الحلقة الخامسة
رواية اسيرة الانتقام
ادم: مكة انا عايز اعترفلك اعتراف
مكة: اعتراف اي
ادم: مكة انا بحبك
مكة بصدمة: مش معقولة
ادم: هو اي اللي مش معقولة مكة انا عايز اسالك سوال هو انتي بتحبي
مكة ببراءة: ايوة طبعا بحب بابا و ماما و مليكة
ادم ابتسم علي براءة حبيبته: لاء يا مكة انا قصدي حب حبيب
مكة بخجل: ايوة يا ادم
ادم بغضب: نعم يا روح امك مين دة
مكة بخجل: انت يا ادم من و احنا صغيرين
ادم و قد هدا و تهللت اسايره: بجد يا مكة انتي كمان بتحبيني زي ما انا بحبك
مكة بخجل اكبر: ايوة
ادم بخبث: ايوة اي
مكة بخجل: خلاص بقي يا ادم افهم انت
ادم بزعل مصتنع: خلاص يا مكة انتي مش بتحبيني علشان كدة مش عايزة تقوليها ليا
مكة بتسرع بعدما رات زعله: لاء والله يا ادم انا بحبك
ادم بخبث: شوفتي بقي اني اقدر اخاليكي تقوليها في اي وقت
مكة بعدما ادركت ما تفاوهت به ض*بته في كتفه: علي فكرة بقي انت رخم
مكة جريت و ادم ضحك علي خجل صغيرته
مكة و هي بتجري: علي فكرة ضحكتك حلوة اوي
بعد ذلك ذهب الجميع و اتغدوا و كل واحد راح علي اوضته
تاني يوم الصبح البنات صحيوا و جهزوا و اية راحت الملحق و خبطت و فتح ليها هادي و راته و هو لسه صاحي من النوم
اية في نفسها: يخرب بيت حلاوة امك حتي و انت لسه صاحي حلو
هادي و هو ينادي عليها عدة مرات الي انا انتبهت له
اية: هااه في اي
هادي: اي يا بنتي بقالي ساعة بنادي
اية: اسفة يا هادي انا بس سرحت شوية
هادي و هو يربع ايديه امام ص*ره: و سرحتي في اي بقي
اية بارتباك: اه لاء عادي مش في حاجة يعني
هادي بعدما علم بارتباكها: خلاص خلاص طب كنتي جاية ليه
اية بهدوء: كنت جاية اناد*كم علشان نروح الشركة
هادي: تمام خلاص هنخلص لبس و نيجي علي طول
اية: ماشي بس متتاخروش
هادي: حاضر يا اية
هادي في نفسه: مش عارف اخرتك معايا اي يا اية
الكل جهزوا و اجتمعوا عند العربيات
ادم: صباح الحب علي مكتي
مكة ب**وف: صباح الخير
ادم بتحذير: بصي بقي هنروح الشركة كل اتنين ليهم مكتب و طبعا انا و انتي مع بعض في مكتب واحد تعلماتي لا تبصي لحد ولا تكلمي لحد ولا تتعاملي مع حد ولا ترفعي عينك من الارض كل كلامك و تعاملك معايا انا و بس
مكة بصدمة: نعم مش معقولة يا ادم انا كده هبقي انسان الي
ادم بنرفزة: نعم ياختي و انتي عايزة تتعاملي مع حد
مكة بهدوء: لاء يا ادم انا مش عايزة حد من الدنيا دي غيرك
ادم و قد هدا: انا اسف يا قلبي متزعليش مني
مكة بابتسامة: انا مبزعلش منك ابدا
ادم مسك اديها و بسها
الكل وصل الشركة وكل اتنين طلعوا علي مكتبهم
في مكتب مكة و ادم
ادم: بصي يا مكة هعلمك كل حاجة وحدة وحدة ماشي
مكة: ماشي
ادم: بصي انتي ركزي معايا علشان كل منخلص بسرعة و الارباح تزيد كل مايجمعنا بيت واحد
مكة ببراءة: يعني اي مش فاهمة
ادم: يخرب بيت برائتك دي يلا يا مكة خلينا نبتدي
مكة: حاضر
وانكب هما الاتنين علي العمل وضل ادم يعلم مكة و مكة تستوعب بسرعة كبيرة جداً لانها تتميز بالذكاء كما انها الاولي علي ضفعتها في جامعة الهندسة كل سنة
اما عند ادهم و مليكة
ادهم بجدية: بصي بقي يا مليكة انا في الشغل جد مفيش هزار و بما انتي تجارة انجلش يبقي هتمسكي قسم الترجمة تمام
ادهم: اه حاجة كمان عايزك تشيد حيلك معايا علشان الارباح تزيد
مليكة: و طبعا كل لما الارباح تزيد كل لما نصيبنا هيزيد
ادهم بضيق: لاء يا مليكة انا مببصش لي الفلوس انا ببص ان جدي يعرف اني وراه رجالة اذا كان انا او ادم او هادي
مليكة بضيق: طيب طيب
عند اية و هادي
هادي: اية انا عارف انك لسه في الكلية بس معلش ركزي معايا شوية
اية بهدوء: تمام انا معاك
هادي في نفسه: شكلك هتفضلي معايا علي طول
هادي بابتسامة: طب مالك متاخدة كدة ليه اهدي انا معاكي خطوة بخطوة
اية بتوهان: طلاما انتي معايا مبخافش انا بطمن و انتي معايا
هادي بمكر: و بتطمني ليه بقي و انتي معايا
اية بتوتر بعدما ادركت ما تفاوهت به : عادي يعني اه علشان
بعتبرك اخويا الكبير
هادي بعدما راي احمرار وجهها ماردش احراجها اكثر: تمام ماشي يلا بقي نشتغل
اية: تمام ماشي
عند خالد في المكتب قاعد مستني ماهي
خالد بص في الساعة لقها عشرة و نص
خالد: بعدين بقي هي مجتش ليه
ماهي دخلت: هاي
خالد: هو مش في معاد المفروض تلتزمي بيه
ماهي: هو انت اللي هتقولي اجي امتي
خالد: حضرتك احنا في شغل مش لعب
ماهي: بقولك اي متارفنيش بصي انت هتشتغل و هتقول لجدو انب انا بشتغل معاك و انا هد*ك الفلوس اللي انت عايزها
خالد بغضب: لاء شكراً انا الفلوس متفرقش معايا ولا يمكن اكدب علي جدي
ماهي بسخرية: جدك هو بقي جدك
خالد: ايوة جدي انتي ناسية ان جدي يبقي ابن عم جدك و كمان جدي الصياد هو اللي مربيني ماهي انا بقولك اهوو ان ملمتيش نفسك هكلم جدي اقوله علي كل حاجة
ماهي بتزمر: خلاص شوف عايزني اعمل اي و انا هعملوا
خالد: تمام خدي الورق دة رجعيه بتاع الشئون القانونية
عند ادم و مكة في المكتب
رن هاتف ادم: الو يا ياسر اي يا بني هتيجي امتي
ياسر بمرح: حبيب قلبي خلاص يا باشا قربت اخلص و هجيلك علي القاهرة
ادم: ماشي خلاص مستنيك تخلص اللي في ايدك و تيجي علي طول
ياسر: تمام يا باشا يلا سلام
ادم يوجه كلامه لمكة: مكة هي صحبتك هتيجي امتي
مكة: هي مسافرة مع باباها و هتيجي كمان يومين
ادم: تمام يكون ياسر هو كمان جه
مكة: تمام
حل المستء عليهم و كل واحد في اوضته
في اوضة هادي
هادي في نفسه: وبعدين بقي معاكي يا اية مش عارف اسمع كلام امي ولا لاء بس انتي متستهليش كدة يا اية انتي طيبة و انا مش عايز اخدعك و سرح و افتكر كلام امه
فلاش
صافي تنادي علي هادي في اوضتها
هادي: نعم يا ماما
صافي: بقولك اي بقي انت تغير تعاملك مع اية سامع ولا لء
هادي: لاء يا ماما اية هدوئها بينرفزني
صافي: ولا اسمع الكلام و بعدين بقولك اي اية شكلها بتحبك و ميلالك و بعدين هي كدة كدة تحت طوعك بسبب الموضوع ايااه
هادي بغضب: ماما قولتلك ميت مرة متجبيش سيرة الموضوع دة
صافي: ليه بقي هو مش الموضوع دة حقيقي
هادي بغضب اكبر: ماما بقولك اسكتي خالص الكلام دة مينفعش يتنطور
صافي: يا واد بص لقدام نصيبها علي نصيبك علي نصيب اختك نمتلك علي الاقل نص الثروة افهم بقي وبعدين الموضوع دة يخليك تتنك و تتشرط عليها
هادي بغضب: يا ماما بطلي طمع بقي و بعدين مش انا اللي اعمل كدة
صافي بتمثل التعب: يا حبيبي اسمع الكلام بقي انتي بتتعبني ليه
هادي بخضة علي امه: خلاص خلاص يا ماما هعمل اللي انتي عاوزاة صافي بتعب مصتنع: طيب يا حبيبي خلاص انزل بقي صالحة يلا
هادي: حاضر يا ماما
باك
هادي: لاء انا مش هسمع كلامها و ربنا يستر من الموضوع ايااه ماما عمالة تتكلم فيه كتير ربنا يستر
و بعد ذلك ذهب في ثبات عميق
و هدوء حل علي الفيلا كلها و الكل نايم
ادهم صحي من النوم و حب يقوم يتمشي شوية
ادهم خرج برة و هو بيتمش سمع صوت دربكة مش وراه الصوت و توسعت عنيه مما راه
ادهم بصدمة: اي دا
كدة الحلقة خلصت قولولي رايكوا بجد