البارت الثاني

1353 Words
ماعدا لميس مع انوا هي السبب فى ده كلوه وده رد فعلها لم يحدث شي كانها كانه من بعد ما سمعت الكلام اللي قوالتها له اختها امبارح لم تكرها ولم تضعف اما تعبها ودخولها في غيبوبة كل هذا السبب حبها لي اياد ابن عمها ولبنها تعلم انه سيصبح زوجه اختها وكانت وقعت عن كل هذا وظل الجميع في توتر شديد ولم اخبار اياد بهذا اخبرته اخته مريم وجاءت الي المستشفى تفاجي الاب من محبه ولم يعلم من اخبره بالامر. اياد بخوف:-يارة فين هي كويسه ردوا عليا هي فين. سناء بحزن شديد:-ياره يا اياد دخلت في غيبوبة ومن عارفين هتفوق منها امته . ايادبغضب:-يعني دخلت في غيبوبة وله اصلا دخلت في غيبوبة ازاي متحدش يقول غير مريم مكنتوش عايز اني اعرف ولا اي . عبدالعزيز:خلاص يا اياد اللي حصل حصل وبعدين احنا كنا في يارة اللي تعبانه ولا انوا احنا نقولك خلاص يابني احنا مش ناقصين. اياد جلس وظل صامتا حزينا علي بنت عمه وعلي تعبه كما قال لاخيه من قبل انه يحبها ويحترمه وانها متربية معاه وديما بتخاف عليها من ان يصبه سوء. الاب:-انا كنا اطمنت علي يارة معاك يا اياد دلوقتي الخوف الي شوفته في عنيك على يارة من خوف وحزن خلاني اتاكدا انك حتحفظها وعمرك ما هتفكر تاذيها بسوء بالشفاء العاجل وتخرج في اسرع وقت الا لميس وغضبه الشديد لما رات اياد خايفا الاغضب وكره لها وغضبه الشديد لما رات خايفا علي يارة فزادت كرها اكثر واكثر. وسط كل هذه المشاهد الوالد حزين على حال بنتها ولم وتقول بكلمة ردة شاردة في اللي حصل بين يارة واختها لميس متاكده انه سبب اللي حصل كلوا هي ولما مرضتت اختاها لميس بمعايرتها بالمرض اثر عليها علشان اتصدمت من فيه و اكيد زعلت لحد ما دخلت في غيبوبة علي الرغم من انو الام حزينه علي بنتها نفس دلوقتي مدهشة من ردة فعل ليست تتسال لماذا كانت مردة فعلها كده. ودار في دماغها كذا سبب وسبب ولكن كلنت تريد التحدث معها وفي ظل شرودها . قال عبدالعزيز:-يلا ياجماعة علشان تروحوا وانا هقعد هنا مع سناء لحد مانطمن علي يارة قطع كلامه اياد. اياد:لا يا بابا انت مش هينفع تقعد هنا انت مواعد علاج ولازم تروح علشان تستر يح شويه ومن رايه انا اقعد مع مرات عمي وانت خد العائلة كلها وروح وبكرة ان شاء الله تعالوا وباذن الله تكون فاقت. زينب:اياد عنده حق في كلامه ده يا عبدالعزيز لازم تروح علشان ترتاح شويه بكرة تعالوا اطمن عليها وانا هقعد مع سناء لحد بكره. سناء:-يا جماعة اتفضلوا كلكوم تعبتوا معاي انهاردة وبكره تعالوا اطمنوا علي يارة برحتكم انا مش عايزه اتعب حد معاي اكتر من كده. عبدالعزيز:انتي بتقولي اي يا سناء تعب ايه اللي بتكلمي عليه ده دي يارة بنتنا معقوله نتعب هو احنا حد غريب ولا ايه لا انا كده هزعل منكي هو انتي بطلتي تعتبرني عائلة واحده بس انتوا تعبتوا قوي معاي انهاردة فبقولوا تطمنوا عليها برحتكم هو ده قصدي ولا هي مش اكثر. اياد:-خلاص يا جماعة حصل خير يلا اتفضلوا انتووا وكمان خدوا لميس معاكم شكلها مرهق خالص. عبدالعزيز:-خلاص يا جماعة احنا دلوقتي نروح وبكرة نيجي وربنا يطمن عليها ان شاء الله. لميس في سره:-كان لازم تقعد انت يا عني يا اياد ما ابوك . كان هيقعد معاها ربنا يستر بقي ماتصحاش نهارده وتقعد لحد بكرة في غيبوبة احسن لو صحيت ولقيت قدامها كده والعيلة كلها روحنا ممكن توضع في حبك وانا كده مش هعرف انصرف الجميع ذهبون للقصر ولم يبقي في المستشفى الا اياد وسناء. اياد:-يلا مرات عمي تعالي اناخدت الاوضة اللي جنبي اوضة لميس علشان تستريحي فيها شوية واناها قعد قدام الاوضة لو احنا جنبي حاجه قولي بس يا اياد وانا هاحبك علطول. سناء:ربنا يخليك لينا يا اياد وميحرمنا منك ابدا. وانتقلت سناء الي الغرفة وظلت اياد جالسا علي المقاعد مستيقظا طول الليل وفي الصباح جاء الطبيب ودخل وكشف علي يارة ثم خرج انتقض اياد من مقامه قالان:اياد يا دكتور يارة فاقت ولا لسه طمني. هي حالتها اتحسنت شويه بس لما اقامت علشان المريضة تعرضت لانهيار عصبي شديده وطبقا لحالته المرض اللي عندها خلها في غيبوبة شديده ذلك تسغرق وقتا طويلا. تحرك الطبيب وجد اياد وسناء واقفه خلصه منهاره في البكاء . اياد بدهشة:-مرات عمي امته صحيتي مندهتش عليا. سناء ببكاء شديد هو ايه اللي يبحصل ما يارة كده هي عمرها ما عملت حاجه وحشة علشان يحصل معاه كل ده ليه اياد بيحصل معاه كده. اياد:-وحده الله يا مرات عمي ده اختبار من ربنا واحدي الله بقا خلاص جاءت العائلة كلها. اياد :الدكتور قال يا بابا له معاه شويه وقت علشان الغيبوبة شويه وقت. عبدالعزيز:-ان شاء الله هتكون بخير يا سناء وكلنا هنطمن عليها باذن الله. بعد الذهاب الي القصر وذهب كل من افراد العائلة الي عرفته وصعد عبدالعزيز وزينب الي عرفتهم عبدالعزيز ادخل بتنهيده عايزه يازينب في موضوع. زينب موضوع ايه يا عبدالعزيز ادخل بس غير هدومك وانا هحضرلك العشاء. وخدا العلاج وبعدين نتكلم ماشي يلا هروحوا انا غيرا عملك العشاء. عبدالعزيز بنهيدة: ماشي يازينب هروح انا غيرو وخرجت زينب من الغرفة وعبدالعزيز يفكر كيف يفتح ليه الموضوع خايفا من رد فعلها ثم نهض وبدل ملابسه ثم جاءت له زينب بالعشاء ثم تناول الطعام واخد الدواء ثم بدات بالتحدث مع زوجته في امر الزواج. عبدالعزيز: بص يا زينب انا عايز اتكلم معاكي في موضوع انا كنت عايزاا اجوز اياد لي يارة بنت عمه بعد ما تفوق من الغيبوبة. ظلت زينب صامته لم تستوعب كلام عبدالعزيز ولم تعلم سر اختاره لابنه عمه مرضه دون عن بنت اخري وهو دايما بخير ولا ده في اي شي وياتي في امر الزواج ويختار هو لم تعلم ما الذي يدور في باله. ثم ردت عليه :نعم ايه اللي اننا بتقولوا ده يارة مين الي عايز يتجوزها اياد وانت عارف كويس انها مريضة و عايزه نختاره حاجه اولادك ما انت دايما بتحصهم جيت دلوقتي في الجواز اهم حاجه ونختار انن مالك عبدالعزيز يتفكر في ايه فهمني. عبدالعزيز:-بصرحها يا زينب عايزه اجواز اياد ولدي لي يارة علشان ابوها المرحوم عبداللطيف وصاني عليها اكتر واكتر. زينب :-لا الكلام اللي انت بتقولوا غلط يا عبدالعزيز وانا مش هسيبك تدمر حياة اياد علشان خاطر وصيه اخوك ومصلحتها اكتر من ابنك يا عبدالعزيز رد عليا. دخل خالد ما لكم يا جماعة عملين زي محكمه لياخد حاجه اصلي انوا كنتوا ابتكلموا في حاجه مهمه وقطعتوها كلامكم لم دخلت متخفوش مش هسرب الاسلة الامتحان اللي انتو وضعتوها قولي قد اي بقا. عبدالعزيز:-تصدق يا ابني ما عندك دمه ولا احساس يعني واخل علينا شديد في بعض دخل تستزرف اطلع بره مش ناقصين. زينب:استنا يا خالد احضرنا تعالي شوف ابوك عايزه يعمل ايه عايز يجوز اياد لي يارة بنت عمك قوله حاجه انت علشان انا تعبت وكبرت ومش استحمل اكتر المناهد مع ابوك. خالد باستغراب :-ايه اياد يتحواز يارة ليه قصة حب بعت مابينهم ولا ايه ولو قصت حب عمري مالحظت حاجه ما بينهم خالص. زينب بسخرية :انا بكلم مني اصلا اصلك انتي دماغك دماغ عيال صغيرة بقوالك عايزه يجوزه ياره وقوله حاجه. تقولي قصة حب غور اتنيل انا غلطانه اصلا اني اتكلمت معاك. عبدالعزيز:بصي يا اخرت صبري انتي انا عايز اجوزي اياد ولد يارة علشان عمك الله يرحمه كان موصيني عليها جامد علشان انت عارف انه مريضة ومابتسحملش وطبعا بسبب المرض ده هي في غيبوبة في المستشفى و دلوقتي ربنا يقومها لينا بسلامه وانا مش ضامن عمري فعلشان اريح اخويا في صبره وارياح انا كمان عايز ابوها اياد علشان اطمن عليها . بس الست امك بتهمني اني بتحكم فيه ونختاركه انا وكده هظلمة واني بحب يارة اكتر منوا و عمري ماتوضعني بفكري في بالطريقة دي قال اخر كلامه بحزن. خالد:لا فهميني فهميني طاب يا ماما طاب ما ه هو الموضوع في سوء تفهم وابوي واضحه يبقي ايه انت رافضه الموضوع. زينب:يابنتي انتي هاتجنني هاتعملي زيك ابوك وانا بقوالك عقلي لم انت مجنون هاتعلقله ازاي روح لي شيخ اللي يصلح حالك. عبدالعزيز:مالك يا زينب طايحه كده في ال**ل وبعد ين انا بدات اعصابي تفلت من طريقة كلامك دي الكلام مابتقاش بالطريقة دي اهدي شو في خلينا نعرف نتفاهم. خالد:-اه يا ماما اهدي خلينا نتفاهم زي مابتقوالي الرجل دي خلصوني بقا. عبدالعزيز:تصدق انك رجل قليل الادب صح وانا معرفتش اربيك بس هعرف اربيك دلوقتي وقيل ما ترفع ايده بض*ب قام خالد بص يا عم الحج انا صحيح فاشل بص انا امي مربتنش احسن تربني لو سمحتي ما تغلطيش فيه الحجة زينب قدام انا كده هازعل وهخليها تزعلك يابوص علي العموم لونا عايزه لو هو تياهالي اغلط براحتك يلا ايدك علي ٢٠الف جنيه . عبدالعزيز:بغضب يلا ياد غورا من واشي بدل ما ابهدلك. خالد:انا اصلان كنت ماشي بلا اياد بل يارة بيتحرقوا بغازا هم الاتنين عن ازنكم.
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD