الحلقة السابعة من الجزء الثاني لذئاب وجوه اخري بقلم نورا محمد علي

1276 Words
الحلقة السابعة الجزء الثاني لذئاب وجوه اخري بقلم نورا محمد علي سهام كانت ترد علي استفسارات اخوتها البريئة فقالت سهام مش ضروري اقتله كفاية انك تمسكيه عشان يخاف و يترجع زي الديب سمر دا بجد الأم لتاكد كلام ابنتها رغم أنها لم تكن تعلم أن ابنتها تمتلك مسدس قالت الأم ايوة هيتراجع هيخاف لأنه لم يعمل لاخرته ليسعي إليها و هم عبيد الدنيا و لن يتركها فهي جنته سمر طيب لو فرضا ما خافش هتضطري تستخدميه سهام اه اولا هو مرخص و ثانيا في حالة زي دي هكون في حالة دفاع عن النفس سما و انت بتعرفي تستعمليه زي انجلينا جولي كده في أفلامها سهام لا طبعا مش زي انجلينا جولي علي القد كده مش زي المحترفين انا كبيري اضغط علي الذناد و انا بدعي ربنا اني ما احتجش استخدمه الأم يا رب يا قلب امك يكفيكي شر الناس و شر نفسك سما و النبي خلاص غيرو الموضوع سهام اول مرة تقولي كلمة عدلة يا اوزعة سما بغضب مصطنع لن انسي لكي هذا الموقف سهام بمزاح عربي فصيح مرة واحدة ما تنسهوش يا ختي بس غني و سمعيني ههههه اخذت تغني سما تنهي اغنيه لتدخل في اخري من رتم بطيء إلي آخر سريع ثم غنت عاشقة و غلابانه لصباح و هنا استمعت سهام إلي الغنية يقلبها و ليس اذنها و اخذت تردد معها فهي الان تشعر بأنها عاشقة ولا تدري ما النهاية وتخشى أن تنتهي قصتها بالغلب و هي اعتادت أن تكون قوية لا ضعيفة و لذي نفضت عنها كل شيء هي علي طريق ويجب أن تنتبه له مر الوقت بين المرح و الغناء و السندويتشات التي تناولوها في الطريق و بعد ساعات طويلة وصلوا إلي توشكا اخذت سما تنظر من الشباك و السيارة تسير علي المزروعات سما دي ارضك يا سهام سهام لا يا حبيبتي دي مزروعة بداية قمح فنحن علي مشارف الموسم سما مش مهم مزروعة ايه بس فين ارضك سهام أرضنا يا سما و ليست ارضي وحدي قربنا نوصل مر بعض الوقت ثم قالت سهام وصلنا الام ما شاء الله دي جنة سهام ابتسمت برقة وقالت ايوة يا ماما دي جنتنا ربنا يبارك لينا فيها سما هننزل هنا سهام لا طبعا هتمشي ١٠٠ فدان علي رجلينا ظهرت الصدمة علي وجة الأم ١٠٠ فدان منين ما الثمن سهام شعرت بما تفكر فيه امها فلقد رأت صورتها في المرأة سهام اشترتها من اكتر من سنتين بسعر بخس كانت الدولة بتشترط تشجير الأرض لانها كانت بور واللي كان مستلمها مقدرش يصبر ف**ب فيها قليل وباعها والفلوس كانت بتاعة عادل عبدالله فاكرة صاحب الشركة اللي كنت شغالة فيها الأم وهي تسترجع أفكارها انا شفت الراجل دا سهام ايوة جه البيت لما خد الشنطة الأم اه اللي كانت في دولابك يعني انت رجعتي فلوسه سهام ايوة كانوا ٢٠٠ الف كنت ماضية علي وصلات أمانة قصادهم مع كل عمولة خدتها فاكرة لما قولتلك عاوزين نوفر شوية اليومين دول سهر انا فاكرة سهام و بعدين انا زرعتها شجر ولما نوصل هحكيلك بالتفصيل الأم بعد أن اطمئنت قليلا قالت ربنا يجعل الناشفة في ايدك خضرة سهام يارب هي دعوتك دي اللي بتفتح لي أبواب الرزق ربنا ما يحرمني من دعاكي فابتسمت الأم لها سهر و هي تنظر حولها بس ازاي حولتي الأرض البور للجنة دي سهام ببركة دعي امك ليا ربنا يجعل الناشفة في أيدي خضرة ههههه سهر لا بجد يا سهام حولتيها ازاي سهام التي كادت أن تصل إلي البيت اشتريت بذور وشتلات شجر وعم صلاح كان شغال في الأرض قبل كده و عايش فيها هو ومراته و كده كان في جزء مزوع فعلا و الباقي لاء و زي ما انت شايفة زرعت تحت الشجر اعشاب طبية سهر فكرة ممتازة سهام ايوة فعلا والا كان زمان الأرض لسه ما دخلتش دخل الأم يعني العشب دا بيجيب فلوس سهام فلوس كتير كمان يعني بسببه اقدرت اسدد فلوس عادل واوفر فلوس اعمل بيها البيت الأم وهي تنظر إلي الأعشاب التي تنموا تحت الشجر وقالت ماشاء الله ثم ابتسمت بفرح حقيقي بعد أن اطمئنت علي ابنتها قالت الأم فكرة مين دي سهام فكرتي يا ست الكل استغليت الشغل في سوق الدواء عشان اعرف الأعشاب المطلوبة وكيفية زراعتها وكمان اتعملت مع شركة زيوت عطرية وزرعت جرجير سمر جرجير سهر اه احنا في الصيدلة عرفين انك بتستخرجي الزيوت من أنواع مختلفة يعني زي الجرجير بيدخل في صناعة الشامبو وزيوت الشعر وحمام كريم الشعر كمان الأم ربنا يصلح حالك وافرح بيكم سهام وكمان المشرف الزراعي اخبرني أن فيه بعض الأشجار هتثمر قريب سما وهي تنظر إلي البيت دا البيت سهام ايوة سهر دا قصر الأم قولي ما شاء الله اخذت سهام تبحث عن المفاتيح ونزلت من السيارة وكذلك الكل أسرعت سما فاوقفتها سهام سهام استني اوعي تدوس علي العشب دا تمنه يعدي ربع مليون جنيه سما كام سهام زي ما سمعتي سمر ليه هي م**رات سهام لا يا قلبي دي اعشاب طبية نادرة بتدخل في تركيب الأدوية ومطلوبة قوي وليها خدمة خاصة يعني ممنوع تمشي عليها يا سما أو تلعبي الأم تلعب ايه لازم تحافظ عليها دي مالك يا قلب امك سهام مالنا يا امي مالنا مش ليا لوحدي اشارت إلي المنزل وهي تقول اتفضلي يا امي اتفضلوا يا بنات دخلت الأم ونزلت سهام واخواتها ليحضروا الملابس والمعلبات سما حملت الاب توب الخاص لسهام ودخلت وكذلك الفتيات الأم ما شاء الله الله اكبر ربنا يبارك فيكي يا بنتي ويصلح حالك بعد وقت كانت سهر تغسل الأطباق بعد العشاء وسمر تعد شاي وأخذوا يتعرفوا علي المكان دخلت سهر وسمر غرفتهما وسما والام غرفتهما وسهام دخلت غرفتها ونامت من كثرة الإرهاق اجل لقد ارهقت من السهر والقيادة طول الطريق وكذلك في التفكير في رد مناسب لرفض امجد وكذلك تفكيرها ليلة أمس في احمد الديب الذي لم يعد يفرق أن كان ذئب ام أسد كان البيت كله يغرق في النوم رغم أن الساعة ام تتجاوز العاشرة وبينما كانت سهام و أسرتها نائمون كان امجد يخبر عادل بأن سهام قالت إنها لن تتزوجك يا عادل حتي أن انطبقت السما علي الارض عادل يمكن بس هحاول تاني وهقدر اقنعها امجد لا مش هتحاول حاجة بعد النهاردة هي رفضتك و انتهي الأمر عادل ايه اللي حصل يا امجد امجد لقد جئت لأخبرك انا بدل ما يخبرك غيري عادل ايه اللي يخبرني بيه غيرك يا امجد امجد انا احب سهام عادل ايه من امتي و ظهرت الغيرة و الغضب و الدهشة علي وجهه و هو يقول انت اكيد اتجننت أمجد متي من اول يوم شوفتها فيه في المطعم تذكر و لكنك ظللت تنظر لها عادل ايه طيب ليه مقولتش وقتها امجد ظنيت أنها ممكن تكون ليك في يوما ما عادل و لقيت ايه امجد لم تكن لك عادل و لكنها ستكون لي انا احبها كان يتكلم بتملك امجد و انا ايضا احبها و سأتزوجها يا عادل و ابتعد عنها افضل لك عادل ماذا تقصد ايه اللي بتقوله دا و كان وجه شاحب من الصدمة و الغضب و الغيرة امجد ببرود زي ما سمعت لقد انتظرت علي اعصابي حتي انتهي موضوعك كله و من الأفضل أن اتزوجها انا خير من لا اتزوجها انا ولا انت عادل و الغضب يتملك منه دا بجد امجد اجل فهي حقي انا وانا احبها قبلك لذي أردت أن أخبرك انا حتي لا أخسرك عادل انت جايب البرود دا منين هو لما تتجوز حبيبتي مش هتخسرني امجد اولا هي مش حبيبتك عادل و ثانيا امجد ليش أخسرك هي رفضتك قبل أن اطلبها و لكن ماذا ستفعل لتمنعني أن اتزوجها أن هي وافقت عادل هقتلك قبل أن تتزوج حبيبتي يا صاحبي بسخرية امجد كفي هراء انك لم تفعل ذلك نحن اصدقاء لم يفرق بينا شيء عادل ليه مفتكرتش في ده لما حبيت حبيبتي امجد ليس بيدي يا عادل انا بحبها بقلبي و ليس بعقلي عادل مش هتتجوزها كفيا انك خنتني بحبك ليها أمجد انا ما خنتك و سوف اتجوزها يا عادل لن اتنازل عن الحب بعد أن وجدته مره ثانيه عادل إذا هموتك قبل ما تحصل عليها هي لي و ليست لرجل آخر امجد بس هي رفضتك عادل مش هتتجوزها و اذا **مت هتبقي ارمله في ليله الدخله هقتلك قبل ما تلمس شعرة واحدة منها أمجد هل هذا آخر ما عندك
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD