bc

قاسى لكن عشقته

book_age16+
113
FOLLOW
1K
READ
like
intro-logo
Blurb

مين هيتابع يقمرات

المقدمه

الحب شئ جميل عندما يكون متبادل لاكن يكون عبئا كبيرا لو بالارغام فلذلك كثير من العلاقات تفشل بسبب الاتفاق والحب والموده بين الزوجين ......وعند الاباء فانهم يرون مالا يراه أبنائهم ولاكن فى كثير من يخطئ

القسوة؛ الكره؛ العند مع من لا يحب ويتزوج بالاجبار لذلك هنتعرف ونرى مع بعض ماذا يحدث لابطالنا وهل مع العشره يحبوا بعض ام مازالت الاراء تدور حول فكر خاطئ انتظرونى فى اولى حلقاتى من قصه قاسى ولكن عشقته

.....................................................................

تعربف الابطال

عائله الشرقاوى

معتز :والد قاسى فى الثامنه وخمسين من عمرة صاحب شركات الشرقاوى ولكن معه شريك بالنصف

سها :والدة قاسى ف الخمسين من عمرها امرأه طيبه ولكن تخشى طمع الفقراء فى اموالهم

قاسى :شاب فى الثامنة وعشرين من عمره ؛شاب وسيم طوله معتدل ؛يتميز بجسده الرياضى و يتميز ببشرة بيضاء عيناه السوداء وشعره البنى الغامق ؛خريج كليه الهندسه ويعمل مع والده ف الشركه

احمد : هو الاخ الاصغر شاب وسيم طوله معتدل عيناه سوداء وشعرة بنى غامق خريج كليه ادارة اعمال فى ال٢٦ من عمرة يقول الحقيقه دائما يقف مع الحق يتميز بدمه الخفيف وهزاره وهو مريم ثنائى اخوى مضحك ويعمل مع والده

مريم :هى اصغر اولاد معتز فتاه جميله جدا طيبه القلب تسامح الاشخاص فى ال٢٤ من عمرها. عيناها سوداء وشعرها بنى جسدها صيرة بعد الشئ خريجه كليه الحاسبات والمعلومات تعمل ف الشركه

.....................................................................

عائله سالم

سالم :والد ندى فى الثامنه وخمسين من عمره

ندى :فتاه جميله تتميز بوجهها الملائكى التى تجذب من يرى اليها وبعينيها الخضراء وشعرها ال**تنائى الذى يصل الى اسفل ظهرها ولكن تخفيه حجابها الذى يزيدها جمالا ع جمال وجسمها الممشوق وطولها المعتدل وهى فى الخامسه وعشرين من عمرها خريجه كليه الهندسه

..

سارة :الاخت الاصغر فتاه جميله نفس مواصفات اختها ندى ف ٢٣ من عمرها فى اخر سنه هندسه فسالم حرص ع ان يجعل ابنتيه يدخلون كليه الهندسه ولا يعرفون سبب اصراره على هذا

chap-preview
Free preview
الفصل الاول
قاسى ولكن عشقته الحلقه الاولى ف احدى الاحياء الراقيه ف شقه متوسطه الحال تجلس العائله ع طاوله الطعام سالم :لسه ملقتيش شغل يابنتى ندى :لسه يبابا هناء (عمت ندى ):منا قلتلك دخلها تمريض تطلع تتوظف وتجيب فلوس اهوه دخلت الهندسه وقاعدة جمبك زيها زى الجاهله ندى :بس ليا تقدير بين الناس وانا عاجبنى كده هناء :اهوه خليكى كده ندى :وانا عاجبنى كده سالم :طب متروحى عند عمك معتز هيشغلك يبنتى ندى :خلاص ابقى كلمو يبابا سالم :ماشى يبنتى ادخلى ارتاحى هناء :ميته هتخطبها لأبنى يسالم كادت ترد عليها لتجد والدها يومأ لها بالدخول سالم :بعد دخول ندى بنتى مهندسه وعايزاها للواخد دبلوم ازاى يعنى هناء :ليه ان شاء الله مش راجل وهيصرف عليها وبعدين القريب اولى سالم : تنسى الموضوع خالص فاهمه وتركها وغادر المنزل ............ ف غرفه ندى ندى :سارة قومى يبت سارة :عايزه ايه ندى :الحقى عمتك عايزة تخطبنى لولدها سارة :ولدها مين ده ان شاء الله دا كلهم دبلومات ندى :هى قالت لبابا امتى هتخطب ندى لأبنى سارة :وبابا عمل ايه ندى :كنت هرد بس بابا اومألى وقالى ادخلى سارة :اكيد هيوقفها عند حدها ندى :يارب ..................... فى فيلا الشرقاوى معتز ::فين قاسى ياسناء سها :راح الشركه هو ومريم معتز :واحمد سها :بياخد شاور معتز :اطلعى قوليله خمس دقايق يكون هنا صعدت سها الى الاعلى ودخلت غرفه ابنها وجدته امام المرآة يهندم ملابسه سها :يلا عشان معتز مستنيك وقال خمس دقايق تكون عنده احمد :ايه ونزل الى الاسفل مسرعا سها :والله معلمهم الادب يامعتز معتز :مرحتش مع اخواتك ليه احمد :قلت اروح مع الحاج الكبير معتز :والله ل**نك هو اللى مهدينى يلا اركب ............. قاسى :فين الورق بتاع صفقه امبارح رانيا :وحشتنى يابيبى قاسى : مش وقته يارانيا رانيا وهى تقترب منه وتملس بأنامله ع وجهه بس انت وحشتنى خالص متيجى النهاردة قاسى ::هشوف وارد عليكى يلا هاتى ورق الملف رانيا :من عنيا وقبلته من وجنته وخرجت .............. دخل معتز الى مكتبه دخلت السكرتيرة فى واحد بره عايز سعادتك بيقول صاحبك واكتر من الاخوات واسمه سالم معتز : دخليه بسرعه ودخل سالم ليأخذه معتز بالحضن معتز :وحشتنى ياسالم سالم :وانت وحشتنى خالص يامعتز بس اسف جيت من غير معاد معتز :والله ازعل منك والبعدين الشركه شركتك تيجى وقت ماأنت عايز سالم :طب انا عايز اشغل ندى هنا بس طبعا كأنك انت اللى مشغلها معتز :عايز اعرف ليه بتعمل كده سالم :اخبار الشركه ايه معتز :تمام الحمد لله كله تمام بس فيه ورق عايز امضتك سالم :هاتو بالمرة امضيه طالما جيت معتز :طب بس انا كنت جايلك بس طالما جيت افاتحك سالم :خير معتز :كنت عايز اخطب ندى لأبنى قاسى ايه رأيك سالم : ع خيرة الله معتز :الفاتحه وقرأوا فاتحه قاسى وندى ........... عاد سالم الى المنزل سالم :فين ندى يهناء هناء :فى اوضتها سالم :طيب انا داخلها هناء : ف حاجه سالم :كل خير ... دق سالم بابا الغرفه سالم :ادخل ندى :اتفضل يبابا سالم :بسى يابنتى عايز اقلك حاجه ندى :اتفضل سالم :انا رحت لعمك معتز وفاتحته ف الموضوع بتاع الشغل ورحب وبعدها قالى انه كان هيزورنا وانا رحتله فافاتحنى ف موضوع ندى :موضوع ايه سالم :عايزك لقاسى ندى :ازاى يعنى سالم :مالك يندى خطبك لأبنه قاسى ندى :وحضرتك قلتله ايه سالم :قرينا الفاتحه ندى :ازاى تعمل كده يبابا سالم :يابنتى انا عملت كده عشان عارف مصلحتك وهو كويس وعمك اد*كى شوفتيه كويس ازاى ندى :مش شرط ولاده يكونوا زيه سالم :قاسى ابن ناس ياندى وانا قريت معاه الفاتحه ومش هينفع ارجع ف كلامى الموضوع منتهى ندى:اللى تشوفه اعمله يابابا سالم :ربنا يخليكوا ليا يارب انتى وسارة ندى :ويخليك لينا وخرج سالم من الغرفه وتركها ندى ضمت رجليها الى ص*رها واخذت تبكى ثم نهضت ودخلت دورة المياه تتوضأ وبعدها صلت صلاة الاستخارة لكى يهديها الله الى الطريق المستقيم ............... فيلا الشرقاوى ف تمام الساعة ال١٢ منتصف الليل دلف قاسى الى الفيلا معتز :كنت فين ياقاسى قاسى :خرجت مع اصحابى معتز :كل ده مع اصحابك ليه انت من الساعه ٦ المغرب لحد ١٢ نص الليل مع اصحابك قاسى :عادى يابابا معتز :بكرا تصحى تكلمنى قبل الشركه عايزك ف موضوع ضرورى يلا اطلع قاسى :حاضر يبابا وصعد قاسى الى غرفته .. الله اكبر الله اكبر لا إله إلا الله ندى :سارة يلا قومى عشان نصلى الفجر نهضت سارة وتوضأوا وادو فرضهم واخذوا يقرأوا بعض ايات الله ............... فى تمام الساعه السابعه صباحا يدق قاسى باب مكتب والده قاسى :ممكن ادخل معتز :اتفضل ياقاسى اقعد يابنى قاسى :خير يابابا معتز :انت طبعا عارف عمك سالم قاسى :ايوة فاكره ماله معتز :عنده بنت مهندسه وزى العسل اسمها ندى قاسى :عايزها تشتغل يعنى بس تلبس حلو مش لبس البيئه بتاع الناس دول معتز :قاسى احترم ل**نك قاسى :اسف معتز :اللى بتقول عليها كده هتبقى مراتك قاسى :انت بتقول ايه مرات مين معتز :مراتك انت قاسى :ايه انا مستحيل اتجوز واحده زى دى معتز :الموضوع مفيهوش نقاش النهاردة هنروح نخطبها رسمى وانا قريت الفاتحه مع الراجل ومش هرجع ف كلامى قاسى :بس معتز :النهاردة ياقاسى غادر قاسى الغرفه بل الفيلا جميعها معتز :لازم اجبرك ياقاسى هى دى اللى تأمن عليها بيتك وشرفك وعرضك مش البنات اللى ف بالك ............ فى الشركه قاسى بعصبيه :هاتى الورق بسرعه رانيا :حاضر دلفت الى المكتب رانيا :الورق يافندم. ليأخذه منها قاسى :اتفضلى رانيا :مالك ياقاسى قاسى :وانتى مالك اتفضلى خرجت رانيا من المكتب وهى تريد معرفة مايريده فهو اول مرة يعاملها بهذه الطريقه ........... عبر الهاتف معتز :السلام عليكم ياسالم سالم :وعليكم السلام معتز :ان شاء الله النهاردة هنشرفكم ف البيت سالم :وانا ف انتظارك معتز :الساعة ٧ ان شاء الله نكون عندك سالم :تشرفنا .............. سالم :ندى ياندى ندى :نعم يابابا سالم :عمك معتز جاى النهاردة مع العيله جهزى نفسك ندى :بالسرعه دى سالم :جهزى نفسك يندى دلفت ندى الى الغرفه وعيناها مليئه بالدموع فهذه اول مرة يجبرها والدها ع شئ ............ الساعة السابعة يرن جرس الشقه فتح سالم ليجد صديقه الحميم معتز سالم :اتفضلو دلف الجميع الى الداخل واتفاجأوا انها شقه فخمه الى حد ما معتز :فين عروستنا سالم :هروح انادمها ....... سالم :يلا يندى الناس عايزينك ندى :حاضر يابابا ودخلا الى الغرفة انبهر الجميع بجمالها كان قاسى ينظر بعيدا ولم يراها سها :بسم الله ماشاء الله قمر ياحبيبتى ندى :شكرا ياطنط سها :تعالى جمبى حبيبتى معتز :ازيك يندى ندى :ازيك يعمو وجلست بجانب سها مريم بصوت مهموس :دا ملاك ياض احمد :ربنا يوعدنا مريم :الواد قاسى ده غبى احمد :واهبل حد يرفض الملاك ده مريم :ناس لاقيه بتتبتر وناس نفسها حد يعبرها وهنا دخلت سارة ومعها جاتوه احمد :نسيبى جه مريم :طب وانا احمد :نسأل ابوكى لو عندهم اخ يبقى تمام مريم :ههههههه سها :بسم الله ماشاء الله عليكم بجد عسلات ربنا يحرسكم استغرب احمد ومريم وقاسى طريقه والدتهم فهى تكره الطبقه المتوسطه فلماذا تعامل ندى هكذا وبعد وقت من المرح والسعادة ع العائلتين معتز :طب نعمل الفرح بعد ١٥ يوم سالم :ان شاء الله معتز :طب نستأذن احنا وحاجات العروسه هتيجى مريم تروح مع البنات تساعدهم وينقوا الفساتين سالم :ع خيرة الله وغادر الجميع وانتهى اليوم ع ابطالنا منتظرين يوم جديد :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::منتظره رأيكم حبايبى التنزيل ف الالبوم حبايبى

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

حكاية بت الريف

read
2.0K
bc

"السكة شمال" بقلم /لولو_محمد

read
1.0K
bc

ظُلَأّمً أّلَأّسِـدٍ

read
2.9K
bc

شهد والعشق الأخر

read
1K
bc

قيود العشق - للكاتبة سارة محمد

read
8.0K
bc

زوجة عشوائية

read
2.4K
bc

عشقها المستحيل

read
16.6K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook