الجزء الاول
روايه رحله عذاب
تاليف داليا علي
المقدمه وتعريف الابطال
هشام شاب 28سنه من اسره متوسطه الحال يعيش في حي شعبي في القاهره بيشتغل صنايعي مكن في مصنع كبير
بيحب اهله جداااا وشخصيه قويه وعقليه كبيره وطيب جدا ومش عايز يتجوز قبل اخواته البنات وله اخ تاني
ناديه ام هشام ربه منزل بتحب بيتها وولادها جدااااا وست بيت شاطره بمعني الكلمه وهي وجوزها متجوزين عن حب
محمد ابوهشام رجل محترم جدا هشام بيشبه كتير شكل واخلاق وطلع معاش وفاتح محل تحت بيته وبيحب اولاده وبيته ومراته هي بالنسباله حياته
محمود اخو هشام 27سنه دلوع امه جداااا وبتموت في المفروض انه بيحب امه جداااا هنشوف الاحداث شغال مع هشام في نفس المصنع بس قسم تاني
ايمان اخت هشام بنوته 22سنه مكتوب كتابها ع جارها خالد طيبه جدااا وجدعه ومامتها مخليها شطره في شغل البيت ومتخرجه من كليه تربيه
رانيا اختهم الرابعه في تالته كليه السون ايطالي
دعاء 22سنه صاحبه ايمان ومعجبه جدااا بهشام وشخصيته وليل ونهار بتفكر في شكليا زي القمر يتمنها اي شب بس كيوت اوووي ورقيقه جداااا ع** صاحبتها
باقي الشخصيات هنعرفها مع الاحداث
الفصل الاول
ايمان :يالا ياماما عشان نلحق الفرح وتعال ياهشام معانا
محمود :وانا مجيش
ايمان :قلبي ياحوده طبعا تجي
رانيا :انا خلاص جهزت ايه رئيكم قمر طبعا
هشام :يالهووووي ع الجمال في سره سامحني يارب
رنيا: بتقول ايه يااستاذ هشام
هشام: بقول قمر ياعيون استاذ هشام
ايمان :وانا يااتش
هشام: بصدق انتي قلب اخوكي وبجد عقبال فرحك
ام هشام: ربنا يخليكم لبعض ياولاد وعقبالك يامحمود
محمود: ايدك معايا ياامي اكمل شقتي وانا هتجوز ع طول
هشام :يابني حرام عليك مهي وبابا الي جبولك الشقه اتعب شويه
ايمان :مهشام اهو محدش ساعدو واشتري شقه وشطبها وكله من مجهوده وبردو مش عايز يتجوز قبلنا مش انت الي مسروع ع الجوز
رنيا: انت الكبير يااتش اتجوز انت الاول
هشام: لما اطمن عليكم ياقلب هشام ازاي اتجوز واخواتي البنات لسه متجوزوش وكمان الجواز مسؤليه وانا مش عايز انشغل واقصر معكم في حاجه
محمود: ماشي ياشهيد الاخوه انا بقي هموت واتجوز ياناس ههههههه
ام هشام: هجوزك ياحبيبي وهساعدك
وانت ياهشام اوعي تفكر اني بفرق بينكم بس انت واخوك الكبار نفسي افرح بيكم وانت مش راضي يبقي افرح بمحمود ع ماانت تفكر بقي
هشام :هههههههههههه اصلان ده هيتجوز ع نفسه الحقه وجوزه هههههههههه
محمود: ههههههههههههه ايوه جوزوني عنست حرام عليكم
ابوهشام :وطي صوتك ياحيوان اعقل كده خليك عاقل زي اخوك وكمان عشان تعرف تختار مش تختار غلط وتلبس طول عمرك
هشام :بابا عنده حق يامحمود يارب نقع زيك ياحاج
ابوهشام: وبص لام هشام مفيش زي نودي حبيبتي ابدا
ام هشام: بضحك ربنا يخليك ليا ياحبيبي
ايمان ورنيا اوعي بقي
محمود: حبو في بعض لما احنا نكون مش موجودين راعو مشاعرنا
هشام: اللهم ارزقنا حب زي حبكم ههههههه. ابو هشام النق علني كده ربنا يسترررررر يالاانزلو هود*كم الفرح بتاع اخت دعاء مش عارف لازمتها ايه نروح كلنا
ام هشام: الناس كويسين ياحاج وام دعاء محلفاني واهو بالمره نشوف عروسه لهشام ومحمود
هشام :ههههههههه ريحين تخطبو طب ابعدو عني انا مبفكرش في الجوز
محمود: يالا نحلق العروسه ههه قصدي الفرح
راحو الفرح كلهم كان فرح جميل في قاعه حلوه دعاء كانت لبسه فستان سوري وشعرها باين وميكاب ارتست وكانت عسوله جدااا
ايمان: دودو حبيبتي ايه الجمال ده واواو
دعاء: بجد ياايمان شكلي حلو
ايمان: هو انتي بتسالي بس قلعه الحجاب ليه
دعاء :فرح اختي الوحيده تغير ياايمي اومال هشام فين وبتبص حوليها
ايمان: هههههههههههه بتحبي اوي كده
دعاء: بتوتر حب ايه بس بسال عادي وبطلي بقي
ايمان: يخربيت صوتك رقيق كده ليه انشفي هههههههه
دعاء :طب زعلانه منك ومخ**اكي
دعاء: خرجت اودام القاعه تشتري منديل
شاب ايه الجمال ده متجبي رقمك
هشام :مسكه من ايده طب متاخد رقمي انا
الشاب :ايه ده في ايه
هشام :بتع** اختي وبتسال في ايه
الشاب :اسف والله معرفش
هشام :وضغط ع ايده ابقي بعد كده اعتبر كل بنات الناس اخواتك
الشاب :اسف يارجوله خلاص بقي ومشي بيجري
دعاء :بهيام متشكره ياهشام مش عارفه الوحده متعرفش تخرج لوحدها
هشام :ايه الي عامله في نفسك ده وفين حجبك وبتسالي بتتع**ي ليه اصل ده مش لبس يادعاء
دعاء: والدموع في عنيها تقصد ايه انا مش محترمه متشكره ياهشام ومشيت
هشام :لنفسه انا غ*ي البت مش خشنه زي اخواتك اهي زعلت اعمل ايه دلوقت
في الفرح دعاء قاعده حزينه ايمان سرحانه في الي كاتب كتابها ومبيسالش رانيا بتفكر في فتي الاحلام ابوهشام وامه بيحلامو يجوزه ولادهم محمود خد امه وراح رقص معها اسلو وامه فرحانه خلص الفرح والكل رجع بيته
ام هشام وقفه وفجاءه وقعت
الكل جري عليها
ابو هشام: مالك ياناديه
وخدوها وكشفو عليها الدكتور قال سكر زعلو كلهم ع امهم وقلولها تاخد علاجها وهتبقي كويسه ام هشام ادت كل فلوسها الي محوشها لمحمود يجهز شقته وخطبتله بنت شفها في الفرح واتفقو الفرح بعد شهرين
هشام: خد رقم دعاء من ايمان
هسام :رن ع دعاء الو السلام عليكم
دعاء :وعليكم السلام مين
هشام: انا واحد قليل الزوق حبيت اتصل اعتزر
دعاء :وقلبها بينبض مين
هشام :معكي هشام وبجد اسف يادعاء اسلوبي كان وحش معكي
دعاء: لا عادي انت قلت الحقيقه
هشام: لا المفروض كنت كلمتك بطريقه احسن من كده البنت جوهره يادعاء لازم تحافظ ع نفسها لحد متقابل الي يستهلها
دعاء بس ده فرح اختي الوحيده
هشام: وحتي لو كنتي العروسه ازاي تسمحي لنفسك تظهري شعرك وتلبسي كده يادعاء مينفعش
دعاء :وصلت المعلومه ممكن اقفل عشان مش قايله لماما
هشام :بإعجاب سلام بس خدي بالك من نفسك وفجاءة سمع صوت امه بتقع جري عليها وشلها ودها المستشفي
ايمان :بعيط يادكتور بقالها حاولي شهر بالنظام ده
الدكتور: متقلقوش سكر وصغط عادي يعني
هشام :متاكد يادكتور امي مش طبيعيعه
ام هشام: يادكتور مش قادره انزل السوق وبقف في المطبخ بالعافية
الدكتور: هكتبلك مقويات
ام هشام روحت البيت مسندنها
ابو هشام: مالك ياست الكل
ناديه تعبانه والله يامحمد معرفش مالي
محمد :خير والله ياحبي بكره هتاخدي المقويات وهتبقي زي الفل ناديه :يارررب
محمد: اجمدي كده فرح محمود قرب
ناديه :والله مش مستريحه يامحمد بس ربنا يفرحه
محمد: ههههههه اوعي تكوني غيرانه دلعوتك هتاخدو واحده منك
ناديه: انت عارف اني مبفكرش كده
محمد: بهزر ياقلبي
ناديه: عارفه هههههههههه اه وحطيت ايديها ع بطنها
محمد: بقلق مالك
ناديه :بطني وجعاني
محمد :عايزين نكشف عند دكتوركبير عايزين نطمن بس
ناديه :بعد فرح محمود
دعاء رنيت ع ايمان وقلتلها عايزكي في موضوع مهم جدااا
ياتري ايه الموضوع والجو الاسري ده هيدوم ع كده ولا ايه
الي هيتم انتظروني الفصل التاني بعد رمضان
روايه رحله عذاب
تاليف داليا علي
الفصل 2
ايمان: قاعده مع خالد وبيتكلمو
خالد: مالك ياايمان
ايمان: مفيش ياخالد ماما كانت تعبانه امبارح وودنها لدكتور وبردو ادها مقويات
خالد: يبقي انميا
ايمان :مش عارفه بس وشها متغير
خالد: الانميا صعبه بقولك ايه اناهمشي
ايمان: انت لحقت
خالد :في نفسه القاعده دمها تقيل هي ناقصه اروح اسهر مع اصحابي احسن
ايمان: خالد
خالد :ايوه ياروحي اصل اختي عندنا في البيت وهروحلها
ايمان: بقله حيله ماشي
خالد :مشي وراح قعد ع القهوه هو واصحابه وفضل يعا** بنات وبصدفه رانيا شفته ومشيت ع بيتها
رانيا: ياايمان خالد جالك
ايمان :قعد خمس دقايق ومشي
رانيا: تلقي عشان يلحق صحابه قاعد وبيضحك ع القهوه اووووي. ومردضيتش تقول انه كان بيعا** بنات
ايمان: بصدمه قهوه ايه ده قال راح لاخته
رانيا :برتباك مش عارفه ممكن اكون شفت غلاط
ايمان: بعدم ارتياح ممكن مش معقول بيكدب
رانيا :بعدم راحه كدب ايه بس انشاء الله خير هو جوازكم امتي
ايمان :هو بيقول شهرين بس انا عايزه ااجل شويه
رانيا :ياريت حتي تفهمه بعض
دعاء: دخلت السلام عليكم وحشتوني يااحلي بنات
رانيا: اهي جات المجنونه
ايمان: بس يابت ده قلبي جيه
دعاء: وضمه شفيفها زي الاطفال خلاص انا زحلانه منك يارانيا
وبحبك ياايمي
الكل هههههههههههههههههههههه
دعاء :خلينا نتكلم بجد عمو محمد حجزلنا شقتين في الغردقه بسعر كويس جدا هما تبع شغلو فعشان كده خدهم بربع التمن جيت اقلكم عشان نطلع المصيف سوي زي كل سنه
رانيا :الله الله هي دي الاخبار الحلوه يادودو
دعاء :بصت لقت ايمان حزينه مالك ياايمان مش عارفه يادعاء قلبي واجعني ومش مطمنه لخالد
دعاء :بصراحه انتم استعجلتو اووووي ده شكله صايع وقلتلك محمد ابن مستر علي مدرس الثانوي هيموت عليكي كفايه نظرته وبصته وفاكره لما نزل عينه في الارض وهو بيبصلنا ودفع حق المواصلات وابتسملك
ايمان :في بالها احلي ابتسامه بس يادعاء متقدمش ولاعمل خطوه
رانيا :انتم مصبرتوش ووافقتي ع خالد حتي هشام ومحمود استغربو من سرعه موفقتك وكتب كتابك
فلاش باك
ايمان: سرحت وافتكرت انها خرجت تخلص ورق عشان تشتغل وهي ماشيه لقيت محمد ماشي مع بنت منقبه وبيضحكلها وماسك ايدها اول مره تشوف محمد الشيخ خريج درسات اسلاميه بيضحك كده وبيبص في عين البنت اتصدمت وقالت انه كان بيتهئلها انه بيحبها لانه اصلان مكلمهاش كان في بينهم نظرات بس روحت ع البيت منهاره خالد كان متقدم وكانت رافضه فجاءه وافقت وطلب كتب كتاب وهي وافقت
باك
ايمان: بحزن الي نصيبه في شي هيشوفه صحيح يادعاء قولتيلي في الفون عايزكي ضروري خير هو عشان المصيف
دعاء: بزعل وتوتر لا ياايمان نور خطيبه محمود بصدفه عرفت من خالتها انها شخصيه صعبه جداااااا ومقاطعه عليتهم كلها وعدوانيه ووحشه جدا
ايمان :يالهووووي
رانيا :يانهار ابيض
محمود: انا سمعت كلامكم يابنات نور كويسه بس اهلها بيكرهووها ومطلعين سمعه عليها وهي قلتلي لو حد قالك حاجه متصدقش
دعاء :معقول كل اهلها بيكرهوها
ايمان: انا مش مستريحه
عند هشام في الشغل
هشام: بيتكلم في الفون مع حبيبته رشا وهي زعلانه منه عايزه يتجوزها
هشام: قلتلك يارشا ايمان هتتجوز بعد شهرين ومش هقلك نستني رانيا ومحمود كمان هيتجوز الشهر الجاي وانا هجيلك بعد فرح ايمان ونعمل فرح ع طول
رشا: بص ياهشام ياتجي تتقدم الاسبوع الجاي ياتنساني
هشام :الي متقدرش ظروفي متلزمنيش
رشا :وانا عند موقفي اخرك اسبوع هة
هشام :افهمي بقي اروح لاهلي واقلهم ادينو نفسكم عشان انا حبيبتي مش عايزه تستني وتعالو اخطبولي ولا انتي تستني شهرين بس عامل جمعيه هقبضها واجي اتقدملك نجيب شبكه والفرح وشقتي جاهزه
رشا: ماليش دعوه
هشام :قفل السكه في وشها ومدايق جدااا
عمرو :مالك ياهشام ومتعصب ليه
هشام قص عليه محدث
عمرو :طب مينفعش تتقدم الاسبوع الجاي
هشام :اولان انا مكنتش قايل حاجه لاهلي كنت مستني اخواتي البنات تتجوز عشان اطمن عليهم الاول وبعدين انا اتجوز لان هما طول عمرهم بالنسبالي ولادي ياعمرو بس لما لقيتها كل يوم خناق ومستعجله قلت بعد فرح ايمان ومحمود فلوس ابويا كلها راحت ع جهاز ايمان ورانيا
عمرو: مش رانيا دي مش مخطوبه
هشام :اه بس بابا قال لازم اجهز البنتين بحق ربنا زي بعض وعشان رانيا سبقه سنها ويمكن يجلها حد مناسب
وفلوس: امي راحت ع جوازه محمود امي باعت ورثها وعملت شقه محمود
عمرو :وانا اقول الواد ده هيتجوز ع طول كده ازاي محظوظ بس ازاي كل ورثها لمحمود طب وانت ياهشام مش ده ظلم
هشام :متحسبهاش كده انا طول عمري جد وبساعد في مصاريف البيت وبدي فلوس لاخوتي وبدخل جمعيات وخلصت شقتي عشان كده هما مش خايفين عليا انما محمود لو قعد عمره كله مش هيعرف يجوز نفسه
عمرو :انت قلبك طيب ياصاحبي الله يعينك طب بعد كل ده مش عايزهم يسعدوك في حتته شبكه
هشام: بقولك معهومش حاجه ولو طلبت هيت**فو ويدينو نفسهم وانا مش هحمل اهلي حاجه ابدا انا هقبض جمعيه بعد شهرين هتكفي شبكه وفرح يبقي ليه احرج اهلي وادينهم ولو هي موقفتش معايا تبقي متلزمنيش تبقي مبتحبنيش دي كده عايزه تتجوز وخلاص وعموما كله هيبان لو بعدت تبقي مبتحبنيش
عمرو: هتضحي بيها كده
هشام :ربك عالم ان صبرت كتير وعايز اتجوز وارتاح مش اتجوز واحده تتعبني ياصاحبي انا تعبت كتير وعايز ارتاح
عمرو :طب وصاحبه اختك الي كنت بتحكيلي عليها
هشام :دعاء دي بنت مجنونه وطيشه ووخده حريه ذياده واهلها مدلعنها تحسها كده هتت**ر في ايدك عامله زي بسكوت نواعم بتاع زمان ده هههههههعههههههه
عمرو :ههههههههه رقيقه اوووي كده
هشام :فوق متتخيل ده انا زعقتلها عيطت وجريت وحزنت وكانت هتموت ههههههههههه
اومال لو ض*بتها هتعمل ايه ولا لو اتعصبت عليها هيجلها غيبوبه هما بنتين بس وابوهم مدلعهم اوووي
عمرو :ههههههههههه يخربيت هزارك ياهشام هموت من الضحك
هشام: والله بتكلم جد ومن البنات الي تقول زحلان مخمصاك
عمرو :ههههههههه .هموت هههههههه يابني ناعمه عشان ملهاش اخوات اولاد
هشام :يمكن بس مبفكرش فيها تليفونه رن برقم دعاء هشام يالهوووي يارتنا جبنا سيره مليون جنيه
عمرو :طب رود
هشام: طب امشي وقف ليه شوف مكنتك
عمرو: ههههههههه ومبفكرش فيها اومال وشك نور ليه
هشام :امشي بقي السلام عليكم
دعاء: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ممكن ياهشام اطلب منك طلب
هشام :في نفسه ياخربيت رقتك ده لو رانيا كانت خرمت ودني في الفون ولا رشا فاق من شروده طبعا طبعا يادعاء
دعاء ممكن تقولي موافق مش تحرجني
هشام ع ايه بس
دعاء لا وفق الاول
هشام :طب قولي بقي
دعاء :لا مش هقول بس اول متروح هتعرف بس بليز ياهشام توافق
هشام :بليز ههههههههههه ماشي وقفل
عمرو :وافقت من غير متعرف بتوافق ع ايه
هشام :انت كنت فين بتتصنت عليا ياعمرو
عمرو :هههههههههههههههه ايواه ههههههههه
هشام :ابو رخمتك
عمرو :بجد متعرفش وافقت ع ايه
هشام: اصلها قالت بليز ههههههههههههههه ياعمرو ده انا ع كده اخواتي مش بنات حتي رشا ديمن تتكلم ع الجواز وعايزه تتجوز والشقه والفرح عمرها محسستني انها بتحبني
عمرو اخوتك مش زيها
هشام :ايمان الي فيها منها عشان اصحاب ههههه انما رانيا لا خالص رانيا اخونا التالت
عمرو :ههههههههههه
ابو هشام: الو ياحبيبتي بحبك
ام هشام: هههههههههه يارجل اعقل كبرنا
ابوهشام :انتي قلبي وحياتي وهفضل ادلعك لحد مااموت
ام هشام :بعد الشر عليك
ابو هشام: بتصل اطمن عليكي عامله ايه
ام هشام :كويسه بسؤال
ابوهشام :ابو دعاء كلمني وقالي ع سفر الغردقه وبصراحه موافق عشان تغيري جوه ياحبي
ام هشام: الكل موافق بس لما نشوف هشام عشان شغله محمود خد اجازه معرفش هشام هيوافق ولالاء
ابوهشام: ان شاء الله هيوافق انا طالع كمان شويه هجيب للبنات جاتو شكولاته وانتي جاتو كريمه الي بتحبيه حاجه تانيه اجبها معايا
ام هشام :ديمان فكرني
ابوهشام :انتي شريكه عمري ازاي مفتكركيش ياام اولادي ونور عيني
ام هشام: ربنا يخليك لينا وقفلت لقيت رانيا وراها وايمان
رانيا تيرا تيرا تيرا
ايمان :ربنا يسعدكم ياماما بابا عمره منسكي ابدا ولا ات**ف اننا كبرنا
ام هشام: محمد راجل بجد وهشام هو الي طلعلو
ايمان: يارررب ياماما خالد يحبني كده
رانيا :ويارب زوجي المستقبلي يحبني كده
ام هشام: ومن شر حسدا اذا حسد ههههههخههه
الكل ههههههههههههه
هشام :دخل البيت رانيا موافق ياهشام
هشام: افتكر كلام دعاء ابتسم وقال موافق
ايمان: بجد طب اكلم دعاء اقولها
هشام :هو انا وافقت ع ايه يابنت المجنونه في سره
محمود :طب كلم المشرف ع اجازه انا خدت ليا وليك وقالي يجي يمضي
هشام: لحظه بس في ايه
قلوله ع المصيف وكل حاجه
هو ضحك وافتكر كلام دعاء وانها هتسافر معهم المصيف فرح ونفس الوقت زعل انه مبيفكرش في رشا عدي 5ايام والكل استعد لسفر وحضرو هدومهم ايمان نزلت تشتري ميوه اسلامي شافت محمد
ايمان :ازيك يامحمد
محمد :بص للارض الحمدالله
ايمان: اخبارك ايه
محمد :الحمدالله جوزك عامل ايه وبص لدبله الي في ايديها اليمين وليه منقلتش الدبله
ايمان :احنا مكتوب كتبنا لسه الفرح
محمد: بحزن ربنا يتمملكم ع خير ويارب
ايمان: انت خطبت
الي كنت ماشي معها
"محمد مين
ايمان :المنقبه وقالتله شفتهم وكده
محمد: حد بيخطب اخته دي اختي
ايمان: كداب يامحمد المستر مش مخلف غيرك اصلا
محمد :بصدمه انا كداب عموما فات الوقت روحي ياانسه وخالي بالك من جوزك
ايمان :هتتكلم قطعها محمد
قلتلك وقف*نا حرام
غلطك فيا ظلم بس مش هدافع عن نفسي بكره هتعرفي الحقيقه بس عموما ملهاش لازمه كل كلامه كان باصص في الارض محمد ابيض وبلحيه مزينه وشه ومتدين وعنده علامه صلاه مدرس زي ولده وهند دي اخته من امه
ايمان مشيت حزينه وبتكلم نفسها معقول بيكدب المستر معندوش اولاد غيره معقول بيمثل وهو مبيسلمش ع ستات معقول هو لبس قناع وهو كداب وممثل اههه يادماغي ياررررب بين الحقيقه ويارب لو خالد كويس اكمل معه مش كويس ابعدني عنه والكل استعد وركبو الباص وهشام قعد وجمبه فاضي سرحان ومشتاق يشوف دعاء مش عارف ايه السبب هل معجب ولا بيحبها ولا فضول يعرف شخصيتها وناسي خالص رشا وعزم عمرو صاحبه يجي معه لان اخوته البنات هيباتو في شقه دعاء لان كلهم بنات
محمود سرحان في نور وكلامها وشخصيتها الغريبه وفي نفس الوقت حاسس بحب نحيتها
ايمان سرحانه في محمد هل ظلمته واتسرعت وحزينه ان خالد مبيكلمهاش الاقليل وطريقه كلامه غريبه ومش لابقه ولا مهذبه خايفه تكون اتسرعت واتجوزته ونفسها تسيبه بس مش عارفه ازاي بس قررت تديله فرصه وتشيل محمد من دمغها
رانيا بتفكر في البحر ومبسوطه جامد
ابو هشام وام هشام حضنين بعض وبيتكلمو وفرحانين قمه الرومانسيه
ام دعاء سرحانه في جوزها الي جاله شغل فجاءه وسبهم وسافر الصعيد وهما لوحدهم
دعاء هتتجنن ع هشام ومشتقه لي جامد ولسه مشفتهوش لانها جات قبله وركبت في اخر الباص
ياتري هيحصل ايه انتظروني في الفصل التالت رحله عذاب