الجميله و الوحش
الحلقه الثامنه
____________
فاقت ريماس و كانت بتحاول تفتح عنيهاا بصعوبه و فتحتها بهدوء لقت قدمهاا محسن و فؤاد واقفين.. فؤاد بزهق و شد اللزقه جامد..
= انتي فوقتي اخيرااا دا انتي هتشوفي اسواء ايام حياتك لو متكلمتيش انتي فاهمه...
ريماس بستغراب..
= انتو مين... و عايزين مني اي... و انت بتكلمني كده لي ي استاذ انت..
فؤاد بجديه..
= مش لزم تعرفي احنا مين ي قطه و بعدين بطلي اساله كتير... انتي اي بالعه راديو من ساعه ما شيلنا اللزقه...
ريماس بزهق..
= انت بتتكلم كده لي ي عم انت اتكلم عدل.. و انت مين اصلا انت.... و هو و عايزين مني ايي...
فؤاد لشه هيتكلم قطعه محسن و هو بيض*بها بكف علي وشها جامد..
= قالك متساليش كتير يبقا متساليش.. و الباشاا يتكلم معاكي و مع اي حد زي ما هو عايز انتي فاهمه..
ريماس بعياط..
= انت حيوان ازاي تمد ايد*ك عليا و الله لوريك و مش هسيبكوا والله لدفعكوا التمن غالي و الله لوريكوا...
ضحك فؤاد و مره واحده بزهق م**ها من شعرهاا..
= توري مين ي بنت الكلب انتي متعرفيناش و لمي ل**نك علشان مقطعهوش.... بصي بقا دلوقتي هنقولك علي سوال و ان مجوبتهوش هتشوفي عذاب الدنيا و الاخر امين ي روح امك...
ريماس بعياط و زهق..
= شيل ايدك دي بعيد عني ي حيوان... و انا عملتلكوا اي علشان تعملو فياا كده حرام عليكو....
محسن بزهق..
= متسكتي بقا ي بت علشان نقول ام السوال علشان نخلص من ق*فك... فين مكان هدي...
ريماس سكتك و بصتلهم بستغراب..
= انتو تعرفو هدي منين و عايزين مكانها لي و عايزين منها ايي...
فؤاد بزهق و ض*بها كف تاني اقوي لدرجه انها حست انها هتفقد الوعي...
= قولتلك جوبي علي قد السوال و بطلي كلام كتير صح... مش هعيدو تاني دي اخر مره... فين مكان هدي لوقتي..
ريماس بتوهاان و بضعف..
= مع.... معرفش حاجه عنها و لا هي فين حته...
فؤاد بعصبيه..
= انتي مش ناويه تجيبيها علي بر يعني بس اقسم بالله لوريكي النج...
و لكن قبل ما ينطق كان الباب اتفتح جامد و بزهق..
= دا انا اللي هوريك النجوم في عز النهار ي روح امك و هعرفك ازاي تتجراء و تيجي علي حاجه تخص عمر السويفي...
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في اسكندريه شقه عمرو.. بعد ما هدي صلت خرجت بهدوء و قفلت علي نفسها الباب بتاع الشقه للتطمن.... و دخلت علي المطبخ و بجوع..
= يتاره موجود هنا ايي... انا جعانه اووي.. مكلتش من الصبح...
فتحت هدي التلاجه و الادراج و للاسف ملقتش حاجه غير فاكهه و كانت مش كتير...هدي باففه...
= يوووه.. افيش اي حاجه كده اي دا ي ربي حيوان و غتتت و مستفز و بارد و كمان بخيل... يلا بقا ي هدي قديها اصلا انا همشي من هنا بس يجي هو... هاخد التفاحتين دول و اكلهم و خلاص...
خدت هدي التفاحتين و غسلتهم و قعدت في الصاله و لقت التلفزيون فتحتهو و قعدت تقلب في القنوات و هي بتاكل التفاح و بجوع..
= اووف بقا التفاح دا حلو و خلاني اجوع اكتر... يعني هو مش عارف انو جايبني هناا مش يجيب بقا اي اكل... لا زي ما يكون بيعاقبني و كمان هو جايبني هنا لي مش فاهمه.... ما كان يخلصني منه و من عمي دا و يتقتلني احسن....
بعد ما فضلت تدور علي حاجه تسمعهااا ملقتش بصت جمبها بملل و لقت ف مكتبه كتب صغير و شويه حاجات فيهاا قامت و راحت لمت المكتبه دي و فضلت تفر فيها لحد ما لقت كتاب الشكل الخارجي شدها له خدته و رجعت تاني مكانهااا و بزهق...
= اي الملل دا بس ي ربي... و كمان كل كتبه عن الاشباح و رعب افيش غير دا اللي باين عليه لطيف نوعااا ما...
فتحت هدي الكتاب و رجعت قفلته تاني و بفضول..
= هو مش موجود هنااا ما تيجي ي بت هدي ناخد جوله صغير ف الشقه الحلو دي قبل ما يجي كده...
قامت هدي و دخلت الاوضه اللي جمب اوضتهاا و قادت النور و فجااء بستغراب و شهقه...
= ايي الجمال داا ي بني... لا زوقك طلع حلو حتي ف اوضه الرياضه بتاعتك... اصلا باين عليك وحش علطول زهقان و ق*فان من نفسه و يزعق كل شويه... بس لا الاوضه حلوه... مختار اللون حلوه...
كانت الاوضه خاص ب عمرو اوضه الرياضه (صالة الال**ب) حطنها من اللون الاسود الغامق و الاضاء هاديه و حلو غير ان فيها كل المعادات بتاعت الرياضه الاثقال.....
خدت جوله و طلعت دخلت الاوضه اللي علي شمالهاا و دي كانت اوضه عمرو دخلت و قفلت الباب ورهاا و اتفاجات جداا من كبرهاا اكبر غرفه في الشقه...
= اوضتك حلو ي معلم مكنتش تجبني في الاوضه دي و مكنتش هقولك عايزه اروح او امشي من هنااا...
كانت من اللون الرصاص المريح للعين و سرير كبير و مرايا تجيب الواحد بطوله و فيها حمام خاص بالغرفه و كنبه و قدمهاا طربيزه و دولاب كبيرر...
دخلت هدي الاوضه و لقت نفسها بتفتح الدولاب و بتتف*ج علي لبسه و بتشم عطره و الاغرب راحت قعدت علي السرير و لقت دفتر مذاكرته فتحت و كانت الصدمه...
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
حسام بستغراب...
= ي عم دي مجتش الامتحان و لا هي و لا صحبتهاا... لا كده في حاجه والله...
احمد بزهق...
= ي عم فكك منها بقاا مش مدياك وش سيبك منهاا و عيش حياتك...
ضحك حسام..
= هو انت مفكر اني مش عايش حياتي.. لا بالع** عايش حياتي بطول و العرض كمان... بس انا مش هسيبها بسهول دي لزم ادفعهاا تمن انهاا تطنش حسام الجندي كويس اووي...
احمد بزهق اكتر و كان مركز مع حد..
= بص ي حسام اعمل اللي تعمله ان زهق منك و منها و من العيش دي... اي ي عم بتعطل شغلك و تعطلني انا كمان علشانها و في الاخر انت مش بتحبها من اساسه... هي علشان كرفتك بمعني يعني و انت مش متعود علي كده حضرتك اتجننت و عايزها تدوب فيك زي ما كل البنات بتعمل كده... و كمان اللي بيعملو مش عجبينك... اي ي اخي حرام عليك بقاا... فكك من البنات و ركز ف حياتك و شغلك و بس...
حسام بستغراب من طريقه كلام صاحبه اول مره يكلمه كده..
= ف ايي ي احمد.. من امته بتكلمني كده.. حصل اي لكل داا يعني مش فاهم ي عم... معطلك عن شغلك تقدر تقولي مش عايز اجي بس... متكلمني كده تاني..
احمد بصله بعصبيه..
= متشكر ي حسام دا رد جميلي اني وقفت جمبك تمم ماشي ي عم...
حسام بهدوء..
= مش قصدي ي احمد بس مش شايف نفسك بتكلمني ازاي...
لسه احمد مردش لق اللي داخله عليه و بدلع..
= ازيكو ي شباب عامل اي ي احمد.... و انت عامل اي ي قلبي...
احمد بصلها و بهدوء..
= كويس ي اسراء..
حسام نزل ايديهاا و بزهق..
= انا رايح اجيب حاجه اشربها اجبلك ي بني و فك كده...
احمد بزهق..
= لا مش عايز انا ماشي يلا اشوفكو بعيد...
مشي احمد و حسام اللي كان واقف بيبصله بزهق و بيولع انو سابه مع اللي اسمها اسراء دي..
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
قبل دخلو عمر و عمرو علي محسن و فؤاد كانو قاعدين في العربيه و عمر باصص من الشباك علي الطريق و ساكت و شويه يبص علي المسدس اللي بايده و عمرو اللي كان سايق باقسه سرعه و كل شويه يبص علي صاحبه و قلبه يوجعه انو اختاره معاه ف المهمه و بهدوء......
= فاضل عشر دقايق ي عمر متقلقش خلاص وصلناا..
عمر بصه و بحزن مالي عيونه..
= مقلقش ايي بس ي عمرو هشوفها ل تاني مره بعد سنتين وش ل وش و هي مخطوفه و كل دا بسببي و تقولي متقلقش... ازاي بس و انا قلبي بيولع و هيموت و عايز يشوفها دلوقتي و يطمن عليها مقلقش ازاي بس ي صاحبي..
عمرو بحزن حاول يخفيه و يقوي نفسه علشان صاحبه..
= متقلقش علشان هتشوفها و هي كويسه و هتطمن عليها... متقلقش علشان هتقولها علي كل حاجه خلاص... متقلقش علشان خلاص قربنا من المكان اللي هي فيه و هنرجع بيهاا... عرفت متقلقش لي بقااا...
عمر خد نفس جامد و هز راسه و بجديه....
= هقولها بجد ي عمرو... بس المهمه هنعمل فيها اي تبوظ صح...
عمرو بنفي..
= كلمتهم و قولتهم كل حاجه و هما قالولي انو يعرفها بس تعرفها هي بس عقبال ما المهمه تخلص و كمان المهمه خلاص قربت تخلص و هنقبض عليه..
عمر لسه هيتكلم لق عمرو بيقطعه بجديه و بتنبيه..
= خلاص يلاا وصلنا و هننزل... بس ي عمر اياك.. اياك تعمل حاجه من دماغك علشان احنا منعرفش هما قد اي عملين اي فين كده...
نزل عمر و بجديه..
= معانا التلفون ي عمرو و دا اللي جبنا لحد هنا مش هيعرف يدخلنا للمكان اللي هما فيه غير العدد ميهمنيش عدد..
نزلو و دخلو وامنو المكان و مالكوش حدش بس سمعو صوت زعيق من مكان تحت السلم...
= الصوت جاي من هنا ي عمرو...ايي داا باين بدرون ي عمرو..
عمرو بعصبيه و صوت واطي..
= متفتح ي عمر انت لسه هتتفاجاء..
فتح عمر الباب و لق سلم نزله هو و عمرو و لقوا اوضه قدامه و النور قايد و صوت زعيق و فجااء لقوا صوت كف بينزب علي وش حد عمر بتهور خبط الباب برجله و في ايده المسدس و دخل بعصبيه..
= دا انا اللي هوريك النجوم في عز النهار ي روح امك و هعرفك ازاي تتجراء و تيجي علي حاجه تخص عمر السويفي...
ريماس كانت داخت من الكف و لما سمعت صوت عمر همست بهدوء قبل ما تغيب علي الوعي..
= ع... عمر انت هناا...
فؤاد بزعيق..
= انتو مين و ازاي تخشو البيت كده...
عمرو بعيون لا توحي بالخير...
= هنقولك احنا مين ي روح امك بس الاول لزم تاخد تحيا مني انت و هو...
ض*ب عمرو رصاص في رجل كل من محسن و فؤاد بزهق..
= عرفت احنا مين و لا لسه ي روح امك..
عمر حط المسدس في ضهرو و جري علي ريماس و حط ايده علي وشهاا و بخضه..
= ريمااس حبيبتي فوقي انا هناا عمر حبيبك هناا و جمبك... ريماااس فوووقي ي ريماس...
عمرو بجديه..
= شلهاا ي عمر بسرعه و انا هجيب الاتنين دول وراك و هنمشي نوديها اي مستشفي قريبه يلاا بسرعه...
أومأ عمر بموافقه و فك ريماس و شالهاا بخضه و خوف عليها و كان بيبص علي الكف اللي معلم علي وشهاا و علي دموعها و كان بيبص علي فؤاد بغل و عصبيه و انو عايز يموته... ربط عمرو ايديهم و خرهم من البادرون و ركبهم و ض*بهم علي رسهم و فقدو الوعي و ريماااس كانت ورا علي رجل عمر.... ساق عمرو تاني بسرعه ل اقرب مستشفى...
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في شركه الجندي..
دخل حسام بزهق علي مكتبه و رزع الباب و راه بعصبيه جامد....
= ماشي ي احمد تسبني و تدبسني التدبيسه السوده دي..
و يرجع يلوم نفسه تاني..
= بس هو مدبسكش انت اللي جايبه اصلاا معاك ي حسام... و هو كلامه صح فوق بقاا انت مش بتحبهم انت عايزها بس زي الباقيه... و علشان طنشتني مش اكتر..
فاق ع خبط الباب و خد نفس حسام و بزهق..
= ادخل..
دخلت سمر و في ايديهاا كوبايه عصير و بهدوء حطتها قدامه...
= شوفتك داخل زهقان قولت اجبلك حاجه فرش تروق دمك ي حسام بيه..
حسام مسك الكوبايه و شرب شويه و ببتسامه...
= و بجد روقت بس مش من الكوبايه لا روقت لما شوفتك ي سمرر..
سمر بصت في الارض و بهدوء..
=احم...احم.. طيب ي فندم.. عايز حاجه تاني...
حسام قام وقف و راح وقف قدمهاا و بغمزه..
= انتي حلوه لي انهارده كده ي سمررر...
سمر بلعت ريقهاا بتوتر و اتخرت شويه..
= دا من زوق حضرتك مش اكتر... يلا بقا سلااام ي فندم...
خرجت سمرر بسرعه و رجع حسام قعد علي الكرسي و رفع رجله علي المكتب و حط رجل فوق رجل و مسك العصير و شربه و هو بيضحك ع سمرر...
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
وصلو المستشفى في المنصوره و نزل عمر شيل ريماس و دخلهاا جوا... و عمرو اللي و ده عمر و راح و داهم مخزن تبعه في المنصوره وامر رجالته يخلو بالهم منهم و جيبو دكتور علشانهم و مشي راح ل عمر المستشفى تاني...
= اي ي عمر الدكتور قال ايي..
عمر بهدوء..
= قالي هي كويسه متخفش ادهاا حقنه منوم علشان تهدي و ترتاح و هتفوق الصبح هتبقا احسن... و حطها مرهم علي خدودها مكان الكف اللي ابن الكلب ادهولها بس و رحمت امي ما هسيبهم..
عمرو بجديه..
= يعني انت هتبات هناا...
عمر هز راسه بهدوء و بجديه..
= ايوه ي عمرو... بس روح انت اسكندريه علشان هدي لوحدهاا في البيت و متقلقش علينا اول ما تفوق الصبح و اطمن عليها هنروح علطول...
عمرو بجديه..
= تيجو علي الشقه اللي في اسكندريه ي عمرر القاهره مش امان دلوقتي وبذات ماهر خلاص يعني...
عمر هز راسه و دخل قعد جمبهاا و عمرو ركب عربيته و مشي...
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد ساعه و نص روح عمرو بيته بتعب ركن عربيته و طلع وبتعب بيفتح الباب دخل و بيدور و بستغراب...
= هي نايمه كده لي...
دخل و غير لبسه و لبس ترينج اسود انيق و خرج تاني و راح قعد قدمهاا و شال الكتاب اللي محطوط علي راجلها و بستغراب..
= انتي لعبتي ف الحاجات بتاعتي دا انتي يومك مش معدي... و لا كمان ازاي جيتي للصفح دي يخربيتك....
(و يخش شخص من دقائق يغلب شخص بقاله سنين...!)