اي دا انت بتستغل عيد ميلادى اتمنيت اى بقي انشالله
-ابتسم:اتمنيتك..انا مش عاوز غيرك ي زينة انا بحبك
-قربت منه :يااخى اعياد الميلاد دى غريبة جدا
-ضحك:ليه
-ابتسمت:امنيتك اتحققت..انا كمان بحبك ي ادهم
"عند ذكر السعادة.. دائما اتذكرك ?"
في صباح يوم جديد في منزل سلمي
استيقظت سلمي كعدتها وأخذت حمامها الدفئ وارتدت مني درس ابيض وعليه ورود بنبي يصل لتحت الركبة وبدون اكتاف له حملات عريضة وأطلقت لشعرها الحرية ولم تضع اي مستحقات تجميل لأنها جميلة بدون شئ نعم جميلة حد الفتن
وامسكت صورة والديها وطبعت عليها قبلة وخرجت من العماره واتجهت نحو المستشفى
في قصر عائلة الحديدي
استيقظ ادم من نومه واخذ حمام بارد وارتدء بدلة رصاصي من مركة Brooks Bardzelوارتدء حذاء من مركة rock وارتدء ساعة من مركة Roles ونزل الي غرفة الصالون التقي بأخوته وخرج الجميع من القصر واتجه الي الچراش واخذ كل منهم سيارة من السيارات واتجه للمستشفى
عربية ادم من مركةDoug
عربية مجدي من مركةKia
وعربية لميس من مركة Chevrolet
في المستشفي
وصلت سلمي المستشفى وفي نفس الوقت كان وصل ادم ومجدي ولميس
نزلت سلمي من الت**ي واتجهت لباب المستشفى وقابلت هناك ادم ومجدي ولميس
سلمي بابتسامه:صباح الخير
مجدي :صباح الجمال
لميس:صباح النور
ادم فضل ساگت متكلمش
سلمي: عن اذنگو
ومشيت سلمي ودخلت متكبها اول ما دخلت لقت مشفتش قدمها ومحستش ان عمر موجود اصلاً
سلمي :واحد متكبر ومستفز شايف نفسه على الآخر انا اصلاً اللي غلطان مكنش لازم اروح واقول صباح الخير
عمر استغرب ومنكش عارف سلمي بتتكلم عن مين :مين ده يسلمي
سلمي التفت لقت عمر:انت هنا من امتا
عمر :من زمان انا هنا قبلك بس محستيش فيه ومالك مديقة لي مش من عداتك حتة أمجد لما بيتكلم معاكي مش بتديقي كدة
سلمي وهي تأخد البالطو من علي الكرسي :مفيش حاجة ويلا قوم شوف شغلك سلام اقبلك بليل
وخرجت سلمي واتجهت لتمارس عملها
في غرفة مجدة
دخل ادم ولميس ومجدي وحضنه والدتهم ووالدهم
ادم :البيت وحش من غيرك يامي
مجدة:كلها اسبوعين وهرجع البيت تاني
مجدي:كتير اووي الأسبوعين دول
ادم:نعملها اي سيادة الدكتورة
لميس:يعني هو بأديها ما ده علشان مصلحة ماما انت اصلاً مش عرفة لي مش بطقها
مجدي:اه يادم مش طيقها لي ده انسانة جميلة ورقيقة تحسها ملاك وديماً مبتسمة حتة الصبح جات وقالت صباح الخير مردتش وبصتلها بصت غرور ارح امها يعم
ادم:انتو مالكو اطقها مطقهاش محدش ليه دعوة كل واحد يخليه في حافر وبعدين انا ومزاجي ارد مردش احمد ربنا اني مقتلتهاش امبارح بس وربي ما هعديها وهخليه تندم
لميس:انت مغرور اووي علفكرة بقة انت متكبر وقلبك اسود انضف شوية هي عملتلك اي البنت هااا
ادم بعصبية:لميس لمى نفسك واحترمي اني اخوكي الكبير ومتخلنيش أمد ايدي عليكي انتي فهمة
لميس بعصبية:مجدي يلا نروح الشركة
مجدي:مش رايح في حتة خلي صاحب الشركات هو اللي يروح
ادم:وانا مش هروح واسيب امي تتحرق الشركات بأكملها
فاروق وقف وبص ليهم بغضب :انتو اي خلاص علشان كبرتو متحت موش نفسكو قدمنا اياگ اسمع صوت واحد انتو فهمين ويلا كل واحد علي شغله انا هنا
ادم:بابا انا اسف بس صدقني مش همشي من هنا غير لما امي تطلع معي ومتقلقش الشركة انا خليت على يتولى أمرها وباقي الشركات ليهم مدير وگل واحد عارف شغله
في الوقت ده دخلت سلمي الغرفة
سلمي:صباح الخير
مجدة بصت لولدها انهم يسكتو ويقعدو
فاروق:صباح الخير يبنتي اتفضلي
سلمي:انا اسفة لو قطعت كلمكو بس انا جاية اطمنكو على الفحصات اللي عملنها امبارح
فاروق:اتفضلي يبنتي اتكلمي
سلمي:متقلقش كدة يجميل الفحصات بتبين ان في ورم عفي الرئتين ولازم نستأصلو في أسرع وقت
الجميع كان في صدمة وتوتر وسلمي لحظت ده فقربت من مجدة وقعدت على الكرسي اللي جنبها ومسكت اديها
سلمي:انا عرفة انك ممكن لحد دلوقتي مبتصقيش فيه بس انا عيزاكي تصقي فيه انا هعمل المستحيل اني اخليكي تعيشي وانك تطلعي من العماليه من غير اي آثار جانبيه ولو انتي قلقان من العمليه في حل تاني انك هتخدي أدوية وهنعمل جلسات علاج كل فترة بس ده اكيد ليه آثار جانبية وكمان هيأخد وقت وهيعمل وجع جسدي ونفسي فأنسب حل انا شيفاه انك تعمليه العمليه ومتقلقيش خالص كتير من الموضة عملو العمليه ده وقامو بخير وسلام
مجدة لمست وش سلمي بأديها :انتي زي بنتي وانا وصقة فيكي شوفي الصح واعمليه واللي كتبه ربنا هيحصل
سلمي بأبتسامة:تمام هنجهز للعمليه وأنشأ الله خير
ادم:هسافر امتا وهتروح فين انا مستعد ادفع كل ما أملك واوديه في اي حتة في العالم بس تقوم بيخير
سلمي تجاهلته وتكلمت مع فاروق
سلمي:استاذ فاروق العمليه ممكن تتعمل هنا في المستشفى مش لازم تسافر
فاروق ابتسم:تمام يبنتي اهم حاجة عندي ان مجدة تقوم بخير
سلمي:صدقني انا هعمل كل اللي عليه وكل حاجة هتبقي تمام انشاء الله
مجدي:دكتورة سلمي هنقدر نعمل العمليه امتا
سلمي :لازم نعمله في أسرع وقت ممكن وانشاء الله بعد سعتين هنبدأ العمليه
مجدي:تمام
سلمي:هبعت الممرضة تجهز مدام مجدة للعمليه واتفضلو حضرتكو معايا على مكتبي
فاروق:حاضر
خرج الجميع مع سلمي وسلمي بعتت ممرضة تجهز مجدة
في مكتب سلمي
سلمي:اتفضلو
دخل الجميع وجلس ادم على احد الكراسي امام المكتب وفاروق جلس على الكرسي اللي قدام ادم ولميس ومجدي جلسو على الكنبة الموجودة في الغرفة وسلمي على رائس المكتب
سلمي:استاذ فاروق بعد اذن خضرتك ممكن اطلب منك طلب
ادم بسخرية:اكيد عيزة فلوس كام
سلمي وقفت من مكنها واتعصبت جامد
سلمي بعصبية :انت ادام تقول كدة انت مين علشان تكلمني بطريقة ده انا ولا عيزة منك حاجة ولا عيزة من وشك حاجة ويريت تحترم نفسك شوية احنا بشر مش عبيد عندك انا من ساعة ما شفتك وانت بتهين فيه عملتك اي رد عليا
ادم وقف من مكانه والتعصب وكان لسة هيكلم بس فاروق قطعه
فاروق:ادم اقعد مكانك وانتي يبنتي اقعدي واهدي وتفضلي اطلبي
سلمي وهي ما زالت وقفة وبصة لادم بعصبيه اللي بيبصلها بكل برود أعصاب
سلمي:انا مش عيزة حاجة كل اللي عيزاه ان حضرتك تمنع دخول دكتور أمجد معايا العملية علشان المستشفى ده ملك حضرتك وممكن لو قلت كدة للمدير يوافق ممكن
فاروق:مين أمجد ده
سلمي:أمجد ده أحقر انسان ممكن تشوفه في حياتك انسان بيشتغل الممرضة اللي معندهمش اهل انو يأخد اعضأهم وبعدكدك بيخفيهم ومحدش بيعرف عنهم حاجة وانا كام مرة فضلت ارقبو واعرف هو بيعمل كدة بي وده كل تبع مين ولما هو اكتشف حاول يقرب مني علشان يخليني في صفه بس انا ورحمة اهلي ما هسيبه وهعرف قريب هو بيشتغل تبع مين وانشاء الله انا وعمر هنمسك عليه حاجة وهنبلغ عنه وكل اللي طلباه من حضرتك انك تمنعه يدخل معايا العمليه علشان انا عمري ما هدخل معاه عمليه ممكن
فاروق كان مصدوم هو في حد كدة ممكن يضيع أرواح ناس علشان الفلوس و كان كل اللي في المكتب مصدومين
فاروق:حاضر يبنتي انا مش بس مش هخليه يدخل العمليه انا كمان هترده من المستشفى
سلمي بآبتسامة:شكراً جداً لحضرتك
مجدي:بس انتي مش خيفة منو يآذيكي
سلمي بأبتسامة:مبخفش من مخلوق على الارض مبخفش غير من اللي خلقني والكلب ده بذات عمري ما اخاف منو وعمري ما هرتاح غير لما يدخل السجن ولازم يتعاقب على أرواح الناس الأبرياء اللي ماتو بسببو وهيتعاقب في الدنيا وفي الآخرة
لميس:سلمي انتي بجد شجاعة جداً وقلبك طيب اووي انتي عمرك ما تكوني انسانة انتي ملاك
سلمي بأبتسامة:شكراً جداً بس ده واجب عليا
ادم:احم طب انا هتصل بمدير المستشفى أبلغه
سلمي :شكراً
ادم اتصل بالمدير وأمره انو يترد أمجد
وبعد خمس دقايق أمجد دخل بكل عصبية وذق الباب
امجد بعصبية:يا انتي تأمري بتردي من المستشفى واللهي لقتلك
وقرب من سلمي بس ادم راح ووقف قدام سلمي
ادم ببرود:اممم هتقتلها وريني هتهعملها ازاي وعلفكره انا اللي إمرة بكدة مش هي
مجدي ولميس وفاروق وقفه متنحين هو ده ادم بيدافع عن بنت وكمان سلمي
مجدي غمز لميس:هو ده ادم ولا اتبدل انتي شيفة القي انا شيفه
لميس:اه ده شكلها هتولع اقعد خلينا نتف*ج
امجد:انت مين عشان تعمل كدة
ادم بكل غرور:ادم فاروق الحديدي
امجد اتصدم وبعدين هدا:انا اسف يباشة بس واللهي البت ده بتكدب عليك
سلمي اتعصبت ووشها احمر طلعت من ورا ادم وقفت قدامه
سلمي بعصبيه ووش احمر:بت وكدابة يمخادع انت بجد كزر اووي انت انسان انت عمرك متكون انسان انت شطاان يكداب
امجد رفع ايدو وكان لسة هيقدرب سلمي بس ادم سبقه ومسك ايدو ولوها وراه ضهراه وداس عليها جامد بكل غيظ
ادم :ايدك متتمدش عليها انت فاهم وأفضل مش عايز اشوف وشك في المستشفى يلا
وذقو بعيد أمجد طلع من المكتب بل من المستشفى كلها وهو بيتوعد لسلمى وآدم
في المكتب
الكل كان مصدوم من اللي ادم عمله هو عمره ما عمل كده علشان بنت وده اول مره في حياتو يدافع عن بنت وسلمي كانت وخده الصدمه الأكبر ده اللي مبيطقهاش وكل شوية يفضل يدايق فيها
ادم التفت ليها ومسكها من كتفها
ادم بقلق:انتي كويسة متقلقيش الكلب ده عمره ما هيقرب منك
سلمي بصتلو بزهول هو ده ادم اللي كان بيقول منها من شوية
وكان فاروق ولميس ومجدي وخدين الصدمة الكبيرة لان ادم طول عمره بيكره الستات وعمره ماقلق على بنت طول عمره قلقو على علتو
سلمي بأحراج من وضعهم ذقت ايدو
سلمي :احم الحمد لله كويسة شكراً
ادم هو كمان مكنش فاهم لي عمل كدة ولي قلق عليها بشكل ده بس محبش يبين
لميس:هو ده ادم ولا نسخة تانيه
مجدي:بت يلميس
لميس :نعم
مجدي :اقرسيني علشان اتأكد اني مش في حلم
ادم بعصبية:هاجي اض*بك قلمين اخليك تتأكد انك مس في حلم
مجدي بهزار:ولي يباشا الطيب احسن
الجميع دحك وآدم رجع قاعد مكانو وفي الوقت له دخل عمر المكتب من غير استأدان
سلمي :يبني هو محدش قلك قبل كدة ان في باب لازم تخبط قبل ما تدخل
عمر بهزار :معلش يباشا خليها عليك المرادي
سلمي:خير يوش المصايب عايز اي
عمر بتمثيل :انا وش مصايب طب انا زعلان
سلمي :يعيني زعلتي يبطة معلش هااا عايز اي
عمر:كنت جاي استآذن سعدتك واقولك لني مش هحضر معاكي عمليه مدام مجده
سلمي:وده لي انشاء الله
عمر:اصل يسلمي امي تعبانة ولازم اروح اشوفها
سلمي:واللهي انتي يبني لي بتجدب مش مامتك ميتة من سنتين
عمر:قصدي ابويا
سلمي:اه كدب تاني قصدك ابوك اللي ميت السنة اللي فاتت هما الأموات صحيو ولا ايه بطل هبل وجهز نفسك يلا
عمر بتمثيل :يسلمي تنا تعبت من الصبح شغل
سلمي :يكداب يممثل انتي يبني اشتغلت امتا كل شغلك إشراف على المرضة
عمر:يعني مفيش مفر
سلمي:بظبط كدة
عمر:اوووف حاضر
وكادا ان يخرج من الاوضة بس افتكر حاجة
عمر:اه صح هو اللي سمعتو ده صح
سلمي :اي هو
عمر:الكلب الذبالة أمجد أطرد
سلمي:اه حصل
عمر:انتي السبب صح
سلمي بصت لادم:لا استاذ ادم
عمر وهو يتجه نحيه ادم:ينصر دينك يباشا انت متعرفش ازاي سلمي حولت تمشيه كذا مرة بسبب عميله الغير شرعية
سلمي:يلا يعمر فاضل نص ساعة على العمليه جمع طقم المرضة 1واحهزو في غرفة العمليات اللي في الطابق التاني
عمر:من عيوني يباشا مستنيك في العمليه
سلمي:يلا هحصلك
وخرج على من المكتب
في الداخل
سلمي:لو حضركو عيزين تفضلو هنا لحد ما العملية تخلص اتفضلو ولو عيزين تستنو هناك برضو برحتكو
ادم:لا انا جاية هستنك هناك
مجدي ولميس:وانا
فاروق:محدش هيستنا هنا هنروح نستنا قدام باب العمليه
سلمي:تمام اتفضلو
وخرج الجميع من المكتب وأخذت سلمي مجدة لغرفة العمليات
خارج الغرفة كان الجميع يقف في قلق
ادم وهو رايح جاي:طب اي ده بقلهم جو 3سعات
مجدي :يبني ده عمليه مش سهلة اهدي شوية
خرجت سلمي في الوقت ده والكل اتجه ناحيتها
فاروق بقلق:اي يبنتي طمنيني اي الأخبار
سلمي بأبتسامة:متقلقوش الحمد لله العمليه نجحت واتأكدنا ان مفيش اي اعراض جانبية مب**ك
الجميع كانت الفرحة مش سيعاه في اللحظة ده
فاروق بأبتسامة:شكراً يبنتي مش عارف اشكرك ازاي
سلمي بأبتسامة:مفيش شكر ده وجبي 5دقايق ومدام مجده هي نقلوها على غرفة عادية وتقدرو تخشلها عن اذنكو
ومشيت سلمي واتجه لمكتبها خلعت البالطو وخرجت ركبت تمسي واتجهت لمنزلها ونامت
وفي المستشفى خرجت مجده ونقلها على غرفة عادية وبعد ساعة فاقت والكف اطمن عليها وبعدين طلبت من ولادها يروحه وفاروق فضل معاها وفعلاً كل واحد خد عربيتو وروح على القصر وكل واحد دخل جناحه الخاص واخد شور وراح ينام بس كان كل و احد في عالم تاني
كان ادم بيسأل نفسو لي عمل كدة مع سلمي ولي كان قلقان عليها
انا عند لميس كان شاغل تفكره عمر اللي خ*ف قلبها من اول ما شفته
اما عند مجدي لا مجدي مبيفكرش في حد نام وبس
ده كانسر....
-الصدمة خلتنى مش قادرة ارد مش قادرة افكر ابتسمت بتوتر:دكتور كانسر اى د دول شوية صداع
-رد عليا باسف:مدام لين ممكن تهدى المرض ده ممكن يجي لاى حد واى حد ممكن يتغلب عليه متيأسيش وابداى علاج حالتك مش متاخرة هتتعالجى وهتخفي باذن الله
-رديت بنبرة ضعيفة:عن اذنك يادكتور
مشيت من عنده وانا مش مركزة ف اى حاجة ذكرياتى مع مازن وعلى طاب هقولهم ازاى ازاى مازن هيتقبل فكرة ان مامته ممكن تموت ف اى لحظة على هيبقي اى رد فعله عيطت وانا ماشية ف الشارع:مش لازم يعرفوا مش لازم يعانو معايا مش لازم حاولت اهدى نفسي ودخلت السوبر ماركت جبت حلويات ل مازن وروحت
-مااامى
-قلب ماامى ياناس
-مازن مش قولنا اسمها ماما
-بصيتله:انا مش فاهمة مامى مديقاك ف اى
-هيتعود عليها يا لين تخيلى يبقي شحط بيقول مامى
-ضحكت على تصرفاتهم انا عمرى ماشوفتهم ابن واب
-مازن بصلى:كنتى فين ياماما وبعدين بص ل على:حلو كدا بابا
-ايوا كدا صح شاطر
-ابتسمت بوجع:كنت بجيب ل روح ماما شوكلاتة وشيبسي وكل الحاجات اللى بيحبها
-فرح وفضل يطنطت وخد الشنطة ودخل اوضته بس فرحته معملتش حاجة غير انها وجعتنى لاانى بعد وقت معودتش هشوف الفرحة دى تانى ولا هشوف خنقاته هو وعلى
-حط ايده على كتفي:حبيبتى انتى كويسة
-حضنته وفضلت اعيط واشد في حضنه جاامد انا مش عاوزا اسيبهم هما كل حياتي وانا حياتهم مش عاوزا اسيبهم
-حضنى وفضل يطبطب عليا:في اى بس اى حصل لكل ده حد عملك حاجة ديقتك لين اتكلمى انتى بتقلقينى كدا
-حاولت اهدى وبصتله وضحكت:انا كويسة
-انتى ع**طة يحبيبتى انتى مش كنتى لسه بتعيطى دلوقتى اى حصل
-اتن*دت:انا بس متأثرة بالجو الاسرى ده
-بصلى برفع حاجب معناها انه مش مصدقنى:ماشي نشوف الحوار ده بعدين
-مازن كان واقف:ماما انتى بتعيطى
-وطيت عليه بوسته:لا يقلب ماما مبعيطش ده تراب دخل ف عينى
-بابا اللى دخل ف عنيكى التراب
-على مسكه من هدومه:انت مالك يلا بتعاملنى على انى ضرتك ليه دى مراتى علفكرا
-طاب ماهى مامتى يعنى انا اقربلها اكتر منك صح ياماما
-ضحكت:عيب كدا يا مازن انت بتكلم بابا قوله سورى
-سورى بابا
-على بصله واتن*د: خلصت الشوكلاته بتاعتك
-مازن طلع يجرى:الحقي ياماما ده عاوز ياخد شوكلاتى لااا خلى ماما تجيبلك
-انا وعلى فضلنا نضحك على تصرفات مازن البريئة او احنا بنعتبرها بريئة عشان نجبر بخاطرنا ودخلت غيرت هدومى عشان احضرلهم الاكل وانا بحضر الاكل حسيت بوجع بيقتلنى مقدرتش استحمل وقعدت على الارض ف المطبخ وفضلت اعيط وادبدب ف الارض مكنتش قادرة استحمل الوجع وبدون قصد صرخت وجيه على صوتى على ومازن
-على بخضه:في اى لين مالك
-رديت عليه وانا بعيط من الوجع:شوفلى اى مسكن ياعلى بسرعة
-مازن تعالى جمب ماما
وهو طلع يجرى بجيبوا مازن مكنش عارف يعمل اى حاجة غير انه يعيط وبس
-مازن وهو بيعيط:طيب اجيبلك ماية ياماما
-على جيه:هات مياة يا مازن
-ادونى المسكن ومحستش ب اى حاجة بعد كدا غير لما فوقت وانا ف اوضتى
-مازن لما شافنى صحيت حضنى وفضل يعيط وعنيه كانت محمرة من كتر العياط:مامى انتى صحيتى انا كنت خايف عليكى اوى
-حضنته بوجع:متخفش ي حبيبي انا بقيت كويسة
-على اتكلم من غير ما يبصلنا:مازن روح على اوضتك
-بابا عاوز اقعد معاها شوية
-حاول يتحكم ف اعصابة عشان ميخوفوش:شوية وتعالى اقعد معاها عاوز ماما ف موضوع مهم
-حاضر يا بابا بسنى من خدى وخرج
-في اى ياعلى
-فتح الكومدينو جمبي وطلع التحاليل: اى دا
-بصتله ومعرفتش ارد
-طريقة كلامه وضمتة على ايده كانت بتقول انه بيحاول يتحكم ف اعصابة: انتى ازاى تخبي عنى حاجة زى دى كنتى بتفكرى ف اى ردى عليا يا لين
-عيطت:انا مكنتش عوزاكو تتعذبوا معايا
-ف نتعذب من غيرك عادى صح اكتر وقت المفروض ابقي جمبك فيه عاوزا تمشيه لوحدك دى انانية ولا حب ولا غباء ولا اسميه اى دا
-حطيت ايدى على وشي وفضلت اعيط
-حضنى وفضل يهدى فيا
-انا مش عاوزا اسيبكوا ياعلى
-صوته كان بيعيط بس بيحاول يتماسك:مش هتسيبينا انا اد*كى روحى يا لين بس تفضلى جمبي
-عيطت اكتر:مازن لسه صغير يا على مش هيستحمل مو
-قاطعنى:الكلمة دى مش عاوز اسمعها تانى بدل ما تقولى كدا قولى لما اخف انشالله هعوضكوا عن غيابي طول فترة تعبي انا ربنا مش هياذينى ف الانسانة الوحيدة اللى حبيتها ولا هياذي ابنى الوحيد انا عندى ثقة كبيرة فيه وظنى فيه جميل اوى كاانك عندك دور برد غلس شوية وهيمشي بص ف عنيا وابتسم:ولله هيمشي
كلامه مريح لدرجه نسانى المرض اصلا حط فيا اصرار وعزيمة انى اخف عشانهم وجوده جمبي هو ومازن اكبر دافع ليا وانا بجد بشكر ربنا بعدد كل نفس خارج منى علي وجودهم ف حياتى باب الاوضة خبط وعلى قام فتح
-مازن كان واقف باصص ف الارض ببراءة وبيلعب ف صوباعه:بابا الموضوع خلص عشان اقعد مع ماما
-على شاله وفضل يضحك:خلص يا مغلبنى تعالى
-مازن نط عليا عشان يحضنى:كنت خايف عليكى
-حضنته وضحكت:يخليك ليا يارب
-على جيه حضنا:ويديمكوا ف حياتى يارب
طول عمرى كنت بحلم ب عيلة بسيطة من وقت ما قبلت على وحبينا بعض وقررنا نتجوز وانا كل امنياتى بتتحقق معاه ومازن كان امنية من امنياتى بس طلعت اجمل مما اتوقع انا بحلم باليوم اللى اشوف فيه تربيتى وتعليمى انا وعلى ل مازن بيتحققوا قدامنا هفضل احارب لااخر نفس عشانهم
ابتديت علاج كيماوى وشعرى ابتدى يقع تقريبا مبقتش ببين شعرى نهائي وديما بقيت بلبس حاجة تدارى راسي
كنت ف المطبخ ف يوم بعملهم الاكل ومازن كان واقف جمبي وشد الزعبوط من على راسي ف انا حطيته بسرعة عشان ميخفش منى
-اول ما شاف راسي طلع يجرى وانا فضلت اعيط اكيد خاف منى ومن شكلى بس لقيت حد بيشد الزعبوط من على راسي تانى وباسنى ف راسي:انتى اجمل ست ف الدنيا
-عيطت وحضنته:مازن خاف منى
-ضحك:مازن جاى يعيطلى بيقولى ماما هتزعل منى عشان شديتلها الزعبوط هو خايف من زعلك مش خايف منك
مازن كان واقف عند المطبخ بيعيط وانا ابتسمتله عشان يجيلى طلع يجرى عليا حضنى:انا اسف يامامى مكنتش اقصد
-ضحكت وبوسته ف خده:مش زعلانة ي روحى
-على:احم احنا شكلنا هناكل دليفرى انهاردا
-اتخضيت:الاكل اتحرق انتو السبب اطلعوا برا
-على:مازن هو السبب
-لا يا مامى ولله هو السبب
-زعقت:على خد ابنك ومشي واطلبلنا دليفرى الاكل اتحرق
-على شال مازن وخرج: مش كنت اجوزت وحدة متحرقش الاكل
-سمعتك علفكرا
بعدها ب شوية الدليفرى جيه وفضلنا ناكل سوا واحنا بنضحك ونهزر وجودهم كان بيهون وجع الكيماوى ووجع المرض كان بيهون كائبة الايام اللى بقيت ملزمانى ضحكتهم كنت بتنسينى كل حاجة انا لو بتمنى حاجة انا بتمنى ان ربنا يخليهم ليا ويخلينى ليهم طول العمر
خلصنا الاكل وغسلنا الاطباق بعدها كل واحد دخل ينام
باب الاوضة خبط قومت فتحته:اى يا مازن حبيبي مالك
-مش عارف انام يا مامى ممكن تيجي تحكيلى حدوتة
-نسناذن بابا طيب
-دخل بمنتهى البرأة وقف قدامه:بابي انا
-اسمها اى؟
-سورى بابا ممكن اخد ماما تحكيلى حدوتة وهرجعهالك تانى ولله
-لا مش موافق
-بصلى بترجى
- ده انت رخم تعالى يا روحى
-نيمته عالسرير وقعدت جمبه:هاا تسمع حدوته اى
-انتى حكيتيلى كل الحدوتات ياماما
-ضحكت:طاب احكيهوملك تانى
-اممم لا ماما غنيلى
-اغنيلك
-اها انتى غنيتيلى ف عيد ميلادى غنيلى دلوقتى
-اممم لازم يعنى
-هز راسه بحماس وانا ابتديت اغنى
Remember me
Though I have to say goodbye
Remember me
Don't let it make you cry
For ever if I'm far away
I hold you in my heart
I sing a secret song to you
Each night we are apart
Remember me
Though I have to travel far
Remember me
Each time you hear a sad guitar
Know that I'm with you
The only way that I can be
Until you're in my arms again
Remember me
-خلصت غنى ومازن نام بس انا كنت بعيط وحضنته: انا اسفة لو سيبتك ف يوم يا مازن خليك متاكد انه غصب عنى
-على كان واقف قدام الباب وسمعنا مسحت دموعى وقمتله
-انت هنا من امتى
-ابتسم وبصلى ومسح الدموع اللى كانت ف عينى:من وقت ما ابتديتى تغنى
-اتن*دت وبصتله من غير كلام
-ابتسم:تعرفي
-امممم
-ابتسم:انا بقيت بحسد مازن عليكى
-ابتسمت وبصينا لمازن واليوم انتهى والايام بقيت بتعدى روتينية بقيت باهتة وضعيفة بس كنت بقاوم عشانهم انا وعدتهم هقاوم لااخر نفس وفي يوم الدكتور طلب مننا نعمل التحاليل تانى عشان نعرف نسبته بقيت قد اى
-عملنا التحاليل وطلعت النتيجة مختلفتش كتير عن اول مرة ولازم اعمل عمليه استئصال ورم
-انا كنت مصدومه ومبتكلمش
-على اتن*د:ممكن تعملها امتى
-مش لازم نتاخر يعنى كمان اسبوعين مثلا
-على:تمام يا دكتور شكرا
روحنا البيت
-انا مش هعمل عمليات
-هو كان متجاهلنى وبيلعب مع مازن
-على انا بكلمك
-ساب مازن ووقف قدامى: ها سامعك
-انا مش هعمل عمليات
-تمام وانا معاكى متعمليش احرمينا منك احرمى مازن انه يكمل عمره من غير امه اخلفي بوعدنا اننا هنفضل مع بعض طول العمر انتى لو هتعملى العملية دى مش هتبقي ليكى لوحدك يا لين انا محتجلك ومازن محتجلك افهمى احنا منقدرش نعيش من غيرك افهمى
-انت بتتكلم كانك ضامن انى هخرج منها عايشة
-بطلى تشاؤم بقي هتعيشي وتخفي بالله عليكى كفاية تعذبي فيا اكتر من كدا يا لين
سابنى ودخل وانا ف حاله تخبط ف كل حاجة افتكرت ذكرياتنا لما اتجوزنا لما مازن اتولد وعدنا اننا هنفضل سوا طول العمر العملية دى مغامرة كبيرة وانا خايفة متنجحش
عدى الاسبوعين وانا على تقريبا مبنتكلمش وف يوم صحيتوا بدرى
-اتخض:في اى يالين انتى تعبانة
-اتن*دت:انت نسيت ان يوم العملية انهاردا
-ابتسم:احلفي بالله
-انجز عشان منتاخرش
-طيب ومازن
-هيجى معانا طبعا
-ماشي ماشي دقيقة واجهز
مازن كان بيبصلى بخوف وعنيه دمعت
-مالك يا ميزو
-حضنى:انا سمعتك انتى وبابا انك هتعملى عمليه هو دى حاجة هتوجعك
-اتن*دت وابتسمت عشان اطمنه:لا يقلبي مش هتوجعنى هدخل واخرج فورا
-على شال مازن:اجمد كدا يا بطل مش احنا رجالة
-كنت ببصلهم وانا بدعى انى اخف عشانهم
روحنا المستشفي والممرضات جهزونى عشان العملية بس قبل ما ادخل طلبت اشوف على ومازن
- بصيت لمازن عشان يجى ف حضنى
-ابتسمت:انت عارف انك اجمل حاجة حصلتلى ف حياتى وانا بشكر ربنا عليك كل يوم اوعدنى انك تبقي قوى وتاخد بالك من بابا وتبطلوا خناق وتبقي شاطر ف المدرس وتنجح وتفرحنى
-اوعدك يا ماما
-دمعت وحضنته:قولى يا مامى
-انا بحبك اوى يا مامى
-عيطت:وانا بموت فيك ولله
على كان واقف بيسمع كلامنا وعنيه فيها دموع مش هتنزل عشان هو مش عاوز يضعفنى
-مازن ممكن تخرج برا شوية عشان اتكلم مع بابي
-حاضر
خرج وانا بصيت ل على بابتسامة:مسموحلك انت كمان تيجى ف حضنى زى مازن علفكرا
-قرب منى ببطئ وحضنى وفضل يشد على حضنى جامد كان شبه الطفل المتمسك باامه انا حسيت بدموعه حسيت بصوته المهزوز
- اتكلمت بدموع:اوعدنى تاخد بالك من نفسك ومن مازن وتربيه كويس
-عيط:بلاش تقولى كدا يا لين ارجوكى انا اموت من غيرك ولله
-دمعت:انشالله هخرج ياعلى بس اوعدنى
-اوعدك
-مدام لين جاهزة
-اتن*دت:ايوة جاهزة
-حضنت كل واحد فيهم وانا بدعى ميكنش الحضن الاخير دخلت اوضة العمليات وخدت بنج بعدها محستش ب اى حاجة تانى.......
-حمدلله على السلامة يروح قلبي
-فتحت عينى لقيته قدامى بيبصلى ومبتسم اتكلمت بضعف:مازن فين
-مازن برا مع ماما
-العملية نجحت
-ابتسم وباس ايدى:قولتلك ربنا مش هيوجع قلبي عليكى
-ابتسمت بفرحة ودمعت:يعنى انا خفيت
-ضحك:امممم
-عيطت:الف حمد وشكر ليك يارب الف حمد وشكر ليك
-مازن دخل وقف عالسرير عشان ينط عليا يحضنى على مسكه
-انت بتعمل اى
-اى يا بابي بنط على مامى الله
-ض*به ف راسه ب خفة: اسمها بابا
-مازن ابتدى يعيط وده عصبنى:انت ع**ط ياعلى في حد يض*ب طفل على راسه
-ضحك:اى ياميزو انا كنت بهزر معاك
-مازن بدموع:انا زعلان
-على بصلى:اعمل اى
-مازن وشوشه
-على بصله:تصدق انت مستغل يالا
-ضحكت:قالك اى
-عاوز شوكلاتة
-طاب ما تجيبله هو مش ابنك
-الدكتور دخل:اى بيحصل هنا المريضة محتاجة ترتاح حمدلله على سلامتك يا مدام لين
-الله يسلمك يادكتور
-على بصله بغيره:طاب يلا عشان المريضة محتاجة ترتاح
-ضحكت على تصرفاتهم وبعدها نمت من التعب
لما رجعت البيت كان متزين وفيه تورتة
-على:ثانية وحدة تعالى يا مازن
-راحوا وقفوا جمب التورتة:حمدلله عالسلامة
-دمعت من الفرحه: انتو عملتوا كل ده عشانى
-مازن بفرحة:انا روحت مع بابا جبنا التورتة
-على قرب منى وابتسم:احنا حياتنا من غيرك ملهاش لازمة يا لين
"واعتدل في كل الامور..عدا حبك لى?