الجزء الاول
زواج أجباري
البارت الاول
وعد لا بابا قوم يابابا متسبنيش بابا هااا بعيط
عمها علي قام شد وعد وقال ابوكي خلاص مات انتي سامعه خديها يا ام محمود بره
توفيق هنعمل اي احنا دلوقتي
علي بقسوه هندفن وهنجوز وعد بعد الجنازه
توفيق باستغراب حرام دي بنت اخونا هنجوزها ازاي في سنها ده ومين هيرضا يجوزها انت عايز الناس تقول علينا اي اخوهم مات وجوزو بنته
علي بغضب لازم نجوزها عشان ابوها يرتاح دي وصيت ابوها
توفيق ومين هيتجوز وعد
علي جاسر ابنك
توفيق بصدمه اي جاسر ازاي ده في امريكا لا لا يا علي جاسر مش هيوافق
علي انت اكيد هتقدر تسيطر عليه بالكلام لازم يتحوزها هو عرف بموت عمه واكيد هينزل يحضر العزا وسعتها هنضغط عليه
توفيق صعب جاسر مش هيوافق
علي هيوافق
توفيق بيفكر في **ت
وعد لا يا ام محمود لا بعيط
ام محمود بقسوه غلقت عليها الباب
وعد في سن 18سنه جميله عيونها بنيه وشعرها اسمر وطويل وبشرتها بيضاء وخدودها حمري مثل التفاح وطويله وشخصيتها عنيده
بعد مرور شهر
ام محمود بصوت عالي جاسر بيه جه
جاسر دخل البيت
توفيق وعلي كان واقفين بيستقبلوه
اما وعد فكانت في الغرفه مكتئبه وشديده الحزن علي ابوها فهي لم يعد لديها اي احد من بعده
علي تعالي يا حبيب عمك في حضني
جاسر متكبر ومغرور وديمآ مشغول لانه من اكبر رجال الاعمال وساب البلد من فتره طويله عشان شغله وطول عمره عايش بره ومستقل بذاته وهو في سن29سنه تقريبآ طويل ووسيم وعنيه عسلايه وقمحاوي بس اي موز من الاخر
في وقت العشا وهم متجمعون حول السفره ماعدا وعد فهي لم تنزل من غرفتها من بعد موت ابوها
علي في حاجه عيزين ناخد رايك فيها يا جاسر
جاسر كان بياكل واقف الاكل وقال اتفضل يا عمي انا سامع
علي بنت عمك الله يرحمه
جاسر باستغراب هو عمي ليه بنات
توفيق ايوووه يا جاسر اسمها وعد
جاسر لم يهتم ايوووه مالها
علي عمك قبل ما يموت وصي ان حد من العيله يجوز بنته
جاسر كان بياكل شنق من الكلام
ام محمود جبتله ميه
جاسر احمم وانتو بقا عيزني اتجوزها ليا لان مفيش غيري اعذب في العيله
علي عليك نور
جاسر قام من علي السفره اعذروني ورايا شغل وجه يمشي
علي وتوفيق وقفوه
جاسر بص ليهم باستغراب
علي دي وصيه يا جاسر
توفيق لو مشيت لا انت ابني ولا اعرفك
جاسر مش عرف يقول اي من كلامهم معاه
توفيق الكتب الكتاب بكره ماشي يا جاسر
جاسر التزم ال**ت وبيدل علي الاجبار
في صباح اليوم التالي
الماذون بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
جاسر كان بتكلم في فونه وقال انا مشغول دلوقتي هخلص وارجع الشغل بكره يا ادهم
ادهم لازم تنزل لان الشركه محتجاك
جاسر انت موجود مكاني اكيد هتتصرف
ادهم لسه هيتكلم
جاسر قفل تيلفونه فهو غاضب من اللي بيحصل ومن الجوازه دي
ام محمود نزلت وعد وهي باين عليها الحزن وكانت لابسه فستان العرس وكانت مثل القمر
توفيق عروستك اه يا جاسر
جاسر بص لوعد من تحت لفوق سحره جمالها بس كان في نفس الوقت مش عيزها
جاسر خد وعد وركب عربيته وراح علي فلته
نزلو من العربيه وسبها مرضاش يفتح حتي ليها العربيه
وعد نزلت جذب انتباها جمال المكان
جاسر بص ليها بسخريه وقال اي مالك مشفتيش مكان حلو وي ده قبل كده
وعد اضيقت من كلامه ونزلت الدموع من عنيه
دخل جاسر ووعد وراه
جاسر دي اوالاوضه بتعتي
واللي هناك اوضتك انتي سامعه اما الاوضه دي اياكي تقربي منها انتي فاهمه
وعد هزت براسها
جاسر مطيعه
وعد دخلت اوضتها فضلت تعيط ونامت
جاسر قام لبس القميص الابيض والجاكت الجينز والبنطلون الاسمر وسرح شعره وحط برفان وخرج من غرفته
راح لاوضه وعد لقها نايمه بفستنها واثار الدموع باينه علي وشها فتحت عينيها اسمر من البكاء
جاسر وعد بصوت عالي
وعد انخضت من صوته وقامت مفزوعه
جاسر قومي انتي لسه شوفتي مني حاجه في سره
وعد فاقت اي بس
جاسر احنا الساعه 10
وعد اي مختش بالي راحت عليا نومه
جاسر انا ماشي رايح الشغل اوعي تطلعي من الفله
وعد حاضر
جاسر مشي
وعد دخلت الحمام بصت في المرايا وقالت جاسر ازاي شافني بالمنظر ده وخدت شور ولبست فستان قصير لعند الركبه وحطت ميكب وفردت شعرها وفضلت تسمع التيلفزيون
وفجاءه الباب اتفتح
جاسر..............
حنان صلاح
يتبع
روايه زواج إجباري
البارت التاني
وعد دخلت الحمام وبصت في المريا وقالت ازاي جاسر شافني بالمنظر ده وخدت شور ولبست فستان قصير لعند الركبه وحطت ميكب وفردت شعرها وفضلت تسمع في التيلفزيون
وفجاءه الباب اتفتح
جاسر... فتح الباب لقي وعد قدامه
وعد كانت مصدومه لانه مكملش ساعه في شغل ومع ذالك مرضيتش تساله
جاسر مش ادي وعد اي اهتمام ودخل الغرفه الخصوصيه بتعته خد حجات كتيره يعتقد انها اوراق مهمه وحط مكانهم اوراق علي المكتب
وقفل باب الغرفه ورجع الشغل تاني
وعد فضلت صامته وشعرت بجوع فهيا من ليله امس لم تاكل اي شيء وفضلت تدور في المطبخ ملقتش اي اكل لان جاسر بيطلب ديلفري وهي مكنش معاه فلوس عشان تطلب اكل وكمان جاسر نبه عليها متطلعش من الفله فضلت قاعده قدام التليفزيون وضمت رجليها لعند ص*رها وفضلت تعيط من جوعها ومن حزنها علي سؤ حظها لعند ما نامت
جاسر في شركه الصفقه دي مع اكبر رجال الشرق الاوسط لازم ناخد بالنا كويس وهو ماسك ورق وعصا وقدامه شاشه يعرض عليها ابحاث وقدامه مجموعه من اكبر موظفين الشركه وادهم
ادهم بس سؤال يا استاذ جاسر افرض رفضو عرض من عورضنا هيكون اي موقفنا
جاسر هنلغي الصفقه من غير اي كلام طبعآ
موظف بس ده خطوره علي الشركه وخصوصآ ان احنا بنتعامل مع شركات اجنبيه يا فندم
جاسر بعد الا مبلاه انا جاسر توفيق وبقول الصفقه دي مشيت زي ما انا عايز كان بها مش مشيت في داهيه ودا اللي عندي وانتهي الاجتماع اتفضلووو
بعد ما الكل مشي
ادهم هدي نفسك يا جاسر انت اول مره تتعصب في شغل
جاسر بتن*د انا واقع في مصايب
ادهم مصايب مصايب اي وانت اتاخرت ليه في البلد انت قولت يوم وهترجع وبقالك كده تالت ايام في حاجه حصلت لولدك يا جاسر
بقلم حنان صلاح
جاسر بيطمنه لا بابا بخير بس انا اللي مش بخير
ادهم لا دا في حاجه يا صاحبي تعالي نشرب حاجه سخنه في الكا فيه وندردش مع بعض
جاسر وادهم طلعو من الشركه وراحو الكافيه بتعهم
الجرسون تطلب اي يا فندم
ادهم هاتلي قهوه زياده
الجرسون وحضرتك يا فندم
جاسر كان سرحان بيفكر في وعد وشغل
ادهم جاسر جاسر
جاسر ايوووه في اي
الجرسون تطلب اي يا فندم
جاسر بزربنه هاتلي قهوه ساده
الجرسون خد الطالبات ومشي
ادهم اممم احكيلي بقا وبتفصيل
توفيق تفتكر جاسر هيكمل في جوزه دي
علي جاسر مش لازم يعرف اي هو السبب الحقيقي وراي جوزته من بنت عمه
توفيق صح مش لازم يعرف ان احنا جوزنه وعد عشان الورث بتاع اخونا الله يرحمه
علي انا مش كنت هسمح ان ورث ابويا يضيع عليه بسب حته وصيه
علي انا قلقان من الموضوع ده احنا ناخد ام محمود وونزل بكره لعند جاسر ووعد نطمن عليهم يا ام محمود
ام محمود نعم يا ابيه
توفيق جهزي قفص فكه من اشاكله وانواعه عشان هنروح لجاسر بكره
ام محمود حاضر يا ابيه
ادهم بيضحك ضحك بهستريه
جاسر بغضب انت بتضحك
ادهم اصل الصراحه مكونتش اتوقع ان جاسر توفيق يتجوز غصب عنه
جاسر عندك حق في دي
ادهم وناوي تعمل اي
جاسر هوريها ايام سوده عمرها ما شفتها هخليها تندم في اليوم اللي قبلت انها تتجوزني فيه
ادهم تب وي سوزي
جاسر سوزي في امريكا لما ترجع هكون طلقت وعد وطلعتها من حياتي خالص
وعد قامت من نومها ومعدتها بتص*ر صوت الرنين المزعج وهي لا تتحمل فضلت تتأمل في اركان الفله ولكن لفت انتباها الغرفه التي حظرها جاسر من دخولها وكان عندها فضول انها تعرف فيها اي وامل انها تلاقي فيها ثلاجه بها اكل بدال الفاضيه اللي في المطبخ االلي مفهاش غير ميه وخمره
وعد فتحت الباب بهدوء وبدأت تدخل الغرفه كانت ضلمه وكان بها مكتب عليه اوراق وخزنه في جدار وعد اقتربت من الاوراق وفضلت تلعب في الورق وترسم عليه فهي موهبه في رسم فهي عنيده وروحها حلوه وفجاءه باب الغرفه اتفتح
وعد بصرخه.........................
يتبع
بقلم حنان صلاح
انا مكنتش اتصور ان الروايه تعجبكم كده بجد شكرآ علي دعمكم الجميل ده ويهمني اووووي رايكم يا قمرااات
زواج إجباري
البارت التالت
وعد فتحت الباب بهدوء وبدأت تدخل الغرفه كانت مظلمه وبها مكتب عليه اوارق وخزنه في جدار وعد اقتربت من الاوراق وفضلت تلعب في الورق وترسم عليهم فهي موهبه في الرسم فهي عنيده وروحها حلوه وفجأءه باب الغرفه اتفتح
وعد بصرخه....... جاسر
جاسر بغضب راح لعند وعد وشاف الورق الصفقه بتاعه مرمي علي الارض
ومش قدر يتمالك غضبه ومسك وعد من ايديها
وعد هتموت من الخوف وبلعت رقها
جاسر سحبها لحضنه ولوي درعها وصرخت من الالم ولكن لا حياه لمن تنادي ومسك شعرها ورفع وشها ودها قلم من شدته شفايها نزلت دم ورمها علي الارض وقال عشان بعد كده مش تلعبي في حاجة اسيادك
وعد في اللحظه دي لسه مش استوعبت القلم اللي خدته ودموع بتنزل من عينيها وبصتله نظره كره وراحت جري علي غرفتها وجاسر كان وراها
وعد غلقت باب الغرفه في وشه وفضلت تعيط
جاسر وصل بعد ما الباب اتغلق ورجع تاني الصالون فضل يدخن وطلب اكل وهو لا يهتم بالي عمله
بعد مرور ساعتين وال**ت سيد المكان
وعد قامت غسلت وشها وتمالكت نفسها وتقاوم دموعها وغيرت هدومها لبست بجامه بيج وحطت ميكب هادي وروج خفيف بس في نفس الوقت شمت رايحة اكل بره مش قدرت تمسك نفسها فتحت الباب
جاسر استغرب من خروجها فجاءه وهو بياكل بص ليها ببرود دا حتي مش عزم عليها
وعد اقتربت منه وفضلت تاكل بطريقه غ*يه ولم تهتم له قط
جاسر بضحك اهدي شويه عمرك ما كلتي قبل كده
وعد بصلته بضيق وهزت راسها بلا
جاسر قام من علي الاكل وخش اوضته غير هدومه ولبس بجامه رجالي اي تحفه وفتح التابلت بتاع الشغل بيكلم ادهم صوت وصوره بخصوص الشغل
وعد خلصت اكل وحست بخجول من طريقة اكلها قدامه بشكل ده
ادهم خ** قوي اوي يا جاسر علاء التونسي
جاسر مبيهمنيش اي خصوم اذا كانو اقويه او اضعاف انا واثق ان مشروعي وصفقتي انا االلي هتنجح
علاء التونسي رجل اعمال اكبر من جاسر في المكانه وفي شغل بس جاسر غايظه بشغله الناجح وهو عنده 30سنه ابيض عنيه خضري اعذب شعره كثيف هنعرف باقي االاحداث بعدين
وعد دخلت اوضتها ونامت
في صباح الباكر
جرس الفله لا يتوقف من الرنين ازعج جاسر ووعد
وعد قامت مخضوضه من صوت الجرس لقت جاسر نازل بسرعه من علي السلم فتح الباب
بقلم حنان صلاح
توفيق ابني حبيب قلبي عامل اي يا بطل
جاسر بيفرق في عنيه كويس انت عامل اي
توفيق بخير نحمد الله
علي خشي يا ام محمود دخلي الحجات دي جوه
قعدو في الصالون
توفيق امال فين وعد
جاسر بغضب ووعد جوه سبتها نايمه عشان مش اقلقها
وعد نزلت وهي لابسه فستان احمر شفاف وفرده شعرها وحطه ميكب وكانت جميله لدرجه لا تقاوم
توفيق القمر نزل اهوو
جاسر اول ما شفها انسحر بجمالها وفضل يبصلها من فوق لتحت وقال في سره دي مش قمر دي ملاك......
وعد سلمت علي عممها وفضلو يضحكو معاها
جاسر كان اول مره يحس براحه لوعد
توفيق جاسر مزعلك يا وعد قولي يا بنتي متخفيش بهزار
وعد بصت لجاسر ب**ت وهزت راسها ب لا
جاسر اتفاجاء من كلامه هو اتوقع انها تقول الحقيقه عشان تنتقم منه بس قال في سره اكيد خايفه مني....ورد عليها وعد عايز اشرب قهوه من ايدك ممكن
وعد مش كانت عايزه تقوم بس احترام لعممها الموجدين مش لازم تحرج زوجها قدامهم جت تقوم
ام محمود انا اعملها خليكي يا وعد هانم ارتاحي انتي وجت تروح
توفيق استني يا ام محمود انا عايز اشرب قهوه من ايد وعد
وعد راحت هي وام محمود المطبخ يعملو قهوه
علي بص بقا يا جاسر احنا كنا خفيين عنك حقيقت جوازك من بنت عمك
جاسر حقيقة اي ومخبين عليه اي مش فاهم....
توفيق احنا كنا مخبيين عليك خوف من انك تطلق وعد بعد الجواز عشان كده خبينا عليك بس فكرنا كتير انا وعمك وفي الاول والاخر هتعرف اجلآ ام عاجلآ
جاسر بصلهم بتوضيح اممم وبعدين......
علي جدك الله يرحمه كتب لاخونا الله يرحمه كل امواله واحنا كنا تحت رعياته هو لانه اخونا الكبير
توفيق بس كنا مفكرين انه بعد ما يموت هيرجع الحق لصحابه
جاسر ايوووه واي اللي حصل.........
علي اللي حصل ان عمك الله يرحمه عمل زي جدك بظبط و كتب لوعد كل ما يملك
جاسر مش هامه الكلام لان زي ما قولتلكم هو اللي بنا نفسه بنفسه
علي وطبعآ كان في شرط في الوصيه ان انت لازم تتجوزها عشان نقدر ناخد حقنا بدال اما واحد غريب ياخد الجمل بما حمل ولازم وعد متعرفش حاجه عن الموضوع ده انت فاهم
جاسر بصدمه وبصوت عالي مش قادر يستوعبها يعني اي.......
وقطعهم صوت وعد و القهوه في ايديها ...........
ادهم في البيت بتاعه بيشاهد فلم عربي اجاله اتصال
مجهول...خلي جاسر يبعد عن الصفقه دي احسن ليه والا مش هناذيه هو وبس لا هو واللي يخصه بنبره تهديد
ادهم الووووو الوووو مين اللي بيتكلم...............
.........................................
جاسر بصدمه وبصوت عالي مش قدر يستوعبها يعني اي
وقطعهم صوت وعد والقهوه في ايديها يارب تعجبكم
توفيق بارتباك اكيد هتعجبنا يا بنتي هاتي
وبعد مرور ساعه وعد دخلت اوضتها عشان تنام
توفيق وعلي احنا هنسيب ام محمود في البيت مع وعد
جاسر بغضب انا مش هكمل في الجوازه دي
توفيق هادي نفسك كلها سنه ونرجع حقنا وسعتها اعمل اللي انت عايزه
جاسر بتنهيد بيفكر في كلام بابه منطقي
توافيق وعلي ركبو عربيتهم ومشيو
جاسر لسه بيدخل الفله الووووو
ادهم لازم اشوفك حالآ يا جاسر بسرعه
جاسر ركب عربيته وقال انا جاي
ادهم حكاله اللي حصل
جاسر بيضحك ولا كانه سمع حاجه وقاله اكيد دا علاء التونسي عايز يخوفني بس الظاهر هو مش عارف مين هو جاسر توفيق لسه
ادهم وهتعمل اي
جاسر هخليه يندم وهدمره في شغله
في الوقت ده وعد بصت من النافذه مش لقت جاسر راح فين
ام محمود هو ركب عربيته بسرعه ومشي
وعددخلت اوضتها ونامت مثل الملاك الصغير فخدودها حمري من درجه حراره جسمها العاديه واطراف ايديها ورسم الحنه ظاهر علي قداميها
وبعد مرور ساعتين لقت ايد جاسر بتصحيها
وعد بخضه.............
يتبع
حنان صلاح
انتباه بسيط البارت الرابع هيظر شخصيات كتير واللسه جاي
احلي وتشويق هيذيد ❤
بجد كل مره بتفرحوني بدعمكم ل روايه ❤