاه وكيف ولماذا أتت الي هنا فاستيقظت ملك من نومها لتجده واقف أمامها مفتول العضلات وينظر لها باستغراب فانكمشت في نفسها بشده وقالت بصوت ضعيف خائف ملك :انت مين فرد باستهذاء ادم:انا اللي مين انتي اللي مين وايه دخلك هنا ودخلت ازاي هنا انطقي ملك بخوف انا انا دخلت الفجر لما فتحت الباب ادم: لا انا فاكر كويس انا فتحته وملقتش حد ملك: لا منا دخلت من تحت دراعك علشان متشفنيش وتطردني ادم:لا والله يعني تدخلي بيت واحد عاذب سكران في عز الليل وتباتي ولا كأنه بيتك وكمان خايفه اني اتردك تصدقي صح لا لازم انا اللي اتطرد واسيب لحضرتك البيت ملك:بدموع انا اسفه والله مكنش قصدي بس انا تعبت اوي انا جيه من مصر معرفش حد هنا في اسكندريه خالص بس فضلت امشي امشي لحد ما رجلي جابتني لحد هنا وتعبت علي العموم انا اسفه انا همشي خلاص بعد اذنك وهمت برحيل فدخل شعور الشهامه كعادته وقال ادم:لا لا ماتمشيش استني افطري وابقي امشي بس الاول تعالي معايا اجبلك هدوم بدل لبسك المبلول ده فنظرت له بخوف ادم:متقلقيش يا انسه انا مجتش اخدك من بيتك يعني علشان تخافي في هدوم هنا جوه في دولاب مليان هدوم اختاري اللي عايزاه والبسيه تعالي فأخذها الي غرفه جميله جدا منظمه كامله لا ينقصها شئ ادم: اهه الدولاب متقلقيش دي هدوم اختي وهي مسافره اصلا ملك بخجل:انا اسفه والله جيت ازعجت حضرتك و فقاطعها آدم بإبتسامه :ولا ازعاج ولا حاجه انتي زي اختي هفتحلك الدولاب ففتح لها الدولاب ليعلن عن ملابس للبنات قصيره وكط ويدل بأن اخته امرئه متحرره لا يليق لبسها بأمرئه مسلمه فنظرت ملك علي حيره من أمرها ادم بخجل :طب انا همشي بره في ترباس عندك في الباب اهه اقفليه عليكي خلصي وانا هستناكي بره علشان الفطار فنظرت له ملك وئمأت برئسها بالموافقة وبعد مغادره الغرفه ذهب الي المطبخ ليحضر لها الطعام اما هي فكانت حائره الا ان وقعت عيناها علي فستان بسيط طويل بأكمام ومن مظهره يدل بأن الفتاه لا ترتديه يوما قط فرتدت ملك الفستان وحجابها وتوجهت لاتنظر علي حالها في المرئا وخرجت من الغرفه لتجد الطعام علي السفره وأدم ينظر لها بزهول ملك:تسلم ايد حضرتك وشكرا علي الهدوم ادم:الشكر لله يا انسه بالمناسبه انا اسمي ادم وانتي ملك وهي تنظر للاسفل :ملك اسمي ملك ادم:اهلا يا انسه ملك كان يتحدث معها وينظر لها بتمعن فرددت ملك باستغراب ملك:هو الفستان في حاجه هو حضرتك بتبصلي كده ليه فضحك آدم ضحكات عاليه ثم اردف قائلا: اصلي الفستان ده جيبه لناني من 3سنين ومرضيتش تلبسه قالت عليه فلاحي علشان بكم واتركن وأنا سعتها قولتلها انتي متستهليهوش علشان كده مش هتلبسه الا واحده تستهله فردت بابتسامه ملك:بالع** ده جميل جدا ده احلي فستان في دولابها محترم كده وسيمبل ادهم:ههههه اه لو ناني سمعتك هتقتلك اساسا اقعدي اقعدي كلي اتفضلي ثم هم هو بالوقوف وقال ادم:كلي براحتك ياملك ولو احتجتي اي حاجه البواب بره عم إسماعيل لو ندهتي عليه هيجيلك فورا ولو حبه تستنيني واعرف حكايتك ايه هكون مشكور ليكي يمكن اقدر اساعدك لو مش حابه تستني فديه كانت فرصه سعيده جدا ملك:استاذ ادم انا متشكره ليك جدا بس انا للاسف ماليش مكان اروحله بس مش هتقل عليك فأعزرني انا همشي ادم:وتمشي ليه خليكي بصي انا هروح شركتي علشان اتأخرت ولما اجي نتكلم واعرف حكايتك ايه رايك بقي ملك: بابتسامه متشكره جدا والله مش عارفه اقول لحضرتك ايه ادم:متقوليش ولو حابه تتمشي في الجنينه شويه براحتك سلام بقي خرج آدم من الفيلا لتستنشق ملك الهواء وكأنها كانت سجينه لشئ ما ذهب ادم الي عمله وهو يفكر في هذه الفتاه الرقيقه وما سرها ف*نهد ليخرج من تفكيره ليكمل طريقه الي شركته نتعرف على ابطالنا ادم شاب وسيم جذاب في اواخر العشرينات يمتلك شركه وهو رجل اعمال ناجح جدا وله اخت شقيقه واحده تدعي ناهد وتحب دلع ناني تقيم في امريكا وتاتي قليلا الي الاسكندريه لزياره اخيها الوحيد ليست متزوجه ولا تريد الارتباط ادم من اكبر رجال الأعمال المصريين يحب عمله جدا ليس مرتبط جاد في عمله ليس به عيوب الا واحد فقط وهو سهره كل ليلة مع شلته الضائعه حتي يرجع بيته ثملا يوميا وشلته عباره عن ثلث اشخاص سوف نتعرف عليهم في ما بعد ملك فتاه جميله جدا رقيقه محترمه لبسها محتشم تتجمل بالحجاب والتدين وحيده والديها كانت حياتها سعيده مع اسرتها الصغيره حتي جاء اليوم المشئوم وهو وفاة والدها مما جعل عمها الجاحد ان يتحكم في شركتهم وحكم علي والدتها بان تاتي للعيش معهم هو وابنه في بيت العائله وتركو شقتهم بالفعل بسبب تحكماته وهو الان متحكم في جميع ميراث الفتاه ووالدتها بحجه انهم اناث لا يستطيعون التصرف فعاشو تحت اوامره الا ان خطب ملك لابنه عمر بعدم رضاها ولذلك لعدم خروج امولهم خارج العائله وتفضل امر ملك تحت طوع عمها نرجع للروايا كانت ملك جالسه وتنظر حولها تفكر في ايامها وماذا سوف يحدث معها وماهو حال والدتها الان فلاش باك الام :بخوف. انتي لازم تهربي ياملك انا مستحيل احليكي تتجوزي الحيوان ده ملك بدموع: ويئس اهرب اروح فين بس ياماما ماحضرتك عارفه انا معرفش حد هنا الام: منا مش عيزاكي تقعدي هنا سيبي القاهره خالص يابنتي روحي اي حتي تانيه بعيد عنهم وعن جبرتهم ملك بدموع مش هينفع اسيبك ليهم يا امي الام باستهذاء :هيعملو ايه يعني انا ست كبيره في السن متقلقيش اكتر من اللي شفتو هشوف ايه تاني امشي من هنا يابنتي وعيشي بعيد عن عمك وابنه حسبي الله ونعم الوكيل فيهم ظلمه ابوكي كان طيب وربنا مش هيسيبك بس ابقي طمنيني عليكي ثم اخرجت هاتف محمول واعطتهو لملك الام:خلي ده معاكي ابقي كلميني منه وسيبي موبيلك هنا لحسن يوصلولك عن طريقه وبالفعل هربت ملك من جبروت عمها عوده تن*دت ملك ونظرت حولها لتتحدث مع نفسها ملك: شكله راجل طيب وممكن يساعدني يارب اقف جنبي يارب وخرجت لتستنشق بعض الهواء خارجا لتري حديقه جميله مزينه بالازهار والورد والياسمين وتري رجل كبير في السن لا يقدر على كل هذه الاعمل لتذهب اليه بروحها الخفيفه ملك بمرح :السلام عليكم ورحمة الله عم اسماعيل : وعليكم السلام يابنتي عامله ايه فردت باستغراب وبابتسامه عزبه: هو حضرتك تعرفني فضحك اسماعيل عندما تذكر كلمات ادم له صباحا وهو يوصيه علي الفتاه غريبه الطباع الذي انقضت علي عزلته عم اسماعيل: طبعا اعرفك مش انتي الانسه ملك اللي جيتي هنا بليل اصلي ادم حكالي عنك الصبح ووصاني عليكي قبل ما يمشي فبتسمت وقالت : اكيد حضرتك هتفهم اني انسانه مش محترمه صح فرد الرجل العجوز وقال : ليه يابنتي اقول كده ده انتي باين عليكي ست البنات وخوديها مني كلمه لو فعلا انتي محتاجه مسعده مش هتلاقي احسن من الباش مهندس يسعدك ده طيب اوي وربنا يفك قربك ملك : ان شاء الله ياعمو ادعيلي بس ممكن اسال سؤال اسماعيل : اتفضلي طبعا ملك باحراج:اصلي من ساعه ماجيت ومافيش ست شفتها غيركو بس فبتسم اسماعيل بحزن وقال:البيت ده مافيش ست دخلته غير ناهد هانم اخت ادم بيه من ساعه اهلو ما ماتو وخطيبتو الله يرحمهم ملك بحزن :الله يرحمهم يعني انتو عايشين لوحدكو عم اسماعيل: بتنهيده اه من يوم الحادثه وادم ياعيني قافل علي نفسه من الشركه للبيت ومن البيت لصحابو اتغير اوي سيبك من الكلام ده انتي بقي ايه حكايتك اعتبريني زي ابوكي واحكيلي لو ينفع بما اننا مافيش غيرنا