الفصل الثاني

2144 Words
بسم الله الرحمن الرحيم (قصة حب وكبرياء) (الجزء الثاني) سعيد بعد م خلص المكالمه مع جاسر راح علي المستشفي علي شان يقابل مدير المستشفي ويستلم شغله اما في الشركه عند جاسر ولارا جاسر شاف الت**يم بتاع لارا واعجب بيه اوي وقال في نفسه معقول هي موهوبه اوي كده وكمان خلصته في يوم واحد لارا لو فضلت كده فعلا الشركه دي هتكون الشركه الاولي وهتكون في الصدارة دايما وجاسر طلب من مروه فنجان قهوه وتبلغ المهندسه لارا تيجي المكتب عنده مروة : جاسر بيه اتفضل القهوة جاسر : شكرا ي مروة مروه : المهندسه لارا واقفه بره وعاوزه. تدخل لي حضرتك جاسر : دخليها ي مروه مروه : لارا اتفضلي ادخلي لي جاسر بيه لارا : شكرا يا مروه لارا : السلام عليكم جاسر: وعليكم من السلام اتفضلي اقعدي يا لارا لارا : في سرها استغفر الله العظيم اسمي المهندسه لارا جاسر : بالنسبالي مش فارقه مهندسه من لارا لارا : حضرتك انت ليه م**م تدايق فيا وخلاص جاسر : واديقك ليه أن شاء الله انتي بتشتغلي عندي وزيك زي الموظفين اقولك لارا مهندسه ده بمزاجي انا لارا : اوك حضرتك اقول اللي تقوله ومش تزعل لما احرجك قدام الموظفين والعمله بتوعك جاسر : صبرني يااااااااااااااااااااارب عليها ممكن تقعدي علي شان نتكلم في الشغل احنا بنتخانق اكتر م بنشتغل لارا : ما تقول لي نفسك عموما حاضر حضرتك وراحت لارا قاعده جاسر : انا الت**يم ده عجبني اوي واكيد لو هختار هختاره هوه لارا : طب اكويس الحمد لله جاسر: بس للاسف انا غيرت فكرة المشروع ده وكل المهندسين هيعملو تصاميم جديده تاني واول 6 هيكون ت**يمهم حلو هيسافرو معايا انا والمهندس حسام شريكي في الشركه شرم الشيخ لاتمام المشروع لارا : بسي كده حرام احنا تعبنا اوي في التصاميم وكلنا بذلنا مجهود جامد اوي في التصاميم دي وحضرتك جاي بي بساطه كده تقول هتغير.فكرة المشروع جاسر : للاسف مش بي مزاجي يا لارا الوكيل اللي كلفنا بالمشروع هو اللي رجع في كلامه لارا : اوك ماشي حضرتك والمطلوب مني ايه دلوقتي جاسر : دلوقتي هيكون في اجتماع للكل وعوزك تحضريه وتظبطي الت**يمات وترتبيهم حلو لارا : بس ده مش من **يم شغلي علي فكره جاسر: عارف انه مش شغلك بسي تعالي علي نفسك شويه واعمليه يا لارا لارا : ايوا بس جاسر قطعها بالكلام مافيش بس اللي انا اقوله يتنفذ انا مش هتحايل عليكي ولو سمحتي ربع ساعه ويكون الاجتماع جاهز ولو عاوزه اوفر تايم علي كده وزياده موافق م عنديش مانع لارا : علي فكرة هو حد قالك قبل كده انك قليل الزوق ومغرور ومتكبر جاسر : ههههههههه لاءه محدش يقدر اساسا ولا يتجرأ يقولها لارا : انا بقا هقولك انك قليل الزوق ومغرور ومتكبر وراحت لارا ماشيه ورزعت الباب وراها جاسر :،، ايه البت دي اول مرة حد يتجرا ويقولي كده بس انا ليه سكت ليها ومش هزءتها علي كلامها ده ايه يا جاسر يا صاوي ايه اللي حصلك اشمعنا عند لارا وبتحب تسمعها وبس اي كان نوع كلامها المهم بتحب تسمع صوتها وبعدين معاكي يا لارا بسي والله لهخليكي تندمي وتقولي حقي برقبتي......... دينا شافت لارا وهي متعصبه وعماله تشتم علي جاسر وتلعن اليوم اللي خلاها تشتغل عنده دينا : مالك ي قلبي فيكي ايه لارا : الغ*ي اللي فوق ده طلب مني احضر الاجتماع دينا :نعم ليه ومن امتي احنا بنحضر لاجتماع لارا : معرفشي دينا : انتي لبختي معاه في الكلام لارا : يعني ايه انتي كمان دينا : اقصد كنتي بتردي عليه كلمه بي كلمه لارا : اه طبعا ما انتي عرفاني يا دينا معرفشي اسكت قدام الظلم دينا :: يا لارا يا حببتي ده جاسر الصاوي محدش يقدر يجادل معاه وبعدين مش تديله فرصه علي شان مش تخليه يرفدك يا لارا لارا : مهو اللي يغيظ كل م اطلب اسيب الشغل يقولي بمزاجي انا ديناا : نعم هههههههههههههههههههههههههه وفضلت تضحك سوري يا لارا بسي بجد والله طلع انسان اكويس لارا : امشي يا دينا من قدامي عماله تضحكي وانا متعصبه ومتنرفزه امشي روحي علي مكتبك وسبيني دلوقتي ولارا راحت بلغت الموظفين كلهم أن في اجتماع بعد ربع ساعه وراحت تجهز القاعه وترتب التصاميم اما عند ريم بقاا خرجت من اوضة العمليات والتعب باين عليها اوي راحت ترتاح في اوضة الداكترة شويه وطلبت من الممرضه تبلغها لوحصل جديد للحاله ومشيت دخلت الاوضه وقالت اه يارب قويني يارب وكان باين عليها النوم اوي قالت ادخل اتوضا واصلي واجي انام شويه اما عند سعيد وصل المستشفي ودخل سال علي الدكتور عبدالعظيم مدير المستشفي ودلوه عليه وراح سعيد وخبط علي الباب سعيد : السلام عليكم الدكتور عبد العظيم : وعليكم من السلام سعيد : انا الدكتور سعيد احمد فؤاد عبد العظيم : اهلا وسهلا بحضرتك نورت مصريا دكتور سعيد : مصر منورة باهلها عبدالعظيم: تحب تاخد فكرة علي المستشفي وبعدين ترجع تشرب معايا القهوة سعيد : اوك مافيش مانع عبد العظيم : اوك استني اتصل علي دكتور ممتاز وأبلغه يروح معاك يوريك قسم مخ واعصاب وكمان يعرفك علي الداكترة كلهم هناك وخصوصا دكتورتنا الممتازه والجميله ريم طلعت النجار اشطر دكتورة عندنا سعيد : مش دي بنت الدكتور طلعت النجار دكتور القلب الشهير عبدالعظيم : فعلا اه هوه سعيد : بنته كمان دكتوره عبدالعظيم : مش فاهم يا دكتور تقصد ايه سعيد : اصل ابنه محمد طلعت النجار دكتور قلب وناجح بسي استغربت ولاده الاتنين طلعو. داكترة واللهي برافو عليهم عبدالعظيم : ههههههههههههه اه والله وكمان ريم ممتازة يعني تقدر تقول هي اللي ممشيه القسم كله واكيد حضرتك هتكون معاها بقا بخبرتك وعبقريتك وشطارتك سعيد : أن شاء الله هاروح انا اشوف القسم وارجع لحضرتك عبد العظيم : اتفضل مشي سعيد مع الدكتور ممتاز ووصل للقسم وشاف غرف العمليات وانبهر وعجبته اوي والقسم عجبه خالص وقال مش مصدق نفسي هو انا في مصر بجد وابتسم ابتسامه خفيفه وقال انا خلاص هقبل الشغل يا دكتور ممتاز ممتاز :ده من حظنا الحلو يا دكتور سعيد سعيد : شكرا ربنا يخليك ممتاز : دلوقتي هعرفك علي كل الداكترة هنا سعيد :اوك الدكتور ممتاز عرف سعيد علي كل الداكتره وسال علي الدكتورة ريم قالولو دي في اوضة الاستراحه بتاعت الداكتره ممتاز اوك ماشي هنروحلها مشي ممتاز وسعيد سعيد : اشمعنا كلكو بتحبو ريم اوي كده ممتاز : لانها شخصيه محترمه واكويسه وشاطرة اوي في شغلها ومتعرفشي الهزار ابدا سعيد : اها ممتاز : وصلنا الاستراحه اهيه هنخبط وندخل سعيد : اوك ممتاز لسه هيخبط موبايله رن قال لسعيد ثواني هشوف الاتصال ده لانه ضروري ولو حابب تدخل تتعرف عليها لوحدك مافيش مانع سعيد : اوك خلاص هدخل انا اتعرف عليها علي شان اروح للدكتور عبد العظيم علي شان ابلغه اني موافق اشتغل و امضي ممتاز : اوك سعيد خبط علي الباب مافيش حد بيرد فضل يخبط مافيش رد قال يبقي مافيش حد جوه ففتح الباب لقي ريم بتصلي بسي مش شاف وشها راح مبتسم وقال ليهم حق يشكروا فيكي ي دكتورة رييم وابتسم تاني وقفل الباب وخرج ...... سعيد قفل الباب ومشي راح علي مكتب الدكتور عبد العظيم لابلاغه انه موافق يستلم الشغل في المستشفي من بكرة ووصل المكتب خبط الدكتور عبد العظيم :اتفضل سعيد : السلام عليكم عبدالعظيم : وعليكم من السلام يارب تكون المستشفي عجبتك يا دكتور سعيد: اه عجبتني وموافق اشتغل وابدا من بكرة عبدالعظيم: ده من حسن حظنا انك وافقت وقبلت سعيد : ههههههههههههه كده هتغر عبدالعظيم : ههههههههههه براحتك صحيح اتعرفت علي الدكتورة ريم سعيد : للاسف لاءه كانت بتصلي عبدالعظيم :: اه طب انا هتصل عليها تيجي علي بال م تشرب القهوة سعيد : اوك ماشي اتصل الدكتور عبدالعظيم علي ريم وطللب منها الحضور الي مكتبه ريم وافقت وقالت هعدي. اطمن علي الحاله وهاجي لحضرتك ريم : اخدت الموبايل بتاعها اللي هو شبه موبايل الدكتور سعيد واللي هيتبدل بالغلط معاه وراحت تطمن علي الحاله هتقولولي ازاي هقلكم هتعرفو دلوقتي حالا اما عند سعيد والدكتور عبد العظيم القهوة جت وسعيد بدون قصد بيرفع ايدوه جت في صنيه القهوة وقعت علي بنطالونه الساعي : اسف يا دكتور سعيد : ابتسم ولا يهمك يا حج عبدالعظيم: اتفضل يا دكتور سعيد اغسل ايد*ك في الحمام ونضف البنطالون سعيد :اوك وطلع موبايله من البنطالون وحطه علي المكتب ودخل الحمام جت ريم وخبطت علي الدكتور عبدالعظيم ودخلت وقلتله نعم حضرتك في حاجه عبدالعظيم : لاء يا ريم بسي في دكتور جديد جه كنت عاوز اعرفك عليه بسي هو في الحمام وهيخرج اقعدي. دقيقتين ريم : حاضر بسي معايا اشاعه وكنت عاوزه اخد راي حضرتك فيها يا دكتور عبد العظيم : اوك وريهالي ريم :حاضر الموبايل بتاع ريم رن قامت كنسلت وحطته علي المكتب جنب موبايل الدكتور سعيد وراحت ريم توري الاشاعه لدكتور عبد العظيم وفجاه جت الممرضه وخبطت ودخلت دكتوره ريم الحقي الحاله ادهورت ريم : عن اذنك يا دكتور وجت تمشي افتكرت الموبايل ورجعت تاخده بسي مش اخدت موبايلها هي خدت موبايل سعيد بالغلط خرج سعيد الدكتورة ريم جت ولا لسه عبد العظيم : للاسف جت بس الحاله اللي شغاله عليها . اتدهورت وراحت تشوفها سعيد : اوك تمام همشي انا بقا وهاجي بكره الصبح أن شاء الله استلم شغلي عبد العظيم : اوك ماشي مع السلامه سعيد : الله يسلمك ريم بقا راحت للحاله وشافتها وعملت اللازم وقالت لي المرضه خلي بالك لو. حصل جديد بلغيني الممرضه اوك يا دكتوره ومشيت ريم وهي ماشيه الموبايل عمل نغمه بسيطه فتحته لاقت الموبايل فصل قالت هو انا نقصاك انت كمان كده لارا هتقلق فبصت في الساعه قالت خلاص كده كده نص ساعه وهروح اشحنه واكلمها حصل مع سعيد نفس اللي حصل مع ريم بالظبط سمع نغمه بسيطه بيشوف الموبايل لاقاه فصل شحن قال يادي الحظ مش وقتك خالص هتصل علي جاسر ازاي بقا دلوقتي قال مش مشكله انا هاروح عندهم الفيلا وابقي اشحنه هناك نيجي بقا نفكركو بي جني اخت جاسر وسامي اخو لارا طبعا هما الاتنين في نفس الكليه بس سامي طيب واخلاقه عاليه ومتربي اكويس اما بقي جني بنت مدلعه اوي ومش بيهمها حد لانها بنت محمد الصاوي اكبر رجل اعمال المهم جني وهي ماشيه بتتكلم في الموبايل ومش واخده بالها خبطت سامي ووقعت منه المحاضرات : جني:: مش تفتح قدامك وانت ماشي سامي:: حضرتك اللي تفتحي مش انا وبعدين انتي اللي خبطي فيا جني : لتكون مستني مني اني اعتزر سامي : مطلبتش منك علي فكرة انك تعتزري بس دي بتكون حاجه زوقيه من الشخص المحترم وبس جني: انت تقصد اني مش محترمه سامي : بص لي لبسها وقالها والله كل واحد ادري بنفسه وراح ماشي جني : وربنا أن ما وريتك وطلعته عليك بلا ازرق وتقول حقي برقبتي مبقاش أنا جني الصاوي اما بقا في الشركه عند لارا وجاسر لارا حضرت الاجتماع وجهزت كل حاجه وكل المظوفين اجتمعو وبلغهم جاسر بالت**ييم الجديد ولازم يكون جاهز في خلال اسبوع واحد واحسن 6 تصاميم هما اللي هيسافرو معانا شرم الشيخ وياريت بجد تبهروني بتصاميم حلوه وتكونو عند حسن ظني وبعد اسبوع هنتقابل هنا في قاعة الاجتماعات وهبلغكو مين 6 اللي فازو وهيسافرو وبكده خلص الاجتماع وتقدروا تتفضلو خرج جميع الموظفين وكل واحد راح علي مكتبه وقعد يحضر للت**يم وكل واحد فضل يفنن في ادماغه علي شان يسافر م عدا لارا ودينا طببعا دينا : لارا احنا لو طلعنا من 6 دول هنسافر لارا : معرفشي والله بسي اكيد ماما وسامي مش هيوافقه دينا : ولا حتي مصطفي خطيبي هيوافق يارب تصاميمنا مش تعجبه ومش تطلع حلوه لارا : ههههههههههههههههههه ياااااااااااااارب دينا : يلا بقا علي شان نروح يا لارا معاد الشغل خلص لارا : يلا يا حبيبتي وفجأه من غيري يا اندال لارا ودينا بصو للصوت وقالوا اسماااء لارا : اذيك يا اسماء وحشتينا يا سومه اوي سومه : وانتي كمان يا لارا وحشتيني اوي دينا : وحشتيني يا سومه اوي عامله ايه هي اجازتك خلصت ولا ايه سومه: اه يا حبايبي هبدا بكرة. شغل معاكو وجيت ااثبت نفسي. واقطع الاجازه لارا ودينا نورتي ي حببتي شغلك يلا بقا نروح سوي سومه : يلا ي حبايبي ومشيو وكل واحده روحت بيتها وصلت فرض ربنا وقالت الازكار واتغدوا وناموا ولارا حاولت كتير تتصل بريم ولقيت التليفون مغلق راحت سيبالها رساله انها اول م تفتح تتصل بيها ونامت لارا علي شان تقوم تروح شغللها بدري ريم : روحت البيت عندها حطت الموبايل. في الشاحن ونامت مش حست بحاجه خالص سعيد بقا روح البيت عنده اخد الهدايا وراح علي فيلا جاسر الصاوي عند خالته كلهم قاعدين علي السفره الجرس ض*ب كاريمان : مين قليل الزوق ده اللي. جاي دلوقتي جاسر : ههههههههههه دلوقتي تعرفي جني : انت تعرف مين سعيد : طبعا يعرف انه انا كاريمان : يا حبيبي وحشتني اوي عامل ايه واخدته بالحضن وباسته وجني : وحشتيني اوي يا سعيد حمدالله على السلامه سعيد : الله يسلمك يا جني محمد الصاوي : حمدالله على السلامه. يا ابني نورت مصر سعيد : منورة باهلها يا عمو كلهم قعدوا يتعشو ويتضحكو مع بعض ويهزرو وجاسر طلب من سعيد يبات معاهم في البيت وسعيد وافق طلع جاسر وسعيد كل واحد اوضته وهما طالعين سعيد قالوا بكرة نبقي نتكلم لاني هموت وانام جاسر : اوك ماشي سعيد : اه صحيح عاوز شاحن من عندك علي شان اشحن الموبايل جاسر : اوك حاضر واخد الشاحن بتاعه وراح لي سعيد وخبط تيك توووك سعيد : ادخل جاسر : الشاحن اهوه وتصبح علي خير سعيد : شكرا يا جاسر ومشي جاسر وسعيد حط الموبايل في الشاحن وهو عارف انه مظبط المنبه يعني كده كده االمنبه هيصحيه وراح في النوم وريم كمان نفس الكلام مظبطه المنبه في نفس التوقيت بتاع سعيد ولا نها مرهقه مش اخدت بالها من الموبايل ونامو الكل وياتري ايه اللي هيحصل تاني كل ده واكتر هتعرفوه في الجزء الجاي من ( حب وكبرياء) والي اللقاء في ( الجزء الثالث)
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD