الفصل الرابع

1467 Words
الفصل_الرابع #عشق_خلق_من_الدم ************************************ يجلس زين امام حامد الذي ينظر له باستغراب اهو هنا ليشمت فيه ام ماذا ؟! وقطع ال**ت الذي دائم لثواني وهو يقول : انا هطلعك من هنا بس بشرط واحد بس يا حامد حامد : حامد حاف كدا مفيش حامد بيه حتي ومين جالك اني محتاج انك تطلعني من اهنه انا اجدر اطلع بغمضة عين يا زين زين ببسمة : اما تشوف حلمة ودنك يا حامد ومحدش يجدر يطلعك من اهنه غيري انا حامد: ليه يا واد الجناوي متعرفش مين هو حامد الاسيوطي زين ببسمة : كان زمنك وولي يا حامد ودلوقتي زمني انا وزمن الحق يا واد الاسيوطي حامد بتفكير : تمام موافج ايه هو الشرط زين : انت عارف اننا صعايدة عاد ولازم من الطار بس انا مبكهرش ف حياتي جد الدم بس ممكن ناخد طارنا بطريجة تانية يا حامد حامد باستغراب وهو يحاول ان يتوقع ما يمكن ان يطلبه منه ليقول : شرط ايه ده زين ببسمة خبيثة : تجدم كفنك جدام البلد كلتها وتجول ان غلطت ف حج بوي يا واد الاسيوطي ظل حامد صامت لبضع دقائق ليستوعب كلامه وينفجر بعد ذلك ف الضحك: انت اكيد بتهزر صوح ههههههههه اكيد بتهزر بجا انت عايز تذلني جدام اهل البلد يا واد القناوي اما تشوف انت حلمة ودنك نهض زين من امامه وقال : انا مش هجرر دلوجيت بس هسيبك لبكرا تجرروبعد كده ورجك هيكون عندي المفتي واقترب من اذنه وهمس بشئ ما وتركه ف صدمته ورحل حامد : انت بجيت خطر علينا ولازم اخلص عليك بس اصبر عليا رحل زين من امامه وتركه ف دوامة التفكير رجع حامد للحجز وخرج زين واحمد من المركز وتوجهوا لمكان منعزل ليتحدثوا احمد : انت عايز تعمل ليه كدا يا زين زين : لازم اعمل اكده يا احمد لازم اخد حق ابوي عشان مش حابب اغرج ف بحور الدم وهيكون اخوي وانت وانا ضحيتها يا صاحبي هنكون ضحية لظلم وجبروت مش هيتنهي كل اللس عملته ان حكمت عقلي وبعدت العصبية اللي ممكن تهد بلاد يا صاحبي احمد : طول عمرك عاقل وراجل يا زين وميتخافش عليك بس اللي انا خايف عليهم من ظلم وجبروت حامد هما اخواتي البنات اللي رغم ان هما ولاده بس انا خايف عليهم عايز اخلصهم من ظلمه يا زين زين : متخفش يا صاحبي اخواتك البنات هيكونوا ف حمايتنا ومحدش يجدر يجرب منيهم واصل احمد : تعرف يا زين بجد انا نفسي اشوفهم قوي وخصوصا ماس زين بضحكة هادئة : اشمعنا هي يا احمد احمد : عشان هي اكتر واحدة مظلومة وتعبانة يا زين كفاية عجزهم وانها قاعدة ع كرسي متحرك لا بتتحرك ولا بتنطق حتي زين باستغراب : ليه اكده وليه معرضتوهاش ع دكتور احمد : انا كنت صغير يا زين وبعدت كمان بس رفض ابويا عرضها ع دكتور ده شئ مش طبيعي ولعز جديد يسعون لحله فكل تلك الالعاز تدور حول ظالم ومتجبر واحد ولكن ينسي الكثير ان للظلم نهاية عاد زين الي منزله وتوجه صديقه الي حيث يقصي تلك الايام القليلة ف هذه البلدة دخل زين الي المنزل وجد امه جالسة بانتظاره اقترب منها وقبل رأسها وجلس مقا**ها جميلة : انت ناوي ع ايه يا ولدي وانت مش راضي تريح جلبي يا ولدي زين ببسمة هادئة لامه : متخافيش عليا ياما بكرا كل حاجة هتوضح والحج هيرجع جميلة : طيب انا ليه مش راضي تجولي زين ببسمة هادئة : عشان تكون مفاجأة تستحجيها ياما جميلة : روح يا ولدي ربنا يراضيك زين : اومال فين حسام وروفان جميلة : حسام راح الكلية وروفان جوا ف اوضتها زين : طيب انا هدخلها ياما جميلة : مش هتاكل الاول يا ولدي زين : ملياش نفس يا ما انا داخل لاخيتي وتوجه زين الي غرفة اخته وجدها متكومة ع نفسها ف وضع الجنين زين : كيفيك يا خيتي روفان: انا زينة يا خويا كيفك انت ووين بتروح من بدري كده وترجع متأخر زين : شوية شغل ضروري يا جلب اخوكي روفان : ربنا يجويك يا خويا زين : انا ههملك تنامي وانا كمان انام روفان: لع يا خوي انا عايزة انام بحضك اليوم زين : انا تحت امر روفان هانم يا جدعان ونامت هي ف حضن اخيها الذي يعد بمثابة الحضن الابوي الثاني بعد فقدان الاب الاول .... ............. ف صباح يوم جديد استيقظت سامية وارتدت ملابسه وتوجهت الي الشقة الصغيرة الذي يقطن بها ابنها ودقت الباب ليفتحه احمد احمد : سامية هانم ايه اللي جابك يا ترا ع هنا بدري كدا سامية بحدة : جاية ارجعك لدارك اللي هجرتها يا واد الاسيوطي بسبب واد الجناوي احمد بهدوء : انت عارفة ان محدش اجبرني اني اسيب البلد هنا انا خرجت من هنا وانت عارفة ليه كويس اوي فبلاش تحملي حد خطأكم سامية : ما كل ده هيكون ليك ف الاخر يا ولدي كل عشانك احمد : يغور اي قرش يجي من الحرام يا سامية هانم العيشة بالحلال ولو قليل افضل من العيشة لو حتي بكنوز الدنيا من الحرام يا هانم سامية : لسه راسك يا بس بس وربي لارجعك ع اهنه وانت تيجي هنا بنفسك من غير ماحد يطلب يا واد بطني وانت اللي هترجع وتجعد اهنه احمد : اما ابليس يخش الجنة ابقي اعمل كدا سامية : هتيجي راكع يا واد باطني فياترا لماذا يخطط الشيطان ؟؟؟؟؟؟ ************************************ ف صباح يوم جديد استيقظ زين من نومه ووجد امه تصلي واخته تضع الطعام لهم ليقول زين : جهزي حالك ياما ع العصرية كده تستلمي حج ابوي جميلة : تجصد ايه بكلامك ده يا ولدي زين : العصرية هتفهمي كل حاجة ياما وجلسوا ليتناولوا طعاهم وسط حيرة ٠ميلة مما يقصده ذلك الزين ************************************ ........... ف المركز.........ظ دخل جابر بكل هيبته وجبروته الي المركز ليقابل الظابط المسئول عن القضية يجلس امامه ليطرح عليه سؤال : يا حظابط هو مفيش طريجة ولدي يخرج بيها من اهنه الظابط بابتسامة : فيه طريقة واحدة بس ان زين القناوي يتنازل عن القضية جابر بتنهيدة : تمام ممكن اجابل ولدي خمس دجايج بس الظابط : اتفضل وامر العسكري بالخروج لجلب حامد وبالفعل جاء وجلس مقابل ابيه بعد ان خرج الظابط جابر : كيفك يا ولدي ف المخروبة دي حامد بغضب : هيكون كيفي يا بوي وزين عرف يلعبها صوح جوي جوي جابر : الظابط جال ان فيه طريقة واحدة مشان تخرج من اهنه وهو انه يتنازل حامد : زين جه وجال انه ممكن يتنازل بس بشرط جابر: ايه هو يا ولدي حامد: اني احمل كفني ع يدي وابرا ابوه من حكاية السرجة دي ده غير أنه بيعرف عن شغلنا كل حاجة جابر: وه كيف واد المخبول ده يعرف كل ده لازم نخلص منيه بس مينفعش دلوجيت حامد: طيب كيف يا بوي انا لازم اخرج من اهنه جابر بخبث: تمام هتخرج النهاردة وهتجدم كفنك يا ولدي حامد بغضب: كيف ده يا بوي كده هنتذل جدام البلد كلها جابر بهدوء: لازم تصبر ع عدوك عشان تنهيها من غير اثر يا ولدي ومحدش هيجدر يفتح خشمه بكلمة واحدة طلب جابر من العسكري ان يدخل الظابط وبالفعل دخل الظابط وجلس امامهم جابر : احنا موافجين ع الصلح مع واد الجناوي وولدي هيجدم كفنه يا حضرة الظابط الظابط : تمام والمأمور ورئيس المركز جاهزين والصلح هيتم اليوم فقد تنازل زين عن المحضر مسبقا ليخرج حامد وجابر ويتصل الظابط ع زين يخبره بان كل شئ تم كما امر هو الظابط : كل حاجة تمام يا زين بيه زين: عال العال واغلق الخط واتصل ع احمد وامره بجمع كل النجع ف الساحة ذهب حامد الي منزله استحم وغير ثيابه بملابس بيضاء وامسك كفنه ع يده وعليه سكين خرج وهو يتوعد لذلك الزين باشد الانتقام ولكن كان هناك الفرح بما يحدث فلقد وجد من يهد جبروت ذلك الظالم شاهنده لنفسها وهي خارجة خلفه لترا ما سيحدث قالت : والله وجه اليوم اللي شفتك فيه مذلول يا واد الاسيوطي وع يد مين صحيح نهاية الظالم ولكنها لم تعلم ان شرارت الانتقام قد اشتغلت .............. ف منزل زبن دخل الي منزله ليقول لامه : يلا ياما عشان تاخدي عزا ابويا جميلة بفرحة : كيف ده يا ولدي انت سويت ايه زبن : انا وعدتك اني اذل اللي ذل ابويا وهو دلوقيت جاي مذلول وحامل كفنه ع يده وكل البلد هتشوف ياما جميلة بفرحة : تسلم يا ولدي راجل من ضهر راجل وارتدت ملابسها السوداء وابنتها وتوجهوا للساحة التي ستقوم بها تلك المعجزة بالنسبة للكثير ************************************ ف الساحة اجتمعت الناس كلها كبير وصغير لمشاهدة هذا الحدث فالمتجبر أخيرا سيحني راسه ذلا شخص واحد : والله مانا مصدج بجا حامد جاي حامل كفنه ده ولا ف الاحلام يا ولاد شخص ٢ لع وانت الصادج دي جوة عجل الزين يسلم من رباه راجل صوح شخص ٣ بس حامد مش هيسكت واصل ع اللي هيحصل ده شخص ٤ والزين عجله موجفش لحد اهنه لسه فيه مفاجاة ده الزين يا رجالة وهمهمات هل من مفاجأت أخري ؟؟؟؟؟؟ اجتمعت العائلتان ووقفت كل عائلة مقابل الاخري وعناصر الشرطة ف طرف تحسبا للظروف اقترب حامد وهو ين** راسه اسفل وهو يحمل كفنه وعليه سكين حاد جدا يتقدم بخطوات بطيئة ليقف امام زين ووالداته واخته ويقول امام اهل البلد حامد : انا حامد الاسيوطي جاي اجدم كفني وبتمني السماح والغفران ع جتلي لمحمد الجناوي واتهامه بالسرجة واتمني جبول الغفران وانا ببرأه من سرجته لان الفلوس كانت تايهه مني ولجيتها وبجول تاني اتمني الغفران جميلة كانت ع وشك ان تتحدث ولكن قاطعها زين قائلا : كفنك غير مجبول
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD