الحلقه الاولي من روايه عشقت قاسي
#عشقت_قاسي #الحلقه_الاولي
____________________________________
بأ حد احياء شوارع القاهرة البسيطه
فتحت تلك السيده شباك غرفت ابنتها الكبري تهتف بحب
_يلا ي حبيبتي اصحي اساعه بقت سابعه
هتفت تلك الفتاه بدلال معهود منها
_سيبيني بس أنام شويه عشان خاطري
**تت ولدتها دقايق فكانت ترتب غرفت ابنتها الفوضويه وبعد أن سمعت منها هذا الكلام امسكت احدي فرد الشبب وقالت بعصبيه
_قومي يابت وبطلي دلع علي الصبح كل يوم علي الهم ده بس يا ربي يا بنتي قومي بق
_قومت اهو قومت يعني هو لازم. اسطوانه كل يوم
_قومي ي لمضه قومي
دلفت تلك الفتاه الي المرحاض تأخذ حمام ساخن بعد وقت ليست بقليل خرجت وهي تجفف وجهه بالمنشفه وعندما ابعدتها عن وجهه صرخت بفزع
_اعوذ باالله في اي الشيطان حضر ولا اي
صرخت فتاه اخري بوجهه بعصبيه
_كل ده ي كاارماا بتستحمي ونتي عارفه اني ورايا زفت جامعه
_كارما وهي تبتعد عنها وتتحه نحو والدها تقبل يديه وراسه
_معلش ي قموره بكري هحاول اخرج بدري
قمر بغضب
_بطلي تقوليلي قموره اسمي قمر قمر
كارما بأستفزاز
_خلاص عرفنا انك قمر ي قمور انت يحلو
نفخت وجنتيها ليقول قاسم بضحك
_يلا قمر خلصي بسرعه عشان جمعتك ي حبيبتي
شهقت بتذكر لتدلف سريعٱ الي المرحاض وهي تسب ش*يقتها علي تأخيرها ذلك
قاسم:.
_ينفع كده تأخري اختك علي جمعتها
كارما وهي تأكل بشراهه
_واي الجديد مهي كل يوم بتروح متأخر بص دلوقتي هتخرج من الحمام هتشوف هدومها فين بعد كده هتلاقيها بتجري عشان تلحق تكوي الطرحه وبعديها هتلاقيها تحت الأنتريه بدور علي البندانه الي بيضيع منها كل يوم
ومحلقتش كارما تكمل كلامها عندما خرجت اختها تجري بسرعه تبحث عن اشيائها وهي تكاد تبكي
_بابا مشوفتش ونبي بندانه سوده كده والشراب يااالهوي اتأخرت مش هيدخلني وهيبهدلني
ضحك والدها بقوه ليهتف
_انتي بتكلمي نفسك ي حبيبتي
قمر وهي تكاد تبكي
_انا بجد تعبت مش لاقيه الحاجه بتاعتي كاارما مشوفتيش البندانه والشراب بتوعيي
كارما بخبث:._اه يقلبي شوفتهم
قمر بسرعه
_ولما انتي عارفه سيباني بدور عليهم من الصبح ليه هما فين
نظرت إليها كارما ببرائه وقالت
_اخر مره شوفتهم امبارح لما انتي لبستيهم بس مشوفتهمش تاني
نظرت إليها قمر بغضب جحيمي لتهجم عليها تجذبها من شعرها بغضب شديد لتخرج والدتهم وتراهم بهذا المشهد ووالدهم يضحك عليهم بشده فهما يبانو كالاطفال الذي يتشاجرو
_كفايا يبت انتي وهيا اي اعملو احترام لأبوكو حتي
لتعتف كارما وهي تجذب اختها بالقميص
_والنعمه منا سيباكي بق انا بتشديني من شعري ي معفنه
قمر وهي تض*بها يقوه
_سيبيني سيبيني يا حيوانه والمصحف لطلع روحك في ايدي
_طب اعمليها كده عشان اشرب من دمك
_باااااس ي زفته منك ليها اسكتي ونتي ي قمر البندانه بتاعتك في البلكونه والشراب كمان اتزفتي اخلصي ونتي ي ست زفته الطين انتي مش المفروض وراكي شغل قعده بتتخانقي ليه
يلا كل واحد يشوف هو بيعمل اي هو كل يوم
علي الموال ده يااربي مالهم الولاد هدين ورجاله في نفسهم
كارما بمزاح
_مالك بس ي منوله ولاد اي وزفت اي اومال انا بعمل اي هنا انتش مش شايفه العضلات ولا اي متشوف مراتك ااحج
خلعت تلك السيده منال أحدي فرد الشبشب لتجري كارما الي غرفتها سريعٱ وهي تضحك علي ولدتها
منال بغضب
_شايف عمايل بنتك ي قاسم ونبي دي هتتجوز وتشيل بيت وعيال وزوج ازاي
قاسم بهدوء
_ ي حبيبتي بنتك مش صغيره بنتك واعيه وعارفه هي بتعمل اي
منال:.بس مش كل حاجه هزار كده دي هبله والهبل ده وحش ربنا يطمني عليكي ي بنتي
_____________________________________
_تعالي يبت اوصلك في طريقي
_لا شكرٱ انا هطلب اوبر اصل مش ناقصه زوبه بتاعتك تعطل بينا ونا متأخره اصلٱ
رفعت كارما حاجبيها لتهتف بغضب
_بق عربيه كارما المحمدي تتقال عليها زوبه طب يختي خلي اوبر تنفعك وياخد منك كل فلوسك ي اوم ااوبر
نفخت قمر وجنتيها لتهتف
يووه حتي مفيش زفت قريب كده انا هرمي معاكي
_لا يختي اصل زوبه بتاعتي هتعطل في الطريق وانتي شكلك مستعجله خدي تاكس
_خلاص بق كرومه دنا حتي قموره اختك
كارما بسخريه
_دلوقتي بقيتي قموره اركبي ي ختي اركبي اما نشوف اخرتها معاكي
بعد وقت ليست بطويل دلفت قمر الي جمعتها بعد أن وضعت اختها الحبيبه لتري نظرات الإعجاب من بعض الشباب لتتوتر بشده وتقبض علي يديها
فهي تشعر بالتوتر عندما ينظر اليها احد
اتجهت اليها احدي صديقتها تهتق
اي يقمر كل ده تأخير
قمر بهدوء
_معلش ي صبا بس انتي عارف كالعاده يعني
_طب يلا يلا المحاضره بدأت من نص ساعه
وضعت يديها علي شعرها البرتقالي تهمس بضيق
_يووه يعني ملقتش غير اليوم ده والتأخر طبعٱ الدكتور المحترم هيهذئني ربنا يستر
_دلفت هي وصديقتها الي المدرج ليلتفت اليهم جميع من في المدرج
لتنظر بتوتر الي ذلك الدكتور المغرور والمتعجرف كما تسميه
لينظر هو اليها بعيونه السوداء الذي تسحر من ينظر اليها ليهتف بغضب وكأن هي الوحيده الذي تأخرت
_انا قولت ميت مره وحذرتك كتير انك لو دخلتي بعديه هحرمك من درجات اعمال السنه مش كده ولا اي
هتفت بهدوء معنذره منه
_انا اسفه ي دكتور محمد بس حصلتلي ظروف خارج عن ارتي
هتف بسخريه
_مشاء الله هي الظروف بتحصلك كل يوم اتفضلي اطلعي براا ملكيش حضور تاني معايا
هتفت بهدوء رغم البراكين الذي بداخلها تقول بأداب
_حضرتك اكيد بتحصلك ظروف يعني مش انا لوحدي وكمان المحاضره كان المفروض تبدأ من نص ساعه وانا لسه شايفه حضرتك ونت داخل وحتي لسه مفتحتش الكتاب ولا القلم يعني مش المفروض انا الي اتعاقب و بعتذر منك مره تانيه ينفع ادخل ؟
نظر إليها بضيق وهو يريد أن يتجه اليها يجذبها من شعرها الذي يجذبه لونه بشده وهتف بضيق بعد أن اشعرته بالخجل
_اتفضلي ودي اخر مره تتأخري مفهوم
اومأت علي مضض لتجلس بأحدي الزاويه هي وصديقتها الذي ترمقه بأعجاب فاتن
______________________________________
دلفت كارما الي مكان عملها ليهتف أحدي للاشخص
_ادخلي ي بطله اي الي انتي عملتيه ده الله يخربيتك
ضحكت بغرور لتهتف
_اي رأيك فضحتو ودخلت السجن في اسبوعين بس ولا اجدعها ظابط عرف يوقعو
هتف شخص آخر
_بس اي يابنت اللذينه جبتي المعلومات دي ازاي
ده محدش فينا عرف ياخد منه اي معلومه
رمقته بسخريه تهتف
_انتو بتتعملو بحنيه ومفكرين أنكم كده بتحفظو علي شغلكم
_انسه كارما رأفت بيه عايزك في مكتبه حالٱ
اومأت بهدوء لتهتف لذلك الشابين الذي ينظرون اليها بغيره
_شغلكو دماغكم ده شويه بدل مهو عطلان كده يلا عن اااذنكم
_________________________
_نعم ي رافت بيه السكرتيره قالتلي انك عايزني
أومأ رافت ذلك الرجل الاربعيني الذي يرمقها بأعجاب يهتف
_بجد انا فخور بيكي ي كاارماا دنتي كشفتي رجل الأعمال حسين الاسيوطي لأ واي دخلتيه السجن يمفتريه
جلست بغرور وهي ترمق مديرها بنظرات لا مبالاة
_حضرتك ده شغلي ونا متفوقه فيه محتاج شويه ذكاء وتفكير وتشغيل مخ
_وعشان كده انا عايزك انتي الي تقومي بالعمل ده
نظرت إليه بتركيز
ليهتف بخبث ضحيتك الجديده رجل أعمال بس مش اي رجل اعمال ده من اشهر رجال الأعمال في الوسط العربي كلو هو
"بدر الشيمي"
نظر إلي ملامحها يحاول ان يستشف بماذا تفكر أو حتي تظهر عليها ملامح الانبهار ولاكنها ظلت ثابته كما هي تهتف بغرورها المعتاد
_رجل الأعمال بدر الشيمي اممم المطلوب
_رجل غامض محدش عارف عنه سر واحد حتي عيلته عمرو مجاب سيرتهم في اي مؤتمر صحفي محدش يعرف عنه غير انو رجل اعمال قاسي ومش من النوع الي بيرحم وفي الي بيقولو انو عندو اخت من أب والي بيقولو ده كذب المطلوب منك بق تعرفي عنه معلومات وهل فعلٱ له اخت او لأ المعلومات دي لو الجريده بتعتنا نشرتها هنتنقل نقله تانيه خالص حتي انتي اسمك هيترئي ومش بعيد تروحي مجله احسن
اومأت كارما بتفكير لتهتف
_متفلقش سهل جدٱ اعرف عنه كل حاجه واي سر عن حياته المفروض اقا**ه امتي
ضم شفتيه بهدوء
_ انهارده اساعه 2 تكوني هناك خدي بالك دقيق جدٱ في مواعيده مش بيحب الي بيتأخر عليه
رمقته ببرود لتخرج من الغرفه وهي تفكر كيف ستفضح غريمتها الجديده
ليهتف رأفت بغيره
_يخربيتك عليكي دماغك تودي بلد بحالها في داهيه ليمسك هاتفه ليرن علي أحدي الاشخاص ليأتيه الرد بعد دقايق
_اهلٱ ي بااشه خلاص هبعت البنت لبدر بيه زي محضرتك طلبت
**ت لثواني يشتمع الي الاخر ليهتف بتأكيد
_طبعٱ واثق انها تقدر توقعو دي بنت شاطره جدٱ ومتسناش انت مجربني قبل كده بس متنساش الحلاوه بتاعتي بق
_ماشي ي بااشا مع السلامه
اتجهت اليها صديقتها تقول لها بحماس
_ها ها قالك اي رئاكي
كارما بهدوء:هروح اعمل مقا**ه مع بدر الشيمي
شهقت صديقتها بصدمه تهتف
_واوعي تكوني وفقتي
كارما بخبث
_طبعٱ وفقت انتي ع**طه
صديقتها بتوتر
_
انتي عارفه انتي بتعملي اي ده بدر الشيمي من اكبر رجال الأعمال في البلد ؟!
كانت تقول ذلك وهي تنظر إليها بغرابه لتقول وهي تبعد خصلات شعرها البنيه بهدوء؛
"وفبها اي يعني بدر الشيمي انا هروح اعمل معاه مقا**ه"
ذمت صديقتها شفتيها وقالت
"ولهي انتي مجنونه هتروحي للخطر برجلك"؟
ابتسمت بخبث وقالت بصوت مرح
"انا بحب المخاطر وبضحك في وش المخاطر"
صديقتها بخوف
"يخوفي يا كارما الضحك يقلب بغم"
........
..
_____________________________________
بأحد احياء القاهره كان اصوات الصريخ تصدح بكل مكان وتقف عدت اشخاص حول احدي سيارات الاسعاف ينظرون بشفقه وحزن الي تلك الراحله
وبأحد الجوانب كانت تبكي بقوه تريد أن تصرخ تريد أن تقترب من تلك السياره مره اخري لتأخذها داخل احضانها بقوه لتشدد خالتها علي عنقاها تهمس لها ببعض الكلمات حتي تهدأ ولاكن كان يصرخ قليها بقوه وهي تري اعمامها ووالدها يحملون جدتها علي اكتفهم وينزلون بها تودع بيتها لأخر مره وتخ*ف السعاده والضحكه من ذلك البيت ليضعوها داخل تلك السياره
اتركي بقوه وهي تتذكر اخر شئ قالته لها جدتها الحبيبه
_اوعي تزعلي ي حياه انتي يابنتي مليون واحد يتمناكي وهو الي خسرك مش انتي انتي لسه صغيره ولسه هيجيلك عرسان كتير انتي لسه ي حبيبتي مكملتيش ال20 سنه
لتهتف بقوه كاذبه تقول بمرح
_ومين قالك ي ست الكل اني زعلانه ابدٱ ولهي وكمان انا الي سيباه مش هو وبصراحه احسن ده واحد نكدي اصلٱ
تمردت دمعه من عيون جدتها لتنزل عبرات اخري بقوه لتضمها بحنان بهتف بحزن
_بتبكي ليه دلوقتي ي تيتا مش انتي شيفاني بضحك ومبسوطه في اي بق اي الي مزعلك
هتفت جدتها پبكاء
_عشان انا السبب انا الي فتحت الموضوع سامحيني ي بنتي ربنا يعلم معزتك عندي وهو كمان دنتو الاتنين احفادي حتي مني صعبان عليا نفسي وهو ابوكي بيقولي اني السبب اني خليتك تفشكلي ونتي لسه في العمر ده
شدتت اكتر من عنقها تهتف بحنيه
_ي حبيبتي انتي مش السبب ولا حاجه ده نصيب والله واعلم كان اي الي ممكن يحصل متنسيش انو من واحنا صغيرين وهو بيفضل يقول
حياه بتاعتي حياه ليا لما اكبر هتبقي مراتي
ولما كبرنا فعلٱ تقدم خطوه بس الحمدلله كل شئ في اولو احسن احسن مايكون حصل جوازه وبعد الشر اطلقنا هو راح لحاله بلاش بق ونبي تعذبي نفسك اكتر من كده ممكن بق تضحكي
_يعني انتي ي حياه مش زعلانه
بلعت حياه ريقها بحزن تهتف وهي تجهد أن ترسم ابتسامه سعيده علي فاها
_طبعٱ والدليل قدامك تاهو اني بضحك ومش بعيد ابدٱ
_بكره يرزقك بواحد يستحقك يا حبيبتي وبحبك ويحافظ عليكي يابنت ابني
ابتسمت حياه لتقبل يديها وجبينها
افاقت علي هزت خالتها لها وهي تهتف بحنان
_يلا ي حياه ي حبيبتي اركبي العربيه عشان تمشي مع تيتا
نظرت إليها ببكاء تهتف بتقطع
_تيتا تيتا ي خالتو ماتت و سبتني انا بحبها ااوي ليه سبتنا دلوقتي لسه بدري اوي علي فراقها مين الي هيلمنا تاني مين الي هيدعلنا من بعدها بركه بيتنا مشيت ي خالتو
ربت خالتها علي ظهرها تقول ببكاء
_ربنا يرحمها يا حبيبتي هي في مكان احسن دلوقتي
_يلا ي حياه اركبي مع مراد ابن عمتك في عربيته مع بنات عمك
رمقت ذلك الوقف بتقذذ لتهتف بغضب
_انا مش هركب مع حد انا هركب مع خالتو
اومأت زوجه عمها علي مضض
لتنظر حياه الي ذلك البيت تتذكر كل اوقات السعاده والفرح الذي عاش*ها لتهتف بهمس
_ياتري اي الي هيحصل بعد فراقك ي تيتا
لتصعد الي سياره زوج خالتها
_____________________
وبعد وقت طويل من البكاء والتعزاي كانت تنظر إلي تلك النساء الذي تدلف وتخرج للتعازي
ليدلف هو وهو يرمقها بدون أن ينتبه إليه أحدي
_مرات عمي ماما عامله اي دلوقتي
_نظرت إليه زوجه عمه وقالت
_زي منتا شايف ي مراد مش عايزه تاكل ولا تشرب
أومأ بحزن يهتف
_طب خدي بالك منها رمق الأخري نظره اخيره وهو يراها علي تلك الحاله ليتذكر جدته الراحله عندما قالت له
_ي بني اسمع مني بنت خالك مفيش منها ونت بتحبها وهي بتحبك
مراد بضيق
_ومين بس ي تيتا قالك اني بحبها وكمان انتي مش شيفاها عامله ازاي
هتفت جدته بأعتراض
_ومالها حياه ي مراد مالها ها رد عليا عشان شويه حبوب في وشها بكره بروحو اكيد اي بنت في سنها عندها سبعتاشر سنه عندها كده وهي يا تري البنت الي انت بتتسرمح معاها حلوه يعني أخرت الكلام ي مراد حياه مش هتكون غير ليك ولا انتي اي رأيك ي سعاد
سعاد:والهي ي امي انا معنديش مانع حياه ربنا يعلم انا بحبها ازاي بس الرئ في الاخر رئيو
هتفت الجده
_حاول تقرب منها حياه بنت جميله متتعوضش
فاق من شروده وهو ينظر إلي حياه
شكلك كان معاكي حق ي تبتا بعد مكانت ملكي وفي ايديا ضيعتها مني بغبائي
____________________________________
_لو سمحت المفروض عندي معاد مع بدر الشيمي
اومأت السكرتيره بهدوء تهتف
_اتفضلي اطلعي دور الرابع هتلاقي هناك السكرتيره الشخصيه وهي هدخلك
أومأت كارما ببرود لتصعد كما قالت لها
بعد وقت ليست بطويل دلفت الي غرفه مكتبه لتنظر إليها بأنبهار خفي لتىاه ينظر إلي الاوراق الذي بأمامه بأنتباه شديد غير منتبه لدخولها
لتهتف ببرود
_انت بدر الشيمي ؟!
رفع أنظاره من الاوراق
ينظر اليها من أعلاها لأسفلها...
ليقول يغروره المعتاد …..
"ايوه انا مين انتي ياشاطره"
كارما بخبث
"الشاطره دي الي هتفضح كل اسرارك"
نظر اليها بتفاجئ وغرور
وو...
#يتبع
قوليلي اي رئيكم في اول حلقه
متنسوش تسيبو فوت حلو زيكم يقمراات❤️?