part 6

1149 Words
الصدمة هي سيدة الموقف... و لم يستوعب أحدٌ منهم ما يحدث، فوحش الداخلية الذي يثير الرعب و يسميه المجرمون عزرائيل و يضع له الجميع ألف حساب، و لا يجرأ أحد على اعتراض أوامره أن يكون الوحش.... وحش الداخلية إمرأة .... كانت تحملُ في طياتها حُزنًا يكابد السماءَ اتساعًا، ويزاحمُ الودق والأنهارا، تعزفُ علىٰ جروحها ألحانًا، فيتراقص علىٰ أنغامها الألم محلقًا بأجواءها الرنانة، كئيبةٌ بشكلٍ مُبهج، ميتةٌ بأشبه حي، لا تكترث لأوجاعها المميتة،وسقطاتها المتتالية، والصفعات المتلاحقة، والأمواج العاتية التي ترتطم بِشاطئها الأعوج، تتمايل راقصة، فتترآىٰ مبتسمة، وخلف هذا الوجه وجهٌ عابس وصرخاتٌ باكمة، تتلوىٰ من الوجع فتتمايل، ليس فرحًا وإنما ألمًا، كطائرٍ مذبوح يرقصُ ألمًا. هي الوحش وليت صدمتهم توقفت عند ذلك بل زادت أضعاف فهم يعرفوها من قبل وكانت أمامهم ولم يشكوا للحظة فقد كانت كالملاك.. آدم بصدمة/ نووور نور (الوحش) بصوت كالرعد /الوحش او ال*قيد نور .... و أكملت بصوت عالي لتفيقهم من صدمتهم فهم لم يروا شيئًا بعد .......... الحياة الشخصية شيء والشغل شيء بمعنى سواء انكم تعرفوني أو شوفتوني من قبل كدا ملوش علاقه بالشغل نهائى ومش هرحم اى حد يدخل الحياة الشخصية فى الشغل ما زالوا على وضعهم فاتحين أفواههم من الصدمة نور بحدة و صوت يجبر الجميع على تفيذ الاوامر/ انتباه يا حضرات وقف الجميع وادا التحية /تمام يا فندم نور /دلوقتي اعرفكم على بقية الفريق وشاورت على واحد .... ثعبان النت ومش محتاجة اتكلم عنه وعن مهارته وهو المقدم ورد السيوفى.... رفعت ورد القناع وذادت صدمتهم خصوصا أدهم وشاورت على التانى واكملت معرفة: ودا المدمر ظابط فى البحرية العسكرية..: المقدم جنات الجارحى خلعت جنات القناع صدمة تانية فالبنسبة لهم هذا يوم الصدمات العالمي وشاورت على الفرد الاخير مكملة: و دا ثعلب الجيش وغنى عن التعريف المقدم آسر الرفاعى وخلع آسر القناع معتز بهمس /دا هزار صح انا مش مستوعب محمود بهمس/ولا انا احنا فى فيلم ولا دى الكاميرا الخفية نور بصوت حاد /لا هزار ولا كاميرا خفية يا خفيف منك له احنا هنا فى الواقع اقوى رجال الداخلية مجتمعين دلوقتي معتز بصدمة /انت سمعتى ازاى نور /واضح انك لسه متعرفش الوحش ال بيسمع دبة النمله و لازم تفهموا ان احنا دلوقتي فريق و احد فريق مكون من اقوى رجالة فى الداخلية... من يوم ما اتولد كل واحد فيكم وهو مكتوب للمهمة الجاية، و كل واحد ليه دور و.. أدهم بمقاطعة /مهمة ايه نور بحدة وصوت كالرعد /هعديها لانها اول مرة ولاخر مرة يا حضرت المقدم تقاطعينى وانا بتكلم مفهوووووم أدهم بخوف من تغيرها /مفهوم يا فندم نور بجمود/و الكلام للجميع اما خلص كلامى تقدروا تتكلموا و بالنسبة للمهمة فالتفاصيل وكل شيء عنها هتعرفوه في الوقت المناسب و حاليا فهيكون ليكم معسكر وتدريب تحت اشرافى استعدادًا للمهمة و طبعاً محدش يعرف اى كلام بيتقال هنا حتى اللوا بذات نفسه، بمعنى دلوقتي كل واحد هيرجع مكتبه و لو اللواء سأل فهتقولوا انها مهمة للقبض على ارهابين ومعندكوش معلومات وم***ع اى شخص فى الداخلية اياً كان مركزه يعرف شيء عن المعسكر بالإضافة ان محدش يعرف هوية الوحش او اى فرد من فريقه وهتقولوا ان احنا مقنعين و تخلصوا اوراكم الى هنا وهتقدموا على اجازة ودلوقتي حد عنده استفسار آدم ببرود/ و ازاي اللواء هيقبل الاجازة و هو لسة لاغى اجازتنا و أكيد معروف أن مفيش اجازة لأى ظابط غير فى ظروف كانه مريض او اجازة زواج او مات غير كدة مفيش ظابط بياخد اجازة نور ببرود /اولًا انا الى لغيت الاجازة بتاعتكم عشان المهمة معادها اتقدم ومفيش وقت و لازم تتدربوا ثانيا بالنسبة للاجازة فهيتم الموافقة عليها والسبب لانكم هتتجوزوا الكل بصدمة / نعممممممممممم معتز بصدمة / نتجوز ازاى !!! محمود بزهول / يا لااااهوى انا هتجوز من غير ما عرف ... أدهم /دا الي هو ازى يعني نور /ايه هو انا بتكلم هروغريفى قولت هتتجوزوا اولا لان المهمة سرية وحتى وزير الداخلية ميعرفش عنها شيء .... ثانيًا انا اقدر اخليكم تاخدوا اجازة من غير جواز لاكن الامور لازم تمشي طبيعية و محدش يشك فى شيء نهائي ثالثا و دا الاهم الجواز على الورق يعنى بعد المهمة هيتنهي آدم / و هو الجواز لعبة عشان نعمل كدة طبعا مش موافق نور /دا مش اختيار دا امر يا حضرت ال*قيد و ثانيا بعد المهمة الى يحب يكمل الجواز تمام والى حابب يطلق برودا تمام بصت لفريقهاا و قالت الكلام ليكم كمان و الكل بردوا بصدمة /نعممممم نور بغضب من ردة فعلهم /فى اى يا جماعة احنا هنهزر سبق وقولت جواز ع الورق بس فى ايه بالنسبه مين هيتجوز مين فيكون كالتالى أدهم وورد جنات ومعتز آسر و اسماء انا وآدم محمود وندى وقبل ما تسألوا مين أسماء و ندى فهما افراد هينضموا لينا من بكرة ورد بق*ف /انا مستحيل اتجوز البنى آدم دا وشاورت على أدهم أدهم / يا شيخة اتنيلى هو حد يطيقك اصلا جنات /و أنا برودا مش عايزة اتجوز محمود / و .... نور قاطعتهم : باااااااس أولًا الجواز قولتلكم اجبارى ثانيا مش عشان الاجازة بس فى سبب تانى هتعرفوه وقت المهمة وبعدين ممكن اعرف معترضين ليه وبصت لورد ورد بضيق / بصراحه انا مش بطيق الي اسمه أدهم دا نور / ومين قال إن الجواز حقيقى قولت على ورق ومفيش واحد هيقرب منكم منهم غير اذا قررتوا انتوا الاتنين تكملوا الجواز جنات / و احنا نضمن ازاى انهم هيطلقونا بعد المهمة نور بحدة/ دا مش لعب عيال ولو احد فيكم مش عايز يكمل انا بنفسي زى ما تميت الجواز هتم الطلاق و انتوا يا شباب رافضين ليه معتز /هنقول لأهلنا ايه نور بسخرية/جرا ايه يا دنجوان دا انت تخصص تثبيت وتقنع اى حد بأسلوبك انا هقولك وبعدين فين الصعب كل واحد انا بحب واحدة وهنتجوز و اهاليكم انا كفيلة انى اقنعهم و اكيد ما هيصدقوا يخلصوا منكم فى أي اعتراض تانى ...؟ الجميع على مضض / لا يا فندم نور /تمام جدًا هتفذوا الى قولته دلوقتي وتعرفوا أهاليكم بليل وبكرة تيجوا تطلبوا البنات وكتب الكتاب و الفرح بعد 4 ايام وزى ما قولت كل حاجه تكون طبيعية أدهم /طب لما أهلنا يسألوانا مين وعرفتها فين وبنت مين واحنا اصلا لسه اول مرة نشوفهم واسمهم بس الى نعرفه وحتى محمود ميعرفش غير اسم الى هيتجوزها نور /وربنا انا معارفة ايه دخلكوا شرطة يا بني منك له الاسم يكفى وكلمتين حلوين وبنت مين؟ بنت ناس محترمين و هتجوا تتقدموا فين؟ هبعتلكم المكان بليل و المعاد وقولت مجرد تمثيل مفهوم و اتفضلوا نفذوا الى قولته تمام مفهوم ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ كل واحد منهم عاد لمكتبه، لكي ينهوا الاوراق و يقدموا طلب للاجازة و فريق نور اتجهوا لمدرياتهم ليفعلوا المثل ... و كانت نور ستغادر حتى أوقفها .... آدم ببرود/نور ............ يتبع ......... (ملحوظة: ـ نور و هي مقنعه مش بيبان من زيها اى شئ يدل على هويتها و حتى صوتها عندها قدرة تغيره بمعنى محدش كان بيشك ان الوحش امرأة اطلاقا ) يا ترى ما المهمة التي سيقومون بها و لما هي سرية لتلك الدرجة دى .....؟ هل أهالى الشباب و البنات هيوافقوا على الجواز بالسرعة دى....؟ و ما ردة فعل آدم مع نور بعد ما حدث و خداعها لهم .... ؟ سنعرف كل ذلك في الفصل القادم ـ ـ ـ ـ ـ
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD