البارت الاول
اللهم لك الحمد والشكر كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك ♥️
اللهم اعنى على ذكرك و شكرك و حسن عبادتك ♥️
الحمدلله
الله اكبر
لا اله الا الله
لاحول ولاقوة الا بالله العلي
لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شئ قدير
??????
نبدء باسم الله ??
الام "قومي قومي يا بت الفجريه
جميله "في ايه ياما عايزه دلوقتي
الام"قومي شوفيه بت امراه ابوك بتتزوج و تحط احمر واخضر عشان ابن عمك جاي النهارده من البندر
جميله"طيب يااما انا اعمل ايه دلوقت
الام"قومي يا خايبه اعملي زيها جده
جميله "انت عايزاني ابقى زيها كده يا عيب الشوم مقدرش ياما وبعدين صهب ابن عمي وزي اخويا تمام انت عارفه الفرق السن بينه قد ايه 15 سنه ده عمر تاني ده زي اخويا
الام"عشان هبله وجاموسه قوم يا زفت قبر يلمك
لتحاول الفتاه ان تنهض لشدها الام مره اخرى لتقع بجانبها
جميله" ايه ياما القوم ولا اقعد
الام"اما يجي ابن عمك تتكلمي معه ما تقفيش زي ال**ام كده اعملي ازاي بت امراه ابوك
لتنفخ فتاه بضيق من والدتها فهي دائما تسعه وراء المال ولكنها ليست مثلها لتنهض وتدخل الى الحمام تاخذ حمام ثم ترتدي ملابسها وتنزل الى الاسفل ليس لكي توقع ابن عمها في غرامها لكن لتذهب الى المكان المفضل لديها والذي ترتاح فيه
___________________________________
ايه هتساعدونى.قالها هذا الشاب وهو يجلس امام.صديقه و فتاه.اخرى كان يحتضنهاصديقه يبدا انها تخصه في.احد المقاهي المعروفه
امجد."انت عايز خطيبتي.تروح تمثل على اهلك انها خطيبتك
صهيب "انا عارف انك صاحبي وهتساعدني يرضيك اني التجوز واحده من جوز الغفر اللي في البلد
امجد" وانت شفتهم
صهيب "لا بس هيكون ازاي يعني
امجد" ماشي هاساعدك بس مش هتكوني لوحدكم انا رايح معكم
صهيب "ربنا يستر
___________________________________
نرجع تاني الي الصعيد
ايه خطب ازاي ابو صهيب
اللي سمعتيه يا حكمت هو جاي النهارده هو وخطيبته
ازاي ده يحصل وسلوا بلدنا ان الولد يتجوز من بنات عمه ايه كده البنات والثروه هيروحوا بره
مافيش حاجه هتحصل والبنات هاجيبلهم احسن عرسان في البلد
حكمت يا مراري يعني بعد العمر ده كله يا ابو صهيب البنات يتجوزوا من بره وكل شقايك انت واخوك يروح للغريب
ماكفاك نواحيه ياوليه ما هو عيحبها عاد عايزاني اروح اجيبه من شعر واخليه يتجوز بنت عمه اياك هو لسه صغير عاد
ثم تركها وراحل وهي تندب حظها فيبدو ان هذه العائله جميعهم وقعوا في حب المال هذا الحب الذي لا يجلب خلفه الا الخراب??
____________________________________
في المساء داخل منزل كبير العائله
عامل ايه يا ولدي
الحمد لله يا بابا
حكمت" ياباي على الود بردك بيجول بابا
الحج عامر"اتحشمي يا حكمت يلا اجهز الاوكل لصهب واللي معه
الحج عامر"اهلا يا بنتي كيفك
الحج عامر"الحمد لله زين اثم ندى بصوت عاليه
يا حكمت
حكمت"نعم يا حاج خذي البنيه اعديها مع البنات
حكمه بلاوي فم "حاضر يا حج
معي يا عروسه
امجد" وهو يميل على صهيب عمتك هتاكل.جنى ولا ايه
صهب "اسكت يخرب بيتك هتجيب لنا نصيبه
الحج عامر" صهب مش تعرفنا يا ولدي
صهيب" ايوه ده امجد صاحبي يا بابا
يا اهلا يا اهلا نورت الدار والبلد كلها
بنورك يا حاج
الحج عامر"والشغل عامل ايه معك يا ولدي.محتاج حاجه لو عايز حاجه ما تت**فش واصل
صهيب"الشغل حلو يا بابا صدقني انا مش محتاج حاجه ابدا كثر خيرك يا حج
الحج عامر"طيب اطلع ارتاح انت وصاحبك لحد ما يعملوا الوكل
في الغرفه في الاعلى
امجد"اخيرا هرتاح الوحد كان هيموت مش معقول ده كله عشان.نوصل
صهيب"انت اللي اصريت انك تيجي
امجد"اه ما انا لازم اجي امال كنت عايزاني اسيب جنى هنا ما شفتش عمتك كانت تاكلها ازاي و يا عيني عليها شكلها كالتها بجد
ليضحك صهب على صديقه ما تخافش ما بتاكلش بني ادمين
امجد "يا مصيبتي امال بتاكل ايه ليبتسم لها ثم يدخل الى الحمام ليخذ حمام ثم يغير ملابسه ويخرج وهو يضبط ملابسه
امجد"انت رايح فين
صهيب" خارج
امجد" طب خذني معك
صهب" لا انا خارج شويه وراجع واما ارجع يبقى اخذك اف*جك على البلد ده انت محسسن ان انت خطيبتي
امجد بغرور" الله يصهوب بقى مش صاحبك لينزل صهيب الى الاسفل ويخرج من المنزل ليذهب الى وجهاته المجهوله
__________________________________
في الصطبل الخيول كانت تقف فتاه اقل ما يقال عنها انها رائعه الجمال مع انها محجبه ولكن عيونها كانت قمه في الجمال من يراها لا يعتقد انها فتاه في العشرون من عمرها لا بل انها صغيرا فهي صغيره الحجم و جميله الملامح مع خصلات شعرها التي تتطاير من تحت الحجاب الاحمر جعلتها في قمة الجمال والروعه كانت تقف بجانب احد الاحصنه وهي تتكلم معك انه احد اصدقائها ليدخل الى الصطبل صهب فهذا المكان من املاك العائله
صهيب باستغراب من الفتاه التي تقتل في هذا المكان "انتي مين يا شاطره
الفتاه وهي تلتفت اليه وتنظر اليه بغضب تطفولي" ما تقوليش يا شاطرة
صهيب باستفزاز واستمتاعه وقد عجبته المشا**ه مع هذا الطفله "طب انتي مين يا كتكوته
الفتاه بغضب"هو انت بتتكلم بنت اختك
صهيب"لا حول ولا قوه الا بالله انتي مين يعني اكلمك ازاي حضرتك وبعدين ما انتي اللي طفله قوي
فتاه"ليه ان شاء الله شايفني ماسكه ببرونه ولا بلبس بامبرز
صهيب وهو ينظر الى جسدها بجراءه "لا والله انا شايف طفله
الفتاه بغضب من نظراته"باقولك ايه يا اخينا انت روح شوف وراك ايه
صهيب بهدواء"اروح فين الحصان بتاعي
الفتاه ايه ابوك اشتراهلك وانا ما اعرفش
صهيب"ليه بقى الغلط ده
الفتاه"هو كده طب
صهيب واقد ركب الحصان ليذهب" اوعي خلينا امشي
الفتاه"انت رايح فين بالحصان
صهيب"الله مش باقولك بتاعي تحبي تركبي عليه
الفتاه بخجل وقد عرفت انه ابن كبير هذه العائله الذي كان يعيش في الخارج وقد عاد لتقول وهي تركض الى الخارج "لا لا مش عايزه
صهيب بصدمه وهو يراها تركض الخارج " طب انت رايحه فين
الفتاه وهي تركض"المروحه
صهيب "اشوفك تاني
ولكنه لم يا اخذ منها اي رد فهي قد رحلت صاحبه الشال الاحمر
ولكنها تركت شيء قبل ان ترحل داخل هذا القلب جعلت الابتسامه تعرف طريقها الى شفته
فهل هذا الحب ام هناك فرق