فنزلت دمعه من عيون ملك وقالت الله يرحمه ثم ابتسمت للرجل واكملت بمرح حكيلك كل حاجه بس انا ممكن استأذنك تجبلي شويه طلبات اسماعيل:اامريني يابنتي ملك: بما اني موجوده هنا يبقي لازم اجهزلكو اكل ايه رايك فضحك اسماعيل وقال: ياه من زمن البيت ده متعملش في اكله دي حتي البنت اللي بتروق استاذ ادم مانعها تدخل المطبخ ولا حتي بيشوفها ملك : فتمتمت ملك لا ماباين نضفتها اوي خلاص ياعم اسماعيل هكتبلك اللي عايزاه وبعد ذهابها لكتابه طلباتها ابتسم اسماعيل وقال باينه تغيرك علي ايد ملك يا ادم ربنا يسعدك يابني وتضيعش الفرصه من ايدك وتدي لنفسك فرصه جديده بعد مرور ساعه من ذهاب اسماعيل لاحضار الاشياء لملك دخل المنزل ليراها تنظف المكان بهمه ومهاره فبتسم وقال اسماعيل:الله ينور ملك بمرح :ايه رايك بقي مش تقولي في بنت بتروق اسماعيل: لا ده انتي خليتي المكان حاجه تانيه اتفضلي طلباتك اهيه ولو احتجتي حاجه انا بره فبتسمت بإمتنان وشكرته وبعد مرور الوقت انتهت ملك من اعداد كل شئ وفتحت شبابيك المنزل ليدخل الهواء النقي وقامت بتشغيل القرأن واتت ببعض الزهور لتزين الفيلا بها من الداخل وجلست لتنتظر ادم وتنتظر تغير مصيرها ايضا جلست وهي تفكر في اكثر من مائه سؤال واهم سؤال فيهم ماذا سوف تفعل والي اين تذهب وماذا تخبئ الايام حتي غلبها النوم علي الاريكه بعد مرور الوقت ذهب ادم الي منزله واته ببعض الطعام معه لكي تأكل الفتاه وعند وصوله الي الفيلا لم يري عم اسماعيل كعادته ادم في نفسه: اكيد بيصلي يله ادخل اشوف اللي جوه دي عملت ايه وقبل أن يدخل سمع الايات القرانيه تضوي في المكان فأحس بإرتياح علي غير العاده وعندما فتح الباب زهل بما رأه المكان نظيف علي غير العاده وتنبعث منه رائحه الورود انتظرو ايضا انها رائحه طعام شهي وليس ورود فقط نظر الي المكان بإبتسامه عزبه وعند تجول عيناه بالمكان رأي ايضا ملاك نائمه في جسد بشر فقترب منها قليلا ونده عليها لكي تستيقظ فلم تستجيب كانت ملك نائمه فوقع الحجاب منها قليلا ليظهر شعرها منه ويظهر جماله اقترب ادم ليهزها بيده ادم بهمس:انسه يا انسه ملك فنتفضت ملك خائفه امرك ياعمي انا قمت اهه ادم بإستغراب: عمك ملك بخجل انا اسفه مكنش قصدي انام انا كنت مستنيه حضرتك وراحت عليه نومه فعدلت حجابها سريعه ادم:بابتسامه ولا يهمك انا اللي اسف خضيتك انا جبتلك معايا اكل اتفضلي قومي علشان تتغدي فهمت بالمشي الي المطبخ وقالت بمرح ممزوج بالخجل لا اكل بره ايه انت هتاكل اكل بيتي انهارده روح غير عقبال ما اجهز الاكل ادم :اممم ماشي ياستي اما نشوف اهه بالمره تغير الواحد بطنه نشفت من المحلات ذهب. ليبدل ملابسه بينما هي تحضر الغداء عند الطعام نظر ادم الي الطعام بسعاده وبابتسامه ادم:ايه الهنا ده تسلم ايدك بجد الاكل روعه باين من شكله فردت بخجل مرسي اتفضل ادم:وتسلم ايدك علي الجو اللي عملتي شكلك تعبتي اوي ليه ده كله في واحده بتيجي وتروق ملك:قصدك بتاخد فلوس وتمشي علي العموم ده اقل حاجه انا ممكن اعملها لحضرتك كفايه كرمك معايا ادم: ليه بتقولي كده انتي زي اختي الصغيره ويله ناكل قبل الاكل مايبرد وبعد انتهاء الطعام همت ملك بالقيام لتنظف الاطباق فقال ادم معترض ادم: لا لا سيبي كل حاجه انا هكمل اعملي انتي الشاي وانا هشيل الاكل واغسلهم ملك:ازاي لا طبعا حضرتك روح وانا هعمل كل حاجه ادم: هههه انا كده بدلع بزياده وخايف اتعود ملك: فبتسمت وتحلت بال**ت فأكمل ادم علي العموم هسيبك المرادي بس بسرعه علشان اعرف حكايتك ايه مستنيكي في الجنينه فئمأت براسها بالموافقه
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD