الحلقه ٦
من جراح القلب
بعد ماولاء فضلت تسأل هنا مالها وزعلانه ليه
ولاء.... هنا حبيبة طمنيني عليكي حد دا يقك. طيب في مشكله بينك وبين مامتك، هنا فهميني متسبينيش كده
هنا.... اترمت في حضن ولاء وعيطت جامد وقالت
،،،،، احمد خطب يا ولاء،،،،
ولاء بصدمه... احمد!!! انتي تقصدي احمد جاركو
هنا.... هزت راسها بنعم
ولاء... تقصدي احمد المرشدي ياهنا
هنا بنرفزه... اه يا ولاء هيكون احمد مين يعني
ولاء... أنا مش متخيله خطوبه مره واحده طب ازاي وفجأه كده
هنا.... تخيلي بيحب واحده من وهو في الجامعه وانا معرفش وكمان خطبها وانا كنت اخر من يعلم وقال ايه نسي يقولي أصلها واخده كل عقله
ولاء.... بصدمه من اللي بتسمعه
هنا حبيبتي خلاص متزعليش نفسك وكل شيئ نصيب ولازم تنسيه يا هنا وتكملي حياتك
هنا... انتو بتطلبو ا مني المستحيل احمد لايمكن هعرف انساه (ودموعها نزلت زي المطره)
ولاء... انتي بتقولي انه بيحبها من زمان يعني انتي من الاول مش ف دماغه ياهنا لكن اللي محيرني انتي ازاي محستيش بحبه ليها
هنا... اهو اللي حصل بقه،، انا مخنوقه قوي ياولاء حاسه ان نفسي اموت واخلص من العذاب ده
ولاء.. الف بعد الشر عليكي يا حبيبتي اوعي تقولي كده هنا انتي بنت متدينه وعارفه الصح من الغلط وبصراحه اللي انتي بتعمليه ده غلط، احمد مبقاش من حقك ولازم تفكري في مصلحتك وتفوقي وبعدين احمد مش نهاية العالم ياهنا
هنا... بس مش شايفه غيره يا ولاء اعمل ايه ف نفسي بقه
ولاء.. ربنا قادر ينزع حب احمد من قلبك زي مزرعه فيه ادعي ربنا وهو هيجبرك،، صدقيني يا هنا
هنا... ونعم بالله ربنا يكتبلي الخير أينما كان يارب
ولاء... يارب ياحبيبتي
دخلت سلمي عليهم
سلمي... حبايبي،، وحشتوني موت يابنات
وبصدمه... مالك ياهنا معيطه ليه كده.
هنا ابتدت تتخنق من السؤال ده.. كل شويه مالك، مالك
ولاء ردت.... لا مفيش ياستي واحد دايقها وهي جايه وحظه انها مردتش عليه فهي متغاظه انها مردتش وانتي عارفه هنا مبتسكتش
سلمي... يعني لازم تتخانقي مع دبان وشك على الصبح لا وكمان زعلانه انك مردتيش انتي بجد ملكيش حل ياهنا والله
هنا ضحكت ضحكه مصطنعه عشان تعدي الموقف ومشيو على المحاضره
سلمي بتتكلم في المحاضره عن أن شركة عمها منزله اعلان وبتطلب فيه محاسبين.. هنا بسرعه افتكرت كلام أحمد لمؤمن وهو بيقولو نفسه يتعين في شركه كبيره وليها اسمها. وسألت سلمي
هنا.. شركة عمك دي كبيره ياسلمي
سلمي... دي أكبر شركة مقاولات في البلد يابنتي
هنا بتحمس.... بجد!! طيب تمام انا اعرف محاسب زي الفل ممتاز جدا وخريج تجاره بتقدير امتياز
سلمي.. تمام ده ينفع جدا قوليله يروح الشركه ويقدم اكيد هيبقى ليه مكان
هنا... طب بقولك اي يا سلمى متيجي نروح الشركة نتأكد من الإعلان وان لسه فيه وظايف وبعدين ابقى اقوله عشان بس ابقى متأكده من كلامي
سلمي... دلوقتي ياهنا؟ وبعدين تروحي انتي ليه هو يهمك قوي كده.. وغمزت بعينها
هنا... يابنتي ده جاري وزي اخويا وبعدين ريحي نفسك اه يهمني
سلمي.. خلاص تمام بس بشرط
هنا.... امممممم خير
سلمي.... تعزميني على غدا
هنا... حاضر يا طفسه،،،، وبصت لولاء
ها ياولاء جايه معانا ولا ايه
ولاء... لا ياستي المحاضره هتخلص وانا هروح على طول مش ناقصه صداع ومواصلات وق*ف
هنا... براحتك، انتي اساسا فقر وضحكوا التلاته
وفعلا المحاضره خلصت اللي هما مسمعوش منها حاجه خالص وهنا كانت متحمسه للمشوار ده جدا،، وراحت هنا وسلمي على الشركه ودخلوا على السكرتيره على طول
هنا... هي دي شركة عمك بجد يابت ياسلمي ولا هتفضحينا
سلمي ضحكت... والله عمي ودلوقتي هتشوفي
هنا... ماشاءالله دي كبيره فعلا.
سلني بفخر... طبعا يابنتي
هنا... اتنيلي والنبي ويلا خلينا نخلص ???
سلمي دخلت للسكرتيره
سلمي ... ازيك يازينه، عمي فاضي ولا عنده ناس كالعاده
زينه... لا يا انسه سلمي انتي جيتي في وقتك ده كان لسه هيمشي عشان يقابل شخصيه مهمه،، هبلغه بوجودك اتفضلوا ارتاحوا
سمح مصطفى بيه ليهم بالدخول وفعلا دخلوا
سلمي... ازيك ياعمي وحشتني جدا والله
مصطفى.. اهلا حبيبتي خير حاسس ان الزياره دي وراها حاجه وبص لهنا وقال اهلا بالقمر اتفضلي اقعدي ياحبيبتي
هنا... شكرا ياعمي
سلمي.. دايما ظالمني ياعمي والله الموضوع المره دي يخص هنا مش انا خالص
مصطفى... خير ياهنا
هنا... أنا بس ياعمي كنت عايزه اسأل عن الإعلان اللي شركة حضرتك منزلاه لتعين محاسبين هو لسه قائم ولا خلاص
مصطفى... لا ياحبيبتي لسه قائم انتي عايزه تتعيني ولا ايه
هنا.. لا مش انا ياعمي انا كلية آداب لكن جاري خريج تجاره بتقدير امتياز وهيعجب حضرتك جدا والله
مصطفى... طيب تمام قوي عموما الإعلان مش طالب محاسبين فقط لا مطلوب كمان مدير للحسابات وده اختياره هيكون عن طريقي انا وهو طبعا هيكون عليه مسؤلية اختيار باقي المحاسبين الجدد وده طبعا هيعتمد على ذكاءه تركيزه ف شغله وقراراته وطبعا عندي شوية شروط في الشخص ده
هنا بخوف... شروط ايه ياعمي
مصطفى... بصي ياستي اول حاجه انه يكون ذكي ومخلص ومجتهد جدا في شغله
هنا... وثانيا
مصطفى... الشكل ياهنا انتي عارفه اننا شركه كبيره وبتعتمد برده على المظهر العام لانه بيقبي واجهه لشركتنا ولازم تبقى واجهه مشرفه لو الشروط دي متوفره في الشخص اللي عندك يبقى يجي ويقابلني
هنا بفرحه... إلا متوفره ياعمي،، دي متوفره جدا احمد هيعجب حضرتك شكلا ومضمونا وان شاء الله يبقى عند حسن ظن حضرتك
مصطفى.. شكلك بتعزيه قوي ياهنا هههههه
هنا ب**وف.. اه طبعا ده يعتبر اخ ليا (ونزلت راسها للارض)
مصطفى.. يبقى تمام كده يجي يقابلني بكره وربنا يقدم اللي فيه الخير
هنا... إن شاء الله ياعمي وشكرا جدا لحضرتك واسفين على تأخير حضرتك واستأذنوا ومشيو
هنا حاسه انها طايره من الفرحه لان حلم احمد هيتحقق وكان عندها ثقه انه ان شاء الله هيتقبل وهيبقي مدير الحسابات مش مجرد محاسب
هنا... يااااه يابت ياسلمي لو عمك عين احمد،، بجد هيبقى احساس تاني خالص،، تعرفي انا نفسي في ايه، نفسي ف صاروخ ياخدني على بيت حالا عشان أبلغ احمد باللي حصل
سلمي... انتي متحمسه ومهتمه ليه كده ياهنا انا مستغرباكي بجد
هنا... مستغربه ليه ياسلمي الموضوع كله ان احمد متربي معايا وبعتبره زي اخويا وهفرح جدا لو ساعدته في تحقيق حلمه
سلمي بعدم تصديق... ممكن عموما ربنا يعينك وتساعديه
هنا.. هيعيني يا بارده وان شاء الله هيبقى احلى مدير حسابات فيكي يامصر
سلمي بصت لهنا وضحكت ده انتي واثقه بقه
هنا... طبعا يابنتي انتي فاكراه قليل في البلد دي ولا اي
*************بقلمي شيمو الخطيب
عند احمد في شغله،،
ندى بتتصل على أحمد وطبعا مبيردش عليها لانه مدايق من موقفها منه امبارح وانها قفلت في وشه وقلتله لما اصحى هكلمك وقرر انه يعاقبها بإنه ميردش عليها ويتجاهلها تماما.
احمد بيبص لموبايله.. برده مش هرد يا ندى،، بقه انا تقوليلي اقفل عشان مفوقش ماشي ياندي براحتك انتي الجانيه على نفسك
بعد عشر دقايق باب المكتب خبط
احمد... اتفضل
دخلت ندى زي القطر وخبطت بايديها على المكتب وقالت
ندى... ممكن افهم انت مبتردش عليا من امبارح ليه
احمد بصدمه من دخلتها... واتكلم ببرود.. معلش اصلي مسمعتش التليفون
ندى.... بلاش برودك ده يا احمد انا من امبارح بتصل وانت ولا انت هنا ممكن افهم ليه كل ده
احمد.. اولا صوتك ميعلاش عليا مره تانيه ثانيا.. (واتكلم بتريقه) انا كنت نايم ومرضتش ارد على التليفون وافوق ومعرفش انام تاني
ندى... احمد من فضلك متتكلمش معايا بالطريقه دي انت عارف طبعي كويس ايه الجديد في كده
احمد بزعيق.. الجديد اننا اتخطبنا يا انسه وبعدين انا مكنتش بتصل بيكي الفجر انا اتصلت بيكي الضهر يعني المفروض تكوني صاحيه
ندى... ماشي يا احمد وصادفت اني كنت نايمه ده مبرر يخليك متردش عليا لحد دلوقتي
احمد.. لما تقفلي السكه في وشي وتقولي اقفل عشان مش عايزه افوق يبقى كان لازم افوقك يا ندى وعموما انا قررت وقت متكوني صاحيه وفاضيه ابقى اتصلي انتي، لكن انا،، ، لاء
ندى... يعني ايه يا احمد تقصد انك مش هتكلمني تاني خلاص
وبعدين انت محسسني اني عملت جريمه،، اعتبرني بدلع عليك يا احمد
احمد.... ندى انا بصراحه مش فاضي لجدالك ده نهائي وعندي شغل كتير
ندى بدموع... احمد انا بحبك ومش عايزه امشي وانت زعلان مني بالله عليك خلاص يا احمد انا مقدرش على كده بجد
احمد بدأ يهدي اول ماشاف دموعها خلاص ياندي ممكن تستنيني بس شويه هخلص واجي اوصلك
ندى بفرحه... أنا هستناك العمر كله يا احمد المهم متكونش زعلان
احمد... خلاص ياندي مش زعلان والله انتي عارفه مبقدرش ازعل منك لكن ياريت الموضوع ده ميتكررش تاني
ندى قربت من أحمد ومسكت ايديه وبصت في عينيه صدقني يا احمد مش هيتكرر ابدا. وباست كف ايده وده خلي أحمد يدوب في ثانيه
احمد... والله ماعارف اقولك ايه دوبتيتي في لحظه وضحكوا الاتنين
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
عند مؤمن في الكليه
مؤمن قاعد في المحاضره وبيفكر في هنا وحبها لأحمد وقد ايه هي صعبانه عليه جدا وبيفكر في ندى اللي من وجهة نظره مش لايقه على أحمد خالص ولاتنفع تبقى مراته لكن ده نصيب ومحدش يقدر يتحكم فيه.. فاق مؤمن على صوت مي
مي.......... مؤمن... مؤمن ايه يابني رحت فين كده
مؤمن... هااا.... لا مفيش انا معاكو
مي.. معانا فين بس انت مش معانا خالص
مؤمن... هو حصل حاجه ولا ايه
مي... لا ابدا الدكتور خلص المحاضره وانت في دنيا تانيه
مؤمن... اسف ماخدتش بالي.. يلا بينا نمشي
مي خرجت مع مؤمن اللي حاسه ان فيه حاجه شغلاه وبصتله وقالت
مي.... مؤمن، انت في حاجه مديقاك
مؤمن... لا متقلقيش انا بس مرهق ومنمتش من امبارح
مي... طيب هتدايق لو قولتلك ايه اللي خلاك منمتش امبارح
مؤمن.. لا مش هدايقك ولا حاجه بس مفيش حاجه معينه اقولهالك ممكن يكون شويه أرق وهيروحوا لحالهم ههههه
مي... طيب ممكن نقعد في الكافتيريا شويه نشرب حاجه مع بعض
مؤمن... لا معلش اعذريني يامي انا مضطر امشي لاني بجد مرهق جدا
مي بزعل... متخافش مش هخليك تعزمني
مؤمن.. لا طبعا الموضوع مش كده خالص كل الحكايه اني محتاج ارتاح شويه
مي بزعل... ماشي يا مؤمن براحتك واسفه لو كنت دايقتك، عن اذنك
مؤمن... استنى بس رايحه فين،، انتي هتزعلي زي العيال الصغيره ولا ايه، خلاص ياستي انا مقدرش على زعلك وهاجي معاكي وهعزمك كمان مش خساره فيكي والله ههههه
مي ابتسمت لمؤمن وبصت في الأرض
مؤمن... بتقفشي بسرعه انتي يامي يلا ياستي خلينا نشوف هتدفعيني كام النهارده
ندى ضحكت ومشيوا مع بعض
قعدوا مع بعض كتير والوقت سرقهم ومؤمن محسش بالوقت نهائي وكان مستمتع جدا بالقعده مع مي،، وطبعا مي كانت بتعشق كل تفاصيل مؤمن ولكن في **ت، وقضوا احلى وقت مع بعض
مؤمن.... اه يابنت اللذينا انا اتأخرت قوي ومحستش بالوقت خالص
مي.... تصدق وانا كمان محستش بالوقت نوهائي
مؤمن... نوهائي جايبها منين دي وبعدين الرقه دي كلها متقولش نوهائي دي خالص ههههه
ندى ضحكت وقالت اصل صحابي دايما يقولوها من باب الروشنه يعني
مؤمن... روشنه،، مااشي،، المهم دلوقتي في الست ام احمد هتفتحلي محضر بسبب التأخير ده.. منك لل....
مي.... سكت ليه متكمل الدعوه
مؤمن.. اقولك بصراحه قلبي مش مطاوعني ادعي عليكي (وبص ف عينيها)
مي بصت لمؤمن بعشق كبييير وفاقت من عشقها ده وقالت
احم.. وهي الست ام احمد هتفتحلك محضر ليه يا سي مؤمن
مؤمن... حلوه سي مؤمن خليكي على كده على طول هههه،، الست ام احمد ياستي اكيد مستنياني على الغدا وانا طبعا اتأخرت والنتيجه انها اكيد مأكلتش لحد دلوقتي واول مرجع البيت هتاكلي ان شاء الله ههههههههههههه
مي ضحكت وقالت
مي... خلاص يلا بينا نمشي قبل ما الست ام احمد تغضب علينا
ومشيوا الاتنين
******
نرجع لهنا وسلمي في الشركه
هنا وسلمي ماشين في ممر الشركه وهنا طبعا نفسها ترجع البيت بسرعه لكن اتفاجئت بحد مكنتش تتوقع تشوفه في الشركه ابدا..........
ونكمل بكره يا احلى بنات
ودمتم سالمين
بقلم شيمو الخطيب