الفصل الاول (( الحب قديم))

1238 Words
فارس... صباح الخير يا امي الحاجه سعاد.... صباح الخير ولدي كيفك فارس.....بخير يا امي الحاجه سعاد ......امتى يا ولدي هافرح بيك واشوف اولادك كاد ان يتكلم ولكن قاطعت زوجه عمه ناجي وهي تقول ...جريب يا ام فارس ان شاء الله نفرح به ونفرح بابتي كمان ده يوم الهنا ليقلب فارس عيونه بالملل من هذه السيده وهو ينهض من على المائده ويقول انا رايح يا امي عندي شويه شغل الحاجه سعاد بدموع..... جلي يا ولدي مرت اخوك وبته هيجوا النهارده مش جده هتروح تجيبهم يا فارس صوح فارس وهو يقبل الراس والدته......... ان شاء الله يا اما ثم خرج من المنزل بعد مده نزل اسر من الاعلى وهو يمسك بيد اخته الصغيره لكي لا تقع لتجلس على المائده ويقول لى زوجه عمه ام فارس....... خلي بالك منها يا امراه عمي انا رايح الشغل وراجع على طول ام فارس بطيبه...... في عيوني يا ولدي دي زي بتي تمام خرج اسر ليلحق بفارس بعد مده نزلت بنت عم فارس من غرفتها وهي تمشي مشيتها المستفزه لتجلس على المائده بجانب امها التي كانوا يتهمسون في ما بينهم كانت جنه تحاول ان تشرب الماء ولكن وقع منها الكاس على المائده ساره بحده..... مش تحاسب يا غ*يه ما بتشوفيش اياك اتنيل اقعد في اوجتك مش تق*فين بق*فك جنه بدموع تنزل على وجنتيها....... انا اسفه ما كانش جصدي ثم حاولت ان تنهض من على المائده ليقع الاشياء الذي امام ارضا ساره..... شوفي غ*يه جاءت تكحلها عمتها اكثر ام فارس.... مش كده يا ساره انتي بتكلميها كده ليه شغاله عندي اياك ساره .......مش شايفه يا مرات عمي اللي عملته ام فارس...... حتى لو عملت انتي ما لكش صالح بها وصل ولا تكلميها اجد تاني انتي فاكره نفسك مين عشان تتكلمي جده ما حدش يعلى صوته في البيت ده الا فارس ولدي هو لما يجي هخليه يشوفلكي صرفه يلا على اوجتك صعد ساره وهي تغل من الغضب وخلفها امها جلست ام فارس على الاريكه وتاخذ جنه بين احضانها التي كانت تبكي جنه البكاء..... غصب عني يا مراه عمي غصب عني والله ما كانش جصدي ام فارس بدموع هي ايضا........ مصدجاك يا ضي عيوني ما تبكيش ان شاء الله بكره تعمل العمليه وتبقى زينه جنه......... انا مش عارفه هم بيعملوا معي كده ليه انا مش اذيتهم قبل جده ام فارس........ خلاص يا حبيبتي ما تعيطيش خلاص . . . . . . . . في سياره فارس كان يقود ليذهب الى محطه القطار ويحضر زوجه اخيه المتوفي يرن هاتف اسر في هذا الوقت يفتحه اسر... الو لتسود عيونه وتحولت عيونه للاسود القاتم وهو يستمع الى بكاء اخته وهو لا يفهم منها اي شيء اخر بعد ان اغلق الخط اسر...... نزلني يا فارس هنا وانا هارجع البيت فارس بقلق...... في ايه ايه اللي حصل اسر ......ما فيش حاجه دي جنه بتعيط مش عارفه ايه اللي حصل هاروح اشوف وانت هات امراه شريف وبته تعال فارس...... طيب لو في حاجه كلمني وانا هارجع البيت على طوالي اسر......طيب نزل اسر ليذهب الى اخته ام فارس اكمل طريق الي المحطه بعد مده وانزل بهيبته التي يخشاها جميع القريه فمن لا يعرف فارس الصعيد الاول وبعد ذلك وصل القطار الذي كان يحمل فيه زوجته شريف وابنته هذا ما اعتقده الجميع ولكنه كان يحمل ذكريات من الماضي وخوف من المستقبل و قصه طويله سوف تعرفوها في شمس الصعيد وصلت لتنزل من القطار هي وابنتها غير مدركا بالذي تجمد مكانه وهو يراها لم يكن هذا إلا فارس . . .وبعد ذلك وصل القطار الذي كان يحمل فيه زوجته شريف وابنته هذا ما اعتقده الجميع ولكنه كان يحمل ذكريات من الماضي وخوف من المستقبل نزلت من القطار بعد ان وصل الى المحطه يقف فارس مصدوم تمام لم يفيق الا عندما وجد صغيره ابنته الاخه تركض اليه فهي تعرفه هي كانت مع والدها في المستشفى يوم وقد مر بيهم فارس وكان شريف معه ابنته وراها وهي تركض عليها عم فارس عم فارس ليمسكها فارس بين يديه ويحتضنها بحب وقف فارس وهو يحملها بين يدي لتقول شمس وهي تنظر اليه بخجل بعد ان وقفت امامه صباح الخير يا استاذ فارس انا شمس امراتي شريف الله يرحمه نظر اليها فارس نظره خلفها الكثير والكثير من الاسرار كانه يقيمها بعيونه غضبت شمس كثيرا من نظرلت فارس بعد مده قال فارس ببر د يلا عشان نروح على البيت شمس بغضب بيت مين ان شاء الله انا متفق مع المحامي ان هقعد في البيت اللي كان ملكي لشريف هنا ولم ينظر لها قال بغضب ماعندناش ولاي يجعدوا لحالهم شمس بحد ما تحترم نفسك يا راجل انت ولايت مين دي وبعدين ده كان اتفاقي مع المحامي عشان ارض اجي هنا فارس بغضب اتفضلي قدامي مع اني عارف ومتاكد انك كده كده ما نتش ماشيه الا اما يفتح الوصيه وتخدى حجك وده برده اللي جابك هنا شمس بحد وهي تاخذ ابنتها من فارس لا بعد اذنك بقى انا راجعه مكان ما جئت انا مش جاي هنا عشان تقول لي الكلام ده انا دكتوره محترمه مش واحده جايه من الشارع ثم تركته لتذهب تجاه القطر لتجلس على احد المقاعد يذهب اليها فارس يلا قدامي على البيت شمس مش رايح في حته انا هتستني القطر عشان اروح فارس وانا قلت هتروحي البيت شمس وانا قلت مش همشي من هنا قطعت الكلام رنين هاتف فارس يفتحه ام فارس ايه يا ولد تاخرت جده ليه مرات اخوك جاء صوح فارس صوح يا امي جاءت وانا جاي بها دلوجتي ام فارس طب اديني اكلمها يا ولدي اعطاها فارس الهاتف وهو يقول لها خذي حماتك عايزه تكلمك لتضع شمس الهاتف على اذنها وهي تقول بخفوت و رق الو ام فارس عامله ايه يا ضناي اتوحشتك جوي جوي يا سمس وتوحشت. جمر متعوجش يا سمس لا تعرف شمس هذه السيده لم تراها من قبل ولكن كانت دائما عندما تكلم مع شريف في الهاتف يعطي الهاتف للشمس وتتكلم معها لتقول شمس بعترض بس يا ماما انا هارجع اص قطعته ام فارس وهي تقول متعوجيش يا ضنايا انتي لو ما جيتيش والله اموت ده انتي وجمر من ريحت الغالي الله يرحمه شمس حاضر يا ماما ام فارس تسلمي يا ضنايا مع سلامه يا جلبي أغلقت الخط و صعدت الى سيارات فارس لتجلس هي وابنتها نفخ فارس بضيق ثم صعد هو الاخر للسياره لينطلقوا الى قصر عائله الهواري في قصر عائله الهواري كان اسر ياخذ اخته بين احضان وهو يصرخ بغضب انتي ازاي تتكلمي مع اختي جده انتي اتجننت اياك ساره بتوتر ما فيش حاجه يا اسر بس جنه فهمت طريجتي في الكلام غلط ام فارس طريجه ايه انتي جرحت البني دي مش طريجه اللي بتتكلمي بيها يا ساره اسر بغضب اخر مره يا ساره تتكلمي مع اختي بالطريقه دي ده بيت عائله الهواري وانا واختي لينا في البيت زيك بالضبط واكثر انتي فاهمه كانت ام ساره تغلى من الغضب والحقد من كلام اسر لتخبط زوجها لكي يذهب ويتكلم مع اسر ناجي بتوتر جرى ايه يا اسر مش طريجه في الكلام تكلم بها بنت عمه اسر طريجه ايه يا عم جاي دلوقت تجول طريجه وما كلمتش ساره ليه اما اهانه اختي ناجي بتوتر اااصل فارس وهو يدخل من باب المنزل اصل ايه يا عمي بتك غلطت في بت عمي ولازم اعتذر لها جنه هنا زيها زي اختي بالضبط ما حدش يقدر يزعلها ام ساره طبعا يا ابني ما ساره عرفت غلطها خلاص مش لازم الاعتذار يلا يا ساره اطلعي فوج فارس هي كلمه جلتها تعتذر دلوقت ومش هتتكرر تاني بغضب شديد واغلى كان دمه يغلى من الغضب ذهبت ساره تقف امام جنه وهي تقول بغل كبير انا اسفه يا جنه جنه بطيبه خلاص مسامحاك صعدت الى الاعلى وخلفها والدتها وهم يستعدون لتنفيذ خطتهم ضد هذه العيله ام فارس وهي تجد شمس وراء فارس تذهب اليها وتاخذها بين احضانها وهي تقول شمس يا جلبي واحتضنه قمر بحب شديد وهي تقول وابنه الغالي طالعه زي الجمر زي ابوك وامك تمام فارس بغضب وضيق انا داخل المكتب
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD