الحلقة الثامنة
الجزء الثاني
لذئاب وجوه اخري
بقلم نورا محمد علي
كان الصراع علي آخره بين امجد و عادل فقال امجد
أمجد هل هذا آخر ما عندك
عادل و ليس عندي شئ آخر و من الان تنسي ما كان بينا وسانهي شركتك معك يا أخ امجد و مع ذلك لن تحصل عليها
امجد و هو ينظر إلي عادل و يسأل و هل تبيع عشرة السنين بهذه السهولة
عادل انت اللي بعت يا امجد مش انا انت اللي خنتني لما حبيت حبيبتي بس من امتي يا امجد من امتي بتاخد امرأة كانت لي من امتي بتاخد حاجة تخصني
امجد اولا سهام ليست حاجة سهام انسانه ولا تضحك علي نفسك هي عمرها ما كانت ليك انا لا أفكر في امرأة كانت لك يعني شاركتك فراشك و اللي انا متاكد منه أنها لم تشاركك شئ غير العمل يعني هي مش ليك
عادل أن لم تكون لي لن تكون لك
امجد بغضب هنشوف و تركه و مشي
كان عادل يقطع البيت ذهاب واياب ويتصل بسهام ولكن تلفونها يعطي مغلق أو غير متاح
ام امجد فقد قاد السيارة إلي حيث شركة علاء الناغي للإنتاج السينمائي
القي السلام ودخل ليجلس مع علاء في مكتبه ثم قص عليها ما حصل مع عادل واخبره بان عادل أخطأ فيه
علاء انت بتحبها بجد
امجد وهو الحاجات دي فيها هزار ايوة طبعا بحبها ولن احب غيرها
علاء بس عادل
أمجد ماله عادل انه لم تكون له فما يمنع أن تكون لي انا احبها وهو يعرف وانا انتظر ردها فإن وافقت اتزوجها حتي لو عاديت العالم بأثره لا عادل فقط
علاء وأن نفذ تهديده وقتلك
امجد وهو يشرب الكأس الذي في يده علي جرعة واحدة لن يفعلها لن يقتلني لاني ستتزوج امرأة لن يستطيع الزواج بها حتي لو استطاعت القطط أن تطير
علاء و أن نفذ انت عارفة مجنون و ممكن يعملها
امجد مش مشكلة المهم أنها تكون لي لو يوم واحد تبقي مراتي و شايلة اسمي قدام ربنا
علاء انت اتجننت
امجد يمكن بس انا بحبها و هي لم تفكر في مالي ولا اسمي ولا اي شئ و تعتبرني صديق فقط
علاء ايه يا مجنون بتعتبرك صديق رايح تقول ل عادل ليه
امجد عشان ما أحس اني بخونه
علاء لا يا راجل طيب بعد ما خربتها هتعمل ايه
امجد انا علي استعداد اني احقق ليها كل اللي تتمناه بس توافق انا مش عاوز غير قلبها و مستني اني احصل عليه بأي ثمن
علاء انت عقلك فين هتخسروا بعض عشان بنت انت ناسي أن شركتك انت و عادل تعتبر قوة في سوق المال تخسر عادل عشان حب مش هتحصل عليه
امجد لا انا هحصل عليها
علاء ازاي انت مش لسه قايل أنها بتعتبرك صديق بس
امجد اه بس انا هحاول
علاء ببعض الغضب وعادل كمان حاول بس انا هتكلم معاه وخليه يعقل طيب انت يا مجنون سهام ليه متكلمتش من الاول قبل ما صاحبك يتورط في حبها
امجد وهو ينظر إلي علاء وانا كنت اعرف منين انه مش خليلته ولو كنت قولت كان سكت ومتكلمش وافضل انا عايش في شك وخوف تكون مش تمام
علاء طيب ما انت كنت هتتاكد لو اتجوزتها
امجد ودا ازي علي اساس ان مفيش عمليات زفت
علاء اه وسكت فهو يعام انه يتكلم عن واقع
امجد يا علاء كل شئ بقي صيني حتي ختم ربنا
علاء اد*ك استمرت لما تتأكد ولما تتأكد أن صاحبك مش هيتجوزها لانها مش موافقة طيب أتأكدت أنها موفقه عليك
امجد لسه
علاء أخذ امجد و نزل من المكتب و كل قاد سيارته إلي بيته
دخل امجد فيلاته حاول أن ينام ولكنه ام يستطيع لقد أخطأ بنتظاره و ها هو يخطأ بتحديه عادل حتي قبل أن يتأكد من أن سهام قد توافق عليه فقط لا تبادله نفس المشاعر حبه لها
و لكن ما صدمه رد عادل و لم ينام إلا في ساعات الصباح الأولى
ام عادل لم ينام طول الليل وهو يفكر انها لي ولن تكون لغيري لن تكون لك يا امجد وفي الصباح اتصل علي امير
امير صباح الخير
عادل هو فين الخير دا
امير مالك يا عم علي الصبح
عادل فين سهام يا امير
امير و هو يضحك علي اساس أنها مراتي ما عرفش
عادل مش في البيت و بتصل عليها تلفونها مغلق
امير ليه القلق دا بس انا ما شفتها من يوم الحفلة ليه القلق دا بس هتكون راحت فين
عادل إذا عرفت هي فين اتصل بي
امير حاضر بس في ايه
عادل كنت مع امجد بالليل ولسه ما نمتش
امير اه
عادل انت كنت عارف انه بيحب سهام
امير شكيت من تصرفته في الحفلة كانت الغيرة واضحة عليه و بعدها سألته ما انكرش
عادل هقتله قبل ما يفكر فيها دي بتاعتي
امير علي اساس هي علبة سجاير هو من حقه يطلبها ومن حقها تقبل أو ترفض
عادل من حقه اي واحدة تاني بس سهام لا سهام دي حبي قلبي انا عايش عشان تبقي بتاعتي انا ما قدرش اعيش من غيرها
امير ممكن تهدي الرأي الأخير لسهام فإن وافقت ما تنساش عشرة السنين بسهولة
عادل هو اللي نسي مش انا
امير و اللي خلق سهام خلق مليون زيها
عادل لا يا امير لا سهام مفيش زيها
امير انت بس اللي قافل عنبك يمكن يكون فيه اللي بتتمني رضاك و قريبة اوي بس انت مش واخد بالك كان يقصد الينا
عادل تقصد مين بس انا مش عاوز غير سهام
امير رغم اني مش عاوز اد*ك امل علي الفاضي سهام مش مهتمه بطلب امجد يعني فضلت تهزر مع عمرو و ادهم و تسأل عمرو عن جني خطيبته و كده و حتي اما مشت مسالتش علي امجد رغم انها جت معاه و خلي سواقه يسوق عربيتها
عادل كل دا كويس بس هي فين انا مش عارف اوصل ليها
امير سيبها تاخد قرار في موضوع امجد وةفي النهاية هي حرة لو اخترته يبقي مكتوب يا صاحبي
عادل هو ايه اللي مكتوب
امير انك تحبها و نتجوز غيرك
عادل لا يا امير
امير مفيش لا مع القدر يا صاحبي انه لا يتغير و في أشياء يكتبها القدر و يعرفوا البشر و ما يقدرش حد بغيرها وعلي العموم لو عرفت مكانها هتصل بيك
عادل طيب واضح انك مشغول
امير فعلا بس مش مشكلة
عادل لا يا صاحبي سلام انا عارف الوقت مهم عندك قد ايه
امير ولا ياهمك يا صاحبي سلام واغلق الخط وأكمل ما كان يعمله فلقد كان ينهي برنامج ي**مه علي الاب توب
اندم في العاشرة صباحا كانت سهاممتستيقظة وتقف في الشرفة
وتنظر أمامها بابتسامة امل
وعندما رأت عم صلاح وغيره من الفلاحين يجمعون الأوراق المتساقطة علي الارض وبعضهم يقوم بري والاخر برش السماد لشجر قالت
سهام صباح الخير يا عم صلاح
صلاح صباح الخير يا استاذة
سهام ايه اخر الاخبار عندك
صلاح كله خير باذن الله
سهام طيب هنفطر ونزل ليك
اقترب تم صلاح وهو يقول شوفت عربيتك امبارح و كنت فاكرك لوحدك و كان في نظرته بعض الغضب لانها اشارت بأنها ليست بمفردها و هم في الاخر فلاحين لا يعجبهم الحال المايل
ابتسمت سهام بسخرية و هي تدرك انه يفكر أن معها رجل
سهام لا يا عم صلاح مش لوحدي ثم ركزت علي كلماتها و هي تقول معايا عيلتي امي و اخواتي البنات
صلاح ظهرت ابتسامة كبيرة علي وجهه المجعد من فعل الزمن و الأيام والسنين و قال
صلاح يا اهلا و سهلا يا مرحبة نوروا المزرعة
سهام ابتسمت بسخرية و نظرت له و قالت شكرا علي حسن ظنك
صلاح اعذريني يا بنتي انا فلاح ما يعجبنيش الحال المايل
سهام و انا كمان ما يعجبنيش الحال المايل يا عم صلاح عن اذنك
صلاح بابتسامة سمحة قال اتفضلي ما تزعليش من عمك العجوز
سهام ابتسمت برقة و قالت لا ابد و دخلت إلي البيت لتتناول الإفطار مع امها و اخواتها في المطبخ وبعد أن انتهي الإفطار خرجوا ليجلسوا علي الشرفة و في يد كل واحده منهم كوب مشروب ام شاي أو قهوة أو نيسكافية
كانت الأم مستمتعة بالمكان فأخذتهم سهام لتريهم الشجر وأنواعه المختلفة وهي تتوخي الحذر لانها تخشي علي الأعشاب وبعد أن وصلت إلي أشجار الزيتون وجدت شمام علي الجسور
سما عاوزة واحدة يا سهام ولا عم صلاح هيزعل
سهام لا طبعا دي ارضك فحاولت سما لتقطت واحدة ولكنها لم تستطيع واخرجت سهام ميدالية المفاتيح وفتحت النصل وقطعت لها ثمرة سهام ناضجة
سما حملتها بسعادة وهي تقول اخد اللي انا عاوزاه
سهام كل اللي انت عاوزة إلا الأعشاب و الكلام ليكم كلكم
سهر و هي تشير إلي أحد الإنفاق البلاستيكية قالت ايه دا
سهام دا نفق زي الصوبة و بتتزرع فيه الخضروات في غير وقتها في دي بسلة و لوبيا فاصوليا و كده يعني آمال هصرف علي الشجر اللي لسه ما طرحش منين
سمر انت ذكية بتزرعي الخضر في غير اونها .......
نكمل الحلقة الجاية انا مش عاجبني التفاعل والتعليقات
الحلقة الجاية تطور الأحداث
اتمني تعجبكم
نورا محمد علي