الفصل السادس

3045 Words
الفصل 6 خرجت جميله من الحمام لتقا**ها الممرضه في الطرقه . الممرضه .. المريض فاق وم**م يمشي . جميله .. مين دا اللي يمشي انا هروح اشوفه . الممرضه .. وكمان نتائج الاشعه ظهرت . جميله .. وهاا هي فين . اعطتها الممرضه الاشعه لتنظر بها جميله وتصدم . جميله .. دا مستحيل يمشي من هنا الا لما يبدا في العلاج . الممرضه .. ليه هو عنده ايه . جميله .. دا مريض كانسر في المخ والكانسر في مكان حساس اووي وحجمه بيكبر لازم يبدا في الكيماوي حالا . الممرضه .. بس هو م**م يمشي يا دكتور . جميله .. مفيش الكلام دا انا هتصرف . دخلت جميله غرفة يوسف بعصبيه ودون انا تطرق الباب رأته يقف أمام النافذة ويوليها ظهره ببرود . جميله بعصبيه .. ممكن افهم ايه لعب العيال دا ايه مش عايز اخد الجلسه وعايز امشي هو هزار ولا انا بخيرك تاخدها او لا دا إجبار عليك يا استاذ . رد يوسف ببرود .. انا حر انتي شايفه انه لعب عيال شايفه اني بهزر ديه حاجه ترجعلك انما انا مش هاخد الجلسه ديه مش هاخد كيماوي تاني . جميله بسخريه .. وهو انت خدته اولاني اصلا . يوسف لف ليها وبنظرة مليانه حزن وكره للمرض دا .. ايوة خدته المرض دا بقاله معايا خمس سنين عارفة يعني ايه خمس سنين في عذاب وق*ف وبين كل دكتور والتاني عارفة يعني ايه يا دكتورة تاخدي حاجه مجرد سم بيدخل جسمك لا دا ياريته بيعالج انما دا مش علاج ازاي علاج بناخده علشان يعالج مرض يقوم مبوظ حاجه تانيه ويجبلك مرض تاني انتي متقدريش عليه عارفة يعني ايه يقولوا ليكي انت كدا كدا ميت ميت ودا مجرد مسكن للالم تعيش بيه الفترة اللي انت عايشها لا والمفروض اكمل بيه لا يا دكتورة انا مش هاخد جلسات تاني مش عايز ابقا ضعيف وبهرب من عيون اختي الصغيرة لحسن تاخد بالها اني تعبان واشيلها همي ولا ابقا اقاعد علي سرير كل اللي بيجري في دمي هو مجرد سم بيقتل فيا بدل ما يعلاجني . كانت جميله تنظر له بشفقه هي تعلم كل دا تعلم ان الكيماوي هو مثل السم الذي يقتل الناس ليس يعالجهم . جميله بتوتر .. طيب انا عندي حل . نظر إليها يوسف باهتمام .. ايه هو . جميله .. بص انا مش عارفة هينجح ولا لا بس لو انت وافقت هنخوض التجربه . يوسف .. اهم حاجه يكون بعيد عن الكيماوي . جميله .. بص انا البحث اللي قدمته لتخرج كان عن علاج جديد انا اكتشفته بيدي نفس الفايدة بتاعت الكيماوي واكتر ومن غير اي ضرر بس التجربه ديه انا منفذتهاش لاني مخدتش موافقه من مريض او من المستشفي نفسها بس لو حضرتك وافقت هقدر اخد من المستشفي تصريح من اني اعمل التجربه ديه . يوسف بدا يفكر هو كدا كدا ميت ليه ميجربش مش ممكن المرادي تنفع وتفيده مش ممكن يتكتبله عمر جديد . يوسف بعد تفكير .. موافق بس دا هيخليني اكمل شغل عادي ومتعبش او يحصلي اغماء زي ما حصلي . جميله .. هو ممكن يحصل وطبعا مينفعش الشغل الكتير والتفكير الزيادة وبعدين احنا هنقلل الورم بس علشان نقدر نعمل العمليه . يوسف .. تمام انا موافق هنبدا