الفصل السادس

1699 Words
صعوبات الحياة كثيرة و ثقيلة.... و تخطيتها فرض ف إن لم نتخطاها لهلكت روحنا..... و دائما ما يختبرنا الله فى الصعوبات و المحن و بالصبر و الدعاء نصل ل ما نتمنى و نصل ل ساعدتنا و مهما كانت بعيده فلا بد من ان تتحقق...........(بقلم سحر جاد (رن هات منار....... منار( بإبتسامه)/الوو والدة منار (سهير)/منار ترجعى النهارده يا بكرا علشان باباكى جاى بكره و هنتم اجراءات الطلق بكره خلاص منار (بدموع تنهمر كالشلالات)/للدرجه دى مستعجلين للدرجه دى مش عاوزين تفضلوا مع بعض علشانى حتى للدرجه دى مش فارقه معاكم مش هاين عليكم مره واحد تحسسونى ان احنا عيله انتى علطول فى النادى و بابا علطول مسافر ولما بتبقوا مع بعض ما بتبطلوش خناق و فى الاخر ما عدناش قادرين سهير(بجمود)/منار سمعتى كلامى صح النهارده او بكره تكونى هنا علشان نشوف هتفضلي مع مين فينا منار/(ببكاء هيستيري ف هى لم ترى من والدتها الحنان من قبل ) منار/مش عاوزه ابقا مع حد فيكم انا هعيش لوحدى مش محتاجاكم سهير/منار كلامى يتسمع باى ( و اغلقت الهاتف) (بكت منار كثيرا و وقفت لترحل ف وجدت مازن امامها) مازن/(بصدمه من حالها)منار مالك.. ايه اللى حصل... مين زعلك... بتعيطى لية يا بنتى.. (لم ترد منار و تركته و ذهبت مسرعه الى غرفتها فلم يرعف مازن ماذا يفعل ف ذهب الى رهف بسرعه) (بقلم سحر جاد عند رهف........... رهف/امممم ميرسي جدا يا لؤي الاكل عجبنى جدا لؤي/اى خدمه انتى اؤمرى بس و انا عليا انفذ رهف/ههههه ماشي يا عم.... قولى صحيح يا لؤي لؤي/قولى يا روفي رهف/انتى ازاى صاحب مازن و فى نفس الوقت اصغر منه بس شكلك يعنى كبير شويه علشان انا متلخبطه لؤي/هههههه لان انا من دور مازن اصلا رهف/بتهزر ازاى دا طب ازاى انت معانا فى اولى انت هتجننى لؤي/لا والله مش بهزر اصلى كنت بعيد السنه و بانقل من قسم ل قسم رهف/loser يعنى لؤي/ لا الا الشتيمه كده نزعل من بعض رهف/الله مش دى الحقيقه لؤي/ لا انا بس الى ما كنتش ببقا اعاوز ادخل الامتحان رغم انى بحب المذاكرة جدا رهف/و لما انت بتحب المذاكرة ما بتحبش تدهل الامتحان لي كلامك ع** بعضه لؤي/لانى يا ستى ببساطه حابب جو الجامعه مش عاوز اخرج منه.. حابب جو الشله و الخروجات وحوارات دفعة اولى كل سنه دا غير جو البنات بقا كل يوم واحده و كده رهف/اممممم دنجوان يعنى.. لؤي/مش اوى بس بحب اتسلى(بقلم سحر جاد رهف/اممممم يعنى..... ......رهففففف رهف/(باستغراب)مازن .. فى ايه مازن/منار رحت اجيب فطار رجعت لقيتها بتعيط جامد وجريت على الاوضه و مش بتفتح رهف(بخوف على صديقتها)/ما عرفتش ايه اللى خصل ولا حد زعلها او حاجه مازن/سالتها و فصلت تعيط ما ردتش و سابتنى وجيت (تركتهم رهف و ذهبت بسرعه الى رهف ف هى متاكده ان هذا بسبب والدتها ف هى لم ترى منها الحنان من قبل و لم ترى خوفهم عليها من قبل و تتمنى ان يرتاح قلبها وان يفهمها والداها...... وصلت رهف الى الغرفه من خلف الباب تدق عليه و تنده على منار وهى تسمع شهقاتها..... رهف/منار.. حبيبتى ردى عليا.... طب ردى على اختك طيب....(لم تجد رد فقط صوت شهقاتها و بكائها).... منار.. ردى عليا علشان خاطرى هعيط انا كمان والله وانتى عارفه انى هتعب (اختنق صوتها و هى تتحدث ف هى لديها ضيق فى التنفس) (ذهبت منار مسرعه فتحت الباب) منار(من وسط بكائها و شهقاتها)/ انتى اتجننتى... عاوزه توجعى قلبي عليكى انتى كمان (اخذتها رهف فى حضنها و هى تحاول ان تتمالك نفسها كى لا تبكى على حال اختها و هى تعلم انها مهما فعلت لن تستطيع ان تشعر بما تشعر به هى ) رهف/ششششش اهدى اهدى منار/ما عنتش قادرة يا رهف ما عنتش قادره على اللى بيحصل دا رهف/دا اختبار من ربنا صدقينى و عليكى بالصبر و صدقينى هيجى اليوم و تفرحي و فرحتك مش هتبقا سايعه العالم دا كله منار/يااارب رهف/ عارفه انى مهما اقول مش هاقدر اخفف عنك بس تعالى نعمل حاجه تريح قلبك منار/(و هى تمسح دموعها) ايه هى رهف/تعالى نتوضأ و نصلي ونبكي و نشكى همنا بين ايد ربنا هو الوحيد اللى هيطبطب على قلوبنا ويحس بينا (ابتسمت منار و حضنت رهف و شكرت ربها ان رهف فى حياتها... ،(بقلم سحر جاد.. (قامت الفتاتان توضأوا و قاموا بالصلاة و دعوا ربهم كثيرا و عندما انهوا الصلاه حضنت منار رهف كثيرا) منار/انتى احسن حد فى حياتى يا رهف حقيقي انا ماليش غيرك انتى الوحيده اللى بتقفي جمبي انتى الوحيده اللى بتساعدنى و تقف جمبي و تفرحنى و تساعدنى اتخطى اللى انا فيه ربنا يخليكى ليا يا احسن اخت فى الدنيا. رهف/و يخليكى ليا يا حبيبة قلبى... احنا اخوات يا بت مش صحاب (كلة صاحبتى او اختى مش كبمه بنقولها ل بعض و خلاص الكلمه يا تبقا حاسسها وتعمل بيها يا متقولهاش، انك تبقى صاحبه بجد هى انك تقدرى تخففى عن صاحبتك دى و الى بتقولى ليها دايما انتى اختى تبقى صاحبتها بجد قدامها و من وراها مش تعملى الع** قدامها صاحبتها ومن وراها بتقطعى فيها، اقفوا جمب بعض فى الحلو و الوحش نقوا قلوبكم من ناحية بعض الحياه هتبقا حلوه....) رهف/قومى بقا علشان تفطري يا قطتى منار/تؤ ماليش نفس رهف/انسي هتقومي يعنى هتقومى (و شدتها كى يذهبوا و تفتح اذ ب مازن اتى اليهم بصينية طعام) مازن/اا... انا يعنى قلت..ااااا..يعنى علشان ما فطرتيش و كده رهف/(بفرحه من تصرف ابن عمها ف هى كل يوم تتاكد من حبه ل منار اكثر و تتمنى ان يكونوا سويا و ان يكون مازن ل منار خير رفيق لدربها) رهف/يا سيدى يا سيدى على الدلع منار/ميرسي يا مازن بجد ما كانش فى داعى مازن/ازاى بقا اتفضلوا ادخلوا بقا علشان ادخلكم الاكل جوه وعملت حسابك يا سوسه علشان عارفك رهف/كده يابنى.. الله يسامحك و بعدين هو انا سمعتى بقت وحشه للدرجه دى مازن/هههه جداا رهف/طب يا سيدى شكرا كفايه مازن و منار/ههههههه مجنونه رهف/لا كده كتير مازن/ههه خلاص خلاص انا همشي انا كلوا و ريحوا علشان نخرج نسهر على الشط رهف/واااو اوك يا مان (اكلت رهف و منار و تحدثوا قليلا ثم نامت منار ل ترتاح قليلا و فتحت منار هاتفها و فتحت الفيسبوك و قامت بإنزال بوست تقول..... ____— اريد سعادة صغيرة لتكن صغيرة بهذا القدر بحيث لا يريدها احد مني.❤️..(بقلم سحر جاد.. ثم دخلت على الاكونت الخاص ب مازن ف و جدت ان هناك بوست جديد انزله صباحا كان يقول........ ____--بدل صَباح الخَير الروتينيّة، لَو أنّ عيناكِ التي تُشْرِق مِن خلف النّوافذ، لا الشّمس.? (ظلت تفكر لمن كتبها و تتمنى لو انه كتبها لها و لكن لا تعلم ان كان هناك من تسكن قلبه ثم اغلقت هاتفها و نامت كى توقف تفكيرها.... ثم استيقظوا بعد ان رن مازن على رهف كى يجهزوا كي ينزلوا سويا.... فاقت رهف و منار و ارتدوا ملابسهم وذهبوا اليهم جلسوا على الشاطئ) لؤي/ايه رايكوا نلعب لعبه حلوه مازن/لعبة ايه لؤي/ هنلف الازازه ونسال بعض رهف/الله بحب اللعبه دى جدا لؤي/ طب يلا (وبدأوا اللعبه ورهف ستسأل مازن) رهف/ قولى بقا يا سيدى مازن/قولى يا اخرة صبرى انا عارف اسألتك رهف/لا تقلق لا تقلق... قولى بقا بتحب مازن/(وهو ينظر ل منار) بعشق رهف/(وهى تغمز منار فى ذراعها) ومين سعيدة الحظ دى بقا يا ميزو مازن/هو سؤال واحد بس يا رخمه ( ولف الزجاجه ولؤي يسأل رهف) لؤي/دورك يا قطه... قوليلى بقا حبيتى قبل كده رهف/تؤ تؤ لؤي/ازاى رهف/يا عم انا واحده كلها شهر وابقا ١٩سنه قضيت عمرى عاوزه اذاكر علشان انجح و ارفع راس بابا دايما وما اعرفش يعنى ايه حب اصلا لؤي/طيب ما جربتيش تحبي رهف/ايه يا عم انت استحليتها احنا قلنا سؤال وانا جاوبت سؤالين لؤي/ماشي يا لمضه (ثم لف الزجاجه ف اتت على مازن ومنار) مازن/حبيتى منار(بخجل بعض الشئ)/ مش عارفه هو حب ولا اعجاب بس اللى حساه وحاسه انه اكيد انى بحب مش معجبه (نظر مازن الى عينيها كان يتمنى لو تخبره من هو وتمنى لو كان هو الذي تحبه ) رهف/بسسسس انهوا اللعبه دى لؤي/ليه رهف/كده علشان عاوزه مازن يغنى مازن/بس انتى عارفه مش باعرف اغنى من غير جيتار رهف/بس كده.. بسيييطه وانا جايه شفت واحد ماسك جيتار ثوانى. ( وتركتهم وذهبت مسرعه لصاحب الجيتار واستأذنته وجلبته له ) رهف/هاا ما عندكش حجه غنى بقا(بقلم سحر جاد.. مازن/ماشي بس اتمنى يعجبكم صوتى. (وبدا مازن بالغناء وكل كلمه من هذه الاغنيه كان يلمح بيها ل منار عن حبه). _____اغنية تملى فى قلبي يا حبيبى___ تملي في قلبي يا حبيبي وأنا غايب بعيد عنك تملي ولا أنت داري بي وأنا بشكي إليك منك تملي في قلبي يا حبيبي وأنا غايب بعيد عنك تملي ولا أنت داري بي وأنا بشكي إليك منك انا بشكي اليك منك ياحبيبي يا ساكن في الهوي قلبي وساكن في الديار جاري جمالك كل يوم جنبي آسرني وأنت مش داري معاك بعينيا وكفايه تنور ليا دنيايا أنا بشكي إليك منك يا حـبيبي تملي في قلبي يا حبيبي وأنا غايب بعيد عنك تملي ولا أنت داري بي وأنا بشكي إليك منك لا فيه ماضي اقولك كان ولا فاكره ولا نسيته ولا مره جمعنا مكان عشان تدري اللي قاسيته بقلبي لك أنا كلي وشاغلك عني إيه قولي أنا بشكي إليك منك يا حـبيبي تملي في قلبي يا حبيبي وأنا غايب بعيد عنك تملي ولا أنت داري بي وأنا بشكي إليك منك ياريت أخطر في أحلامك واشاغلك واشغلك مره ياريت تلمحني أيامك واعيش فيها لو نظره ياريت أخطر علي قلبك ولو تكرهني وأحبك أنا بشكي إليك منك يا حبيبي تملي في قلبي يا حبيبي وأنا عايش غريب عنك تملي ولا أنت داري بي وأنا بشكي إليك منك (بقلم سحر جاد.. (ومع كل كلمه ينظر ل اعين منار وعندما انهى اغنيته صفقت رهف ومنار ولؤي وصفرت رهف له ) رهف/يا جاااامد لؤي/ لا طلع فى مواهب تانيه غير الدراسه... مازن/يا خفه..(نظر لمنار) ايه رايك فى صوتى يا منار منار(بخجل)/صوتك حلو اوى ما شاء الله ويدخل القلب مازن/ميرسي على الكلام الحلو دا رهف/ بقولكوا ايه تعالوا ناكل اى حاجه لانى جعانه وعلشان نلحق نرتاح قبل ما نخرج الصبح بدرى لؤي/نخرج الصبح بدرى فين رهف/سلامة مخك يا لؤي هنمشي بقا كفايه كده لؤي/لى كده بس ما نقعد كمان يومين رهف/ لااااا انت واخد انك تعيد السنه انا ما بحبش كده انا يادوب الحق اجمع المحاضرات اللى فاتتنى لؤي/هو انتى بقا دحيحة الدفعه اللى بيقولوا عليها رهف/تصدق انك رخم لؤي/لا حلو رهف/و لذوذ لؤي/اوى مازن/لا دا احنا شكلنا هنقلش كتير... انجزوا هتاكلوا ولا تروحوا علطول رهف/اييه نروح علطول ايه ناكل الاول مازن/ههههه متاكده انك مش هربانه من مجاعه رهف/هترخم انت كمان هروح وش هاكل وذنبى هيبقا فى رقبتك هه انا بقولك اهو مازن/خلاص يا قرده تعالى هتاكلى ايه بقا(بقلم سحر جاد (ذهبوا جميعا و تناولوا طعامهم ثم ذهبوا مباشرة ل يرتاحوا ليبدأوا رحلتهم غدا صباحا .....) يتبع.......(بقلم سحر جاد .... (غدا يوم ملئ بالاحداث هناك من تبدا حياتهم وهناك من يظنون ان حياتهم ستتوقف ولكنها بدايه جديده) اتمنى الفصل يعجبكم تابعونى و ادعمونى وان شاء الله اللى جاى احسن
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD