Part 2

2510 Words
في اليوم التالي كان يوم عطله استيقظ ادهم وقام باداء صلاته فهو يحافظ علي صلاته برغم المكان الذي كان يعيش فيه ليخرج بعدها من البيت ليقوم باداء التمارين فكان يقوم بالجري ليعبر علي الحديقه ليجد تاليا جالسه بمفردها تضع سماعات الاذن ومغمضه العينان ليتردد كثيرا في الذهاب اليها ولاكن في النهايه ذهب اليها لم تشعر به الا عندما وقف امامها فشعرت ان هنالك مين يقف امامها  تاليا وهي مازالت مغمضه العينان  : ابعد يا اسلام هزعلك والله  ابتسم ادهم ولم يبتعد لتكمل بحده : لو قمت هزعلك ابعد  ادهم بابتسامه:  صباح الخير  لتفتح عينيها بسرعه وتنظر اليه في صدمه  ادهم وهو يرفع لها حاجبيه : مالك تنحتي كده لبه شفتي عفريت  تاليا ببرود : لا بني ادم  ادهم بابتسامه  : حلو انا كنت متوقع منك حيوان غيرتي من نفسك ودي حاجه حلوه  تاليا : لا مهو الحيوان الحيوان الطف من اني اشوفك على الصبح كده ثم ارجعت راسها الي الوراء مره اخري واغمضيت عينيها  ادهم محاوله استفزازها : هي منه في هندسه  تاليا : اسالها  ادهم : منا كده كده كنت عايز اتعرف عليها اكتر اصلها عسوله  تاليا بنظره حاده : تمام وانا مالي  ادهم : ايه مالك منبقيش افوشه كده اصلي انا جاي وهستقر ولازم اعمل اسره والصراحه يعني هي عاجباني  تاليا بغضب وصوت عالي نسبيا : وانا مالي بتقولي ليه شايفي والي امرها يعني وجاي تخطبها مني يعني ادهم :  لسه  تاليا : لسه ايه  ادهم : لسه انا جوه دا مش كده ثم اشار الي قلبها  تاليا بحده : لا محدش فيه وانتا مكنتش فيه علشان تطلع منو اساسا يلي كان زمان ده كان مجرد حب طفوله مش اكتر  ادهم : يعيني كان في حب قبل كده احنا ملناش دعوه حب طفوله ولا شباب احنا يهمنا انو كان فيه  تاليا بزعيق : اه كان فيه وخلص خلاص  ادهم بحده ارعبتها : صوتك لو علي تاني هدفنك مكانك فاهمه  تاليا بتحدي : لا مش فاهمه  ادهم : ابقي خلاص علي صوتك وانا هفهمك  تاليا بهدوء : انتا عايز ايه دلوقتي  ادهم : عايزك تاليا : وانا مش عيزاك ويلي بينا انتا نهيتو مش انا علي فكرا وسيبني في حالي لو سمحت ثم همت بالذهب  ادهم بحزن : والله كان غصب عني انتي معشتيش يلي انا عشتو  لتعود اليه وتقف امامه تنظر اليه لثواني ثم اردفت : وانتا معشتش يلي انا عشتو بعد مكالمتك اه انا كنت صغيره بس كلامك **رني ولحد دلوقتي فكراه وعمري ما هنسا انك مشيت ورا كلام امك واذيتني  ادهم بعصبيه:  والله غصب عني افهمي بقي انا كنت بحبك وكنت بموت وان بقولك كده افهمي بقي  تاليا بدموع : مش عايزه افهم وكل واحد من طريق لو سمحت وانا ابن عمي وبس  ادهم محاوله الهدوء عندما راي دموعها : انا اسف اسف بجد طاب ممكن نبدا من جديد مش انتي بتقولي انك كنتي بتحبيني مع اني متاكده انك لسه بتحبيني بس ماشي ايه راك لو خليتك ترجعي تحبيني من تاني  تاليا:  علشان ت**رني تاني علشان هي تبعدك عني تاني  ادهم : والله مهبعد تاني انتي مش فاهمه حاجه عن يلي حصل زمان وايه سببو بس انا دلوقتي حر وهي ملهاش دعوه بيا اصلا  تاليا : مش عايزه بردو  ادهم : هجبلك شوكلاته كتير  تاليا بابتسامه:  هفكر  ادهم : لا مفيش وقت للتفكير واوعدك بعد شهر بالظبط الدبله بتاعي هتكون في ايدك ثم غمز لها الشمال  تاليا : هنشوف يا دومي دومي ادهم بضحك:  لا خلاص احنا نفضها سيره من دلوقتي انا غيرت راي مدام فيها دومي دومي  تاليا : غمزاتك حلوه اديني واحده  يا دومي دومي  ادهم : انتي مش محتاجه غمزات علشان تبقي حلوه انتي حلوه لحالك  تاليا : بس بكثف والله  ادهم بتريقه: اه منا عارفه انك بتتكثفي ليمعو صوت اسراء وهي تحمحم  اسراء : احم احم مش علي الصبح كده  تاليا : سوسو قلبي صباح الخير  اما ادهم فكان ينظر لها علي امل ان تكون قد رحب بوجوده وكاخ لها  اسراء :  صباح النور ياختي بتعملي ايه هنا  حزن ادهم عندما وجدها تتجاهه لتسيطر علامات الدهشه عليه عندما سمعها تقول مكمله لجملتها  اسراء : انتي ودومي دومي  ادهم : ده بجد  لتذهب وترتمي بين احضانه وتتذكر عندما اتي لها اياد وتحدث معاها بامس  Flash back  اياد : ممكن اتكلم معاكي  اسراء : لا مش ممكن  اياد : تمام عشر دقايق علي ماتنزلي انا مستني تحت ثم خرج  اسراء : ايه الود الاهبل ده بقول مش  ممكن  انتظرت قليلا ثم هبطت اليه  اياد : كنت عارف انك جايه  اسراء : انجر في ايه  اياد : طنت عايز اتكلم معاكي في موضوعينالاول بخصوص الصبح ويلي حصل  اسراء:  والتاني اياد : بخصوص ادهم اسراء : تمام يلا اتفضل  اياد : هو انتي مصدقه اني ممكن اصدق عليكي الكلام ده اسراء : منتا صدقت يا استاذ  اياد : وحيات امك اسراء بضحك : ايه مش طردتني يبقي مصدق ولا لا اياد : اسراء  اسراء : خلاص والله كنت بعمل حوار علشان اطلع من وراك باي حاجه اياد : نتنه خالص يا حبيبتي  اسراء : شكرا يا اسطا يلا بقي ابدا في الموضوع التاني ولولا انتي مش عايزه اتكلم فيه  وانتي هتغيري رايك خالص   Voice اياد : طاب اسمعي ال    ايه ده Voice : اسراء  ليقوم اياد بتشغيل مقطع صوتي لادهم يحكي عن سبب مكالمته لها عندما سافر  ادهم : والله انا نفسى بس يعرفو اني ده كلو كان غصب عني مش برضايا الهام جباره وقلبها اسود من ناحيه العيله واسراء بذات تخيل تلاقي يلي المفروض انها امك داخله عليك بتقولك خد رد علي اختك والزفته التانيه وقول كلام ي**رهم بمعني الكلمة وقبل ما ترفض تقولك هي هتعمل  ايه في حاله انك رفضت دي كانت هتخ*فهم ودمرهم وبعدها كانت هتقتل اسراء انتا متخيل  انك تخسر اكتر حد بتحبو  وانو يكرهك والله انا بقيت خايف من اليوم يلي هرجع فيه خايف اواجهم هقول ايه هقول امي سوري قصدي الهام هانم طلبت مني كده والا كانت هتقتلكم والله مش عارف اعمل ايه حسبي الله ونعم الوكيل فيها ضمرتني وضيعت كل حاجه حلوه في حياتي  اسراء بدموع  : يعني هو عمل كل ده علشاني وانا زعلتو مني  اياد : اهدي هو جنبك ومعاكي دلوقتي وبكرا روحيلو وصلحي العلاقه بينك وبينو  اسراء : شكرا ليك بجد يا اياد بس انتا جبت ده منين اياد : كلمت سليم وهو قالي ايه كانت ردت فعلك ولما قلتلو قالي سمعها ده وانا عملت زي ما هو قال  اسراء : بجد انا مبسوطه جدا اني هو طلع بيحبني لسه  اياد : طاب ياما يلا اتكلي علي اوضتك  اسراء : تمام متزوقش بس  Back  اسراء : ايوه بجد  ليضمها ادهم اليه في حب اخوي كبير  تاليا : افهم بس معلش انا كمواطنه حقي افهم ده ايه اسراء : بعدين يا مواطنه  ادهم : سبيها دلوقتي خليها تفضل معايا شويه انا مصدقت انها سامحتني لياتي علهم اياد  اياد بضيق : صباح الخير  الجميع : صباح النور  تاليا:  مالك اياد وهو ينظر الي اسراء التي كانت محتضنه ادهم بشده : عاجبك الحضن يا روحي  اسراء : اخويا وبعدين منتا بتحضن ايات وتاليا وانا مش بتكلم خليكي اخضن دومي دومي شويه  ادهم وهو يض*بها علي وجهها بخفه : دومي مين ادهم في ناس غريبه  اسراء بضحك : معلش  اياد بضحك:  لا اذا كان دومي دومي فانا موافق ادهم : ده علي اساس انك لو قلت مش موافق انا كده مش هحضنها مثلا تاليا : الجبه فين اياد : اه تحب تجرب  ادهم : وريني  اياد : يلا ياماما كفايا احضان تعالي هنا  اسراء وهي تنظر الي كلاهما فهي لا تريد ان تحسر احد لتخرج من اخضان ادهم ولاكن لم تذهب الي اياد بل ابتعدت عن كلاهما لتردف : حل اوسط يرضي كلا الطرفين  ليضحكو جميعا ثم يردف اياد : يلا علشان نفطر اصلا انا كنت جاي اناد*كم الجميع : يلا ذهبو جميعا الي داخل البيت لجدو الجميع متجمع حول مائده الطعام اندهش الجميع عندما وجدو ان العلاقه بين ادهم واسراء في احسن حال  محمد بسعاده : ربنا يدم المحبه  ادهم واسراء : يارب  سحر : يلا تعالو علشان تفطرو جلسو يتناولون الطاعم ليتحدث مراد لادهم  مراد : انتا نقلت شغلك كلو هنا مش كده  ادهم : انا كنت شغال هناك لهنا بس بردو ملفاتي كانت هناك فحولت كلو لهنا لاني خلاص مش راجع هناك تاني ابدت نعمه : احسن حاجه عملتها والله مفيش احلي من القعده وسط اهلك والله يا حبيبي  انس بحمحه لوالده بصوت منخفض:  اححححم احم ايه يا حج انتا مش قلت هتكلم معاه الصبح محنا في الصبح اهو جلال : اتقل يلا بدل ما اقولةو ياخرها اكتر  انس : انتا اب انتا انتا لاقين عند باب جامع ولا ايه  نعمه : بتقولو ايه انتم الاتنين  لينظر الجميع لهم  انس : مفيش يلا يابابا  جلال بضحك : حاضر  ثم نظر الي اخيه محمد واردف انس كاد ان يكمل لكن قاطعه انس  انس : مش انا والله  ضحك الجميع عليه  جلال بخبث : اذا كان كده تمام خلاص مفيش يا محمد انس بضيق من والده : خلاص انا ومراد معايا مش لوحدي  مراد : اه جينا لقله الادب مالك ومالي انا اتكلمت  محمد : اهدو فيه ايه  نظر جلال لانس الذي كان يستشيط غيظا من والده ثم اردف : انس ومراد كانو عايزين يعملو الخطوبه بتاعتهم اخر الشهر  كان محمد ا ن يجيب لاكن قاطعه مراد مراد : بس انا مش عايز كده  نظر الجميع اليه في صدمه فهو من كان يلح علي عمه حتي يقدم موعد الخطوبه ونظرت اليه ايات نظره حزينه لاتعلم لماذا قال هذا  فاروق : سبب مقنع انتا اكتر واحد كان عايز الخطوبه تتقدم  سحر : ليه يا حبيبي حصل ايه  مراد بجمود ووجه بارد : محصلش بس انا مش عايز اخطب اصلا دلوقتي او بمعني اصح انا مش لاقي يلي اخطبها  انصدمت ايات بشده وكان قام احدهم بصب دلو ثلج عليها ما ذا يقول هو لا يجد من يخطبها وهي ماذا ماذا عن كل الوعودات والرسال وكم هو يعشقها انسيا كل هذا ام ماذا حدث هل يمكن ان تكون قد فعلت شئ اذعجه لذالك هو يعاقبها ام ماذا تجمعت الدموع في اعينا ولكن لم تتفوه بحرف واحد  محمد : تمام علي راحتك  سحر : هو ايه يلي علي راحتو امل ايات دي ايه ياعين امك الحب راح فين  مراد : مش عارف راح فين والله يمكن مكنش حب لاني حاسس اني مش هقدر اكمل معاها  كل هذا وهي صامته والجميع صامت حتي قام مراد من مكانه واردف : يلا بقي سلام علشان معايا مشوار  كاد انا يخرج ولكن اوقفه صوت ايات ليقف ويغمض عينيه بالم عليها  ثم يدير راسه اليها ويردف : نعم في حاجه  ذهبت ايات في اتجاه ووقف امامه ثم فعلت   ما لم يكن متوقع فهو توقع انها سوف تبكي  امامه وتترجاه حتي لا يفعل هذا بها لاكن هي فعلت الع** فهي اختارت كرامتها وقامت بصفعه بقوم لينصدم الجميع حتي هو الذي تحولت صدمته الي غضب جامح لينظر اليها في غضب لتردف هي في ثقه وابتسامه ذادت من غضبه  ايات ": انتا فاكرني لعبه يا روحي علشان تعمل كده لا يا حبيبي انا مش لعبه ولو كنت فاكر اني هاجي اعيط ليك واترجاك علشان بس ترجعلي فانتا غلطان ده انتا حتي تربيتك بس تعرف انتا اسبتلي بمعني الكلمه انك مش راجه بتقول الكلام ومش بتعمل حتي ربع يلي قلتو وبجد الحمد لله ان ربنا كشفك علي حقيقتك الوسخه وتمك شخص فوق الزباله  مراد وهو يقترب منها وينظر الي اعينها التي واضحه منها الدموع ويردف في ابتسامه ع** ما بداخله من غضب والم : القلم وهدفعك تمني قريب اوي اما لو عايزه تعرفي انا سبتك ليه فبصراحه لقيت يلي احسن منك وجو انك مش فارق معاكي ده مش عليا ده اني هتموتي وتعيطي يلا اجري عيطي علشان وحش لو كتمتي في قلبك ثم تركها وذهب لتغمض عينيها وتذهب بعدها الي غرفتها وتغلق الباب وتشرع في البكاء علي هذا الحب الكاذب  كان الجميع صامت حتي تحدث محمد قائلا : يا كل واحد يشوف وراه ايه  ليتفرقو لتذهب سحر الي مني وهي حزينه ومحرجه منها علي فعلت ابنها لتردف : والله انا مش عرفه مالو انتي عرفاه وعارفه اد ايه هو بيحب ايات بس ايه يلي جرالة خلاه يقول كده  حقك عليا  مني بحزن : انتي ذنبك ايه طيب لو فاكره اني يلي حصل هيخليني ازعل او تبقي العلاقه بينا وحشه فتبقي غلطانه كل شئ قسمه ونصيب وهما نصيبهم كده ولو هما لبعض مفيش اي حاجه تقدر تفرق بينهم وان شاء الله يوم فرح مراد سواء علي ايات او علي اي حد تاني انا اكيد هكون فرحنالو ده انبي  نعمه : بصو يا جماعه احنا ملناش دعوه بيهم هما احرار اتخانقو النهارده بكرا يرجعو حبايب تاني  مني : تهي قالك احنا براها ملناش دعوه بيهم  سحر : بجد مش عارفه اقلك ايه انتي بجد ونعمه الاخت  نعمه : طاب وانا  سحر بهزار : منا قلت ونعمه  نعمه بضحك : اقنعتي الصراحه   مني بابتسامه : ربنا يديم المحبه يارب  سحر ومني : يارب  ************* خرج مراد ولكن لحق به الشباب ليوقفه صوت اياد ليدير وجهه اليه  مراد بضيق : ايه جاي تكمل ورا اختك منا قيت الملطشه بتاعتك  ليبتسمو جميعا عليه ليردف اياد : لا مش جاي علشان كده انا جاي اقلك اني مش فارقي انتا عملت كده وانا متاكد ان في مصيبه حصلت علشان تقول كده بس يلي عايز اقولهولك انك جيب علي اختي يعني جيب عليا  مراد بالم فقد خسر حبيبته من قليل والان يخسر صديقه : يعني  اياد : يعني من هنا ورايح ملكش كلام معايا الا في حدود الشغل وبس غير كده ولا تعرفي ولا اعرف  حزن الجميع لهذا ليردف مراد : تمام  ثم اكمل طريقه للذهاب وهو حزين جدا  ليتحدث اني بمرح ليغير الاجواء : الجوازه باظت منكم لله  اسلام : هو ده يلي فرق معاكى  انس : امل يعني فارقلي يلي حصل بكره تلاقيهم رجعو زي الاول واحسن كمان  ليض*به اهم علي كتفه ثم يردف : لا عاقل يا اني والله  انس بضيق : ياعم غور بللا عاقل بلا مجنون هو انتم يلي يعرفكم يعرف ال*قل اد*ك تقليله ابو شكلك  لؤي : سابكي علي حالكم ايها البئساء  اسلام : ياعم غور ابكي بعيد عننا  خلقنا دي  اياد : انا مش فارقي في الموضوع غير  القلم يلي ادتهولي انا خايف عليها منو ده احتمال يقتلها اصلا  ادهم : لو كان ده بس يلي فارقلك مكنتش قطعت علاقتك بيه ده بدل ما تقف جنبو ده انتا صاحبووعارف انو بيحب اختك اد ايه واكيد في حاجه كبيره خلتو يعمل كده  اياد بحزن : عارف اني غلطان بس ان شاء الله اول ما يرجع هنتصالح بس انا كنت مضدايق علي ايات شويه  انس : طاب حلو فاضل دلوقتي نعرف هو عمل كده ليه  ادهم : احنا نخلينا وراه لحد ما نعرف فيه ايه  انس : طاب انا عايز اتجوز  لؤي : ياشيخ اتلهي جاتك الق*ف ام كلثوم يعني  انس : لا بقولك ايه يا حبيبي خليك في حالك بدل ما ازعلك  ادهم : بس ياباب انتا وهو اتلمو يلا كل واحد يشوف هو رايح فين  ***************** عند الفتيات ذهبو الي ايات وعندما رات ايات سما ومنه  ايات: انم يايه يلي جابكو اطلعو برا مش عايزه اشوف وش وحده منكم بعد كده  اسراء ك ايه الكلام ده يا ايات هما عملو ايه اصلا  ايات : اخوهم عمل وانا مش عايزه اي حاجه تربطني بيه يلا برا  سما : طاب انا مالي ده صحبتك قل ما اكون بنت عمك واختو  ايات بزعيق : براا  تاليا بزعيق  : ما تلمي نفسك يا بابا انتي ايه محدش مالي عينك وبرا برا احنا غلطانين اننا جاين نفضل معاكي ونهون عليكي  ايات : انا يلي اختك مش هما ده بدل ما تقفي معايا بتقفي ضدي تاليا : كلهم اخواتي مش انتي بس وهما ملهمش دعوه بيلي مراد عملو مطلعيش غلك علي اي حد وخلاص طاب ممكن تقوليلي عمتو سحر هتعملي ايه معاها هتصديها زي كده انتي غ*يه ولا بتستهبلي يلا يابنات سيبوها هي مش محتاجه اخواتها جنبها يلا  خرجو جميعا لتردف ايات ببكاء وزعيق : يلا في داهيه كلهم 

Great novels start here

Download by scanning the QR code to get countless free stories and daily updated books

Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD