بسم الله الرحمن الرحيم
:(قصة حب وكبرياء)
نقول بسم الله ونبدأ الروايه
ساقدم ابطال القصه وهو جاسر الصاوي ابن اكبر رجل اعمال
ولارا الحناوي مهندسة تصاميم ود*كورات
اما باقي الابطال هتعرفوهم مع قراءه القصه
في منزل يتميز بالبساطه الشديده الا انها تشعر بسعاده كبيره في هذا المنزل الممتليء بالحب والحنان معأن بطلتنا الجميله ( لارا الحناوي) يتيمة الاب وده سبب حزنها بس مامتها سعاد بتحاول هي وسامي اخو لارا يعوضوها عن فقدان الاب
وتدخل الشمس المشرقه علي غرفة بطلتنا الجميله لارا لتخبرها بشروق صبح جديد وبداية يوم جميل ليها
قامت لارا من نومها وابتسمت ثم دعت دعاؤها اليومي قبل ما تنزل من السرير ودعت لها بيوم مميز وموفق ثم فتحت باب غرفتها لتلقي الصباح علي والدتها سعاد
سعاد:صباح الخير علي اجمل عيون واجمل بنوته
لارا:صباح النور يا ماما اخبارك ايه ي حبيبتي
سعاد:بخير ي قلبي طول م انتي واخوكي بخير
لارا :اه صحيح هو سامي لسه نايم
سعاد:لا ي حبيبتي خرج من بدري لانه اول يوم في كليته انهارده
لارا:اه ربنا. يوفقه كلية الاقتصاد والعلوم السياسيه مش سهله ربنا معاه يارب
سعاد:يلا يا حبيبتي اجهزي علي شان تفطري وتجهزي تروحي علي شغلك
لارا:حاضر يا حبيبتي
ودي بطلتنا لاارا وأسرتها الجميله وفي شخص كمان من العيله بس هتعرفوه بعدين
تعالو بقا اعرفكو علي بطلنا الوسيم الذي يمتاز بوسامته وجذابيته اللامعه وثقته لنفسه الذايده عن اللزوم وهو (جاسر الصاوي ) اللي استلم شغله من فتره اقريبه في شركة باباه (محمد الصاوي) وجاسر شخصيه جميله اوي بس مش بي أمن بحاجه اسمها ( الحب ) وزي ما عنده
مميزات حلوه ايضا عنده عيوب كتير. وجاسر فيه ميزه وحشه اوي لما بيغلط مبيعتزرش عن غلطه ابداااااا بس اكيد مش هيفضل كده باذن الله هيتغير
واسرته تتكون من
والده محمد الصاوي
ووالدته كريمان هانم.
واخته الكبري ريهام متزوجه وعندها بنوته عندها 7 سنوات وهي مسافرة كندا مع زوجها وبتيجي مصر في الاجازات بس
وعنده اخت صغري اسمها( جني) وهي دلوعة العيله وجاسر كمان بتدرس في كليه اقتصاد
جني :اقوم يا جاسر بقا هتاخر علي الكليه وده اول يوم ليا
جاسر:بنوم ايوا ي جني حاضر ي حبيبتي ثواني وهجهز نفسي
جني :طيب يا حبيبي هستناك تحت علي الفطار
جاسر:اوك ماشي وراح قايم ونزل من علي سريرة ودخل
اخد شاور و ارتدي بدلته الانيقه ووقف وابتسم وقال قمررررر النبي قمررررر ي جسوره هنقول ايه شايف نفسه شويه وخرج من اوضته ونزل يفطر مع عائلته
جاسر:صباح الخير
الجميع :صباح النور
كاريمان :حبيبي قمر كده يا ناس
جاسر :ميرسي يا مامي
والد جاسر :والنبي في شحط كده ويقول مامي
جاسر:ههههههههههههه لازم نرضي الحكومه بقا ي باشا
كلهم بنفس واحد ههههههههههههههههههه م عدا كاريمان طبعا اخص عليك ي جاسر بقا انا حكومه
جاسر :ايه ده مين قال كده لاء طبعا ي كوكو
جني:يلا جاسر بقا ي حبيبي هتاخر علي الجامعه وانا عرفت أن كلية الاقتصاد وعلوم سياسيه دي صعبه اوي
جاسر:اوك ي حبيبتي يلا وربنا يوفقك يارب
جني: يااااااااااااااااااااارب ي جسوره
وطلع جاسر وجني وركبو عربية جاسر الفاخمه طبعا لايصالها الي كليتها
لارا :دخلت اوضتها تكلم دينا صحبتها علي شن يروحوا شغلهم
دينا بنوم:. ??الووو
لارا:. دينا انتي لسه نايمه
دينا:اذيك ي لارا ي حبيبتي عامله ايه
لارا؛اكويسه الحمد لله يلا قومي بقا هنرتفد كده بسببك
دينا :حاضر ي قلبي خمس دقايق وهنزل
لارا ::اوك لا اله الا الله
دينا: محمد رسول الله
وقفلو مع بعض ولارا قالت اما اتصل علي ريم بنت خالي واطمن عليها كمان لان ريم قبل ما تكون صحبتها بنت خالها كمان
لارا :السلام عليكم
ريم: وعليكم من السلام
لارا :اذيك يا حبيبتي عامله ايه واخبارك ايه
ريم:تعبانه اوي ي لارا وهموت من التعب
لارا: الف سلامه عليكي ي حبي ليه بس كده
ريم: ابدا كان عندي عمليه صعبه اوي وفضلت فيها للصبح وهموت وانام
لارا: كان الله في العون وربنا معاكي ويقويكي يارب اسيبك تنامي بقا
ريم :اوك ي حبي باي
ولارا جهزت ونزلت لاقيت دينا مستنياها تحت بعربيتها
دينا :السلام عليكم
لارا: وعليكم من السلام
دينا : اذيك ي حبي وسلمت علي لارا وركبو العربيه علي شان مش يتاخروا علي شغلهم
لارا : واخيرا وصلنا
دينا : ايه ده احنا وصلنا مع جاسر بيه في وقت واحد هههههعههه دا انا كده حريفه سواقه
لارا: هههههههعهههههههههههههه انتي هتقوليلي. بص جاسر لصاحبة الابتسامه لاقها بنت جميله ورقيقه ومحجبه وتمتاذ بالبياض والعيون الزرق الجمال وقال في نفسه مين دي ودخل الشركه لتبدا الخناقات بين جاسر ولارا
الموظفين بقا اول ما جاسر دخل بجذبيته ووسامته البنات ي لهوي ايه ده هو في كده دا قمر اوي ولا بدلته الجميله وواحده تانيه ولا البرفن بتاعه يهوس فضل جاسر يستمع ليهم وهم يهمسون عليه وابتسم من جواه ويقول لنفسه وبيقولو عليا شايف نفسي قال والله هما اللي بيخلوني اتغر ههههههههههههه
ودخلت لارا ودينا وسمعو الكلام
لارا : استغفر الله العظيم يارب بدانا حديث كل يوم بتاع جاسر
دينا :هههههههههههه انا معرفشي انتي مش بطقيه ليه
لارا : لانهه متكبر وواخد في نفسه مقلب وغ*ي وكمان بيغلط ومش بيعتزر
دينا : هههههههههههه انتي لسه فاكرة انسي بقا ي لورا خلي قلبك ابيض دا لسه مبقالوش حاجه في الشركه وانتي مش طيقاه
لارا : دينا اسكتي ومتفكرنيش بالزفت اللي جوه ده واللي يغيظ أنه مش بصلي واعتزرلي خد في وشه ومشي غ*ي لا وحظي المهبب يوم ما اشتغل قال أيه اشتغل عنده
جاسر : مروة
مروة :: نعم ي جاسر بيه
جاسر: قولي للمهندسين كلهم أن في اجتماع دلوقتي وكل واحد يجيب ت**يمه معاه
مروة : حاضر ي افندم
قامت مروة وبلغت المهندسين بقرار جاسر وراحو المهندسين كلهم علي قاعة. الاجتماع
مروة : جاسر بيه المهندسين كلهم في القاعه
جاسر : ماشي يا مروة
وقام جاسر من علي مكتبه ودخل قاعة الاجتماعات والقي السلام علي الجميع وكذلك المهندسين ردوا السلام وفضل جاسر يناقش معاهم الشغل ويفهمهم هو عاوز اييه بالظبط
والتفت جاسر بالصدفه لقي لارا بتضحك وبتبتسم كان هيحرجها بس قال هوريكي ازاي تضحكي قدامي
وجاسر قال انا كده خلصت ي مهندسين وعاوز اشوف ت**يم الكل في مكتبي وكل واحد وواحده تظبط ت**يمها وتدخل مكتبي تورهولي
الجميع حاضر يا جاسر بيه
دخل جاسر الي مكتببه والكل مستني دوره
لارا : دينا
دينا : نعم ي حبي
لارا : انا هاروح الحمام لحد م دوري يجي
دينا : اوك ي حبي
واول م لارا دخلت الحمام طبعا كان الدور جه عليها وجاسر طلب من مروة تدخل البشمهندسه لارا
ومروة راحت لي لارا مش لقيتها وسالت دينا عليها فين لارا
دينا : لارا راحت الحمام ي مروه ليه
مروة : قالت انا عارفه أن اليوم ده مش هيعدي وهيكون مهبب فوق راسنا ومنيل بستين نيله جااسر بيه طالب لارا ي ديناا دلوقتي
دينا : نهار ابيض طب استني هندهلها
مروة :جاسر بيه
جاسر : نعم ي مروة
مروة: المهندسه لارا في الحمام وجايه
جاسر: ماشي ي مروة لما تيجي خليها قاعده عندك لحد م اقولك دخليها
مروه: اوك ي افندم
دينا : لارا
لارا : في ايه ي بنتي خضتيني.
دينا : دورك جه واتنده عليكي اجري بسرعه
لارا :: اوك حاضر
لارا : مروة
مروة: اتفضلي اقعدي لحد م جاسر بيه يأمرني انك تدخلي
لارا : نعم??? ليه بقا وبعدين اصلا فاضل نص ساعه ونروح علي البيت انا همشي وخليها بكرة بقا مقا**ه جاسر بتاعك ده
وجاسر طبعا سمع كل كلمه
جاسر : مروة
مروة :: نعم
جاسر دخلي المهندسه لارا
مروة : حاضر يافندم
ولارا دخلت لي جاسر وقالت حضرتك الت**يم عجبك صح
جاسر : في نفسه وهي عرفت منين انه ععجبني دي واثقه في نفسها بقا طيب ان م وريتك
جاسر: لاء طبعا ده ت**يم لعب أعيال فين ي مهندسه الت**يم اللي اتطلب منك ت**يمك ده العيل الصغير يعمل احسن منه
لارا : نعم حضرتك بتقول ايه انا عارفه أن ت**يمي احلا ت**يم في الشركه كلها
وبص ليها جاسر وقال
جاسر : وبعدين ايه حضرتك دي انا اسمي جاسر بيه
لارا: عارفه حضرتك بسي أنا متعودتش انادي واحد غريب بي ااسمه
جاسر : بصلها بذهول وقالها بسي انا بقا متعود يااااا لارا
لارا :اسمي مهندسه لارا لوسمحت
جاسر : انا حر بقا كل واحد ينادي التاني زي م يحب وراح مببتسم ابتسامه صفرا وقال علي فكرة بكرة عاوز ت**يم جديد ويكون علي مكتبي الساعه عشره الصبح
لارا : نعممممممممممم حضرتك عارف أن الت**يم ده بياخد اسبوع علي الاقل
جاسر : ميهمنيش ولو مش عجبك سيبي الشغل
لارا : مش هسيب الشغل وبالعند فيك بقا هعمله وهجيبه بكره الصبح
جاسر :هه اما اشوف مع السلامه
لارا : وهي خارجه قالت غ*ي ومغرور ومتكبر
جاسر : ابتسم ههههههههههههه واللهي لاوريكي ي لارا شكلنا هنتسلي شويه
لارا : كانت شبه البركان للي فضله تكه وينفجر
دينا : ايه ي حبيبتي مالك حصل ايه
لارا : ???الغ*ي المتخلف ده الت**يم مش عجبه
دينا: قعدت تضحك ههههههههههههههه و قالت بتهزري صح
لارا : يعني ده شكل واحده بتهزر انتي كمان ?? واللي يغيظك انه طلب مني واحد جديد وبكرة. كمان
دينا: نعممممممممممم
لارا : اه والله
دينا :طب اسكتي بقا اصله جاي
لارا : م يجي ولا يتحرق
دينا : بس بقا ي لورا اهدي ابوس ايدك هنرتفد كده
جه جاسر ومشي من قدام لارا ودينا وبص عليها وابتسم ?? وظهر عليه رسمة. انتصار
لارا : شافته وهو بيضحك قالت غ*ي ومغرور
جاسر : سمعها وكان هيرجع ليها تاني بسي قال بكرة هوريكي يا لارا مين المغرور والغبي
لارا : يلا ي دينا علي شان نروح
دينا : يلا ي حبيبتي
روحت دينا ولارا بيتها ولارا وصلت بيتها
سعاد : جيتي ي لارا
لارا : اه ي ماما هاخد شاور واتغدي لاني عندي شغل كتيييييييير
سعاد : حاضر ي قلبي ثواني والاكل يجهز
وفضلت لارا طول الليل تعمل شغلها وتشرب قهوه كتير اوي لحد م ريم اتصلت عليه
ريم : السلام عليكم
لارا :وعليكم من السلام
ريم: عامله ايه
لارا : حكت لي ريم كل اللي حصل
وريم : قعدت تضحك ههههههههههههههه علي كلام لارا
لارا : تصدقي بالله انا غلطانه اني رديت عليكي امشي ي جزمه وقفلت الموبايل وتابعت شغلها لحد م خلصت ونامت وراحت في نوم عميق
وجه يوم جديد علي كل الابطال
سعاد: لارا اصحي يا حبيبتي هتتاخري علي شغلك
لارا : صباح الخير يا ماما
سعاد : صباح النور يا حبيتي قومي خودي شاور علي بال ما اجهزلك الفطار
لارا: حاضر يا ماما
سعاد : يحضرلك الخير يا حبيبتي
اما عند بطلنا الوسيم جاسر الصاوي اول مره يقوم من النوم لوحده من غير ما حد يصحيه لما دخلت جني اتفجأت وقالت
جني : مش معقول جاسر الصاوي لاول مرة في تاريخه يصحا لوحده من غير ما اجي اصحيه
جاسر : ههههههههههههههههههه اصلك متعرفيش حاجه يا حبيبتي
جني : ازاي يعني وايه اللي معرفوش بقا
جاسر : لسه مش نمت اصلا
جني: ليه بقا
جاسر : لما تكبري هقولك
جني : هههههههههههه شكل في بنت صدتك او ادتك علي ادماغك
جاسر : ههههههههههههه دي لسه مش اتخلقت اللي تعمل كده
جاسر : يلا يا بت يا جني اتجري ااطلعي بره علي شان اكمل لبس واوصلك علي. كليتك
جني : حاضر
اما عند لارا زي كل يوم طبعا اتصلت علي دينا
دينا : السلام عليكم
لارا : وعليكم من السلام صحيتي يا قلبي
دينا : اه يا حبيبتي خمسه وهرن عليكي تنزلي
لارا : اوك وانا هتصل علي ريم واطمن عليها
دينا :: ماشي يا حبيبتي
لارا فضلت تتصل بي ريم بسي ريم. مش بترد عليها ولارا قلقت عليها اوي وقعدت تقول ياتري حصلها ايه وهي اكويسه ولا لاءه وقالت لارا هحاول مرة اخيره يمكن ترد رنت عليها وفي اخر الرنه راحت
ريم بنوم : السلام عليكم
لارا : وعليكم من السلام مالك يا حبيبتي فيكي ايه
قلقتيني عليكي اوي
ريم :مافيش يا لارا بسي انتي عارفه شغلي صعب اوي ويادوب باخد ساعتين انام فيهم
لارا : وحد قالك اطلعي دكتورة مخ واعصاب معلشي بقا استحملي وربنا يقويكي قومي بقا علي شان مش تتاخري علي شغلك
ريم : حاضر يا حبيبتي ربنا يخليكي ليا يارب ولا يحرمني منك ابدا
لارا : ولا منك ابدا يا حبيبتي يا ريموووووووو
ونزلت لارا ودينا وراحو علي شغلهم وكمان جاسر وصل جني علي كليتها وراح علي الشركه وريم كمان قامت اخدت شاور وقامت صلت الصبح وقالت وانا رايحه علي المستشفي ابقي اجيب فطار وانا ماشيه افطر
ودلوقتي بقا حابه اعرفكو علي الشخصيه الجديده اللي هيكون ليها دور مميز اوي في حيات ريموووووووو. وهو
( الدكتور سعيد احمد فؤاد) اعرفكو عليه. بقا شويه الدكتور سعيد وسيم وجذاب وهادي ورومنسي واهم حاجه فيه اناقته وشياكته بتسحر اللي قدامه وكان عايش في لندن مع عائلته
ونرجع بقا لجاسر ولارا في الشركه
جاسر : مروه
مروه : افندم حضرتك
جاسر : ابعتيلي المهندسه لارا
مروه : حاضر اتصلت مروه علي لارا وبلغتها
لارا : دينا
دينا : نعم يا حبيبتي
لارا : المغرور ده طلبني علي شان الت**يم انا هتزفت اروحله
دينا :: هههههههههههه مش تخافي خير أن شاء الله
لارا : أن شاء الله يلا باي
لارا : مروه عاوزه ادخل للبشمهندس
مروه : ههههههههههههه حاضر يا لارا
لارا : بتضحكي ليه يا مروه
مروه : اصلك مش بتقولي جاسر بيه زي باقيت زاميلك
لارا : مش يستاهل اني اقوله كده
مروه : ههههههههه طب اسكتي لايسمعنا ويطين عيشتنا اتصلت مروه بجاسر وبلغته أن لارا جت وطالبه تتدخل جاسر سمح لها بالدخول ومروه قالت لارا جاسر بيه مستنيكي ادخلي
لارا : السلام عليكم
جاسر : بابتسامه ? وعليكم من السلام
لارا : اتفضل حضرتك الت**يم اهو
جاسر : اقعدي يا لارا
لارا : اسمي مهندسه لارا
جاسر : ده اسمك وانت حره فيه لكن انا اناد*كي زي م احب
لارا : في سرها غ*ي
جاسر : سمعتك علي فكرة
لارا : ارفدني حضرتك
جاسر : بمزاجي علي فكره
لارا : اتعصبت واتنرفزتوكانت هتطلع فيه ولس.....
جاسر : شاورلها بصباعه وقال تقدري تروحي علي مكتبك وانا هقيم الت**يم وهبلغك
لارا : ض*بت الارض برجليها وطلعت
جاسر : ههههههههههههههههههه انتي لسه شوفتي حاجه دا انا هوريكي ايام سوده يا لارا وهخليكي تتاسفي ليا بدل المرة الف
دينا : لارا في ايه مالك
لارا : ??? حطت شنطتها علي بوقها ااااااااااااه غ*ي ومغرور
دينا : ???مش عجبه الت**يم
لارا : معرفشي قال هيبلغني لما يتنيل يشوفه
دينا : نعم ليه يعني ده كله ومش شافه امال كنتو بتعملوا ايه
لارا : كنا بنلعب ديناا تعرفي اسكتي ممكنننننننن
دينا : خلاص يا حبيتي مش تزعلي نفسك
نروح بقا شويه لي ريم والاحداث الجديده اللي هتحصل معاها
ريم خرجت وركبت عربيتها ومشيت بيها وهي بتسوق فسرحت شويه وقالت انا بجد عاوزه اخد اجازه انا مش عند قادره اتابع حياتي كده الله يسامحك يا بابا علي شان انت دكتور لازم ولادك كلهم يطلعو داكترة طب كان كفايه محمد اخويا دكتور قلب وشاطر وناجح في شغله اوي بسي اخويا راجل يستحمل لكن انا بنت يا ناااااااس ورقيقه مش ليا في شغل الداكتره ده
ياريت طلعت زي دينا ولارا واسماء مبسوطين بشغلهم اوي ههههههههههه انا شكلي اتهبلت بكلم نفسي وفجأه لاقت حد بيخبط في عربيتها من ورا ريم من الخبطه ايديها اتخبطت جامد وقالت اااااااااه مين الحيوان ده اللي خبط عربيتي وربنا لهوريك ي حيوان
الشخص نزل بسرعه علي شان يطمن علي صاحبة العربيه ولو حصلها حاجه يطمنها ويقولها انا دكتور م اتخافيش طبعا الشخص ده هو الدكتور سعيد
سعيد : انتي اكويسه
ريم : بتبص علي عربيتها وبتقوله يخربيتك انت ايه اللي انت. هببته وعملته ده
سعيد : انتي غ*يه صح
ريم : وانت مشت بتفهم وغ*ي كمان غلطان وبتقبح
سعيد : يا بت انتي لمي ل**نك ده شويه
ريم : بت في عينك بدل م تعتزر بطول ل**نك
سعيد : انا اعتزر من واحده زيك ل**نها طويل
ريم : دا انت مش حيوان وبس لا وكمان قليل الادب
سعيد : الله م يطولك ياروح ياارب صبرني علي البلوة دي
ريم : بلوة في عينك يلا يا بابا هش من هنا علي بيتكو يلا
سعيد :وانا اصلا همشي علي شان مش عاوز امد ايدي عليكي
ريم : نعممممممممممم دا لا انت ولا عشره زيك يقدروا وراحت ماشيه بس وهي ماشيه كان قدامها حجر ومش اخدت بالها اتكعبلت في الحجر وكانت هتقع
جري عليها سعيد ومسكها وقالها انتي اكويسه
ريم بصتله وهو بصلها وعيونهم اتلاقو مع بعض
وسعيد سرح في عيون ريم الجميله اوي وقالها يخربيت جمال عينيكي
ريم : اييييييييه ي عم انت وسع يابابا وسع كده وروح علي بيتكو يلا اصلك انت خليت مودي اتعكر
سعيد : وربنا وانتي كمان خليتي يومي هيكون زي الزفت بسببك
ريم :: امشي ياض يلا روح لمامي لتعابقك علي التاخير
سعيد : وربنا م هرد عليكي وراح ضاحك ههههههه وراح راكب عربيته واستني لما ريم مشيت وفضل يضحك ويقول هو في بنات كده ولا انا بتهيالي بسي شكلي هندم اني رجعت مصر وهسافر تاني بعون الله
ريم : استغفر الله العظيم يارب معرفشي الناس دي بتطلعلي منين ووصلت المستشفي وتابعت يومها في عملها
اما سعيد اتصل علي ابن خالته علي شان يقوله انه وصل مصر وطبعا هيكون جاسر الصاوي ابن خالته سعيد احمد فؤاد
سعيد : حبيبي
جاسر : لسه فاكر
سعيد :انت عارف بقا التوقيت بتاع بلاد بره المهم انا نزلت مصر وقلت اتصل عليك قبل م اروح المستشفى
جاسر : حمدالله علي السلامه
سعيد : الله يسلمك
جاسر : اكيد هتيجي عندنا الفيلا باليل
سعيد : اكيييييد طبعا بسي مش تقول حاجه لخالتو بسي خليني اعملها مفجاه
جاسر : اوك سلام
وده كان الجزء الاول لقصتي وياتري ايه اللي هيحصل تاني كل ده واكتر هتعرفوه في الجزء الجاي من ( قصة حب وكبرياء)