الحلقة السادسة
الجزء الثاني
لذئاب وجوه اخري
بقلم نورا محمد علي
و بينما كانت هي تردد أبيات نزار قباني
كان هو يدخل فيلته و يدلف إلي مكتبه يقلب في اورقه التي لم يعي منها شئ
لان عقله كان مشغول بها تلك القطة السيامي تلك الجنية الصغيرة التي خرجت له من بين سطور الأساطير
و كلما وقفت هي عن ان كان لاخري وقف هو وةلكن تلك البريئة رددت أبيات عن أنها لا يجب ان تفكر في امتلاكه أن كان مشغول بغيرها
ام هو كان بتسأل عن هذا الشعور الذي اخترقت لم يكن يتصور أن يتحرك ذلك الصخر المسمي قلبه لم يكن يتصور أن يقع أن يحب و يحب من لا يعرف عنها الكثير كان يشعر باحساس بالاصتدام بصاعق من الكهرباء
و لكنها نفت أن تكون مخطوبة أو مرتبطة والا ما وقفت معه و هل كان سيتركها أن كان في قلبها غيره
لا أعتقد انه ذلك المتملك الذي استطاعت أن تسلبه قلبه و لن يتنازل حتي يحصل علي قلبها في المقابل
ماذا حدث له اهذا هو احمد الديب الملقب بالوحش ربما و لكن من يعرفونه جيد لن يتوقعه منه ذلك انه متاكد انه رائاها من قبل في زمن اخر كانت له كانت مزروعة في ص*ره بين ضلوعة حيث مكانه الطبيعي الذي لن يتهاون حتي يعيدها له في هذا الزمن
أخذ يفكر كيف سيراها ثانيا و هو يعرف كيف يستطيع أن يصل لها لقد أخبرها بأنه ظابط امن دولة و لكنه في مركز حساس انه يعمل في مكتب المخابرات و ليس هذا فقط بل هو في مكتب المهمات المستحيلة و هو معروف عنه الخطورة و القسوة في كل شيء
و لكن قلة من المقربون منه من يعرفون حقيقته انه رجل تستطيع أن تعتمد عليه في اسوء الظروف له قلب من ذهب رغم سمعته التي تسبقه بذلك اللقب
صعد إلي الطابق العلوي حيث غرف النوم فهو يعيش في هذه الفيلا بمفرده بعد وفاة والده منذ أربع سنوات وكذلك امه منذ كان في الكلية والآن لا يوجد معه إلا بعض الخدم له اخ و اخت من زوجة ابيه لكنه يعيشان مع امهما
لذا لا تجد من هو قريب منه الا قله من الأصدقاء مثل امير العايق رغم اختلاف الدين فمن لا يعرف فأمير مسيحي
فهو متقلب لا يثق في أحد بسهولة فعمله يتطلب ذلك و هو يناسبه هذا العمل فهو كالبحر في نقائه و غضبه و لن تري من هو في شدته و قسوته و كذلك علي النقيض رقته و رمنسيته
أن صح التعبير هو ناعما كالبحر ثائرا مثله
بعد أن أخذ حمام مشط شعره و حرك أصابعه في شعر ص*ره مما أظهر تلك الوحمة التي يتكاثف فيه الشعر فتشبه الذئب مما كان السبب في تلقيبه بالديب ثم اوي إلي فراشه حتي عليه النوم
في الصباح استيقظت سهام أدت فرضها و خرجت لتتناول الإفطار مع امها و اخواتها و علي الإفطار كالعادة اخذت سما تناوشها و تمزح معها
سما يعني قولتي هتيجي تكملي معانا الفيلم و ادي وش الضيف
سهام تصدقي نسيت
سما و من امتي بتنسي
سهام مش عارفة بس الظاهر اني كنت تعبانة عشان كده نمت
سما و نسبتي انك وعدتينا نروح البيت
سهام لا يا ام نص ل**ن ما نستش ثم رن هاتف سهام ردت عليه ثم قالت دقيقة واحدة
سهام هاتي ورقة و قلم يا سما و بعد أن احضرتهم اخذت سهام تكتب ما يمليه عليها
كانت تتحدث مع صاحب شركة ادوية ليس بحجم شركة عادل و لكن لا بأس كله عمل
أخذ الرجل يخبرها بانوع ادوية يرغب في توزيعها مقابل ٢٥ في ال١٠٠
كانت العمولة مرتفعة ولكنه يعرف جيدا انت سيربح فإذا وزعت الكمية كلها بسرعة عاد إليها ماله مع الفائدة
انهت الاتصال وقالت سما هاتي االاب توب من جوه
سما حاضر و احضرته و لم تتكلم مع سهام عندما وجدتها تعمل بتركيذ فتحت فويل واخذت تسجل أنواع الأدوية وكمياتها حتي السعر والعمولة وبعد أن انتهت
اخذت تقلب في سوق الدواء و الإصناف المطلوبة ثم بدأت تراجع احتياجات المستشفيات و الصيدليات حتي ارهقها التفكير ثم قالت
سهام لو كان يعرف كيف يوزعها لما اتصل بي خلاص هسيبك دلوقتي انا مش مركزة و ما عرفتش انام كويس
سما ايقظتها من تفكيرها و قالت هنروح الأرض امتي
سهام الاسبوع دا باذن الله
سهر بس انت قولتي هنروح النهارده و بعدين قبل ما تبدأ المدارس
سهام وانت شاغل بالك بالمدارس ليه انت جامعة يا دكتورة
سهر عاوزاه انجح بتفوق و بعدين كلية الصيدلة صعبة و عاوزة تركيذ
سمر و انا ثانوية عامة وانت عارفة انا علمي رياضة
سهام خلاص استقرتي علمي رياضة
سمر أن شاء الله هندسة انت اقنعتيني
سهام لا يا قلبي بلاش اقنعتيني دي تدرسي اللي يعجبك عشان متجيش في الاخر تقولي كان حلمي وانت قولتي
سمر بس انا حابه اكون مهندسة باذن الله
سما امتي هنروح بقي
سهام طيب مش لما نعرف رأي ماما
الأم اي وقت يا قلب امك متكونيش مشغولة فيه
سهام انا و كل وقتي ملكك يا ست الكل
سهر خلاص نسافر بكرة الصبح
سهام الاحسن نسافر بالليل فجهزوا نفسكم
سمر هحضر شنطتي سما التي كانت تقف مكانها قالت و انا كمان
الأم هشوف محتاج ايه من المطبخ ناخده معانا يعني اطباق و حلل وكده
سهام لا يا ماما البيت في كل حاجة دا انا اتخرب بيتي علي ما خلص يعني مش ناقصة حاجة
الأم بجد ما شاء الله
سهام تعالي معايا يا سهر نجيب شوية معلبات من السوبر ماركت
سهر تمام ونزلا سويا ليحضروا ما يحتاجونه من معلبات جبنه بأنواعها ومربة وتونه وكذلك مكر ونة وصلصة ومجمدات وأشياء اخري وما أن دخلوا إلي المنزل حتي قالت سهام الكل جهز
سما اه سمر حضرت الملابس لينا كلنا
سهر التي كانت متحمسة قالت ليه ما نسافرش الوقت عشان نوصل علي بالليل ننام وترتاح وتصحي الصبح فايقين
سهام طيب بس
سمر بس ايه انا حضرت ترمس شاي كبير و ماما عملت سندوتشات و انت جبتي عصير و شبسي و ماما قفلت البيت و مفيش حاجة نعملها
سهام طيب يالة نزلت جميعا و تأكدت الأم من إغلاق الغاز و المياه و ثم أحكمت إغلاق الباب و تحركت بهم السيارة و بعد ساعتين وقفت سهام لتضع بنزين
ثم استمرت الرحلة سما تغني بصوتها العذب و سهر و سمر يصفقن لها كانوا ثلاث أطفال و الام و سهام التي كبرت بسبب الحاجة لا الزمن هما المسئولتان عنهن كانهن أطفال
لم يعوا بعد تقلبات القدر و متطلبات الايام و احتياجات الدنيا
فالدنيا لهن هي المدارس أو الجامعة وحياة المنزل ولقد سعت سهام بجهد أن لا يحملوا هم شيء و كل ما يحتاجونه يحصلون عليه ام هي فعليها أن تعمل لتحقق ما تريد و لتحصل علي ما تريد تسهر و تسافر و تتعامل مع الذئاب
فتحت سهر التي كانت تجلس بجوار سهام التابلوة السيارة أمامها فتفاجأت بوجود مسدس
نظرت إلي سهام التي كانت تنظر إلي الطريق أمامها و لكنها تعرف أنها رائته
سهام من تسافر ليلا يجب أن تحمي نفسها من ذئاب الطريق
سهر و هي تنظر من النافذة هل يوجد ذئاب هنا
سهام ابتسمت برقة علي برائة اخته و قالت الذئاب في كل مكان و انا بخاف عليكم منهم
سما تركت الغني و اشتركت في الحديث بجد ازاي
سهام لذئاب وجوه اخري يا حبيبتي
سهر تقصدي البشر
سهام نوع من البشر
سما ببرائة طفلة قالت شكلهم ايه يا سهام زي فيلم الرجل الذئب ولا شكل جاكوب في تويليت و يا تري ببتحول وقت اكتمال القمر
سهر يا هبلة لا طبعا سهام متقصدش كده
سهام لا يا سما اللي انا بتكلم عنهم ملهاش وجه ثابت هما زي كل الناس و منهم الغني و الفقير بس اشرسهم اللي يقدر يشتري كل حاجة بيبقي عنده كل حاجة افخم عربيات و ارقي لبس و يقدر يشتري كل اللي يخطر علي بالك واللي ما يخطرش برضوا ما يملي عينهم غير التراب
سما ببراءة في ناس كده
سهام و في اللي مش عندهم حاجة بس بيقولوا ذئاب
سما طيب لو قابلني واحد هتقتليه
سهام بابتسامة ثقة قالت ....
انتوا احلي متابعين في الدنيا انت علقتوا وانا وفيت لو البرت جاب فوق ١٠٠ ننشر حلقة الصبح
اتمني تعجبكم بس في ملحوظة
في بنوتة زي القمر شايفة اني مزودها شوية في وصف الحب اللي حست بيه سهام واللي حس بيه الوحش
والله انا مش بافور بس في بنات كتير كانت مستنية ظهور الوحش واكيد اللي فضلت رافض الحب اوى ما تقع بتبقي بيبي مش بنت ب ١٠٠ راجل
اتمني ان الحلقة تعجبكم
مدام نورا محمد علي