امتي . جميله .. ممكن من دلوقتي . يوسف .. معلش هناجلها انا لسه عايز اعرف اختي . جميله .. خلاص تمام اي وقت عايزنا نبدا فيه انا معاك . يوسف .. تمام يا دكتورة .. ممكن اطلب منك طلب . جميله .. طبعا اتفضل . يوسف .. متعرفيش معتز صاحبي اني عندي كانسر لحد ما اشوف هبلغهم انا ازاي . جميله .. تمام . خرجت جميله من الغرفة فاقبلها معتز بلهفه . معتز .. طمنيني يا دكتوره في ايه . جميله .. خير صاحبك دلوقتي كويس وفاق . معتز .. وايه سبب الاغماء . جميله .. لسه هكمل الفوحصات وهبلغكم . معتز .. تمام شكرا اقدر ادخله . جميله .. طبعا اتفضل . دخل معتز علي يوسف . معتز .. ايه يا بوص وقعت من طولك كدا فجاه يعني . يوسف .. عيب عليك ميقعش الا الشاطر . معتز .. طبعا . يوسف .. اوعي تكون كلمت تالين . معتز .. لا مردتش علي تيليفونتها . يوسف .. طيب رد وطمنها علشان متخافش . معتز .. حاضر . اما عند جميله فاكانت تجلس في المكتب وهي تفكر ماذا ستفعل . وضعت جميله يديها علي رأسها واخذت تفكر كيفيه التعامل مع هذا الورم . جميله وهي بتهدي نفسها .. اهدي يا جميله وفكري ازاي تقدري تعالجيه بطريقتك الحديثه هتقدري تنتصري علي الورم دا لازم تخودي التجربه لحد النهايه . اما عند عصام فادخل المنزل وهو يبكي ويتحسر علي ابنته . نرمين .. مالك يا راجل بتعيط كدا ليه . عصام .. سيبيني في حالي يا وليه انتي انتي السبب في اللي بيحصلي دا كله لو مكونتش شوفتك مكونتش خربت بيتي بايدي مكانتش فرح ماتت مكانتش جميله مرميه بعيد عني في مدرسه داخلي و تكبر وهي وحيده مكانتش جميله النهاردة ادتني ضهرها ومشيت مكانتش بنتي هتعيش لوحدها بعيد عني انتي منك لله خدتيني من بيتي ومراتي وبعدتينا عن بعض . نرمين .. هو انا كنت ضرابتك علي ايدك انت اللي جتلي برجلك وعرضت عليا اجوزك في السر وكنت هتبوس رجلي علشان اجبلك الواد اللي حلتك دا . عصام .. حتي الواد معرفتيش تربيه دلعتيه وادتيلوا الحريه في كل حاجه بقا مش عايش معانا بنشوفه صدفه في البيت بيشرب كل انواع الم**رات ولا كانه ابني ولا اعرفه ولا حتي انتي قادره تتحكمي فيه وفي الاخر اسمي هديت بيتي بايدي علشان خاطر حتت الواد اللي ماشي بمزاجه دا . نرمين .. وماله ابني وايه يعني بيشرب ما كل اللي في سنه كدا بكره يكبر ويعقل . عصام .. ابنك فاشل ولا نفع في دراسه ولا حتي في شغل شاطر يشرب ويخرج وبس . نرمين .. دلوقتي مش عجبك ابنك علشان بنتك بقت دكتوره . عصام ض*بها بالقلم .. متجبيش سيرة بنتي علي ل**نك فاهمه . دخل عصام غرفته اما نرمين فاظلت تبكي وهي تتوعد لجميله . نرمين .. ان ما وريتك يا بنت فرح و**رتك نفس **رتي ان ما مقهرتك علي كل اللي وصلتيلوا مكونش انا نرمين . اما عند تالين في الفيلا فاكانت تموت قلقا علي اخوها فاهو لا يجيب علي هاتفه ولا معتز يجيب . اتاها تليفون ردت بالهفه وقلق تالين بقلق .. الو يا معتز مبتردش ليه . معتز بتوتر .. اسف يا تالين بس يوسف تعب شويه وروحنا بيه المستشفي . تالين بصدمه .. نعم ازاى ايه إللى حصل . معتز .. اهدى يا تالين بس هو دلوقتي كويس انا هاجي دلوقتي اخدك عنده . تالين بدموع .. تعالي بسرعه يا معتز لو سمحت تعالي بسرعه . معتز .. حاضر بس اهدي وانا خلاص في الطريق . انتهي البارت . اتمني اعرف رايكم وتوقعتكم في اللي جاي يا حلوين . رواية / جميله . للكاتبه / اسراء محمود . الفصل 6 خرجت جميله من الحمام لتقا**ها الممرضه في الطرقه . الممرضه .. المريض فاق وم**م يمشي . جميله .. مين دا اللي يمشي انا هروح اشوفه . الممرضه .. وكمان نتائج الاشعه ظهرت . جميله .. وهاا هي فين . اعطتها الممرضه الاشعه لتنظر بها جميله وتصدم . جميله .. دا مستحيل يمشي من هنا الا لما يبدا في العلاج . الممرضه .. ليه هو عنده ايه . جميله .. دا مريض كانسر في المخ والكانسر في مكان حساس اووي وحجمه بيكبر لازم يبدا في الكيماوي حالا . الممرضه .. بس هو م**م يمشي يا دكتور . جميله .. مفيش الكلام دا انا هتصرف . دخلت جميله غرفة يوسف بعصبيه ودون انا تطرق الباب رأته يقف أمام النافذة ويوليها ظهره ببرود . جميله بعصبيه .. ممكن افهم ايه لعب العيال دا ايه مش عايز اخد الجلسه وعايز امشي هو هزار ولا انا بخيرك تاخدها او لا دا إجبار عليك يا استاذ . رد يوسف ببرود .. انا حر انتي شايفه انه لعب عيال شايفه اني بهزر ديه حاجه ترجعلك انما انا مش هاخد الجلسه ديه مش هاخد كيماوي تاني . جميله بسخريه .. وهو انت خدته اولاني اصلا . يوسف لف ليها وبنظرة مليانه حزن وكره للمرض دا .. ايوة خدته المرض دا بقاله معايا خمس سنين عارفة يعني ايه خمس سنين في عذاب وق*ف وبين كل دكتور والتاني عارفة يعني ايه يا دكتورة تاخدي حاجه مجرد سم بيدخل جسمك لا دا ياريته بيعالج انما دا مش علاج ازاي علاج بناخده علشان يعالج مرض يقوم مبوظ حاجه تانيه ويجبلك مرض تاني انتي متقدريش عليه عارفة يعني ايه يقولوا ليكي انت كدا كدا ميت ميت ودا مجرد مسكن للالم تعيش بيه الفترة اللي انت عايشها لا والمفروض اكمل بيه لا يا دكتورة انا مش هاخد جلسات تاني مش عايز ابقا ضعيف وبهرب من عيون اختي الصغيرة لحسن تاخد بالها اني تعبان واشيلها همي ولا ابقا اقاعد علي سرير كل اللي بيجري في دمي هو مجرد سم بيقتل فيا بدل ما يعلاجني . كانت جميله تنظر له بشفقه هي تعلم كل دا تعلم ان الكيماوي هو مثل السم الذي يقتل الناس ليس يعالجهم . جميله بتوتر .. طيب انا عندي حل . نظر إليها يوسف باهتمام .. ايه هو . جميله .. بص انا مش عارفة هينجح ولا لا بس لو انت وافقت هنخوض التجربه . يوسف .. اهم حاجه يكون بعيد عن الكيماوي . جميله .. بص انا البحث اللي قدمته لتخرج كان عن علاج جديد انا اكتشفته بيدي نفس الفايدة بتاعت الكيماوي واكتر ومن غير اي ضرر بس التجربه ديه انا منفذتهاش لاني مخدتش موافقه من مريض او من المستشفي نفسها بس لو حضرتك وافقت هقدر اخد من المستشفي تصريح من اني اعمل التجربه ديه . يوسف بدا يفكر هو كدا كدا ميت ليه ميجربش مش ممكن المرادي تنفع وتفيده مش ممكن يتكتبله عمر جديد . يوسف بعد تفكير .. موافق بس دا هيخليني اكمل شغل عادي ومتعبش او يحصلي اغماء زي ما حصلي . جميله .. هو ممكن يحصل وطبعا مينفعش الشغل الكتير والتفكير الزيادة وبعدين احنا هنقلل الورم بس علشان نقدر نعمل العمليه . يوسف .. تمام انا موافق هنبدا امتي . جميله .. ممكن من دلوقتي . يوسف .. معلش هناجلها انا لسه عايز اعرف اختي . جميله .. خلاص تمام اي وقت عايزنا نبدا فيه انا معاك . يوسف .. تمام يا دكتورة .. ممكن اطلب منك طلب . جميله .. طبعا اتفضل . يوسف .. متعرفيش معتز صاحبي اني عندي كانسر لحد ما اشوف هبلغهم انا ازاي . جميله .. تمام . خرجت جميله من الغرفة فاقبلها معتز بلهفه . معتز .. طمنيني يا دكتوره في ايه . جميله .. خير صاحبك دلوقتي كويس وفاق . معتز .. وايه سبب الاغماء . جميله .. لسه هكمل الفوحصات وهبلغكم . معتز .. تمام شكرا اقدر ادخله . جميله .. طبعا اتفضل . دخل معتز علي يوسف . معتز .. ايه يا بوص وقعت من طولك كدا فجاه يعني . يوسف .. عيب عليك ميقعش الا الشاطر . معتز .. طبعا . يوسف .. اوعي تكون كلمت تالين . معتز .. لا مردتش علي تيليفونتها . يوسف .. طيب رد وطمنها علشان متخافش . معتز .. حاضر . اما عند جميله فاكانت تجلس في المكتب وهي تفكر ماذا ستفعل . وضعت جميله يديها علي رأسها واخذت تفكر كيفيه التعامل مع هذا الورم . جميله وهي بتهدي نفسها .. اهدي يا جميله وفكري ازاي تقدري تعالجيه بطريقتك الحديثه هتقدري تنتصري علي الورم دا لازم تخودي التجربه لحد النهايه . اما عند عصام فادخل المنزل وهو يبكي ويتحسر علي ابنته . نرمين .. مالك يا راجل بتعيط كدا ليه . عصام .. سيبيني في حالي يا وليه انتي انتي السبب في اللي بيحصلي دا كله لو مكونتش شوفتك مكونتش خربت بيتي بايدي مكانتش فرح ماتت مكانتش جميله مرميه بعيد عني في مدرسه داخلي و تكبر وهي وحيده مكانتش جميله النهاردة ادتني ضهرها ومشيت مكانتش بنتي هتعيش لوحدها بعيد عني انتي منك لله خدتيني من بيتي ومراتي وبعدتينا عن بعض . نرمين .. هو انا كنت ضرابتك علي ايدك انت اللي جتلي برجلك وعرضت عليا اجوزك في السر وكنت هتبوس رجلي علشان اجبلك الواد اللي حلتك دا . عصام .. حتي الواد معرفتيش تربيه دلعتيه وادتيلوا الحريه في كل حاجه بقا مش عايش معانا بنشوفه صدفه في البيت بيشرب كل انواع الم**رات ولا كانه ابني ولا اعرفه ولا حتي انتي قادره تتحكمي فيه وفي الاخر اسمي هديت بيتي بايدي علشان خاطر حتت الواد اللي ماشي بمزاجه دا . نرمين .. وماله ابني وايه يعني بيشرب ما كل اللي في سنه كدا بكره يكبر ويعقل . عصام .. ابنك فاشل ولا نفع في دراسه ولا حتي في شغل شاطر يشرب ويخرج وبس . نرمين .. دلوقتي مش عجبك ابنك علشان بنتك بقت دكتوره . عصام ض*بها بالقلم .. متجبيش سيرة بنتي علي ل**نك فاهمه . دخل عصام غرفته اما نرمين فاظلت تبكي وهي تتوعد لجميله . نرمين .. ان ما وريتك يا بنت فرح و**رتك نفس **رتي ان ما مقهرتك علي كل اللي وصلتيلوا مكونش انا نرمين . اما عند تالين في الفيلا فاكانت تموت قلقا علي اخوها فاهو لا يجيب علي هاتفه ولا معتز يجيب . اتاها تليفون ردت بالهفه وقلق تالين بقلق .. الو يا معتز مبتردش ليه . معتز بتوتر .. اسف يا تالين بس يوسف تعب شويه وروحنا بيه المستشفي . تالين بصدمه .. نعم ازاى ايه إللى حصل . معتز .. اهدى يا تالين بس هو دلوقتي كويس انا هاجي دلوقتي اخدك عنده . تالين بدموع .. تعالي بسرعه يا معتز لو سمحت تعالي بسرعه . معتز .. حاضر بس اهدي وانا خلاص في الطريق . انتهي البارت . اتمني اعرف رايكم وتوقعتكم في اللي جاي يا حلوين . رواية / جميله . للكاتبه / اسراء محمود . الفصل 6 خرجت جميله من الحمام لتقا**ها الممرضه في الطرقه . الممرضه .. المريض فاق وم**م يمشي . جميله .. مين دا اللي يمشي انا هروح اشوفه . الممرضه .. وكمان نتائج الاشعه ظهرت . جميله .. وهاا هي فين . اعطتها الممرضه الاشعه لتنظر بها جميله وتصدم . جميله .. دا مستحيل يمشي من هنا الا لما يبدا في العلاج . الممرضه .. ليه هو عنده ايه . جميله .. دا مريض كانسر في المخ والكانسر في مكان حساس اووي وحجمه بيكبر لازم يبدا في الكيماوي حالا . الممرضه .. بس هو م**م يمشي يا دكتور . جميله .. مفيش الكلام دا انا هتصرف . دخلت جميله غرفة يوسف بعصبيه ودون انا تطرق الباب رأته يقف أمام النافذة ويوليها ظهره ببرود . جميله بعصبيه .. ممكن افهم ايه لعب العيال دا ايه مش عايز اخد الجلسه وعايز امشي هو هزار ولا انا بخيرك تاخدها او لا دا إجبار عليك يا استاذ . رد يوسف ببرود .. انا حر انتي شايفه انه لعب عيال شايفه اني بهزر ديه حاجه ترجعلك انما انا مش هاخد الجلسه ديه مش هاخد كيماوي تاني . جميله بسخريه .. وهو انت خدته اولاني اصلا . يوسف لف ليها وبنظرة مليانه حزن وكره للمرض دا .. ايوة خدته المرض دا بقاله معايا خمس سنين عارفة يعني ايه خمس سنين في عذاب وق*ف وبين كل دكتور والتاني عارفة يعني ايه يا دكتورة تاخدي حاجه مجرد سم بيدخل جسمك لا دا ياريته بيعالج انما دا مش علاج ازاي علاج بناخده علشان يعالج مرض يقوم مبوظ حاجه تانيه ويجبلك مرض تاني انتي متقدريش عليه عارفة يعني ايه يقولوا ليكي انت كدا كدا ميت ميت ودا مجرد مسكن للالم تعيش بيه الفترة اللي انت عايشها لا والمفروض اكمل بيه لا يا دكتورة انا مش هاخد جلسات تاني مش عايز ابقا ضعيف وبهرب من عيون اختي الصغيرة لحسن تاخد بالها اني تعبان واشيلها همي ولا ابقا اقاعد علي سرير كل اللي بيجري في دمي هو مجرد سم بيقتل فيا بدل ما يعلاجني . كانت جميله تنظر له بشفقه هي تعلم كل دا تعلم ان الكيماوي هو مثل السم الذي يقتل الناس ليس يعالجهم . جميله بتوتر .. طيب انا عندي حل . نظر إليها يوسف باهتمام .. ايه هو . جميله .. بص انا مش عارفة هينجح ولا لا بس لو انت وافقت هنخوض التجربه . يوسف .. اهم حاجه يكون بعيد عن الكيماوي . جميله .. بص انا البحث اللي قدمته لتخرج كان عن علاج جديد انا اكتشفته بيدي نفس الفايدة بتاعت الكيماوي واكتر ومن غير اي ضرر بس التجربه ديه انا منفذتهاش لاني مخدتش موافقه من مريض او من المستشفي نفسها بس لو حضرتك وافقت هقدر اخد من المستشفي تصريح من اني اعمل التجربه ديه . يوسف بدا يفكر هو كدا كدا ميت ليه ميجربش مش ممكن المرادي تنفع وتفيده مش ممكن يتكتبله عمر جديد . يوسف بعد تفكير .. موافق بس دا هيخليني اكمل شغل عادي ومتعبش او يحصلي اغماء زي ما حصلي . جميله .. هو ممكن يحصل وطبعا مينفعش الشغل الكتير والتفكير الزيادة وبعدين احنا هنقلل الورم بس علشان نقدر نعمل العمليه . يوسف .. تمام انا موافق هنبدا امتي . جميله .. ممكن من دلوقتي . يوسف .. معلش هناجلها انا لسه عايز اعرف اختي . جميله .. خلاص تمام اي وقت عايزنا نبدا فيه انا معاك . يوسف .. تمام يا دكتورة .. ممكن اطلب منك طلب . جميله .. طبعا اتفضل . يوسف .. متعرفيش معتز صاحبي اني عندي كانسر لحد ما اشوف هبلغهم انا ازاي . جميله .. تمام . خرجت جميله من الغرفة فاقبلها معتز بلهفه . معتز .. طمنيني يا دكتوره في ايه . جميله .. خير صاحبك دلوقتي كويس وفاق . معتز .. وايه سبب الاغماء . جميله .. لسه هكمل الفوحصات وهبلغكم . معتز .. تمام شكرا اقدر ادخله . جميله .. طبعا اتفضل . دخل معتز علي يوسف . معتز .. ايه يا بوص وقعت من طولك كدا فجاه يعني . يوسف .. عيب عليك ميقعش الا الشاطر . معتز .. طبعا . يوسف .. اوعي تكون كلمت تالين . معتز .. لا مردتش علي تيليفونتها . يوسف .. طيب رد وطمنها علشان متخافش . معتز .. حاضر . اما عند جميله فاكانت تجلس في المكتب وهي تفكر ماذا ستفعل . وضعت جميله يديها علي رأسها واخذت تفكر كيفيه التعامل مع هذا الورم . جميله وهي بتهدي نفسها .. اهدي يا جميله وفكري ازاي تقدري تعالجيه بطريقتك الحديثه هتقدري تنتصري علي الورم دا لازم تخودي التجربه لحد النهايه . اما عند عصام فادخل المنزل وهو يبكي ويتحسر علي ابنته . نرمين .. مالك يا راجل بتعيط كدا ليه . عصام .. سيبيني في حالي يا وليه انتي انتي السبب في اللي بيحصلي دا كله لو مكونتش شوفتك مكونتش خربت بيتي بايدي مكانتش فرح ماتت مكانتش جميله مرميه بعيد عني في مدرسه داخلي و تكبر وهي وحيده مكانتش جميله النهاردة ادتني ضهرها ومشيت مكانتش بنتي هتعيش لوحدها بعيد عني انتي منك لله خدتيني من بيتي ومراتي وبعدتينا عن بعض . نرمين .. هو انا كنت ضرابتك علي ايدك انت اللي جتلي برجلك وعرضت عليا اجوزك في السر وكنت هتبوس رجلي علشان اجبلك الواد اللي حلتك دا . عصام .. حتي الواد معرفتيش تربيه دلعتيه وادتيلوا الحريه في كل حاجه بقا مش عايش معانا بنشوفه صدفه في البيت بيشرب كل انواع الم**رات ولا كانه ابني ولا اعرفه ولا حتي انتي قادره تتحكمي فيه وفي الاخر اسمي هديت بيتي بايدي علشان خاطر حتت الواد اللي ماشي بمزاجه دا .
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD