********الفصل الثاني*********

1048 Words
كانت ملك ومالك يتحدثون عندما وجدو شئ جعلهم في حالة صدمه لقد رأو شاب وفتاة غاية في الجمال كان الشاب يركض خلف الفتاة احمد وهو يركض : وربنا ما انا سايبك اميرة بصوت مرتفع:يا هانم يا هانم هانم وهي خادمه بالقصر :ايوة حاضر ايوة يا بنتي اميرة :هو فين سليم احمد بعدما امسك بها :سليم حاف يا كلبة وبعدين تفهمي العمال انه انا بعا**ك اميرة :اولا انا بحب ادلعة وبعدين انتي فعلا بتعا**نى احمد وقد بدأ يدغدغها : سليم ماشي يا كلبة بعدما لاحظ احمد واميرة وجود ملك ومالك اميرة باحراج :اني هدخل عند سليم مالك :وتدخلي بصفتك مين بقي احمد :وأنتي اية اللي يخليك تدخل ملك : اية اللي يخصة ازاي يعني اميرة :يلا ندخلوا مالك بصوت مرتفع:مش هتدخلوا بعدما خرج كلا من في المكتب علي تلك الصوت سليم :اية الي بيحصل اهنه اميرة وقد قبلت خد جدها :مفيش يا جدي ده سوء تفاهم احمد وقد قبل رأس جده :ايوة يا جدي ده سوء تفاهم ملك ومالك بصدمه:جدو احمد :معلهش يا جدي هما كانوا مفكرينا مش من العيلة علشان اميرة كانت بتقولك يا سليم من غير جدي اميرة :امال عايزني اقول للقمر ده يا جدي سليم بابتسامه علي مشاغبة حفيدته: والله انتي احلى حفيده في الكون اميرة : تسلميلي يا سليم بعدما جلس الجميع وقاموا بالتعارف علي بعضهم سليم : انتو اتغديتو يا احمد انتي و اميرة ولا لسة احمد : اتغدينا في الشغل يا جدي سليم :تمام روحوا كملوا شغل وترجعوا علي العشا يكون عمكم واسرته ارتاحوا ونتعشي مع بعض وذهب كلا منهم الى وجهته --------- في غرفه ملك ملك:شوفت جدك بيحبهم ازاي مالك:اه شوفت ملك بتفكير: بس هما بيشتغلوا اية مالك:مش عارف بس احنا لازم نعرف --------- مر باقي اليوم بدون شئ يذكر علي طاولة العشاء جلس سليم علي طاولة العشاء وعلي يمينة ابنه كامل وزوجته واحمد واميرة وعلي يسارة إبنه محمد و زوجته وملك ومالك كانوا يأكلون في **ت حتي قال احمد شئ لاميرة جعلها تسعل من كثرة الضحك سليم بابتسامه: اية الي حصل يا اميرة احمد :مفيش يا جدي سليم:قلت في اية ملك ببرود: خلاص يا جدو ما قالوا مفيش حاجه سليم:قلت في اية اميرة وهي توشوش احمد :انا خلاص هقولوا وذنبه على چنبه احمد :ما بلاش ولا اقولك قوليلوة ما هي خربانه خربانه اميرة : أصل الحاجه فاطمه رجعت تاني البلد سليم: خلاص ما تكمليش اميرة بخبث:ما اكمل يا جدي احمد :ايوة والنبي خليها تكمل سليم :قلت خلاص وانتهى العشاء وانتهى باقي اليوم بدون شئ يذكر اذا ما الذي ينتظرهم في الغد ---------- في صباح اليوم التالي احمد وهو يدق باب غرفة اميرة :ممكن ادخل اميرة : اتفضل يا إحمد بعدما دلف احمد احمد :اية القمر ده اميرة بحب اخوي:وانتي كمان زي القمر احمد :شكرا يا حبيبتي انا جاي اقولك جهزي نفسك بعد مانصلي صلاة الجمعه ونتغدي ناخد ولاد عمك نف*جهم علي البلد اميرة: ماشي بس بشرط احمد:ايه هو اميرة:تجبلي شوكولاته كتير احمد:وانا هجبلك من فين دلوقتي اميرة: ابقي هاتلي باليل احمد : النهارده في فرح عند عيلة شمس اميرة:ماشي خلاص هاتلي بكرة احمد :امر وينفذ بعد الغداء سليم: جاهز يا احمد علشان تف*ج ولاد عمك علي البلد احمد :ايوة يا جدي اميرة:واني جاهزه مالك: معلهش يا جماعه أنا مش هقدر اروح اميرة : خلاص نروح انا وملك واحمد سليم:تمام روحوا ------- عند احمد واميرة وملك اميرة وهي تحدث ملك :اغلب اراضي البلد هنا ملك جدي احمد:اية رأيك في البلد ملك :حلوة بس انا بحب المدينه اكتر احمد :بالع** بعد ما هتقعدي اهنه هتحبي البلد اكتر ملك :يمكن فجأة تليفون اميرة رن اميرة:ألو ايوة يا هند ماشي يا حببتي. انا هكون فى استقبالكم بعدما اغلقت الهاتف احمد :هو في ايه يا اميرة ومالها هند اميرة : هند جاية عندنا هي وعمتي و زياد اميرة:طاب اروح اجيبهم اميرة:لا خليك انتي كمل مع ملك وانا هرجع اجيب عربيتي واروح اجيبهم احمد :هما جايين بالعربيه اميرة :ايوة بس زياد غلط في الطريق ومش عارف السكة احمد:هو طول عمره إكده اميرة : سلام ملك واحمد:سلام بعدما ذهبت اميرة ملك:ممكن اسأل سؤال احمد: اتفضلي ملك:هما مين الناس إلي بتتكلم عنهم اميرة احمد : ههههه ملك:اية إلي يضحك في السؤال احمد : انك مش عارفه عمتك و اولادها واكملوا طريقهم في العوده الى القصر اما القصر ملك بغضب:انتي لسه بتضحك احمد :علشان صدمتك انك مش عارفه عمتك و اولادها ملك:لا والله ومين تاني لسة معرفوش احمد بابتسامه بارده :بكرة تعرفي ملك: ماشي احمد:روحي قولي للعيلة انه عمتك چاية بعدما دخلت ملك واخبرت الجميع بحضور عمتها فرح الجميع بتلك الخبر ثم ذهبت الى غرفة مالك لكي تخبرة بعدما اخبرته مالك:وانتي شوفتي عمتك دي ملك:لاء لسة مالك:طاب يلا ننزل نستني مع الي تحت ملك: اوكيه يلا -------- عند اميرة في السياره بعدما صعدت معها عمتها و زياد وهند زياد بعضب :يعني كان لازم تخلي السواق هو الي يجيب العربيه ما كنت امشي وراكي اميرة بضحك :كنتي هاتوهي يا حلوة هند والعمه وهي تدعي (صفية ):هههه هند : بصراحه يا زياد انتي بتوة كتير زياد :لا والله انا المفروض اخوكي اميرة :هتنسي نفسك ولا ايه واخويا انا كمان في الرضاعة زياد :مش ناسي هند :انتوا اتفقتوا عليا والله لأقول لأحمد زياد : بالمناسبه هو عمك رجع هو و اولاده اميرة :اه مين اللي قالك زياد :احمد قالي. اميرة :اه ومعاه ولد وبنت بس اية تافهين قوي زياد على نفسهم بس عملتوا خطه ولا لسه اميرة:لسة وبعدين انتي بتيچي تاخد يومين وهتمشي زياد :لاء اصل سليم ابن عمتك بعدما اتجوز استقر في دبي ومسك الشغل هناك وانا رچعت اعيش معاكم تاني انا وعمتك وهند اميرة بفرحه:بجد خلاص يبقي نعمل الخطه النهارده باليل زياد: خلاص باليل هند :وانا معاكم اميرة :عمتي هو انتي ممكن تقولي حاچه هند وهي تنظر لوالدتها:ههههه يا شباب ماما نامت زياد واميرة:ههههه اميرة :طاب صحيها علشان وصلنا ---------- في قصر عائلة فاروق سليم وهو يحتضن ابنته : اتوحشتك قوي يا بنتي صفية : والله يا ابوي ظروف بس اني خلاص هستقر اهنه سليم:تنورى يا بنتي زياد بمشاغبه: طاب كل الحب ده للست دي واني روحت فين واحتضن جده بحب كبير وبادله الجد بنفس الحب ولكن قطع صفو تلك اللحظات صوت هند :وانا يا سليم ما وحشتكش سليم :سليم انتي اكتر واحده هتوحشيني ثم احتضنت جدها بحب كبير مالك وهو يوشوش اخته :اية الحب ده كله ملك بغيرة :مش عارفه انا فصلت وبعدما تم التعرف والترحيب من الاخرين ذهب الجميع لينالوا قسطا من الراحة ----------- انا خلصت الفصل الثاني بكرة بإذن الله هنزلكم الفصل الثالث بس يا ريت تنصحوا غيركم يشوف الروايه وتشجيع حلو من الي بيشوفها ( ملحوظه ولو في حد عنده اعتراض انه اللهجه دي مش صعيدي لاء هي صعيدي لانه انا صعيدية وبتكلم باللهجه دي ) يتبع
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD