جراح القلب الحلقه الاولي
الحلقه ١
من.. رواية. ?جراح القلب.. ?
مبدأيا كده يابنات كنت عايزه اكتبلكو نبذه مختصره عن أبطال الروايه.. بسم الله نبدأ...
احمد... شاب وسيم وجاد جدا في حياته طموح وبيحب مجاله قوي (الا وهو المحاسبه) ممكن يهزر وويقلش شويه وده طبعا لان اخوه هو اللي طبع عليه
هنا... بنت متدينه مؤدبه حياتها كلها بتتلخص في والدتها اللي تعتبر عندها العالم باللي فيه
ناديه.. ست مكافحه ربت بنتها بعد وفاة جوزها وعايشه عشان تحقق حلم جوزها انه يشوف بنته ناجحه وعروسه تملي العين
مؤمن..... واه من مؤمن هو بنبوناية الروايه شاب وسيم جدا وطموح وناجح ف دراسته لأبعد حد ده غير طبعا انه دمه زي العسل
الست ام احمد... ست برده مكافحه جدا عاشت حياتها كلها لولادها رفضت الجواز بعد وفاة جوزها لان كل حياتها وهبتها لاولادها وبس
ندى.... بنت بتحب الفاشون واللبس جدا شايفه نفسها جميله وبنحاول تظهر جمالها ده باي طريقه
فايزه... ربت بنتها على الحريه نوعا ما مفيش ضوابط جامده ونفسها تبقى من الطبقه الارستقراطيه
مراد والد ندى..... راجل مش عاجبه حياة مراته وبيحاول كتير يعدلها ومنعرفش هيقدر ولا لا
فارس.... صديق احمد ومن وجهة نظر احمد هو راجل وجدع وصاحب صاحبه نبتدي الحلقه ونقول بسم الله
........................
في بيت بسيط ومتواضع ف حي شعبي
صحيت هنا من نومها وخرجت بره اوضتها تصبح على والدتها كالعاده وتدخل الحمام تتوضي وتصلي الضحى لكن هنا استغربت لان مفيش اي صوت لوالدتها دخلت اتوضت وطلعت صلت الضحى وخارجه من الاوضه لقت باب الشقه مفتوح
هنا... استغربت وندهت ماما.. ماما
ناديه والدة هنا... نعم ياهنا تعالي انا ف المطبخ ياحبيبتي
هنا.. كنتي فين ياماما وسايبه الباب مفتوح ليه
ناديه.. صباح الخير على عيونك ياقلبي انا كنت عند خالتك ام احمد عقبال عندك ابنها هيخطب
هنا.. قلبها دق بخوف ابنها مين ياماما...؟
ناديه.. هيكون مين يعني ياهنا احمد طبعا مهو مش معقول مؤمن هيخطب قبل اخوه الكبير
هنا بصدمه.. بتقولي احمد لا مش ممكن
ناديه.. هو اي ده اللي مش ممكن ياهنا، راجل وهيخطب اي المشكله وبعدين مالك يابنتي واي الدموع اللي ف عينك دي
هنا.. لا ياماما مفيش انا بس زعلانه لاني قابلته امبارح مفكرش حتى يجبلي سيره عن الموضوع وانا كنت بعتبره اخويا
ناديه.. يعني هو ده السبب بس ياهنا ولا في حاجه تانيه
هنا.. اه طبعا هو ده السبب بس هيكون في اي تاني ياماما
ناديه.. ماشي يابنتي ربنا يصلح حالك ويفرحني بيكي قريب ياقلب ماما وبعدين انتي عارفه احمد كلامه قليل وممكن تكون مجتش فرصه يقولك، متزعليش منه ده انتو اخوات ومتربيين مع بعض
هنا بتهكم.. هه فرصه اه ممكن مجتش فرصه عموما ربنا يسعده ودخلت اوضتها واترمت على سريرها وعيطت كتير قوي على حبها الصامت اللي ملحقش يطلع للنور (وده كان أول خنجر ف قلب هنا من أحمد) ??
ناديه.. ياهنا.. هنا راحت فين البت دي. ياهنا
هنا.. ايوه ياماما عايزه حاجه
ناديه.. البسي أسدالك ياهنا وتعالي ياحبيبتي هاتي الأطباق والكوبيات دي وحصليني على بيت خالتك اصل جايلها ناس قريبهم عشان الخطوبه واهو بالمره تساعدينا نلحق نخلص الاكل قبل ما ييجو
هنا.. بصوت مخنوق من العياط حاضر ياماما
ناديه.. تسلمي ياقلب ماما، هنا انا عارفه انك زعلانه لكن مينفعش نتكلم دلوقتي ادخلي يا حبيبتي اغسلي وشك وحطي شوية كحل ف عينك اهو يداري حزنك شويه ولما نرجع ليا كلام معاكي ماشي ياقلبي
هنا... هزت راسها وسابتها ودخلت الحمام غسلت وشها وخرجت لبست اسدالها وراحت مع مامتها
دخلت هنا وناديه وقابلتهم ام احمد بالترحاب وسلمت على هنا وقلتلها عقبالك ياحبيبتي
هنا.. تسلمي ياطنط ربنا يخليكي
ام احمد.. انتي بنتي اللي مخلفتهاش وربنا يعلم ياحبيبتي حبك ف قلبي، ربنا يفرحك ويسعد قلبك ويرزقك بابن الحلال قادر ياكريم
ناديه.. منتحرمش منك ياحبيبتي ويفرحك بمؤمن ويكمل لأحمد على خير يارب
مؤمن خارج من اوضته.. الله الله اي الدعاوى الجميله اللي على الصبح دي هو انا مليش نصيب ف الدعاوى دي ولا اي
ناديه.. حبيبي ربنا يفرح قلبك ونفرح بيك قريب
مؤمن.. لا فال الله ولا فالك يا دودي اوعي تقولي كده تاني طب انا لو اتجوزت مين يق*فكو ا ويرخم عليكوا ها قولي مين
ناديه.. ياواد اهو نرتاح من رخامتك شويه
ام احمد.. هي رخامه بس دي رخامه وبرود كمان
مؤمن.. الله يسامحك يا ام احمد انا مش هرخم النهارده عشان فرح ابنك البكري غير كده كان هيبقى ليا كلام تاني
ام احمد.. امشي ياواد مش فاضينلك عايزين نلحق نخلص اللي ورانا انت لو فتحت ف الكلام والهزار مش هتتسد
مؤمن.. ماشي يا ام احمد ياعسل همشي اهو بس بكره تقولي ولا يوم من أيام رخامتك يا مؤمن ضحكوا كلهم ودخلو على المطبخ
ناديه... هنا حبيبتي رتبي انتي الشقه على قد متقدري وانا وخالتك علينا المطبخ وبصتلها بحب كبير عقبال مفرح بيكي ياقلبي
هنا.. حاضر يا ماما من عنيا وبدأت هنا ترتب الشقه
خرج مؤمن من الحمام
مؤمن.. بت ياهنون عامله اي وحشاني والله بقالي يومين مشوفتكيش
هنا بضحك مصطنع.. تصدق يومين كتير برده عموما انا تمام الحمد لله انت عامل اي ف دراستك (معلومه هنا اكبر من مؤمن بسنه وهنا كلية آداب ومؤمن هندسه اما احمد فخلص دراسه ف كليه تجاره بتقدير امتياز وهو اكبر من هنا بسنتين) مؤمن.. أنا زي الفل والحمدلله، بس انتي مالك كده وشك متغير وعنيكي حمرا انتي معيطه ياهنا
هنا بخوف.. أنا لا ابدا عياط اي انا بس منمتش طول الليل وكنت تعبانه شويه
مؤمن.. لا الف سلامه عليكي خلاص انا هساعدك ف التنضيف عشان منتعبكيش اكتر
هنا.. لا تسلم يا مؤمن متتعبش نفسك انا الحمد لله بقيت احسن هعمل شوية قهوه عشان افوق بس هما يخلصوا شغل ف المطبخ وانا ادخل اعمل على طول
مؤمن.. تمام ابقى اعمليلي معاكي بقه هينوبك ثواب ف اخوكي وغمز بعنيه ?.
هنا.. من عنيا الاتنين
مؤمن.. تسلم عيونك يا احلى هنون
دخل احمد من الباب وكانت هنا ضهرها ليه
احمد.. السلام عليكم يا أهل الدار
مؤمن اهلا بعريسنا وعليكم السلام يا مغلبنا
هنا.. بصتله بحب ممزوج بحزن وعليكم السلام يا احمد
احمد.. مغلبكوا ف اي ياواد انت ده انت مفيش منك مصلحه نهائي يانايم يا ف الجامعه يا بره مع صحابك فين الغلب ده، وبعدين عقبال متغلبنا يا اخويا ونخلص منك
مؤمن.. ليه هو انا مجنون اعمل زيك واخطب واتجوز يا عم انا عايز اعيش حياتي براحتي
احمد.. بس دي سنة الحياه وبعدين مسيرك هتقع على بوزك يا حلو
مؤمن ربنا يد*ك ويدينا طولة العمر ياحبيبي وضحكوا كلهم
احمد بص لهنا.. عقبالك ياهنون
هنا.. شكرا
احمد.. اي يابت شكرا دي مالك كده قالبه وشك علينا ليه ده حتى النهارده يوم مختلف فكيها كده
مؤمن.. اه يا هنا فكيها الناس لبعضيها هههههه
احمد.. اتهد يلا واسكت ده انت صداع
مالك ياهنا انتي زعلانه من حاجه
هنا.. بلهفه زعلانه انا لا هزعل ليه يعني
احمد.. طب براحه مالك اتخضيتي ليه، اصل مش طبيعتك الهدوء والسكون ده
هنا.. لا بس تعبانه شويه، عن اذنك وسابته ومشيت
احمد استغرب رد فعلها ودخل المطبخ.. حبايب قلبي عاملين اي معلش انا عارف اني تعبكو معايا بس انا ليا مين غيركو
ناديه.. تعيش وتتعبنا ياحبيبي الف مب**ك وربنا يكملك على خير يارب
احمد.. تسلمي ياست الكل ربنا ميحرمني منك ابدا
ام احمد.. جبت اللي قولتلك عليه يا احمد
احمد.. طبعا ياحبيبتي انتي تؤمريني امر يا ام احمد ياغاليه
ام احمد.. تسلم من كل شر يا حبيبي
احمد.. دودي(ناديه) هي هنا مالها مش طبيعيه ليه
ناديه... مفيش ياسيدي زعلانه منك
احمد بلهفه.. مني انا ليه
ناديه.. عشان كانت واقفه معاك امبارح ومفكرتش تقولها على الخطوبه
احمد.. والله مجاش ف بالي خالص لكن عندها حق انا هخرج اراضيها حالا
ناديه.. ربنا يسعدك ياحبيبي
احمد.. هنا... يا هنا...
هنا.. نعم في حاجه
احمد.. اي الرد الرخم ده يابت بلاش الوش الخشب اللي انتي مركباه ده انا بس كنت عايزك ف حاجه
هنا.. خيير
احمد.. انا عارف انك زعلانه مني عشان مقولتش ليكي على الخطوبه لكن والله غصب عني هي جت بسرعه وبعدين دماغي مشغوله بمليون حاجه وبصراحه ندى مش مخلياني عارف ابص ورايا سامحيني بجد يابت انتي اختي مقدرش اخبي عنك حاجه اوعي تزعلي مني باهنون
هنا.. بدموع هي اسمها ندى
احمد.. باستغراب يعني انتي سيبتي كلامي كله وسألتي على اسمها، اه ياستي اسمها ندي
هنا.. بتحبها من زمان
احمد.. دي حب عمري كله من وانا ف الجامعه بس مكنتش قولتلها اني بحبها لكن لما عرفت لقيتها هي كمان بتحبني وقررت اني لازم اخطبها قبل متضيع مني انتي متعرفيش هي جميله قد اي يعني ممكن تتخ*ف خ*ف كده?
هنا...... اممممم وبدموع ربنا يسعدك يا احمد
احمد.. أنا مش فاهم ياهنا دموعك دي ليه فرحه ولا زعل فهميني ياهنا
هنا... الاتنين يااحمد فرحه لأنك هتخطب الانسانه اللي بتحبها وقلبك اختارها وزعل لأنك خبيت عليا وعرفت زيي زي اي واحده غريبه مش اختك زي ما انت بتقول لكن ربنا يسعدك يارب وهو ده اللي يهمني
احمد.. حقك عليا ياهنون اوعي تزعلي مني ابدا واعذريني اصل الحب عماني بقه هههه عقبالك لما تحسي الاحساس ده بجد هتبقى سعيده قوي
هنا.. إن شاء الله ومشيت من قدامه قبل ميغمي عليها من كلامه اللي بيقطع ف قلبها
هنا كملت ترتيب الشقه بحزن شديد وبعد مخلصت استأذنت من مامتها وأم أحمد عشان تروح تريح شويه وتغير هدومها وتجهز للحفله
وطبعا اغلب الضيوف وصلوا وأم أحمد رحبت بيهم وخدتهم عشان يتغدوا
هنا اول مادخلت شقتها جريت على اوضتها وقعدت على السرير وعيطت بصوتها كله لدرجة انه اللي يسمعها قلبه يتقطع عشانها
ناديه قلقت عليها لأنها اتأخرت وهي مش قادره تسيب ام احمد وتمشي وقررت تقول لمؤمن يروح يطمن عليها ويطمنها
ناديه.. مؤمن.. يا مؤمن تعالي عايزاك
مؤمن عيون مؤمن عايزه اي ياقلبي ااؤمري
ناديه.. الأمر لله وحده ياحبيبي معلش يامؤمن عايزاك تروح الشقه وتستعجل هنا انت عارف مش هينفع اسيب والدتك واروح انا
مؤمن.. عيوني يا دودي
ناديه.. تسلم ياقلب دودي
مؤمن راح خبط على الباب محدش رد كان في مفتاح ف الباب مؤمن فتح الباب وقعد ينادي
مؤمن.. هناا.. ياهنااا... بت ياهنا هي راحت فين البت دي. هناااااااااا
سمع صوت هبده جامده جايه من أوضة هنا جري على الاوضه واتفاجئ بهنا وهي.......
ونكمل بكره يابنات
بقلمي شيمو الخطيب